Latvijas Universitāte
Juridiskā fakultāte
Tiesību teorijas un politikas zinātņu katedra
REFERĀTS
Sabiedrības transformācijas
jaunajā tūkstošgadē
Neklātienes nodaļas
1. kursa studenta
Valda Vazdiķa
studenta apliecība
JurP 000116
Zinātniskā vadītāja:
doc. dr. iur. S. Osipova
Rīga 2001
SATURS
Ievads
……………………………………………………………………………3
Latvijas sabiedrība uz tūkstošgades
sliekšņa – kādi esam……………………3
Eiropas Savienība – realitāte un
mīti……..……………………………………4
3.1. Nacionālā
identitāte…………………………………………………………….4
3.2.
Labklājība………..……………………………………………………………...5
Siers peļu slazdā vai jauns
vijums sabiedrības attīstības spirālē……………..6
Kopsavilkums…………………………………………………………………….7
Izmantotā
literatūra……………………………………………………………..9
1.
Ievads.
Vērojot pasaulē, Eiropā un Latvijā notiekošos procesus, aizvien biežāk nākas sev uzdot jautājumu – vai mēs virzāmies pareizajā virzienā, ko šis virziens mums nesīs – progresu vai regresu. Varbūt no vilka bēgot, ieskrienam lācim tieši ķetnās. Klusībā ikkatrs sapņo mūžīgo cilvēces sapni – mani bērni dzīvos labāk par mani un būs laimīgāki piepildot savus centienus. Mūsu paaudzei mūžība ir dāvājusi vienreizēju iespēju dzīvot uz gadsimta un tūkstošgades sliekšņa – kā mēs šo iespēju izmantosim, to novērtēs tikai nākošās paaudzes. Šobrīd, neapšaubāmi, galvenais ir izdarīt pareizu izvēli. Iespēja ieskatīties nākotnē un pagātnē, salīdzināt un izprast – ir iemesls, kura dēļ izvēlējos tieši šo tēmu sava subjektīvā skatījuma atspoguļošanai.
2.
Latvijas sabiedrība uz tūkstošgades
sliekšņa – kādi esam.
Latvijas sabiedrības vēsture, tāpat
kā citās valstīs ir pārdzīvojusi dažādus attīstības ciklus un posmus. Pārsvarā
tie ir bijuši smagi mūsu tautai, kura patstāvību un brīvību ir baudījusi ļoti
maz. Vislielākā pacēluma posmi ir bijuši tieši divdesmitajā gadsimtā. Taču
ņemot par pamatu sabiedrības vispārējas attīstības principus, skaidri saskatāms
sabiedrības attīstības cikliskums – progresam un pacēlumam, seko regress un
lejupslīde. Kā piemēru šim apgalvojumam, var minēt Latvijas pirmās brīvvalsts
periodu, kurā visas šis pazīmes loģiski virknējas no progresa – suverēnas
Latvijas Republikas izveidošanas novedot pie Ulmaņa autoritārā režīma un pie
iekļaušanas staļiniskajā totalitārajā Padomju valstī. Beidzoties vēl vienam
laika ciklam, sabiedrība atgūst valstiskumu un atgriežas pie demokrātiskām
vērtībām, taču uz cik ilgu laiku. Arī patreizējā situācijā nebūt ne visa
sabiedrība ir laimīga – iespējams tieši šī nelaimīgā daļa jau tagad ilgojas pēc
stingras rokas, kas spētu, viņu uztverē, ieviest kārtību. To spilgti parādīja
arī pēdējās pāšvaldību vēlēšanas Rīgā, kurās labēji – centrisko partiju
zaudējums kreisajām bija labi saskatāms. Vēlētājus māc nostaļģija pēc pagātnes,
tādēļ tie balso par sociāldemokrātiem un PCTVL. Būtībā šīs vēlēšanas, labējiem
centristiem un visiem demokrātiskiem politiķiem dod ļoti nopietnu vielu pārdomām,
jo minētajām tendencēm ir tieksme pieaugt. Nevajag būt ļoti uzmanīgam
vērotājam, lai saprastu, ka mūsu sabiedrība uz gadsimta sliekšņa ir sašķelta –
gan empīriskā, gan metafiziskā plāksnē. Sabiedrības lielākā daļa apzinās, ka
“dziesmotā revolūcija” nav atnesusi to, ko daudzi no tās gaidīja. Var vilkt
daudzas paralēles ar Latvijas pirmo brīvvalsti pirms apvērsuma 1934. gada
15. maijā. Tomēr neapšaubāmi
pašlaik pastāv arī pozitīvas tendences, tādēļ nevar apgalvot, ka attīstības
stadija ir identiska.
Ļoti nedaudzi saprot, ka pie tā esam vainojami mēs paši – mūsu gara
kūtrums. Vienīgā cerība ir mūsu jaunā paaudze, kura ir brīva no mums
ierastajiem domāšanas stereotipiem. Līdzīga – pat vēl sliktāka situācija valda
lielākajā daļā postsociālisma valstu. Viens no risinājumiem, kurš perspektīvā
varētu dot sabiedrības attīstībai jaunu grūdienu, kā arī kaut ko mums nozīmīgu
atņemt, ir iestāšanās Eiropas Savienībā (turpmāk tekstā ES). Taču arī šeit
situācija ir neviennozīmīga. Vai mūsu “pie Baltijas jūras dzīvojošā, ēdelīgā un
kašķīgā tauta” ir gatava tam; vai mums tas ir vajadzīgs; ko zaudējam un ko
iegūstam ar to? Uz šiem jautājumiem pilnībā atbildēt nespēj neviens, taču
neskatoties uz to ir vērojams ļoti spēcīgs Latvijas iestāšanās lobijs ES. Reāli
domājoši politiķi apzinās to, ka vilcināties nedrīkst, jo tepat aiz robežas
gatavībā “palīdzēt” ir lielais austrumu kaimiņš. Jebkurš domājošs cilvēks
izvērtē visus par un pret, tādējādi veidojot savu uzskatu kopumu par šo
jautājumu, taču sabiedrības lielākajā daļā ir vērojama indiferenta attieksme
šajā jautājumā. Ikdienas eksistences cīņa gluži vienkārši tam neatstāj spēku un
vēlēšanos. Loģiski domājot virzība uz Eiropu ir pamatota, taču kāpēc mēs to
cenšamies darīt tik strauji – tas, ka tikko esam izsprukuši no uguns nebūt
nenozīmē nepieciešamību lēkt iekšā ūdenī. Varbūt būtu vērts mēģināt dziļāk
apzināties savas tautas patiesās vajadzības, daudz uzmanīgāk pētīt mūsu
mentalitātes saderību ar kosmopolitismu, un pieņemt pārdomātus lēmumus
stratēģiski svarīgos jautājumos. Vērojot notiekošo, brīžiem rodas iespaids, ka
mūsu sabiedrība meklē nevis labāko attīstības ceļu sev, bet gan mēģina
izvēlēties no vairākiem ļaunumiem mazāko.
3.
Eiropas
Savienība – realitāte un mīti.
“Eiropas Savienība ir brīvprātīgu valstu apvienība, kura izveidota
kopīgu mērķu īstenošanai – iedzīvotāju ekonomiskās un sociālās labklājības
nodrošināšanai, demokrātijas attīstībai, stabilitātes un drošības garantēšanai”[1].
Šī definīcija neapšaubāmi norāda uz šīs valstu apvienības progresīvo raksturu,
taču vajadzētu mēģināt salīdzināt teoriju – ieceri, ar šīs teorijas iemiesojumu
– praksi. Šajā kontekstā gribētu apskatīt
tikai dažas svarīgas sfēras, lai salīdzināšanas ceļā būtu iespējams
nonākt pie secinājumiem. Salīdzināšanai esmu izvēlējies sfēras, kuras man, kā
nācijas un sabiedrības loceklim, šķiet svarīgas.
3.1. Nacionālā identitāte.
Lai gan esmu gluži mērens nacionālists, mūsu tautas nacionālā
identitāte, kuru ar jaunu spēku esam sākuši apzināties un novērtēt pavisam
nesen, kultūra, mentalitāte, to saglabāšana un kopšana, man liekas viens no
svarīgākajiem jautājumiem intergrācijas procesu kontekstā. To spēj nodrošināt
mūsu valsts suverenitāte, taču iedziļinoties ES dokumentos, jākonstatē, ka mūsu
suverenitāte tiks zināmā mērā ierobežota. “Cilvēkam, kas pieradis pie brīvības,
nav briesmīgākas nelaimes, kā tikt atdotam sev līdzīga radījuma varā, kas
varētu viņu piespiest padoties tā patvaļai un darīt to, ko pēdējais grib.
Cilvēks, kas ir atkarīgs, nav vairs cilvēks – viņš šo godu ir zaudējis; viņš
nav nekas vairāk, kā cita cilvēka piederums”[2].
Vai varam šo Kanta domu attiecināt uz sevi – uz to atbildēt viennozīmīgi nav
iespējams.
Mūsu nacionālā identitāte, kuru esam uzturējuši gadsimtiem ilgi, un kuru
tikai pirms brīža esam izglābuši no pārkrievošanas, acīmredzami būs jāiekļauj,
uz līdzāspastāvēšanas tiesībām, kosmopolitiskā sabiedrībā. Jāņem vērā arī tas,
ka ”Latvijas sabiedrībā ir saskatāma vesela identitāšu gūzma – pilsoņi,
nepilsoņi – pastāvīgie iedzīvotāji, citu valstu pilsoņi, bezvalstnieki; Latvijā
dzīvo latvieši, poļi, krievi, ebreji, čigāni, lībieši, baltkrievi u.c.”3. Šodien mēs nebūt neesam vienoti.
“Eiropas Savienība rada iespēju nodrošināt nacionālās un eiropeiskās kultūras
pastāvēšanu un vienotību. Eiropai esam interesanti ar mūsu tautas nacionālo un
eiropeisko savdabību”4. Tam
gribētos ticēt, tomēr jāatceras, ka ES mēs varēsim intergrēties tikai kā
iekšēji integrēta sabiedrība – etnopolitiska kopība, tādēļ viss ir mūsu pašu
rokās.
Vērojot Eiropas Savienības valstu tautu nacionālās identitātes un
kultūras centienus, jāsecina, ka šajā jomā neizjutīsim negatīvu, bet drīzāk
pozitīvu ietekmi, jo Eiropa piedāvā mums integrāciju nevis asimilāciju. Šajā
kontekstā noteikti jāpiemin ES deklarētā personu brīva kustība, kas nozīmē lielu
“tautu staigāšanas” iespēju. Latvijas iespējamās ekonomiskās izaugmes gadījumā
iekļaujoties ES, mūsu sabiedrību sašķidrinās dažādu tautību ieceļotāji. Tam
tomēr nevajadzētu nopietni ietekmēt mūsu identitāti, ja vien mēs paši to
negribēsim. Latvijas Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga teikusi, ka
latviskumu viņa vēlētos “….redzēt, kā mūsdienīgu, dinamisku….., kas veidojas
laikiem līdz”5. Šis moto pilnīgi saskan
ar to, ka nekas neattīstās stāvot uz vietas, tātad mums ir jāmēģina panākt
sabiedrības vienotība, un intergrācija ES var tam palīdzēt. Mūsu nacionālā
identitāte, kura sastāv no liela daudzuma etnisko identitāšu, tikai iegūs un
spēs pacelties uz jauna kultūras līmeņa.
3.2. Sabiedrības labklājība.
Visiem ļoti labi zināms, ka sabiedrības labklājība, tieši izriet no
ekonomiskās izaugsmes. ES ekonomikas politikas mērķi “noturīga un līdzsvarota
izaugsme, dzīves standartu kāpināšana, konverģences un kohēzijas veicināšana,
augsts nodarbinātības līmenis, stabilas cenas, veselīgas sabiedriskās finanses
un monetārie nosacījumi, ilgstošā laika posmā finansējams maksājuma bilance”6. Šie mērķi neapšaubāmi ir tas, uz ko
mums vajdzētu tiekties, bet ko mēs vieni paši varētu iespēt diezgan ilgā laika
posmā, jo mūsu valsts attīstība veselus piecdesmit gadus ir bijusi sastinguma,
pat regresa stāvoklī.
Taču arī pašā ES ekonomikā nebūt ne viss ir rožainās krāsās, attīstības
augšupeju pārtrauc krīzes periodi, tādēļ naivi būtu cerēt, ka pēc iestāšanās
mēs varēsim dzīvot cepuri kuldami, jo visas mūsu problēmas atrisinās
“auseklītis” – ES. Pēc iestāšanās mūsu ekonomikai nāksies dalīties ar Eiropu ne
vien saldajos, bet arī rūgtajos augļos.
Nebūdams ekonomists, mēģināšu šo jautājumu iztirzāt no vienkārša pilsoņa
– sabiedrības locekļa viedokļa, jo indivīds ir sabiedrības pamatšūna. Latvija
ir nabadzīga valsts, mantiskā diferenciācija milzīga, tātad sabiedrības
loceklim būtu svarīgi zināt, kāda ir atšķirība starp ES valstu un Latvijas
vidējo dzīves līmeni. Papētot skaitļus indivīda vaigs atplaukst – ES vidējais
dzīves līmenis ir divas reizes augstāks nekā Latvijā – ko tur vēl gaidīt –
stājamies iekšā un mums arī tāds būs. Taču īstenībā viss nav tik vienkārši –
lai daudz saņemtu no ES, ir arī daudz jādod. Pirmkārt zaudējam savu ekonomisko
suverenitāti – iespēju pilnībā noteikt savas valsts ekonomisko politiku.
Likumdošanā prevalēs ES likumdošanas akti, tātad mums būs krietni jāpacīnās,
ļoti pamatīgi pamatojot katru ierobežojumu, kuru mēs gribētu ieviest
aizsargājot savas intereses, bet kurš būtu pretrunā ar ES nostādnēm. Iekšējais
tirgus praktiski nepastāvēs – tas būs ES brīvais tirgus. Mums būs daudz grūtāk,
vai pat neiespējami, aizsargāt savus ražotājus, jo brīvās tirdzniecības
apstākļos konkurence daudzus no tiem izputinās, ņemot vērā moderno tehnoloģiju
un ražošanas līdzekļu attīstības pakāpes Eiropā, un pie mums. Galvenais, kas
baida indivīdu, ir tas, ka mūs skars visas problēmas, ar kurām regulāri
saskaras ES dalībvalstis – tā ir tā pati iekšējā tirgus aizsardzība, nelegālā
imigrācija no trešajām valstīm, ražošanas attīstības tempa pieauguma
palēnināšanās, nestabils eirovalūtas kurss, bezdarbs, taču pašreiz mums visas
šīs problēmas, lielākā vai mazākā mērā, ir aktuālas atrodoties ārpus ES.
Taču paskatoties no cita viedokļa redzams, ka tās visas ir pārvaramas un
atrisināmas. Dzīvojot padomju totalitārajā valstī esam raduši jebkurā notikumā
un faktā meklēt tikai ēnas puses, nepievēršot pozitīvajam pietiekošu uzmanību –
redzētam, dzirdētam neticēt - to varētu nosaukt par domāšanas stagnāciju.
Iestājoties ES “zaudētāji būs tie Latvijas iedzīvotāji un uzņēmēji, kas
necentīsies izprast sabierības un ekonomikas attīstības jaunos principus”7.
Šīs stagnācijas pamatā ir zemais kultūras un izglītības līmenis, kā arī
daži citi faktori. To gan nevar attiecināt uz visiem sabiedrības locekļiem, it
sevišķi tādēļ, ka mainoties paaudzēm mainās arī domāšana.
Tomēr apsverot visus ekonomiskos labumus (augsts dzīves līmenis,
atbilstošas sociālās garantijas, brīva investīciju ieplūde, ražošanas
pieaugums, brīva konkurence, vienota valūta u.c.), jāsaka ka to ir vairāk un
tie ir nozīmīgāki nekā negatīvie faktori. Piemēram, esošā rūpniecība un
lauksaimniecība brīvajā tirgū būs konkurētspējīgas visai nosacīti un daļēji
izputēs, taču jāņem vērā tas, ka brīva konkurence ir ekonomiskās attīstības
dzinējspēks. Brīvais tirgus piesaistīs investīcijas, radīs jaunus uzņēmumus
rūpniecībā un lauksaimniecībā, jaunas
darba vietas, ieviesīs jaunas tehnoloģijas. Pateicoties investīcijām, notiks
ekonomikas augšupeja, kas izlīdzinās darba atlīdzību, dos iespēju attīstīties
zinātnei, novērsīs intelekta aizplūšanu. Indivīda, kā sabiedrības locekļa,
stāvoklis uzlabosies, tātad arī sabiedrības attīstības līmenis celsies, jo
palielinoties sabiedrības labklājībai celsies arī intelektuālais potenciāls. Šo
uzskaitījumu varētu turpināt vēl ilgi, taču tas nemaina lietas būtību – iestāšanās
ES ir sabiedrībai izdevīga un pat nepieciešama. Runājot ekonomiskiem terminiem
– mēs varam izdarīt izdevīgu pirkumu par saprātīgu cenu.
Tas ļaus mūsu sabiedrībai mainīties, un jaunajā tūkstošgadē notvert,
attīstībā tālu priekšā aizsteigušās, Eiropas valstis.
4.
Siers peļu slazdā vai jauns
vijums sabiedrības attīstības spirālē.
Apskatot
iepriekšējos punktos dažus nozīmīgus jautājumus, no kuriem izriet, ka vismaz to
kontekstā iestāšanās ES mūsu sabiedrībai nestu labumu, tomēr nav viennozīmīgi skaidrs,
kāpēc tad daļa sabiedrības nebūt nav sajūsmā par to. Katru gadu Eiropas
integrācijas birojs sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru
SKDS regulāri veic aptaujas par cilvēku attieksmi pret iestāšanos ES. Papētot
šo aptauju rezultātus par pēdējiem trīs gadiem, kur tika uzdots jautājums, par
ko cilvēki balsotu ja referendums notiktu šodien, parādās šādi skaitļi8:
.
Gads
|
Par
|
Pret
|
Nav
izlēmuši
|
1998.dec.
|
46,6%
|
26,8%
|
26,6%
|
1999.dec.
|
49,7%
|
28%
|
22,3%
|
2000.dec.
|
45,3%
|
34,2%
|
20,5%
|
2001.febr.
|
41,4%
|
32,7%
|
26%
|
Pētījumi skaidri
parāda diezgan nenozīmīgas izmaiņas respondentu attieksmē pēdējo trīs gadu
laikā. Te vainojama, galvenokārt, mūsu domāšanas stagnācija. Indivīdi bieži
vien uztver virspusēju informāciju – neiedziļinoties lietas būtībā.
Atbalstītāju lielākā daļa neapšaubāmi ir aktīvi cilvēki, kuri ineresējas par
sabiedrības attīstības procesiem. Attieksmi pret ES, kā tādu parāda 2000.gada
decembra aptaujas rezultāti, kur:
·
vairāk vai mazāk pozitīvu
attieksmi pret ES pauduši 58,3% respondentu,
·
vairāk vai mazāk negatīvu
attieksmi pret ES pauduši 34,3% respondentu,
·
nav varējuši sniegt atbildi 7,7% respondentu,
Salīdzinot šīs
atbildes ar iepriekšējām, ir acīmredzams pozitīvi noskaņoto pieaugums, uz
neizlēmušo rēķina, kas nozīmē cilvēku negatavību nopietnu lēmumu pieņemšanā.
Pretinieku skaits praktiski ir nemainīgs, norādot, ka to pozīcija ir stabila.
Taču jebkura sabiedriska aptauja ir subjektīva, jo rezultātu nosaka
mērķauditorija. Aptaujājot inteliģenci, rezultāts būs atšķirīgs no marginālo
elementu aptaujas rezultāta; pilsoņu apataujas rezultāti atšķirīgi no
nepilsoņu aptaujas rezultātiem; u.t.t.
Sava vaina sabiedrības neizlēmībā ir arī varas
institūcijām, jo cilvēkiem trūkst informācijas par reālo situāciju. Tādējādi
visa drudžainā varasvīru darbošanās daudziem izraisa aizdomas, ka mūsu politiķi
netiekot galā ar saviem uzdevumiem, mēģina steidzamā kārtā piekļūt pie treknās
Eiropas siles, vienlaicīgi noveļot daļu savas atbildības uz ES institūciju
pleciem, un nemaz nedomājot par to, vai sabiedrībai tas ir izdevīgi. Liela
sabiedrības daļa ir politiski pasīva, un gaida šo informāciju. Nesaņemot
gaidīto, tiek taisīts slēdziens par kārtējo tautas krāpšanu, un rodas
pārliecība, ka informāciju par to, kā tad būs tajā Eiropas Savienībā, saņemsim
tad, kad tur būsim iekšā. Ir acīmredzami, ka dažādu sabiedrisko organizāciju
centieni aizpildīt šo informācijas nabadzību ir nepietiekami, valdības
institūciju loma sabiedrības informēšanā ir maza, tādēļ tā sabiedrības daļa, kura dzīvo
šodienai(mazturīgie), zina tikai to, ka Krievijas – Latvijas robeža, būs ES
ārējā robeža un gandrīz neko vairāk.
Otrkārt, pēdējā
laikā pieaug eiroskeptiķu skaits ne tikai Latvijā, bet daudzās valstīs, tai
skaitā arī ES dalībvalstīs. To var izskaidrot ar to, ka nebūt ne visas labās
idejas ir viegli ieviešamas un neprasa nekādas pūles. Spilgts piemērs tam ir
sarežģītā situācija lauksainiecībā un pārvadājumu jomā, ko ietekmēja pagājušā
gada naftas cenu kāpums pasaulē, Eiro kursa kritumi, u.c. Lauksaimniecību
Eiropā arī šogad satriecis Jakoba-Kreicfelda slimības un mutes-nagu sērgas
uzliesmojums, kuru nodarītos zaudējumus nespēj prognozēt itin neviens. ES nebūt
nesteidzas iestāties arī tāda ekonomiski varena valsts kā Šveice, kuras pilsoņi
referendumā nobalsoja pret iestāšanās sarunu paātrināšanu. Butībā to var
uzvert, ka vispārēju tendenci, kura tomēr nebūt nenozīmē, ka ES ir pienācis
gals un tā tūliņ izjuks. Tieši pretēji – cīnīties ar uzbrukušām likstām kopīgi
ir vieglāk, nekā katram atsevišķi, un šīs sabiedrības attīstības svārstības
nodrošina pastāvīgu tās dinamiku, neļaujot iegrimt kūtrumā un pašapmierinātībā.
5.
Kopsavilkums.
Sabiedrības
iespējamās transformācijas jaunajā tūkstošgadē neapšaubāmi notiks Eiropas
Savienības paplašināšanās ietvaros, taču spriežot pēc visa, tās nebūt nebūs
ātras un vieglas, kā to uzskata optimisti. Visdrīzāk tās būs lēnās, katrā posmā
pārvarot daļas sabiedrības pretestību, nesapratni, svārstīšanos. Tas pamatojams
ar to, ka pašā Eiropas Savienības vēsturē šis process, uzsācies pirms
četrdesmit gadiem, turpinās un progresē. Lai arī tas mums nesola tūlītēju
labumu, tomēr ņemot vērā vispārējās sabiedrības attīstības posmu raksturu,
galvenais ir būt šajā procesā iekšā – piedalīties, palīdzēt sabiedrībai apzināt
šī paša procesa svarīgumu, lai nenotiktu tas,
kas vienā otrā no postsociālisma valstīm, kurās deviņdesmito gadu sākumā
sasniegtais progress jau pārvēršas regresā. Sabiedrības vadību šais valstīs nav
uzņēmušies īstie cilvēki, tauta ir vīlusies demokrātijā un grib atpakaļ
totalitārismā. Analizējot situāciju, rodas šaubas par šo valstu vadītāju gribu
nonākt pie demokrātiskām vērtībām, iespējams mākslīgi radīta situācija, lai
nepieļautu demokrātijas nostiprināšanos. Šīs sabiedrības nav varējušas atrast
sevī spēku kļūt no antieiropeiskām par eiropeiskām. Sevišķi spilgti uz to
norāda pirms īsa laika Moldovā notikušās vēlēšanas. Taču, kā pierāda vēsture,
jebkurā cilvēces civilizācijas posmā – sabiedrības attīstību var aizkavēt, taču
nevar apturēt.
Būtiski
mūsu sabiedrības attīstībā ir tas, ka tā virzās uz pareizo pusi – uz progresu.
Lai arī atsevišķos posmos sabiedrību vada ne tie paši labākie tā pārstāvji,
pieļaujot daudz kļūdu un izkropļojumu, tomēr ir pilnīgi skaidrs, kur mēs būsim,
tikai nav skaidri zināms, kad tas būs un kā tas izskatīsies. Personīgi man
šķiet, ka sabiedrības informētībai par notiekošajiem procesiem būtu jābūt daudz
dziļākai. Vajadzētu sabiedrībai demonstrēt mūsu sabiedrības iespējamos
transformācijas modeļus ES. Šādi modeļi, dotu sabiedrības loceklim iespēju,
apzināties sevi konkrētā vietā šai modelī. Tas dotu indivīdam pārliecību un
drošību par rītdienu, tad arī skeptiķu pulks saruktu, jo mēs skaidri apzinātos
uz ko ejam. “Ilgu laiku es biju antieiropietis”9
to varu attiecināt arī uz sevi, jo iepazīstoties ar informāciju par ES esmu
mainījis savus eiroskeptiķa uzskatus. Domāju, ka inteliģence,varētu dot milzīgu
ieguldījumu sabiedrības attīstībā šobrīd, koncentrējot sabiedrības uzmanību uz
integrācijas procesu Eiropas Savienībā, līdz ar to, pildot savu mūžīgo misiju
sabiedrības attīstības procesos.
6.
Izmantotā literatūra.
1. “Skats no Latvijas uz Eiropu”, R.- apgāds “Izglītība”, 2000.
2. “10 atbildes par Latviju Eiropas Savienībā”, R.- apgāds “Izglītība”,
2000.
3. Dāles P. redakcijā “Imanuēls Kants”, R.- A.Raņķa grāmatu tirgotavas
apgādībā, 1930.
4. Morēns E., “Domājot par Eiropu”, R.- Omnia mea, 2000.
5. Veidenfelds V., Vesels V., “Eiropa no A līdz Z”, R.- Alberts XII, 2000.
7. Latviskumam jābūt mūsdienīgam “Diena” 1999.gada 3.jūlijā.
8. Eiropas integrācijas biroja informatīvie materiāli.
9. www.eib.lv
[1]
“10 atbildes par Latviju Eiropas Savienībā”, R.- Izglītība, 1999.
[2]
P.Dāles red. “Imanuēls Kants”, R.- A.Raņķa grāmatu tirgotavas apgādībā, 1930.
3 “Skats no
Latvijas un Eiropas”, R.- Izglītība, 2000.
4 “10
atbildes par Latviju Eiropas Savienībā”, R.- Izglītība, 1999.
5 Latviskumam
jābūt mūsdienīgam. “Diena”, 1999.gada 3.jūlijā.
6
V.Veidenfelds, V.Vesels “Eiropa no A līdz Z”, R.- Alberts XII, 2000.
7 “10 atbildes
par Latviju Eiropas Savienībā”, R.- Izglītība, 1999.
8 www.eib.lv
9 E. Morēns
“Domājot par Eiropu”, R.- Omnia mea, 2000.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru