·
Rajona
(pilsētu) tiesu vieta un nozīme Latvijas Republikas tiesu varā.
·
Rajona
(pilsētu tiesu saistība ar citām tiesu sistēmas iestādēm:
· pakļautās iestādes
· Apgabaltiesa un Augstākā tiesa
·
Personas
tiesības un pienākumi, griežoties šajā tiesu varas iestādē.
·
Tiesvedības
principi un tiesas pienākumi.
·
Rajona
(pilsētu) tiesu personāls. Tā pienākumi un atbildība.
Rajona (pilsētas)
tiesas ir vienas no tiesu varas realizētājām Latvijas Republikā. Tās sadurās ar
daudzām problēmām, daudzējādā ziņā tādēļ, ka rajona (pilsētu) tiesas ir
Latvijas Republikas tiesu varas pamatelements, jo tās ir pašā šīs sistēmas
apakšā un tajās tiek izskatīta lielākā daļa lietu. Tām ir arī plašākā lietu
piekritība kā pirmajai instancei. Lielākā daļa cilvēku griežas šajās tiesās,
jo, pirmkārt, tās ir viegli pieejamas jebkuram sabiedrības slānim (materiāli),
otrkārt, sabiedrība par tām ir visvairāk informēta, treškārt, tā ir tiešām
reāli atklāta tiesa un tās tiesas sēdes var klausīties jebkura persona.
Bez rajona (pilsētu) tiesām Latvijas Republikā
tiesu varu realizē arī apgabaltiesas,
Augstākā tiesa un Satversmes tiesa.
Tiesu lietu
izskatīšanas principus un kārtību tajās nosaka Satversme, likums “Par tiesu
varu”, civilprocesuālie, kriminālprocesuālie un administratīvi procesuālie
likumi un likums "Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu
saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu"
Tiesvedība rajona tiesās tiek
veikta saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem. Tiesas spriedums
tiek pasludināts Latvijas Republikas vārdā un pēc stāšanās spēkā iegūst likuma
spēku. Tiesas spriedumus un lēmumus vienmēr pasludina publiski. Ja lieta ir
saistīta ar gadījumiem, kuros ir jāizmanto citas valsts likumdošana, vai arī
kuru tiesas spriešanu īpašā kartībā nosaka likums, šo gadījumu tiesas spriešanā
var tikt izmantotas starptautisko tiesību normas vai citu valstu likumi, kā arī
starptautisko līgumu noteiktie saistošie noteikumi, konvencijas.
Rajona tiesās lietas tiek izskatītas atklāti (atklāta
tiesas sēde) un tajā kā klausītājs var piedalīties jebkura persona. Lietu
izskatīšana slēgtā tiesas
sēdē pieļaujama tikai likumā noteiktajos gadījumos, ievērojot visus
citus tiesvedības noteikumus.
No tiesu varas tieši atkarīgas
iestādes veido tiesu sistēmu, un rajona (pilsētu) tiesa ar tām ir cieši saistītas. Tiesu sistēmai piederīgas
iestādes ir arī bāriņtiesas, pagasttiesas, īrestiesas un dzimtsarakstu nodaļas.
Zemesgrāmatu nodaļas arī ietilpst tiesu
sistēmā. Tās izveidotas nekustamo
īpašumu ierakstīšanai, kā
arī ar tiem
saistīto tiesību nostiprināšanai
zemesgrāmatās (zemesgrāmatu nodaļas ir apgabaltiesu pārziņā).
Rajona (pilsētu) tiesu
spriedumi ir saistoši visām šīm iestādēm.
Īres tiesas (tiek veidotas, bet
to pilnīga izveide un darba uzsākšana atlikta līdz 2000. gada 1. janvārim) ir
pirmstiesas iestādes, kuras darbojas specifiskā virzienā: strīdu, kas radušies
no ar dzīvojamo telpu īri saistītām attiecībām, risināšanā (bet šīs tiesas
darbojas arī citos virzienos, un to nosaka Īrestiesu likums). No tām lieta var
nonākt rajona (pilsētas) tiesā, ja par īrestiesas lēmumu 10 dienu laikā ir
iesniegta apelācijas sūdzība aktuālajā īrestiesā. Šajā gadījumā par savu lēmumu
īrestiesa ir atbildīga rajona (pilsētas) tiesas priekšā.
Bāriņtiesa ir aizbildnības un
aizgādnības iestāde. Darbības
likumības uzraudzību attiecībā
uz notariālās funkcijas
pildīšanu, mantojuma lietu kārtošanu
un mantojuma apsardzību veic rajona
(pilsētas) tiesa, gadījumā, ja
bāriņtiesas lēmumu ieinteresētās personas pārsūdz attiecīgā rajona (pilsētas) tiesā mēneša laikā no tā
pieņemšanas dienas vai no dienas, kad šīs personas uzzinājušas par lēmuma
pieņemšanu.
Pagasttiesas
ir pagasta pašvaldību izveidotas iestādes, kuras pagasta administratīvajā teritorijā veic bāriņtiesas uzdevumus, pilda
šajā likumā paredzēto notariālo
funkciju, sniedz Civillikumā paredzētajos gadījumos palīdzību mantojuma lietu kārtošanā un steidzamos
gadījumos veic mantojuma apsardzību. Pārsūdzības kartība un saistība ar rajona
(pilsētu) tiesām ir tāda pati, kā bāriņtiesām.
Rajona (pilsētas) tiesu
spriedumus var pārsūdzēt apelācijas kārtībā tajā Apgabaltiesā, kuras teritorijā
rajona tiesa atrodas. Apelācijas iesniegšanas termiņi civillietām un
krimināllietām atšķiras, tie ir noteikti ar likumu. Apelācijas gadījumā
Apgabaltiesā lieta var tikt izbeigta ar lēmumu vai ar jaunu spriedumu.
Rajona (pilsētu) tiesu
spriedumus kasācijas kārtībā var pārsūdzēt Augstākajā tiesā (vienīgā kasācijas
iestāde Latvijas Republikā). Procesuālo pārkāpumu atklāšanā lieta tiek nodota
vēlreizējai izskatīšanai rajona (pilsētas) tiesā (pirmajā instancē), bet pie
cita tiesneša.
Tiesu sistēmai
piederīgās iestādes darbojas
uz speciālu likumu pamata, un to
metodisko vadību veic Tieslietu ministrija.
Rajona (pilsētas)
tiesas izskata lielāko daļu lietu, jo lielākajai tautas daļai tā ir pieejamā
pirmā instance. Katram ir
tiesības uz tiesas lietas iztiesāšanu likumā noteiktajā
procesuālajā kārtībā.
Katram ir tiesības uz
tiesas aizsardzību pret
tā dzīvības, veselības, personiskās brīvības, goda, cieņas un mantas
apdraudējumiem. Katram ir garantētas tiesības, lai uz pilnīgas līdztiesības
pamata, atklāti izskatot
lietu neatkarīgā un
objektīvā tiesā, tiktu noteiktas tā tiesības un pienākumi vai
pret to vērstās apsūdzības pamatotība, ievērojot visas taisnīguma prasības.
Visi ir
vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā, tiem ir vienādas tiesības
uz likuma aizsardzību. Tiesu spriež tiesa
neatkarīgi no personas izcelsmes, sociālā un mantiskā
stāvokļa, rases un
nacionālās piederības, dzimuma,
izglītības, valodas, attieksmes pret
reliģiju, nodarbošanās veida
un rakstura, dzīvesvietas,
politiskajiem vai citiem uzskatiem.
Bet, ja persona ir saistījusies
ar tiesu, ir saistīta kādā izskatāmā lietā, līodz ar to tai rodas piemākumi
pret tiesu:
par nepakļaušanos tiesai,
izvairīšanos no ierašanās tiesā, tiesneša un tiesas piesēdētāja goda aizskaršanu sakarā ar tiesas spriešanu,
kā arī par citām darbībām, ar kurām
izrādīta necieņa pret tiesu,
vainīgās personas sodāmas likumā noteiktajā kārtībā.
Par zaudējumiem,
kas sakarā ar
nelikumīgu vai nepamatotu tiesas spriedumu radušies personai,
kura piedalās lietā, tiesnesis
nav mantiski atbildīgs.
Jāatcerās, kā tiesneša
spriedums tomēr nav galīgs un nepārsūdzams līdz tā stāšanās spēkā brīdim. Ja
liekas, ka tiesas spriedums ir nelikumīgs
vai nepamatots, to var pārsūdzēt
likumā noteiktajā kārtībā, bet nevar celt tiesā prasību pret
tiesnesi, kurš šo lietu izskatījis.
Tiesas spriedums
stājas likumīgā spēkā pēc tam,
kad izbeidzies tā pārsūdzēšanas vai noprotestēšanas termiņš
un tas nav
pārsūdzēts vai noprotestēts,
vai arī
augstāka tiesa, izskatot
sūdzību vai protestu, to atstājusi negrozītu vai arī to grozījusi,
spriedumu neatceļot.
Spriedums, kas stājies likumīgā
spēkā, ir izpildāms.
Personai ir tiesības prasīt
vest tiesu savā valodā, ja valsts valodu tā nepārvalda. Tad tiesa nodrošina
tiesības iepazīties ar lietas materiāliem un piedalīties tiesas darbībā ar
tulka palīdzību, kā arī tiesības uzstāties tiesā tajā valodā, kuru šī persona
pārvalda. Lai gan tiesvedība Latvijas Republikā notiek valsts valodā, tiesa var
pieļaut arī citu tiesvedības valodu, ja tam piekrīt puses, to advokāti un
prokurors.
Tiesājamajai personai ir tiesības
uz aizstāvību. Šai personai
tiesības lietas izskatīšanā nodrošina tiesa un garantē valsts. Aizstāvis lietas
izskatīšanā var būt tikai advokāts.
Sekojoši tiesvedības principi
pēc likuma ir jāievēro rajona (pilsētas) tiesās:
ü
nevienu
nevar atzīt par vainīgu nozieguma izdarīšanā un sodīt, kamēr viņa vaina nav
pierādīta likumā noteiktajā
kārtībā un atzīta ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu (nevainības
prezumpcijas princips);
ü
tiesājamajam
nav jāpierāda savs nevainīgums;
ü
visas šaubas
par tiesājamā vainu
tiesai jāvērtē par
labu tiesājamajam;
ü
pusēm
procesā ir vienādas tiesības;
ü
likums nosaka
un tiesa nodrošina pusēm vienādas
iespējas izmantot procesuālās tiesības savu interešu aizsardzībai;
ü
puses lietas
izskatīšanas gaitā realizē savas procesuālās tiesības sacīkstes formā;
ü
sacīkste
izpaužas, pusēm iesniedzot pierādījumus un tiesai adresētus pieteikumus, piedaloties
nopratināšanā, citu pierādījumu
pārbaudē un novērtēšanā, kā arī pušu
debatēs un veicot citas procesuālās darbības.
Rajona (pilsētas)
tiesa ir pirmā
instance civillietām,
krimināllietām un lietām,
kas izriet no
administratīvi tiesiskajām
attiecībām. Civilprocesa un kriminālprocesa likumi
nosaka civillietas un krimināllietas, kuras ir piekritīgas
rajona (pilsētas) tiesai.
Civillietās tiesu spriež,
izskatot un izlemjot lietas par strīdiem,
kas saistīti ar fizisko un juridisko personu civiltiesību,
darba tiesību, ģimenes tiesību
un citu tiesību
un likumīgo interešu aizsargāšanu.
Krimināllietās tiesu spriež,
izskatot un izlemjot pret
personām celto apsūdzību pamatotību, attaisnojot nevainīgās
personas vai arī atzīstot personas par
vainīgām nozieguma izdarīšanā un nosakot tām sodu.
Administratīvajās lietās tiesu
spriež, izskatot un izlemjot lietas
par personu administratīvajiem
pārkāpumiem, personu sūdzības par valsts
pārvaldes iestāžu un
amatpersonu rīcību, kā
arī citas no administratīvi
tiesiskajām attiecībām izrietošas lietas.
Rajona (pilsētas) tiesu darba
kārtību un aizsardzību nosaka sekojoši tiesu darbības principi:
ü
tiesu
neatkarību garantē valsts;
ü
nav
pieļaujams iejaukties tiesas darbā;
ü
valsts
iestādēm, sabiedriskajām un politiskajām organizācijām, citām juridiskajām un
fiziskajām personām ir pienākums respektēt un ievērot tiesu neatkarību un
tiesnešu neaizskaramību;
ü
nav pieļaujama nekāda tiesas spriešanas
ierobežošana, iespaidošana, ietekmēšana, tieši
vai netieši draudi,
citāda prettiesiska iejaukšanās
tiesas spriešanā neatkarīgi no
tā, kādā nolūkā un ar kādu ieganstu tas tiktu darīts;
ü
likumdošanas aktos
noteiktajā kārtībā aizliegtas demonstrācijas un piketi
tiesu ēku telpās.
jebkura tiesneša vai tiesas piesēdētāja ietekmēšana un
iejaukšanās tiesas spriešanā
sodāma likumā noteiktajā kārtībā.
Tiesas pienākumi būtu sekojoši:
ü
izskatot jebkuru lietu, noskaidrot objektīvo
patiesību;
ü
izskatot
lietu, konstatēt faktus, pamatojoties uz tiesas sēdē pārbaudītiem
pierādījumiem;
ü
spriedumu
pamatot tikai ar tiem pierādījumiem,
kuri ir iegūti likumā noteiktajā kārtībā
ü
(pierādīšanas
līdzekļus nosaka likums);
ü
tiesas sēdei
katrā lietā jānoris
nepārtraukti, izņemot atpūtai paredzēto laiku;
ü
neviens no
tiesas sastāva tiesnešiem
nav tiesīgs izskatīt citu lietu,
iekams iesāktās lietas izskatīšana nav pabeigta vai tā nav
atlikta likumā noteiktajā kārtībā;
ü
lieta
jāizskata savlaicīgi;
ü
izskatot
lietu, pārbaudīt pierādījumus lietā;
ü
ja
tiesnesis sasniedz likumā “Par tiesu varu” noteikto amata pildīšanas maksimālo
vecumu lietas iztiesāšanas laikā, viņa pilnvaras tiek saglabātas līdz
šīs lietas iztiesāšanas beigām.
Tiesai jāskatās, lai uz tiesu
uzaicinātās personas liecības
un paskaidrojumus dod
mutiski. Visiem izpētāmajiem
materiāliem un dokumentiem tiesas sēdē jātiek nolasītiem un apspriestiem
mutiski.
Likumā noteiktajā
kārtībā spriedums ir saistošs tiesai, izskatot citas lietas,
kas saistītas ar šo lietu.
Tiesas personāls:
ü
tiesas priekšsēdētājs (darbību nosaka LR IeM
instrukcija “Rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja darbības kārtība”, kā arī
likums “Par tiesu varu”);
ü
tiesā
var būt tiesas priekšsēdētāja vietnieki;
ü
tiesneši;
ü
tiesneša palīgs - pieņem apmeklētājus,
viņu iesniegumus, veic pasākumus sakarā ar
lietu sagatavošanu izskatīšanai tiesas sēdē, kā arī pilda citus
tiesneša dotus uzdevumus;
ü
tiesas konsultants - vispārina un analizē tiesu
praksi un statistiku, kā arī veic citu metodisko darbu;
ü
kancelejas
pārzinis - vada un organizē tiesas kancelejas darbu;
ü
tiesas sēžu sekretāri
– piedalās tiesas sēdēs, raksta tiesas sēdes protokolu, pārbauda tiesas sēdes
dalībnieku (lietā iesaistīto) identitāti, sagatavo dokumentus pirms tiesas
sēdes utt.;
ü
kancelejas
darbinieki – pieņem prasības pieteikumus, iesniegumus, izsniedz dokumentus
utt.;
ü tiesas
ziņnesis - nogādā adresātiem tiesas pavēstes, apsūdzības rakstus un citus
dokumentus;
ü
tulks
- likumā noteiktajos gadījumos piedalās tiesas sēdēs, kā arī tulko tiesas
dokumentus;
ü
tiesas
administrators - gādā par tiesas materiālo nodrošināšanu, piemērotu telpu
iekārtošanu un kārtību tiesā.
Rajona (pilsētas) tiesās lietas
tiek izskatītas sekojošā sastāvā:
ü
civillietas un
administratīvās lietas izskata
tiesnesis vienpersoniski;
ü
krimināllietas
izskata koleģiāli – tiesneša un divu tiesas piesēdētāju sastāvā;
ü
likumā noteiktajos
gadījumos krimināllietas izskata
tiesnesis vienpersoniski.
Diemžēl jāsaka, ka tiesu
sistēma Latvijā vēl ir diezgan haotiska. To vēl skars izmaiņas, saskaņā ar
Latvijas likumdošanas reformām.
Kā viena no lielākajām
problēmām, kas saistībā ar tiesu sistēmu steidzīgi būtu jārisina, ir
sabiedrības šaurās zināšanas par tiesu sistēmas elementiem. Piemēram, ļoti
liela sabiedrības daļa vienkārši nezina, kas ir apelācijas iestāde. Ir skaidrs,
ka vienmēr var algot juristu, bet tomēr cilvēkam vismaz ir jāzin, kādā iestādē
notiek tiesas sēde, kurā advokāts viņu pārstāv. Tāpat arī savu tiesību
nezināšana, kā arī tiesvedības principu neizmantošana – tiesnešiem ir plašas
iespējas savu darbu darīt pavirši, jo neviens jau tiesneša darbu reāli
nekontrolē (ja nu vienīgi, ja lieta nonāk apelācijas iestādē).
Protams, pastāv arī korupcijas
problēma, bet parasti tā attiecas ne tik daudz uz spriedumu (jo pēdējā laikā
ļoti pastiprinājusies korupcijas gadījumu kontrole), jo kāds no procesa dalībniekiem
var vienkārši nodot lietu pārsūdzībai ( kas tālāk var draudēt ar tiesneša
kriminālatbildību), bet gan uz lietas izskatīšanas kārtību: piemēram, parastā
lietā tiesa var būt nozīmēta pusgadu vēlāk, bet šo apstākli var mainīt, ja
prasītājs materiāli ietekmē tiesnesi.
Kā pilnīgi nevajadzīgu lietu es
redzu īres tiesas. Tās būs pašvaldības pārziņā un ar dzīvojamo telpu īri
saistītās lietas tajā tiks skatītas skrupulozi un ilgi. Tādējādi tas tikai
pelēninās šo lietu izskatīšanu. Galu galā lietas, manuprāt, lielā daļā gadījumu
nokļūs rajona tiesā (apelācijas instance), kur tās atkal tiks izskatītas
praktiski vecajā kārtībā. Tādējādi šis starpposms tikai mazinās tiesas
efektivitāti, un process aizņems nevajadzīgi daudz laika. Kā risinājums šeit
varētu būt papildinājumi likumam “Par dzīvojamo telpu īri” par to, kādos
gadījumos pašvaldībai ir jāpiešķir dzīvojamā platība.
Bet tiesu sistēma vēl ir
attīstībā, eksperimenālā stadijā, kad parādās daudz jaunumu, to ieviešanas
mēģinājumu. Plaši tiek pārskatīta arī ārvalstu tiesu sistēmu prakse, bet
diemžēl tā nesaskan ne ar Latvijas apstākļiem, ne ar mūsu sabiedrību.
Izmantotie
likumdošanas akti:
·
LR likums “Par tiesu varu”
·
LR likums “Par bāriņtiesām un
pagasttiesām”
·
LR Īrestiesu likums
·
LR IeM instrukcija “Rajona
(pilsētas) tiesas priekšsēdētāja darbības kārtība”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru