Ķeguma komercnovirziena vidusskola

Referāts
Mārtiņš Dāle
10b. klases skolnieks
2000. gads
SATURS
lpp.
IEVADS……………………………………………………………………………..3
1. EKK
VEIDOŠANAS VĒSTURE……………………………………………….4
1.1. EEK
PAPLAŠINĀŠANĀS…………………………………………………….6
1.2. EEK TĀLĀKĀ
INTEGRĀCIJA……………………………………………...6
2. ES DARBĪBAS
PAMATUZDEVUMI……………………….…………………7
3. ES
INSTITŪCIJAS……………………………………………………………....7
3.1. BALSU SKAITS ES
PADOMĒ……………………………………………….8
4. ES
BUDŽETS…………………………………………………………………….9
4.1. ES BUDŽETA
IEŅĒMUMI…………………………………………………..9
5. EIRO
IZVEIDE………………………………………………………………....10
5.1. EMS ATTĪSTĪBAS TRĪS
POSMI…………………………………………...11
6. INFORMĀCIJA PAR ES
……………………………………………………...12
7. LATVIJAS ATTIECĪBAS AR
ES……………………………………………. 13
8. KĀDAS IR ES PRASĪBAS PRET
LATVIJU………………………………....13
9. LATVIJA CEĻĀ UZ
ES………………………………………………………..14
SECINĀJUMI……………………………………………………………………...15
IZMANTOTĀ LITERATŪRA…………………………………………………...16
Man mērķis
rakstot šo referātu bija noskaidrot, vai Latvijai ir jāiestājas Eiropas
Savienībā. Vēl mans mērķis bija vairāk informēt cilvēkus par ES, jo diemžēl
ļoti nedaudzi cilvēki var kaut ko pateikt par ES; ir arī tādi, kuri vispār
nezina kas tā ir par Eiropas Savienību, tāpēc ir svarīgi izglītot sabiedrību
šajā jomā. Tāpēc es arī raksta gaitā es pievērsīšos ES vēsturei, tās iezīmēm un
citiem manuprāt svarīgiem faktoriem, kā arī tam, kur var iegūt informāciju par
ES. Man liekas, ka tagad iegūstamā informācija par ES ir nepilnīga un tajā nav
izskaidrotas ES pamatfunkcijas. Presē vajadzētu vairāk rakstīt par ES, bet
neaizmirstot to, ka šai informācijai jābūt viegli uztveramai, nevis
piesātinātai ar dažādiem svešvārdiem, jo, piemēram, parasts lauku cilvēks
nesaprot šo mūsdienu valodu, kura- kā jau es teicu- ir pilna ar
svešvārdiem.
1. EEK VEIOŠANAS VĒSTURE
50. gados
pēc Otrā pasaules kara notika būtiskas izmaiņas tirgus ekonomikas valstu
tautsaimniecībā. Centrālā problēma šajā laikā bija zinātniski tehniskā revolūcija,
it sevišķi tehnoloģiskā revolūcija. Plašumā un dziļumā vērsās darba dalīšana un
specializācija. Palielinājās ražoto preču klāsts, arvien asāk izvirzījās tirgus
problēma. Darba dalīšana un specializācija ieguva starptautisku raksturu.
·
Attīstījās ražošanas internacionalizācijas tendence ar
detalizētu starptautisku specializāciju pa valstīm, ražotņu grupām;
·
Lai specializācija būtu efektīva, bija nepieciešama masveida
ražošana;
·
Masveida ražošana
kļūst iespējama tad, ja tirgi ir pietiekami ietilpīgi, lai lielos apmēros
realizētu produktus;
·
Vietējie nacionālie tirgi parasti izrādījās par šauriem
masveida produkcijai;
·
Radās pretruna starp ekonomikas attīstības
internacionalizācijas tendences labvēlīgiem nosacījumiem un nacionālo valstu
robežu barjerām, ko sargā visdažādākās kvotas, limiti, muitas tarifi;
·
Lai šo pretrunu atrisinātu, vajadzēja radīt jaunas
ekonomiskās attiecības starp valstīm. Tas vispirms spieda liberalizēt eksporta
un importa attiecības, veidot jaunas starpvalstu sadarbības formas. Šīs jaunās
attiecības, kas arvien vērsās plašumā, ciešāk saliedējot valstu ekonomiku un
vienādojot funkcionēšanas nosacījumus, tiek raksturotas kā ekonomiskās
integrācijas attiecības.
Vispirms ekonomiskā integrācija
praktiski izpaudās Eiropas Koptirgus izveidē - 1951. gada 18. aprīlī Beļģija,
Francija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande un Vācijas Federatīvā
Republika paraksta Parīzes līgumu, ar kuru tiek nodibināta Eiropas
Ogļu un tērauda kopienu (EOTK). Līgums stājās spēkā 1952. gada jūlijā.
Tādejādi tika izveidots kopējs tirgus tā laika industriālajai sabiedrībai
vissvarīgāko izejvielu jomā. EOTK regulēja ražošanas apjomus (piecdesmito gadu
sākumā tirgū bija tērauda pārprodukcija un ogļu deficīts), nodrošināja
dalībvalstu regulāru apgādi, veicināja ražošanas modernizāciju un
paplašināšanu.
1957.
gada 25. martā šīs pašas sešas valstis (Beļģija, Francija, Itālija,
Luksemburga, Nīderlande, Vācijas Federatīvā Republika) paraksta Romas līgumus,
izveidojot Eiropas Ekonomisko kopienu (EEK) jeb Eiropas Koptirgu
un Eiropas Atomenerģijas kopienu (Eiratoms), bet reāli šī kopiena
sāka savu darbu tikai 1958. gadā.
EEK dibināšanas mērķi:
·
stiprināt internacionalizācijas tendenci, specializāciju un
ciešāku ekonomisko sadarbību starp dalībvalstīm;
·
piekopt liberālismu un protekcionismu[1] Kopienas ietvaros pret
trešajām valstīm, vispirms pret ASV un Japānu;
·
veicināt vispārīgu veselīgu konkurenci;
·
veicināt kopienas valstu iedzīvotāju dzīves līmeņa
paaugstināšanos;
·
novērstu karu un pastiprinātu mieru;
·
stiprinātu eiropiešu vienotību.
1.1. EEK
PAPLAŠINĀŠANĀS
1970. gadā sākās pirmās sarunas par
jaunu dalībvalstu - Dānijas, Īrijas, Norvēģijas un Lielbritānijas, uzņemšanu
kopienas sastāvā.
1972. gada 22. janvārī tiek parakstīts līgums par šo valstu
pievienošanos Eiropas Kopienai, tomēr 1972. gada 25. septembrī Norvēģija
referendumā šo pievienošanos noraidīja.
1979. gads - tiek parakstīts līgums par Grieķijas pievienošanos.
1981. gads - Grieķija kļūst par pilntiesīgu dalībvalsti.
1986. gadā - Eiropas Kopienai pievienojas Spānija un Portugāle.
1995. gada 1. janvārī par Eiropas Savienības dalībvalstīm
kļūst Austrija, Zviedrija un Somija.
1.2. EEK TĀLĀKĀ
INTEGRĀCIJA
1979. gadā aizsākas sarunas par Eiropas
valūtas sistēmu, stabilas valūtas zonas izveidošanu un ciešāku valūtas
savstarpējo piesaisti.
1987. gadā stājas spēkā Vienotās
Eiropas Līgums (VEL).
Tā mērķis bija radīt tiesisku ietvaru Eiropas iekšējā tirgus
izveidošanai un pastiprinātai sadarbībai vides aizsardzības, pētniecības un
tehnoloģijas politikas jomās. Tādējādi Eiropas politiskā sadarbība guva
tiesisku pamatojumu.
1990. gadā Romā notika divas
starpvaldību konferences ar mērķi izstrādāt pasākumu programmu, lai Eiropā
izveidotu:
·
Ekonomisko un valūtas savienību
·
Politisko savienību.
1992. gada
februārī Māstrihtā
tiek parakstīts Eiropas Savienības līgums, kurā tika fiksēti iepriekšējo
starpvaldību konferenču rezultāti. Turpmāk šis dokuments tiek nosaukts par Māstrihtas
līgumu.
1993. gada 1. novembrī
Māstrihtas līgums stājas spēkā, un ar to tiek nodibināta Eiropas Savienība
(ES).
2. ES un EP DARBĪBAS
PAMATUZDEVUMI
ES
kompetencē ir ekonomikas, politikas, rūpniecības, lauksaimniecības,
pilsoņtiesību un ārpolitikas jautājumi. ES izstrādā dalībvalstīm saistošu
likumdošanu un nosaka savu pilsoņu tiesības. Līdzās ekonomiskiem uzdevumiem ES
ir arī politiskie uzdevumi. Savukārt EP darbību reglamentē organizācijas
statūti, kuru galvenie mērķi ir panākt dalībvalstu lielāku vienotību, lai
veicinātu ekonomisko un sociālo progresu. Sekmēt valstu sadarbību ekonomikas,
sociālajā, kultūras, zinātnes, likumdošanas un administratīvajā jomā.
Cilvēktiesību un pamatbrīvību saglabāšanā, tālākā īstenošanā. EP strādā
starptautiskas likumdošanas laukā.
3. ES INSTITŪCIJAS
·
PADOME – ES dalībvalstu un valdības vadītāju tikšanās, kurās tiek
izlemti vispārējie ES darbības virzieni, drošības un sadarbības, tieslietu un
iekšlietu jomā.
·
MINISTRU PADOME – augstākā lēmējinstitūcija, kurā apvienojas 15
dalībvalstu ministri, atkarībā no dienas kārtībā paredzētā jautājuma. (Lēmumi
ministru padomē tiek pieņemti vienbalsīgi vai ar balsu vairākumu atkarībā no
sfēras, katras dalībvalsts balsu skaits ir atkarīgs no teritorijas lieluma.
Ministru padomes priekšgalā atrodas prezidijs, kas katras dalībvalsts rokās
atrodas 6 mēnešus.)
·
KOMISIJA – galvenā ES izpildvaras institūcija, tās pilnvaru laiks ir
5 gadi un tās uzdevums ir nodrošināt līgumu ievērošanu, kā arī pēc likuma
pieņemšanas, tā pārrauga tā izpildīšanu. Par saistību neizpildīšanu EK var
sūdzēt valsti tiesā.
·
PARLAMENTS – ievēl brīvās un atklātās vēlēšanās, ES valstu pilsoņi uz 5
gadiem. Parlamentā ir 626 deputāti. Pienākumi, piedalīties ES likumu pieņemšanā
un novērot EK darbu. Eiropas parlamenta ievēlētie deputāti apvienojas nevis pēc
valstu piederības, bet pēc partiju interesēm.
·
KOPIENTIESA jeb EJUSTĪCIJU TIESA – ES augstākā tiesa, kuras sastāvā
ir 15 tiesneši no katras dalībvalsts, kuri tiek iecelti uz 6 gadiem. Tiesa
pārvalda dalībvalstu valdību lēmumu atbilstību ES līgumiem. Pretrunu gadījumā
starp valsts un ES likumiem, priekšroka tiek dota ES likumiem.
·
AUDITORTIESA – galvenais uzdevums ir kontrolēt ES budžeta izmantošanas likumību.
·
EKONOMISKĀ un SOCIĀLĀ KOMITEJA - konsultatīva institūcija. Tā
sniedz konsultācijas Eiropas Komisijai un Padomei likumprojektu sagatavošanā,
kā arī jebkuru citu ES būtisku jautājumu apspriešanā. Tās 222 locekļi pārstāv
dažādas darba devēju un darba ņēmēju asociācijas no ES dalībvalstīm.
·
PASTĀVĪGO PĀRSTĀVJU KOMITEJA - sastāv no ierēdņiem, kurus
dalībvalstis uz laiku nosūtījušas strādāt Komisijas aparātā.
3.1. BALSU SKAITS ES
PADOMĒ
10 balsis – Vācija, Francija, Itālija, Lielbritānija;
8 balsis – Spānija;
5 balsis – Nīderlande, Beļģija, Portugāle, Grieķija;
4 balsis – Zviedrija, Austrija;
3 balsis – Īrija, Somija, Dānija;
2 balsis – Luksemburga
4. ES BUDŽETS
Eiropas
Savienības (ES) budžetam raksturīgi daudzi pamatprincipi, kas piemīt arī ES
dalībvalstu nacionālajiem budžetiem. Gan ES dalībvalstu nacionālie budžeti, gan
ES budžets darbojas kā pārdalītāji, proti, valstu budžetos līdzekļi tiek
pārdalīti starp dažādām sociālām grupām (piemēram, no darbaspējīgo nodokļiem
iegūtie līdzekļi tiek piešķirti jaunatnei un pensionāriem), kā arī starp valsts
reģioniem, bet ES budžetā līdzekļi tiek pārdalīti starp reģioniem un nozarēm
Savienībā. ES budžeta veidotāji pat stingrāk nekā ES dalībvalstu finansisti
ievēro svarīgus principus:
·
budžets atspoguļo visus Savienības ieņēmumus un izdevumus.
·
budžeta darbībā netiek pieļauta situācija, ka izdevumi
pārsniedz ieņēmumus.
·
veicot budžeta izdevumu sadali, netiek ņemts vērā, kādi ir
ieņēmumu avoti.
·
budžeta izlietojums tiek paredzēts tikai noteiktām un iepriekš
apstiprinātām Savienības nozarēm un aktivitātēm.
Lēmumi par nākamā gada ES budžetu tiek pieņemti ik gadu no
jauna.
4.1. ES BUDŽETA IEŅĒMUMI
ES iekšējie ieņēmumi:
·
muitas nodevas, ar kurām tiek aplikts imports no valstīm,
kuras nav ES dalībvalstis.
·
lauksaimniecības preču ievednodevas, kas tiek piedzītas no
trešajām valstīm, kuras eksportē savu lauksaimniecības produkciju uz ES.
ES dalībvalstu
iemaksas:
·
1,4 procenti no pievienotās vērtības nodokļa (PVN), kas tiek
iekasēti katrā dalībvalstī, izņemot Spāniju, Portugāli, Grieķiju un Īriju,
kurām ir jāiemaksā 1% PVN.
·
“ceturtais resurss” jeb papildu iemaksas, kas jāveic katrai
dalībvalstij atkarībā no tās nacionālā kopprodukta lieluma, lai uzturētu zināmu
līdzsvaru starp dažādām dalībvalstīm, kuru ekonomiskie rādītāji atšķiras, un
nodrošinātu nepieciešamo kopējo ieņēmumu apjomu.
5. EIRO IZVEIDE
1989.gada pavasarī Eiropas Komisijas prezidents Žaks Delors nāca klajā ar priekšlikumu (Delora ziņojums) par ekonomisko un monetāro savienību. Balstoties uz šo priekšlikumu dalībvalstu valdības 1993.gadā 1.novembrī vienojās par Māstrihtas līguma protokolu. Māstrihtas līgums paredzēja Eiropas monetārās savienības (EMS) izveidi un vienotas valūtas (eiro) ieviešanu.
Kāpēc vajag ieviest jaunu valūtu:
·
vienota valūta ir izdevīga tirdzniecībai vienotā ekonomiskā
telpā, jo atvieglo tirdznieciskos darījumus, atbrīvojot uzņēmējus no riska, kas
saistīts ar valūtas kursu svārstībām un zaudējumiem valūtas maiņas darījumos;
·
vienota valūta sekmēs ES ekonomisko attīstību, jo atbilstoši
EMS izveides kritērijiem visās dalībvalstīs būs zema kontrolēta inflācija,
sabalansēts budžets un investīcijas veicinošas zemas kredītu procentu likmes;
·
vienota valūta būs izdevīga ES patērētājiem, jo sekmēs cenu
līmeņa līdzsvarošanu vai pat pazemināšanu;
·
vienota valūta būs izdevīga arī
tūristiem, jo ceļojot pa EMS dalībvalstīm, nevajadzēs mainīt naudu un maksāt ar
to saistītos procentus.
5.1. EMS ATTĪSTĪBAS TRĪS
POSMI
Māstrihtas līgums paredz, ka EMS tiks sasniegta, izejot trīs dažādus attīstības posmus:
Pirmais
posms -
1990. gada 1. jūlijs - 1993. gada 31. decembris. Šajā posmā tika atcelta
valūtas maiņas kontrole un novērsti šķēršļi brīvai kapitāla kustībai starp
Eiropas Savienības dalībvalstīm. Turklāt tika pastiprināta ekonomisko politiku
koordinācija un centrālo banku sadarbība.
Otrais
posms -
1994. gada 1. janvāris - 1998. gada 31. decembris. Otrais posms sākās ar
Eiropas Monetārā institūta(EMI) izveidošanu Frankfurtē. Institūta divi galvenie
uzdevumi bija stiprināt centrālo banku sadarbību un monetārās politikas
koordināciju un veikt Eiropas centrālo banku sistēmas izveidošanai
nepieciešamos sagatavošanās darbus(grāmatvedības praksi, nodokļu sistēmu un
uzņēmumu vērtēšanas kritēriju saskaņošanā). Madrides samitā 1995.gada 15.-16.decembrī,
Eiropas Padome apstiprināja programmu Vienotās valūtas ieviešanai. Tiek
uzskatīts, ka dalībvalstu ekonomiskā tuvināšanās ir nepieciešama, lai izbēgtu
no saspīlējuma, kāds varētu rasties EMS pēdējā posmā.
Trešais
posms -
sākās 1999. gada 1. janvārī ar valūtas kursu fiksēšanu un jaunas valūtas - eiro
ieviešanu. Šajā posmā par kopējās monetārās politikas izstrādāšanu un ieviešanu
atbild Eiropas Centrālā banka. Noslēdzošais EMS posms maina arī dalībvalstu
fiskālo politiku statusu, līdz ar to ir nepieciešama koncentrētāka un stingrāka
ekonomisko politiku koordinēšana. Lai garantētu EMS ilglaicīgu funkcionēšanu un
Vienotās valūtas stabilitāti ir nepieciešamas veselīgas nacionālās politikas.
Līdz 2002. gada 1. janvārim eiro tiks izmantots banku un citu finansu
institūciju darbībā, bet 2002. gada 1. janvārī eiro banknotes un monētas
tiks laistas apgrozībā visās dalībvalstīs un notiks pilnīga pāreja uz eiro
dalībvalstu valsts pārvaldes sistēmās.
Vēlākais 2002.gada
1.janvārī eiro un centu banknotes un attiecīgi monētās tiks ieviestas un
tiks lietotas paralēli ar nacionālajām banknotēm un monētām. Nacionālās naudas
zīmes pārstās būt likumīgs maksāšanas līdzeklis sešu mēnešu laikā pēc jaunās
valūtas ieviešanas. Sākot ar 2002. gada 1. jūliju, dalībvalstu nacionālās
banknotes un monētas zaudēs likumīga maksāšanas līdzekļa statusu.
6. INFORMĀCIJA PAR ES
Ir grūti
norādīt būtiskus trūkumus pirmā līmeņa informācijas nodrošināšanā no ES puses,
jo bagātīgs pamatinformācijas klāsts ir pieejams gan iespiesto publikāciju
veidā, gan elektroniski ar datortīklu starpniecību. ES ir izveidojusi vienu no
visveiksmīgākajām Interneta lapām pasaulē “Europa”, nodrošinot pieeju visām
institūcijām, ES politikām un likumdošanai, līgumiem, programmām un citai
nozīmīgai informācijai ar milzīgu daudzumu elektronisku dokumentu palīdzību.
Savukārt, Latvijas oficiālā informācija ir tik niecīga, ka ir grūti atrast
kritērijus, lai to novērtētu. Latvijas ministriju sākuma lapas Internetā (šeit
jāņem vērā, ka ne visām ministrijām tādas ir), kas daudziem meklētājiem Latvijā
un jo īpaši ārzemēs var izrādīties vienīgais informācijas avots, ir ne vien
vājas, bet zināmā mērā pat valsts prestižam kaitējošas. Informācija latviešu
valodā nav identiska tai, kas ir pieejama angļu vai citās valodās. Tā ir
saturiski ļoti nabadzīga, nav sasaistes ar līdzīgu informāciju citos serveros,
trūkst vienotas koncepcijas lapu dizainā, tas bieži mainās. Turklāt lapās bieži
nav iespējams iekļūt, informācija netiek atjaunota pietiekami ātri, lai to
varētu uzskatīt par savlaicīgu un objektīvu. Arī sākuma lapu tehniskā kvalitāte
ir divdesmitā gadsimta sākuma tehnoloģiskajām iespējām pilnīgi nepieņemama –
informācijas apjoms ir niecīgs, tas nav ērti lietojams, nav nodrošināta
meklēšana serverī, informācija netiek saglabāta arhīvos. Nenoliedzams ir fakts,
ka valstiski svarīgu institūciju, kurām būtu jānodrošina pieeja kvalitatīvai,
ticamai un objektīvai informācijai par valsti informācijas avotu kvalitāte ir
atkarīga tikai no attiecīgās ministrijas informācijas speciālistu entuziasma,
izglītības līmeņa un kompetences.
Vēl pie tā
visa var piebilst to, ka tagad ir izveidots Eiropas integrācijas birojs Rīgā,
kurš atrodas Basteja bulvārī 4. Tajā ir pieejama informācija bukletu veidā,
kuri šoreiz ir patiešām labi izveidoti.
7. LATVIJAS ATTIECĪBAS AR ES
Kopš 1991.gada,
kad Eiropas Savienība atzina Latvijas neatkarību, starp Latviju un Eiropas
Savienību ir noslēgti vairāki līgumi:
·
Līgums starp LR un EEK par
tirdzniecību un komerciālo un ekonomisko sadarbību(1992).
·
Līgums par brīvo tirdzniecību un ar
tirdzniecību saistītajiem jautājumiem starp Eiropas Kopienu, Eiropas
Atomenerģētikas Kopienu un Eiropas Ogļu un Tērauda Kopienu, no vienas puses, un
Latvijas Republiku, no otras puses.
·
Līgums starp Latvijas Republiku un
Eiropas Ekonomisko Kopienu par attiecībām zvejniecībā (1993).
·
Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu
starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm, no vienas puses un LR, no otras
puses (1995).
8. KĀDAS IR ES PRASĪBAS PRET
LATVIJU
Viena no
svarīgākām prasībām, lai iestātos ES ir funkcionējoša tirgus ekonomiska,
privatizācija, noteikts ekonomiskās attīstības līmenis pēc nacionālā
kopprodukta apjoma uz 1 iedzīvotāju, noteikts sociālās aizsardzības līmenis,
moderna nodokļa sistēma, ierobežots budžeta deficīta apjoms un spēja regulēt
inflāciju, imigrācijas politika, robežkontroles un vīzu režīma saskaņošana.
Eiropas Savienības eksistences pamats ir starp tās dalībvalstīm noslēgtie
pamatlīgumi. Tie satur noteikumus, kas nosaka attiecības starp šīm valstīm un
Eiropas Savienību kā arī to kā tiek sagatavoti lēmumi detalizētākās sfērās. Šie
dokumenti pieejami tikai ES oficiālajās valodās.
9. LATVIJA CEĻĀ UZ ES
Kāpēc cilvēki ir “par” iestāšanos ES:
·
iestāšanās ES nodrošinās ekonomisko stabilitāti un attīstību;
·
iestāšanās ES ir Latvijas drošības garants;
·
celsies dzīves līmenis Latvijā;
·
paplašināsies darba tirgus un palielināsies algas;
·
būs plašāks preču tirgus un plašāks sortiments.
Kāpēc cilvēki ir “pret” iestāšanos ES:
·
Latvija vēl (ekonomiski, politiski, juridiski) nav gatava
iestāties ES;
·
iestāšanās ES iznīcinātu vietējo lauksaimniecību;
·
iestāšanās ES iznīcinātu vietējo rūpniecību;
·
Latvijas precēm vairs nebūs noiets, ieplūdīs importa preces;
·
ES nebūs Latvijas drošības garants.
SECINĀJUMI
Manas
domas par ES pēc šī referāta uzrakstīšanas ir mainījušās, protams, tikai uz
labo pusi. Pirms tam es domāju, ka ES nevar latviešu tautai dot kaut ko labu,
viņi tikai ņems no mums, bet nedos neko pretī. Tagad es tā vairs nedomāju.
Iestāšanās ES pavērs lielas iespējas darba tirgus attīstībai un līdz ar to arī celsies dzīves līmenis Latvijā. Pēc
mācību pabeigšanas es droši varēšu doties uz kādu no ES dalībvalstīm un tur
meklēt darbu, jo ES likumos tas ir rakstīts, ka jebkurš iedzīvotājs var doties
uz citu ES dalībvalsti un būt tur vienlīdzīgs vietējā darba tirgū. Iestāšanās
Eiropas Savienībā varētu būt būtiska latviešu tautas izdzīvošanas un Latvijas
valsts saglabāšanas iespēja. Tagad es esmu ieguvis plašākas zināšanas par ES
vēsturi un tās darbību. Vēl tikai atliek novēlēt veiksmi darbā tiem cilvēkiem,
kuri strādā Eiropas integrācijas birojā, kā arī tiem cilvēkiem, kuri veido
informatīvos materiālus par Eiropas Savienību. Lai jums veicas!
Tātad
beidzot es esmu nonācis pie secinājuma, ka Latvijai ir jāiestājas Eiropas
Savienībā.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
a)
gandrīz visa izmantotā informācija ir ņemta no Interneta.
b)
vēl tika izmantoti Eiropas integrācijas biroja bukleti.
[1]
Protekcionisms – aizsargmuitu izmantošanas politika sava iekšējā tirgus un
ražotāju aizsardzībai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru