Rīgas 3. vidusskola
Personības
un nelabvēlīgas vides mijattiecības.
Aivis Ābele 11.d
2000 Rīga
Saturs
Saturs
|
2.lpp
|
Kas ir
personība?
|
3.lpp
|
Par
personības veidošanos un tās kritērijiem.
|
3.lpp
|
Personības
pētīšanas metodes – agro bērnības atmiņu analīze.
|
8.lpp
|
Personības
pētīšanas metodes – agro bērnības atmiņu analīze.
|
9.lpp
|
Ko nozīmē
“nelabvēlīga vide”?
|
9.lpp
|
Ādolfs
Hitlers.
|
10.lpp
|
Agresija
un vardarbības modeļi.
|
11.lpp
|
Personības
attīstība.
|
12.lpp
|
Izmantotā
literatūra.
|
14.lpp
|
|
|
|
|
|
|
Kas ir personība?
Ikdienā par
personību uzskata cilvēku, kurš atšķiras ar kaut ko izcilu. Ko īsti nozīmē
vārds “personība”? Kas veido cilvēka personības kodolu? No kura dzīves brīža
cilvēkbērns kļūst par personību? Šie nozīmīgie jautājumi vistiešākajā veidā
skar cilvēka paša un viņa apkārtējo dziļāko būtību. Jau pirmie atbildes
meklējumi mums atklāj šā jēdziena daudznozīmību. Tās avots varētu būt viena no
vissenākajām šā vārda definīcijām: Personība ir cilvēka individualitātes
ārējā izpausme – kā cilvēku uztver apkārtējie un kā viņš uz tiem iedarbojas.
[1] Pastāv divi viedokļi par to, kad cilvēka dzīvē var sākt runāt par
personību. Pirmais viedoklis saka, ka personības dzimšana ir jāsaista ar laiku,
kad rodas nepieciešamība uzvesties atbilstoši situācijai, izmantojot visas
savas funkcijas, kad sāk veidoties uzskati (sociālās īpašības) un spēja
atbildēt par savu rīcību. Savukārt otrais - ka Personība sākas tad, kad jau ir
vērojams noteiktu stabilu sociālo
īpašību kopums, motīvu hierarhija, spēja veikt garīgas darbības (cilvēks var
būt arī fiziski nespēcīgs) – tātad apzināties, regulēt, izjust.
Par personības veidošanos un tās kritērijiem.
Psihologs
L.Raitmens 1984. gadā izvirzīja 6 pamatdimensijas cilvēka personības darbības raksturojumam.
Tās izsecinātas, apkopojot personību savstarpējās vērtēšanas pētījumus visos
kontinentos.
1.
Uzticamība pret neuzticamību,
kur ar uzticamību doomāts, ka cilvēki ir morāli atbildīgi vai, atspoguļojot
psihologa K. Rodžersa uzskatus, tie ir pozitīvi, uz nākotni virzīti,
konstruktīvi, reālistiski. Neuzticamība raksturojama pretēji. Konkrētā cilvēka
raksturojums var iekļauties starp šīm galējībām.
2.
Gribasspēks un racionalitāte
(prāts) pret gribasspēka un racionalitātes nepietiekamību.
Svarīgi ir kontrolēt savu uzvedību un darbību, un saprast sevi, kas īpaši
atspoguļojas pašpalīdzības kustības aizstāvju darbos. (Amerikāņu psihologs
Deils Kārnegijs “Kā iegūt draugus un iepatikties cilvēkiem”). Un otrādi -
daudzi uzskata, ka cilvēki ir iracionāli un tiem pietrūkst pašnoteikšanās
spēju.
3.
Neatkarība pret konformitāti grupas
spiedienam. Daudziem liekas pārliecinoši, ka personībai jābūt
neatkarīgai un spējīgai aizstāvēt savus uzskatus, nostāties pret grupu aci pret
aci un izturēt spiedienu, bet pesimisti teiks, ka gandrīz katrs ir gatavs
pakļauties spilgtai un stiprai individualitātei, grupai, sabiedrībai kopumā.
4.
Altruisms pret egoismu.
Par ko liecina jūsu pieredze? Kurai galējībai tuvāk atrodas pieaudzis cilvēks?
Vai varbūt personību raksturo altruistisks egoisms?
5.
Variativitāte pret līdzīgumu.
Personības teorijā ideogrāfiskā pieeja pārstāv uzskatu par katras
individualitātes atšķirīgumu līdz unikalitātei. Nomotētiskā pieeja klasificē
cilvēkus lielās grupās un kategorijās, akcentējot līdzīgumu.
6.
Sarežģītība pret vienkāršumu.
Katra cilvēka teorētiskā un praktiskā pieredze un sagatavotība atļauj citu
vērtējumos vairāk pieslieties vienai vai otrai no šīm galējībām.
Vai visi cilvēkveidīgie, kuri piedzimst kā iespējamās
personības, par tādām arī kļūst un kādā vecumā tas notiek? Personības dzimšanu
saista ar to brīdi, kad sāk veidoties mazā cilvēka uzskati un spēja atbildēt
pašam par savu rīcību. Uzskati pamatojas vispārīgās zināšanās. Personiskā
diferencētā attieksmē, ietekmju nozīmes izpratnē. Izcilais pētnieks V. Mjasiščevs
norādījis uz personības (sociālā brieduma) kritērijiem:
1.
apzināšanās spēja.
2.
socializācijas līmenis.
3.
patstāvīguma pakāpe.
bet I. Plotnieks par tādiem kritērijiem uzskata:
1.
objektīvām un subjektīvām iespējām
atbilstošu aktivitāti (mācībās, darbos, profesijā un visdažādākajās dzīves
sfērās).
2.
attīstītu morālo pašapziņu,
cilvēcību sociālajās attiecībās.
3.
radoši pārveidojošu stilu dzīves
organizācijā.
Personība
sāk veidoties jau agrā bērnībā, no 1 līdz 3 gadu vecumam. Psihologu pētījumi ir
palīdzējuši pārvarēt ilgi valdījušo uzskatu, ka bērnība ir tāda “dabiska”
stadija, kurai piemīt visām tautām un laikmetiem kopīgas universālas iezīmes.
Galvenā bērnības sociālā funkcija ir bērna sagatavošana pieaugušā patstāvīgai
darbībai; tā nosaka vecumposmu
diferencēšanos, bērnības ilgumu un īpatnības. Bērnības atsevišķu posmu
raksturu un saturu ietekmē arī tās sabiedrības, kurā aug bērns, konkrētie
sociāli ekonomiskie rādītāji, pirmām kārtām sabiedriskā audzināšanas sistēma.
Pēc Z. Freida pieņēmuma personības sākums sakņojas indivīda bioloģiskajos
procesos, neapzinātos instinktos.
Bērna
darbības veidos, kuri secīgi nomaina viens otru
un kurus nosaka sabiedrība,
atspoguļojas vēsturiski noteiktās
cilvēka prasmes un spējas. Mūsdienu zinātnes dati liecina par to, ka psiholoģiskajiem
jaunveidojumiem, kuri rodas bērnībā, ir nemainīga vērtība spēju attīstībā un
personības formēšanā. Sociālo, morālo normu apguve vispār saistās ar ģimeni,
kuru nenoliedzami ietekmē gan vēsturiskā, gan etnokulturālā, gan sociāli
kulturālā un sociāli ekonomiskā vide. Ģimene bērna attīstībā veicina
socializēšanos dzīvei sabiedrībā, kā arī dzimuma identifikāciju, pašvērtējuma
attīstību, dzīves telpas robežu izpratnes attīstību. No 1,5 - 2 gadu vecumam
bērni sāk apgūt tuvākajā apkārtnē esošo lietu kopsakarības (lietu veseluma ideja, atbilstība noteiktiem
etaloniem). Tas nozīmē, ka bērns ir psihiski gatavs apgūt sociālās normas, kuru
apguve savukārt ir saistīta ar gribas un paškontroles procesu attīstību. Bērni
sāk apgūt vērtību orientāciju, tikumiskās jūtas, normas. Agrīnās bērnības
periodā attīstās spēja novērtēt lietu un parādību atbilstību normai, etaloniem,
vai tas ir “labi” vai “slikti”. Bērna socializāciju vairāk veicina lomu
rotaļas, kad bērni atdarina pieaugušo izturēšanos, runas veidu, valodu,
atdarina normas un uzvedības standartus, priekšmetu sociālās funkcijas.
Veiksmīgi socializēties bērns varēs tad, ja attīstīsies atdarināšanas reflekss,
lietu kopsakarību simboliskā uztveres spēja - sociālo normu uztverei, -
pieķeršanās jūtas, empātija, normu apguve.
Mazbērna
periods cilvēka dzīvē ar saviem jaunveidojumiem sagatavo nākamo periodu cilvēka
dzīvē, pirmskolas vecumposmu. Mazbērna periodu noslēdzošais etaps un
pirmsskolas vecumposmu ievadošais ir tā saucamā “3 gadu vecuma krīze”.
Šīs
krīzes pozitīvā nozīme ir tā , ka bērna personībā šeit parādās jaunas rakstura
iezīmes. Noskaidrojies, ka, ja “krīze” gadījumā norit neizteiksmīgi un pasīvi,
tas noved pie dziļas aiztures efektīvās un gribas pušu attīstībā bērna
personībā sekojošos vecumposmos.
Pamatkritērijs bērna attīstības iedalīšanai atsevišķos
“vecumposmos” ir stabilie jaunveidojumi, kuri šajos vecumposmos rodas.
Vecumposmu secību šajā shēmā nosaka stabilo un kritisko periodu mija. Stabilo
vecumposmu, kuriem ir vairāk vai mazāk strikti noteiktas sākuma un beigu
robežas, termiņus vispareizāk būtu noteikt tieši pēc šīm robežām. Kritisko
vecumu (krīžu) termiņus, sakarā ar to norises atšķirīgo raksturu, savukārt
vajadzētu noteikt pēc to kulminācijas punktiem, kā sākumu uzskatot pusgadu
pirms šī kulminācijas punkta un beigas - nākamā vecumposma pusgadu pēc tā.
Katra vecumposma raksturojošais rādītājs ir šī vecuma
jaunveidojumi un pirmais, kas jādara pētot kādu vecumposmu - jānoskaidro kādi
stabili jaunveidojumi, kuru nav bijis iepriekšējos vecumposmos, tajā rodas.
Jaunveidojumi rodas katra vecumposma beigu posmā, kā šajā periodā noritējušās
attīstības rezultāts.
Tātad, kas ir tas centrālais jaunveidojums, kas rodas
mazbērna (jeb agras bērnības) vecumposma laikā?
Bērna rīcību šajā vecumā nosaka tikai un vienīgi apkārt esošā
situācija. Bērns pats nepapildina to ar zināšanām par citām lietām; viņu vispār
neinteresē nekas aiz šīs situācijas “kulisēm”, un tādēļ tieši lietu loma šajā
situācijā ir sevišķi liela.
Īpaši interesanta šajā vecumā ir bērna attieksme pret citiem
cilvēkiem. Mazbērna vecumposmā tā
sarežģās tiktāl, ka atsevišķi pētnieki tieši runā par agrīno bērnību, kā par vecumu, kura centrālais
jaunveidojums arī ir cilvēka attieksmei pret cilvēku
pamatu veidošanâs, jeb sociālo attiecību pamati.
Viena no teorijām, kura varētu pamatot šo apgalvojumu, ir
sekojoša:
dzimšanas
brīdī bērns tiek atdalīts no mātes fizioloģiski, bet nav atdalīts bioloģiski -
pats nespēj pārvietoties un baroties. Bērns, kurš sāk staigāt, jau ir atdalīts
no mātes bioloģiski, bet vēl nav atdalīts psiholoģiski - viņam vēl nav
priekšstata par sevi kā par īpašu atsevišķu būtni, ārpus tām konkrētajām
situācijām, kurās viņam vienmēr ir darīšanas ar citiem cilvēkiem.
Bērnam šķiet, ka pieaugušie zina visas viņa vēlmes. Tikai
mazbērna vecumposma otrajā pusē parādās “es-pats” apjausma un bērns sāk
pretstatīt savas patstāvīgās darbības kopīgām darbībām ar pieaugušo. Rotaļas ar
nozīmes maiņu , ar iedomātām situācijām iedīgļa stadijā parādās tikai agrīnā
posma beigu daļā. Tikai trešajā dzīves gadā parādās rotaļas , kuras
saistītas ar iztēles elementu ieviešanu situācijā. Cita lieta, ka šādu
spēles momentu ir visai maz un tie pazūd
to aktivitāšu “jūrā”, kuras nepastarpināti izriet tieši no konkrētās
situācijas. Agrīnās bērnības galvenais jaunveidojums ir cieši saistīts ar
valodu, kurai pateicoties bērns savādāk, jaunā veidā (salīdzinot ar zīdaini) ir
saistīts ar sociālo vidi, tas ir mainās viņa paša attieksme pret to
sociālo vienību, kuras sastāvdaļa ir
bērns. Izmantojot arī valodu, bērns agrīnās bērnības vecumposma beigu daļā,
izdomā rotaļas, lai labāk saprastu citu cilvēku un citu dzīvu būtņu stāvokli,
pieņemot to lomu, tātad ar rotaļas palīdzību modelē sociālās attiecības.
Personības pētīšanas metodes – agro
bērnības atmiņu analīze.
Slavenais sociālās psiholoģijas pamatlicējs Freids piešķīra
lielu nozīmi agrajām bērnības atmiņām, jo ir ļoti svarīgi, lai cilvēks sāktu
atcerēties, kas ar viņu noticis bērnībā, it īpaši 4-6 gadu vecumā, atcerētos
savas izjūtas, savus pārdzīvojumus un no jauna tos pārdzīvotu. Freidam bija ļoti svarīgi, lai šīs atmiņas
tiešām būtu reālas, balstītos uz reāliem notikumiem, joc ilvēki bieži vien,
atceroties savu bērnību, stāsta izdomātus notikumus, fantāzijas. Īpaši šīs
fantāzijas ir par tādām tēmām, kā seksuālā uzmākšanās.
Psihologs Ādlers uzskata, ka ir pilnīgi vienalga, vai tas ir
izdomāts notikums vai nav. Svarīgi ir tas, kas cilvēks spēj iztēloties savu
bērnību šādā veidā un vienalga vai notikumi ir reāli vai izdomāti. Viņš
pievērsa uzmanību tam, ka cilvēka atmiņas mainās atkarībā no dzīves situācijas.
Mēs visi atceramies no bērnības to, kas sasaucas ar mūsu aktuālo situāciju, kā
mēs jūtamies šobrīd. Mēs neapzināti redzam apstiprinājumu savas bērnības
atmiņās: “Jā, man visu laiku kopš pašas bērnības tā ir jau bijis...” Līdz ar to
var izvirzīt pieņēmumu: ja cilvēkam ir pozitīvas, labas, patīkamas, siltas
bērnības atmiņas, tad arī pašreiz viņš jūtas ļoti labi un silti savā dzīvē,
bet, ja atmiņas ir riebīgas, “sist gribās”, tad vai nu kādu vajag pārmācīt, vai
arī tiešām dzīvē neiet labi. Turklāt bērnības atmiņās ir jāpievērš uzmanība
tam, kādu pozīciju cilvŗks tajā ieņem, tas ir pasīvā vērotāja un cietēja
pozīciju vai aktīvu, uz iniciatīvu virzītu pozīciju. Tas ir tiešā saistībā ar
cilvēka konkrēto, pašreizējo pozīciju dzīvē.
Ir svarīgi, kāda ir bērnības atmiņu darbības vieta, vai tas
notiek dzīvoklī vai lauku sētā, vai pavisam citā vietā. Parasti labu, pozitīvu
atmiņu gadījumā, notikumu risināšanās
vieta ir mūsu mājas. Tas nozīmē, ka mēs esam auguši tādā gaisotnē mājās, kur
mums bija silti un patīkami un uzreiz tas parādās atmiņā. Ja visa darbība
norisinās ārpus mājām, bērnudārzā, tad vai kaut kur citur, tas nozīmē, ka
bērnībā mājās kaut kas ir bijis tāds, kas mums ir traucējis, esam jutušies
atsvešināti. Biežas ir atmiņas par vectētiņiem un vecmāmiņām laukos. Šādas
atmiņas parasti ir izlutināšanas atmiņas.
Vai atmiņās tiek pieminēti vecāki? Ja ir pozitīvas attiecības
ar vecākiem, tad viņi tiek pieminēti bērnības atmiņās. Ja vecāki vai viens no
tiem netiek pieminēti, tad vai nu viņa nav bijis, vai nav bijušas labas
attiecības. Līdzīgi ir ar brāļiem un māsām. Bieži mēs redzam, ka attiecības,
kas ir bijušas starp brāļiem un māsām bērnībā, saglabājas arī vēlāk; turklāt ne
tikai starp brāļiem un māsām, bet arī ar citiem cilvēkiem.
Ja atmiņās parādās pozitīvas asociācijas saskatrē ar mazāk
pazīstamiem cilvēkiem, tas liecina par ļoti attīstītu kopības izjūtu, it īpaši
ja šie nepazīstamie cilvēki nav izraisījuši baileas, bet gan gluži pretēji
sniedz kādu palīdzību, atbalstu.
Pēc bērnības atmiņām zināmā mērā var spriest par cilvēka
egocentrijas pakāpi. Svarīgi vai cilvēks bieži lieto vārdus “es” vai “mēs”,
runājot par savām atmiņām. Vārda “mēs” lietošana liecina par izteiktu kopības
izjūtu.
Bieži vien ir tā, ka, atceroties kādu bērnības notikumu,
cilvēku pārņem tās pašas izjūtas, kas viņam toreiz bija bērnībā. Ir cilvēki,
kas smejas, atceroties savu bērnību smejas, un ir cilvēki, kas raud. Tā ir
pašreizējā dzīves situācija, kas nosaka, vai viņam vairāk gribas smieties vai
raudāt.
Pielietojot bērnības atmiņu analīzi, nedrīkst otram cilvēkam
uzspiest bērnības interpretāciju, jāļauj brīvi stātsīt. Bērnības atmiņu
analīzes metode ļauj cilvēkiem labāk izprast to psiholoģisko situāciju, kurā
viņi atrodas konkrētajā brīdī, atļauj paskatīties uz sevi no malas.
Šeit aprakstītajos gadījumos cilvēks ir audzis pozitīvā vidē,
taču tālāk tiks apskatīts cilvēka attīstības varianti, ja viņam ir nācies savu
bērnību pavadīt ne tik labos psiholoģiskajos apstākļos, ja viņam atceroties
bērnību rodas tikai nepatīkamas un aukstas atmiņas.
Ko nozīmē “nelabvēlīga vide”?
Ar vārdu “vide” mēs saprotam personības sociālo vidi, kas ir
visa apkārtne cilvēka sociālajā dzīvē, kura ir viņa psihes atspoguļošanas
objekts! Šis atspoguļojums ir vai nu tiešs vai arī pārējo cilvēku darba
rezultātu pastarpināts. Tātad – ar vārdu “vide” mēs saprotam tos indivīdus un
personības, kas atrodas mums visapkārt. Tā var būt mūsu ģimene, draugu pulks,
darba biedru kolektīvs vai klase utt. Sociālā vide ir komplicēta attiecību
kopa, taču personība šajās attiecībās var iesaistīties ar dažādu aktivitātes
pakāpi, personības dzīves veidu rada praktiskās attiecības ar šo vidi. Katram
cilvēkam ir svarīgi, lai viņam būtu laba saskarsme ar pārējiem cilvēkiem, ar
kuriem kopā viņš uzturas, dzīvo vai strādā. Tas, kas tika aprakstīts
iepriekšējā nodaļā ir perfekts bērna attīstības modelis. Mūsdienu apstākļos
bērni un pusaudži bieži vien dzīvo ģimenēs, kur netiek atbalstīta viņa garīgā
attīstība, tiek apspiesti centieni pierādīt sevi un attīstīties. Ja bērns
bērnībā ir ticis pakļauts morālam spiedienam vai pat fiziskai agresijai un
seksuālai izmantošanai, tad tas var radīt ļoti lielas komplikācijas viņa
turpmākajā dzīvē. Par piemēru tam, kā šādas komplikācijas var izpausties es
vēlētos mazliet pievērsties vācu psihologa Ērika Homburgera Ēriksona esejai par
Ādolfu Hitleru, kurā viņš diezgan sīki izanalizē visus aspektus gan no
personības psiholoģijas, gan no vēsturiskā viedokļa.
Ādolfs Hitlers
Ādolfam Hitleram bija
ļoti autoritārs tēvs, kas bieži mīlēja “iekaustīt” gan savu sievu, gan dēlu.
Māte bija ļoti pakļāvīga un pazemīga. Viņa ārkārtīgi baidījās no tēva. Tēvs
savukārt bija ļoti greizsirdīgs uz savu dēlu, un tieši tēva greizsirdīgās
attieksmes rezultātā māte ļoti bieži baidījās izrādīt savu mīlestību pret dēlu.
Mazais zēns tāpēc izjuta ļoti lielu atsvešinātību no savas mātes, no cilvēka,
kam būtu jābūt siltumam, pie kura varētu paglābties. Hitlers pēc tā apraksta,
kas ir dots grāmatā “Mana cīņa”, ir bijis psihiski nenobriedis cilvēks. Hitlera
mīļākais rakstnieks bija Karls Majs – indiāņu romānu autors. Savos pusaudža
“padsmitnieka” gados viņš ļoti labprāt ar citiem puikām spēlēja indiāņos, un
katru reizi viņš vēlējās kļūt par cilts vadoni, virsaiti. Šim cilvēkam bija
infantila, samaitāta pusaudža psiholoģija, pusaudža, kas bija uzaudzis ģimenē
ar cietsirdīgu, nežēlīgu tēvu, bez mīlestības, garīgā vakuumā, mietpilsoņa
ģimenē. Hitlera diagnoze – deviants (ar novirzēm) pusaudzis. Visas šīs novirzes
bija radušās tieki tāpēc, ka bērnībā Hitlers nebija saņēmis pietiekoši lielu
daudzumu mīlestības, lai spētu to novērtēt, un tāpēc viņš, pie varas būdams,
sludināja, ka “varenās Lievācijas” iedzīvotājiem nav svarīga mīlestība, bet gan
etniskā izcelšanās un politiskie uzskati. Tie, kas bija pretējās domās tika
spīdzināti un nogalināti. Hitlers ar cilvēkiem spēlējās kā ar alvas
zaldātiņiem. Viņš vienkšrši nespēja saredzēt šo milzīgo atšķirību. Un par to
2/3 vainas ir jāuzņemas viņa vecākiem. Ļoti kļūdaini ir uzskatīt, ka Hitlers
bija maniaks, psihiski slims psihopāts. Viņam bija nekrofilais raksturs,
sadistiskas tieksmes. Bet tādu cilvēku ir daudz. Bieži vien Hitlera tēls tiek
vienkāršots. Viņam piemita arī daudzas brīnumainas spējas. Tāpat Hitlers bija
lielisks orators. Cilvēki klausoties viņa runas nespēja atrauties. Viņš varēja
cilvēkus novest līdz transam. To dažreiz sauc arī par viņa psihopātiju, jo viņš
sāka histēriski kliegt un žestikulēt, bet to darīja ļoti profesionāli, tieši
vajadzīgajā brīdī. Hitleram bija suģestijas spējas – cilvēki nespēja izturēt
viņa acu skatienu. Ar savu fenomenālo atmiņu viņš izpelnījās autoritāti
ģenerāļu aprindās, kuri sākumā viņu nevarēja ciest – viņš spēja iegaumēt bruņu
biezumu, tanku skaitu, armijas daļu nosaukumus utt. Viņš to visu varēja
atcerēties momentāni un prata izmantot. Tas arī bija noteicošais faktors viņa
“karjerā”.
Agresija un vardarbības modeļi.
Agresija ir individuāla vai grupveida darbība, kas ir virzīta
uz kāda cita cilvēka vai grupas fizisku vai psiholoģisku graušanu, kaitēšanu
vai iznīcināšanu. [2] Taču tikpat labi agresija var izpausties kā reakcija uz
kādu neveiksmi vai vilšanos, ko nereti pavada dusmas un pat naidīgums. Eksistē
daudzi agresijas veidi: reaktīvā, ekspresīvā, afektīvā, naidīgā (censties
kaitēt par katru cenu) un instrumentālā agresija, kurā mērķis var būt neitrāls.
Agresiju kā masu antisociālo virzību un rīcību (terors, genocīds, vērsts pret
kādu noteiktu rasi, tautību, ideoloģiju vai reliģiju) pavada savstarpēja
uzbudināšanās un priekšstatu stereotipizācija. Tas savukārt sekmē “ienaidnieka
tēla” veidošanos un nostiprināšanos.
Agresivitāte ir personības īpašība, kas raksturo gatavību agresīvai
rīcībai. To ietekmē gan sociālā iemācīšanās – uzvedības teorētisko un praktisko
modeļu apgūšana. Tāpat svarīga ir arī orientācija uz sociāli kulturālajām
normām (sociālā atbildība) un situatīvie faktori (apkārtējo cilvēku nodomu
interpretācija, atgriezeniskas saiknes saņemšanas iespējas, uzbrukšanas ierošu
provocējošā ietekme utt.)
Paškontroli pār agresiju veicina attīstības empātija,
identifikācijas pakāpe, decentrācijas spēja un uzskats par cilvēku kā
pašvērtību. Vairumā gadījumu agresija ir apgūta un situatīvi var tikt
izmantota. Pieaugot cilvēks agresijas sekas saskata diferencētāk.
Personības attīstība.
Zemapziņas
procesiem ir ļoti nozīmīga loma rakstura veidošanā un aizsardzības paņēmienu
lietošana neizbēgami izriet no globālās cilvēka vēlēšanās atbrīvoties no
iekšējiem un ārējiem konfliktiem un nemiera. Atbrīvošanās no aizsardzības
mehānismiem ir dabiska adekvātai un efektīvai funkcionēšanai.
Unikālā bērnu sociālā un kultūras pieredze ir noteicošā viņu
attīstībā, un šo pieredzi viņi gūst ar savu vecāku starpniecību. Pārāk stingra
un despotiska, kā arī ignorējoša vai aizbildnieciska izturēšanās pret bērniem
liek pamatus neirozei. Savukārt veselīgu attīstību nosaka silta, saprotoša,
cieņas pilna, rūpīga un atbalstoša apiešanās ar bērnu. Katram bērnam piemīt
unikālu potenču kopums, kuras var uzplaukt gādīgu vecāku vadībā. Spontanitāte
ir atbalstāma, tomēr vecāki dod priekšroku savai varai un stingrībai, tā
atsvešinot bērnu no viņa patiesās būtības, samazinot iekšējo pašpārliecinātību
un veicinot aizsardzības stratēģiju izveidi. Tā bērnos pieaug izjūta, ka viņi
nav savas dzīves likteņa saimnieki, bet viņus virza neirotiskas vajadzības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru