Kurš
gan no Rīgas dievnamiem var lepoties ar pilsētas dibinātāja - bīskapa Alberta mūra pils pamatiem zem
savām sienām? To spēj tikai Rīgas Sv.Jāņa
baznīca, kura ieņem nozīmīgu vietu 1201.gadā dibinātās pilsētas telpā starp
Skārņu, Jāņa un Kalēju ielām. Šo vietu vēl nozīmīgāku darīja atrašanās starp
Rīdzenes upi un pirmā Rīgas centra galveno - Skārņu ielu, jo tanī laikā, kad
vēl nebija Sv.Jāņa baznīcas, bīskapa
pils un tās tornis sargāja pieeju pilsētai un ostai no dienvidrietumu puses.
Tikai Sv.Jāņa baznīcas pagrabos
ieejot, vērīgais un zinātkārais pamanīs no Daugavas dolomīta radzēm mūrētu
sienu fragmentus, kuri nav saistāmi ar dievnama sienu pamatiem. Taču lielie un
aptēstie dolomītu bloki, to mūrējumu raksts un saistviela ļauj pazīt te mūra Rīgas simbolisko sirdsvietu.
Strauji
augošajā amatnieku un tirgotāju Rīgā kā arī šaurajos gruntsgabalos bīskapam un
Zobenbrāļu ordenim drīz kļuva par šauru. Viņi vairs nevēlējās būt par "stūra akmeni " pilsētai un
ostai un ar savām rezidencēm pildīt sardzes funkcijas. Šaurība un ciešā saskare
ar pilsētniekiem apgrūtināja administratīvo un politisko misiju. Tāpēc jau
1211.gadā lika pamatus jaunajai Sv.Marijas
jeb Doma baznīcai un gabaliņu tālāk
aiz tās uz ziemeļiem - ap 1230.gadu sāka būvēt jaunu pili - otro bīskapa
rezidenci.
1234.gadā
bīskaps Nikolajs dāvina savu
priekšgājēju celto pili ar tajā izbūvēto kapellu un vēl dažus pieguļošos
gruntsgabalus dominikāņu ordeņa mūkiem. Agrākajā rezidencē viņi izveidoja
klosteri un iesvētīja pils kapellu par Sv.Jāņa
Kristītāja baznīcu. Šīs tagadējās Sv.Jāņa
baznīcas priekšteces formu, vietu un izmērus varam lēst vairs tikai
aptuveni, jo vairākkārt pārbūvēta, tā atrodas citā vietā un pauž atšķirīgu
estētiku nekā XIII gs. sākumam raksturīgās skarbās un robustās arhitektūras
formas.
Klostera kapella tomēr izrādījās par mazu augošās pilsētas iedzīvotāju uzņemšanai
draudzē. Kāda atraitne jau 1324.gadā bija dāvājusi naudu Sv.Jāņa baznīcas kora daļas jaunbūvei. Ap 1330.gadu dominikāņu mūki
mērķtiecīgi gatavojās sava klostera un baznīcas paplašināšanai un piepirka vēl
klāt papildus zemes gabalus. Tādējādi drīz varēja sākties celtniecība. Nedaudz
gados cieši pie Skārņu ielas malas no sarkani dedzinātiem ķieģeļiem uzcēla četras travejas garu vienjoma halles
tipa draudzes telpu ar īsu kora daļu un trapecveida apsīdu. Baznīcu klāja
divslīpņu jumts no sarkaniem kārniņiem. Bet celtni tāpat kā tagad rotāja
neliels t.s. jumtraga tornītis.
Sv.Jāņa baznīcas arhitektoniskā savdabība izceļ to pārējo Rīgas dievnamu vidū. Baznīcas vecākās daļas fasāde ir gluds ķieģeļu
mūris ar gotikas arhitektūras tradīcijām atbilstoši platām un augstām logailām.
No Sāmsalas kaļķakmens kalts bagātīgi profilētais ieejas portāls darināts
lakoniski, taču ar izsmalcinātu formas izjūtu. Tā oriģināls gan 1925.gadā
aizstāts ar precīzu kopiju. Virs šī portāla izveidota monumentāla logaila, kura
savulaik bijusi vaļēja un pēc katedrāļu rozetes parauga no ziemeļrietumiem
ielaidusi baznīcā lielu daudzumu gaismas. Šo pret Zobenbrāļu ordeņa pili,
sauktu "Vitenšteinu" un vēlāko Sv.Gara Konventu pavērsto fasādi rotā
īpaši grezns gotikas stila brieduma formās uzmūrēts pakāpienveida zelminis. Tā izteiksmīguma pamatā ir no profilētiem
ķieģeļiem mūrētu vertikālu pilastru, gaišu un apmestu nišu vertikālo ritmu
maiņa, ko papildina nelieli dekoratīvi tornīši, horizontālas apmetuma joslas un
apaļas formas atvere katra pakāpiena augšdaļā. Ar šīm greznajām detaļām Sv.Jāņa baznīcas zelminis izteiksmības
ziņā tālu pārspēj savus prototipus - Dancigas baznīcu zelmiņus un tiecas līdzināties
Štrālzundes rātsnama fasādes ažūrajai formai.
Precīzs
šīs izteiksmīgās daļas celtniecības laiks nav izzināms, taču tas būs noticis
īsi pirms reformācijas, kad dominikāņu ordenis, tāpat kā visa katoļu baznīca,
nojaušot tuvo sociālo satricinājumu iespēju, atsacījās no ārējas pieticības un
ņemot talkā laicīgu greznumu, centās pievērst sev uzmanību un pilsētnieku
sirdis. Šīs aktivitātes rosināja Rīgas rātes 1491.gadā izdotais rīkojums par Sv.Jāņa baznīcas atjaunošanu. Prasīto
uzdevumu skaitā būs ietilpusi arī interjera atjaunošana, kas XV gs. beigu un
XVI gs. sākumā rezultējusies ar Baltijā
greznāko tīklu velvju griestu uzmūrēšanu.
Rīgas namnieki gādāja par to, lai pie baznīcas sienām izveidotajās pīlāru
starpās ievietotu pilnu skaitu altāru, cik dievnamā bijis tā ziedu laikos.
Baznīcas
ziemeļpusē pieslējās Sv.Lācara spitālīgo patversme un klosteris, kura telpas
kārtojās apkārt slēgtam pagalmam ar krusteju. Kā liecina t.s. Jāņa sētas vārtu
dekoratīvā mūrējuma forma, atsevišķie saglabājušies klostera krustejas fragmenti, tad šīs dominikāņu mūku
saimnieciskās un meditatīvās telpas arī tikušas izveidotas XIV gs. otrajā un XV
gs. pirmajā pusē.
Reformācijas
uzplūdos 1523.gadā Rīgas rāte slēdza dominikāņu klosteri tāpat kā citas katoļu
institūcijas un iznomāja Sv.Jāņa baznīcas
telpas rātskungam Rotgeram Šultem, kurš baznīcā sākumā ierīko zirgu stalli, bet
vēlāk tur izmitina arī govis un cūkas. Lai iespējami vairāk paņirgātos par
katoļiem, viņš lopiem dod katoliskus vārdus, tādā kārtā izsaucot katoļos lielu
sašutumu. Viņi sūdzas Vācijas ķeizaram, kurš toreiz arī vēl ir katolis un
piespriež Rīgai par šo “cūcību” 18000 marku lielu naudas sodu. Rīga, kā bagāta
Hanzas pilsēta, šo nodokli gan samaksā, bet Šultem tomēr lika baznīcu atbrīvot.
Šulte tam ilgi pretojas, jo viņš balstās uz noslēgto, viņam izdevīgo,
nomas līgumu un tikai pēc ilgāka laika
baznīcu atbrīvo. 1555. gadā baznīcas telpas nodod atpakaļ pilsētai un šeit
ierīko ieroču noliktavu. Kādā no klostera telpām ierīkoja pilsētas lielgabalu
lietuvi. Nākošās pārmaiņas baznīcā notiek 1582. gadā, kad pēc Polijas karaļa
Stefana Batorija ierašanās Rīgā, un Sv. Jēkaba baznīcas nodošanas jezuītu
rīcībā, Sv. Jāņa baznīca tiek atdota latviešu draudzei, kurai bija
jāatkāpjas no Sv. Jēkaba baznīcas
par labu katoļiem.
Bijusī
dominikāņu klostera baznīca apvienotajai Jēkaba
un Doma draudzei izrādījās par mazu. Tāpēc saskaņotā rīcībā 1587.gadā
jaunie Sv.Jāņa baznīcas īpašnieki
uzsāka dievnama paplašināšanu. Vispirms nojauca veco un šauro kora daļu altāra
apsīdu, bet to vietā pēc arhitekta un pilsētas būvmeistara J.J.Frēzes metiem
uzsāka jaunas un plašas altārdaļas
celtniecību. Jaunā piebūve savās
arhitektoniskās formās un elementos absalūti atšķīrās no baznīcas vecās daļas
un atbilda renesanses laikmeta manierisma paveidam. Ar rātskungu
L.Hollera un D. fon Essena palīdzību piebūvi pabeidza divos gados. Ļoti interesanti piezīmēt, ka raugoties no
ārpuses, altāra daļa ir zemāka par draudzes telpu, bet velvju augstums draudzes
telpā gandrīz sakrīt ar piebūves velvju augstumu, jo vecajā daļā velves ir
iekārtas un vienīgās sastopamās tīkla veida velves visā Latvijas teritorijā.
Kreisā sānjoma luktās dievkalpojumos savā laikā piedalījās ieslodzītie no
blakus esošā cietuma. Viņi tika vesti pa speciālām durvīm. Tad
izgatavoja un jaunajā piebūvē ievietoja kanceli
un altāri, kas, diemžēl, cauri laikiem nav saglabājušies. Jau 1588.gada
Ziemassvētku dievkalpojumu varēja noturēt jaunajā altāra daļā, bet piebūves
celtniecības pilnīga pabeigšana un baznīcas iesvētīšana sekoja 1589.gada
nogalē.
Kā
izceļotājs no Nīderlandes, Baznīcas piebūves autors - Joriss Jorissens Frēze -
ir radījis ne tikai Rīgas un Baltijas, bet arī visas Ziemeļeiropas arhitektūrai
izcilu renesanses būvmākslas pieminekli.
Sv. Jāņa baznīcas altārdaļa ir
uzbūvēta kā bazilikāla telpiskā veidojuma un trīsjomu plāna celtne. Gludi
apmestā un balsinātā iekštelpa ar savu Ziemeļu renesansei atbilstošo formas
pusaulu atrodas absolūtā saskaņā ar sarkano ķieģeļu fasādi, kura arī ikvienā
detaļā pauž Nīderlandes un Reinzemes
teritorijā adaptēto itāļu renesanses klasisko paraugu ietekmi.
Pilastru sadalītā fasāde ar apaļloka formas logailām, greznu ķieģeļu ornamenta joslu atklāj
renesanses stila dekoratīvās iespējas. Vēl vairāk. Altāra daļas gala fasāde ar
apsīdu, logu izvietojumu un ritmu, kā arī ar greznajām skulptūru nišām ir ievērojamā itāļu arhitekta Alessandro
Paskvalini celtās Jīlihas pils kapellas arhitektoniskās kompozīcijas unikāls
pārcēlums Austrumeiropas telpā. Ar šo veikumu J.J.Frēze kā Sv.Jāņa baznīcas autors ir iecēlis Rīgas dievnamu ievērojamu un ļoti agrīnu Eiropas
protestantiskās arhitektūras pieminekļu kārtā, un mūsu uzdevums ir par šo
kvalitāti runāt skaļi un uz visiem dzirdīgajiem.
Arī
altāra daļas gala fasādē ievietotās
Jāņa Kristītāja un Salomes skulptūras ir izcili renesanses mākslas darbi, kuru
autors, diemžēl nav zināms, taču neapšaubāmi šī tēlniecība ir radusies vienā
laikā ar pašu piebūves celtni. Baznīcas patrona - Jāņa Kristītāja - tēls ikvienam kristietim atgādina morālā spēka un
pārliecības stipruma paraugu. Savukārt Salomes
skulptūra rosina pārdomām par laicīgo vērtību pārejošo un dažkārt pat
iznīcinošo dabu. 1926.gadā Latvijas Mākslas Akadēmijas profesora K.Rončevska
vadībā bojāto Jāņa Kristītāja skulptūru aizstāja ar veiksmīgu kopiju, bet
Salomes tēls kā izcils nīderlandiešu renesanses ietekmē radies darbs, šodien
prasa atjaunojumu un aizvietojumu ar analogu kopiju.
Kā
visas Rīgas baznīcas arī Sv. Jāņa baznīca nav saudzēta no ugunsgrēkiem.
Baznīca ir cietusi 1677.gada 31.maija pilsētas ugunsgrēkā, kuru izraisīja krievu nolīgtie
dedzinātāji un tam par upuri krita divas baznīcas un ap 200 nami, tad nodega
arī 1588.gadā celtā un ar vaļēju galeriju rotātā jumta tornīša smaile. Pēc šī
ugunsgrēka baznīcu atjauno pilsētas būvmeistars Ruperts Bidenšū, kurš šinī
baznīcā arī atradis savu pēdējo dusas vietu 1698. gadā. Atjaunošanas darbu
laikā dievkalpojumus noturēja ģildē. Atjaunošanas
kampaņa jau 1680.gadā deva
dievnamam jaunu torni, velvju remontu un 1689.g. arī mākslinieka Korda Meijera
gleznojumus uz sienām un griestiem. K.Meijers uzglezno deviņu gleznu ciklu
“Kristus ciešanu ceļš”, kas vēl šodien saglabājušās atrestaurētas un grezno
ērģeļu luktas. Tās ir arī Korda Meijera Rīgas darba vienīgās liecinieces.
1767.-1768.gados baznīca ieguva tagadējo kokā griezto altāri, kura autori ir
kokgriezējs J.E.Maijers un galdnieks K.G.Apelbaums. Viņu radītais mākslas darbs
ir tipisks Rīgas lielo dievnamu mērogiem un kā stabilas un lakoniskas
izteiksmes konstrukcija, tas runā ar krustā sistā Pestītāja, Sv.Pētera un
Sv.Pāvila skulptūru alegorisko spēku. Bet altāra predellā un augšdaļā ievietoto
"Sv.Vakarēdiena" un "Kristus augšāmcelšanās"
gleznu autors ir rīdzinieks A.Štilings. Vienlaicīgi ar altāri izgatavota arī
greznās altāra daļa no draudzes telpas norobežojošā kokgriezuma balustrāde.
Ērģeļu
balkona pildiņos atrodas savdabīgi
gleznojumi, no kuriem deviņi
attēlo Kristus ciešanu ceļu pēc
Lineburgā 1672.gadā iespiestās Bībeles vara grebumu attēliem. Savukārt ērģeļu
balkona galos redzamie četri apustuļu
portreti ir XVIII gadsimta mākslinieka darbs.
Ziemeļu kara gados (1700-1721) un visa XVIII gs. laikā baznīcai tika nodarīti dažādi mazāki postījumi, kurus ar draudzes
spēkiem pakāpeniski novērsa. 1710. gadā Šeremetjeva aplenkuma laikā baznīcu
stipri bojā artilērijas šāviņi. Pēc baznīcas iekārtas atjaunošanu nākošais
ugunsgrēks izceļas 1741. gada 9.decembrī, sprāgstot pulvera mucā tuvējā
Mārtstaļu ielā. 1747.gadā tika izlabots gotiskais pakāpju zelminis, 1753.gadā
pie baznīcas uzcēla pastorāta ēku, 1763.gadā no jauna uzcēla tornīša smaili, bet
1848.gadā pēc arhitekta J.D.Felsko projekta to atjaunoja pēdējoreiz. 1812. gadā
krievu kara komendants izmanto Sv. Jāņa baznīcu par labības noliktavu, kurā
postījumus novērš tikai pēc pieciem gadiem. Tad baznīcā iebūvē jaunu kanceli un
jaunas ērģeles. Pēc krievu - franču kara beigām 1816-1817.g.baznīca ieguva tagadējo kanceli. 1854.gadā dievnams
iemantoja piemērotas ērģeles, kuras
uzbūvēja Erfurtes ērģeļbūvētājs Augusts Martins, kur tās atradās līdz
1995.gadam, kad to vietā nāca zviedru pilsētas Udevalles draudzes dāvinātais
instruments. Dāvinātās ērģeles uzstāda zviedru speciālisti, bet tālāko
skaņošanas darbu veic Latvijas ērģeļmeistars Tālivaldis Deksnis. Vecās Sv. Jāņa baznīcas ērģeles uzdāvinātas
Cesvaines baznīcai Vidzemē.
Baznīcēnu
soli ir saglabājušies no 1890. gada, vitrāžas altāra daļas noslēgumu sienā,
ir Rīgas mākslinieka Ernesta Todes
pagājušā gadsimta pēdējo gadu darbs. Baznīcas fasādē pret Skārņu ielu lielo
logu starpā redzamas divas iemūrētas galviņas ar atvērtām mutēm. Tās domātas
velvēs sakrājušos mitruma novadīšanai, bet to var arī traktēt kā dominikāņu kā
sperdiķotājmūku simbolus. Vēl fasādē redzama neliela aizrežģota ailīte ar
krustveida caurumu. Ar šo vietu saistīta ļoti interesanta leģenda:
Vēl
katoļu laikā, kad Rīgā 15. gadsimta beigās tika veikti dominikāņu baznīcas
paplašināšanas darbi, Romas pāvests par nopelniem katoļu baznīcas labā un par
pārciestu pārestību ticības dēļ, iecēlis vairākus cilvēkus svēto kārtā. Divi
Rīgas dominikāņu klosteru mūki, gribēdami apliecināt savu ticības spēku, kā arī
cerot, ka tiks atzīti par svētajiem, lūdza viņus kā upurus iemūrēt sienā(tajā
laikā pastāvēja tradīcija, ka sienā iemūrēts dzīvs cilvēks palīdz pasargāt šo
celtni no sagrūšanas). Viņu piedāvājumu pieņēma, iemūrēja sienā un pret ielu
atstāja spraugu pa kuru garāmgājēji varēja pasniegt šiem upuriem gabalu maizes
vai padzerties. Ilgi viņi tur nenodzīvoja un klusi nomira. Romas pāvests, kad
viņam paziņoja par šo mūku pašaizliedzīgo upuri, esot tikai pasmējies, ka tā ir
bijusi tikai šo mūku iedomība un godkāre, kas viņus pamudinājusi uz šādu soli.
Baznīcai kā tādai no tā nekāda labuma neesot bijis un tā arī nav atzinusi viņus
par svētajiem. Tad sprauga aizmūrēta un viņi palikuši tur sienā guļot. Drīz pēc
tam Rīgā notikušas ticības pārmaiņas, gājuši gadsimti, kaut kur gan kāds
atcerējās, ka cilvēki iemūrēti, bet
pilsētas dzīves mainīgie ritmi ar laiku atmiņā izdzēsa kur tad īsti šie
mūki esot bijuši iemūrēti un tikai nejaušs gadījums, kad 19.gadsimta vidū kādā no
remontu reizēm atklājās, ka sienā ir aizmūrēts dobums. To atlaužot, tanī atrada
šo mūku mirstīgās atliekas un nu vairs tā nebija leģenda, bet gan patiess
notikums. Tad virs tās vietas sienā izveidoja šo ailīti – krustveida caurumu ar
režģi priekšā.
Ap
1900.gadu baznīcas rotu papildināja vairāki vitrāžu logi, kurus tai dāvāja gan Rīgas namnieki, gan draudzes
locekļi. 1909-1910.g.sekoja baznīcas iekštelpu remonts, bet 1924-1926.gados
arhitekta E.Laubes vadībā atjaunoja dievnama
fasādi kopumā. Tad arī draudzes uzsāktā sadarbība ar arhitektu E.Laubi
vainagojās ar jaunas pastorāta ēkas celtniecību 1930-1932 gadu laikā un šajā
ēkā atrodas arī draudzes kanceleja.
Aiz
baznīcas Jāņa ielā 7, 1930. gadā arhitekta Eižena Laubes celtā draudzes nama
portālu rotā vārdi “Miers ar jums”. Caur šo namu var nokļūt pagalmā, no kura
baznīcas sānsienā apmēram 6m augstumā redzamas aizmūrētās durvis, pa kurām
kādreiz no cietuma veda ieslodzītos uz dievkalpojumus. Pa labi vārtu ailē
uz Jāņu sētu var savām rokām aptaustīt
kādreizējā dominikāņa klostera vecās ķieģeļu velves.
Ar
450 locekļiem bagātā Sv. Jāņa baznīcas
draudze šodien veic baznīcas atjaunošanu, kura, tuvojoties Rīgas 800
dibināšanas jubilejai, arī tiek mērķtiecīgi virzīta uz jaunu kvalitāti.
1995-1996.gados ir pilnīgi atjaunots dievnama altārdaļas jumts, izremontēta altāra daļas iekštelpa, restaurēts altāris. Savukārt 1997.gada
ir iecerēts ķerties pie vitrāžu un
ērģeļu balkona gleznojumu restaurācijas. Uzkrājot līdzekļus un spēkus, Sv. Jāņa baznīcas draudze vēlas Rīgas
dibināšanas jubileju 2001.gadā sagaidīt pilnīgi sakārtotā un no jaunā uzpostā
dievnamā, lai šajā priekā tā varētu dalīties arī ar Jums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru