Demogrāfiskie dati.
Vārds ……………...Inga
Dzimšanas dati ……23.09.65 (34 gadi).
Izglītība …………vidējā speciālā –
kultūras darbiniece.
Dzīves vieta ……….pagasta apakšciemata daudzdzīvokļu mājas 3 istabu labiekārtots dzīvoklis.
Ģimenes stāvoklis – precējusies, divas 11 un 12 gadus vecas meitas.
Dzīves vēstures nozīmīgāko
faktu izvērtējums.
Fakts.
|
Iespējamais atstātais iespaids.
|
Spilgtākās bērnības atmiņas ir saistībā
ar vecomāti – mīļa, gādīga, viņa mani praktiski izaudzināja. Māte visu laiku
strādāja.
|
Meitenei neveidojas emocionālas
attiecības ar māti. Pozitīvi ir tas, ka ir vecāmāte un līdz ar to ir iespējas
“iemācīties” veidot siltas, emocionālas attiecības.
|
Mans draugs bija un arī tagad vēl ir
mana jaunākā māsa (jaunāka par18 mēnešiem). Ar viņu arī es pavadīju visu savu
laiku – spēlējoties, dauzoties. Vecmāmiņa mūs nelaida pagalmā pie citiem
bērniem.
|
Iespējams, varētu rasties grūtības
kontaktu veidošanā ar vienaudžiem.
|
Skolā vispār man nepatika. Mamma sūtīja
mani mūzikās novirziena klasē. Man ar varu lika mācīties klavieres ar varu
man lika flautu spēlēt, ar varu man lika dziedāt korī. Viss tika uzspiests no
augšas. Nesaprotu kā tur izturēju visu skolas laiku.
|
Meitenei netiek dotas izvēles iespējas
darīt to, ko vēlas, uzņemties atbildību par savu izvēli.
|
Mēs skaitījāmies labākie rajonā, visur bija
jāiet kopā, jāsoļo vienādās formās u.tt. Man tas bara instingts jau toreiz
nepatika
|
Jau skolas laikā izpaužās Ingas
individualitāte, nepatika pret kolektīvismu, kas raksturīgs arī tagad.
|
Tad es nācu pie prāta un aizgāju uz
kultūras namu. Tā sākas mana mīlestība pret teātri.
|
Sava veida aizbēgšana no nepatīkamas
vides.
|
Ja skolā man nebija tādu īstu draugu –
vairāk kā labas paziņas, tad teātrī atradu sev domubiedrus, tur man bija
sirds draudzene.
|
Sevis un domu biedru atrašana.
|
Teātrī bija arī mana pirmā mīlestība –
abpusēja, lai arī tāda lakoniska. Vispār viss labais manir saistīts ar
teātri.
|
|
Pēc skolas 1 gadu strādāju kultūras
namā, tur es satiku savu vīru, iemīlējāmies.
|
|
Tad iestājos kultūras darbiniekos,
pabeidzu, apprecējos un te nu es esmu –
strādāju darbu, kas man ļoti patīk, tikai diemžēl, pašlaik notiek
šausmīgas lietas darbā – vispār nav skaidrs , kas par ko atbild, haoss ir nenormāls.
Nevar brīvi strādāt. Es vēlētos darīt tikai to, ko es protu – rakstīt lugas,
jā man ,ir izdotas 2 grāmatas, vadīt bērnu teātri, organizēt dažādus
pasākumus.
|
|
Jā, man ir 2 lieliskas meitas, manuprāt
viņas sasniegs ļoti daudz. Abas ir iekšā teātrī, viena raksta dzeju – tas man
ļoti patīk.
|
|
Secinājums.
Inga ir
mākslinieka tipa cilvēks – kas varētu nozīmēt savas īpatnējas personības
īpašības, kā arī savdabīgu domāšanas veidu.
Kontakts ar Ingu.
Ingu iepriekš
es pazinu tikai tādā mērā, ka zināju, viņas darbību un nopelnus viņas darbības
sfērā.
Inga ir patīkama, akurāta izskata sieviete. Kontakts
arIngu izveidojās uzreiz. Viņa izrādīja interesi par gaidāmo sadarbību. Ingas
runa šķiet emocionāla, bagātināta ar dažādām intonācijām, mīmiku, žestiem.
Kustības brīvas, nepiespiestas. Veido acu kontaktu. Atsaucīga pret izpēti,
vēlas zināt rezultātus.
Hipotēze.
Pamatojoties uz iegūto informāciju par dzīves gājumu,
pētīšu gan Ingas personības, gan kognitīvo sfēru, īpašu uzmanību pievēršot
domāšanai.
Izmantotās metodes.
Personības
sfēras pētīšanai
Kettela tests
BDI
Dembo tests
Projektīvie
zīmējumi
Nepabeigtie
teikumi.
Kognitīvās
sfēras pētīšanai
Uzmanībai - Korektūru proves,
Mjunstenberga metode
Atmiņai – 20 vārdu tests, piktogrammas
Domāšanai – sinonīmi, Ravēna tests,
skaitliskās analoģijas, sarežģītās
analoģijas.
Iegūto datu interpretācija.
Kognitīvā sfēra.
Uzmanības pārbaude.
1.
Landolta gredzeni. (rezultātus sk. pielikumā
Att.1)
Darbs tiek uzsākts ar
samērā augstu tempu un tāds aptuveni saglabājas visu darba laiku.
Darbs tika veikts ar samērā labām koncentrēšanās spējām, bet 4. – noguruma
minūtē, darba tempam nemainoties, samērā ievērojami samazinās koncentrēšanās
spēja un līdz ar to samazinās precizitāte.
Secinājumi.
v Optimālais darba temps tiek
atrasts uzreiz.
v Darba temps ir vienmērīgs un
samērā augsts.
v Samērā labas koncentrēšanās spējas un samērā augsta precizitāte, izņemot noguruma minūti kad
pazeminās koncentrēšanās spējas.
2.
Mjunstenberga metode. (rezultātus sk. pielikumā
Att.2.)
1 min. un 43 sek.
tiek izskatīts viss teksts. Izlaisti
3 lietvārdi, 1 vietniekvārds un 1
īsie darbības vārdi.
Secinājumi.
v Augsts darba temps arī pie
traucējumiem.
v Samērā labi koncentrēšanās
rādītāji traucējumu gadījumā.
Secinājumi
par uzmanību.
v Optimālais darba temps tiek
atrasts uzreiz.
v Darba temps ir vienmērīgs un
samērā augsts.
v Samērā labas koncentrēšanās spējas un samērā augsta precizitāte, izņemot noguruma minūti kad
pazeminās koncentrēšanās spējas.
v Augsts darba temps arī pie
traucējumiem.
v Samērā labi koncentrēšanās
rādītāji traucējumu gadījumā.
Atmiņas pārbaude.
1. 20 vārdu iegaumēšanas tests.
(rezultātus sk. pielikumā Att. 3.)
Pirmajā reizē tiek reproducēti 35% vārdu, kas ir samērā
zems rezultāts. Ar katru nākošo atkārtojuma reizi, mācāmība pakāpeniski aug un
5. atkārtojuma reizē reproducēti 80 % vārdi. Pēc stundas reproducēti 50 %
vārdu, kas ir samērā labs rezultāts
Secinājumi.
v Kopumā Ingai ir samērā laba
īslaicīgā un ilgstošā mehāniskā verbālā atmiņa.
v Mācāmība aug pakāpeniski un produktīvi.
2.
Piktogramas. (rezultātus sk. pielikumā Att.
4.)
Precīzi reproducēti 14 no 20
vārdiem (70%) Visas piktogrammas ir simboliskas, loģiskas, adekvātas. Tātad
Ingai ir samērā laba asociatīvā atmiņa, izmantojot pašas veidotu piktogrammu kā
pastarpinājumu dotajam vārdam.
Secinājumi.
v Ingai ir samērā laba asociatīvā
atmiņa izmantojot piktogrammu kā pastarpinājumu dotajam vārdam.
v Piktogrammas ir simboliskas, adekvātas, loģiskas.
Secinājumi par atmiņu.
v Kopumā Ingai ir samērā laba īslaicīgā un ilgstošā mehāniskā verbālā atmiņa.
v Mācāmība aug pakāpeniski un produktīvi.
v Ingai ir samērā laba asociatīvā
atmiņa izmantojot piktogrammu kā pastarpinājumu dotajam vārdam.
v Piktogrammas ir simboliskas, adekvātas, loģiskas.
Domāšanas pārbaude.
1. Ravēna
tests. (rezultātus
sk. pielikumā Att. 5.)
A, B un C sērijās ir
iegūti augsti rezultāti, kas norāda uz to, ka Ingai ir adekvāta formas, lieluma
uztvere, kā arī spēja analizēt telpiskās attiecības starp raksta atsevišķām
daļām. Inga spēj ne tikai salīdzināt un analizēt pazīmes, bet arī saprast to
savstarpējo sakaru, jeb sintezēt veselo. Inga spēj atklāt pazīmju kvantitatīvo
vai telpisko variācijas loģikufigūrās, izmantojot tādas domāšanas operācijas kā
salīdzināšana, analīze u.c.
D un E sērijās rezultāti nav
100% pareizi, bet iegūtie rezultāti tomēr norāda arī uz samērā labām spējām
atrast pazīmju kombinēšasnās loģiku un šo kombināciju variācijuloģiku starp
figūrām. Rezultāti norāda uz to, ka Ingai ir dinamiska domāšana.
Secinājumi.
v Artim ir adekvāta formas, lieluma un izvietojuma uztvere gan vienas, gan
daudzpazīmju sistēmā.
v Ir ļoti labas spējas analizēt raksta iekšējo telpisko struktūru.
v Ir prasme salīdzināt un analizēt pazīmes, sintezēt veselo.
v Labi attīstīta spēja atklāt pazīmju
savstarpējo kvantitatīvo un telpisko loģiku.
v Ir attīstīta spēja atrast pazīmju kombinēšanās loģiku un šo kombināciju
variāciju loģiku.
v Ingai ir dinamiska domāšana.
3.
Skaitliskās analoģijas. (rezultātus sk. pielikumā Att. 6.)
No 35
piemēriem precīzi veikti 30, jeb 85.7%.
Secinājums.
v Ingai ir labas loģiskās (matemātiskās) analīzes spējas.
4. Sinonīmi. (rezultātus sk.
pielikumā Att. 7.)
Precīzi
veikti 13 no 16 piemēriem.( 81,25%).
Secinājums.
v Ingai ir labas verbāli loģiskās
analīzes spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas, ja doti vārdu paraugi.
5. Sarežģītās analoģijas. (rezultātus sk. pielikumā Att. 8.)
Ļoti interesanti un savdabīgi Inga veica šo uzdevumu. Inga šim uzdevumam piegāja vairāk ar dziļi filozofisku pieeju, nevis tīri loģiku. Beigās viņa konstatēja, ka katra analoģija atbiltst katrai. Inga man arī to visu skaidroja – ja, godīgi, liela daļa viņas skaidrojumu man likās nesaprotami no loģikas viedokļa, bet gan dziļi filozofiski, mitoloģiski, reliģijas caurvīti, kurus man bija samērā grūti saprast un vēl grūtāk tos atreferēt. No tā varētu secināt, ka Ingai ir savdabīgs, dziļi filozofisks apkārtējo likumsakarību izpratnes veids un domāšanas operācijās – tādās kā analīze, salīdzināšana un vispārināšana darbojas, ne tikai loģikas principi, bet arī filozofiski.
Secinājumi.
v Ingai ir savdabīgs, dziļi filozofisks apkārtējo likumsakarību izpratnes veids
vDomāšanas operācijās – tādās kā analīze, salīdzināšana un vispārināšana darbojas, ne tikai loģikas principi, bet arī filozofiski.
Secinājumi par domāšanu.
v Ingai ir adekvāta formas, lieluma un
izvietojuma uztvere gan vienas, gan vairāku pazīmju sistēmā.
v Labas spējas analizēt raksta iekšējo telpisko struktūru.
v
Ir prasme salīdzināt un
analizēt pazīmes, sintezēt veselo.
v
Labi attīstīta spēja atklāt pazīmju
savstarpējo
kvantitatīvo
un telpisko loģiku.
v
Ir attīstīta spēja atrast
pazīmju kombinēšanās loģiku un šo kombināciju variāciju loģiku.
v
Ingai ir dinamiska domāšana attiecībā uz telpas,
lieluma, izvietojuma un formas uztveri.
v
Ļoti labas loģiskās
(matemātiskās) analīzes spējas.
v
Labas verbāli loģiskās analīzes
spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas.
v Ingai ir savdabīgs, dziļi filozofisks apkārtējo likumsakarību izpratnes veids
v Domāšanas operācijās – tādās kā analīze, salīdzināšana un vispārināšana darbojas, ne tikai loģikas principi, bet arī filozofiski.
Personības
sfēra.
1. Kettela 16 PF tests. (rezultātus sk. pielikumā Att. 9.)
Intraversijas skalās atklājās, ka Inga ir vairāk ekstraverta kā intraverta.
Atkarības – neatkarības saklās atklājās, ka Ingai ir raksturīga izteikta tendence dominēt, uzstājīgi ietekmēt citus. Neatkarīga. Tāpat Inga ir novators, attīsta dažādas jaunas idejas, izrāda iniciatīvu.
Saskaņā ar to, ka arī skalas E, Q1 un L ir augstas var rasties grūtības sadarboties grupā, tā kā augsts ir arī B, tas norādauz saspringtām iekšējās konkurences attiecībām.
Praktiskuma skalas norāda, ka Ingai ir attīstīta iztēle,
radoša pieeja. Tā kā arī B ir augsts, tas norāda uz to, ka Inga ir radoša
personība, bet ir nosliece uz trauksmainību un psihosomatiku, jo atrautība no
ikdienas var izsaukt psihosomatiskas slimības. Šajā pašā skalu grupā atklājās,
ka Ingaa ir jūtīga, sensitīva, var būt raksturīga nerealitātes izjūta,
patstāvības trūkums.
Paškontroles skalu grupā atklājās, ka Ingai raksturīga
bezatbildība, vieglprātība, pieņemto normu neatzīšana, nespēja saskaņoties ar
noteikumiem, prasībām, grupas ideāliem, mērķiem, iekšēja nedisciplinētība, vāja
vēlmju kontrole – spontānas rīcības, savas trauksmes nekontrolēšana.
Trauksmes
skalu grupā parādās tas, ka Ingai ir raksturīgs emocionāls jūtīgums, emocionāla
nelīdzsvarotība. Tas norāda uz trauksmanības tendenci, neapmierinātību ar
sasniegto.
Secinājums.
v Kā izteiktas īpašības
izdalās – neatkarība, iniciatīva, dominēšana, emocionāls jūtīgums,
nelīdzsvarotība, iekšēja
nedisciplinētība, pieņemto normu neatzīšana, novatorisms, jaunu ideju
attīstīšanas spēja, radošums, kas ir saistīts ar paaugstinātu trauksmes līmeni.
2. Dembo tests. (rezultātus
sk. pielikumā Att. 10.)
Būtiskaākais,
kas parādās šajā testā ir tas, ka rakstura ziņā Inga sevi novērtē zemākajā
pusē, un tas, ko viņa vēlētos sev – tā ir lēnprātība.
Runājot
par veselību,to Inga, manuprāt novērtē adekvāti, jo viņai ir biežas spēcīgas
galvas sāpes, kurām ārsti nevar atrast cēloni. Manuprāt, tādejādi Inga somatizē
savu trauksmi.
Laimes
skalā Inga sevi novērtē samērā augstu un līdz pilnīgai laimei viņai trūkstot
problēmu atrisinājums darbā, lai viņa varētu radoši, bez kontroles no augšas
strādāt, kā arī finansu problēmu atrisinājums .
Mīlestības skalā Inga sevi
atzīmē augstākajā pusē, sakot, ka mīlestībā viss esot jauki, bet nav vairs tās
sajūsmas kā bijis sākumā.
Prāta skalā sevi atzīmē pa
vidu, skaidrojot, ka viņa nav ģēnijs, bet nav arī muļķe, ka ir jomas, no kurām
viņa neko nesaprot un ir jomas, kur viņa jūtas pārliecināta.
Secinājums.
v Inga sevi novērtē samērā pozitīvi, adekvāti,
kas norāda uz samērā pozitīvu
pašvērtējumu.
3. BDI (rezultātus sk. pielikumā Att.
11.)
BDI
atklājās, ka Ingai ir vieglas depresijas iezīmes, kas galvenokārt ir saistīta
ar neizlēmību, līdz ar to – vainas sajūtu, sevis kritizēšanu par savām kļūdām.
4. Projektīvie zīmējumi un
nepabeigtie teikumi (rezultātus sk. pielikumā Att. 12.-17.)
Koka zīmējumā un stāstījumā var pamanīt noslieces uz vientulību, noslēgtību. Noslēgtību pauž arī mājas zīmējums – lai gan ārēji tā izskatās aicinoša un arī aprakstā tiek teikts, ka durvis var atvērt katrs, bet mājas durvīm nav rokturu, ar ko tās atvērt.
Koka
lapotne un mati cilvēkiem ir uzzīmēti kupli, kas varētu norādīt uz
emocionalitāti un ekspresivitāti.
Dobumi
kokā varētu norādīt uz kaut kādām traumām.
Abos
cilvēka zīmējumos acis ai aizvērtas, kas varētu norādīt uz nevēlēšanos kaut ko
redzēt, saskatīt kaut kādas problēmas, pienēmt tās.
Teikumu turpinājumos apstiprinās augstākminētās tendences.
Visos
zīmējumos redzams Ingas radošums (zīmējumu apraksti dzejā), zīmēšanas talants.
Secinājums.
v Projektīvajos testos
iezīmējas vientulības sajūtas, noslēgtības, emocionalitātes, ekspresivitātes,
kaut kādas realitātes pieņemšanas grūtību un radošuma tendences.
Kopsecinājums.
Inga ir 34 gadus veca. Strādā kultūras namā par teātra studijas
vadītāju, ir dramaturģe, režisore, rakstniece.
Patlaban studē kultūras pasākumu organizēšanu augstskolā.
Kognitīvājā
sfērā izpētes rezultāti parāda, ka Ingai ir vienmērīgs un samērā augsts darba
temps jaunās situācijās, optimālais darba temps tiek atrasts uzreiz. Ingai ir
samērā labas koncentrēšanās spējas un
samērā augsta precizitāte, izņemot
noguruma laikā, kad pazeminās koncentrēšanās spējas. Augsts darba temps arī pie
traucējumiem un samērā labi koncentrēšanās rādītāji traucējumu gadījumā.
Attiecībā
uz atmiņu kopumā Ingai ir samērā laba īslaicīgā un ilgstošā
mehāniskā verbālā atmiņa, mācāmība aug pakāpeniski un produktīvi. Ingai ir
samērā laba asociatīvā atmiņa izmantojot
piktogrammu kā pastarpinājumu dotajam vārdam.
Attiecībā uz domāšanu, Ingai
raksturīga adekvāta formas, lieluma un izvietojuma uztvere gan vienas, gan
vairāku pazīmju sistēmā, labas spējas analizēt raksta iekšējo telpisko
struktūru. Ir prasme salīdzināt un analizēt pazīmes, sintezēt veselo. Labi
attīstīta spēja atklāt pazīmju savstarpējo kvantitatīvo un telpisko loģiku. Ir
attīstīta spēja atrast pazīmju kombinēšanās loģiku un šo kombināciju variāciju
loģiku. Ingai ir dinamiska domāšana
attiecībā uz telpas, lieluma, izvietojuma un formas uztveri. Ingai ir labi
attīstītas loģiskās (matemātiskās) analīzes spējas, kā arī labas verbāli
loģiskās analīzes spējas, būtisko pazīmju izdalīšanas spējas.
Tas, ko es paredzēju par
domāšanas īpatnībām tiešām atklājās - Ingai ir savdabīgs, dziļi filozofisks
apkārtējo likumsakarību izpratnes veids.
Domāšanas operācijās – tādās kā analīze, salīdzināšana un vispārināšana
darbojas, ne tikai loģikas principi, bet arī filozofiski. UZ to norāda arī
projektīvo testu paskaidrojumi, kas tiek rakstīti nevis kā vienkārši
paskaidrojumi, bet gan dzejā.
Personības izpētē
apstiprinājās Ingas spēcīgā individualitāte. Kā izteiktas īpašības izdalās – neatkarība,
iniciatīva, dominēšana, emocionāls jūtīgums, nelīdzsvarotība, iekšēja nedisciplinētība, pieņemto normu
neatzīšana, novatorisms, jaunu ideju attīstīšanas spēja, radošums, un tas ir saistīts ar paaugstinātu trauksmes līmeni.
Projektīvajos testos iezīmējas vientulības sajūtas, noslēgtības,
emocionalitātes, ekspresivitātes, kaut kādas realitātes pieņemšanas grūtību un
radošuma tendences.
Īsi sakot, Ingai ir labi
attīstīti visi psihiskie procesi. Un manuprāt, tas fakts, ka Ingai ir
raksturīgs radošums, savādāka - filozofiska
domu gaita, novatorisms, emocionāls
jūtīgums viņu it kā norobežo no apkārtējās pasaules, kas ir savādāka –
ikdienišķa, racionāla un līdz ar to Inga jūtas vientuļa, jo viņai apkārt nav
līdzīgu cilvēku.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru