Reklāma
Adverstising;
adverstisment; publicity; promotion (USA)
Werbung
[lat.reclamare –
skaļi kliegt] – saziņas līdzeklis, lai piesaistītu uzmanību, izraisītu
interesi, padarītu populāru; apmaksāts vai citādi atlīdzināts publisks,
popularitāti vai pieprasījumu veicinošs paziņojums par precēm vai
pakalpojumiem, uzņēmumiem, personām; paziņojums par organizācijām, to darbības
veidiem, idejām un citiem jautājumiem.
Reklāma līdz tās
klausītājiem un vērotājiem nonāk ar dažādu līdzekļu palīdzību. Līdzās masu
informācijas līdzekļiem – radio, televīzijai, laikrakstiem, žurnāliem un
reklāmas lapām, izmanto arī pastu, dažādus transporta līdzekļus, audio
reklāmas, vitrīnas, plakāti, izkārtnes, gaismas izkārtnes, preču iesaiņojums,
preču un firmas zīmes un citus līdzekļus.
Reklāmas uzdevums
Pārliecināt klientu
lai viņš izmēģinātu un nobaudītu jauno produktu – tādā veidā pamudināt viņu uz
vairākkārtēju šā produkta iegādāšanos. Pamudinot cilvēku uz produkta
iegādāšanos, tiek sekmēta arī uzņēmuma ekonomiskā darbība. Jo vairāk tiek
reklamēts produkts, jo vairāk cilvēku to grib iegādāties, tādā veidā uzņēmums
garantē saražotās un realizētās produkcijas apjoma palielināšanos.
Reklāmas veidi
Reklāma vienmēr ir
mērķēta kādai konkrētai iedzīvotāju grupai. Ja cilvēks ierauga reklāmu, kura
viņu nesaista tad tas bieži vien norāda, ka šī konkrētā reklāma nav domāta tai
grupai, pie kā pieder šis cilvēks.
Mērķa auditorija
parasti ir kā cilvēku grupa, kam domāts kaut kāds konkrēts reklāmas vēstījums.
Vispār eksistē vairāku veida mērķu auditorijas, bet tomēr starp tām ir divas
galvenās, un tās ir patērētāju un uzņēmēju.
Lielākā daļa
reklāmas, kas tiek rādītas masu informācijas līdzekļos ir domātas patērētājiem.
Tās finansē preces ražotājs vai tās izplatītājs. Parasti tās ir domātas cilvēkiem kas tās iegādāsies
un lietos, vai arī iegādāsies priekš kāda cita. Piemēram Coka Colas reklāma var
būt domāta kā pircējam tā arī lietotājam. Šinī gadījumā pircējs un lietotājs
var būt viena un tā pati persona. Savukārt suņu barības reklāma ir domāta
pircējam – tas ir suņa īpašniekam, kurš nopirks preci priekš sava četrkājainā
drauga.
Darījumu reklāma
Cilvēki, kas
nodarbojas ar tirdzniecību, vai izdara jebkāda veida produkcijas pasūtījumus,
sastāda to meŗķu auditoriju darījumu reklāmai. Bieži tiek teikts, ka darījumu
reklāma ir neredzama. Tas ir tāpēc, ka ja cilvēks nenodarbojas aktīvi ar kādu
biznesu, tad diez vai viņam nākas ar šāda veida reklāmu satikties. Reklāma kas
domāta patērētājam, lielākoties iet caur masu informācijas līdzekļiem, bet
darījumu reklāma tiek izvietota speciālos bukletos un profesionālos žurnālos.
Kā arī liela daļa šīs reklāmas ir redzama izstādēs.
Darījumu reklāma
iedalās trīs galvenos apakšpunktos
F Rūpniecības
F Tirdzniecības
F Aroda reklāma
Darījumu reklāma,
kas vērsta vairāk uz rūpniecību ir domāta tiem firmu pārstāvjiem, kas
nodarbojas ar izejvielu ieprikšanu, no kurām tālāk tiek ražoti citi produkti
(piemēram, komplektējošās detaļas, pusfabrikāti, utt). Pie šīs reklāmas veida
pieder arī produkti, kas nav tieši saistīti ar kāda cita produkta ražošanu, bet
tie ir nepieciešami uzņēmējdarbības pilnīgākai veikšanai. Pie šiem produktiem
pieder dators, mēbeles un citi tamlīdzīgi priekšmeti
Tirdzniecības reklāma
Tirdzniecības
reklāma – preču un pakalpojumu reklāma starpniekiem, ar mērķi stimulēt vairum
un mazum tirgotājus iegādāties preses tālākai pārdošanai.
Aroda reklāma. Pie
tās mērķu auditorijas pieder pasniedzēji, grāmatveži, mediķi, zobārsti,
arhitekti, juristi, utt. Šās reklāmas uzdevusms ir pārliecināt speciālistus
lietot konkrētas firmas ražotus instrumentus un materiālus, kā arī veicināt,
lai šie speciālisti šīs lietas tālāk ieteiktu arī saviem klientiem.
Reklāma vēl iedalās
komerciālajā un nekomerciālajā reklāmā. Komerciālā reklāma cilvēkus aicina
lietot preces, pakalpojumus vai idejas, lai tādā veidā reklāmas devējs gūtu
kādu labumu, tas ir ienākumus.
Nekomerciālā reklāma
parasti tiek finansēta no labdarības biedrībām, sabiedriskām reliģiskām vai
politiskām organizācijām. Vairums nekomerciāo reklāmu ir kā līdzeklis, lai
informētu iedzīvotājus kā labāk rīkoties. Parasti tas ir domāts, lai nodrošinātu
visas valsts vai arī kādas konkrētas iedzīvotāju grupas labklājību.
Reklāma ir kā
informācijas nodošanas līdzeklis. Lai arī kāds nebūtu reklāmas veids, noteiktai
cilvēku grupai ar to tiek nodota
konkrēta informācija. Cilvēki mācās no reklāmām. Viņi uzzina par
piedāvātajām precēm un atklāj, ka ar to palīdzību viņi var vienkāršot savu
dzīvi. Reklāma paātrina jaunā un nevienam vēl nezināmā produkta nokļūšanu pie
cilvēkiem, tādā veidā arī attīsta ražošanu un tehnisko progresu.
Reklāmas ietekme uz konkurenci
Reklāma spēj mūs
pārliecināt, ka kāda prece ir labāka par citām un ka bez tās mūsu dzīve nebūs
pilnvērtīga. Bieži pievērš uzmanību tam, ka mazas firmas un kompānijas nevar
konkurēt ar kompānijām, kam reklāmai atvēlētais budžets ir ļoti liels. Tapēc
pastāv arī viedoklis, ka reklāma ir kautkādā veidā kā šķērslis konkurencei.
Varbūt zināmā mērā tam ir taisnība, bet tomēr cilvēki izvēlēsies vienmēr labāko
produkciju, un agri vai vēlu laba prece tiks atzīta.
Tirdzniecības marka
Tirdzniecības marka
saskaņā ar “Lenhama likumu par tirdzniecības markām” (1947. Gads) skaitās
“katrs vārds, vārdu savienojums vai simbols, ko ir pieņēmis kā arī izmanto kāds
ražotājs vai organizācija, lai tādā veidā to produkciju vai pakalpojumus varētu
atšķirt no citu firmu ražojumiem.” Tirdzniecības marka var būt uzrādīta
reklāmā, vai uz iepakojuma etiķetes, kā arī apzīmēta ar vārdu “registred”, vai
ar simboliem “®” un “™”. Gadījumā, ja tirdzniecības marku nelikumīgi izmanto
kāda cita firma, tad patiesais šīs markas īpašnieks var izvirzīt pretenzijas,
brīdinot šo pārkāpēju rakstiskā veidā. Ja nelikumīgā izmantošana turpinās, tad
cietušais var griesties tiesā, ar prasību pārtraukt turpmākus pārkāpumus.
Reklāmā ļoti
ieteicams ir panākt to, ka tiek izveidota šī tirdzniecības marka, vai arī tiek
izdomāta kāda frāze vai vārdu salikums, kuru cilvēkiem izdzirdot vai ieraugot
uzreiz rastos asocoācija ar šo konkrēto firmu. Piemēri, es domāju netrūkst
šādiem vardu salikumiem vai firmas zīmēm. Jebkurš atpazīs Philips saukli –
“Let’s makes things better”, tam ir arī veiksmīgs tulkojums latviešu valodā -
“Veidosim dzīvi labāku”, kā arī nevar sajaukt firmu izdzirdot vārdus “The art of entertaiment”, protams tas ir
Pioneer, bet atšķirībā no Philips, šīs firmas sauklis ir atpazīstams mazākām
ļaužu masām, jo produkcijas klāsts ko piedāvā šis uzņēmums ir mazāks. Philips,
piemēram, ražo visas lietas mājsaimniecībai, bet Pioneer ražo tikai ar audio un
video saistītas preces, tapēc arī šīs firmas klientu loks, kā arī to, kas tikai
gribētu kļūt par šīs firmas klientiem ir šaurāks.
Latvijā arī firmām
ir savas tirdzniecības zīmes. Tāda ir Laimai, Staburadzei un vēl daudzām citām.
Šīs zīmes ir pazīstamas jau daudzus gadus, un cilvēki tās ieraugot zina pr ko
iet runa. Bet ir arī viena diezgan jauna firma, kas ļoti īsā laikā spēja
izveidot savu tirdzniecības marku, un tā ir Baltcom GSM ar savu saulespuķi. Es
domāju, ka lielākai daļai Latvijas iedzīvotāju, ieraugot tagad saulespuķes
ziedu rodas asociācija ar Baltcomu.
Daži interesanti fakti saistībā ar reklāmu
Plāno reklāmas izvietošanu un mēness
LONDONA, OCT 23,
BNS/REUTERS - Lielbritānijas reklāmas aģentūra "The Mighty Big Idea"
apsver iespēju izvietot dažādu kompāniju firmas zīmes uz Mēness.
Aģentūras pārstāvji
Gerijs Betss un Malkolms Grīns presei izteikušies, ka ideja par dažādu grafisku
zīmju projicēšanu uz Mēness virsmas, izmantojot Saules starus, ir tehniski
īstenojams un nebūt ne pārāk sarežģīts projekts.
Viņi apliecināja, ka
arī konsultācijas ar ASV kosmiskās aģentūras NASA un Lielbritānijas Karaliskās
Griničas observatorijas speciālistiem apliecinājušas šī projekta īstenojamību.
Citi speciālisti,
savukārt norāda - lai projicētu skaidri saskatāmu attēlu uz Mēness virsmas,
nepieciešams reflektors ar vismaz 200 kilometru rādiusu.
Publicēšanas datums: Ceturtdiena, 1997. gada 23. Oktobris, plkst. 18:27
Ziņu kategorija: Ekonomika pasaulē
Ziņu kategorija: Ekonomika pasaulē
Piedāvā bezmaksas telefonsarunas ar reklāmām
Roma, 22.aug.
(BNS/Reuter) Itālijas iedzīvotājiem tiek dota iespēja izmantot bezmaksas
telefona sakarus, ja viņi neiebilst pret komercreklāmām sarunu laikā, ziņoja
laikraksts Corriere della Sera.
Itāļiem patīk daudz
runāt pa telefonu, bet maksa par sarunām Itālijā ir viena no augstākajām Eiropā.
Telekomunikāciju dienests Promotion System Phone (PSP) izmēģina jauno
pakalpojumu trijās Ziemeļitālijas pilsētās.
Līdzīgu pakalpojumu
pagājušajā gadā Zviedrijā sāka sniegt telefoniskās reklāmas kompānija
Gratistelefon, un Zviedrijas iedzīvotāji ir zvanījuši par velti 30 tūkstoš
reižu dienā. Sarunās tiek iestarpināta 10 sekunžu gara reklāma pēc pirmās
minūtes un tālākajā sarunā ik pēc trim minūtēm.
Jauno pakalpojumu
Itālijā nodrošina Toskānas reģiona uzņēmējs Paolo Balestri. «Mēs esam
pārsteigti par panākumiem. Drīz mēs spēsim segt savus izdevumus,» sacīja
P.Balestri. PSP lietotāji pirms katra savienojuma noklausās trīs reklāmas, kas
ir 3—5 sekunžu garas. Pēc tam sarunā tiek iestarpināta reklāma ik pēc 100
sekundēm. Reklāmas radītās neērtības kompensē 15 minūšu bezmaksas telefonsakaru
laiks vietējām sarunām un 30% atlaide, zvanot uz citām pilsētām. PSP
pakalpojumi drīz tiks izmēģināti vairāk nekā 60 pilsētās.
Publicēšanas datums: Sestdiena, 1997. gada 23. Augusts.
Rubrika: Ārzemju Ziņas (6. lpp.)
© DIENA
Izmantotâ literatûra
Sestdiena, 1997. gada 23. Augusts.
Rubrika: Ārzemju Ziņas (6. lpp.)
Rubrika: Ārzemju Ziņas (6. lpp.)
© DIENA
“Reklama” (krievu val.)
Saturs
Reklāmas uzdevums..................................................................................................................... 2
Reklāmas veidi............................................................................................................................. 2
Darījumu reklāma..................................................................................................................... 2
Tirdzniecības reklāma............................................................................................................... 3
Reklāmas ietekme uz konkurenci................................................................................................. 4
Tirdzniecības marka..................................................................................................................... 4
Daţi interesanti fakti saistībā ar reklāmu....................................................................................... 5
Plāno reklāmas izvietošanu un mēness...................................................................................... 5
Piedāvā bezmaksas telefonsarunas ar reklāmām....................................................................... 5
Izmantotā literatūra........................................................................................................................... 7
Saturs............................................................................................................................................... 8
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru