[SA1]TURĪBAS MĀCĪBU CENTRS
REFERĀTS MIKROEKONOMIKĀ
Pieprasījums un piedāvājums
E.Pekainis
Rīga 1999
SATURS
1. IEVADS
2. PIEPRASĪJUMS
· patērētāju ienākumi
· aizvietotāju cenas
· komplementāro preču cenas
· patērētāju gaume
· pircēju skaits
· pircēju prognozes
3. PIEDĀVĀJUMS
· tehnoloģija
· nodokļi un dotācijas
· kredīta procents
· pārdevēju skaits
· ražotāju prognozes
4. PIEPRASĪJUMA ELASTĪBA
· pieprasījuma elastības faktori
· vienādi elastīgs pieprasjums
5. PIEDĀVĀJUMA ELASTĪBA
· acumirklīgais periods
· īsais periods
· garais periods
IEVADS
Pieprasījuma un piedāvājuma analīze ir
svarīgs instrumentspēks, kas dod iespēju
izprast daudzus ekonomiskos procesus. Sociālie, politiskie un ekonomiskie
faktori ietekmē tirgus cenu, tāpat kā
valdības lēmumi, nodokļi un subsīdijas muitas tarifi un kvotas ietekmē ražotāju
un patērētāju u.tml.
Pētot pieprasījuma un piedāvājuma
mijiedarbību, uzzināsim tirgus mehānisma darbību, uzzināsim kā un kādā veidā
šis mehānisms nosaka ražošanas apjomus un cenas.
Visus ekonomikas subjektus atkarībā no
to funkcijām var iedalīt divās grupās:
·
pircēji
·
pārdevēji
Pircēji ir patērētāji, kas pērk preces
un pakalpojumus, kā arī firmas, kas pērk darbaspēku, kapitālu, izejvelas
u.tml.,lai ražotu šīs preces un pakalpojumus. Pārdevēji
ir firmas, kas pārdod šīs rezerves un pakalpojumus. Darbinieki pārdod savu
darbspēku, ražošanas resursu(faktoru) īpašnieki kas pārdod vai izīrē tos.
Protams, ka firmu un cilvēku vairākums ir vienlaikus gan pārdevēji gan pircēji.
Pircēju un pārdevēju mijiedarbība veido tirgu.
Tirgus ir pircēju
un pārdevēju kopums, kuru mijiedarbības rezultātā notiek preču un pakalpojumu
maiņa (pirkšana, pārdošana). Tirgu varam formulēt kā institūciju kopumu jeb
mehānismu, kas saved kopā atsevišku preču vai pakalpojumu pircējus un pārdevējus.
PIEPRASĪJUMS (DEMAND)
ieprasījums ir noteikta veida preču
daudzums ko patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu, noteiktā
laika posmā.
Tātad
pieprasījums ir cenas funkcija.
|
Qn = f (Pn)
|
Qn - n-tā veida preču pieprasījums
Pn - n-tā veida preces cena
Pieprasījumu nekrīkst identificēt ar
vajadzību. Piemēram ja jums rodas vajadzība pēc automašīnas, tas nenozīmē ka
līdz ar to rodas arī pieprasījums. Šī vajadzība parvērtīsies par pieprasījunu
tikai tad, ja būs nepieciešamā vaudas summa. Tātātad pieprasījums un vajadzības
ir saistīti, bet ne identiskt jēdzieni.
Pieprasījumu visbiežāk attēlo grafika
veidā kur uz horzontālās ass raksta
pieprasījuma apjomu, bet uz vertikālās ass - cenu.
Ir jāatšķir jēdzieni pieprasījums un
pieprasījuma apjoms. Kā jau noskaidrojām, pieprasījums ir cenas funkcija bet
pārdoto preču daudzumu turklāt nosaka
vēl daudz citu faktoru.
|
|
Qn = f (Pn, I, Ps, Pk, T, N, E)
|
Qn - n-tā pieprasījuma apjoms pēc n-tās preces
Pn - n-tās preces cena
I - patērētāju ienākumi
Ps - substitūtu cenas
I - patērētāju ienākumi
Ps - substitūtu cenas
Pk - komplementāro preču cenas
T - patērētāju gaume
T - patērētāju gaume
N - pircēju skaits
E - pircēju prognozes
1.attēls
Budžeta līnija
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
e
![]() ![]() ![]()
a
![]() ![]()
p Budžeta līnija
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
e
![]() ![]() |
Patērētāju ienākumi
Pieaugot
patērētāju ienākumiem, pieprasījuma apjoms pēc vairākām precēm pieaug, un
otrādi, samazinoties pircēju ienākumiem, šīs
peces pērk mazāk. Preces, pēc kurām pieprasījums ir tiešā atkarībā no
pircēju ienākumu izmaiņām, sauc par
normālām precēm (normal goods). Tomēr ir arī vairāki izņēmumi. Ja ienākumi
pārsniedz noteiktu līmeni, patērētāji var mazāk pirkt kartupeļus, maizi,
kāpotus, jo lielāki ienākumi viņiem ļauj patērēt kvalitatīvākus produktus, ar
lielāku proteīna saturu, piemēram - gaļu, piena produktus. Preces, pēc kurām
pieprasījums mainās apgrieztā atkarībā no pircēju ienakumiem, sauc par anomālām precēm (inferior goods).
2.attēls Cenas izmaiņas efekts
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
e2 U2
![]() ![]()
e1
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Otra prece
|
![]() |
Aizvietotāju
(substitūtu) cenas
Aizvietotāji ir preces kuras var
lietot kādas citas preces vietā. Piemēram, sviestu var aizvietot ar margarīnu.
Kā mainīsies pieprasījums pēc margarīna, ja mainīsies sviesta cena .Ja pieaugs
sviesta cena tad pieprasījums pēc margarīna pieaugs, un otrādi.
Kopā
lietojamo (komplementāro) preču cenas
Tās ir preces, kuras ir savstarpēji
papildinošas. Piemēram, benzīns un motoreļļa. Ja samazināsies benzīna cena, tad
jūs lietosiet automobīli. Tas savukārt izsauks motoreļļas patēriņa pieaugumu.
Tādējādi ja samazinās vienas kopā lietojams preces cena, pieprasījums pēc otras
kopā lietojamās preces pieaug.
Patērētāju
gaume
Dotajam produktam labvēlīgas
patērētāju gaumes uzmaiņas, kas rodas , izmainoties reklāmai vai modei, izsauks
pieprasījuma pieaugumu un otrādi. Svarīgi, ka tehnoloģiski tehniskas izmaiņas, kuru rezultātā rodas jauni produkti, var
kardināli mainīt patērētāju gaumi, līdz ar to pieprasījumu. Piemēram, plašs
kalkulatoru piedāvājāms praktiski likvikēja pieprasījumu pēc logaritmiskiem
līneāliem.
Pircēju
skaits
Tirgū, pieaugot pircēju skaitam palielinās
arī pieprasījums un otrādi. Pircēju skaits var svārstīties, izmainoties
iedzīvotāju skaitam pilnveidojot sakaru un transporta sistēmu, noņemot vai
ieviešot muitas barjeru u.tml.
Pircēju
prognozes
Pircēju prognozes (pamatotas vai
iedomātas) par iespējamām cenu izmaiņām, inflācijas līmeni, naudas reformām,
valdības lēmumiem utt. būtiski ietekmē pieprasījumu. Piemēram, ja pircēji
prognozē kādas preces cenas pieaugumu, tad tas viņus pamudina apsteigt šo
procesu un šodien iegādāties vairāk preču.
PIEDĀVĀJUMS (SUPPLY)
Piedāvājums ir noteikta veida preču
daudzums, kuru ražotāji (pārdevēji) vēlas un ir spējīgi saražot un piedāvāt
pārdošanai tirgū par noteiktu cenu, noteiktā laika posmā. Tādējādi piedāvājums
ir cenas funkcija.
|
Qn = f (Pn)
|
Qn - n-tā veida preču piedāvājums
Pn - n-tā veida
preces cena
Piedāvājumu var attēlot gan tabulas,
gan grafika veidā, bet parasti to tāpat kā pieprasījumu to visbiežāk attēlo
grafika veikā kur uz horizontālās ass atliek piedāvājuna apjomu, uz vertikālās
- cenu. Analizējot piedāvājumu jāatšķir piedāvājums no piedāvājuma apjoma, Piedāvājums ir cenas
funkcija, bet piedāvāto preču daudzumu ietekmē vēl daudzi citi faktori.
|
|
|
|
|
|
|
|
Qn - n-tās preces piedāvājuma apjoms
Pn- n-tās preces cena
Pr - ražošanas resursu cenas
Pr - ražošanas resursu cenas
Tn- tehnoloģija
TC- nodokļi
un dotācijas
i
- kredīta procents
N - pircēju skaits
E - pircēju prognozes
Tehnoloģija.
Tehnoloģijas pilnveidošana dod iespēju
paaugstināt ražošanas efektivitāti, t.i., ražot produkcijas vienību ar mazāku
resursu patēriņu. Rezultātā pie dotajām resursu cenām samazināsies ražošanas
izmaksas un pieaugs ražošanas apjoms.
Nodokļi
un dotācijas.
Vairākums uzņēmēju nodokļus uztver kā
ražošanas izmaksas. Tāpēc nodokļu paaugstināšana izsauks ražošanas un
piedāvājuma izmaksas.Tāpēc nodokļu paaugstināšana izsauks ražošans un
piedāvājuma samazināšanos, bet pareizi orientētas dotācijas var paplašināt
ražošanuun piedāvājumu.
Kredīta
procents.
Praktiski neviens uzņēmums nevar efektīvi
funkcionēt bez lieālka vai mazāka kredīta (ilgtermiņa vai īstermiņa). Tāpēc,
pieaugot kredīta procentam, kapitāls (aizņēmums) kļūst dārgāks un mazāk
pieejams. Tas izsauks ražošanas un piedāvājuma samazināšanos.
Pārdevēju
skaits.
Jo vairāk firmu iesaistās preces
ražošanā (ieiet nozarē ), jo būs lielāks šo preču piedāvājums, un otrādi.
Ražotāju
prognozes.
`Ražotāju prognozes.par cenu
svārstībām var iespaidot ražotāju vēlmi piegādāt preci tirgū nekavējoties.
Tomēr šeit sakarības ne vienmēr ir viennozīmīgas. Daudzās apstrādājošās
rūpniecības nozarēs, preču cenas paaugstināšanās prognoze, var izsaukt ražotāju
tieksmi paplašināt ražošanas jaudas tādējādi izsaukt piedāvājuma pieaugumu.
PIEPRASĪJUMA ELASTĪBA
Izšķir vairākus pieprasījuma veidus:
·
pieprasījuma elastība no cenas
·
pieprasījuma elastība no ienākuma
·
krusteniskā elastība
Pieprasījums ir elastīgs (elastic
demand), ja dotās procentuālās cenas izmaņas izsauc lielākas procentuālās
pieprasījuma izmaiņas, piemēram, cena samazinās par diviem procentiem, bet
pieprasījums pieaug par četriem procentiem (E>1).
Pieprasījums ir neelastīgs (inelastic
demand), ja dotās procentuālās cenas izmaiņas izsauc mazākas procentuālās
pieprasījuma izmaiņas. Piemēram, cena samazinās par diviem procentiem, bet pieprasījums
pieaug tikai par vienu procentu (E<1).
Pieprasījuma
elastības faktori
Stingru noteikumu attiecībā uz
faktoriem, kuri nosaka pieprasījuma elastību nav. Tomēr jāmin šādi praktiski
lietderīgi elastību ietekmējoši faktori:
·
aizvietojamība, jo tirgū ir vairāk pieejami attiecīgu produkta
aizvietotāji jo pieprasījums pēc šī produkta ir elastīgāks.
·
pirmās nepieciešamības preces un luksusa
priekšmeti, pieprasījums pēc pirmās nepieciešamības precēm parasti ir neelastīgs, pieprasījums
pēc luksusa precēm ir elastīgs.
·
preces īpatsvars patērētja budžetā, jo lielāks preces īpatsvars patērētāja
budžetā, jo lielāka ir pieprasījuma elastība.
laika faktors, jo lielāks ir laika periods lēmuma pieņemšanai,
jo produkta pieprasījums ir elastīgāks.To nosaka vairāki iemesli. Vairumam
parērētāju ir izveidojusies ierasta patēriņa struktūra. Ja produkta cena
pieaug, tad patērētājam ir nepieciešams noteikts laiks, lai atrastu, pārbaudītu
un pierastu pie citiem produktiem.Otrs
iemesls ir produkta ilglaicīgums.
PIEDĀVĀJUMA
ELASTĪBA
Piedāvājuma elastība ir piedāvājuma
reakcijas mērs atkarībā no cenas izmaiņām.
Atkarībā no tā,
vai piedāvājuma apjoma procentuālā palielināšanās ir lielāka, mazāka vai
vienāda ar attiecīgajām cenu procentuālajām izmaiņām, izšķir:
·
elastīgu
·
neelastīgu
·
vienādelastīgu piedāvājumu.
Pieprasījuma elastībai tirgus analīzē
ir mazāka loma nekā pieprasījuma elastībai, jo pieprasījuma elastība parāda kā
mainās kopējais ieņēmums atkarībā no cenu izmaiņām. Ar piedāvājuma elastību
uzņēmējam ir jārēķinās izstrādājot firmas īstermiņa un ilgtermiņa stratēģiju.
Svarīgs faktors, kurš būtiski ietekmē
piedāvājuma elastību ir laiks, kāds ir ražotāja rīcībā, lai reaģētu uz produkta
cenas izmaiņām. Jo ražotājam vairāk laika lai piemērotos cenas izmaiņai, jo
vairāk mainīsies ražošanas apjoms un jo elastīgāks būs piedāvājums. To nosaka
tas, ka ražotāja reakcija uz cenu ir atkarīga no resursu pārplūšanas iespējām
no vienas nozares otrā, bet resursu pārplūšanai nepieciešams laiks.Analizējot
laika faktora ietekmi uz piedāvājuma
elastību, lietderīgi sagrupēt tirgus periodus:
·
acumirklīgais periods (MR)
·
īsais periods (SR)
·
garais periods (LR)
Acumirklīgais
periods
Acumirklīgais periods ir tik īss, ka
ražotājs nespēj reaģēt uz pieprasījuma un cenu izmaiņām. Piedāvājums praktiski
būs absolūti neelastīgs. Zemnieks pārdos visus tomātus kurus viņš ir atvedis
praktiski neatkarīgi no tā, kāda būs cena tirgū, viņš nevar piedāvāt vairāk
tomātu nekā ir atvedis, ja cena būs augstāka par prognozēto. Bet ja produkts
ātri bojājas , zemnieks nevar atteikties no tās pārdošanas, pat ja cena būs
zemāka par prognozēto vai pat mazāka par ražošanas izmaksām.
Īsais
periods
Īsā perioda ietvaros kā atsevišķu
ražotāju tā arī nozares ražošanas jaudas paliek nemainīgas. Tomēr uzņēmējiem ir
pietiekami daudz laika lai tās izmantotu vairāk vai mazāk intensīvi. Šajā
periodā zemnieks, kurš ražoja tomātus var saražot vairāk, izmantojot
intensīvākas ražošanas metodes vai paplašinot tomātu stādījumu platības uz citu
kultūru rēķina. Rezultātā pieaugs tomātu piedāvājums, kā reakcija uz paredzami
augsto tomātu cenu (pieprasījumu).Šajā periodā raksturīgs tas, ja pieprasījums
izsauc piedāvājumu ,tad cenas pieaugums ir relatīvi mazāks.
Garais
periods
Garais periods ir pietiekami garš, lai
firma varētu veikt visus nepieciešamos pasākumus ražošanas piemērošanai un
situācijas izmaiņām. Atsevišķas firmas var paplašināt vai sašaurināt savas
ražošanas jaudas. Nozarē var ieiet jaunas firmas. Zemnieks, kurš audzēja
tomātus, var iegādāties papildus zemes
gabalus, nopirkt vairāk mašīnas vai iekārtu. Turklāt arī citi zemnieki var
iesaistīties tomātu ražošanā, tas nozīmē vēl lielāku piedāvājuma elastību. Cenu
līmenis būs zemāks nekā acumirklīgajā un īslaicīgafā periodā, bet augstāks nekā
sākumā.
Izmantotā literatūra:
1. Ievads mikroekonomikas teorijā. V. Nešpors
2. Tirgus cenas G.Libermanis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru