LATVIJAS UNIVERSITĀTE
Ekonomikas un vadības
fakultāte grāmatvedības institūts
MAKROEKONOMIKĀS POLITISKĀS DEBATES
POLITIKAS
IGNORANCE, UZTICAMĪBA, RACIONĀLI PAREDZĒJUMI UN PROGNOZĒŠANA
Neklātienes nodaļas
“Grāmatvedība,analīze
un audits” II kursa
G2 grupas studentes
Gaičenko
Sigita
Grundule
Anda
Bērtule
Maira
Auziņa
Sniedze
Rulle
Aija
Rudzinska
Liesma
Liepiņa
Ilze
Amurova
Lilija
Kolmakova
Jana
RĪGA 2000
Mēs vai nu pārspīlējam savas
ciešanas, vai aizsteidzamies tām priekšā, vai pat izdomājam tās. To pilnā mērā
var teikt par Latvijas ekonomikas situācijas novērtējumu un prognozēm.
Pašreizējo situāciju nevar
saukt nedz par krīzi, nedz arī par krišanu kaut kādā bedrē. Ja uz to, kas
notiek Latvijā, paraugās Eiropas un visas pasaules kontekstā un ar skaidrām
acīm, tad pie mums citādi nekas īpaši slikts nenotiek.
Pēc Centrālās Statistikas
datiem pagājušajā gadā iekšzemes kopprodukts salīdzinot ar 1998.gadu
palielinājies par 0,1%. Latvijas tautsaimniecība tomēr ir spējusi pārvarēt
krīzi, kas spilgti izpaudās 1999.gada pirmajā pusē, un kopumā uzrāda nelielu
pieaugumu (Tabula Nr.1).
Uz lielu ekonomisko izaugsmi 2000.gadā
cerēt nevar, bet 4 vai 5% apmērā iekžemes kopprodukta pieaugums Latvijā būs.
Tāpēc, ka uzņēmēji strādā. Krievijas krīzes spaidīti, viņi meklē jaunus tirgus
un jaunus produktus, ko ražot un piedāvāt maksātspējīgiem pircējiem par
pieņemamu cenu. Notiek progresīvs process, arvien vairāk uzņēmēju labprāt grib
strādāt likumīgi un godīgi, maksājot nodokļus. Pieaug arī ārvalstu investīcijas
Latvijā. Centrālās Statistikas pārvaldes dati liecina ka kopējais uzkrātais
ārvalstu investīciju apjoms 2000.gada 1.janvārī sasniedza 3051 milj.Ls šīs
summas veidojas no dažādu veidu finansu ieguldījumiem, ko mūsu tautsaimniecība
ir saņēmusi no ārzemēm. Galvenās ārvalstu investīciju sastāvdaļas ir aizdevumi,
noguldījumi Latvijas kredītiestādēs, kā arī ieguldījumi uzņēmumu pamatkapitālā.
(Tabula Nr.2). Ārzemju ieguldītāji tikai nedaudz nogaida un tad nāks drošāk uz
Latviju. Nacionālā valūta ir stabila. Pozitīvu vēstnešu, ja labi grib, var
atrast krietni vairāk nekā posta solītāju.
Protams, labais ir jārada. Un
uzņēmēji to dara, paļaudamies tikai uz sevi, jo no valdības un tās iestādēm
nekādu realu pretīmnākšanu nav iespējams sagaidīt, valdība aizņemta ar
eksistenciāliem jautājumiem, piemēram par privatizāciju, cik ilgi vilcināt, lai
atlikušie kumosi tiktu īstajiem pretendentiem. Un sarežģītajā valsts finansu
situācijā samazināt izdevumus valdībai arī negribas. Protams valdība pieņem
neskaitāmus tiesību aktus, rīkojumus un likumprojektus. Tikai jājautā, cik no
tiem ir paredzēti uzņēmējdarbības veicināšanai vai vismaz netraucēšanai? Visai
maz. Koncepciju gan tapis padaudz, tostarp daži tīri ciešami, piemēram, par
atbalstu uzņēmējdarbībai, bet nav nedz naudas, nedz īstas politiskās gribas to
tūliņ sākt īstenot un domāt par valsti kopumā, turklāt no ilglaicīgas
attīstības viedokļa. Tālāk par vienas valdības, vienas Saeimas mūžu valdnieku
skaits nesniedzas. Varbūt kaut kad privatizācijas beigās un naudas pumpju
trūkums piespiedīs viņus to darīt, kad nebūs vairs, ko sadalīt. Bet tikmēr
uzņēmēji savās pūlēs būs vientuļi. Labi, ka Latvijas ekonomika pati tā
ieeļļojusies, ka iet uz priekšu un tās gaitu kādi neprašas vairs nevar īpaši
sabojāt. Uzņēmēji ar latvisku cītību un neatlaidību izvilks Latviju pie puslīdz
laba iznākuma. Bet ko izvilks Latvijas pārvaldnieki? Mēdz teikt, ka katram tiek
pēc nopelniem. Labi darbi ir jāprasa un jāgaida ne tikai no citiem, bet jādara
arī pašiem.
Politiķi parasti ir tie, kurus
uzņēmēji savās neveiksmēs vaino pirmos. Vai šie pārmetumi vienmēr ir nepelnīti?
Cik bieži politiķiem pietrūkst prāta un godīguma?
Patlaban sastopamies ar
kļūdām, kuras pieļāva, kad vēl bija ministra Godmaņa valdība. Teicami tika galā
ar neatkarības atjaunošanu un valsts robežas, muitas un valūtas izveidošanu,
bet turpinājums ekonomiskajā jomā nebija tik veiksmīgs, jo stratēģija netika
izstrādāta pietiekami labi. Tāpēc virzība tikai uz visa vecā noliegšanu nebija
pareiza. Tika pieņemti nekompetenti lēmumi no valdības puses. Ekonomiskajā
politikā bija nepilnīga informācija, līdz ar to priekš diletantiem tā bija
“laba augsne”, lai piedāvātu vilinošus priekšlikumus kuri ātri atrisina
sarežģītas makroekonomikas problēmas. Vajadzēja radīt bāzi, lai orientētos uz
Rietumiem, bet Latvijā notika gan haotisks, gan organizēts rūpniecības
sabrukums. Bija nepieciešama politiskā orientācija gan uz Austrumiem, gan
Rietumiem. Ir daudz politisku kļūdu, kur kašķēšanās dēļ daudz zaudējām.
Primārais visos jautājumos Latvijā ir politiskais aspekts, kas pārvēršas par
ekonomisko problēmu. Daudziem biznesa ļaudīm, īpaši ārzemniekiem, nav skaidrs,
kāda ir valsts attieksme pret uzņēmejiem un uzņēmējdarbības attīstību. Ir divas
iespējas valsts iejaukšanās un dabiska vide, kurā konkurence nosaka attīstību.
Ekonomiski politiskie grupējumi mēģina manipulēt ar valsts struktūrām, lai
radītu sev labumu. Aizmirstam, ka valsts funkcionē, lai radītu labumu visiem.
Latvijā nav filozofijas, uz kuru pamatojoties mēs kā iedzīvotāju kopums
attīstāmies.
Valstij iespējami maz
jāiejaucas uzņēmējdarbībā un jāļauj uzņēmējiem mierīgi strādāt. Galvenais
likumiem jābūt ilgstoši nemainīgiem. Tā, piemēram, uzņēmēji zina, kādi būs
nodokļu likumi nākotnē. Uzņēmēji plāno akcīzes nodokli četrus gadus uz priekšu,
bet valdība paceļ to no diviem līdz četriem cantīmiem par vienību tikai tāpēc,
ka nav ieņēmumu budžetā. Situācija tagad diemžēl nav tā patīkamākā. Ministrijās
uztraucās, ka tiek gatavoti grozījumi likumos vai Ministru kabineta noteikumos,
lai stabilizētu situāciju, bet uzņēmējiem tas var apgrūtināt dzīvi. Nevar
pieļaut situāciju, kad politiskās partijas nevēlas izvērtēt, piemēram,
“elektrības nodokļa” ieviešanas ekonomiskās sekas. Kā apgalvo premjerministrs,
plānots, ka 51% visas “elektrības nodokļa” naudas dos rūpniecība. Tātad 12 gadu
laikā rūpniecībai kopumā papildus līdzšinējiem izdevumiem būs jāmaksā aptuveni
40 milj.Ls.
Jebkuram uzņēmumam līdzekļi,
kas paliek pāri pēc tekošo izdevumu segšanas, jāizmanto diviem mērķiem.
Pirmkārt, jaunām investīcijām, tostarp rūpniecības modernizācijai. Otrkārt,
dividendēm īpašniekiem. Tātad plānotais “elektrības nodoklis” nozīmēs to, ka 12
gadu laikā rūpniecība kopumā investēs modernizācijā par 40 milj.Ls mazāk vai
arī par šādu summu būs jāsamazina rūpnīcu īpašnieku ienākumi. Ja rūpnīcu īpašniekiem
samazināsies plānotie ienākumi no dividendēm, tas neapšaubāmi pasliktinās
investīciju klimatu Latvijā, un ārvalstu investori rūpniecībā no savām
investīcijām gūs mazāku labumu. Šāds solis noteikti samazinās investīciju
piesaisti. Savukārt, ja investori turpinās novirzīt peļņu dividendēm tādā pašā
apjomā kā iepriekš, Nacionālās bibliotēkas finansēšana tādā formā, kā to
piedāvā valdība, nozīmēs atteikšanos no modernizācijas.
Faktiski Saeimai vajadzēs lemt
par izvēli kādu nākotnes Latviju deputāti vēlas redzēt. Latviju ar modernu
bibliotēku, bet atpalikušu rūpniecību. Vai Latviju bez “stikla kalna” Rīgas
centrā, bet ar modernizētu rūpniecību.
Paredzējumi bieži
neattaisnojas, tie izkropļo uzskatus par realitāti. Paredzējumu teorija
vispirms pauž pasaules uzskatu, kura saknes sniedzas filosofijā un psiholoģijā.
Analīzes priekšnoteikumi ir orientēti uz aktīvu cilvēku. Paredzējumos,
sabiedrība izmanto visu pieejamo informāciju, bet ekonomikā visu izlemj tirgus
racionālisms. Eksistē elastīgas cenas un darba algas. Racionalitātes teorija
izskatās qptimistiska un efektīva, tomēr kopumā netiek ievērots
konservatīvisms, kas piemīt vairākumam sabiedrības. Ir izplatīta kritisko
situāciju pārvērtēšana vai nenovērtēšana, kas izriet no inflācijas, bezdarba un
citiem ekonomiskiem procesiem un saglabājas iespēja informatīvi apstrādāt
“sabiedrības masas” un manipulēt ar to apziņu.
Satraukumu izraisa
nestabilitāte. Uzņēmēji ir gatavi lielām grūtībām, bet jāzina, kad tās būs.
Uzņēmēji sāk neuzticēties ne tikai atsevišķām amata personām, bet arī valdībai
kopumā. Jo valdība var atteikties no saviem solījumiem. Piemēram, valdība paziņo,
ka būs nodokļu atvieglojumi, ja būs ienākumi no investīcijām, lai piesaistītu
kapitālu kādā noteiktā nozarē vai reģionā. Kad kapitāls ir investēts valdība
atsakās no saviem solījumiem samazināt nodokli motivējot ar to ka radīsies
budžeta deficīta palielinājums. Stabila politika, kura nesola nekādus dižus solījumus,
izraisa uzņēmējos lielāku uzticību un visumā rod labvēlīgus apstākļus
ilgtermiņa ekonomikas attīstībai. Bažas rada arī organizatorisks jautājums
Latvijas ministrijās pie sienām drīz vairs nebūs vietas, kur piekārt kārtējā
ministra portretu. Dažs ministrs savā amatā bijis jau divreiz. Politiskajai
kadru mainībai līdzi nāk ekonomisko nosacījumu maiņa.
Politiķu ietekme uz
likumdošanu atkarīga no tā, kā katrā valstī veidojas likumu un lēmumu
pieņemšanas mehānisms. Cik daudz birokrātija var ietekmēt likumdevējus un
politiķus? Latvijā ierēdņi var piedalīties valdības programmu tapšanā, tāpēc
rodas arī iespēja netieši ietekmēt politisko partiju nostādnes. Pamatnostādnes
jārada politiskajām partijām, kuras nāk pie varas, un ierēdņiem šīs programmas
būtu jāīsteno.
Politikā un valsts pārvaldē
jāienāk jauniem cilvēkiem, lai politiskie lēmumi nepamatotos tikai uz uzņēmēju
un ilgadēja politiķa pazīšanos. Atbildīgos amatos jāizvairās likt cilvēkus,
kuri ir veci profesionāļi. Vieglāk ir pareizi iemācīt dejot iesācēju, nevis no
jauna iemācīt vecu dejotāju spert jaunus soļus. Nav gan skaidri definēti
lobisma principi politikā, bet ekonomisko lēmumu pieņemšanā jābūt
“caurspīdīgumam”. Par būtiskiem lēmumiem jādiskutē publiski, nevis varas
gaiteņos. Jo vairāk pušu, kuras pārstāv kādas grupas intereses, piedalīsies
diskusijā, jo objektīvāks būs lēmums.
Mums ir labi politiķi, bet ir
arī tādi, turklāt augstos amatos, kuri vienkārši nāk rupji pārstāvēt kāda
intereses, lai panāktu atsevišķu lēmumu pieņemšanu. Turklāt viņi ir izcili
demagodi viņi spēj iesaistīt savu taisnību ar kristāldzidrajiem, kuriem ir
idealoģiska bāze un izpratne par attīstību.
Mums visiem jādomā, kur savā
valstī ņemsim naudu. Cik maz runājam par budžeta ieņēmumu daļu. Izdevuma daļa
interesē visus, bet nacionālā kapitāla aprite, nodarbinātība un uzņēmējdarbības
veicināšana pamesta novārtā. Jābūt uzticībai kā no valdības tā no uzņēmēju un
iedzīvotāju puses. Valdības uzdevums ir sistemātiski kontrolēt budžeta deficīta
dinamiku un to samazināt, novērst inflāciju līdz minimumam. Bieži lai to
izpildītu trūkst zināšanu kopīgā makroekonomikas noregulēšanā un nav pieredzes
valdībai darbību koordinācijā ar citām iestādēm. Uzņēmējiem jāsadarbojas ar valdību
un kopā jāizstrādā tālākie ekonomiskie uzdevumi.
Politikā joprojām trūkst
konkurences. Patlaban parādījušies jauni politiskie spēki un konkurence pieaug.
No tās iegūst patērētājs, kurš gaida labāku politisko valdību. Līdz šim partiju
vājums bija galvenais iemesls politiskās sistēmas nestabilitātei. Ienākot
jaunām partijām, kuras izvirza augstākus ētiskos un morāles standartus un kuras
mēģina izveidot jaunu politiskās kultūras līmeni politiķu attiecībās, politiķi
spiesti piemēroties labākajiem. Partijas sacenšas, piedāvājot labākus problēmu
risinājumus, nevis savstarpēji nomelno cita citu, personīgās ambīcijas liekot
pāri valsts interesēm.
Mūsu valsts ir pārejas
stadijā. Uzņēmējiem, tāpat kā citiem iedzīvotājiem, bija negatīva attieksme
pret organizācijām, kurās pārstāvētas kādas intereses, jo padomju laikos
arodbiedrības un partijas bija obligātas. Tikai nesen uzņēmēji saprata, ka
viņiem ir jāapvienojas, ka šis process nav diktēts, bet ir nepieciešamība. Piemēram,
Latvijas arodu savienības Enerģija iniciatīva ir apsveicama kaut vai tādēļ, ka
tā ir Latvijā pirmā organizētā akcija referenduma uzsākšanai, ko ierosinājusi
nepolitiska organizācija. Tas apliecina to, ka valdības un valdošās elites
afēras rada ne tikai līdz šim pierasto apātiju pret valsts varu, bet arī
pretēju reakciju, daudzi pilsoņi vēlas iesaistīties valsts pārvaldē ne tikai
vēlēšanu laikā, bet arī starpvēlēšanu periodā, aktīvi izsakot protestus,
aicinot uz referendumiem u.tt. Arī šobrīd nopietnā opozīcijā pret valdības ieplānoto
elektrības nodokli iestājas tikai Latvijas laikraksti un paši pilsoņi, kuri
aktīvi pauž protestu. Uzņēmēju grupas sapratušas, ka vajadzīgs dialogs ar
valdību, bet patlaban no tām tiek gaidīta ekspertīze konkrētos jautājumos. Ja
grupa varēs veikt ekspertīzi kādā jautājumā, tā tiks iesaistīta valdības darbā.
Valsts attīstības tempi ir ļoti ātri, un nav laika tukšām sarunām. Lēmumi
jāpieņem ļoti strauji. Pozitīva pieredze ir tieši nelaimīgajā cūku karā, kad
cūku audzētāju asociācija vaica ekspertīzi, un uz viņu sniegtās informācijas
pamata valdība varēja pieņemt lēmumu.
Bet ne visi uzņēmēji, ņemot vērā
konkurenci, ir gatavi pilnībā apvienoties. Tāpēc parādās deputāti staigātāji,
kuri pārstāv atsevišķu uzņēmēju intereses. Latvijā joprojām nav nedz
likumdošanas aktu, nedz finansiālo instrumentu, kā strādāt ar interešu grupām.
Jārada mehānisms, kā interešu grupas iesaistīt valsts darbībā, sākot no
problēmas noteikšanas līdz lēmuma ieviešanai. Pagaidām tas notiek stihiski un
neregulāri: uzņēmēji vēršas pie valdības, tā dažkārt pie uzņēmējiem.
Nav slikti, ja partijas deleģē
savus pārstāvjus uzņēmumos pildīt pilnvarnieka funkcijas, bet gribētos, lai šie
cilvēki ir profesionāli. Diemžēl katrā padomē ir tādi locekļi, kuri grib
publiski parādīt, ka rūpējas par tautu, bet nepadomā, ka viņu darbība
ekonomiski nav pareiza. Šie cilvēki atbildīgā brīdi uzvedas kā politiķi, nevis
uzņēmēji. Ārzemnieki, kuri ir šajā uzņēmumā, ar nožēlu skatās, kā rīkojas mūsu
politiķi. Uz laiku jāaizmirst politiskā piederība un jādomā, kā uzņēmums
attīstīsies un ko tas dos Latvijai.
Negribētos būt tik pesimistiskiem.
Mūsu valsts šajā īsajā laika posmā ir fantastiski mainījusies. Nepieciešams
tikai dialogs starp valdību un uzņēmējiem.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
Laikraksts “Dienas Bizness”
2.
Centrālās Statistikas pārvaldes dati
3.
Žurnāls “Kapitāls”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru