Latvijas Universitāte
Ekonomikas un Vadības fakultāte
Tautsaimniecības institūts
Referāts
Mikroekonomikā
Dienas nodaļa
Ekonomikas virziens
1E5
kursa studente
Linda
Arone
Ekon
980067
Zinātniskais
vadītājs ____________________ lekt.Zolberga
Rīga 1998
Saturs
Ievads………………………………………………………….3
1.Pieprasījums jēdziens
un grafiskais attēlojums ……………….4
2.Ienākuma efekts………………………………………………..6
3.Aizstāšanas efekts……………………………………………...7
4.Ārpuscenas faktori un
pieprasījuma izmaiņas…………………7
3.Pieprasījuma iezīmes
Latvijā………………………………….
Secinājumi un priekšlikumi…………………………………...
Izmantotā literatūra……………………………………………11
Ievads
Pieprasījuma analīze ir svarīgs instruments,
kas dod iespēju izprast daudzus ekonomiskos procesus: kā sociālie, politiskie
un ekonomiskie faktori ietekmē tirgus cenas, kā valdības lēmumi, nodokļi un
subsīdijas, muitas tarifi un kvotas ietekmē ražotāju un patērētāju u.tml..
Pētot pieprasījuma un
piedāvājuma mijiedarbību, izzinām tirgus mehānisma darbību. Izzinām to, kā un
kādā veidā šis mehānisms nosaka (regulē) ražošanas apjomus un cenas.
Darba mērķis ir izpētīt dažādas
pieprasījuma likumsakarības gan tās kuras eksistē visumā, gan tās kuras ir
vienas no aktuālākajām problēmām Latvijā.
Pieprasījuma
jēdziens un grafiskais attēlojums
Visus ekonomiskos subjektus atkarībā no
to funkcijām var iedalīt divās grupās- pircēji un pārdevēji. Pircēji ir
patērētāji, kas pērk preces un pakalpojumus, kā arī firmas, kas pērk
darbaspēku, kapitālu, izejvielas u. tml., lai ražotu precas un pakalpojumus.
Pārdevēji ir firmas, kas pārdod šīs preces un pakalpojumus, darbinieki, kas
pārdod savu darbaspēku, ražošanas resursu (faktoru) īpašnieki, kas pārdod vai
izīrē tos. Protams, ka firmu un cilvēku vairākums ir vienlaikus gan pircējs,
gan pārdevēji, tomēr analīzes vienkāršības dēļ no šī fakta abstrahēsimies.
Pircēju
un pārdevēju mijiedarbība veido tirgu.
Nav vienotas pieprasījuma definīcijas,
tās ir daudz un dažādas. Divas no tām ieskatam šajā referātā:
Pieprasījuma definīcija pasniedzēja
Georga Libermaņa skatījumā. Pieprasījums ir pircēju - patērētāju un
firmu – ekonomiskā rīcība, kas vērsta uz preču iegādi atbilstoši viņu vēlmei
(izvēlei) un maksātspējai noteiktā laika periodā.
Pieprasījuma definīcija pasniedzēja
Viktora Nešpora skatījumā
Pieprasījums ir noteikta veida preču daudzums, ko patērētāji vēlas un ir spējīgi
nopirkt par noteiktu cenu, noteiktā laika posmā.
Tātad pieprasījums ir cenas funkcija.
Q =f(Pn),
Q
-ntā veida preču pieprasījums,
Pn –ntā veida preces cena.
Pieprasījumu nedrīkst identificēt ar
vajadzību. Piemēram, ja jums rodas vajadzība pēc automašīnas, tas nenozīmē, ka
līdz ar to rodas arī pieprasījums. Šī vajadzība pārvērtīsies par pieprasījumu
tikai tad, ja būs nepieciešamā naudas summa ir. Tātad pieprasījums un
vajadzības saistīti, bet ne identiski jēdzieni.
Pieprasījums
ļoti ir atkarīgs no tā vai ir pilnīgi konkurences apstākļi.
Pilnīgu konkurenci raksturo šādas iezīmes:
1.Liels pārdevēju un pircēju
skaits.
2.Katram pircējam un
pārdevējam ir pilnīga informācija par cenām un preču kvalitāti.
3.Pārdodamie produkti ir
viendabīgi, t.i., nav iespējams atšķirt vienas firmas produktu no citu firmu produkta.
4.Nav barjeru ieejai tirgū
vai tā atstāšanai.
5.Neviena firma nevar būtiski
ietekmēt vai kontrolēt tirgus cenu.
Reālajā dzīvē pilnīga konkurence pilnā
apjomā realizējas visai reti, kaut arī daudzās nozarēs konkurence vismaz
tuvojas šim modelim. Bieži vien kāda no pilnīgu konkurenci raksturojošām
iezīmēm nerealizējas. Visbiežāk katram pircējam nav pilnīga informācija par
cenām un preču kvalitāti. Tādēļ pircēju pieprasījums pēc kādas preces daudzreiz
ir impulsīva rīcība.
Pieprasījumu nedrīkst identificēt ar
vajadzību. Piemēram, ja jums rodas vajadzība pēc automašīnas, tas nenozīmē, ka
līdz ar to rodas arī pieprasījums. Šī vajadzība pārvērtīsies par pieprasījumu
tikai tad, ja būs nepieciešamā naudas summa. Tātad pieprasījums un vajadzības
ir saistīti, bet ne identiski jēdzieni.
Pieprasījumu var attēlot tabulas un
grafika veidā. Kaut gan visbiežāk pieprasījumu attēlo grafika veidā, kur uz
horizontālās ass pieraksta pieprasījuma apjomu, bet uz vertikālās ass – cenu.
Konkrētas preces (A) tirgus
pieprasījuma apjoma atkarību no cenu līmeņa. 1. tabulā ir sarindoti skaitļi,
kas grafiski ir fiksēti 2.shēmā.
Preces
A tirgus pieprasījuma lieluma atkarība no cenas
Vienas vienības cena (lati)
|
Pieprasījuma apjoms mēnesī
|
50
|
30 000
|
40
|
50 000
|
30
|
70 000
|
25
|
90 000
|
10
|
140 000
|

Tabulas dati ir nosacīti. No grafika
varam redzēt, ka cenas pieaugums no 25 līdz 30 latiem, t.i., par 5 latiem,
samazina pieprasījuma mazākā apjomā, t.i., par 20 000 vienībām. Otrā gadījumā
cenas pieaugums par 10 latiem samazina preces pieprasījumu par 20 000 vienībām.
Pieprasījuma līkne raksturo pircēju ekonomisko
rīcību atkarībā no cenu līmeņa. Šajā grafikā cēlonis (motivācija) ir cena,
sekas – pieprasītais preces daudzums. Pastāv arī apgriezta sakarība: cēlonis
(motivācija) ir pieprasītais preces daudzums, bet sekas – cenu līmenis. Gan
vienā, gan otrā gadījumā cēloni ar sekām savieno saimniekotāju subjektu
ekonomiskā rīcība.
No grafika varam secināt, ka augsta cena nosaka mazu
pieprasījumu, bet cenai pazeminoties, pieprasījums aug; līkne tiecas pa labi uz
leju. Bieži ir secināts, ka augsta cena ierobežo pieprasījumu, bet zema cena
rosina preču pirkšanu. Te saskaramies ar divām problēmām, t.i., pircēju sociāli ekonomiskās izdzīvošanas
nosacījumiem un viņu vajadzību apmēriem.
Par nožēlu līkne raksturo šādu patiesību: dārgās mantas
spēj nopirkt tikai bagātnieki, bet zemākās cenas paplašina pieprasītāju loku.
Jāpadomā, kāpēc second hand veikalos ir nesalīdzināmi vairāk pircēju
nekā, piemēram, Big Box veikalā. Šeit loģiski saistās cenu līmenis,
pieprasījuma lielums, izdzīvošanas nosacījumi, maksātspēja, vajadzības.
No otras puses zināmā situācijā zema cena sekmē izšķērdību,
piemēram, ja nav uzstādīts skaitītājs, tad raksturīgs dzeramā ūdens izlietošana
automašīnu mazgāšanai.
Galvenie
lielumi, kas ietekmē pieprasījumu Škapara
skatījumā, ir šādi:
1. pieprasītās preces cena;
2. citas preces cena;
3. patērētāju ienākumi.
Šo ietekmējošo
lielumu iedarbību raksturo attiecīgi cenas jeb tiešā elastība, netiešā jeb
krusteniskā elastība, ien el…….
Ienākumu efekts
Katra
cilvēka ienākumus parasti ir noteikts, ierobežots lielums. Centieni pilnīgāk
apmierināt savas vajadzības liek pircējam rūpīgi apsvērt, ko un cik pirkt, kādu
preču iegādei dot priekšroku. Ja cena sarūk, šīs preces pieprasījuma lielums
samazinās. Tomēr tas tā nenotiek vienmēr Ja vajadzība ir neatliekama, dotā
prece tiek pirkta par šo augstāko cenu iepriekšējā daudzumā, bet citu preču
iegādi, kas pircēja vajadzību skalā ieņem zemāku vietu, viņš spiests samazināt.
Aizstāšanas
efekts
Vienotībā
ar ienākumu efektu pastāv aizstāšanas efekts. Vienu un to pašu vajadzību bieži
spēj apmierināt atšķirīgi labumi. Nozīmīga ir šādu preču cenu attiecība.
Padomāsim par pircēju ekonomisko rīcību, ja vienlaikus pieaug cenas gan
Staburadzes saldumiem, gan citu firmu konditorijas izstrādājumiem, bet citu
firmu ražotie saldumiem šis sadārdzinājums ir lielāks. Va sagaidīt, ka zināma daļa
pircēju atteiksies no sev pierastās produkcijas un palielinās kopējo
pieprasījumu pēc Staburadzes izstrādājumiem. Šī būtiskā, nepieciešamā
cēloņsakarība starp cenu līmeni un pieprasījuma lielumu, kas
pastāvīgiatkārtojas, ekonomikas teorijā tiek raksturota kā pieprasījuma
likums. Katrs p-ts uz pieprasījuma līknes liecina par pamatotu un konkrētu
samēru starp cenu un pieprasījuma lielumu, ko nosaka pircēju ekonomiskās
rīcības motīvi.
Ārpuscenas faktori un pieprasījuma izmaiņas
Analizējot ieprasījuma lieluma
izmaiņas atkarībā no cenu līmeņa, jau norādījām, ka aprakstītā cēloņsakarība
darbojas vienīgi tad, ja pastāv vienādi nosacījumi. Lai pilnīgāk saprastu
pieprasījuma likuma darbību, jāievēro, ka gan patēriņa priekšmetu, gan arī
ražošanas resursu tirgū pircējs nevar abstrahēties no pārējiem nosacījumiem.
Viņu rīcību bez cenām konkrēti motivē un ievirza arī dažādi ārpuscenas faktori.
Pirmkārt, minām patērētāju
gaume, modes izmaiņas, pat dietalogu ieteikumi un reklāmas psiholoģiskā
iedarbība. Šie momenti neatkarīgi no cenu līmeņa reāli palielina vai samazina
noteiktas preces pieprasījumu.
Otrkārt, lēcienveidīgi var pieaugt un pēc tam stabilizēties vai sarukt
pieprasījums pēc jaunām precēm, kas rosina un attīsta jaunas vajadzības. Tāds
piemērs ir pieprasījuma rašanās un tālākās izmaiņas personālo kompjūteru tirgū.
Noteikta cēloņsakarība pastāv arī starp preču kvalitāti, izmantošanas iespēju
daudzveidīgumu un pieprasījuma apjomu.
Treškārt, pircēju ienākumu lielums, to pieaugums vai samazinājums var ievērojami ietekmēt pieprasījumu pēc dārgām
vai lētām precēm, šo preču cenām paliekot nemainīgām.
Ceturkārt, klimatiskie apstākļi (karsta vasara, silta ziema, netipiski lietains
rudens utt.) likumsakarīgi palielina vai samazina noteikti sezonas preču
pieprasījumu.
Piektkārt, ārpuscenas faktors, kas būtiski ietekmē pieprasījumu, ir pircēju
kopējais skaits. To nosaka demogrāfiskā situācija valstī, reģionā, iedzīvotāju
skaita izmaiņas, iedzīvotāju vecuma struktūra. Liela emigrācija vai imigrācija
tāpat ietekmē pieprasījumu. To mūsdienās reāli izjūt tādas valstis kā Vācija,
Izraēla. Būtiska loma ir arī ārzemju tūrisma apmēriem.
Sestkārt, vērā ņemams ir atkarības efekts. Benzīna cenu pieaugums
samazina ne tikai pieprasījumu pēc automašīnām, bet arī to eksplutācijas intensitāti.
Līdz ar to ir nepieciešams mazāk riepu, rezerves daļu, remonta pakalpojumu,
samazināsies garāžu celtniecība. Tas ietekmēs arī to cilvēku skaitu, kuri vēlas
mācīties šoferu kursos. Savukārt augs pieprasījums pēc velosipēdiem, pēc citiem
krietni lētākiem transporta pakalpojumiem. Benzīna cenu pieaugums ir specifisks
detonators, kas izraisa jo plašu ķēdes reakciju pieprasījumu jomā.
Septītkārt, ekonomisks ārpuscenas faktors, kas aktīvi motivē pircēju rīcību, ir
preču pārdošana uz kredīta un tā nosacījumi. Patēriņa priekšmetu un dažu
pakalpojumu tirgū pieprasījumu rosina iespēja pirkumu samaksāt ar kredītkaršu
starpniecību.
Astotkārt, orientācija uz cenām un ienākumiem nākotnē. Arī Latvijā ir bijis
laiks, kad bija aktuāls pieprasījums sakarā ar inflācijas gaidām. Prognozējot
tālāko cenu pieaugumu, iedzīvotāji 1992./93. gada ziemā intensīvi pirka cukuru,
lai tādējādi vasarā ievārījumu un kompotu sagatavošanas periodā nebūtu spiestas
maksāt par cukuru ievērojami dārgāk. Loģisks ir arī rīcības pretējs variants:
ja ir gaidāma cenu pazemināšanās, šodien jāaturas no pirkuma.
Devītkārt, politiski vai sociāli sprādzieni, kari, dabas katastrofas izsauc gan
konkrētu preču pieprasījuma pieaugumu, gan arī samazināšanās.
Desmitkārt, valsts administratīvo pasākumu – ražošanas resursu iegādes limitu
noteikšana, patēriņu priekšmetu normēšana (kartīšu vai talonu sistēmas
ieviešana) – veikšana ar neekonomiskiem līdzekļiem pēc idejas ierobežo
pieprasījumu. Taloni, kartītes arī mudina veidot krājumus.
Pieprasījuma izmaiņas rezultātā
nepieciešams veidot jaunas līknes. Ja pieprasījums aug, jaunā līkne
pārvietosies pa labi no sākotnējās līknes, ja pieprasījums samazināsies, jaunā
līkne atradīsies pa kreisi no sākuma varianta. Āpuscenas faktoru iedarbību uz
pircēju rīcību var izsekot 2.shēmā.
Visi faktori, kas ietekmē pieprasījuma
lielumu un izmaiņas kādas valsts tirgū, ir saistīti ne tikai ar šīs valsts
pircēju rīcības motivāciju. Starptautiskā darba dalīšana un tirdzniecība,
kopīgie tirgi, kad tiek nojaukti muitu un citi ekonomiskie šķēršļi, visai
ievērojami sekmē citu valstu firmu pieprasījumu. Tirgū pieprasījums nesaraujami
ir saistīts ar piedāvājumu.
2.shēma
Pieprasījuma aktualitātes Latvijā
Aktuālākie raksti par pieprasījuma
problēmām Latvijā no dažādiem žurnāla ``KAPITĀLS`` numuriem.
Interesantākais no raksta ``Kas
nosaka izvēli``
Piemēram, iegādājoties kurpes vai
kreklu, pircēji tās vērtē no dažādiem viedokļiem: pēc izjūtas, gadalaika,
izmantošanas nolūka, materiāla, cenas. Tādējādi var secināt, ka dažādiem cilvēkiem
dažādos apstākļos ir dažādiem priekšstati par kvalitāti un dažādas prasības.(…)
Akcijas sabiedrības ``Ave Lat
Grupa`` direktors mārketinga jautājumos uzskati.
Cena, kvalitāte, tradīcijas,
pasniegšana—šie visi faktori, kuri nosaka Latvijas preču konkurētspēju Latvijas
preču konkurētspēju vietējā tirgū. Lai gan pašreizējā ekonomiskajā situācijā
cena ir īpaši būtisks, jo pircējs ne vienmēr var atļauties nopirkt to, ko
gribētu un kas atbilstu viņa priekšrakstiem kvalitatīvu produktu. Latvijā jūtīgums
pret cenu izmaiņām ir ievērojams, un pircējs spiests izvēlēties kompromisu.
Lai arī kā mēs, pārtikas ražotāji,
gribētu, lai pircēji izvēlētos Latvijā
ražotās produkta grupas, viņu apsvērumus nosaka ekonomiskie un citi
faktori. Turklāt importa preces mūsu tirgū tiek viegli – barjeras tām nav
augstas. Piemēram, ``Laimas`` šokolādes tāfelītēm pēdējā laikā ļoti nopietnu
konkurenci radījuši Lietuvas ražotāji. Tas ir kaimiņu valsts eksporta politikas
veicināšanas auglis – atrasts veids, kā subsidēt uzņēmumus, kuri strādā
eksportam.
Izmantotā
literatūra
1.Georgs Libermanis. Tirgus, cenas, konkurence.—Rīga.: SIA ``Kamene``
LU Starpnozaru konsultāciju centrs ``Ekonomists``, 1998
2.Viktors Nešpors. Ievads mikroekonomikas teorijā.—Rīgā.: Rīgas
Tehniskā universitāte, 1996
3.Georgs Libermanis.
4.Roberts Škapars. Mikroekonomikas teorijas pamati. – Rīga.: Latvijas
Universitāte, 1998.
5.LR Ekonomikas ministrija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību.— Rīga. 1998.gada
jūnijs.
©Referātu
kolekcija
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru