-1-
Vārds “psihoanalīze” pirmo reizi
parādās 1896. gadā. To ieviesa Vīnes ārsts Zigmunds Freids, kurš tolaik pat
vispārdrošākajos sapņos nevarēja iedomāties, kādu polemiku izraisīs viņa
mācība. Vārds “psihoanalīze” un Freids ir gluži kā sinonīmi. Zinātnieki, ārsti,
rakstnieki, juristi, garīdznieki un skolotāji paši nemaz neapzinoties to, savā
praksē balstās uz psihoanalīzes atziņām. Psihoanalīze ir izaicinājums, ar kuru
joprojām nevar samierināties, jo tas nav nedz noraidīts, nedz pieņemts.
Freids mainīja
visumā naivos un optimistiskos priekšstatus par apziņu kā dzīves centru un
parāda, ka cilvēks ne vienmēr apzinās savas rīcības patiesos motīvus un dažkārt
pat dara to, ko nemaz negrib darīt. Freids parāda, ka psihe vai dvēsele ir
plašāka par apziņu, kurā cilvēks ne vienmēr rīkojas kā saimnieks.
Z. Freids dzimis 1856. gada 6. maijā
(6. martā) Freibergā, Morāvijā, mazā Čehoslovākijas pilsētiņā ebreju ģimenē.
Sākotnēji viņa vārds bija Zigismunds; ģimenes Bībelē viņš ierakstīts kā Simha
Šlomo, ko aptuveni var tulkot kā “gudrais vīrs, kas priecājas par mācību”.
Bērnībā Freidam bijušas pietiekami daudz problēmas, kuras viņš vēlāk tiecies
risināt. Viņa tēvs Jakobs dzimis Galīcijas ciematiņā Tismeņicā. Māte Amālija
Nātansone dzimusi Odesā, bijusi Jakoba trešā sieva. Tā ir dīvaina ģimene –
dīvaina Freidam nozīmīgo problēmu ziņā. Māte ir nedaudz jaunāka par vecāko
padēlu (Jakoba pirmās sievas Sallijas dēlu), bet tēvs, piedzimstot Zigmundam,
drīzāk jau izskatās pēc vectēva. Vēlāk Freids atzīmē, ka starp viņu un paveco
tēvu pastāvējusi zināma sāncensība jaunās, skaistās mātes dēļ. Vecāki (īpaši
māte) ir pārliecināti, ka ģimenē aug ģēnijs.
Pirmo izglītību viņš gūst ģimenē.
Īpaša nozīme Freida dzīvē ir Bībelei. Vēlāk Zigmunds Freids mācās Šperla
ģimnāzijā, kur 14 gadu vecumā bija iespēja izvēlēties humanitāro vai
dabaszinību virzienu. Freids izvēlējās humanitāro virzienu un 8 gadus bija
labākais skolnieks klasē. 17 gadu vecumā viņš iestājās Vīnes Universitātē.
Īpaši viņu interesēja dabiskās zinības. Freids neaprobežojās ar parādību
aprakstīšanu, viņš meklēja to cēloņus un likumus (šādu pieeju sauc par
determinismu). Strādājot Vīnes Fizioloģijas institūtā, viņš daudz laika
pavadīja pie mikroskopa. Freids vēlējās kļūt par profesionālu zinātnisko
darbinieku. Tajā pašā laikā pasliktinās Freida materiālais stāvoklis. Šīs
grūtības saasinās, gatavojoties kāzām ar tikpat trūcīgo Martu Berni. Zinātne
bija jāpamet, lai meklētu iztikas līdzekļus.
Atlika viena iespēja – sākt strādāt
par praktizējošu ārstu, kaut arī pret šo amatu viņš nejuta patiku. Freids
izvēlējās neiropataloga praksi. Klīnikā
viņš pastiprināti pievērsās bērnu triekas un runas traucējumu pētīšanai. Freids
kļuva par ļoti slavenu neiropatalogu.
-2-
Pirmais Freida
fundamentālais psihoanalītiskais darbs “Sapņa interpretācija” vienlaikus ir arī
viņa intīmā biogrāfija.
Freids vairākkārt iznīcina savas
vēstules, manuskriptus un uzmetumus. 1885. gada 28. aprīļa vēstulē līgavai viņš
raksta: “Katrā ziņā vienu nodomu gandrīz esmu izpildījis, bet to smagi
pārdzīvos daudz vēl nedzimuši cilvēki, kas dzims nelaimīgi. Bet tā kā Tu
nevarēsi uzminēt, par kādiem cilvēkiem domāju, tūdaļ atklāšu noslēpumu: tie ir
mani biogrāfi. Esmu iznīcinājis visus savus 14 gadu uzmetumus un vēstules,
zinātniskos izrakstus un sava darba manuskriptus”.
1915. – 1917. gadā
Freids Vīnes Universitātē laiž klajā lielu mācību kursu “Ievadlekcijas
psihoanalīzē”. Vēlāk viņš to papildināja ar 8 lekcijām.
-3-
KLASISKĀ PSIHOANALĪZE
Psihiskā struktūra:
“Id”, “Ego”, “Super Ego”
Psihiskās dzīves
modelim Freids deva apzīmējumus Id, Ego, Super Ego.
Id – pati zemākā un
dziļākā garīgā aparāta apakšstruktūra. Ietver sevī visu iedzimto, ģenētiski
nosacīto, neapvaldāmas seksuālas un agresīvas tieksmes. Vadās pēc apmierinājuma
principa. Atrodas konfliktattiecībās ar Ego un Superego.
Ego – garīgās dzimšanas
apakšstruktūra. Izceļas kā starpnieks starp Superego un Id, indivīdu un
realitāti. Nes sevī iekšējās pasaules uztveres funkciju un pieskaņojas tai. Cenšas
ņemt vērā un saskaņot savā starpā realitātes prasības, Id un Superego.
Pakļaujas realitātes principam.
Pie Ego
funkcijām pieder:
·
ārējās iedarbības pieredzes ieslēgšana atmiņā
·
izvairīšanās no draudošām ietekmēm
·
kontrole pār instinkta prasībām, kuras rodas no Id.
Ja Id ir nolemts ģenētiski, bet Ego –
individuālās pieredzes produkts, tad Superego ir citu cilvēku iespaida
produkts.
Superego – augstākā garīgās dzīves struktūras instance, pilda iekšējā cenzora
lomu, sirdsapziņa. Tā rodas agrā bērnībā (pēc Z. Freida - saistās ar Eidipa kompleksu) un saglabājas
praktiski nemainīgs nākošajos gados. Superego veidojas, pateicoties bērna
identifikācijas mehānismam ar tēvu, kurš kalpo viņam kā modelis. Ja Ego
pieņems lēmumu vai rīkosies par labu Id, bet pretēji Superego, tad Id izjutīs
nosodījumu, sirdsapziņas pārmetumu, vainas apziņu.
Superego smeļ enerģiju no
Id, tādējādi bieži rīkojas nežēlīgi, pat sadistiski. Freids jaunajā
psihoanalīzes evolūcijas etapā neirastēniķu vainas apziņu skaidroja ar Superego
iespaidu. Tāda pieeja palīdzēja izskaidrot trauksmainības fenomenu, tagad tas
ieņem nozīmīgu vietu psihoanalīzē. Izdala trīs trauksmainības veidus:
1.
Realitātē radusies.
2.
Bezapziņas Id iespaidotā.
3.
Superego iespaidotā.
-4-
Psihoanalīzes uzdevums bija atbrīvot Ego no dažādām iespaidošanas formām un palielināt tā spēku.
Trīskomponentu personības modelis ļāva
nodalīt Ego izpratni un apziņu, izskaidrot Ego kā personīgo psihisko
realitāti, tajā pat laikā arī kā nozīmīgu uzvedību vadošu faktoru. Tomēr
Freids, lai atbrīvotu subjektu no neirozes, neatkāpās no savas senās Ego
un Id attiecību salīdzināšanas.
Enerģētiskais aspekts: libido
un kultūra.
Libido ir tikai termins, kas apzīmē psihisko pārvērtību totalitāti, kuru līdz
galam Psihoanalīzē centrālais termins ir “libido”. Taču, ja Freids, vismaz
savas darbības sākuma periodā, to identificēja ar seksualitāti, tad viņa
sekotājs K. G. Jungs ar to saprot garīgo enerģiju vispār, dzīves instinktu
visplašākā nozīmē. Šī termina ieviešana sniedz līdzīgu progresu, kādu guva fizika,
ievedot jēdzienu “enerģija”, un proti: psihi var saprast kā dinamisku vienību.
Arī psihiskā enerģija ir vienmēr viena un tā pati (atšķiras vienīgi tās
dažādais “izkārtojums” vēsturiskos periodos). “Libido ir ne tikai
nekonkrēts un nezināms, bet tas ir nekas cits kā x – tīra hipotēze, tēls vai
monētu aizvietojošs žetons; tas ir konkrēti neapgūstams tāpat, kā neapgūstama
ir fizikālās pasaules parādību enerģija. Lielo ķermeņu mehāniku vai
elektromagnētiskās parādības nekādi nevar izskaidrot ar gaismas teoriju, jo
mehānika vai elektromagnētisms nav gaisma. Te nevis fizikāli spēki pārvēršas
viens otrā, bet enerģija maina savu formu. Spēki ir fenomenāli, bet to
ekvivalento attiecību pamatmoments ir hipotētisks enerģijas jēdziens, kurš ir
pilnīgi psiholoģisks un nav nekā kopēja ar objektīvo realitāti. Libido
teorijā mēs tiecamies pēc tiem pašiem domas panākumiem, ko sasniegusi
fizika.” 10 ( 37. lpp.)
Libido ir tikai termins, kas apzīmē psihisko pārvērtību totalitāti, kuras līdz
galam nevar nekad izzināt, atspoguļot
pašapziņā, bet kurš nepieciešams, lai sāktu analizēt psihi. Tā savā būtībā ir
metodoloģiska fikcija.
Libido enerģija ir saistīta ar visām organisma funkcionālajām sistēmām. Tās
izpausmes formas ir ļoti daudzveidīgas ( bērnībā – ēšanas instinkts, vēlāk –
seksualitāte u.t.t. ). Kultūras rašanās saistīta ar nelielas kopējās enerģijas
daļas novirzīšanos no tās dabiskās izpausmes veidiem un kultūras un
civilizācijas attīstību. Tā vienmēr rodas kā pārpalikums no iepriekšējā
psihiskā sprieguma vai arī kā potenciāla starpība starp psihes līmeņiem. Izšķir
trīs sprieguma avotus:
1.
Starp garu un matēriju pašā
cilvēka iekšienē.
2.
Starp indivīda instinktiem un tām
nogulsnēm, kas nāk no iepriekšējo paaudžu mantojuma.
3.
Spriegums, kas rada enerģijas
pārpalikumu konflikta gadījumā ar vecākiem un sabiedrību, kuri ierobežo brīvu
instinktu izpausmi.
-5-
Piem. “vecāku komplekss” (zēniem – Edipa, meitenēm – Elektras ), kurš
attiecas nevis uz reāliem tēviem un mātēm, bet gan uz viņu tēliem (imago). Tie
ir simboli, kas norāda uz bērna socializēšanās pretrunīgo procesu. Abi šie
kompleksi vēlāk pāriet stadijā, kuru dēvē par “pašuzupurēšanās sindromu”. Šai
problēmai ir liela loma reliģijā. Reliģija ir līdzeklis cilvēka psiholoģiskai
pielāgošanai apkārtējai videi. “Cilvēkam talkā nāk reliģija: pa ērtiem
simboliskiem tēliem tā pārnes libido… uz meklējamiem simboliem, uz
dieviem, kas dod iespēju pāriet no infantilās pasaules uz pieaugušo pasauli.
Līdz ar to libido iegūst tālāku sociālās pielietošanas spēju.”10 ( 64. lpp.)
Centrālā loma psiholoģiskā mehānismā,
kas transformē brīvās enerģijas pārpalikumus kultūras parādībā, ir simbolam.
Pati simbolu izveidošana ir neapzināts process, tāpēc tie ir neracionāli (nav
nedz jēdzieni, nedz alegorijas, jo izsaka nezināmo, to, kā izcelsme, jēga un
mērķis ir nezināmi). Simboli nes sevī psihiskās enerģijas lādiņu un tāpēc tiem
piemīt maģiskas īpašības. Svētie priekšmeti un talismani, kā arī maģiski
rituāli ir transformētās libidozās enerģijas pirmās izpausmes formas. Kultūras
pamatā ir nemitīgs simbolu radīšanas process ( fetišisms, totēmisms, mitoloģija
u.c.).
Kultūras attīstība ir mokošs, slimīgs
process, kā rezultātā arvien vairāk tiek pakļauta cilvēka instinktīvā daba.
Cilvēks sāk uzskatīt pats savu sākotnējo dabu par naidīgu sev, instinktiem un kolektīvai
pašapziņai. Šī atsvešināšanās ir “civilizēta cilvēka zīmogs”, kurš aicināts
nodibināt harmoniju pats ar sevi, starp “dabu” un “kultūru” sevī. Kultūras
slānis ir ļoti plašs salīdzinot ar zemapziņas dzīlēm un cilvēki, ārēji
civilizēti, tomēr saglabā sevī arhaisko mantojumu. “Simbols nozīmē: iespēju un
norādījumu uz augstāku un plašāku jēgu viņpus mūsu šodienas izpratnes spējai.” 11
( 370. lpp.)
Psihiskās enerģijas (libido)
virzība, saskaņā ar Junga mācību, realizējas divos psiholoģiskajos tipos – ekstravertā
un intravertā, kuri atšķiras viens no otra ar interešu ievirzi un libido
kustību. Tie apzīmē reakciju, izturēšanās veidu pret ārējās un iekšējās
pasaules objektiem. Katram cilvēkam piemīt abas ievirzes, taču sarežģītie
dzīves apstākļi nosaka to, ka viens vai otrs no tiem sāk dominēt.
To, pie kāda tipa pieder cilvēks, viņš
pats, kā likums, neapzinās. Turklāt ekstraversija un intraversija attiecas
viens pret otru kompensatoriski, t.i., ja apziņa ir virzīta ekstravertīvi, tad
zemapziņa – intravertīvi, un otrādi. Tipu atšķirības nosaka attieksmi pret
objektu, turklāt, viņš šo savu klasifikāciju nav apriori deducējis, bet ir
izsecinājis uz empīrisku novērojumu pamata, tos apkopojot un sistematizējot.
-6-
Psihoseksuālās attīstības
stadijas.
Z. Freida psihoseksuālās attīstības
stadijas teorija ir cieši saistīta ar priekšstatu par infantilo seksualitāti.
Freids izvirza pieņēmumus, ka cilvēks jau no savas dzimšanas brīža tiecas gūt
seksuālu apmierinājumu, seksuālu baudu. Viņš izdalīja piecas bērna psihoseksuālās
attīstības stadijas:
·
orālo
·
anālo
·
fallisko
·
latento
·
ģenitālo
Orālā stadija
(no dzimšanas līdz 2 gadu vecumam)
Freids
uzskata, ka pirmajā stadijā bērnam ir raksturīgs autoerotisms, jo bērnam, lai
gūtu baudu, pietiek pašam ar sevi, koncentrēšanos ap savu muti, baudas gūšanu
zīžot. Dažkārt vārds “narcistisks” Freida darbos nozīmē arī “autoerotisks”.
“Narcisms
– jēdziens, kuram var izšķirt vismaz divas pamatnozīmes. Primārais narcisms ir
agrīns stāvoklis, kurā bērnu noslogo paša libido. Sekundārais narcisms –
objektu noslogotais libido tiek novirzīts uz sevi pašu.” 1 (73.
lpp.)
Anālā stadija
(no 2 līdz 3 gadu vecumam)
To
nosaka bērna koncentrēšanās uz savu izdalījumu un izvadorgānu darbības
rezultātu procesu. Bērni, kas sekmīgi izgājuši šo procesu, turpmāk izrādīs
domāšanas elastīgumu, kārtību, godprātību. Agra un piespiedu radināšana pie
podiņa izsauc hipertīrības parādīšanos. Vecāku iecietīga attieksme pret dabisko
vajadzību apmierināšanu bērnam izsauc to, ka viņam, pieaugušam esot, būs nosliece
uz negatīvismu, nevaldāmību, vēlēšanos būt līderpozīcijās u.t.t.
Falliskā
stadija
( no 4 līdz 5 gadu vecumam )
Bērnam
rodas interese par saviem dzimumorgāniem. Šajā stadijā veidojas pieķeršanās
vienam no vecākiem (pretējā dzimuma). Freids uzskata, ka viens no spēcīgākiem
bērnu kompleksiem ir Eidipa komplekss, atgādinot sengrieķu mitoloģijas tēla
Eidipa likteni. Freids saka, ka tā ir vēlme zēnam mīlēt
-7-
māti un gulēt ar viņu, ienīstot tēvu kā sāncensi. Tā kā šī dziņa
bioloģiski un morāli netiek pieļauta, no tās rodas seksuāli kompleksi. Bērnu
perversās seksualitātes formas nedrīkst vardarbīgi apspiest. Ar to var panākt
tikai pārvirzi, kas vēlāk rada noslieci uz neirotisku saslimšanu. “Izstumšanas
vietā vajag veidot sublimāciju, t.i. aizstāšanu ar kaut ko citu, atšķirīgu.” 4
(85. lpp.)
Latentā
stadija
( no 6 līdz 12 gadu vecumam)
Seksuālās
potences ir bremzētas, tās it kā snauž un nav orientētas uz savām ķermeņa
daļām. Z. Freids uzskata divus neapzinātā veidus: latento un izstumto.
Latentais neapzinātais var pats no sevis kļūt par apzināto. Tādēļ viņš to dēvē
par pirmsapzināto, jo izstumtais neapzinātais patstāvīgi, bez psihoanalītiskās
darbības nevar kļūt apzināts.
Ģenitālā
stadija
( no 12 līdz 18 gadu vecumam)
Tā
izpaužas pastiprinātā interesē par saviem dzimumorgāniem un pretējo dzimumu.
“Par personības attīstības noteicošo pamatmehānismu šajā gadījumā kļūst
konflikts starp “Id” un “Superego”. “Id” parasti spiež darīt to, ko aizliedz
“Superego”. “Ego”, kā personības racionālā daļa, mēģina palīdzēt atrisināt šo
konfliktu. Tādēļ “Ego” psiholoģijā uzsvars tiek likts uz “Ego” mehānismu
darbību.” 8 (87. lpp.)
-8-
Brīvās asociācijas.
Freida pamatdoma
saistīta ar neapzinātas psihiskas darbības analīzi, tās principu atklāšanu. Tā
ir mācība par bezapziņu.
Kā var izzināt
bezapziņu? Viena no svarīgākajām Freida metodēm ir tā saucamā “brīvo asociāciju
metode”. Freids nonāca pie secinājuma, ka cenšanās pārvarēt cilvēka nevēlēšanos
runāt, viņa pretestību, aizsardzību ar psiholoģiskā spiediena palīdzību bieži
vien ir neefektīva. Tā tikai pastiprina pretestību. Viņš secināja, ka
pretestību iespējams pārvarēt, ļaujot klienta domām, asociācijām plūst brīvā
veidā, nemēģinot tās ietekmēt. Brīvo asociāciju metodes būtība bija tāda, ka
psihoanalītiķis lūdz klientu atbrīvoties no ikdienas domām, nekoncentrēt savas
domas uz kādām jaunām lietām vai problēmām un skaļi izsacīt visu, kas viņam
šādā brīdī nāk prātā. Klients parasti atguļas uz kušetes, bet psihoanalītiķis
sēž galvgalī. Šādā veidā cilvēks ļaujas brīvam domu un asociāciju plūdumam,
runā visu, kas viņam ienāk prātā.
Sekojot asociāciju
gaitai, Freids konstatēja, ka parādās sen aizmirsti bērnības iespaidi. Agri vai
vēlu cilvēks nonāk savās asociācijās pie vecākiem un attiecībām ar viņiem, sāk
pārdzīvot ļoti spēcīgas jūtas, tādas, kuras viņš izjutis agrā bērnībā. Tādā
veidā analītiķiem rodas iespēja izzināt to, kas izstumts no cilvēka apziņas
t.i. atrodas bezapziņā. Bieži vien, ņemot par pamatu šīs asociācijas, psihologs
spēj izskaidrot cilvēkam to spēku darbību, kuri līdz tam brīdim ir bijuši
slēpti no cilvēka apziņas. “Šī brīvo asociāciju metode vienlaikus ir gan
bezapziņas izzināšanas metode, gan arī viens no psihoanalīzes kā terapijas
paņēmieniem, kas palīdz cilvēkam labāk izprast sevi.” 5 (31. lpp.)
Nerealizētas dziņas,
lieli pārdzīvojumi neizzūd no cilvēka psihes bez pēdām, tie tiek izspiesti
psihes neapzinātajā sfērā, kur turpina aktīvi iedarboties, izpaužoties šifrētā,
mainīgā veidā. Tā rodas neirozes, psihiski traucējumi. Tā ir situācija, kad es
it kā gribu, bet nedrīkstu. Ja uzvar “nedrīkstu”, tad tas, ko vēlos, aiziet
neapzinātā sfērā un turpina mani mocīt visu dzīvi, kamēr šīs mokas nenoņem
psihoanalīze ar speciāliem dziedniecības paņēmieniem. Freids uzskata, ka
nejaušību psihiskajā dzīvē ir daudz mazāk, nekā pierasts domāt.
Brīvās asociācijas bija pirmā metode,
kuru Freids izstrādāja patstāvīgi un ar kuras palīdzību sāka analizēt savus
pacientus. Strādājot ar šo metodi, viņš ievēroja, ka nereti klienti asociācijās
izmanto savus sapņus, viņi runā par to, ko ir redzējuši sapnī, paļaujas brīvam
domu asociāciju plūdumam. Freids secināja, ka tās asociācijas, kas saistītas ar
sapņiem ir nozīmīgākas nekā tās, kas asociējas ar cilvēka ikdienu, ar viņa
nomoda stāvokli. Sapņu analīzes rezultātus Freids apkopoja fundamentālā darbā “Sapņu interpretācija”, kurš iznāca
1900. gadā.
-9-
Sapņa analīze.
Freids izdalīja divas galvenās sapņa
funkcijas:
·
fizioloģiskā,
·
psiholoģiskā.
Par fizioloģisko funkciju viņš
uzskatīja nosargāt miegu. Cilvēks redz sapņus tāpēc, lai varētu mierīgi gulēt,
jo, cilvēkam aizmiegot, viņa iekšējā cenzūra, kas ir priekšapziņā, pavājina
barjeru, kas ir starp apziņu un bezapziņu. Sapnis ir tas, kas aizsargā cilvēku
no viņa nepieņemamām vēlmēm. Tikai tad, ja šī cenzūra kaut kādu iemeslu dēļ
nenostrādā, cilvēks redz tādus sapņus, no kuriem viņš pamostas ar aukstiem
sviedriem. Normāli cilvēks sapņo tādus sapņus, kas viņam ir pieņemami.
Psiholoģiskā sapņu
funkcija ir apzināto vai neapzināto vēlmju piepildījums. Apzināto vēlmju
piepildījums vairāk raksturīgs bērnu sapņiem, jo bērniem vēl nav izstumto vai
apspiesto vēlmju; tās parādās vēlāk. Parasti tie ir tādi sapņi, no kuriem
pamostoties mēs varētu teikt: “Žēl, ka tas bija tikai sapnis.” Tātad, tā bija
tā vēlme, kura ir piepildījusies sapnī, bet nevar tikt realizēta īstenībā.
Kas veido sapņa
saturu? Tas, ko mēs sapnī redzam Freids nosauc par atklātu manifestējošu sapni.
Bieži vien sapnī notiekošais ir kas tāds, kas noticis iepriekšējā dienā. Sapnī
cilvēks redz fragmentus no dažādām situācijām dīvainā kombinācijā. Otrs
faktors, kas nosaka sapņa saturu ir fizioloģiskās sajūtas. Tas, vai mēs guļam
siltā vai aukstā istabā, uz kura sāna guļam, vai mums ir apgrūtināta
sirdsdarbība vai nē un tamlīdzīgi faktori. Liela nozīme ir arī tam, vai mums ir
vai nav vajadzība nokārtot savas fizioloģiskās vajadzības.
Freids uzskatīja, ka
īpaša nozīme ir latentajam jeb slēptajam sapņa saturam – mūsu iekšējiem
konfliktiem, apspiestām dziņām, no apziņas izspiestām vēlmēm. Tie var būt arī
bioloģiski instinkti, kas nāk no mūsu dziļākajiem bezapziņas slāņiem. Tikai
izprotot sapņa slēpto raksturu, mēs varam izprast sapņa jēgu.
Freids izšķir
primāros un sekundāros mehānismus, kādos veidojas sapņa process. Primārie
mehānismi ir pilnībā neapzināti, tie darbojas ārpus mūsu gribas, ārpus mūsu
apziņas, paši par sevi. Z. Freids min četrus būtiskākos sapņa aizsardzības
mehānismus.
·
Aizvietošana.
Aizvietošanas gadījumā sapnī tā
enerģija, ko sevī nes neapzinātais impulss, tiek pārvietota uz kādu neitrālu
objektu. Šis neitrālais objekts it kā atdzīvojas, tiek uzlādēts ar enerģiju, ko
satur slēptais impulss. Aiz šāda neitrāla sapņa slēpjas kāda dziņa, apspiesta
vēlme, kura sapnī tiešā veidā neparādās, bet
-10-
ar savu enerģiju it kā uzlādē kādu neitrālu
notikumu vai tēlu. Freids uzskata, ka tas ir veids, kādā bezapziņas impulss
nokļūst apziņā. Impulss pieņem kādu neitrālu veidolu, ietērpjas kādā neitrālā
notikumā, tiek cauri cenzūrai un nokļūst cilvēka apziņā. Apziņa, cilvēkam
aizmiegot, neizslēdzas; tā saglabājas. Ja sapņu tēli nebūtu apzināti, tiem
nebūtu manifestējošais raksturs, mēs par to nemaz nevarētu runāt.
·
Simbolizācija.
Tā ir sava veida aizvietošana vai aizstāšana, bet šeit vairs nav runa par neitrāliem tēliem, kas ir uzlādēti ar enerģiju. Šajā gadījumā noteiktas dziņas, vēlmes atklājas sapnī simboliskā veidā. Tas, kas ir apziņai nepieņemams, kas traucē, sapnī tiek pārstāvēts un apmierināts. No vienas puses, pieņēmums par simbolizācijas mehānismu varbūt ir visoriģinālākais Freida koncepcijā; no otras puses, tas ir visvairāk kritizētais.
Kas sapnī simboliskā veidā var tikt pārstāvēts? Vispirms tie ir cilvēka dzimumorgāni, ģenitālijas. Vīrišķie – zobeni, naži, čūskas, kaklasaites, lietussargi, šļūtenes, jebkurš priekšmets, kas var radīt zināmas asociācijas. Sievišķās – jebkura veida iedobumi: balkoni, ielejas, alas, nišas u.t.t. Dzimšana psiholoģiskā veidā ir pārstāvēta ar ūdeni; to var uztvert kā dzimšanas simbolu. Dzimumakts – jebkura veida strauja pārvietošanās: kāpšana kalnā, braukšana automašīnā, braukšana ar velosipēdu un tamlīdzīgi. Sapņiem par lidošanu arī ir seksuāls raksturs; tas nozīmē erekciju. Narcisms sapņos atspoguļojas visai īpatnēji – cilvēks redz sevi zārkā vai kādā citā variantā redz sevi mirušu. Cilvēks sevi aplūko it kā no malas.
· Kondensācija.
Tā ir sabiezināšana, kuras rezultātā
vairākas zemapziņas vēlmes, zīmes apvienojas vienā sapņu tēlā. Bieži vien sapņu
tēls ir daudznozīmīgs, tas nepārstāv kādu vienu vēlmi. Reizēm ir vērojama tā
saucamā iradiācija. Freids to neizdala kā atsevišķu mehānismu; iradiāciju viņš
piemin kā kondensāciju. Iradiācijas gadījumā viena un tā pati vēlme izpaužas
dažādos, vairākos sapņu tēlos, tā izstarojas. Pateicoties kondensācijai, mēs
sapnī redzam visneparastākās kombinācijas, zūd laika un telpas robežas, kopā
nonāk cilvēki, kuriem nav nekādas savstarpējas saistības, kuri ir atrauti laikā
un telpā. Pateicoties kondensācijas mehānismam, sapņi iegūst sireālistisku
veidolu.
·
Projekcija.
Projekcija
ir kā aizsardzības mehānisms – savu apspiesto vēlmju, dziņu piedēvēšana otram
cilvēkam; bet patiesībā mēs redzam paši sevi, savu atspulgu. Šajā gadījumā mēs
piedēvējam savas agresīvās vēlmes, dziņas sapņa tēlam.
Šie
visi sapņa darba mehānismi, lai arī cik hipotētiski tie būtu, parāda, cik
sarežģīts ir sapņa veidošanās process.
-11-
Pieminētie
ir primārie mehānismi. Freids izvirzīja pieņēmumu, ka, pirms parādās sapņa
tēls, notiek sapņa materiāla apstrāde; tas ir sekundārais sapņa darbs –
otrreizēja sapņa materiāla apstrāde. Tā ir loģiska sapņa materiāla apstrāde,
kurā piedalās domāšana. Freids uzskatīja, ka sākotnējais sapņa materiāls,
pateicoties šim mehānismam, ir absolūti haotisks. Pārstrādes rezultātā mēs
iegūstam gatavo sapņa tēlu; tas ir tas, ko Freids dēvē par manifestējošo sapni.
Ja mēs pierakstām savu sapni, tad piešķiram tam noteiktu literāru formu,
vēlreiz to apzināti pārstrādājam. ”Ja tiešām mēs gribam reālu sapni analizēt,
tad tas ir jāpieraksta tikpat nesakarīgs kādu mēs to esam redzējuši; to var arī
uzzīmēt. Ja mēs kādam cilvēkam sākam sapni pārstāstīt, tas nozīmē, ka mēs to
esam vēlreiz pārdomājuši, ielikuši kādā noteiktā stereotipā, kādā mums zināmā
pieņemamā sižetā. Labai analīzei ir nepieciešams “tīrs”, “jēls” materiāls. 5
(36. lpp.)
-12-
ANALĪTISKĀ PSIHOLOĢIJA
Karls Gustavs Jungs
( 1875. – 1961.)
Freida
mācībai bija vairāki ievērojami sekotāji. Viens no viņiem K. G. Jungs virza
psihoanalīzes attīstību 20. gs. 20.-50. gados. Viņš savu mācību dēvē par analītisko
psiholoģiju. Analītiskā metode nozīmē psihes pētīšanu, kad tiek
izgaismota kāda parādība, attīrīta un atrasta jēga. Jungs raksta:
“…esmu
mēģinājis sniegt vispārīgu uzskatu par bezapziņas struktūru. Tās saturi,
arhetipi zināmā mērā ir dzīlē paslēpti apzinātās dvēseles fundamenti vai, ja
izmanto citu salīdzinājumu,- saknes, kas iegrimušas ne tikai zemē šā vārda
šaurākā nozīmē, bet arī pasaulē vispār. Arhetipi – gatavības sistēmas, kas
vienlaikus ir gan tēls, gan emocijas. Tos manto līdz ar smadzeņu struktūru; tie
ir tās psihiskais aspekts. No vienas puses, tie formē spēcīgu, instinktīvu
aizspriedumu, bet no otras, - tie ir visefektīvākais instinktīvās pielāgošanās
līdzeklis.” 3 (68.-69.lpp.)
Iztirzājot
šo jautājumu, jārēķinās ar pavisam neparastām grūtībām. Pirmām kārtām ar to
faktu, ka arhetips un tā funkcija saprotama nevis kā racionāli pārdomājama
sistēma, bet drīzāk kā pirmsvēsturiska, iracionālas psiholoģijas daļa.
Būtiskākie
arhetipi ir: persona, animus, ēna, gudrais vīrs, lielā māte, patība bērns.
Salīdzinājumā ar Freidu, Jungs paplašina “libido” jēdzienu, saprotot ar to ne
tikai seksuālo enerģiju, bet arī psihisko enerģiju plašākā nozīmē. Tā ir
tieksme un vēlēšanās, dzīvības instinkts kopumā. Zīdainim tas ir ēšanas
instinkts, pieaugušam – seksualitāte.
Jungs
uzskata, ka civilizācija simbolus ir izstūmusi bezapziņā. Reformācija, protestantisma
rašanās ir radījusi plaisu starp apziņu un bezapziņu. No tā arī radusies
vispārēja sabiedrības “neiroze”, kuras sekas jūtamas līdz pat mūsdienām.
Jungs
raksta, ka populāra ir cilvēka identificēšanās ar masku. Persona, uzsakata
Jungs, ir tas, kas cilvēks īstenībā nemaz nav, bet iedomājas esam. Junga doma
spilgti ataino arī mūsu sabiedrību: ”Identifikācija ar amatu un titulu ir kaut
kas pavedinošs, tāpēc daudzi vīrieši nav nekas cits kā gods, ko tiem piešķīrusi
sabiedrība. Aiz šīs čaulas velti būtu meklēt personību. Aiz lielās apdares ir
rodams tikai nožēlojams cilvēciņš. Tāpēc amats (vai kas arī būtu šī ārējā
čaula) ir tikai pavedinošs, jo tā ir lēta kompensācija personīgai
nepietiekamībai.” 3 (197. lpp.)
Jungs
aicina cilvēku uz sevis pašsakārtošanu. Reliģija ilgu laiku bija kalpojusi par
kolektīvās bezapziņas simbolisko izteicēju. Modernajā sabiedrībā līdz ar
ticības zaudēšanu sākās psiholoģiskā krīze. Lai to pārvarētu, Jungs aicina
pievērsties
dvēseles procesu analīzei. Viņš uzskata, ka mācības, kas to prot meklējamas
Austrumos (joga), taču Rietumu cilvēkam tās ir maz pieejamas.
Izmantotās literatūras saraksts.
1. Freids Z. Kādas ilūzijas nākotne – R.,
Intelekts., 1996.
2. Freids Z. Psihoanalīzes nozīme un vēsture-
R., Lielvārds, 1994.
3. Jungs K. G. Dvēseles pasaule – R., 1988.
4. Kūļi M. un R.
Filosofija – R., Zvaigzne ABC, 1998.
5. Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās
teorijas. – R., Zvaigzne ABC, 1999.
6. Šuvajevs I. Psihoanalīze un dzīves māksla – R.,
Intelekts, 1998.
7. Vorobjovs A.
Psiholoģijas pamati – R., Mācību apgāds, 1996.
8. Vorobjovs A.
Psiholoģijas vēsture – R., Mācību apgāds NT, 1998.
9. Фрейд З. Детская сексуальность
и психоанализ детских
неврозов.- Санкт-Петербург, изд.
Институт
Психоанализа, 1997
10. Юнг К. Г. Избранные труды по аналитической
психологии,
т. Ш.
11. Юнг К. Г. Либидо, метаморфозы
и симболы.
-13-
INDIVIDUĀLĀ PSIHOLOĢIJA
Alfrēds Ādlers
(1870. – 1973.)
Otrs ievērojams
virziens psihoanalītiskajā orientācijā ir A. Ādlera individuālā psiholoģija. Svarīgākais
cilvēka uzvedībā, pēc viņa teorijas, ir tieksme sasniegt pārākumu vai pilnību.
Ādlers noliedz Freida panseksuālismu, savukārt personības pilnības sasniegšana
nav iespējama. Līdz ar to sāk attīstīties nepilnvērtības kā kompensācijas
sajūta. Tā kļūst par svarīgu avotu neapzinātai mērķa izvirzīšanai, kurš ir
vērsts uz pilnības sasniegšanu. Šis mērķis – visiem kopīgs, iegūst katrai
personībai savu specifiku, individuālu virzību.
Tas sāk veidoties 4
– 5 gadu vecumā un nosaka to viengabalaino individuālo personības struktūru,
kuru Ādlers nosaucis par “dzīves stilu”. Personības mērķis un dzīves stils
daudzējādā ziņā ir neapzināts.
“Tā kā personība
nevar sasniegt pilnību, tad radusies nepilnvērtības sajūta var attīstīties par
nepilnvērtības kompleksu un beigties ar neirozi. Neirožu rašanos bērniem
likumsakarīgi nodrošina nepareizas audzināšanas apstākļi vai arī tās rodas
izlutinātiem un nemīlētiem bērniem.” 8 (79. lpp.)
Ādlers uzskata, ka
galvenie nepilnvērtības sajūtas priekšnoteikumi veidojas agrā bērnībā. Tos var
iedalīt trijās grupās:
·
bērni, kas dzimuši ar fiziskiem defektiem un uztver
tos kā dzīves šķēršļus;
·
izlutināti bērni, jo viņi dzīvo simbiotiski; viņiem
nerodas pašvērtības sajūtas. Kad šādai eksistēšanai pienāk gals, viņi jūtas
“padzīti no paradīzes”;
·
cietsirdīgi bērni, kuri visur redz ienaidniekus un
uzvedas tā, it kā atrastos ienaidnieka nometnē.
Ādleram šāds redzējums ļāva formulēt
audzināšanas pamatprincipus. Viņš uzskatīja, ka svarīgākais ir ieaudzināt
bērnos neatlaidību un patstāvību, pacietību sarežģītās situācijās. Jāatsakās no
jebkuras bezjēdzīgas piespiešanas, pazemošanas, izsmiekla, apvainojuma, soda.
Par pašu svarīgāko viņš uzskatīja, ka neviens bērns nedrīkst zaudēt ticību
nākotnei. Katram cilvēkam piemīt sociālo interešu sistēma; tā, tāpat kā
nepilnvērtības sajūta, ir nepieciešamā cilvēka vājuma kompensācija, viņa
nepieciešamība izjust drošību kā rezultātu. Pamatuzdevumi, kurus risina cilvēks
savā dzīvē, prasa cilvēka spēju kooperēties, bet, ja cilvēkam nepiemīt
kooperēšanās spējas, tad viņš nespēj šīs problēmas atrisināt un iegūst
patoloģisku attīstības virzību.
Ādlers kļuva par
sociālā virziena pamatlicēju psihoanalīzes attīstībā, jo uzsvēra sociālo
momentu lielo nozīmi personības attīstībā.
-14-
NEOFREIDISMS
Ēriks Fromms
(1900. – 1980.)
Ē. Fromms attīstīja humānistisko
psihoanalīzi. Viņš savu uzmanību vērš uz sabiedrības un indivīda
attiecībām, to morālo pilnveidošanu. Fromms uzskata, ka katra neiroze, ko
konstatē Freids un citi psihoanalītiķi, ir morāla problēma; psihoanalīze
jāsaista ar mācību par sabiedrību un ētiku. Pievēršoties cilvēka
psiholoģiskajām novirzēm, ir izskaidrojami sociālās dzīves notikumi. Fromms,
atšķirībā no Freida un Junga, daudz vairāk nodarbojas ar sociālās dzīves
problēmām. Viņš sarakstījis grāmatas “Bēgšana no brīvības”, “Mīlestības
māksla”, “Cilvēka sirds” un daudzus citus darbus, kuros apcer cilvēka vietu
mūsdienu pasaulē un tās izpratnei raksturīgo traģisko pieskaņu.
Fromms izstrādā
nozīmīgu psihoanalītisku teoriju par agresivitāti. Darbā “Cilvēka
destruktivitātes anatomija” viņš aplūko dažādus agresivitātes tipus. Valda divu
veidu agresivitāte: labvēlīgā un ļaunprātīgā.
Ļaunprātīgā
agresivitāte izpaužas cietsirdībā, citu cilvēku fiziskā un psiholoģiskā pazemošanā.
Fromms māca, ka agresija rodas nevis no spēka pārpilnības, bet gan no tā
trūkuma.
Labvēlīgā
agresivitāte ir pretpols ļaunprātīgai agresivitātei, t.i. pozitīvās jūtas –
mīlestība.
-15-
“EGO” PSIHOLOĢIJA
Anna Freida
(1895. - 1982.)
Psihoanalītisko mācību pamatā par
neirozēm vienlaicīgi radās arī mācība par infantilo seksualitāti un uz tās
pamatiem būvēta, tik tikko iezīmēta psihoanalītiskā psiholoģija un bērnības
psihopatoloģija.
Anna Freida pētīja
psiholoģiskā orientācijā psihiskās attīstības kritēriju problēmu. Par galveno
psihiskās attīstības kritēriju viņa uzskatīja bērna orientāciju uz seksuālo
objektu. A. Freida deva nozīmīgu ieguldījumu “Ego psiholoģijā”, tās
izveidē un attīstībā. Viņa uzskatīja, ka par tieksmes objektu līdz pusaudža
vecumam kalpo ģimenes locekļi: māte vai tēvs. Pusaudža vecumā notiek
pārorientācija uz seksuālo objektu – ārpusģimenes pretējā dzimuma pārstāvi.
A. Freida uzskatīja,
ka bērni iziet astoņas psihoseksuālās attīstības stadijas, kuru raksturs atstāj
zināmu iespaidu uz personīgo īpašību veidošanos. Katrā stadijā kāda noteikta
ķermeņa daļa kalpo kā baudas gūšanas avots.
·
Bioloģiskā
vienotība, kas veidojas starp bērnu un māti bērna dzīves sākumā. Tā ir fāze, kurā
mātes narcisisms izplatās uz bērnu, un bērns no savas puses ieslēdz māti savā
narcistiskajā vidē. Šķiršanās bailes un vēlēšanās būt patstāvīgam nodrošina
bērna attīstību šajā fāzē.
·
Mīlestība uz
aizgādniecību jeb “atsevišķo objektu” periods, kurā bērna izvēli regulē nevis “Es”,
bet instinktīvās ierosmes un viņa vajadzības. Tiek izvēlēts objekts, kas ļauj
dotajā situācijā apmierināt situatīvo vajadzību vai ierosmi.
·
Objektattieksmju
stadija, kuras laikā bērnam izpaužas konstanta virzība uz noteiktu personību,
kas visbiežāk nodrošina viņam vajadzību un vēlmju apmierināšanu.
·
Anāli sadistiskā
stadija, kad bērna libido un agresivitāte ir vērsti uz vienu un to pašu objektu.
·
Edipa (falliskā)
stadija, kad par bērna seksuālo funkciju objektu kļūst abi vecāki, īpaši viens
no viņiem, bet ar otru notiek sāncensība. Uzvedības priekšplānā šajā stadijā
izvirzās ziņkārība, lielība, sevis izrādīšana.
-16-
·
Latentā stadija, kad lielā mērā
atkāpjas vecāku libidozā aizpildīšana. Libido tiek virzīts un orientējas uz
vienaudžiem, grupas vadītājiem, skolotājiem, ideāliem un tml. Ļoti bieži notiek
vilšanās vecāku ideālajā tēlā, ko realizē bērna fantāzija (ģimenes romāns,
dvīņu fantāzijas u.t.t.)
·
Priekšpubertāte, kuru nosaka
latentajai stadijai piemītošā libido satura apdzišana.
·
Pubertāte – posms, kad jaunam
cilvēkam libido ir orientēts divējādi: heteroseksuāla mīlestības objekta izvēle
ārpus ģimenes un paša seksuālo pārdzīvojumu apgūšana.
Visi
“Ego” psiholoģijas virziena zinātnieki pēta baiļu, vainas apziņas nozīmi un
labvēlīgas atmosfēras radīšanu bērnībā, kas ir neirožu rašanās profilakses
garantija. Pedagoģiskās rekomendācijas piedāvā izvairīties no jebkuras vecāku
stingrības ārējā vidē un jebkuras autoritātes stingrības “Super es” veidošanā
iekšējā pasaulē.
-17-
PSIHOANALĪZES NOZĪME
Psihoanalīze
ir ārstnieciska metode, kas mēģina dziedināt noteiktas nervozitātes (neirozes)
formas.
Psihoanalītiskā
terapija spēj ārstēt tādas slimības formas kā histēriskos krampjus un aiztures
izpausmes, kā arī visdažādākos uzmācīgo neirožu (uzmācīgo priekšstatu un
darbības) simptomus.
Psihoanalīzei
ir nozīme arī nepsiholoģiskajās zinātnēs kā valodniecībā (žestu valoda,
rakstība ), filosofijā (spēj sniegt personības psihogrammu), bioloģijā,
ontoģenēzē, kultūrvēsturē, mākslas zinātnē, socioloģijā, pedagoģijā.
Psihoanalīzes
teorija ir mēģinājums darīt saprotamas divu veidu parādības: pārnesumu un
pretošanos. Neirozes izskaidrošana ir psihoanalīzes uzdevums. Psihoanalīze
nekad nav pretendējusi uz pilnīgu cilvēka dvēseles dzīves teorētisko atklāsmi,
tā tikai vēlējusies, lai tās atziņas iemantotu citādi iegūto zināšanu
papildināšanai un koriģēšanai. Psihoanalīze ir ne tikai teorija, bet arī darbība un institucionalizēta
kustība, tā ietver sevī noteikta nosacījuma teoriju.
Psihoanalīze
par savas analīzes mērķi izvirzīja neapšaubāmi svarīgas un aktuālas mūsdienu
sabiedrībai un teorētiskai domai problēmas. Psihoanalītiķi par dominējošo
faktoru pieņem apziņu, bet par sabiedriskās attīstības kritērijiem- cilvēka
pašsajūtu sociālajos apstākļos. Pārvēršot psihi par vienīgo izpētes priekšmetu,
viņi tās analīzes procesā cer rast atbildi uz jautājumu par kultūrā notiekošo
procesu būtību, kā arī piedāvā “receptes” sabiedriskās dzīves “atjaunošanas” procesam, saskaņojot vai pat
pieskaņojot to indivīda psihiskai struktūrai, viņa “mūžīgi dotām” vajadzībām un
vēlmēm. Psihoanalītiķi ideālistiski absolutizē šo cilvēku aktivitāti (turklāt
ne tik daudz materiālo, bet tieši garīgo), pārvēršot to par absolūto un vienīgo
dominanti vēsturē.
Kā
teorētiska mācība, psihoanalīze aizstāv dziņu un zemapziņas pārspēku, kā
praktiska metode – pielieto saprātu kā cilvēka, un līdz ar to arī cilvēces
vienīgo dziedinošo līdzekli.
Saturs
1. Zigmunds Freids
1. lpp.
2. Klasiskā psihoanalīze
2.1. Psihiskā
struktūra: “Id”, “Ego”, “Super Ego”
3. lpp.
2.2.
Enerģētiskais aspekts: libido un kultūra 4. lpp.
2.3.
Psihoseksuālās attīstības stadijas
6. lpp.
2.4.
Brīvās asociācijas
8. lpp.
2.5.
Sapņa analīze
9. lpp.
3. Analītiskā
psiholoģija 12. lpp.
4. Individuālā
psiholoģija
13. lpp.
5. Neofreidisms
14. lpp.
6. “Ego”
psiholoģija 15. lpp.
7. Psihoanalīzes
nozīme
17. lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru