PRIVĀTJURISTA REKLAMĒŠANĀS EIROPAS KOPIENĀ





Ramon Mullerat
Abogado-Avocat a la Cour de Paris
Iepriekšējais Eiropas Kopienas (Savienības)
Advokātu Kolēģiju un Juridisko Organizāciju Padomes (EAJP)
Prezidents


"Reklāma ir kā nūjas grabēšana lopu spainī"

Attiecināms uz Džordžu Orvelu, 1903-50


"Mūžīga reklāma ir taisnības cena"

Arnolds Benets, 1867-1931, "Lietas, kuras mani ir interesējušas"(1923) "Slepenās Tiesas Lietas."

I.Ievads

Runā, ka juristu tradicionālā nepatika pret sevis reklamēšanu un publicitāti ir radusies no idejas, kas reklāma ir vai nu negodīga biznesa taktika, kā piesaistīt uzmanību, vai "uzbāzšanās"[1], kā arī no tā, ka reklāma pasliktina reputāciju par profesiju.[2]
Juristu reklāma un publicitāte ir ļoti strīdīgs jautājums un to noteikumi visā pasaulē būtiski atšķiras. Dažās valstīs reklāma ir atļauta, dažās aizliegta.
Vairumā jurisdikciju reklāmas noteikumu mīkstināšana ir viens no jaunākajiem attīstības posmiem, bet tā nav pilnīgi jauna.[3] Tajās valstīs, kur juristi drīkst sevi reklamēt, ir izstrādāti īpaši apstākļi tās realizēšanai.[4]
          Līdz ar reklāmas parādīšanos Internetā, reklāmas kontrolēšana praktiski nav iespējama.[5] Līdz ar to, izstrādājot vispasaules jurisdikcijas kodeksu, juristu reklamēšana un publicitāte sagādā tik pat lielas grūtības, kā jebkurš cits juristu prakses aspekts.


II.      EAJP


          EAJP ir oficiāli atzīta juristu organizācija Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomiskajā Zonā. EAJP sastāvā ir 17 delegācijas, kuru dalībniekus izvirza 15 Eiropas Savienības dalībvalstu kontroles orgāni un 2 dalībniekus no Eiropas Ekonomiskās Zonas valstīm.[6] Papildus tiek pārstāvētas arī advokātu kolēģijas un juristu organizācijas no novērotājvalstīm.[7]
          EAJP izskata visus tos jautājumus, kuri ir saistīti ar juristu profesiju Eiropas Savienības dalībvalstīs un EEZ, kā arī izstrādā atrisinājumus uz šiem jautājumiem, lai harmonizētu un koordinētu juristu praksi šajās valstīs.[8]
          EAJP uztur sakarus starp Advokātu Kolēģijām un Juristu Organizācijām, kā arī starp Eiropas Savienības institūcijām un EEZ. EAJP kontaktējas ar dažādām starptautiskām juridiskām organizācijām, kā piemēram, UIA, IBA, AIJA u.c.
          EAJP ir pastāvīga delegācija Eiropas Tiesā un Eiropas Savienības Pirmās Instances Tiesā, Eiropas Cilvēktiesību Jurisdikciju un BTEA Tiesā.
          1988.gadā EAJP pieņēma kopējo Juristu Uzvedības Kodeksu Eiropas Savienībā kā piemēru profesionālās uzvedības principiem, lai to pielietotu visās attiecībās starp juristiem Eiropas Savienībā. Šobrīd šis kodekss ir attiecināms uz visām vietējām un aizrobežu juristu aktivitātēm.
          Kodeksa izcelsme meklējama Atēnās, kad 1982.gada maijā EAJP pieņēma lēmumu izskatīt iespēju radī uzvedības kodeksu, kurš kalpotu kā piemērs disciplīnas kodeksā katrā dalībvalstī. 1977.gadā EAJP izdeva īsu ētikas formulējumu ar virsrakstu "Perugijas deklarācija". Kodeksa sastādīšanas laikā juristu reklamēšana bija viens no visstrīdīgākajiem jautājumiem.
          Deontoloģijas Komisijas Darba Grupa, kura izdara labojumus Kodeksā, ir veikusi pēdējos uzlabojumus Kodeksa pastāvēšanas laikā. Tas tika uzskatīts par nepieciešamu, jo Kodekss jau pastāv desmit gadus un tam ir jāatbilst gan pašreizējiem sasniegumiem pasaulē, gan arī jauninājumiem un uzlabojumiem jurista profesijā. Iespējams, ka nākamgad EAJP Kodeksu apstiprinās.


III. Aizliegums un Liberālā Nostāja
Juristu pastāvēšanas vēsturē visas valstis ir aizliegušas juristu reklamēšanu.[9] Šī aizlieguma iemesls izriet no īpašā jurista profesijas rakstura, kurš savukārt ir attiecināms uz tiesas spiešanu sabiedrībā. Juristu godīgumu, ko uzliek juristu pienākums, nav iespējams reklamēt vai publicēt. Jurista reklamēšana ir sasāpējis jautājums,[10] tik pat, cik "sasāpējusi" ir pati profesija, uz ko pārsvarā arī balstās dažādi aizliegumi.[11]
          Neskatoties uz iepriekš minēto, jau vairākus gadu desmitus reklamēšanas un publicitātes aizliegumus mēģina vai nu mīkstināt, vai arī pavisam atcelt. Starp daudziem citiem var minēt sekojošus iemeslus šīs tendences attaisnošanai:
·      patērētāja tiesības saņemt informāciju par juristu pakalpojumiem līdzīgi kā par cita veida privātajiem pakalpojumiem, juristu specialitāte un noderīgums;
·      vispasaules konkurences parādīšanās;[12]
·      vienādas tiesības ar citām konkurētspējīgām profesijām (grāmatvežiem, konsultantiem, u.c.);
·      reklāma tiek uzskatīta par nepieciešamu sabiedrībai;
·      informācija, kas nepieciešama jaunu juristu piebiedrošanai;

            Šīs tendences rezultātā ir izveidojušās trīs valstu grupas, kuras nesen tika sadalītas, ņemot vērā līmeni, kādā juristiem ir atļauts sevi reklamēt un publicēt:

A. Būtiska/Nozīmīga Liberalizācija
Amerikas Savienotās Valstis[13], Dānija, Apvienotā Karaliste[14], Nīderlande[15]. Amerikā šis lēmums tika pieņemts Augstākajā Tiesā pēc Bates pret Arizonas štata advokatūru lietas[16], kurā reklamēšanas aizliegums tika atcelts, balstoties uz Pirmo Labojumu (vārda un izteikšanās brīvība). Tiesa paziņoja reklāmas aizliegumus par pretlikumīgiem[17] un, ka Pirmais Labojums aizsargā patiesu reklāmu avīzēs, lai gan tas deva tiesības atsevišķos štatos noteikt reklamēšanas laika, vietas un formas limitus.

B. Mērena Liberalizācija
Beļģija,[18] Francija, Vācija (Federālais Juristu Akts),[19] Spānija,[20]Luksemburga.
          Piemēram, Francijā Reformu Likums (1991) noteiktos apstākļos aizliedz reklamēšanu.[21] Parīzes Advokatūra 1995.gadā ir izlaidusi noteikumu sērijas, kas gan aizliedz (skrejlapas vai kino un televīzijas reklāmas), gan atļauj (Internet, Minitel, legālās direktorijas) dažāda veida reklamēšanas paņēmienus.
          Spānijā daudzi uzskata, ka oriģinālie reklamēšanas un publicitātes aizliegumi ir novecojuši ne tikai kā "sociālā realitāte", bet arī pēc secinājumiem par juristu profesiju, kas tika izdarīti Sestā Kongresa laikā.[22] Spānijā noteiktās advokatūrās ir mīkstināti reklāmas aizliegumi, bet tajā pašā laikā citās vēl joprojām valda pilnīga aizlieguma režīms. Principā, zināmās normas robežās, reklamēšana ir atļauta[23] un jaunajos likumprojektos tiek rezervētas iespējas publicitātes atļaujai.[24]


C. Pilnīgs Aizliegums
Piemēram, Portugāle[25], Grieķija.

IV.  Uzliktie Aizliegumi

          Ir svarīgi pieminēt, ka visas valstis, neatkarīgi no to reklamēšanas līmeņa vai daudzuma, uzliek noteiktus aizliegumus juristu reklamēšanai. Šajā gadījumā šos aizliegumus var klasificēt sekojoši:

A) Liberālistu Valstīs (piem. ASV)
·      jurists nedrīkst sniegt par sevi un piedāvātajiem pakalpojumiem nepatiesu un maldīgu informāciju (Bates pret Arizonas Štata Advokatūru).[26]
·      juristam divus gadus jāsaglabā reklāmu un paziņojumu kopijas.
·      juristam ir aizliegts maksāt par sava pakalpojuma rekomendēšanu (izņemot samaksu par reklāmu.)
·      juristam ir atļauts norādīt, kas viņš nodarbojas vai nenodarbojas noteiktā jurisprudences jomā, bet ir aizliegts sevi dēvēt par speciālistu, izņemot industriālā īpašuma (patentu un firmas zīmju) vai jūras tiesībās.
·      telefoniska vai personīga aizstāvības piedāvāšana ir aizliegta. Rakstiska piedāvāšana ir atļauta, izņemot, kad potenciālais klients nevēlas jurista aizstāvību, vai arī piespiešanas, draudu vai mocīšanas gadījumos.(Ohralik pret Ohaijo Advokātu Kolēģiju (1978)).[27]

B) Mērena Liberālisma Valstīs
·      reklamēšanai jābūt patiesai un profesionāli konfidenciālai.
·      tiek respektēts godīgums, piesardzība un takta izjūta.
·      aizliegtas atsauksmes un salīdzinājumi par kvalitāti vai par klientiem.
·      prasība darīt zināmu sevis reklamēšanu juristu asociācijās, kā arī saņemt atļauju no šīm asociācijām.
·      minētās informācijas atbilstības regulēšana.
·      ārēju izkārtņu novietošana tikai ar profesionālās asociācijas atļauju.
·      reklāmai televīzijā un avīzēs jāatbilst noteiktām normām.[28]

V.Juristu reklamēšana Amerikas Savienotajās Valstīs[29]

Amerikas Savienotajās Valstīs vārda brīvība tiek turēta cieņā. Pirmo reizi sakaru pasaulē vārda brīvībai tika piešķirta liela nozīme 1976.gadā[30]. Līdz tam  laikam spēkā bija no Anglijas ievesti profesijas reklamēšanas aizliegumi, kas oriģinālā formā ilustrēti 1908.gada ABA Profesionālās Ētikas Kodeksu 27 Kodeksā (Canon):

...[N]epilnvarota pakalpojumu piedāvāšana prospektu, reklāmas, privātā vai interviju veidā tiek uzskatīta par neprofesionālu.....Netieša reklāma-komentāri avīžu rakstos par kādu noteiktu juristu saistībām konkrētās lietās...un cita veida sevis slavināšana ignorē juristu tradīciju, bojā reputāciju un ir nepanesama."
          Pilnīgs aizliegums pastāvēja līdz 60-to gadu sākumam, kad pastāvēja spiediens uz juristu profesiju gan no iekšpuses, gan no ārpuses. Tieslietu Departaments un Federālā Tirdzniecības komisija pauda nostāju par to, ka patērētājs pēc pieejamās informācijas nespēj izvēlēties sev atbilstošu juristu[31] un ka aizliegums diskriminē noteikta veida juristus.[32]
          Visnozīmīgākās izmainās notika 1985.gadā Zauderera pret Ohaijo štata Augstākās Tiesas Disciplinārās Padomes Pārvaldi lietas[33] izskatīšanas laikā. Šajā lietā tika uzskatīts, ka valsts ir bijusi nesaskaņā ar Pirmo Labojumu, aizliedzot advokātiem piedāvāt savus pakalpojumus vai pieņemt darba piedāvājumus ar izsmeļošas juristu pakalpojumu reklāmas palīdzību.[34]
          Pēc tam aizlieguma mīkstinājumi tika ierobežoti tādā veidā, ka tika aizliegta skrejlapu izplatīšana individuālām personām.[35]
          Kopš 1989.gada ABA Noteikumos sakarā ar reklamēšanu ir veikti labojumi[36] un tie tiek veikti atbilstoši Likuma Modelim 7.2, kurš paredz inter alia:
"(a) Atbilstoši Likuma 7.1 un 7.3 Noteikumiem, jurists drīkst reklamēt savus pakalpojumus pa telefonu, avīzēs un citos laikrakstos, ielas reklāmās, radio un televīzijā vai rakstiski kontaktējoties.
(b) Ieraksta vai reklāmas kopijas kopā ar informāciju, kur un kad tie tika pārraidīti un publicēti, ir jāsaglabā divus gadus pēc pēdējās publicēšanas."
          Šo izmaiņu mērķis ir informēt sabiedrību un tajā pašā laikā kontrolēt labo reputāciju, bet "necienīga" reklamēšana gulstas atsevišķi uz katra štata pleciem. Joprojām tiek saglabāts aizliegums par tiešu pakalpojumu piedāvāšanu potenciālajiem klientiem,[37] jo situācija var kļūt nepiedienīgi iespaidojama it īpaši ar finansiāli vai sociāli nestabiliem klientiem, kuriem jau tā ir stresa stāvoklis, apzinoties vajadzību pēc jurista padoma.
          Pastāv arī īpaši noteikumi sakarā ar vārda "speciālists" lietošanu, kad un kur jurists sevi par tādu drīkst saukt, kā arī par virsrakstu un firmu nosaukumu lietošanu[38]. Šajā jomā Amerikā un Eiropā ir noteikumu līdzība. Neskatoties uz to, Amerika tiek uzskatīta par vienu no vai pat visliberālāko valsti pasaulē juristu reklamēšanas jomā, kā piemēru minot, reklāmu televīzijā.[39]

VI.Juristu reklamēšana SAA (Starptautiskā Advokātu Kolēģija).

          SAK Ētikas Kodeksa 8. Nolikums katrā jurisdikcijā respektē šī jautājuma nozīmīgumu un aizliedz juristu reklamēšanu un pakalpojumu piedāvāšanu, ja reklamēšana neatbilst jurisdikciju likumiem, kuriem juristi ir pakļuti. SAK arī aizliedz juristu pakalpojumu piedāvāšanu un reklamēšanu valstīs, kurās tas ir aizliegts.
          Šis Nolikums norāda, kas SAK kodekss ataino EAJP  formulējumu un pats no sevis nenosaka nekādus vispasaules standartus.[40]

VII.Juristu reklamēšana un EAJP Uzvedības Kodekss

          Respektējot katras valsts principus, EAJP neizstrādāja vispārējus noteikumu.
2.6.1  "Jurists nedrīkst sevi reklamēt vai piedāvāt savus pakalpojumus valstīs, kurās tas ir aizliegts."

Citos gadījumos jurists drīkst reklamēt un piedāvāt savus pakalpojumus tikai saskaņā ar likumiem, kuriem viņš ir pakļauts.
2.6.2  "Ja jurists liecina, ka reklāma tiek veikta klientu iegūšanai vietās, kur tas ir atļauts un cita veida informācijai par šo juristu ir gadījuma raksturs, reklamēšana un pakalpojumu piedāvāšana tiek atzīta par spēkā esošu."
          Kodeksa Skaidrojošais Memorands[41] formulē terminu "savu pakalpojumu piedāvāšana", ietverot sevī gan atsevišķa jurista, gan firmas reklamēšanu. Sakarā ar to, ka pastāv likumu atšķirības dažādās dalībvalstīs, Kodekss paredz vispārīgus noteikumus un aizliegumus juristu reklamēšanai tajās teritorijās, kur tas ir aizliegts vietējiem juristiem.[42] Citādi Kodekss paredz juristiem ievērot asociācijas, kurai viņš pieder, reklamēšanas likumus.

VIII.  Eiropas Civiltiesību Tiesas lēmums lietā "Casado Coca pret Spānijas Valsti"

          Lēmums lietā Casado pret Spānijas valsti[43] apstiprina Spānijā nonākušos reklamēšanas noteikumus par pieņemamiem. Fakti bija sekojoši: prasītājs bija jurists, kurš sevi reklamēja dažādās avīzēs un sūtīja vēstules vairākām firmām, piedāvājot savus pakalpojumus. Tas izraisīja attiecīgās asociācijas atbilstošas sankcijas, kuras atbalstīja Spānijas Augstākās Tiesas Padome. Pēc tam šīs sankcijas atbalstīja Apgabaltiesa un Augtākā Tiesa, kas pastāvēja uz to, ka reklāmas izplatīšana nav saistīta ar 20. pantu par cilvēktiesībām, jo reklamēšana neatbilst domu, ideju un viedokļu izpaušanai, bet ir signāls par profesionālas peļņas aktivitātes esamību.
          Konstitucionālais Tribunāls uzskatīja, ka reklamēšanas aizliegums bija attiecināms uz cilvēktiesību likumu.
          Pamatojoties un precedentiem, Eiropas Tiesa savu nostāju (pretēji Casado Coca) izskaidro sekojoši:
a)       jurista specifiskā profesija atbilst: spēja spriest tiesu, jurista
monopola priekšrocības un aizstāvības neaizskaramība, bet viņam jāpilda savs pienākums apdomīgi, godīgi un atklāti. Reklamēšanas aizliegumiem parasti sakņojas šajās īpatnībās.
b)       Tiesas pienākumi ir ierobežoti, lai izmeklētu to, cik lielā mērā valstiska līmeņa pieņemtie mēri sevi attaisno un vai tie atbilst noteiktam gadījumam.
c)       vietējās pašvaldības vai valsts tiesas var spriest labāk kā starptautiskie tiesneši kādu lomu taisnība spēlē katrā atsevišķā gadījumā; nepieciešamība pēc laba tiesas spriedēja, profesijas gods, tiesības saņemt informāciju par juridisku palīdzību un juristu reklamēšanas iespējas.
          Kopējos vilcienos Eiropas Kopiena uzskata reklāmu par neatņemamu komercdarbības sastāvdaļu un ka aizliedzot reklāmu, tiek ierobežota komercdarbība[44] līdz ar to nonākot konfliktā ar konkurences tiesībām. Šis gadījums kalpo kā pietiekams pierādījums juristu profesijas unikālajam raksturam reklāmas nozarē.

IX.     EAJP Deontoloģijas Komisijas Darba Grupas pētījumi

          Kā jau es iepriekš minēju, EAJP Komisijas Darba Grupa ierosina izmaiņas Kodeksā, kuras sevī arī ietver juristu pakalpojumu piedāvāšanu. Pašreizējie ierosinājumi paredz sekojošas izmaiņas:
2.6.1  "Juristam ir tiesības informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem, ja vien ši informācija ir objektīva un likumīgi kalpo sabiedrībai."

2.6.2  "Jebkura veida reklamēšana un savu pakalpojumu piedāvāšana ir atļauta tikai saskaņā ar prasību 2.6.1."
2.6.3  "Reklamēšana vai pakalpojumu piedāvāšana tiek uzskatīta par spēkā esošu, ja tā ir izvietota klientu vai potenciālo klientu piesaistīšanai."

          Ja piedāvātās izmaiņas tiek iekļautas pārskatītajā Kodeksā, Grupa šīs izmaiņas uzskata par kompromisa variantu, ņemot vērā dažādu dalībvalstu atšķirības kodeksos un nolikumos. Neskatoties uz to, Grupa atzina jurista personīgo publicitāti par svarīgu jurista prakses aspektu. Personīga publicitāte kā tāda tiek uzskatīta par vienu no galvenajiem aspektiem, kas pieprasa izmaiņas Kodeksā.
          Pēdējo piecu desmit gadu laikā daudzas nacionālās konkurences iestādes ir mēģinājušas atcelt reklamēšanas aizliegumu.[45] Tādēļ salīdzinoši radikālas pārmaiņas bija nepieciešamas, bet tās ir radikālas tikai tādā ziņā, ka kodificējot labākās no pašreizējām praksēm, tās manāmi atšķiras no daudzu dalībvalstu kodeksiem. Tomēr, runājot par citiem Kodeksa aspektiem, EAJP un Darba Grupa bija piesardzīgi attiecībā uz to, lai neradītu juristiem konfliktsituācijas ar nacionālajiem nolikumiem.
          Tādējādi, kur publicitāte tiek regulēta, tiek radīta stresa situācija, nevis vienkārši tā atļauta vai aizliegta.
          Šajā sakarā Darba Grupa izstrādāja alternatīvu Pantu 2.6.1 un tas skan sekojoši: "Juristam ir tiesības informēt sabiedrību par saviem pakalpojumiem, ja reklamēšana un personīgā publicitāte ir likumīga un ja vien šī....." Tas būtu efektīvi tikai tajās dalībvalstīs, kur publicitāte nav aizliegta.
          Grupa ieteica, ka jebkura Panta 2.6.1 pārmaiņa objektīvi jāsaskaņo ar sabiedrības interesēm. Viena no sabiedrības interesēm tiek pildīta, izplatot informāciju par jurista specialitāti, ja vien kāds var formulēt vārdu "speciālists"? Lai sabiedrība tiktu pasargāta, Kodeksam un/vai juristam ir jānosaka zināšanu standarts, pēc kura nosaka specialitāti kādā noteiktā jomā.[46]

X.Risinājums EK Direktīvai 84/450 sakarā ar Maldinošu un Salīdzinošo Publicitāti.

          1992.gada Zaļajā grāmatā Eiropas Kopiena izrādīja savu interesi izskatīt likumu saistībā ar komerciālo sazināšanās veidu un reklamēšanu, modificējot EK Direktīvu 84/450 sakarā ar maldinošu reklāmu. Liberālās profesijas līdz tam spēja pakļauties komerciālo sazināšanās veidu noteikumiem, kuri balstījās uz Cilvēktiesību Konvencijas Pantu 10 (runas brīvība).
          Saskaņā ar ieteikumu liberālās profesijas tika atbrīvotas no aizliegumiem pret salīdzinošo reklamēšanu, ja vien to jurisdikcijās neeksistē pilnīgs aizliegums; tādēļ, ja kāds no reklamēšanas veidiem tika atļauts, arī salīdzinošajai reklamēšanai jāsniedz pilnvaras. Tādēļ, piemēram, angļu advokāts bija pakļauts salīdzinošajai reklamēšanai vienkārša fakta dēļ - reklamēšana valstī bija atļauta.
          Pēc dažu profesionālu organizāciju iejaukšanos, teksts tika modificēts tā, ka profesionālu pakalpojumu salīdzinoša reklamēšana ir aizliegta, kad tā ir konfliktā ar šai noteiktai profesijai izstrādātajām uzvedības normām, kā tas, piemēram, ir jurista profesijā. (Pants Nr.3(g)).

XI.   Reklamēšana Internetā


Internets simbolizē informācijas laikmetu. Tas spēj sevī gan ietvert, gan izplatīt informāciju un piedāvāt komunikācijas pakalpojumus tā, kā neviens cits resurss to agrāk nav darījis. Nonācis nepareizās rokās, tas spēj būt par ieroci, radot problēmas ne tikai jurista profesijai, bet arī ekonomikai kopumā, un pat visai pasaulei. Internets kā tāds var samulsināt jautājumu par juristu uzvedību.[47] Zinot ievērojamas atšķirības juristu reklamēšanas pieejai dažādās jurisdikcijās, un faktu, ka reklamēšana jebkurā formā pati par sevi ir problēma, nav brīnums, ka reklamēšana Internetā rada problēmas. Lai gan visās jurisdikcijās, īpaši Eiropas jurisdikcijās, pastāv juristu reklamēšanas aizliegumi, ir daži piemēri, kas nosaka reklamēšanu tieši Internetā.[48]
          Viens no piemēriem ir saistīts ar tekstu EAJP Kodeksa Pantā 2.6.2[49]. Ja jurists sevi reklamē ar Interneta palīdzību dalībvalstī, kurā ir atļauta jurista reklamēšana, tad šī reklamēšana ir saskaņā ar likumu, turklāt valstīs, kur publicitāte un reklamēšana ir aizliegta, šāda veida komunikāciju nevar uzskatīt par "gadījuma rakstura". Tādēļ šis jurists var tikt vainots Kodeksa neievērošanā, vai viņam tiek liegta iespēja visu resursu pielietošanā.
          Šis ir īpašs privātas publicitātes, reklamēšanas un uzvedības aspekts, kam nepieciešamas globālas izmainās. Visur esošā Interneta daba rada valstiska mēroga izmaiņām ierobežotus rezultātus. Neizbēgama tiesāšanās sakarā ar šo jautājumu Amerikā jau ir savu izgājusi[50] un tam sekos vēl daudz kas cits.

XII.   Kopsavilkums


Komerciālisms pret profesionālismu mūsdienās ir bieds jurista profesijai. 20. gadsimts ir piedzīvojis tikumiskā cilvēka pārtapšanu par ekonomisko un psiholoģisko cilvēku[51] un juristu profesija šeit nav izņēmums. Pārāk daudz juristu šodien vairāk koncentrējas uz personīgās bagātības uzkrāšanu, nekā uz pienākuma par tiesas spriešanu[52], ar ļoti mazu atbildības sajūtu pret kalpošanu sabiedrībai vai "pro bono"veikšanu.[53]
          Mēs nedrīkstam izlaist no redzes loka īpašo jurista profesijas dabu, tāpat kā neiesaistīt to visos komerciālos aspektos, neaizmirstot, ka būtu pilnīgi nereāli strādāt modernas ekonomikas laikmetā bez efektivitātes un rentabilitātes, vai visu laiku veltot "pro bono" darbam. Privātā publicitāte ir viens no komerciālajiem aspektiem, kas nav piemēroti jurista profesijai (par to protams var strīdēties) tā kā tas var sagrozīt vai tiešā veidā iespaidot jurista īpašās profesijas ārējo veidolu, kā piemēram, neatkarību.      Neskatoties uz iebildumiem, aizliegumi un ierobežojumi nedrīkst pastāvēt, kur tiem nav nekāda sakara ar to, kas notiek praksē. Kopumā pati profesija uzklausa ieteikumus likuma mīkstināšanai, lai gan jāsaka, ka izmaiņas tiek veiktas vienprātīgi.[54]
          Personīgā publicitāte ir tēma, kura balansēti jāregulē, ņemot vērā to, ka sabiedrība saņem nepieciešamo informāciju un tajā pašā laikā netiek tieši aizskartas patērētāja tiesības vai profesijas imidžs. Tā rīkojoties, tiktu saglabāta juristu profesijas īpašā daba un juristi varētu praktizēt šajā modernajā pasaulē, apmierinot klienta vēlmes.

PIELIKUMS I

Amerikas Advokātu Kolēģijas Profesionālās Uzvedības Noteikumi

Amerikas Advokātu Kolēģijas Profesionālās Atbildības Centra Noteikumi (1995.gada izdevums) paredz:
Noteikums 7.1 par komunikāciju(saskari) attiecībā uz juristu pakalpojumiem:
"Jurists nedrīkst sniegt nepatiesu vai maldinošu  informāciju gan par sevi, gan par sniegtajiem pakalpojumiem. Sniegtā informācija tiek uzskatīta par maldinošo, ja:
(a) tā satur fakta vai likuma sagrozītu informāciju vai netiek pausts fakts, līdz ar to padarot šo informāciju par likumīgu;
(b) tā satur nepamatotu cerību par rezultātiem, ko jurists var sniegt, vai sasniedzot šos rezultātus tiek pārkāpti Profesionālās Atbildības Centra noteikumi vai citi likumi;
© tās pamatā ir salīdzinājums ar cita jurista sniegtajiem pakalpojumiem, ja vien šis salīdzinājums nav pamatots."
Noteikums 7.2 par publicitāti:
"(a) saskaņā ar Noteikumiem 7.1 un 7.3, jurists var sevi reklamēt ar sekojošu sabiedriskās mēdijas pakalpojumu palīdzību - telefonu, avīzēm un citiem prese izdevumiem, ielas reklāmu, radio un televīziju vai rakstiskā veidā.
(b) ieraksta vai reklāmas kopija kopā ar informāciju kur un kad tā tika pārraidīta vai  publicēta, ir jāsaglabā divus gadus pēc pēdējās publicēšanas reizes.
© juristam ir aizliegts maksāt cilvēkam par pakalpojumu sludināšanu, izņemot (1) samaksāt par reklāmu vai sludinājumu atbilstoši likumam;
(2) izpildīt parastos maksājumus bezpeļņas juristu pakalpojumu organizācijām; (3) maksāt par jurista praksi atbilstoši Noteikumam 1.17.
(d) šī noteikuma ietekmē jebkurai informācijai sevī jāietver jurista vārds, kas ir atbildīgs par tās saturu."

PIELIKUMS II

Parīzes Advokātu Kolēģijas Iekšējie Noteikumi

Pants 5.4:
1. [juristam] ir jāizturas ar cieņu, ar apdomību, ar goda un takta izjūtu. Viņam jābūt patiesam un godbijīgam pret profesijas konfidencialitāti;
2. jebkura veida reklamēšana, kas attiecas uz klienta identitāti, ir aizliegta. Jebkurš reklamēšanas veids, kas neatbilst augstākminētajam cieņas principam, ir aizliegts;
3. juristi nedrīkst veikt "demaršāžu" un sevis sludināšanu. Sludināšana ir saprotama kā jebkura veida savu pakalpojumu piedāvāšana pirms nav izteikta vēlēšanās pēc šāda pakalpojuma; "demaršāža" nozīmē konsultācijas pakalpojumu piedāvāšanu, juridiska dokumenta sastādīšanu, juridisku pakalpojumu sniegšanu vai pieteikšanos parakstīt kontraktu par jebkādu no šiem pakalpojumiem, it īpaši personīgi vai ar savu pārstāvju palīdzību piedāvājot pakalpojumus privātai personai vai nu mājās, dzīves vietā, darba vietā, brīvā laikā vai vietās, kur cilvēks veic biznesa darījumus, vai arī sabiedriskā vietā.
4. advokātu kolēģijas vecākais biedrs gadījumos, kad vinš izskata jautājumu un bez aizspriedumiem pret jebkādu disciplināru darbību, varēs pieprasīt jebkuras reklāmas izplatīšanas pārtraukšanu, kura ir pretrunā ar Iekšējo Noteikumu prasībām un uzliks juristam samaksāt par uzmetuma teksta izlabošanu, ko veic profesionālā asociācija. Tāpat arī diplomātiskā korpusa vecākais gadījumā, kad tiek izplatīts sludinājums, pēc noteikta laika var pieprasīt izlabotās reklāmas publicēšanu tajā pašā lapaspusē, kur bija publicēts apvainojošais sludinājums.
5. juristam ir tiesības prasīt no profesionālās asociācijas jebkuras reklāmas iepriekšēju piekrišanu. Jebkura informācija par reklāmu jāsniedz jau minētās asociācijas komitejā. Tāpat reklāmas teksts,  simbolika, saīsinājumi pirms to lietošanas jāiesniedz asociācijas administrācijā, citādi tas netiks uzskatīts par apstiprinātu no asociācijas puses.


[1] John G. Fish,  EAJP, “Profesijas nâkotne Re: Norâdìjumi reklamèøanai": "Uzbâøanâs tiek definèta, kâ advokâta tieøa pieeja personai, kura vèl nav kîuvusi par klientu, ar mèræi izaicinât øo personu lúgt advokâta pakalpojumu.
[2] SAK Profesionâlâs ètikas Kanona 27.Kanons, 1908.g.
[3] Francijâ 1972. gada 9. júnijâ reklamèøana, kura tika uzskatìta par nepiecieøam sabiedrìbas informèøanai, tika pieðemta par legâlu.
[4] Piemèram, 1988.gada Advokâtu Reklamèøanas Kodekss Anglijâ un Velsâ nosaka, ka reklamèøana nedrìkst pârkâpt Advokâtu Prakses Noteikumus un, ka tai jâbút akurâtai un saprotamai.

[5] Skat. XI nodaîu
[6] Austija un Vâcija (Rechtsanwalt), Beîåija (Avocat, Advocaat, Rechtsanwalt), Dânija, Norvèåija un
Zviedrija (Advokat), Somija (Asianajaja), Francija (Avocat), Grieæija (Dikigoros), Islande (Lögmadur), Ìrija un Anglija & Velsa (Barrister or Solicitor), Itâlija (Avvocato vai Procuratore), Luksemburga (Avocat-Avoue, Rechtsanvalt), Portugâle (Advogado), Skotija (Advocate vai Solicitor), Spânija (Abogado), Nìdarlande (Advocaat).
[7] Kipra, Àehijas Republika, Ungârija, Polija, Slovâkijas Republika, Slovènija, Øveice un Turcija.
[8] EAJP Konstitúcija. Prezidentúras uzlabotâ versija 24/4/93
[9] Matter of Connelly, 18. A.D. 2.d 466, 240 N.Y.S.2d 126 (1.dep. 1963), Ðujorkas firmas partneri tika nopelti par to, ka tika pieîauts raksts, kurâ bija informâcija par firmas "krèjuma smeløanu".
[10] J. Maurits van den Wall Bake & Yues Comtois, “Publicitâtes  ierobeýojumi juristiem: ceîâ uz "kopienas"definìciju par "profesijas pastâvèøanu"". Eiropas Juridiskais Apskats #18 1993.gada 2.aprìlis. 110 lpp.: "Publicitâtes jautâjums juristiem bieýi vien rada konfliktu starp divâm îoti atøæirìgâm pieejâm: pilnìga liberalizâcija un pilnìgs aizliegums."
[11] J.Maurits van den Wall Bake & Yues Comtois, op.cit., 119lpp.: "Tiek iesniegts priekølikums, ka ierobeýotie juristu publicitâtes noteikumi, ja lieta ir tiesâ, tiek virzìti uz ievèrojamu liberalizâciju. Pie øâda secinâjuma varètu nonâkt uzskatot, ka øe noteikumi vienkârøi neattaisnojas, lai aizsargâtu "profesijas pastâvèøanu...."
[12] Cameron Timmis, op.cit.,  27.lpp.: “Ja juristu firmas konkurèja savâ starpâ, tad vismaz vietèjâ mèrogâ. Bet pèdèjo piecu gadu laikâ, juristi un grâmatveýi no Amerikas un Anglijas ir ieceîojuøi Eiropas tirgú."
[13] Skat. Pielikums I.Amerikas Advokâtu Kolèåijas Profesionâlâs Uzvedìbas Notiekumi.  Arì Richard Whish . Konkurences Likumdoøana, 2. izdevums. 443.lpp: "Reklamèøanas aizliegumi ASV tiek uzskatìti par netieøu cenas fiksâciju un tâpèc ir nelegâli."
[14] Anglija bija viena no pirmajâm valstìm, kas liberalizèja øo profesijas aspektu. Advokâtu Publicitâtes Kodekss 1990.gadâ noteica, ka publicitâte ir atîauta, bet nedrìkst bút nepatiesa vai maldinoøa.
[15] Publicitâtes lèmums 1990.
[16] 433 US 350 (1977).
[17] Pèc Øermana Akta 1890.
[18] Valsts Nolikums. 1990. gada 25. júnijs. Saglabâjas pilnìgs aizliegums pârâk aktìvai reklâmai.
[19] BRAO 43.nodaîa norâda: "uristi drìkst reklamèt tikai gadìjumâ, ja reklâma sevì ietver informâciju par profesionâlâs darbìbas viedu un saturu, un nav domâts atseviøæu lietu instruèøanai." Citiem vârdiem, reklamèøana ir atîauta, ja tâ nav domâta klientu piesaistìøanai.
[20] Piemèram, Spânijâ Juristu Profesijas Vispârèjie Statúti, 24.júlija Karaliskais Dekrèts 2090/1982 un Juristu Profesijas Uzvedìbas Kodekss aizliedz juristiem paøiem vai, pieðemot iniciatìvu no kâdas treøâs partijas, tieøi vai netieøi lietot reklâmu, tâ kâ tas tiek uzskatìts par negodìgu klientu nodroøinâøanas veidu.
[21] Principiâls nosacìjums ir, ka reklamèøana sniedz sabiedrìbai nepiecieøamo informâciju. 1995.gada 28.martâ Parìzes Advokatúra pieðèma noteikumus, kas aizliedz publicitâti vèstuîu, skrejlapu, reklâmas afiøu, kino, radio vai TV reklâmu veidâ, pamatojoties uz to, ka øâda veida reklamèøana tiek uzskatìta par aåitâciju, kas ir aizliegta. Tomèr reklâma avìzès ir atîauta, bet vispirms to apstiprinot Parìzes Advokatúrâ.
[22]  Luis Revenga Sanchez, "Consideraciones sobre la Publicidad profesional de los Abogados", Abogacia Espanola, Num.4 Ano I, Agosto/ 1997. gads. 3.lpp.: Juristu Profesijas Vispârèjie Statúti tika apstiprinâti Spânijas Advokâtu Kolèåijas Prezidentu Asamblejâ 1995.gada oktobrì, bet tie vèl nav stâjuøies spèkâ.
[23] 14.aprìîa Akts 7/1997, atîauj "pakalpojumu piedâvâøanu", atbilstoøi Konkurences Aizsardzìbas Aktam un Negodìgas Konkurences Aktam.
[24] Juristu Profesijas Vispârèjie Statúti. 26.Pants.
[25] 80.Pants no Orden dos Avogados.
[26] 433 US 350 (1977).
[27] 436 US 447 (1978).
[28]  Pilnu Parìzes Advokâtu Kolèåijas Iekøèjo Noteikumu  Pantu 5.4. skat. Pielikums II.
[29]  Geoffrey C. Hazard, Jr., Susann P. Koniak, Roger C. Crampton. "Advokâtu Pakalojumu Sniegøanas Ètika un Likumi."2. izdevums. 957-985 lpp.
[30]  Virdýìnija Øtatâ Bd......... pret Virdýìnija Pilsoðu Patèrètâju Padomi, Inc. 425 US 748 (1976), kurâ farmaceitu reklamèøanas aizliegums pèc Pirmâ Labojuma tiek uzskatìts par spèkâ neesoøu.
[31] Piem. Tiesas Departamenta liecìba par efektu, ko atstâj reklamèøanas aizliegøana. 60 A.B. A.J. 791,792 (1974).
[32] skat. Jerold S. Auerbach, "Netaisnâ Tiesa", 43-44 lpp: "Kanoni it ìpaøi attiecâs uz tiem juristiem, kuri praktizè pietiekami labos, modernizètos apstâkîos......"
[33] 471 US 626 (1985).
[34] Øajâ lietâ tomèr tika noteikts, ja reklâma satur maldinoøu informâciju, juristi joprojâm atbilst disciplìnas normâm.
[35]  Shapero pret Kentukijas Advokâtu Kolèåijas Asociâcija, 486 US 466, 108 S.Ct. 1916, 100 L De. 2d 475.
[36]  AAK House of Delegates, Jaunorleâna, Luiziâna per Report No. 120B; February 12, 1990, ABA House of Delegates, Los Angeles, per Report No.8A
[37] Likuma Modelis 7.4 un 7.5
[38] Skat. Likuma Modelis 7.4 un 7.5
[39] 1990.gadâ Amerikas juristi iztèrèja USD 82,3 miljonus televìzijas reklâmâm. Tomèr tikai 3% no juristiem prektiski lieto televìziojas un radio reklâmas; Record TV Legal Mis, Natl. L.J. 1996.g.16 Apr.6.lpp.
[40] Supra
[41] Øis Memorands papildinâja Kodeksu un tika sagatavots pèc EAJP Deontoloåijas Darba Grupas Komitejas lúguma. Memorands mèåina izskaidrot Kodeksa izcelønâs nosacìjumus un atainot tâs problèmas, kuras Kodekss mèåina atrisinât. Taàu Memorandam nav saistìbas ar Kodeksa interpretâciju.
[42] Øim nolúkam Kodeksa noteikumi izskaidro jautâjumu, kas radusies valstij par reklamèøanas noteikøanu. Piemèram, jurists, kura asociâcija atîauj ievietot liela izplatìøanas apjoma avìzè reklâmu savâ valstì, drìkst to darìt pat tad, ja øì avìze tiek izplatìta kâdâ citâ dalìbvalstì, kur reklamèøana ir aizliegta. No otras puses, jurists nedrìkst reklamèt avìzès, kuru publikâcijas ir tieøi paredzètas teritorijâs, kur reklamèøana ir aizliegta.
[43] Sentencia del Tribunal Europeo de Derechos Humanos de 24 de febrero de 1994 (Asunto 8/1992/403/481: Don Pablo Casado Coca cantra Espana).
[44] Piem. Re. Vimpoltu OJ [1983] L 200/44,[1983] 3CMLR 619 lieta-EK Komisijas lèmums 83/361.
[45]Ìrijâ advokâtiem reklamèøanas aizliegumus izskatìja 1989.gadâ Fair Trade Commission.
[46] Piemèram, Beîåijâ jurists sevi nedrìkst dèvèt par speciâlistu, ja viða/viðas vârds nav minèts Valsts avokats saraklstâ. Tomèr pagaidâm øis nosacìjums vèl tiek izskatìts. Vâcijâ juristi sevi var dèvèt par speciâlistu tikai maksimâli piecâs jurisdikcijas jomâs.

[47] Ramon Mullerat. “Starptautisko Tiesìbu prakse World Wide Web laikmetâ"iesniegts UIA XLI Kongresâ 1997.gada 6.septembrì, Filadelfijâ.
[48] Pastâv arì Barselonas Advokâtu Kolèåijas Asociâcija rezolúcija Web site, kas nosaka iepriekøèju Kolèåijas autorizâciju.
[49] Supra
[50] Inset Systems pret Instruction Set Inc. lietâ 1996.g. US Dist. Lexis 160 (D.Ct.1996.g.17 aprìlis) tika uzskatìts, ka kompâniju reklamèøana caur Internetu Konektikutas Øtatâ bija aåitâcija, tâdâ veidâ pieøæirot øì Øtata tiesâm atbilstoøu likumdoøanu, lai gan kompânijai nebija ne biroja, ne darbinieku, ne regulâras biznesa darbìbas.
[51] Don Eberly “Ceîâ uz Civilizètu Sabiedrìbu", The Wall Street Journal Europe, 1996. gada 6.februâris.
[52] Pèc AAK Profesionâlâs Ètikas Kodeksa 12. Kanona amerikâðu juristiem tiek atgâdinâts, ka "...nekad nedrìkst aizmirst, ka profesija ir viena no tiesas sprieøanas satâvdaîâm un ne tikai tìrs naudas pelnìøanas veids."
[53] R.Pipkin.”Juridiskâs Fakultâtes instrukcijas Profesijas Atbildìba: Mâcìbu  Plâna Paradokss", A.M.B.F.R.J.274 1979:"Músdienu studenti, plânodami studèt jurisprudenci, vèl joprojâm augstâk vèrtè naudas pelnìøanu. Vairâk nekâ pusei no tiem, kas iestâjuøies juristu fakultâtè ar citiem karjeras mèræiem, prâtâ ir bizness. Øie studenti vèrtè savus vienaudýus vienâdi izprotoøi:  94% saka, ka viðu vienaudýu lielâkâ vèlèøanâs ir "taisìt naudu".
Harold Berman, "Juristu izglìtìba", 54 UK MCL. Rev., 386. 1986: "Mani studenti øodien mazâk uztraucas par nabadzìbu, cieøanâm, dabu vai kaut ko citu, kâ par to, kâ dabút vislabâko darbu un pelnìt pèc iespèjas vairâk naudas."
[54] 1997.gada 11.martâ Vâcijas Federâlâs Advokâtu Kolèåijas Asociâcija pieðèma jauno uzvedìbas kodeksu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru