
Iestāšanās Eiropas Savienībā ir būtiska
latviešu tautas izdzīvošanas un Latvijas valsts saglabāšanas iespēja.
Modernajās starpvalstu attiecībās arvien
lielāku lomu gūst starptautiskās organizācijas, kas liecina par zināmu
starptautisko normu respekta piaugumu. Šādas attīstības tendences Latvijai dod
iespējas realizēt savu ietekmi, lai mēģinātu starptautisko notikumu gaitu
iespaidot sev labvēlīgā virzienā. Otrkārt dalība starptautiskajās organizācijās
ir viens no būtiskākajiem veidiem, kā maza valsts spēj palielināt savu ietekmi.
Tieši daudzpusējo attiecību jomā paveras plašākas iespējas pievērst uzmanību
sev svarīgiem jautājumiem.
Latvija ir maza valsts gan politisko, ekonomisko un fizisko
resursu ziņā, gan sava ģeogrāfiskā izvietojuma dēļ. Latvija atrodas citu mazu
valstu tuvumā tieši blakus grūti prognozējamai Eiropas mēroga lilvalstij, kas
apgrūtina reģionāli līdzsvarotu attiecību veidošanos. Šādos apstākļos Latvijas
ārpolitikas pamatuzdevums ir nodrošināt neatkarību valsts izdzīvošanas
izpratnē. No nacionālo interešu viedokļa tas ir zemākais jeb fizikas
eksistences nodrošināšanas līmenis. Latvijai kā mazai valstij sevišķi svarīgs
ir ārpolitikas daudzpusējo attiecību līmenis, kas dod iespēju kompensēt
Latvijai pieejamo resursu un varas trūkumu. Dalībvalsts statuss ES Latvijai
dotu neatkarības neatgriezeniskuma un drošības garantijas, kas
izskaidro to prioritāro nozīmi ārpolitikā.
Latvija nevar izvēlēties neitralitātes politiku kā savas
drošības uzturēšanas veidu, jo tai trūkst nepieciešamo nosacījumu. Latvija
objrktīvi ir maza un visai vāja valsts, tai trūkst resursu, tā atrodas pārejas
stāvoklī un tieši blakus lielvalstij ar ģeopolitiskām interesēm. Tādēļ Latvija
nav spējīga nodrošināt savu pašpietiekamību. Šodienas starptautisko attiecību
situācijā neitralitāte nav aktuāla, jo neatbild uz jautājumu, pre ko tieši būtu
jāietur neitrāla nostāja. Latvija, izvēloties neitralitāti, kad pārējās
Centrāleiropas un Austrumeiropas valsits orientējas uz integrāciju Eiropas
Savienībā un NATO, riskē brīvprātīgi nokļūt NVS drošības sistēmā. Nostājoties
pretim Eropas integrācijas straumei, Latvija neglābjami tiktu iesviesta plašajos
Neatarīgo Valstu Sadraudzības ūdeņos. NATO paplašināšanas dēļ starp alianses
valstīm un Krieviju radušās domstarpības neatslābst, un jautājums par
Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu stratēģisko piederību pagaidām nav
atrisināts. Starptautikajā sistēmā šobrīd nedominē atturēšana vai polarizācija,
bet gan pastāvošās koalīcijas. Latvijai ir iespējams pieslietiesvai nu vienai,
vai otrai koalīcijai. Šādā gadījumā - Eiropas drošības kopienai, ko veido ES kā
stipru valstu savienība un NATO kā Transatlantiskā alianse, vai arī KF
hegemonijas determinētajai NVS. Lavijas izvēle nevar būt neitralitāte, jo tā ne
tikai neatbilst starptautiskās sistēmas stāvoklim un Eiropas integrācijas
procesam, bet arī Latvijas reālajām iespējām. Ðajā vēstures posmā neitralitāte
ir pilnīgi neadikvāta starptautisko attiecību sistēmā dominējoðam Eiropas
integrācija procesam. Ņemot vērā Krievijas definētos centienus veidot ap sevi
drošības siatēmu, visai agresīvo politiku attiecībā uz Latviju un Igauniju,
neitralitāte Latviju neatgriezeniski novestu Krivijas ietekmes sfērā.
Latvijas
drošības mērķu sasniegðanā nenoliedzami pastāv riska faktori, kas ir neatkarīgi
no Latvijas spējām. Tā kā Latvijas integrācija Eiropas Savienībā dotu netieðas
drošības garantijas, apstāklī, ka šī organizācija, iekšēji pārstrukturējoties,
varētu nedot to, ko vēlamies, to skaitā drošības garantijas. Kā zināms, gan
NATO, gan ES plāno izeju no šādas situācijas, kas atsevišķos gadījumos tiek
raksturota kā izeja no krīzes. Kad pienāks Latvijas laiks un kārta kārta kādā
no minētajām struktūrām, tad tās var nebūt identiskas ðodien
eksistējošām.Jāapzinās arī tas, ka zināma atteikðanās no suverinitātes
atsevišķām interesēm būs Latvijas maksa par integrāciju Eiropas Savienībā. Par
iespēju integrēties ES, kā arī NATO, Latvijai būs jāatdod daļa no
suverinitātes, atsakoties no tiesībām vienmēr pieņemt vienpusēju politisku
lēmumu, kas nav saskaņots ar pārējām organizācijas dalībvalstīm.
Latvijas alternatīvas nosaka divas
pretējas drošības sistēmas-ES/NATO alianse un Krievija/NVS. Drošības pelēkā
zona Eiropā nevar ilgstoði pastāvēt, jo lielvalstis, kas atrodas ap
Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm, agri vai vēlu ðo tukðumu centīsies
aizpildīt ar savu ietekmi. Ðajā gadījumā nacionāla perspektīva ir integrējoðai
droðības politikai, kas vērsta prom no Krievijas hedemonijas NVS uz līdzsvarotu
Eiropas droðības kopienu. Pieslieðanās Krievijai nozīmētu pilnīgu atteikðanos
no iespējām nodroðināt nacionālās neatkarības un valsts identitātes
pastāvēšanu, jo Krievijas pagātnes un tagadnes politika nedod iemeslus
ilūzijām. Šādas stratēģijas praktiskie rezultāti redzami Baltkrievijas
gadījumā.Baltijas integrācija Eiropā no Krievijas puses tiek izprasta kā būtisks zaudējums un tiešā
Rietumu tuvošanās. Pagaidām Krievijai nav pamata rupjai ietekmes palielināšanai
Baltijas valstīs, taču tāds var rasties vai tādus var atrast, jauniem līderiem
nākot pie varas. Krievijai pietiek līdzekļu, lai veicinātu nestabilitāti un
ietekmētu drošības situāciju Latvijā, un tie ir piemēram: ekonomiskie
iespaidoðanas līdzekļi, nemieru provacēšana, izmantojot nelojālus etniskos
krievus un citus iedzīvotājus. Eiropas Savienība Latvijai dod iespēju
līdzsvarot Krievijas ietekmes radīto rīcības ierobežojumu.
Latvija ir maza un vāja valsts, kas
izpaužas visa veida resursu nepietiekamībā. Ðādā situācijā Latvija ir spiesta
rēķināties ar blakus esoðo neprognozējamu, militāriem un citiem ietekmes
resursiem bagātu lielvalsti, kuras ārpolitikas definīcijas satur zināmu
apdraudējumu Latvijas droðības interesēm. Krasi atšķirīgais resursu sadalījums,
vēsturisku un citu apstākļu noteikta savtarpēja draudzīguma un naidīguma
pakāpe, stratēģisko intereðu pretrunas starp Latviju un KF determinē Latvijas
ārpolitikas pamatuzdevumu – nodroðināt valsts eksistenci. Ðādā situācijā daudzi
ārpolitikas jautājumi kļūst par droðības politikas jautājumiem. Būtisks
nacionālo drošības intereðu apdraudējums nosaka Latvijas drošības politikas
risinājuma izvēli- iekļauðanās Eiropas integrācijas procesā. Integrējoties ES
un NATO, Latvija savā droðības politikā īsteno līdzsvārošanas un pieslieðanās
stratēģiju, kur pieslieðanās stipru valstu klubam vai aliansei ir līdzeklis,
lai tajā rastu pastāvīgu atbalstu un sabalansētu Krievijas ietekmi. Ðādas
stratēģijas maksa ir zināma atteikðanās no suverenitātes, kad atsevišķas valsts
funkcijas tiek deleģētas jaunam centram.
Izmantojamā literatūra.
1.
“Pasaules
politikas aktualitātes.” Andis Ozoliņš.
2.
“Eiropas
Kopiena – Latvijas vārti uz Eiropu.”
3.
“Desmit
tēmas par Eiropas Savienību.” Paskāls Fontēns.
4.
“Jūsu
kaimiņš – Eiropas Savienība.”
5.
“Eiropas
padomes parlamentārā asambleja.”
6.
“Kāpēc
Eiropā?” Guntars Ābols.
7.
“Latvijas
integrācija Eiropas struktūrās – drošības politikas risinājums.” Toms Baumanis.
8.
“Baltijas valsts ceļā uz Eiropas
Savienību.”

Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru