Referāts
psiholoģijas vēsturē
“Psihe
cauri gadsimtiem”
Ievads.
Referātā ‘’Psihe cauri gadsimtiem’’ tika uzdots pētīt psihes kā dažādu gadsimtu domātāju pētīšanas objektu un problēmu. Uzdevums noteica trīs dažādu gadsimtu izvēli, un noteica uzskatu par to, kas ir psihe un kas ir cilvēks. No šiem periodiem obligāts nosacījums bija zinātniskā perioda izvēle. Savā darbā blakus zinātniskajam periodam 17-18gs. izvēlējos Seno Grieķiju un Viduslaikus.
Senā Grieķija mani piesaista kā psiholoģijas zinātnes šūpulis. Viens no šī gadsimta filozofiem – Sokrāts, kas tiek aprakstīts manā darbā izvirza kodolīgas un precīzas tēzes, kuras vijas cauri gadsimtiem un rosina domāt, izzināt sevi, veicina pašizziņu. Viņa izteicieni vēlāk tiek izmantoti kā stimuls jaunu ideju pētīšanai un realizēšanai.
Viduslaiki pasaules vēsturē ir iegājuši kā ‘’tumšais laikmets’’ un piesaista ar savu īpašo uzskatu par dzīvības vērtību, Dievu kā prioritāti un baznīcu, kā Dieva gribas realizētāju virs zemes. Kursa darbā tiek aprakstītas Svētā Augustīna tēzes, kas spilgti norāda uz tā laika uzskatiem par cilvēku un dvēseli.
Trešais pētāmais posms - zinātniskais periods (17 – 18.gs.) ir ļoti plašs un daudzveidīgs, tāpēc darbā tiek pieminēts Renē Dekarts, jo līdz ar viņa darbu parādīšanos varam teikt – ir sācies zinātniskais posms. Kā salīdzinājums tiek aprakstīts Džons Loks, kurš izvirzīja ‘’baltās lapas’’ ideju.
1.
Filozofiskās domas par psihi attīstība Senajā Grieķijā.
Senā
Grieķijas (ap 6.gs.pr.kr.) filozofi izvirza jauna veida jautājumus un pasaules
uzskatus. Grieķija ir bagāta ar filozofu skolām, kas likušas pamatus atbildēm uz
mūžīgo jautājumu – ‘’kas es esmu?’’.
Seno Grieķiju var uzskatīt par filozofijas pamatu un
psiholoģijas kā zinātnes attīstības pirmssākumu. Senās Grieķijas filozofija
dalās vairākos virzienos. Pirmie, kas savu pārdomu ceļā priekšplānā izvirza
cilvēku, ir sofisti1.
‘’Cilvēks ir visu lietu
mērs: esošo, ka tas ir, un neesošo, ka to nav’’2. Šādu dogmu
izvirza Protogors, kas ar šo teicienu ir
formulējis sofistu pamattztiņu.
Sofistiem
pretī stājas Sokrats3, kas savas mācības pamatā izvirza mūžīgās
idejas. Sokrāts neatzīst rakstisko filozofiju, jo viņš uzskata, ka, lai viņu
saprastu, ir jāiet pie cilvēkiem un jārunā ar viņiem. Viņš pirmais
antīkajā pasaulē krasi iezīmēja devēseles (psychē)
un ķermeņa (sōma) pretstatu, veicinot šīs antinomijas izvirzīšanos kultūras
priekšplānā. Sokrats uzskatīja, ka mūsu apziņā slēpjas dziļāks slānis, kas
pieder nevis mums, bet kam piederam mēs, kas valda pār mums. Sokrats sadalīja
cilvēku divās daļās: jeb substancēs.
Viņš uzskatīja, ka cilvēkam ir sava noteikta struktūra - ķermenis un dvēsele un sava ‘’funkcija’’.
Cilvēks ir racionāla būtne un ar to viņš
atšķiras no dzīvniekiem. Visi cilvēki vēlas būt laimīgi, bet mūs var padarīt
patiesi laimīgus tikai tas, kas ir saskaņā ar mūsu dabu, t.i. ja mēs pildām
savu īsto ‘’ funkciju’’.
Mērķis – ne dabas, ne
cilvēka, bet kādas trešās realitātes, kas dota domāšanā, izziņā, ko izvirza par
dvēseles definīciju. Dvēsele ir neredzama, tā vada cilvēku, nodrošina
pašsavaldīšanos kontroli pār sevi. Dvēsele ir garīga un mūžīga, kas ir tikai
īslaicīgi iesprostota ķermenī, salīdzinoši kā putns būrī. Sokrats uzskata par cilvēka īsto un paliekošo
daļu tieši cilvēka dvēseli. Cilvēku
raksturo tas, kas notiek dvēseles dzīvē
– dvēseles spējas un darbība. Miesa ir tikai pārejošs ietērps. Ķermenis it kā traucē cilvēku apgūt patiesās
zināšanas un dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Pastāv
ieskats, ka dvēseles patiesībā jau ir apguvušas visas patiesās zināšanas, bet
piedzimstot tās esot piemirsušas 4. Patiesās zināšanas ir atmiņa un mācīšanās, un mācīšanās ir
atcerēšanās.
Tikai cilvēks var ienest
dabā sapratnes gaismu un organizēt, racionāli vadīt savu dzīvi. Šis cilvēka prāts ir daļa no
kosmiskā prāta, un tā mērķis nevar būt
juteklisko tieksmju apmierināšana. Tāpēc ķermenisko vēlmju ierobežošana – tas
ir ceļš uz augstāko patiesību.
1. Sofisti –filozofu grupa, kas ceļoja apkārt un solīja iemācīt
veidus, kā atrisināt politiskus , sabiedriskus un morālus jautājumus (V.V.Klīve
‘’gudrības ceļos.,R.,Zvaigzne 1996., 17.lp)
2. Autoru kolektīvs
‘‘Antīkā un viduslaiku filozofija’’.,R.,Zvaigzne ABC 1997. 50lp.
3. Sokrates – ap 469.-399.pr.kr. V.V.Klīve ‘’gudrības
ceļos.,R.,Zvaigzne 1996., 17.lp
4. Turpat , 21-22.lp.
Sokrats
uzvēra, ka tikums ir tas, kas padara cilvēka dvēseli labu. Ja tā, tad mums
jāzina, kas ir tas, kas vērš cilvēka dvēseli par labu, bet tas savukārt
saistīts ar izpratni par to, kas ir dvēsele.
Citiem vārdiem – tas , kas ir labs vai patiess, t.i. atbilst cilvēka
(viņa dvēseles) būtībai. Ļaunums no šāda redzesviedokļa ir cilvēka rīcība pret
savu būtību un to var izskaidrot tikai ar nezināšanu.
Sokrats
izvirzīja principu,: darīt netaisnību ir
daudz sliktāk, nekā ciest no tās, jo ļauns darbs nesagrauj miesu, bet grauj
dvēseli, kas viena pati veido cilvēka būtību. Viņa ideāls – prāta valdīšana
visās dzīves sfērās. Viņa idejas caurvij
tādi termini kā – tikumība, morāle un apziņa.
Sokrāta
galvenie uzskati parādās dažādos dialogos.
1.
‘’izzini
pats sevi’’ 1 – pirmā un svarīgākā lieta cilvēka dzīvē. Mēs neko
nepanāksim, ja nepazīsim paši sevi. Sevis izzināšana prasa godīgumu, analīzi un
kritisku pieeju. Dažkārt cilvēki to nemaz nevēlas, jo tas var likt mainīt savus
uzskatus.
2.
‘’apzinies
savas robežas’’ 2 - izriet no 1.prasības – iepazīstot sevi, mēs
atklājam savas iespēju robežas.
3.
‘’es
zinu, ka nekā nezinu’’ 3 - mūsu zināšanas ir stipri ierobežotas.
4.
‘’neizzinot
dzīvi nav vērts dzīvot’’ 4 – arī izriet no iepriekšējiem uzskatiem,
tikai pazīstot sevi un apzinoties savu iespēju robežas mēs varam cerēt nodzīvot
pilnvērtīgu dzīvi.
1
V.V.Klīve ‘’gudrības ceļos.,R.,Zvaigzne 1996., 19.lp
2 Turpat.
3
Autoru kolektīvs ‘‘Antīkā un viduslaiku filozofija’’.,R.,Zvaigzne ABC 1997.
50lp.
4,
V.V.Klīve ‘’gudrības ceļos.,R.,Zvaigzne 1996., 20.lp
2.
Cilvēka un psihes koncepcija Viduslaikos.
Romas impērijas sabrukums
467.gadā ievadīja viduslaikus. Valsts, kas balstījās uz hellēnistiskās kultūras
tradīcijām izira pēc barbaru iebrukuma, kad tie nopostīja lielāko daļu
klasiskās kultūras centru. Daļa senās literatūras un mācību iestādes gāja bojā,
pazeminājās cilvēku kultūras līmenis. Tautas bija novārdzinātas un izlaupītas.
Viduslaikos krasi iezīmējas dažādu
iedzīvotāju slāņi. Ggarīdzniecība bija nozīmīgs un īpašs slānis, kas noteica ne
tikai valsts politiku un ekonomisko dzīvi, bet arī zinātnes un kultūras
atbrīvotību. VIII gs. radās sholastika – filozofijas metode, kurā izziņas
galvenā metode bija tekstu izklāsts un komentēšana. Aristotelis bija gandrīz
vienīgais sengrieķu filozofs, kura mācību daļēji atzina un izmantoja viduslaiku
sholastikā. Turklāt Aristoteļa
dialektiskie priekšstati par dvēseli netika iekļauti analīzē. Netika
izmantota arī viņa empīriskā novērojuma metode.
Tā
vietā nāca priekšstats par dvēseli kā būtību, kas eksistē divās sistēmās –
ķermenī un Dievā. Dievs ir īstenais dvēseles izziņas avots, kuru var izzināt
caur atklāsmi 1.
Ievērojamais
kristīgais domātājs Sv.Augustīns uzskatīja, ka pati būtiskākā pretruna, kas
raksturo cilvēku ir duālisms starp nemirstīgu, nemateriālu dvēseli un mirstīgu
ķermeni. Dvēsele ietver atmiņu prātu un gribu. Tā spēj gribēt, izzināt un
domāt, pārdzīvot savu iekšējo pieredzi un gūt tajā saistību ar Dievu. Ķermeņa
un dvēseles statusi Dieva pasaulē ir nesavienojami, tāpēc ķermenim ir jāpakļaujas un jādod priekšroka dvēseles
dzīvei.
Kristīgajā antropoloģijā
cilvēks ir vienota būtne, kurā savienojas divi atšķirīgi pirmsākumi. Cilvēks
nevar sastāvēt tikai no dvēseles, tīrā gara (tie ir eņģeļi) vai tikai no miesas
(tā ir zemākā radība pasaulē).
Ir divu līmeņu dvēseles stāvokļi, kas miesai piešķir
cilvēcisko seju un intelektuālais līmenis, kas izsaka cilvēka garīgumu. Ļoti
iespējams, ka arī augstākajām būtnēm ir dvēseles un cilvēkam kā augstākai
vadībai nāk līdzi kaut kas no zemākā
līmeņa pasaules.
Viena no būtiskākajām
atziņām Sv.Augustīna mācībā ir doma par cilvēku iekšējās un ārējās pasaules
pretstatu. Tā būtībā ir iekšējā cilvēku saruna ar sevi Dieva priekšā, kas
parāda, ka vērtība uz iekšieni pastāv kā piepūle, ciešanas, neskaidrību
pārvarēšana, atteikšanās un meklējumi. Tāpēc cilvēks ir
ceļinieks, meklētājs, nevis tikai saņēmējs.
Mūsu maņas var sniegt zināmas
drošticamas zināšanas, bet tās ir ierobežotas. Kā arī prāts spēj spriest par maņu orgānu sniegto informāciju. Cilvēka
prāts kas ir daļa no cilvēka dvēseles, aktīvi piedalās izziņas procesā, noraida
attēlus un aptver garīgus (abstraktus) objektus.
Tas
notiek tikai tāpēc, ka Dievs apskaidro cilvēku un tikai tad var apjaust mūžīgo
patiesību. Tas nozīmē, ka Dievs pilda
katra cilvēka prātu ar zināšanām, bet mūsu prāts darbojas Dieva mūžīgo ideju
ietekmē.
Sv.Augustīns
uzskatīja, ka cilvēks radīts pēc Dieva līdzības, taču grēkā krišanas dēļ viss
sākotnējais prāta spēks ir zudis un cilvēks vairs nevar uzticēties sev, viņš pats bez Dieva palīdzības nav spējīgs
glābt savu grēkā kritušo dvēseli, bet tas ir
1 . A.Vorobjovs ‘’Psiholoģijas
vēsture’’.,R.,’’’Mācību apgāds NT’’.,1998.g.33.lp/
2 . V.V.Klīve ‘’gudrības
ceļos.,R.,Zvaigzne 1996., 73.lp
iespējams, ja par cilvēku nāk
Dieva labvēlība. Pareizi izmantot savu prātu un būt saskaņā ar sevi cilvēks var tikai pateicoties
dievišķajai atklāsmei.
‘’Cilvēks nav tikai ķermenis, vai tikai dvēsele, - bet tas sastāv no dvēseles un ķermeņa. Pareizi, ka dvēsele veido ne visu cilvēku, bet tikai tā labāko daļu, un kā ķermenis ne visu cilvēku, bet tikai tā zemāko daļu, un kad tie ir viens ar otru savienoti, tad to sauc par cilvēku’’ 1.
‘’Dievs ir pati pilnība (visos veidos perfekts), kas pastāv pats par sevi, nemainīgs un mūžīgs. Dievs ir viens vienīgs un Dievā nav nekādu daļu (absolūti vienkāršs). Dievs ir visas patiesības un labestības avots… Esošais, patiesais un labais ir viens un tas pats.’’2
Sv.Augustīns uzsver Dieva prioritāti visās lietās un vietās un pasaules radīšanā saskata Dieva labo gribu, kā arī stingru un noteiktu struktūru.3.
1 Rubenis A. :
’’Viduslaiku dzīve un kultūra Eiropā’’. R., ‘’ Zvaigzne’’ 1994
2. V.V.Klīve ‘’Gudrības
ceļos’’.,R.,Zvaigzne 1996., 74.lp
3.Turpat 75.lp
3.
17.-18.gs. par psihi – zinātniskā pieeja.
Psiholoģija kā zinātne
attīstījās paralēli citu zinātņu sasniegumiem – fizikā, ķīmijā, anatomijā. To
spēcīgi ietekmēja dabaszinību attīstības līmenis un šajā laikā dominēja fizikas
idejas, jeb dabaszinātne. Šo ietekmi noteica, pirmkārt, enerģijas nezūdamības
likums, ko postulēja uz materiālās pasaules analīzes bāzes.
Svarīgākais un nozīmīgākais
pavērsiens psiholoģijas, jeb mācības par dvēseli attīstībā bija Renē Dekarta 1 atklājumi – reflektorā koncepcija – ‘’cilvēks
– mašīna’’. Viņš izvirzīja uzskatu par dvēseli kā apzināto daļu, kas pieder
pašam cilvēkam, sekmēja jēdzienu ‘’psihe’’, ‘’apziņa’’ un ‘’neapzinātas’’
atdalīšanos.
Tā kā par zinātni uzskatīja
mācību, kura ir pierādīta eksperimentāli, daudzu tā laika zinātnieki un
pētnieki aktīvi veica dažādus pētījumus. Viens no tiem bija ārsts un politiķis
Džons Loks 2. Viņu var uzskatīt par vienu no psiholoģijas kā
zinātnes pamatlicējiem.
Viņa mērķis bija noskaidrot
‘’cilvēka zināšanu izcelsmi, patiesību un robežas’’. Loks salīdzināja cilvēka
prātu ar baltu, neaprakstītu lapu ‘’tabula
rasa’’ 3, uz kuras mūsu pieredze ‘’raksta’’ savu saturu,
pārdomas un refleksijas’’ par mūsu garīgās dzīves norisēm.
Ar
šādu pieeju Loks noraida ideju par iedzimtajām idejām, par zināmiem domāšanas saturiem, kurus mēs iemantojam, kad
piedzimstam kā cilvēki. Viņš domāja, ka ja cilvēkam būtu iedzimtas idejas, tās
visiem būtu vienādas un tik krasi neatšķirtos dažādām tautām un kultūrām,
reliģijām.
Loka uzskatu pamatā bija
parasti novērojumi, kuru rezultātā viegli var atšķirt cilvēka ierobežotos un
daļējos novērojumus no patiesajām, īstajām priekšmetu īpašībām. Loka idejas
bija empīriskas un visi jautājumi netika pilnībā atrisināti. Pēc Loka domām
objekti eksistē ārpus mums: tiem ir īpašības, kuras mēs uzzinām netieši. Mūsu idejas atbilst lietām. Par cik
cilvēka prāts pēc Loka domām ir balta lapa, tajā nav nekā, kas varētu mūsu maņu
orgānu sniegtās idejas sagrozīt vai pārveidot. Mūsu prāts tikai reģistrē dotos materiālus . Kļūdas
rodas, ja vēlamies idejas apvienot.
‘’Mūsu pašu pieredze ir
divējāda – mūsu maņu orgānu sniegtie materiāli (sensations) un pārdomas (reflections)
t.i. pārdomas par maņu orgānu sniegtajiem materiāliem. Visas idejas nāk no maņu
orgāniem’’ 4.
1 Renē Dekarts (Descartes) 1596-1650, franču filozofs,
matemātiķis. V.V.Klīve ‘’Gudrības
ceļos’’.,R.,Zvaigzne 1996., 98.lp
2,3,4 Turpat 113. – 117.lp.
Secinājumi.
Apskatot trīs pasaules
attīstības posmus, sākot no filozofiskā viedokļa un beidzot ar zinātnisko, var
secināt, ka zinātnei par psihi bija ļoti
ilgstoša un pamatīga vēsture, kura turpinās līdz mūsdienām. Uzskatus ietekmēja
gan kultūrvēsturiskā attīstība, gan politika un valsts iekārtas, zinātnes
attīstība.
Vairāk kā pirms 2300 gadu
Grieķijā cilvēce paceļas līdz filozofiskai pašapziņai. Pats cilvēks un viņa
dzīve kļūst par problēmu. Austrumu reliģijas šo problēmu risina mitoloģiskā un
reliģiskā ceļā, Senā Grieķija ir pirmā, kas problēmu, kas ir cilvēks, sāk
risināt jēdzieniski, sistemātiski un zinātniski pamatoti, turklāt ar dziļu
nopietnību. Dzīves gudrība izteikta kodolīgos teicienos, kas noder līdz pat
mūsdienām. Sākumā sengrieķu filozofiskās intereses saista daba un pati pasaule,
cilvēks netiek izdalīts ārpus matērijas likumiem, bet apskatīts kā pasaules
sastāvdaļa. Par cik cilvēkiem vēl nav zināšanu par dzīvo un nedzīvo dabu, tās
neatdala vienu no otras, bet apskata nediferencētā vienībā.
To, ko sākotnējā filozofija
meklēja dabā, Sokrāts atrod cilvēkā, t.i. viņa galvenajā daļā – apziņā, kurai
cilvēks pats pieder. Tā ir realitāte, kas padara iespējamu personu, jo patiesāk
mēs domājam, jo īstenāki, reālāki mēs esam – domāšana piešķir mums eksistenci.
Viduslaiku
domātājus nodarbināja trīs dažāda veida filozofiskie jautājumi. Pirmais bija
par vispārīgiem – universāliem
jēdzieniem un to attiecībām ar pasauli, otrais par ticības un prāta attiecībām. Jautājumu
sarežģīja tas, ka teoloģijai attīstoties, ticība arvien vairāk tika izprasta kā zināmu un
noteiktu mācību pieņemšana par neapšaubāmi pareizām, un šīs pareizās ticības
autoratīvais sargs bija īpaša reliģiska organizācija – baznīca. Trešais –
jautājums par Dieva eksistenci un raksturu (īpaši par Dieva attiecībām ar
šo pasauli). No vienas puses Dievs bija personificēta būtne, kas
atklājas cilvēkiem, no otras puses, teologi runāja par Dievu ļoti abstrakti kā
pilnīgi nemainīgu esamību, vai esamības pamatu. Šie divi veidi nepārtraukti
izraisīja pārdomas un jautājumus, kas bija
jānoskaidro. Baznīcas absolūtā vara bremzē zinātnieku radošo domāšanu.
Valstij, lai saglabātu varu nav
izdevīgi filozofēt par jautājumiem par
cilvēku, kā būtni ar dvēseli, valda dzimtbūšana un verdzība. Eksperimenti tiek
pielīdzināti buršanai, par pienākas nāves sods.
Var teikt, ka viduslaikos psihes pētīšanā
iestājas klusums, un tikai sākoties reformācijai tika izcelta cilvēka gribas
nozīme, cilvēka problēmas tiko saistās
ar cilvēka izšķiršanos un nostāju. Renesanse iezīmēja gan senās pasaules
filozofisko uzskatu atdzimšanu, gan modernās zinātnes sākumus.
Balstoties
uz Senās Grieķijas filozofu tēzēm (‘’es zinu, ka nekā nezinu’’, Sokrats) kā arī uz Sv. Augustīna Dieva prioritāti,
17.-18 gs. zinātnieki veido savus pētījumu pamatu. Zinātniskais periods ir
bagāts ar dažādiem atklājumiem anatomijas un fizioloģijas jomā, padziļināti
pētījumi atklāj cilvēka nervu sistēmu un tās darbību – refleksu teoriju,
muguras smadzeņu darbību, maņu orgānu darbību – kas nav sajūtās, tas nav prātā
(‘’tabula rasa’’). Objekts rada attēlus, un mēs domājam attēlos (asociācijas),
kas paliek atmiņā. Mūsu maņu orgānu spējas nosaka un ierobežo to, ko mēs varam
zināt.
Kopsavilkumā
es domāju, ka cilvēks, kā visneparastākā zemes būtne ir bijis par iemeslu paša
prāta evolūcijai, un jautājums – kas ir dvēsele, ir bijis par pamatu daudzu
citu zinātņu attīstībai un progresam. Ja senā Grieķija par galveno cilvēkā
uzskatīja prātu un zināšanas, jo tikai zināšanas par to, kas vērš cilvēka
dvēseli par labu, kas ir noderīgs dvēselei, atbilst cilvēka patiesai būtībai.
Viduslaikos zinātni ietekmē reliģija un priekšplānā izvirzās Dievs kā mūžīgās
patiesības centrs. Dievs kā patiesība ir zināmā mērā katrā cilvēkā.
Zinātniskais periods sakārto šos viedokļus, taču atbildes uz jautājumu ‘’kas ir
psihe’’ ir pārāk subjektīvas un domas dalās līdz pat mūsdienām tādēļ ir
izveidojušies dažādi psiholoģijas virzieni.
Izmantotā
literatūra.
1 Rubenis A. :
’’Viduslaiku dzīve un kultūra Eiropā’’. R., ‘’ Zvaigzne’’ 1994
2. V.V.Klīve ‘’Gudrības
ceļos’’.,R.,Zvaigzne 1996., 74.lp
3. A.Vorobjovs ‘’Psiholoģijas
vēsture’’.,R.,’’’Mācību apgāds NT’’.,1998.g.33.lp/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru