LATVIJAS
UNIVERSITĀTE
“Case
study”
VĀCIJU
APVIENOŠANĀS NOZĪME EIROPAS APVIENOŠANĀS PROCESĀ
Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
starptautisko ekonomisko attiecību 3. kursa
studentes
Gita Actiņa, grupa 3SEA1,
Inese Pīlāga, grupa 3SEA2,
Ramona Stafecka, grupa 3SEA3,
Inga Žaimunde, grupa 3SEA3
Rīga, 1999
Eiropas kontinentā 80 - tajos
gados sākušās straujas revolucionāras pārmaiņas, kuru iedarbība vēl nebūt nav
beigusies un ilgi pēc gadsimtu mijas vēl turpinās uzturēt Eiropā sparu. Eiropas
politiskā un ekonomiskā aina tajā pašā laikā piedzīvoja dziļas pārmaiņas. Šis
vienreizējais apvērsums parādījās trijos veidos:
·
kā
Eiropas integrācija, kura 50 gadus pēc kara beigām steidzina Eiropas iekšējā
tirgus pabeigšanu ar Eiropas valūtas savienības starpniecību, kurai
jānostiprina savi institucionālie lēmējmehānismi sakarā ar pēdējo
paplašināšanos līdz 15 dalībniekiem, kuriem nepieciešama stingrāka politiskā
iesaiste;
·
kā
Austrumu - Rietumu apvienība, kura ļauj Austrumvācijai apvienoties ar veco
federālo republiku, kā arī iekļauties tik ilgi nenoskaidrotajam pēckara
kārtības ”vācu jautājumam” Eiropas apvienošanā;
·
kā
Centrālās un Austrumeiropas atklāšana, kas ievadīja tirgus ekonomikas reformas
un pārorientācijas procesu uz Rietumeiropu, pie tam lielākā daļa Centrāleiropas
valstu vēlas iesaistīties Eiropas savienībā.
Visas šīs pamatīgās pārmaiņas ir
noritējušas mierīgi un neradīja savstarpējas nesaskaņas. Katrs atsevišķais
gadījums iedarbojas uz citiem. Centrālās un Austrumeiropas reformu panākumus
nosaka Eiropas integrācijas process un otrādāk. Augtspējīga Vācija veicinās arī
Austrumeiropas pielāgošanās tempus. Politiskās, sociālās un ekonomiskās nestabilitātes turpretī varētu
traucēt attīstības spējas Eiropā.
Vācijas politiskie mērķi pēc Otrā pasaules
kara bija, pamatojoties uz sadarbību ar Rietumiem un uz noteiktu politisku
kursu, atgūt Rietumu atzinību un uzticību, atkal kļūt par vienotu valsti un
pārvarēt valsts sadalīšanu. Ekonomiski vissvarīgākais aspekts bija sagrautās valsts
atkalatjaunošana, lai atkal atjaunotu stabilitāti un neatkarību un
iedzīvotājiem sniegtu jaunu paļāvību savai valstij.
Vācija,
domājams, bija sliktā izejas pozīcijā, kad toreiz vajadzēja aizstāvēt un virzīt
savas intereses jaunas kārtības izveidošanai Eiropā. Vācija bija atbruņota,
sadalīta un tai bija atņemta vara. Vācijas autoritāte bija pasaules mērogā
sagrauta.
Vācijas
apvienošanās modalitāte un reakcija uz to varbūt būtu izskatījusies savādāka,
ja federālā republika 1989./1990. gadu mijā nebūtu bijusi neparastā ekonomiskās
attīstības fāzē. Federālās republikas ekonomika toreiz atradās savā augstākajā
virsotnē un bija spēka un pašpārliecinātības pilna. Kopš 1981./1982.
gadu pasaules recesijas beigām Rietumvācijas ekonomika atradās neparasti garā
konjungtūras pacēluma septītajā gadā. Šajos
septiņos gados reālais nacionālais kopprodukts kopumā palielinājās par
20%, t.i. par precīzi 2,5% gadā. No
1973. -1983. tika likvidētas 800000 darba vietas. No 1983. - 1989. turpretī
paaugstinājās darbspējīgo iedzīvotāju skaits par pilniem 1,4 miljoniem (līdz
1992. gadam pat par 3 miljoniem). Līdz 80 - to gadu beigām inflācijas līmenis
bija neparasti zems. Patēriņcenu līmenis 1988./1989. gados palielinājās par 1,4
attiecīgi par 2,8%. Kredītu saņemšanas neto apmēri publiskajām saimniecībām
saruka līdz 33 miljardiem DM 1989. gadā, kas bija nacionālā kopprodukta
deficīts 1,3% apmērā. Cenu (sasniegumu) bilances atlikums pastāvīgi ir cēlies
un 1989. gadā sasniedza gandrīz 108 miljardus DM, tātad 5,3% no Rietumvācijas
nacionālā kopprodukta.
Ar
šādu ekonomisko izejas punktu, iekšējo un ārējo uzkrājumu potenciālu un stipru
vācu marku, rietumvācieši sevi uzskatīja par pietiekoši apbruņotiem, lai varētu
finansēt Austrumvācijas pārejas periodu. Politiķi un ekonomisti pie tam no
Vāciju apvienošanās gaidīja ekonomisku labumu visai Vācijai ilglaicīgā laika
periodā.
Vāciju apvienošanas tūlītējas sekas bija
pieprasījuma neiespējams pieplūdums rietumu ekonomikai, no kuras guva labumu
arī kaimiņi Eiropā. Apvienošanās un valstisko transfertu izsauktais papildus
pieprasījums pēc patēriņa precēm un investīcijām iedarbojās kā milzīga
iekustināšanas programma. Pirmais parādījās austrumvācu strādnieku ”tiešais
imports”, tad drastiski paplašinājās patēriņa preču eksports (pārsvarā
lietotas), vieglās automašīnas (kas stimulēja viņu pašu jauno mašīnu ražošanu)
un beigu beigās palielinājās investīciju eksports.
1991. gada pavasarī notikusī apvienošanās
padarīja Vāciju par konjungtūras lokomotīvi - vismaz Eiropā. Tādā veidā
Rietumvācija tika pasargājusies no visapkārt esošās recesijas izpausmēm.
Kaimiņvalstis Eiropā arī ir ieguvušas no Vācijas apvienošanās un izsauktajiem
pieprasījuma impulsiem. Eiropas Savienības valstis palielināja savu eksportu uz
Vāciju 1990. gadā par 11% un 1991.gadā par 16,5%. Īpaši noderīga pieprasījuma
ekspansija bija mazajām valstīm. Pēc federālās bankas vērtējumiem šis imports
ES partneru izaugsmē 1990. un 1991. gados piedalījās ar puspunktu. Ar izmantoto
politiku un augošajām procentu likmēm, tomēr aizvien biežāk parādījās kritika
par to, ka Vācija it kā stātos ceļā Eiropas konjungtūras kāpumam.
Vācijas apvienošanās bija daļa
no negaidītās Centrāleiropas un Austrumeiropas atvēršanās un liberalizācijas.
Reformas kustības uzsākšana Austrumeiropā bij arī pamanāmo Eiropas integrācijas
(kura kopš 80. gadiem tika cītīgi virzīta) panākumu nopelns. Atvērtās sabiedrības piemēri un pilnīga tirgu
atvēršana Rietumeiropā bija modelids politiskās un ekonomiskās sienas kā arī
dzelzs piekškara nojaukšanai.
Vāciju apvienošanās ir izņēmums, kas
atradās zem svarīgām politiskām zīmēm. Šim procesam ir kaut kas kopīgs ar
Eiropas Savienības ekonomisko integrāciju. Salīdzinot abu integrāciju norisi
ļoti labi var redzēt atšķirības.
Galvenā atšķirība starp abām tirgus
apvienošanām ir tā, ka Eiropas integrācija noritēja starp neatkarīgām valstīm,
kuras savu valstisko suverenitāti zaudēs tikai nelielā mērā. Atšķirībā no
Vācijas apvienošanās Eiropas politiskā apvienošanās īstenota tiek ļoti lēnām,
apgūšanas process tātad ir ilgāks un sāpīgāks.
Atšķirībā no Eiropas Savienības izveides
Vācijas valūtas savienība bija politiskās apvienošanās neatņemama sastāvdaļa,
kura radās gandrīz vienlaicīgi ar pārējiem procesiem. Politiskā solidārā
savienība, kas radās sakarā ar Vāciju saplūšanu, izskaidroja arī masīvā
pārvedumu palīdzību, lai samazinātu ienākumu atšķirības un atvieglinātu reālo
spriedzi. Riski, kas saistīti ar apvienotās Vācijas un Eiropas vienotās valūtas
sistēmas ieviešanu, citos skatījumos ir diezgan līdzīgi. Abos gadījumos nākas
atteikties no nacionālās naudas politikas suverenitātes, pie kam Eiropas
valūtas sistēmai vēl nāksies pierādīt savu drošumu.
Reģionālās attīstības sadalīšanās ar
neatsaucami nemainīgiem pārmaiņu kursiem abos gadījumos ir atkarīga no
produktivitātes attīstības izmaksu pielāgošanās spējām. Katrs algu līmeņa
attālinājums no produktivitātes rada sekas, kuras izpaužās, kā bezdarba
pieaugums un reģionālo nevienlīdzību rašanās. Nacionālais vai eiropeiskais
finansiālais izlīdzinājums var dot palīdzību tikai labāka vietējā stāvokļa
uzlabošanai (infrastruktūrai, humānajam kapitālam u.t.t.), bet nevar kompensēt
pielāgošanās kļūdas vai stūrgalvību. Smagākās iesākuma kļūdas Austrumvācijas
algu politikā bija nopietni brīdinājuma signāli un noderīga pamācība arī
Eiropas integrācijas politikai.
Abi integrācijas procesi atšķiras tomēr
tajā, ka Vācijas apvienošanās gadījumā spiediens uz pilnīgu savienošanos nāca
gan no ārpuses, gan iekšējās politiskās gribas. Lēmums par labu vienotai Eiropas
valūtai balstās uz partneru brīvprātīgu atļauju, kas vienmēr var tikt atlikta,
jo nacionālās piemērošanās smagums ir pārāk sāpīgs. Eiropas integrācijas risks
nav liels, jo tirgu savienošanās Eiropas iekšējo tirgu ietvaros ir izpildīta
plašā mērogā un ekonomiskais un sociālais kritums lielākā daļā gadījumu ir
mazāks nekā Vācijas apvienošanās gadījumā. Visas Vācijas reģionālā dažādība
atbilst dažādajiem Eiropas dzīves paradumiem un kultūrai.
Vāciju apvienošanās un Eiropas integrācijas salīdzinājums
|
Vāciju apvienošanās
|
Eiropas integrācija
|
1. Ekonomiskā savienība
|
|
|
*
Institucionālā
uzbūve
|
ātra un pilnīga pielā- gošanās, pievienojoties
fe-derālo apgabalu struktūrai
|
arī turpmāk lielas atšķi- rības, lēna satuvināšanās,
pastāvīgas Eiropas modelis
|
*
Pakārtotība
|
divi nevienlīdzīgi partneri
|
vairāki partneri ar sākotnēji dažādām priekšrocībām un
tradīcijām
|
*
Sistēmu
pielāgošanās
|
radikāla un neatgriežama sistēmu pārmaiņa, bet pār- eja
uz izmēģinātu tirgus modeli
|
atsevišķa, lēna pietuvinā-šanās ekonomiskajai kārtī-
bai, pielāgošanās mērķu prioritātēm
|
*
Pielāgošanās
grūtības
|
sakarā ar robežu izzušanu paaugstināts iekšējais
pie-lāgošanās spiediens
|
pieaugoša sacensība starp valstu nodokļu, tieslietu un
citām regulējošām sistē- mām Eiropā
|
*
Darbaspēka
mobilitāte
|
liela
|
niecīga
|
*
Norise
|
gandrīz vienlaicīga pāreja uz ekonomisku un politis-ku
apvienošanos
|
pakāpeniska rīcība ar ga- rām pārejas fāzēm (muitas
savienība/ iekšējais tirgus) un nenoteiktību
|
*
Reģionālās
īpatnības
|
ļoti lielas starpības starp vecajiem un jaunajiem
federālajām apgabaliem, nav valodas barjeru
|
lēna reģionālo starpību izlīdzināšana, dažādas
valodkulturālās atšķirības
|
*
Finansiālais
līdzsvars
|
masīvi un ilgstoši trans-ferta maksājumi
|
relatīvi neliels atbalsts no reģionālajiem fondiem un
struktūrfodiem
|
*
koordinācijas
nepieciešamība
|
relatīvi neliela
|
liela pārejas stadijā
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Valūtas savienība
|
|
|
*
Valūtas
sistēma
|
pēkšņa valūtas reforma, vācu markas un banku
sistēmas pārņemšana
|
pakāpeniska jaunas Eiro- pas valūtas ieviešana pa-
matojoties uz sadalīšanās kritikām
|
*
Uzticības
pakāpe
|
liela
|
vēl jāiegūst
|
*
Naudas
politika
|
tūlītēja, totāla atteikšanās no suverenitātes, naudas
un valūtas politikas pār- ņemšana caur federālo banku
|
pakāpeniska atteikšanās no suverenitātes pēc mācību
fāzes, beigu fāzē pāreja uz neatkarīgu valūtas institūtu
|
3. Sociālā savienība
|
|
|
*
sociālā
likumdošana un darbatirgus
|
visas regulēšanas pārņem- šana, t.i. identiska darba un
sociālā likumdošana, vienots darbatirgus
|
vēl aizvien dažādi sociālie likumi un sociālās apdroši-
nāšanās kārtība; atšķirības darbatirgū un arodbiedrību organizatoriskajās
struk- tūrās
|
*
Algas
u.c.
|
ātra algu pielāgošana
|
atšķirības algu un blakus izdevumos
|
*
Dzīves
līmenis
|
lielo atšķirību dēļ pakāpe- niska pielāgošanās, masī-
vi ienākumu pabalsti
|
ļoti lēns iedzīšanas process īpaši dienvidvalstīs –
Spānijā, Portugālē, Grieķijā
|
Eiropā Vācijas
atkalapvienošanās izsauca krietnu daļu veco baiļu par iespējamo Vācijas
dominanci Eiropā. Pēc sākotnējas vilcināšanās Vāciju atkalpavienošanās tika
labprātīgi atbalstīta gan no kaimiņvalstu, gan no Eiropas Savienības puses.
Vācija Māstrihtas līgumā bez ierunām iestājās
par paātrinātu Eiropas integrāciju. Vācijai ir nepieciešama
funkcionējoša un vienota Eiropa, lai labāk varētu tikt galā ar ekonomiskajām un
politiskajām nestabilitātēm pasaulē un vispirmām kārtām - Austrumeiropā. Kopš
Berlīnes mūra krišanas Eiropas kaimiņi no Vācijas apvienošanās ir ieguvuši
dubultīgi. Īslaicīgi un jo īpaši tālākā perespektīvā Rietum- un Austrumeiropas
kaimiņiem stabila un augoša Vācijas ekonomika būs noderīga.
Ar dažiem
skaitļiem vajadzētu pietikt, lai izkliedētu pārdomas par jaunu Vācijas
“lielvaru”. Ar apvienošanos vecā 12
federālo apgabalu savienība ir iedzīvotāju ziņā palielinājusies par 5%. Šis
pieaugums atbilst iedzīvotāju skaitam Nordreinā
- Vestfālenē. Vienlaicīgi ar to ir gandrīz par 10% palielinājes arī
Rietumvācijas produktivitātes līmenis. Pārejas laikā kopējā Vācijas izaugsme
varētu pieaugt par 1% - tā tika prognozēts 1996. gadā. Vācija kopumā sastāda
22% no Eiropas Savienības iedzīvotāju skaita un 28% no Eiropas Savienības
iekšzemes kopprodukta, kā arī vienlaicīgi ir
cieši iesaistīta pasaules, it īpaši Eiropas saimnieciskajā tirdzniecības
apmaiņā un ir atkarīga no tās.
Apvienotā
Vācija Eiropas Savienības ietvaros ir kļuvusi par iedzīvotājiem bagātāko valsti
ar lielāko sociālo produktu, bet tā vēl joprojām paliek ievērojami mazāka kā
citas lielākās rūpnieciskās valstis un atkarīga no tirdzniecības un kapitāla plūsmām.
Ar 1990. gada
formālo apvienošanos bijušās VDR
apgabals ir kļuvis par apvienotās
Vācijas daļu un tādējādi arī par Eiropas Savienības daļu. Jauno federālo
apgabalu iekļaušana Eiropas Savienībā noritēja bez problēmām. Nevar noliegt, ka
austrumvācu iedzīvotājiem Eiropas apvienošanās idejas, mērķi un prasības ir
mazpazīstamas. Austrumvācu sabiedrībā
pastāv satraukums par augošo bezdarbu, kriminalitātes un īres maksu pieaugumu
un par grūtībām pierast pie jaunās federālās vides. Diskusija par Māstrihtas
līgumu līdz šim ir norisinājusies praktiski bez sabiedriskās atbalss.
Piemērošanās
austrumvācu ekonomikai un tirgus ekonomikas izraisītās konku-rences apstākļi ir daļa no izmaiņām, kuras norisinās Eiropas Vienotajā tirgū un ar
to saasinātās teritoriālās konkurences ietvaros. Protams Austrumvācijas ekonomisko
sasniegumu līmeņa atpalicība palielina reģionālo sadalīšanos Eiropas Savienībā.
Tādējādi šo izmaiņu uzdevums samazināt starpību starp reģioniem un attīstības
atpalicību visspēcīgāk skartajās nozarēs ir kļuvis vēl grūtāks. Eiropas
Savienībā tādējādi ir radusies papildus saplūšanas problēma.
Austrumvācu
ekonomika atbilst visiem trim reģionālās mazattīstības kritērijiem, konkrēti
Austrumvācijas ekonomika izpilda visus trīs reģionālās mazattīstības kritērijus
un konkrēti IKP uz 1 iedzīvotāju ir tālu
zem ES noteiktajiem 75%, ir apgabali ar lauksaimnieciski izteiktām pielāgošanās
problēmām, industriāli monostrukturizēti apgabali un reģioni, kur pielieto
vecas ražošanas metodes, ir ar zemu konkurētspēju. Tāpēc Eiropas atbalsta grupā
kopējais Austrumvācijas apgabals nonāk visupirms. Jaunajiem federālajiem
apgabaliem ES struktūrfonda ietvaros īpašā programmā laikā no 1991. - 1993.
gadam struktūras uzlabošanai tiks
piešķirti pavisam 3,2 miljardi ECU.
Turklāt vēl līzekļi 2,5 - 3 miljardu ECU
apmērā no Eiropas investīciju bankas, Eiropas ogļu un metāla savienības un citu
institūciju piešķirtie aizdevumi. No 1994. - 1999. gadam jaunie federālie
apgabali varēs rēķināties ar 13,6 miljardi ECU
no paplašinātajiem ES struktūrfondiem. Tādējādi ES palīdzība protams sastāda tikai daļu no kopējās finansiālās
palīdzības Austrumvācijai un tā ir arī daudz mazāka nekā palīdzība tādām zemēm
kā Portugāle un Grieķija,kuru IKP sastāda no 2 līdz 5%.
Lielajam kapitāla pieprasījumam
Austrumvācijā drīzāk gan būtu nepieciešama krītoša patēriņa kvota. Augoša
krājumu izveidošanās ir obligāta ne tikai lai nodrošinātu austrumvāciešu
uzdevumu finansēšanu, bet arī lai samazinātu infrastruktūras deficītu
Rietumvācijā (satiksme, izglītība utt.) un izpildītu Eiropas un pasaules mēroga
uzdevumus (Eiropas Savienības struktūrfondi, pabalsti attīstībai,
Austrumeiropa). Mērot to kā daļu no bruto investīcijām un no ārējiem
ieguldījumiem nominālajā iekšzemes kopproduktā, kopējā ekonomiskā Rietumvācijas
ietaupījumu kvota uzrāda ievērojamu kritumu laikā no 1990. līdz 1995.
gadam. Kopējā Rietumvācijas ietaupījumu
kvota 1990. gadā vēl pārsniedza 27%. Neraugoties uz apbrīnojami netraucēti
novirzītajiem ietaupījumiem (ārējiem
ieguldījumiem) no pārējās pasaules uz
jaunajiem federālajiem apgabaliem, internā ietaupījumu izveidošanās kopējā
Vācijā ir acīmredzami novājinājusies un tikai tagad atkopjas.
80. gados vācu
federālā valdība ilgstoši atbalstīja savienības paplašināšanos, iesaistot tajā
Grieķiju, Spāniju un Portugāli, lai atbalsītu jaunizveidotās demokrātijas
Dienvideiropā. Vācija piederēja pie 1987. gadā noteiktā Vienotas Eiropas akta
mērķa – pabeigt Eiropas Savienības vienoto tirgu līdz 1992. gadam –
atbalsītājiem. Bez tam vēl Vācija pastāvīgi iestājās par Eiropas Savienības
lēmējvaras un konkrēti – kopš
1979. gada ievēlētā Eiropas parlamenta darbības – uzlabošanu.
Spēcīgā visu
federālo valdību saistība ar Eiropu pēckara gados atbilst Vācijas vitālajām
interesēm: ar Eiropas Savienības partneriem Vāciju saista tālejošas vienošanās
par politiskajiem mērķiem un fundamentālajām humānajām vērtībām. Vācu
saimniecība ir augstā mērā orientēta uz eksportu un ļoti cieši saistīta ar
Eiropas Savienības tirgu. Pie tam arvien skaidrāk kļūst tas, kas tāda nacionāla
valsts kā Vācija pati par sevi vairs nevar apmierinoši atrisināt būtiskas
tagadnes un nākotnes problēmas – tas attiecas kā uz dabas aizsardzību, tā arī
uz tirdzniecības jautājumiem vai jauniem izaicinājumiem izpētes un tehnoloģijas
attīstības jomā. No paša sākuma Eiropas savienība apzinājās kopīgo zinātnisko
pētījumu dinamisko iedarbi un to
potenciālo turpmāko ieguldījumu. Eiropas Savienībai pieder savs zinātnes un
pētniecības centrs, kurā ietilpst 9
institūti, kas ir izvietoti 4 valstīs. Viens no šiem institūtiem atrodas Vācijas
pilsētā Karlsrūē.
Par labu konsekventai eiropeiskā mērķa
izpildei runā arī Vācijas īpašais stāvoklis: pēc 1990. gada 3. oktobra vācu
apvienošanās Vācijas Federatīvā republika vēl izteiktāk ir kļuvusi par Eiropas
ģeogrāfisko un saimniecisko centru. Stabila un pamatīga uz iekšieni un uz
ārieni vērsta attīstība attaisnosies tikai tad, ja Vācija turpinās piekopt
šauras integrācijas politiku un sadarbību ar saviem kaimiņiem Eiropā, Eiropas
savienības ietvaros iesaistīsies sadarbības politikā attiecībā uz citām industriāli attīstītām valstīm un uz “trešās
pasaules” valstīm un – cits vācu nākotnes ārpolitikas uzsvars – uzturēt
transatlantiskus sakarus ar amerikāņu sabiedrotajiem.
Vāciešiem bija īpaši nozīmīgi parādīt
saviem partenriem ES ietvaros, ka arī pēc 1990. gada 3. oktobrī notikušās
Vāciju apvienošanās Vācija nelokāmi un
nekļūdīgi turēsies pie Eiropas Savienības noteiktajiem mērķiem. Eiropas
integrācija ir stabilitātes enkurs Vācijas politiskajai stabilitātei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru