Ievads.
Pilsonība ir laikā un telpā
noturīga personas politiski juridiska saikne ar attiecīgo valsti, kuras
rezultātā persona ir attiecīgajā valsts konstitūcijā un likumdošanā paredzētu
juridisko tiesību un pienākumu subjekts un vispilnīgākajā apjomā uzņemas
atbildību pret valsti par savām darbībām, izmanto savas tiesības savu likumīgo
interešu nodrošināšanai un valsts aizsardzību, kā valsts teritorijā tā arī
ārpus tās.
Pilsonība ir saite, kas saista indivīdu ar valsti. Savukārt vai
indivīds ir pilsonis nosaka likuma par pilsonību (pavalstniecību). Pats vārds
“pavalstnieks” netieši norāda uz to attiecību dziļumu starp pilsoni un valsti.
Latvijas Republikā dažādos vēsturiskajos posmos bija pieņemti divi
pilsonības (pavalstniecības) likumi. Pirmais “Likums par pavalstniecību”
Latvijas valsts rašanās pašā sākumā 1919. gada 23. augustā un bija
spēkā līdz 1940. gada 17. jūnija un otrais, “Pilsonības likums”, kurš
tika pieņemts 1994. gada 22. jūlijā, pēc Latvijas Republikas neatkarības
atgūšanas. Kas viņos kopīgs un, kas atšķirīgs ir šī referāta mērķis.
KOPĪBAS UN
ATŠKIRĪBAS.
Galvenā kopējā pazīme – abi likumi norāda tos nosacījumus, kuru izpilde
ļauj indivīdam kļūt par Latvijas Republikas pilsonību.
Ir divi 1994. gada likuma panti, kuriem 1919. gada likumā analogi
nav atrodami, tie ir:
·
Latvijas pilsoņi neatkarīgi no
pilsonības iegūšanas veida tiesībās un pienākumos ir vienlīdzīgi;
·
Latvijas pilsoņi ārvalstīs ir
Latvijas valsts aizsardzībā.
Līdzīgu pantu 1919. gada
pavalstniecības likumā nav.
Būtiska atšķirība ir, ka 1919. gada pavalstniecības likums noteica
valsts pilsoņu kontingenta sastāvu. Tas ir noteikts šī likuma 1. pantā.
Pilsoņu juridiskā saistība ar valsti, šo attiecību nodibināšana un izbeigšana
ir noteikta pilsonības (pavalstniecības) likumā. Ilgāku laiku pastāvošas valsts
pilsonības (pavalstniecības) likuma galvenais saturs ir noteikumi par
pavalstniecības iegūšanu, izstāšanos no pavalstniecības vai tās zaudēšanu.
Jaunas valsts pavalstniecības likuma saturā ir nepieciešams vēl viens svarīgs
noteikums, tas ir, par pavalstnieku vai valsts pilsoņu pirmā kontingenta
sastāvu. Kad nodibināja Latvijas valsti, teritoriju sastādošo apgabalu
(Kurzemes, Vidzemes, Latgales) pastāvīgie iedzīvotāji tika ieskaitīti par
Latvijas Republikas pilsoņiem, bet juridiskas noteiktības šai ziņā trūka.
Likumu par pavalstniecību tautas Padome izdeva tikai 1919. gada
3. augustā, un pēc šī likuma 1. panta “par Latvijas pilsoni skaitās ikkatrs agrākās Krievijas valsts
pavalstnieks, bez tautības un ticības izšķirības, kurš dzīvo Latvijas robežās,
ir cēlies no Latvijas robežās ietilpstošiem apgabaliem, vai uz Krievijas likumu
pamata jau bija pirms 1. augusta 1914. gada piederīgs pie šiem
apgabaliem un nav līdz šī likuma izsludināšanas dienai pārgājis citā
pavalstniecībā.” Latvijas pilsoņu pirmais kontingents tātad tika noteikts
pēc saistības ar Latvijas Republikas teritoriju, pie kam šī saistība varēja būt
kā faktiska, tā arī juridiska.
Savukārt 1994. gada pilsonības likums 1. pantā noteica, ka “Latvijas pilsonība ir personas noturīga tiesiska
saikne ar Latvijas valsti,” un 2. pantā aptver to personu loku, kuri
var būt Latvijas pilsoņi:
·
“Personas, kuras bija Latvijas pilsoņi 1940. gada 17. jūnijā,
kā arī šo personu pēcnācēji, kas reģistrējušies likumā noteiktā kārtībā,
izņemot personas, kuras pēc 1990. gada 4. maija ieguvušas citas
valsts pilsonību.”
·
“personas, kuras naturalizējušās vai citādi ieguvušas Latvijas
pilsonību likumā noteiktā kārtībā”
·
“sievietes, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā un kuras saskaņā ar
Latvijas Republikas 1919. gada 23. augusta likuma par pavalstniecību
7. pantu bija zaudējušas Latvijas pavalstniecību, un viņu pēcnācēji, ja
šīs personas reģistrējušās likumā noteiktajā kārtībā.”
Šie daži punkti parāda, ka pilsoņu kontingenta izveides kritēriji ir
dažādi. Lai kļūtu par pilsoni vadošais nav indivīda dzīvesvieta, bet arī viņa
tiesiskais stāvoklis pēc 1919. gada pavalstniecības likuma, un arī paša
vēlmes kļūt par pilsoni naturalizācijas ceļā. Šeit jūtams, ka 1994. gada
likums ir stipri elastīgāks par savu priekšteci. Kaut arī 1919. gada
likumā tika veikti labojumi, kuri radīja iespēju palielināt to indivīdu kopu,
kuri varēja kļūt par pilsoņiem.
Tā 1921. gada 7. oktobrī Satversmes Sapulce izdeva
papildinājumu pie likuma, pēc kura Latvijas pavalstniecības tika piešķirta arī
tiem Latvijas pilsoņiem, kuriem
·
bijusi pastāvīga dzīves vieta
Latvijas robežās vismaz pēdējos 20 gadus līdz 1914. gada
1. augustam,
·
vai kuriem bijusi Latvijas robežās
pastāvīga dzīves vieta līdz 1881. gadam,
kā arī šajos abos punktos minēto personu pēcnācējiem. Ar šo likuma
papildinājumu dažas iedzīvotāju grupas palika neapmierinātas un prasīja
pavalstniecības likuma grozīšanu, līdz beidzot 1927. gada 2. jūnijā
tika pieņemti jauni pārgrozījumi un papildinājumi likumā par pavalstniecību. Ar
šiem likuma grozījumiem 1921. gada papildinājumā noteiktais
20 nodzīvoto gadu cenzs pirms 1914. gada 1. augusta tika
saīsināts uz 6. mēnešiem. Tā kā Latvijas pavalstniecībā pēc viņu vēlēšanas
tagad varēja būt ieskaitīt visi tie, kas dzīvoja Latvijas robežās no 1925. gada
1. janvāra un varēja pierādīt, ka viņi dzīvojuši Latvijas robežās arī
pēdējos 6 mēnešus pirms 1914. gada 1. augusta. Latvijas
iedzīvotāju vienā daļa radās bažas, ka šis pavalstniecības likuma grozījums
nepamatoti piešķirot Latvijas pilsonību daudziem, kam ar Latviju nav nekādu
saistību, un tādēļ tika pat ierosināts tautas iniciatīvas ceļā likumprojekts
par šo grozījumu atcelšanu. Saeima noraidīja šo likumprojektu, un
1927. gada 17. un 18. decembrī notikušajā tautas nobalsošanā šis likuma
projekts arī netika pieņemts (tautas nobalsošanā bija piedalījušies 244372,
t.i. tikai 22% balsstiesīgo pilsoņu), tā kā Saeimas pieņemtie 1927. gada
2. jūnija grozījumi un papildinājumi palika spēkā. Tajā pašā laikā bija
arī noskaidrojies, ka nekāds lielais pavalstnieku pieplūdums nav gaidāms, jo
pavalstniecību uz šī likuma pamata ieguva tikai daži tūkstoši personu, tāpēc
arī sabiedrība vairs arī neprasīja nekādus grozījumus likumā. Uz šo pašu
pavalstniecības likuma grozījumu pamata jūrniekiem bija iespējams nokārtot savu
pavalstniecību, bez tam tika noteikts, ka Latvijas pavalstniecībā nevar tikt
uzņemtas personas, kuras notiesātas “ar cietumu par mantkārīgos nolūkos
izdarītiem noziegumu” vai arī ar bargāku sodu.
Šeit ir atrodama kopīga iezīme, arī 1994. gada likums paredz, ka par
Latvijas pilsoni nevar kļūt kriminālsodīta persona.
Īpaši jāpiemin 1994. gada likuma nodaļa par naturalizāciju. Likuma
11. pantā ir uzskaitīti iespējamie gadījumi, kas ierobežo naturalizāciju,
pareizāk, neļauj kļūt par Latvijas pilsoni. Tā ir saistība ar citu valstu
bruņotajiem spēkiem, specdienestiem un noteiktām politiskajām organizācijām.
1919. gada likumā tādu nosacījumu nav. Tur 3. pantā ir teikts, ka
personām, kurām likuma izdošanas laikā, Latvijā pastāvīga dzīves vieta, bet
kuras neapmierina 1. pantā minētās prasības 6. mēnešu laikā no likuma
izsludināšanas dienas varēja iesniegt iekšlietu ministram lūgumu par uzņemšanu
Latvijas pavalstniecībā. Citu valstu pavalstniekus pēc likuma 4. panta pēc
viņu lūguma iekšlietu ministram Ministru kabinets var uzņemt Latvijas
pavalstniecībā pēc piecu gadu nepārtrauktas nodzīvošanas robežās; bez šādas
nodzīvošanas cenza ārzemnieks var iegūt Latvijas pavalstniecību tikai ar
likumdevējas iestādes lēmumu, un arī tikai gadījumā, ja ir iespējams atsaukties
uz atsevišķiem nopelniem Latvijas valsts labā.
Šīs krasās atšķirības likumā parāda to, ka katrs likums ir kā sava
laika spogulis, ar savu naivitāti un bērnišķo vienkāršību no vienas puses un ar
nopietniem, nobrieduša cilvēka vaibstiem – no otras.
Interesanta īpatnība, ka 1919. gada likumā nav atrunāta latviešu
valodas prasme, Latvijas Satversmes, konstitucionālā likuma “Par cilvēka un
pilsoņa tiesībām un pienākumiem” zināšana, kā kritērijs pilsonības iegūšanai.
1919. gada likums paredz tikai zvērestu un svinīgo solījumu. Šī īpatnība
pierāda minējumu, ka katrs likums ir sava laika attēls.
Interesanta atšķirība ir, ka 1994. gada likuma 5. pants par
Latvijas pilsonības saglabāšanas tiesībām noslēdzot laulības, pilsonība netiek
zaudēta (neatkarīgi no dzimuma), savukārt 1919. gada likumā ir noteikts,
ka sieviete ar došanos laulībā pāriet vīra pavalstniecībā, bet pēc laulības
izbeigšanās bijusī Latvijas pavalstniece iegūst atpakaļ atvieglotā kārtībā
Latvijas pavalstniecību.
Kopīgs abiem likumiem ir tas, ka tie neatzīst dubulto pavalstniecību
1919. gada likuma 8. pants nosaka, ka “neviens nedrīkst vienā un tanī
pašā laikā būt par pavalstnieku Latvijā un kādā citā valstī; pretējā gadījumā
viņš zaudē Latvijas pavalstniecību”. Bet 1994. gada likumā vēl ir minēti
citi gadījumi, kad ar tiesas spriedumu var pilsonību atņemt: bez Ministru
kabineta atļaujas dien kādas ārvalsts bruņotajos spēkos, apliecinot savu
piederību pie Latvijas pilsonības vai naturalizējoties, ir sniegusi par sevi
apzināti nepatiesas ziņas un tādejādi nepamatoti ieguvusi Latvijas pilsonību.
No 1919. gada likuma 9. panta seko, Latvijas pilsoņi varēja
izstāties no Latvijas pavalstniecības iesniedzot par to lūgumu iekšlietu
ministram, bet lūgumā bija jāuzrāda, kādas valsts pavalstniecībā lūdzējs
vēlējās stāties un bija jāpievieno apliecinošs dokuments no tās valsts, ka tā
ir ar mieru uzņemt lūdzēju savā pavalstniecībā. Savukārt 1994. gada likumā
ir paredzēti gadījumi, kad var noraidīt atteikšanās iesniegumu, ja personai ir
neizpildītas saistības pret valsti vai arī persona nav izpildījusi obligātā
aktīvā militārā dienesta pienākumus.
NOBEIGUMS.
Latvija kā brīva un neatkarīga
valsts ir jau divas reizes izkarojusi vietu zem saules. Pirmo reizi
atbrīvojoties no kādreiz varenās Krievijas impērijas, otrreiz – no komunisma
maldu apņemtās Padomju Savienības. Abas reizes nav bijušas vieglas. Abās reizēs
ir bijuši atšķirīgi apstākļi kādos šie likumi tapuši. Tāpēc droši var secināt,
ka likumu savstarpējās atšķirības ir apliecinājums, ka laiks nestāv uz vietas. Jaunu
pilsoņa un valsts attiecību, konstitucionālā brieduma apliecinājums.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA:
1.
1919. gada 23. augusta
“Likums par pavalstniecību”.
2.
1994. gada 22. jūlija
“Pilsonības likums”.
3.
K. Dišlers “Ievads Latvijas
valststiesību zinātnē”, R. 1930.
4.
Latvijas valsts tiesības (LU
Juridiskās fakultātē lasītās lekcijas 1920 gados.), R. 1992.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru