RĪGAS TEHNISKĀ UNIVERSITĀTE
Tiesības un morāle ceļā uz
Eiropu.
Referāts.
Saturs.
1.
Ievads………………………………………………………………. 2
2.
Kaut kas nav kārtībā…………………………..…………………… 2
3.
Krīt valsts autoritāte……………………………..………………… 3
4.
Profesionāļu trūkums…………………………….………………… 4
Ievads.
Arvien
biežāk sev uzdodam jautājumu: kāda būs rītdienas Latvija? Vai tā sekos
ideāliem, kas pastāvēja pirmskara Latvijā un pēc 1934.gada bija saistīti ar
autoritāras valsts attīstību, vai arī izvēlēsies tos mērķus un tradīcijas, kas
veidojas mūsdienu Eiropas savienībā.
Pēdējais
nozīmētu arvien ciešāku ekonomisko sadarbību vienota tirgus apstākļos,
atteikšanos no nacionālā provinciālisma un norobežotības, kā arī godīguma un
savstarpējās uzticības nostiprināšanu personu un valstu tiesiskajās attiecībās.
Eiropas savienības baltajā grāmatā šie principi izvirzīti kā prioritāri ceļā uz
vienoto Eiropu, kurā ekonomikai, civilizācijai un humānismam jāiet roku rokā
Kaut kas nav kārtībā.
Diemžēl
pašreizējās Latvijas realitātes liek šaubīties, vai mēs esam stingri
nostājušies uz ceļa, kas vestu uz iestāšanos Eiropas savienībā 21.gs. sākumā.
Pēc Luksemburgas apspriedes šis ceļš Latvijai līdz ar citām Baltijas valstīm ir
plaši pavērts. Vai to efektīvi izmantosim, atkarīgs no pašiem. Kā pratīsim
izmantot savas iespējas ekonomiskajā un sociālajā attīstībā. Mūsu sabiedrības
pārmērīga polarizācija bagātajos un nabagajos, nabadzīgo īpatsvara
palielināšanās, atsevišķu valdošo aprindu pārstāvju degradācija korupcijas un radu
un draugu būšanas dēļ ir nopietns pamats jautājumam: vai Latvijas valstī
kaut kas nav kārtībā? Vai šodien mums ir vajadzīga tāda nacionālā valsts, kurā
latviešu skaits, par spīti pilsonības likuma logiem un latviešu valodas
tiesiskajai aizsardzībai, tomēr arvien samazinās. Aizbildināšanās ar padomju
okupācijas sekām un ekonomisko krīzi nav pārliecinoša.
Cēloņi
meklējami latviešu tautas izdzīvošanas interesēm neatbilstošā politikā, kas
saistīta ar nepietiekami kompetentu un autoritatīvu Saeimu, valdības
nestabilitāti un atbildības trūkumu, atsevišķo valdošo aprindu pārstāvju
iedzīvošanās kārē uz sabiedrības rēķina, ignorējot sabiedrisko interešu
prioritāti valsts darbā. Bet šādu prioritāti taču prasa satversme(1.pants), kas
uzliek par pienākumu valsts institūciju darbiniekiem pārstāvēt visu tautu un
nelokāmi ievērot tās intereses. Diemžēl mūsu satversmē nav konkretizēti valsts
pamatuzdevumi, kas būtu obligāti jāpilda visiem deputātiem un valdības
locekļiem, neņemot vērā partijas piederību. Tas izrādījies būtisks traucēklis
demokrātiskas valsts attīstībā, trūkst obligāta kopsaucēja Saeimas dažādo
frakciju darbībā. Šo Satversmes trūkumu aizvieto politisko partiju programmas,
kas bieži vien pēc vēlēšanām netiek izpildītas. Tas būtiski samazina deputātu
atbildību pret vēlētājiem.
Krīt valsts autoritāte.
Satversmes
papildināšana ar 2. daļu, kas nosaka pilsoņu un iedzīvotāju tiesības un
pienākumus, konkretizētu arī Saeimas un valdības pienākumus pilsoņu un
iedzīvotāju tiesību garantēšanā, no kā nevarētu izvairīties deputāts un
ministrs, aizbildinoties ar partijas programmu.
Ir
sašķobīti sabiedrības morālie pamati un daudzviet pat zuduši tiesiskai valstij
nepieciešamie ētiskie kritēriji. Tādēļ nav jābrīnās, ka krīt valsts varas un
likuma autoritāte, neraugoties uz likumu skaita straujo palielināšanos un
dažādām parlamentārās izmeklēšanas komisijām, kas ar novēlošanos konstatē
pārkāpumu cēloņus.
Parlamenta
likumdošanas darbā nav pietiekamas mērķtiecības likumdošanas prioritāšu
noteikšanā, tādēļ trūkst joprojām mūsdienīgu likumu ļoti svarīgās nozarēs –
darba attiecībās, vides aizsardzībā, sociālā apdrošināšanā, noziedzības
apkarošanā(ilgāku laiku Saeimā nogūlies jaunā Latvijas kriminālkodeksa
projekts). Jāņem vērā arī tas, ka likuma izpildes efektivitāte ir atkarīga ne
tikai no atbilstības ekonomiskajām un sociālajām prasībām, bet arī no reālām
iespējām pieņemto ievērot.
Bēdīgi
slavenais (no izpildes viedokļa) antikorupcijas likums parādīja, ka deputāti un
ministri ir nesagatavoti šāda likuma prasību ievērošanai. Viņi bija spiesti
izdomāt formulu, ka likuma formālo prasību ignorēšana nav saistāma ar likuma
pārkāpšanu pēc būtības. Gadu simtiem ilgā likumdošanas prakse sen jau
secinājusi, ka nevar atdalīt likumu formu no satura. Likumam jābūt pietiekami
precīzam, lai izpildes gaitā nerastos pārpratumi. Bezgalīgie Latvijas likumu
grozījumi un papildinājumi ir pamats šādam secinājumam. Bet jāsaka arī, ka
likums nevar aptvert visus praktiskās dzīves jautājumus to daudzveidībā. Līdz
ar to rodas likuma interpretācijas problēmas, kas jārisina profesionāliem
juristiem, nevis politiķiem. Gan juristiem, gan politiķiem jāņem vērā, ka
tiesības bez morāles ir maz vērtas. Šodien sabiedrības morālei, kuru lielā mērā
ietekmē valdošo aprindu uzvedība, ir ļoti svarīga nozīme tiesiskās kārtības
nodrošināšanā. Ja Saeimas deputāti un ministri ar savu uzvedību neuzdod ētisko
toni pārējai sabiedrībai nelokāmā izpildē, tad velti gaidīt likuma prasību
ievērošanu no pārējiem. Jāatceras, ka vislabākais likums ir tāds likums, ko
vairākums sabiedrības locekļu ievēro labprātīgi bez valsts piespiedu līdzekļu
piemērošanas.
Profesionāļu trūkums.
1995.
gadā Saeima ratificēja Eiropas līgumu, kas Latvijai uzliek pienākumus sakarā ar
iestāšanos Eiropas savienībā. Ir jāveic ļoti sarežģīts darbs, lai Latvijas
likumdošanu sistematizētu un saskaņotu ar Eiropas kopienas tradīcijām un
prasībām. Jāpanāk, lai likumi par uzņēmējdarbību būtu saskaņoti ar vides
aizsardzības un sociālās stabilitātes prasībām, lai konstitucionālā likumdošana
ietvertu cilvēka un valsts galvenās tiesības un pienākumus, kas obligāti
jāievēro ikvienam. Tiesneša, prokurora, advokāta, juriskonsulta darbība ir
mērojama ne tikai ar juridisko zināšanu un profesionālās izveicības mērauklu.
Viņiem ir jāstiprina arī sabiedrības ētiskie pamati.
Profesionālā
sagatavotība un gatavība pašaizliedzība kalpot sabiedrības likumam interesēm ir
svarīgākie kritēriji, izraugoties kandidātus darbam Saeimā, valdībā un tiesību
aizsardzības iestādēs. Priekšvēlēšanu programmām un solījumiem, kā rāda
līdzšinējā prakse nebūt nav svarīgākā loma.
Jāvērš
īpaša uzmanība uz Latvijas Civillikuma 1. un 5.panta izpildi, kas noteic, ka
tiesības izlietojamas uz pienākumi pildāmi pēc labas ticības un tiesnesim lieta
jāizspriež pēc taisnības apziņas. Diemžēl juridiskajā praksē tas bieži tiek
ignorēts. Tad nav brīnums par korupcijas gadījumiem pat tiesnešu un prokuroru
aprindās.
Ja
gribam ieiet Eiropā, jāatjauno un jāsakārto ne tikai Latvijas likumi, bet arī
jānostiprina mūsu labās tradīcijas un morāle. Tas pavērs mums jaunas attīstības
iespējas ceļā uz tiesisku valsti un tautas labklājību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru