Ievads
1994. gada 19. maijā
Latvijas Republikas Saeima pieņēma likumu Par Pašvaldībām.
Ar to arī ir saistīts mans kursadarbs gan tiešā gan netiešā nozīmē.
Tiešā nozīmē tāpēc, ka bez šī likuma nepastāvētu ne pašvaldības kā tādas, ne
arī nolikumi, kas ļautu tām būt par juridiski pilnvarotām rīkoties ar savu
kustamo un nekustamo īpašumu. Kursadarbā ir apskatīts gan Likums par
Pašvaldībām un tā papildinājumi un labojumi, gan arī atsevišķu pašvaldību
nolikumi (šajā gadījumā ir apskatīts Liepājas pilsētas Domes nolikums).
Autors apskata to, kā Saeimas likums ir adaptēts vietējās pašvaldībās, kas atbilst likuma prasībām un kas
neatbilst. Jāpiemin arī aptauja, kas
veikta šā gada maijā – jūnijā. Tajā ir apkopotas ziņas par to, ko domes
darbinieki domā par esošo situāciju un savu darba atmosfēru. Protams aptauja
nav nekāda lielā un uz īpašu ievērību nepretendē, lai gan tajā ir parādīta
konkrētā attieksme no darbinieku puses.
Diemžēl ekonomiskā situācija valstī un
Krievijas ekonomiskā krīze ir skārusi Liepājas pilsētu un it sevišķi Domes
struktūras. Šī kursadarba autors nav iekļāvis kursadarbā pēdējās izmaiņas
likumdošanā un Domes komisijās.
Pašvaldību būtība
Pirmkārt, Latvijā ir divu veidu
pašvaldības:
1) vietējās pašvaldības - pilsētu,
pagastu pašvaldības;
2) rajonu pašvaldības.
Vietējā
pašvaldība ir valsts vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības -
domes (padomes) - un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību
nodrošina likumos noteikto funkciju, kā arī likumā Par pašvaldībām paredzētajā
kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu
izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju
intereses. Attiecīgi rajona pašvaldība ir valsts rajonu (reģionālā) pārvalde,
kas ar vietējo vietējo pašvaldību deleģētās pārstāvniecības - padomes - un tās
izveidoto institūciju un tās iestāžu starpniecību nodrošina likumos noteikto
funkciju izpildi, ievērojot valsts un attiecīgā rajona administratīvās
teritorijas iedzīvotāju interesēs. Realizējot valsts vietējo pārvaldi
pašvaldības likumā noteiktajos ietvaros ir publisko tiesību subjekts, bet
privāttiesību joma pašvaldībām ir juridiskās personas tiesības. Pašvaldības
savas kompetences un likumu ietvaros darbojas patstāvīgi, pieņem likumus,
izveido komisijas un risina finansu
jautājumus, tam visam jānotiek šajā likumā paredzētajā kārtībā. Pašvaldību
darbību pārrauga Ministru kabineta noteiktā ministrija. Arī valsts kontrole
savas kompetences ietvaros uzrauga pašvaldību rīcību ar finansu līdzekļiem un
mantu.
Runājot par pašvaldību tiesībām un pienākumiem derētu pieminēt arī
pašvaldības pastāvīgās funkcijas:
1) organizēt iedzīvotājiem komunālos
pakalpojumus (ūdensapgāde un kanalizācija; siltumapgāde; sadzīves atkritumu
savākšana un izvešana, glabāšana vai pārstrāde; notekūdeņu savākšana,
novadīšana un attīrīšana);
2) gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un
sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana
; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana;
parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; industriālo atkritumu
savākšanas un izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto
dzīvnieku apbedīšanas vietu izveide un uzturēšana);
3) noteikt kārtību, kādā izmantojami publiskā lietošanā esošie meži un
ūdeņi, ja nav noteikts citādi;
4) gādāt par iedzīvotāju izglītību (iedzīvotājiem noteikto tiesību
nodrošināšana pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iegūšanā;
pirmskolas un skolas vecuma bērnu nodrošināšana ar vietām mācību un audzināšanas
iestādēs; organizatoriska un finansiāla palīdzība ārpusskolas mācību un
audzināšanas iestādēm un izglītības atbalsta iestādēm u.c. );
5) rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību
saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību ( organizatoriska un finansiāla
palīdzība kultūras iestādēm un pasākumiem, atbalsts kultūras pieminekļu
saglabāšanai u.c.);
6) nodrošināt veselības pieejamību, kā arī
veicināt iedzīvotāju veselīgu dzīvesveidu;
7) nodrošināt iedzīvotājiem sociālo palīdzību, aprūpi;
8) kārtot aizbildnības, aizgādnības un adopcijas lietas;
9) sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļu jautājumu risināšanā;
10) sekmēt uzņēmējdarbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā;
11) izsniegt atļaujas un licences uzņēmējdarbībai, ja tas paredzēts
likumos;
12) gādāt par sabiedrisko kārtību, apkarot žūpību un netiklību;
13) saskaņā ar attiecīgās administratīvas teritorijas attīstības plānu
noteikt tās apbūves plānu;
14) pārzināt būvniecību attiecīgajā administratīvajā teritorijā;
15) veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju;
16) savākt un sniegt valsts statistikai nepieciešamās ziņas;
17) organizēt tiesu piesēdētāju vēlēšanas un veikt nepieciešamos
pasākumus pilsētas domes (pagasta padomes ) vēlēšanās;
18) piedalītie civilās aizsardzības pasākumu nodrošināšanā;
19) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus;
20) organizēt pašvaldības pārstāvniecību reģionālajā slimokasē;
21) organizēt pedagoģisko darbinieku tālākizglītību un izglītības
metodisko darbu;
( 1.- 18. punktā noteiktās pašvaldību funkcijas pilda( jāpilda ) katra
pagasta un pilsētas pašvaldība, bet 18.-20. punktā noteiktās pašvaldību
funkcijas pilda republikas pilsētu pašvaldības un rajona pašvaldības.)
Organizējot un izpildot augstākminētās prasības, pilsētas ( rajona )
dome (padome) ir spiesta izveidot komitejas. Tas ir noteikts arī Likumā par
pašvaldībām ( 50. pants ). Pilsētas dome ( pagasta padome ) no pilsētas domes
(pagasta padomes ) deputātiem ievēlē pastāvīgās komitejas, kuras sagatavo
jautājumus izskatīšanai pilsētas domes ( pagasta padomes ) sēdēm, sniedz
atzinumus jautājumos, kas ir komitejas kompetencē, likumā noteiktā kārtībā
kontrolē pašvaldības iestāžu un uzņēmumu darbu, izskata to budžeta projektus un
iesniedz tos finansu komitejai, kontrolē izdevumu tāmes un veic citus pienākumus
atbilstoši pašvaldības nolikumam.
Komitejas, komisijas un to darbības principi
Pavisam ir četras pastāvīgās komitejas:
1) Pastāvīgā finansu komiteja;
2) Pilsētas saimniecības un attīstības komiteja;
3) Sociālo lietu, veselības, izglītības, kultūras, sporta un
sabiedriskās kārtības komiteja;
un atsevišķi ir izdalāma -
4) Revīzijas komisija,
jo tā, it kā ir pastāvīgās finansu
komitejas paspārnē, tomēr darbojas pilnīgi patstāvīgi un neatkarīgi no dažādiem
blakusapstākļiem.
Pie tam, katram deputātam jābūt vismaz
vienas pilsētas domes ( pagasta padomes
) komitejas loceklim. Komiteju darbs notiek slēgtās sēdēs. Tajās var
piedalīties katrs attiecīgās pilsētas domes ( pagasta padomes ) deputāts.
Komitejām ir tiesības uz savu sēdi uzaicināt speciālistus, kuriem ir
padomdevēja tiesības. Diemžēl nav noteikts, kas ir speciālists un kam no
komitejas, kādā veidā ir jāizdara speciālista izvēle. Vai speciālistam par to
maksā, un cik, kas to nosaka? Vienīgi ar revīzijas komisijas darbību un izveidi
nevajadzētu rasties problēmām, jo pilsētas dome ( pagasta padome ) uz savu
pilnvaru laiku no attiecīgās administratīvas teritorijas iedzīvotājiem, kuriem
ir tiesības tikt ievēlētiem attiecīgajā pilsētas domē ( pagasta padomē ),
proporcionāli no katras politiskās organizācijas vai vēlētāju apvienības
ievēlēto deputātu skaitam ievēlē to. Revīzijas komisijā ievēlējamo locekļu
skaitu nosaka pilsētas dome (pagasta padome ), taču tas nedrīkst būt mazāks par
trijiem un lielāks par septiņiem, Rīgā - 15 locekļi.
Kā
jau visās pašvaldībās, arī Liepājas pašvaldībā ir izveidota zināma shēma pēc
kuras nosaka kur un kam ir jābūt, cik daudz un vai vispār tam ir jābūt.
Iepriekšējā nodaļā minētās obligātās komitejas protams, ka ir ietvertas
Liepājas pašvaldības nolikumā. Kas slēpjas aiz šīm komitejām, ar ko tās
nodarbojas? Uz šiem diviem jautājumiem es arī mēģināšu atbildēt, iztirzājot un
meklējot atbildes. Problēmas, kas rodas apkopojot datus un to risinājumus, es
izklāstīšu saprotamā un varbūt ne tik hronoloģiskā secībā kā to gribētos.
Un tātad, Liepājas pašvaldības
organizatoriskā darba struktūra sastāv no sekojošām komitejām un to sastāvā
ietilpstošām komisijām :
1) Pastāvīgās finansu komiteja ( 8 locekļi ), kura sevī ietver -
# Privatizācijas komisiju;
# Denacionalizācijas komisiju;
# Revīzijas komisiju ( 7 locekļi ).
2) Pilsētas saimniecības un attīstības komiteja ( 7 locekļi ) -
# Zemes komisija;
# Licencēšanas komisija;
# Sabiedriskā transporta komisija;
# Pašvaldības pasūtījumu izvērtēšanas un veikšanas komisija;
# Administratīvā komisija.
3) Sociālo lietu, veselības, izglītības, kultūras, sporta un
sabiedriskās
kārtības komiteja ( 7 locekļi ) -
# Sociālo lietu komisija;
# Dzīvokļu komisija;
# Reabilitācijas komisija;
# Medicīniskās prakses licencēšanas komisija;
# Veselības aprūpes komisija;
# Dzīvojamo māju privatizācijas komisija;
# Kultūras lietu komisija;
# Izglītības komisija;
# Valsts valodas atestācijas komisija;
# Fiziskās kultūras un sporta komisija;
# Drošības un sabiedriskās kārtības komisija.
Protams, tas nav ideālais variants, bet
pamatstruktūra Liepājas pilsētas domes darba organizēšanai. Liepājas pilsētas
domes un komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu nodrošina Domes
kanceleja. ( Likumā ir noteikts, ka pilsētas domes organizatorisko un tehnisko
apkalpošanu nodrošina pilsētas domes darbinieki, nevis Domes kanceleja. Varbūt
tas ir viens un tas pats, bet Liepājas pilsētas domes nolikumā par kanceleju
nekas nav minēts. Vienīgi Domes pārvaldes struktūrā ir redzams, kam tā ir
pakļauta un kas tajā ietilpst. Varbūt kanceleja ir darba grupa? ( Par to ir
minēts Likuma par pašvaldībām 61.pantā). Laikam gan, bet žēl, ka Domes nolikumā
par to nekas nav minēts. Un tālāk, analizējot Liepājas pilsētas Domes pārvaldes
struktūru (attēlota shēmā), mēs nonākam pie secinājuma, ka Dome nodrošina
cilvēkus ar darbu. Liepājas smagajos ekonomiskajos apstākļos tas nebūt nav
mazsvarīgi. Precīzu darbinieku skaitu es nosaukt nevaru, bet domāju, ka tas
varētu svārstīties no 50 - 150. Daudzās komisijas, darbinieki un apkalpojošais
personāls ir nozīmīga daļa Liepājas kopējā darba tirgū. Pēc manā rīcībā esošiem
datiem un, aptuveni, 16 liepājnieku aptaujas, esmu nonācis pie secinājuma, ka
strādāt Domē ir prestiža lieta. Arī atalgojums par padarīto darbu nav nekāds mazais
( pēc neoficiāliem datiem alga, ko saņem vidēja līmeņa domes darbinieks mēnesī,
ir 75 - 200 Ls. un vairāk ). Tas ir vairāk nekā parasts liepājnieks nopelna
strādājot tik pat daudz. Turklāt tie 75 lati ir telpu operatores ( apkopējas )
vidējā darba alga. Atbildīgie domes darbinieki to apstiprināja. Pēc oficiāliem
ziņu avotiem ir zināms, ka bezdarba problēma Liepājā ir aktuāla, un tāpēc Dome,
risinot šīs bezdarba problēmas, izveido jaunas darba vietas. Par piemēru var
minēt, ka pašvaldība izveidoja informācijas stendu Domes ēkā. Ienākot pilsētas
Domē Jūs varat iegūt interesējošo informāciju, turklāt esošais pakalpojums ir
bezmaksas, protams info stends var sniegt tikai ziņas par to, kur ir jādodas,
lai varētu atrisināt konkrēto jautājumu. Tas ir izdevīgi ne tikai strādājošiem
šajā stendā un apmeklētājiem, respektīvi liepājniekiem, bet arī Domes
darbiniekiem un deputātiem.
Atbildot uz manis paša augstākminētajiem
jautājumiem mēģināšu rast atbildes Domes nolikumā.
Ar ko nodarbojas finansu komiteja? Tā:
1) dod atzinumu par finansu projektu;
2) dod atzinumus par budžeta
grozījumiem, kā arī prioritātēm līdzekļu sadalījumā;
3) dod atzinumu par projektiem, kas
saistīti ar finansu resursu izlietošanu, kā arī par Domes lēmumu projektiem, ja
šo lēmumu realizācija saistīta ar budžetā neparedzētiem izdevumiem vai
grozījumiem budžeta ieņēmumu daļā;
4) dod priekšlikumus par pašvaldības
īpašuma apsaimniekošanu;
5) dod priekšlikumus un atzinumus par
pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu;
6) dod atzinumus par Domes pirmpirkuma
tiesību izmantošanu;
7) sagatavo jautājumus izskatīšanai
Domes sēdē;
8) vada Pilsētas domes budžeta projekta
sagatavošanu, izskata komiteju sagatavotos priekšlikumus par budžeta projektu
un iesniedz komiteju sagatavotos priekšlikumus par budžeta projektu
izskatīšanai Domes sēdē;
9) izskata pašvaldības iestāžu un
uzņēmumu, komisiju budžeta līdzekļu pieprasījumus un projektus;
10) apstiprina un kontrolē pašvaldības
iestāžu un uzņēmumu izdevumu tāmes, dod atzinumus par to darbības
rentabilitāti,
bet pilsētas saimniecības un attīstības
komiteja:
1. dod atzinumus par pilsētas
sociālekonomiskās attīstības plāna un pilsētas teritorijas apbūves ģenerālplāna
projektiem;
2. dod atzinumus un priekšlikumus par
komunālās saimniecības, komunikāciju un transporta jautājumiem;
3. plāno pilsētas vides uzlabošanas
jautājumus,
savukārt, sociālo lietu, veselības,
izglītības, kultūras, sporta un sabiedriskās kārtības komiteja:
1) virza un koordinē izglītības un
kultūras politiku pilsētā (organizē kursus, seminārus, plāno kultūras pasākumus
u.t.t.);
2) sagatavo analītiskus pārskatus par
izglītības un kultūras jautājumiem, virza to izskatīšanu Domes sēdēs;
3) risina sabiedriskās kārtības
jautājumus (kopā ar municipālo policiju);
4) koordinē fiziskās kultūras un sporta
jautājumus (risina jautājumus par sporta pasākumiem un citām ar sportu
saistītām aktivitātēm pilsētā);
5) sniedz palīdzību iedzīvotājiem
dzīvokļu jautājumu risināšanā (namu pārvaldes nodrošina komisiju ar aktuālāko
informāciju vai arī pašas pilda komisijas pienākumus);
6) izskata un koordinē iedzīvotāju
sociālās aprūpes, nodarbinātības, pierakstīšanās un pilsoņu reabilitācijas
jautājumus;
7) sniedz atzinumus un priekšlikumus par
Domes lēmumu projektiem, kas skar sociālos un veselības jautājumus;
8) sagatavo ar ārvalstnieku un
bezvalstnieku problēmu saistīto jautājumu izskatīšanu, dod atzinumus par šiem
jautājumiem;
9) koordinē veselības aprūpes, veselīga
dzīves veida un sanitāros jautājumus.
Veicot
Domes struktūrvienību, kā arī pašvaldību iestāžu un uzņēmumu darba kontroli,
Domes pastāvīgajai komitejai ir tiesības:
* iepazīties ar tās pārziņā esošo Domes
struktūrvienību, pašvaldības iestāžu un uzņēmumu dokumentāciju, saņemt
dokumentu norakstus, kas nepieciešama jautājumu izlemšanai komitejas sēdē;
* saņemt no tās pārziņā esošajām Domes
struktūrvienībām, kā arī pašvaldības iestādēm un uzņēmumiem nepieciešamos
dokumentus un paskaidrojumus jautājumos, kas ir komitejas kompetencē.
Domstarpības, kas radušās starp
pastāvīgām komitejām un pašvaldības amatpersonām, iestādēm un uzņēmumiem,
izskata Domes priekšsēdētājs, turklāt, komitejas sēdēs izskata:
1)
Domes lēmumu projektus;
2) Komitejai iesniegtos priekšlikumus,
iesniegumus, sūdzības un citus materiālus, kas attiecas konkrētās
komisijas kompetencē.
Ja
jāizskata materiāli, kas attiecas uz divām vai vairākām komitejām, komitejas
var noturēt kopīgas sēdes. Tādā gadījumā komiteju priekšsēdētāji vienojas, kurš no viņiem vadīs doto sēdi. Vēl var
pieminēt, ka pastāvīgo komiteju priekšsēdētājiem jāparedz noteikts pieņemšanas
laiks ne retāk kā reizi nedēļā Domes telpās. Attiecīgās pastāvīgās komitejas
priekšsēdētājs jautājumu izskatīšanai savā pieņemšanas laikā ir tiesīgs
uzaicināt jebkuru Domes darbinieku. Domes darbinieku klātbūtne man šķiet
nevajadzīga, jo kamdēļ tad pastāv pati komisija - lai risinātu, un ar savām
kompetentajām zināšanām attiecīgajā nozarē novērtētu un izteiktu priekšlikumus,
bet dažkārt
ar
to nepietiek un talkā tiek aicināts iepriekšējās nodaļās manis pieminētais
eksperts jeb lietpratējs - profesionālis. Parasti eksperti tiek pieaicināti no
malas (Liepājas Pedagoģiskās Augstskolas, Latvijas Universitātes, RTU vai citām
augstākajām mācību iestādēm) un tie ir profesori, akadēmiķi vai vienkārši
cilvēki, kas perfekti orientējas un pārzina attiecīgās problēmas.
Nobeigums
Tie arī ir galvenie punkti - problēmas, un “Ahileja papēži” ko man
gribējās apskatīt un, novērojot nepilnības Domes darbībā, izteikt savu
viedokli. Protams tas viss ir teorijas līmenī un nevar būt ne runas par to, ka
kursadarbs kalpotu par iemeslu tam, ka dažas pašvaldības sāktu kaut ko savā
darbā mainīt vai pilnveidot. Kursa
darbs ir balstīts uz Latvijas Republikas Saeimas likumu Par pašvaldībām
(pieņemts 19.05.1994.) ar grozījumiem, ka izsludināti līdz 1997. gada 25. novembrim,
kā arī uz personīgo pieredzi un Latvijas Universitātē gūtajām zināšanām. Šis
likums reglamentē Latvijas pašvaldību darbības vispārīgos noteikumus un
ekonomisko pamatu, pašvaldību kompetenci, domes (padomes) priekšsēdētāja
tiesības un pienākumus, pašvaldību attiecības ar Ministru kabinetu un
ministrijām, kā arī pašvaldību savstarpējo attiecību vispārējos noteikumus.
Rakstot šo kursadarbu, tā autoram nācās izlasīt ne tikai Likumu par
Pašvaldībām un Liepājas Domes Nolikumu, bet arī sekot līdzi notikumiem, kas
tieši vai netieši spēj ietekmēt pašvaldību darbu. Lielākais Latvijas laikraksts
“Diena”, biznesa avīze “Dienas Bizness” un arī lielākais Liepājas laikraksts
“Kurzemes Vārds”, nav pieminēti manis sastādītajā izmantotās literatūras
sarakstā, jo es uzskatu, ka nevar pieminēt atsevišķus numurus, datumus un
cilvēkus, kas ir rakstījuši par manis izvēlēto tematu. Tikai viss informācijas
kopums ir spējīgs radīt un pareizi interpretēt to informācijas daudzumu, kas
man “nolija” pār galvu šajā laikā.
Liels paldies šā darba tapšanā ir jāsaka Liepājas galvenam arhitektam U.
Kauguram, Zemes ierīcības un kadastru daļas galvenajam speciālistam A. Gūžam un Liepājas Domes
juridiskajam sektoram.
Liepājas pilsētas Domes pārvaldes
Struktūra
|
|
|
|
||||||||
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru