Latvijas Universitāte
Vadības un ekonomiskās informātikas fakultāte.
Referāts priekšmetā “Marketings”
Tēma: Cenu noteikšana un tās īpatnības mazajā biznesā.
Rīga 1998.11.12
Plāns
Ievads
Cenu
noteikšanas paņēmieni
1. Cenu
noteikšana pa izdevumiem
2.Cenu
izveidošana, balstoties uz pieprasījumu
3. Cenu
izveidošana, balstoties uz konkurentu produkta cenām
Izmantota
literatūra
Ievads
Cenu noteikšana
uz precēm vai pakalpojumiem kalpo tās nākošai pārdošanai un peļņas iegūšanai.
Ir ļoti svarīgi noteikt cenu tā, lai tā nebūtu pārāk augsta un ne pārāk zema.
Mazajā
biznesā pareiza cenu noteikšana ir īpaši svarīga, jo šeit uzņēmējam ir iespēja tieši sarunāties ar
klientiem un viņš savukārt var izrunāt savas pretenzijas par noteiktām cenām
vai pakalpojumiem. Pārāk augstas cenas var atgrūst potenciālos pircējus no
preces. Pārāk zemas cenas var izraisīt negatīvu reakciju, piemēram, šaubas
produkcijas kvalitātē vai uzņēmējā pieredzē. Tādā veidā pieprasīta cena noteic
preces pakalpojumu kvalitāti pircēja apziņā un palīdz noteikt tās vietu tirgū.
Ir
saprotams, kāpēc lielas cenas izraisa
pircēju neapmierinātību, bet ne vienmēr ir saprotams, kāpēc zemas cenas
var izraisīt pircēju neapmierinātību.
Gadījumā,
kad precei ir nepieciešama pēcpārdošana, garantijas vai citi pakalpojumi, bet
noteikta cena ir pārāk zema, peļņa no preces pārdošanas izradās nepietiekamam,
lai apkalpotu klientu turpmāk pietiekamā līmenī. Tādos gadījumos pircēji vēlas dotā precē, dotā pakalpojumā un dotā
uzņēmumā.
Cenas
noteikšana ir viena no grūtākajiem uzdevumiem, kurš stāv jebkura uzņēmuma
priekšā. Un tieši preces cenas noteikšana noteic uzņēmuma panākumus- pārdošanas
apjomus, ieņēmumus, peļņu.
Mazā biznesā
uzņēmumiem ir mazs skaits līdzstrādnieku, un tāpēc eksistē dažādas īpatnības
cenu noteikšanā tādos uzņēmumos. Pirmais, bieži maziem uzņēmumiem nav
atsevišķas nodaļas, kura nodarbojas ar ekonomisko analīzi un cenu noteikšanas
problēmām, un šo darbu ir jāveic uzņēmuma vadītājam. Un tāpēc ir jāekonomē
laiku uz grūtiem matemātiskiem aprēķiniem. Otrais, šādu uzņēmumu nomenklatūra,
kā parasti ir neliela.
Tomēr marketinga
vajadzība nemainās kā lieliem un tā arī maziem uzņēmumiem.
1. Cenu noteikšanas paņēmieni.
Sakarība
starp “cenu” un “peļņu” ir acīmredzama. Jo lielāka ir cena, jo ir lielāka
peļņa, jo mazāka ir cena, jo peļņa ir mazāka. No citas puses, lētas preces vai
pakalpojumus ir vieglāk pārdot, un tajā pašā laikā viņi tiks pārdoti lielākā
apjomā, nekā dārgie analogi. Tādā veidā ir nepieciešams noteikt sakarības starp
preces cenu un to pārdošanas apjomu.
Ir divi
galvenie paņēmieni cenas noskaidrošanai uz produkciju,: rēķinoties uz ražošanas
izmaksām un produkta noietu un no
tirgus iespējām (pirktspējas). Pirmais paņēmiens tiek dēvēts par cenu
noteikšanu pa izmaksām, otrais – cenu noteikšana balstoties uz pieprasījumu.
Trešais paņēmiens ir maz izplatīts, bet tomēr svarīgs. Tas ir cenas noteikšana
balstoties uz attiecīgā produkta konkurentu cenām.
Var
pasvītrot dažādus faktorus, kuri ietekmē mazā biznesa uzņēmumus un kurus
jāapskatās izvēloties cenas noteikšanas stratēģiju.
vērtības faktors – viens no svarīgākiem faktoriem. Katra prece ir spējīga
noteiktā līmenī apmierināt pircēja vajadzības. Lai saskaņotu cenu un preces
vērtību var: piešķirt precei lielāku vērtību, dod labāku priekšstatu par preci
ar reklāmas palīdzību, nokorektēt cenu tā, lai tā atbilstu preces patiesai
cenai.
patēriņa faktors – patēriņš un peļņa sastāda preces minimālo cenu. Visvienkāršākais
cenas izveidošanas paņēmiens- pie zināmām izmaksām pieskaitīt pieņemamo peļņas
normu. Bet, neskatoties uz to, ka preces cena tikai sedz izdevumus, nav nekādas
garantijas, ka prece būs nopirkta. Tieši tāpēc dažādi uzņēmumi bankrotē, tirgus var novērtēt preces zemāk,
nekā uzņēmumam izmaksājas preces ražošana un pārdošana.
konkurentu faktors – konkurence stipri ietekmē
cenas politiku. Var provocēt konkurences palielināšanu, noteicot lielāku cenu
un var novērst, noteicot tās minimumu. Ja precei ir nepieciešams īpašs
ražošanas paņēmiens, vai tas ir sarežģīts, tad zemas cenas nepievilks pie sevis
konkurentus, bet augstas cenas konkurentiem pateiks priekšā ar ko viņiem ir
vērsts nodarboties.
noieta simulācijas faktors – preces cenā tiek ieskaitīts uzcenojums, kas atmaksā
tirgus stimulēšanas pasākumus. Visi resursi, kuri bija izlietoti noieta
stimulācijai, nākotnē ir jāatmaksājas uz preces pārdošanas rēķina.
sadalīšanas faktors –preces sadalīšana ievērojami ietekmē viņa cenu. Jo prece
ir tuvāka pie patērētāja, jo uzņēmumam iziet dārgāk to sadalīt. Ja prece tiks piegādāta
taisni pircējam, tad katrs darījums paliek par atsevišķo operāciju, nauda, kura
bija piemērota piegādātājiem, saņem ražotājs, bet viņa izmaksas arī palielinās.
Tādas metodes priekšrocība noslēdzas pilnīgā pārdošanas un marketinga kontrolē.
Pārdodot
preci lieltirdzniecībai, pārdošanas apjoms ir daudz lielāks, bet izpārdošanas
un marketinga kontrole pazūd.
Preces
sadalīšana ir vissvarīgākais faktors marketingā pēc pašas preces. Iegādātā
prece reti kad apmierina pircēju vēlmes pilnīgi. Tāpēc viņi piekāpjas
kvalitātē, svarā, krasā, tehniskos parametros u.t.t vairāk vai mazāk ar gribu
atkarībā no cenas līmeņa, bet , neskatoties uz to, ka pie dotā pārdevēja ir
viszemākās cenas tirgū, nekāda reklāma nevar kompensēt preces prombūtnes
vajadzīgā laikā un vietā.
Labu distributoru
atrašana, kurš aktīvi ņemtos pie produkcijas realizācijas ir diezgan dārgs
darbs. Viņi gribēs saņemt naudu par preces glabāšanu noliktavās un preces
sadalīšanu uzreiz pēc tās pārdošanas. Šai summai ir jāiekļaujas cenā un viņa
nevar pārsniegt konkurentu izmaksas.
sabiedriska viedokļa faktors – parasti cilvēkiem ir kaut kāds priekšstats par preces
cenu, neskatoties uz to ir viņš patēriņa vai rūpniecības. Pērkot preci, viņi
balstās uz noteiktu cenas robežu, vai cenas rādiusu, kurš noteic par kādu cenu
viņi ir ar mieru iegadāties preci.
Uzņēmumam
vajag neiziet ārpus tām preces cenas
robežām , vai to ir jāpamato. Precei var būt kaut kādas priekšrocības un ja
pircējs tos atbalsta tad cenu var palielināt, bet ja preces priekšrocības ir ne
pārāk lielas, tad vairāk ir jāpievērš uzmanību reklāmai.
pakalpojuma faktors – Pakalpojums ietvērās pirms pārdošanas, pārdošanas un
pēcpārdosanas etapos. Pakalpojumu izmaksas ir jāietver cenā. Vairākām precēm
pēcpārdošanas pakalpojums nav nepieciešams, bet lielām plaša patēriņa preces
grupām ir nepieciešams pirmspārdošanas pakalpojums, piemēram, tās izvietošana
uz vitrīnas vai kvalitātes demonstrēšana. Visam šim servisam ir jāatmaksājas caur
preces cenu.
1. Cenu noteikšana
pa izdevumiem
Šis
paņēmiens ir plaši izmantojams, jo viņš maziem uzņēmumiem ir salīdzinoši
vienkāršs. Ir jānoteic izstrādājuma, iepirkšanas materiālu ražošanas vērtība
pie kurām pievieno visas pārējas izmaksas un noteic peļņas līmeni. Gala rezultātā
iznāk preces cena.
Tipisks
cenas izveidošanas piemērs pēc izmaksām ir mazumtirdzniecība. Cenas šeit
noteicas sekojoši: pie resursu daudzuma, kuras bija izmantotas materiālo
resursu iepirkšanai, pieskaitās noteikts procents citu izmaksu segšanai, peļņas
procents (plus attiecīgs procents nodokļu izmaksāšanai).
Speciālais
procents pieskaitās pie iepirkšanas cenas lai segtu preces vai pakalpojumu
apgrozības laiku. Jo ir zemāks šis laiks, jo vairāk laika ir nepieciešams, lai pārdotu
visas preces no noliktavas, un līdz ar to zemāks paliek peļņas procents. Ja
tirgo ar ātri bojājamām precēm ir iespējams apgriezt noliktavas krājumus
vairākas reizes nedāļā. Piemērām, cenas starpība starp zivīm un augļiem un viņu
pašizmaksa ir ne pārāk liela, bet palielinot šo produkcijas apgrozījumu var
iegūt ievērojamu peļņu. Un pretēji, precēm ar mazu apgrozības ātrumu ir
raksturīga ievērojama starpība starp pārdošanas cenu un preces pašizmaksu. Tādā
gadījumā par preci uzņēmējs iegūst vairāk, bet ne tā bieži, kā piemēram uz
zivīm un augļiem.
Dažādos
uzņēmumos savs procents pieskaitās katrā no etapiem: iepirkšanas, ražošanas, marketinga
darbības u.t.t.
Ja ir
nepieciešams izlemt aprēķina paņēmienu pēc izmaksām priekš noteiktas preces izstrādājās
tā saucamā standarta starpība starp cenu un pašizmaksu. To, piemērām var
izmantot kad prece sastāv no pastāvīgas un mainīgas daļas. Savāc datus pēc
izmaksām un aprēķinās piemaksas vērtība uz pašizmaksu, kura ir nepieciešama ,
lai varētu segt visas izmaksas.
Piemēram:
Neliels
rūpniecības uzņēmums Anglijā, kura sortimentā bija tikai 1 prece, noteica tās
cenu pēc vienkāršas shēmas. Bet sakarā ar biznesa attīstību un jaunas
produkcijas parādīšanu ražošanā šī sistēma palika neefektīva un uzņēmums sāka
zaudēt ienākumus.
Bija
aprēķinātas visas izmaksas un lai noteikt cenu pielika klāt 60% no izejvielas
un darba spēka izdevumiem. Šos 60% bija pietiekami , lai atmaksātu visus
izdevumus un iegūtu peļņu. Tādā veidā prece ar pašizmaksu 40 st.m (30 st.m par izejvielām
un 10 st.m – alga strādniekiem) tika vērtēta 40 st.m+60% (24st.m). To var
paradīt tabulas veidā: [U1]
Tabula 1.
|
Prece А
|
Materiālas
izmaksas
|
30.00
|
Darba
izmaksas
|
10.00
|
Kopā
|
40.00
|
Uzcenojums
60%
|
24.00
|
Cena
|
64.00
|
Šī uzlabota
cenas noteikšanas metode ir nepieciešama, lai kontrolētu izmaksas un ieņēmumus
un precīzākai cenas noteikšanai, ņemot vērā konkurenci tirgū.
Bet problēma
bija tāda, ka 60 % pieskaitījās pie izejvielas un darba algas izmaksām. Pēc
visas preces analīzes bija sasniegta vienošanās , ka 60 % vietā pieskaitīs 25% pie izejvielu cenas un 25% pie
darba algas vērtības.
Tas ir
paradīts otrajā tabulā.
Tabula 2
|
Prece А
|
Prece А
|
Prece В
|
Prece В
|
Prece С
|
Prece С
|
Prece D
|
Prece D
|
|
Vecajs
|
Jaunais
|
Vecajs
|
Jaunais
|
Vecajs
|
Jaunais
|
Vecajs
|
jaunais
|
Materiāli
|
30
|
30
|
5
|
5
|
20
|
20
|
40
|
40
|
Darba
spēks
|
10
|
10
|
35
|
35
|
20
|
20
|
5
|
5
|
Kopā
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
45
|
45
|
Uzcenojums
|
24
|
|
24
|
|
24
|
|
27
|
|
Materiāli
25%
|
|
7.50
|
|
1.25
|
|
5
|
|
10
|
Darba spēks 75%
|
|
7.50
|
|
26.25
|
|
15
|
|
3.75
|
Cena
|
64
|
55
|
64
|
67
|
64
|
60
|
72
|
58
|
Kompānija,
kura bija apskatīta piemērā sastāv no 20 darbiniekiem. Apskatīsim tagad kalkulācijas pavadzīmi, ar kuras palīdzību
noteicās cena.
Tabula 3
Cenas pavadzīme
Prece............................................. Datums.............................................
St.m. St.m. .
Materiālu vērtība
Piegādātie materiāli
Materiālu un detaļu glabāšana
Darbs
Gatavas produkcijas glabāšana
Administratīvās izmaksas
Menedžments
Izmaksas, kuras saistītas ar preces noietu
Reklāma
Neieplānotas izmaksas
Peļņa
25%
Cena
Apskatīsim
katru no 3 tabulas pozīcijām.
Materiālu vērtība
Šeit ir
jānoteic materiālu faktisko vērtību, kura nepieciešama 1 preces izgatavošanai.
Ja prece ir
piedāvāta vairākos modeļos ar dažādiem
izmēriem, tad priekš katras modifikācijas sastādās sava cenu pavadzīme.
Piemēram izgatavojot dārza mēbeles, kurā ietilpst trīs dažādi galdiņi. Katrs no
tiem var būt izgatavots no dažādiem materiāliem, materiālu patēriņš pie tam var
būt dažāds.
Piegādātas detaļas
Šeit ir
jāuzskaita preces izgatavošanai nepieciešamas piegādātas preces.
Materiālu un detaļu glabāšana
Piegādātie
Materiāli, komponenti prasa konkrētu noliktavas platību. Un šī noliktavu
platībai ir jāatmaksājas ar preces cenu. Izskaitīt materiālu un detaļu
noliktavas platību vienai produkcijas ražošanai ir grūti un nepraktiski. Tāpēc
ir vieglāk izskaidrot kopējās glabāšanas izmaksas un izskaitīt vidējās izmaksas visām precēm.
Protams var parādīties grūtības sakarā ar to, ka ražo vairāk preces un katram
no izstrādājumiem ir savi izmēri. Turpat izmainās noieta struktūra gada laikā:
piemēram vairāk pārdotas lielgabarīta preces. Tādos gadījumos paradās
nepieciešamība pārskaitīt kalkulācijas veidlapas, ja tajos bija jau aprēķināts
vidējās noliktavas izmaksas visām precēm. Tādi aprēķini galvenokārt ir
nepieciešami, ja noliktavas izmaksas ir lielas.
Darbs
Darba
izmaksas, kuras ir nepieciešamas vienai produkcijas ražošanai, ir rūpīgi
jāaprēķina. Tas ir īpaši svarīgi paplašinot ražošanu un pieņemot darbā lielu
skaitu darbinieku. Pie tam ir jārēķinās ar to, ka cilvēki nevar strādāt
vienādi.
Gatavas produkcijas glabāšana.
Noliktavās
glabājas ne tikai izejas materiāli, bet arī gatava produkcija līdz tam brīdim,
kad viņa nebūs realizēta. Gatavās produkcijas glabāšana parasti ir dārgāka,
nekā izejas materiālu, jo viņiem ir nepieciešami labāki apstākļi un lielākas noliktavas platības sakarā ar
iepakojuma lielumu. Lai vienkāršāk to varētu aprēķināt mazajos uzņēmumos var
skaitīt noliktavas izmaksas gadā un vidējās izmaksas priekš vidējā preces
daudzuma attiecībā pret platību, kuru viņi aizņem.
Administratīvas izmaksas.
Nelielos
uzņēmumos kopējās administratīvas izmaksas sākuma posmā bieži realizējas ar
īpašnieku, saimes locekļiem u.t.t. Ar darba attīstību administratīva darbība
pakāpeniski pāriet cilvēku kompetencē, kuri nodarbojas ar to profesionāli.
Pašās pirmajās dienās ir vērts ieskaitīt cenā sapratīgas darba izmaksas, kuras
saistītas ar biznesu. Turpmāk, ja parādās nepieciešamība pieņemt darbā
strādnieku arī izmaksas var samazināt, pieņemot to uz nepilnu darba dienu. Pie
tam obligāti ir jāieskaita preces cenā tāda strādnieka precīzu darba izmaksu uz
pilnu slodzi, ieskaitot atvaļinājuma
izmaksas u.t.t. Pretējā gadījumā tādas izmaksas var novest peļņu līdz nullei.
Menedžments.
Kompānijas
menedžmentu ir jāskatās atsevišķi no kompānijas īpašnieka un kopējas vadības.
Sākumā kompānijas īpašnieks var būt un viņas menedžeris, darbiniekam, telefona
operatora u.t.t. Atverot kompāniju no vadītāja ir atkarīgs viss, kas saistīts
ar finansēm. Attīstoties kompānijai, kompānijas vadītājs var sev atļauties
pieņemt sev darbā palīgus, bet ja darbs iet vispār labi tad un menedžerus.
Situācija ar menedžeriem ir līdzīga situācijai ar administratīviem
strādniekiem. Ja neieskaitīt menedžmenta izdevumus preces cenā, tad kompānijas
peļņa var krasi samazināties.
Izmaksas, kuras saistītas ar preces noietu.
Produkcijas
noiets vienmēr sastāda problēmas. Un viņš uzņēmumam ir ļoti svarīgs tā kā, ja
saražota produkcija neatradīs sev pircējus, tad bizness paliks neizdevīgs. Tāpēc
nevar aizmirst par izmaksām, kuri saistīti ar preces noietu. Un cenas veidlapā
tos jāieskaita reālā vērtībā.
Reklāma.
Preces cenā
ir jāieskaita arī reklāmas uzcenojumu. Cenu veidlapā uzcenojums sastāda
noteiktu procentu no preces cenas. Šeit paradās jautājums: kā noteikt
uzcenojumu pie cenas, kuru šajā momentā mēs cenšamies noteikt un ieskaitīt tajā
reklāmas uzcenojumā. Tādos gadījumos, kad praktiski nepieciešama uzcenojuma
vērtība nav noteikta , viņu aptuveni rekomendējas paņemt 5% no materiālu un darba izmaksu vērtības.
Neieplānotas izmaksas.
Aprēķinot
izmaksas pēc jebkuras metodes, rekomendējas atstāt vietu neieplānotām izmaksām,
kurā ieskaitīsies izmaksās, kuras nevar ietvert nekādā citā no iepriekš minētām
cenas veidlapas pozīcijām.
.
Cenu noteikšanas metodes pēc izdevumu sarežģītības:
Cenu noteikšanas pēc metodes “vidējas izmaksas
plus peļņa” salīdzinoši viegli, bet viņus rekomendējas izmantot tajos
gadījumos, kad uzņēmuma darbība salīdzinoši ir vienkārša. Ar to attīstību viss
paliek sarežģītāk, un tad rekomendējas izmantot regulāro procentuālo uzcenojumu
metodi visās cenu veidlapas pozīcijās.
Šīs metodes
izmantošana ir pilnīgi attaisnojama ja iet runa par darbību, kura saistīta ar
starpniecību t.i. preces iepirkšana no ražotājiem un tās pārdošana pārdevējiem,
jo ražotāji, kuru prece realizējas ar uzņēmumu, parasti paši noteic
vairumtirdzniecības cenas uz savu produkciju.
Cita lieta
ja iet runa par ražošanas uzņēmumu. Šeit paradās divas galvenās problēmas:
Ja uzņēmums ilglaicīgi
savas preces cenu noteic pēc izmaksām, tad konkurenti var to ievērot un varēs
viegli apiet šo uzņēmumu cenu diferencēšanas ceļā.
Otra svarīga
negatīva puse- šī metode ir orientēta ne uz pieprasījumu, bet uz piedāvājumu.
Bet tiešs pieprasījums uz preci izveido
noietu un noteic uzņēmuma peļņu. Ja izvelēta cenu izveidošanas metode ignorē
pieprasījumu, tad uzņēmums vai zaudēs klientus sakarā ar pārāk augstām cenām,
vai zaudēs peļņu no pārāk zemām cenām.
2. Cenas noteikšana , balstoties uz pieprasījumu
Šīs metodes
būtība ir tā, ka ir jānoteic cenu, kuru pircējs ir gatavs maksāt par dotu
preci. Diemžēl pircējs reti kad pateic kuru cenu viņš gatavs maksāt. Pārdevējam
pašam ir jānosauc cena.
Šeit pie
cenu noteikšanas par palīgu var kalpot cenu līmenis par analoģisko produkciju vai
pakalpojumu. Pārdodot produkciju ir jāpievērš uzmanību preces analogiem
veikalos, supermarķetos, vairumtirdzniecības bāzēs, nocenoto preču veikalos,
katalogos preču pasūtījumiem pa pastu un citos iespējamos tirdzniecības
punktos. Ja ir iespēja, tad var veikt analīzi: no kādiem materiāliem ir
izgatavoti analogi, kāda ir to kvalitāte. Parasti liela cena ir attaisnota ar
materiālu lielu kvalitāti, lieliskam dizainam u.t.t. Pie tādas sistēmas labāk
ir dot lielu cenu un dod atlaides, nekā uzreiz pārdot par normālu cenu. Bez
tam, mazumtirdzniecībā var izmantot tā saucamās “psiholoģiskās cenas”, kuri ir
nedaudz zemāki, nekā apaļie skaitļi, piemēram: $99.90 vai 999 tūkstoš latu.
Galvenais sarežģījums slēpjas tajā apstāklī, ka cenai jābūt tādai, kuru būs ar
mieru maksāt pircējs, bet jānoteic to ir pārdevējam. Vienalga kāda būs noteikta
cena, nav garantijas, ka precei būs pieprasījums. Tādā veidā, izveidojot cenu
balstoties uz pieprasījumu, cena noteicās bāzējoties uz izmaksu lielumu un ceļas
līdz līmenim, kuru, pēc pārdevēja domām, ir gatavs maksāt pircējs.
Acīmredzams,
ka cena ietekmē pieprasījumu: ja ir noteikta liela cena, tad ir šaubīgi, ka
pārdošanas apjomi būs lieli, bet ja ir noteikta zema cena, tad pārdosies daudz,
bet ar mazu peļņu, vai vispār ar zaudējumiem. Pie tam ir ļoti svarīgi noteikt
likumsakarības cenas ietekmēšanai uz pieprasījumu: ja samazināt cenu uz 10%,
vai palielināsies pieprasījums uz 10%, vai vairāk, ka uz 10%.
To, kā
pieprasījums reaģē uz cenu izmaiņām saucās pieprasījuma elastīgums. Ja cenas
samazināšana noved pie apjoma palielināšanas vairāk, nekā 10%, tad pieprasījums
ir elastīgs. Tas ir: ja priekš jebkuras proporcionālas cenas izmaiņas noieta
apjomā palielinājās proporcionāli vairāk, tad pieprasījums skaitās elastīgs,
bet ja noieta apjoms palielinās proporcionāli mazāk, tad pieprasījums ir
neelastīgs.
Elastīgums ir skaitlis, kurš parāda, par cik procentiem
izmainīsies viens mainīgais cita mainīga izmaiņu uz 1 procentu rezultātā. Ja pieprasījums ir –q, bet preces cena-p, tad
pieprasījuma elastīgumu var aprēķināt pēc formulas:
Eq/p=(%∆q) /
(%∆p).
Pieņemsim,
ja no sākuma bija pārdotas tūkstoš preces vienības par $5, bet pēc tam cena
bija samazināta līdz $4.25 (uz 15%) un pēc tam bija pārdots uz 20% preces
vienības vairāk (1200 vienības), tad pieprasījums uz šo preci ir elastīgs.
Apskatīsim
piemēru no 4 tabulas. Ar cenas samazināšanos noiets palielinās. Cena bija
samazināta uz 28.5$, bet noiets palielinājās tikai uz 25%. Noiets procentuāli
palielinājās mazāk, nekā samazinājās cenas, tas nozīmē, ka dotai precei ir
neelastīgs pieprasījums.
Tabula 4
Cena
|
Pārdots
|
$14
|
60
|
$10
|
75
|
Šai
teorētiskai daļai ir liela nozīme biznesā. Dotajā piemērā, neskatoties uz
noieta palielināšanu, sakarā ar cenas pazemināšanu krītas uzņēmuma apgrozījums.
Pie cenas $ 14 apgrozījums sastādīja $ 840, bet pie cenas $ 10 – tikai $750.
Pie tam var teikt, ka ja ir fiksētas izmaksas preces pārdošanā (piemēram $
400), un mainīgas izmaksas produkcijas
vienības ražošanai $ 4 apmērā, tad
aprēķina rezultātā mēs iegūsim, ka uzņēmuma peļņa krasi kritās. (skaties 5
tabulu)/
Tabula 5
Cena
|
Noiets
|
Apgrozījums
|
Pastāvīgas
Izmaksas
|
Mainīgas
Izmaksas
|
Kopējās
izmaksas
|
Peļņa
|
14
|
60
|
840
|
400
|
240
|
640
|
200
|
10
|
75
|
750
|
400
|
300
|
700
|
50
|
Ja uzņēmums
tikai uzsāk savu darbību, tad nav nepieciešama informācija pieprasījuma
elastīguma noskaidrošanai par preces noietu. Izstrādājot cenu politiku ir
jāpievērš uzmanību cenu jūtīgumam, jo ar augsti elastīgu preces pieprasījumu
nelielas izmaiņas cenā var krasi izmainīt pārdošanas apjomus.
3. Cenu izveidošana, balstoties uz konkurentu produkta cenām
Tāds cenu
izveidošanas veids jau bija minēts cenu noteikšanā, kura bāzējas uz
pieprasījuma. Šis paņēmiens prasa konkurentu analoģiskas preces analīzi, ņemot
vērā visas tās atšķirības. Protams, cenu apakšējā robeža ir izmaksas, bet
turpmāk viņas nekalpos kā orientieris. Uzņēmums var turēties uz vidējā cenu
līmeņa, kas garantē izvairīties no kļūdām cenu noteikšanā, bet tajā pašā laikā
neatnesīs lielas peļņas un izslēdz iespēju vest cenu cīņu ar
konkurentiem.
Izmantotā literatūra:
1.
Lens Rodžers “Маркетинг в малом бизнесе”- Maskava, “Аудит”, 1996
2. G.N. Čubakovs
“Стратегия ценообразования в маркетинговой политике предприятия” – Maskava,
“ИНФРА-М”, 1996
3. Li Jakoka
“Карьера менеджера” –Maskava, “Прогресс”, 1991
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru