"Romance"
- kinolente, kas satrauca Eiropu
Sākšu savu neparasto anotāciju par šo filmu ar nelielu
ievadu, kurā lasītājam rastos priekšstats par izvēlētās tēmas aktualitāti un
iztirzājuma turpmākās gaitas nepieciešamību (lai arī iespējams daži no
kritiķiem labprātāk beigtu šāda veida anotāciju jau tūliņ pat ar vārdiem: “Tas
ir zemisks un pornogrāfisks gabals, par kuru pat rakstīt ir amorāli!”). Ceru,
ka neviens no šī darba lasītājiem nav tādā mērā aizspriedumains, lai noliegtu
mūsdienīgo un visnotaļ moderno tendenci Latvijas un arī citās sabiedrībās visu
teikt, rādīt un attēlot atklāti, dabiski un nemāksloti (iespējams dažreiz
aizmirstot par ētisko un skaisto, kā arī par cilvēku dažādo vērtību orientāciju
un pasaules uztveri). Tātad esam vienojušies, ka, neskatoties uz mūsu sapņiem
par dzīvošanu Utopijas vai Menas salā, atrodamies mēs vēl joprojām valstī pie
Baltijas jūras, kurā “Playboy” var nopirkt katrā kioskā, mīlēt (-ties) var pa
telefonu, bet biļetes uz Čipendeiliem maksā tikpat cik operas vai teātra
apmeklējums.

Viss jau būtu jauki, ja… Ja reiz kāds neizdomātu, ka kinoteātra “Daile” zālē būtu jādemonstrē pasaulē skandalozā franču režisores Katrīnas Brejā filma “ROMANCE” – filma, kas atklāti, bet dabiski, kaili, bet patiesi, vienkārši, bet visiem saprotami uzsāk diskusiju ar skatītāju par tēmu MĪLESTĪBA UN SEKSS. Cik triviāli? Jā, tieši tā – triviāli, nemāksloti un pat neērti jūtas skatītājs, kad vēro šo filmu. Dažs iziet no zāles, jo nevar izturēt triviāli uzskatāmo vienkāršību, cits iemieg nesagaidījis īstu romantiku, vēl dažs nevar ieraudzīt nevienu pornogrāfisku un seksa ainu, kādu ir neskaitāmas reizes skatījies paslepu mājās, bet nedaudzi aizdomājas par sevi, savu mīlestību un seksualitāti… Retais iedomājas sevi galvenās varones Marijas (kuru tēlo aktrise Caroline Ducey) vietā un izseko viņas pārdzīvojumiem un pārdomām visas filmas garumā. To ir arīdzan diezgan grūti izdarīt, jo pārdzīvojumi mijas ar piedzīvojumiem un sajūtas ar izjūtām. Kur nu vēl, ja Jūs esat vīrietis, kurus filmā tās radītāja pielīdzina zvēriem vai vergiem.
Varbūt tieši tādēļ, ka mūsu gaidītais
un zemapziņā radītais mīts par mīlestības skaistajiem ziediņiem (kuriem
uzplaukstot var cerēt uz galvu reibinošu seksu) un romantikas rožu smaržu tiek
degradēts kinolentes gaitā, mēs nespējam šo filmu izturēt pilnībā. Filmas
autori piedāvā seksuāli izslāpušas sievietes skatu uz dzīvi (jeb elli),
vīriešiem un mīlestību gan uz vienu, gan otru, gan arī uz sevi pašu un nevis
Džuljetas naivo sejiņu.
Nesagatavotība, nespēja
pārorientēties, asimilēt, apsvērt pirms nopelt un empātijas globāls trūkums
sabiedrībā rada skandālus ap šo filmu. Ja mēs dzīvotu 80. gados, iespējams šī
filma būtu topā. Par to runātu visur, un tā būtu filma ar apzīmējumu “jāredz”.
Kā par nelaimi mēs dzīvojam Millenniuma gaidās un seksuālās revolūcijas ir sen
aiz muguras. Tagad modē ir Titāniks un Di Kaprio saldenais smaids, bet nevis
sieviešu tiesību un vienlīdzības jautājumi, nemaz jau nerunājot par sievietes
jūtu pasauli un seksualitātes izpēti, kas sen jau tiek pieskaitīts sevi
izsmēlušām un apskatītām tēmām.
Es noteikti neierindoju ”ROMANCI”
kategorijā – LABA FILMA, jo tai trūkst mākslas darbam nepieciešamā dziļuma un
morāles vērtību, bet es nevaru to komentēt arī līdzīgi Ādamsona kungam.
Laikrakstos esmu lasījis gandrīz un tikai nopēlumus adresētus Katrīnai Brejā un
viņas filmai, bet nopelt ir vieglāk par vieglu. Es iešu sarežģītāko ceļu un
mēģināšu izanalizēt “sliktās” filmas problemātiku un saturu, ja tādu atradīšu…
Novēliet man veiksmi, un, ja vēl nav laiks skriet pie sava drauga vai
draudzenes, piesēdiet un izlasiet manu darbu līdz galam…
- -
-
Te varētu
beigties ievads. Vismaz te tam būtu plūdeni jāpāriet iztirzājumā, kā tam būtu
jābūt arī dzīvē, mīlestībā, seksā un citās cilvēku attiecībās. Psiholoģijas
mācību grāmatās un seriālos tas tā varbūt arī būtu, bet tikai ne dzīvē. Memento
vivere. Vai vienmēr TAS notiek tieši tā un tieši tad, kad mēs to vēlamies? Vai
var novilkt šķirtni tur, kur beidzas uzticība un sākas nodevība jeb sānsoļi?
Vai mēs apzināmies, ko vēlamies no sevis (pirmām kārtām), no partnera
(otrkārt), no dzīves (trešam kārtām)? Šie un vēl daudzi citi svarīgi jautājumi
tiek parādīti “Romancē”. Tas nekas, ka pārdomas ir varbūt pārspīlēti koši
ekranizētas vai arī nenāk it kā laikā. Visa filma manuprāt ir kā nepārtraukts
akts ar skatītāju, kura laikā ir grūti prognozēt, kad nāks kulminācija, vai tā
vispār būs un ja būs, tad vai ar to viss skaistais mirklis beigsies???
“Romancē” ir skats, kad mēs redzam Prieka māju, kurā sievietes ķermenis ir
sadalīts divās daļās, viena no kurām ir publiskās apskates telpas pusē (to
apskata klienti un “novērtē” pēc patikas), bet otra – citā telpā, kurā pie tās
ir arī prostitūtu vīri vai draugi. Ko gan autore ir domājusi pateikt ar šo
skatu filmā? Tas ir un paliek jautājums, par kuru ir jāaizdomājas, izejot no kinoteātra.
Varbūt Brejā kundze ar to ir gribējusi pateikt, ka sievietes pašas īsti
nesaprot, ko vēlas no seksa – mehānisku pašapmierināšanos vai morālu
piepildījumu un tuvības izjūtu ar savu mīļāko. Varbūt tas ir uzskatāms piemērs
tam, ka vīrieši ir tikai spējīgi apmierināt vienu no divām sievietes (un ne
tikai sievietes vien) vēlmēm, proti, tieksmi pēc fiziskas tuvības un
piepildījuma vai arī vēlmi būt saprastai un atbalstītai, uzklausītai un mīlētai
(autors te domā platonisko mīlestību). Šī tad arī varētu būt galvenā filmas
“Romance” vadlīnija, no kuras ik pa laikam atdalās pa kādai citai problēmu
urdziņai. Filmas galvenā varone Marija (Caroline Ducey) ir Freida gars
sievietes miesā. Visu laiku aizņemta ar viena vienīgā jautājuma risināšanu: “Ko
gan īsti sieviete vēlas?”, Marija meklē atbildi visneiespējamākajās vietās un
veidos. Marija kaut ko tiešām vēlas. Tas ir normāli. Šoreiz tas, ko viņa vēlas
ir SEKSS. Tas arī ir saprotami, jo viņa ir pieaugusi sieviete, viņai ir
pastāvīgs draugs, kuru sauc Pauls (Sagamore Stevenin), viņi satiekas jau ilgu
laiku un pat dzīvo kopā ne pirmo dienu. Ir tikai viena problēma – Pauls nevēlas
gulēt ar Mariju. Ko darīt? Marija pēc neveiksmīgiem mēģinājumiem pavest Paulu
dodas meklēt piepildījumu citur, viņa uzsāk attiecības ar vairākiem seksa
partneriem (Raulu, Robertu un Paolo). Marija, protams, nedara to ar smaidu
sejā, jo saprot, ka krāpj savu puisi… Bet, ko darīt, ja gribas, bet nevar tā,
kā vajadzētu? Pirms izšķiršanās par sānsoļiem viņa sarunā ar Paulu vairākas
reizes uzsver: ”Tu vari mani krāpt (jo esi puisis un tas ir Tev asinīs), bet
nedari to (kāpēc???). Es esmu spiesta Tevi krāpt, jo Tu nevēlies mani
apmierināt, bet nedaru to (kāpēc???)” Kā
lai atbild uz visiem KAPĒC? Marija atbildes uz abiem jautājumiem meklē viena, jo…
Pauls saka skaidri, ka šobrīd nav gatavs SEKSAM, jo ir aizņemts ar karjeras
izveidi, mācībām un sevi. Viņš nenoliedz, ka mīl Mariju, bet lūdz saprast arī
viņa vēlēšanos jeb nevēlēšanos. Marijai to izdarīt ir grūti, jo, būdama
vienkārša un jūtīga sieviete, viņa klausa dabas, bet nevis saprāta balsij. Vai
mums tas viņai pārmetams? Katrs lai izlemj pats. Psihologi man piekristu, ka
katra vīrieša dzīvē visai bieži ir periodi, kad vientulība un pilnīga izolācija
no apkārtējiem ir vienīgais problēmu risinājums un sevis atkal-atrašanas veids.
Tas tā ir, un tas ir reizēm jāpieņem. Sievietes ir citādas, viņas dzīvo daudz
atvērtāku un jūtu piesātinātāku dzīvi, tādēļ arī nereti nesaprot vīriešus viņu
“bēguma” periodos. Brejā kundze šādu gadījumu piedāvā arī savas varones
attiecībās. Marija izvēlas meklēt savu piepildījumu pie citiem vīriešiem, bet
neatrod to. Ik reizi, kad viņa mīlējas ar kādu, tas sagādā viņai baudu un jaunu
sevis atklāsmi, bet ik reizi, kad viņa to ir izdarījusi, viņa jūtas iztukšota
un pievilta pati pret sevi. Pretrunu mocīta Marija meklē arvien izmisīgāk, līdz
satiek Robertu (Francois Berleand), savas skolas direktoru, kurš, lai arī
būdams sado-mazohists (šī vārda labākajā nozīmē), saprot to, kas notiek
sievietes galvā un cenšas pilnveidot viņas “sadrupušo” pasaules modeli. Viņš ir
vienīgais, no partneriem, pie kura Marija atgriežas divreiz un piezvana arī
brīdī, kad ir jābrauc uz dzemdībām. Tas nozīmē, ka viņa jūt morālu tuvību ar
Robertu (atzīmēšu, ka seksa skatu ar Robertu nav..). Tas jau atkal pierāda, ka
sekss un garīgums ir divi pretpoli, kas tuvojoties atgrūžas. Kā teica mana
meitene: “Iespējams, ka labākais sievietes draugs var būt vīrietis ar citu
seksuālo orientāciju”. Tā nu laikam to uztver arī filmas veidotāji vēlreiz
uzsverot (manuprāt, pat pārāk bieži), ka divu normālu partneru starpā nekad
viss labi nebūs.
Katrīnas
Brejā filma šoruden ir viena no intelektuāli bagātākajām filmām, kuras ir
uzņēmusi sieviete par sievieti un sievietes iekšējo pasauli, kā arī par to, kā
šī pasaule ar savu seksualitāti stājas pretim realitātei. Lai arī atklāti
seksuāli virzīta šī kinolente nav pornogrāfiska, jo ne brīdi neparādās erotiski
provokatīva rakstura darbība. Drīzāk tas ir atklāts un kails sievietes pārdomu
un izjūtu atspoguļojums ar ķermeņa valodu – TAS ir neapmierinātas un pat niknas
sievietes maršs pretim orgasmam, kura vērtību sieviete pati skaidri neapzinās.
Marija itin kā lasa savu dvēseles dienasgrāmatu, kurai lapu pa lapai zūd jēga
un nozīme (un ja tu, lasītāj, esi jel kādreiz lasījis sievietes dienasgrāmatu,
tu zināsi, ka tā ir intīmākais viņas dzīvi un būtību apliecinošais dokuments,
kādu jebkad kāds ir redzējis). Nekad neviena sieviete vēl nav atļāvusies
publiskot savas varones dienasgrāmatu tik atklāti un inteliģenti, un kaili.
Protams,
dažbrīd ir tā, ka liekas sižets ir pazaudējis jēgu un nav pilnīgi nemaz
sakarīgs. Tas tā arī varbūt ir, jo arī dzīve ne vienmēr ir tāda, ka mēs labprāt
tajā piedalītos. Visu beidzot ir jāatceras, ka šī nav Holivudas kārtējā kases
filma (lai arī to starpā ir savas pērles kā “9 ½ nedēļas”, “Pamatinstinkts”
u.c.), bet tā ir Franču kinolente. Tas uzliek zināmas saistības skatītājiem,
proti, ir nedaudz jāsaprot franču uzskati par romanci un seksu. Kā ir teikuši
paši franči: “Vīna glāze mums ir labākais flirts, pusdienas restorānā ir labākā
pavedināšana, cigāra kopīga izsmēķēšana ir labākā priekšspēle, bet saruna
aizvieto pat labāko seksu…” Tieši tā tas arī notiek “Romancē”. Marija seksa
laikā ļoti bieži šķietami nevietā sāk sarunas un analīzi ar savu partneri. Tas
liecina, ka viņa visas skatītāju auditorijas un sava partnera priekšā turpina
rakstīt savu dienasgrāmatu, neslēpjot, ko meklē, pēc kā tiecas, ko vēlas
izzināt. Vīrieši šajā rakstā ir tikai trusīši, kurus var ļoti labi pētīt un
eksperimentēt. Tā nu tas ir mīļie vīrieši. Arī mēs taču atzīsimies esam reizēm
kā trusīši būrī. Arī mēs jokojam par sievietēm, kuras nespēj mūsu ideālus
aizsniegt un saprast. Arī mēs uzskatām, ka sievietes ir pārāk sentimentālas,
smalkas un gaisīgas. Bet kā ar vērtību orientāciju?
Mūsu
dzīve ir vieta, kurā satiekas daudzas un dažādas lietas, notikumi, cilvēki,
jūtas, piedzīvojumi utt. katram no tiem ir sava vērtība, kas ir vai nu redzama,
vai apslēpta. Mēs dažbrīd redzam šo vērtību uzreiz, bet citreiz pamanām to
tikai pēc laika. Pati dzīve ir viena liela vērtība, kura ir jāvirza tā, lai tā
šo vērtību vairotu. Kad mēs meklējam sev draugu, mīļāko, vai vienkārši seksa
partneri, mēs ļoti dažādi veramies uz viņu īpašībām un to, ko varētu paņemt sev no viņa dzīves. Katrreiz,
kad mēs satiekam kādu cilvēku, viņš ienāk mūsu sirdī un atstāj tajā pēdas, kas
vēlāk nemanot liek mums izvēlēties to vai citu taciņu nākotnē. Pēc izšķiršanās
ar kādu mēs nekad nepaliekam tādi, kādi esam. Katrs garāmgājējs, draugs,
paziņa, mīļākais mums iedod pa maldugunij, kas ved uz kādu viņa dzīves
nostūrīti – vietu, kurā mēs tiktu mīļi gaidīti, ja…. Vai sekot tai vai varbūt
šai maldugunij, tas ir jāizlemj mums pašiem. Cik pareiza būs izvēle, to rādīs
vienīgi laiks. Ja esam satikuši cilvēku, kuru mīlam un ar kuru vēlamies dalīt
savu dzīves taku, mums visu pirmām kārtām ir jāpaprasa: “Vai mēs esam tam jau
gatavi?” Pionieri un tikai pionieri bija visam un vienmēr gatavi, tādēļ arī
pazuda no dzīves skatuves. Nekad mēs neesam gatavi visam uzreiz. Tāpēc arī ir
šie attiecību sarežģījumi divu mīlošu cilvēku starpā. Viens no viņiem ir jau
gatavs tam, lai ziedotu sevi visu otram cilvēkam, kuru tas mīl (parasti tās ir
meitenes, jo, kā jau minēju, viņu dabā ir sekot jūtām un brīža aicinājumam),
bet otrs cilvēks vēl nav paspējis nonākt līdz tam punktam savā dzīves
kontūrkartē, kurā viņa dzīve ir tik piepildīta, ka ir nepārprotama, neapturama
vēlme dalīties tajā ar vēl kādu. Ja dzīve ir pilna un jau nemierīga savā
visvarenajā vientulībā kā vētraina jūra, tā spēj ieraut un nest sevī arī citu
dzīvi, sagaidīt to, kā upi, kas krācoša traucas pretim, lai atdotos un
saplūstu. Mēs mīlam viens otru, bet ne vienmēr esam gatavi vienā laikā un
vietā. To saprast ir grūti. Varbūt pat neiespējami… Maybe?! Vienmēr būs kāds,
kas pārmetīs – tu negribi mani, tātad tu arī nemīli mani. Muļķības. Jā, sekss
ir neatņemama mīlestības sastāvdaļa, bet tā nav vienīgā. Mīlestība ir torte,
kas ne katram tiek pasniegta ar putukrējumu un rozēm greznota. Katra kārta ir
rūpīgi jāizcepj, lai tiktu līdz glazūras uzlikšanai. Kuram tā ir pirmā, kas
jānogaršo, citam pēdējā. Taču mīlestība spēj sagādāt arī daudz citu ļoti jauku
un skaistu brīžu arī bez saplūšanas prieka. Protams, ir reizes, kad liekas, esi
gatavs uz visu, lai tikai iegūtu otra cilvēka (mīloša cilvēka) ķermeni, saņemtu
to tādu, kāds tas ir, sajustos daļa no tā, no kā daļa tu jau garīgi esi,
paņemtu un dotu tik, cik jūs abi to vēlaties. Tas ir skaisti. Tādos brīžos
cilvēks visvairāk saprot, cik ļoti viņš mīl otru cilvēku, lai arī varbūt tīri
fiziski. Taču… Vēl vairāk, manuprāt saprot tie, pāri, kas tādos neapvaldāmas
kaisles brīžos spēj apsvērt, vai ir uz to gatavi tagad. Vai var riskēt ar
dzīves vērtību – seksa vērtības labad? Dažbrīd ir vērts. Citreiz labāk ir
pagaidīt. Ja to var pārrunāt, ja var saprast savu partneri šādā situācijā – tā
ir patiesi augstākā mīlestības izpausme. Tā ir mīlestība, spējot uzupurēt sevi
otra labā, bet nevis dzīvi seksa labā. Jo vienmēr vēl priekšā būs mums brīdis,
kad:
Tu
teiksi: “Es patiesu mīlu vēlos.”
Zem
zvaigznēm zils zibens pret zibeni kvēlos,
Pret
apīni zaļu, zaļš apīnis vīsies.
Es
esmu tavs sapnis, kas piepildīsies.
Nobeigums
(ŠO
DAĻU AUTORS ATSTĀJ LASĪTĀJA ZIŅĀ. UZRAKSTI, JA VĒLIES PATS PAR SAVĀM IZJŪTĀM UN
ATSŪTI TO ARĪ MAN UZ ilmis@excite.com
GAIDĪŠU AR NEPACIETĪBU ATSAUKSMES)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Izmantotā
literatūra
1.
Internets.
2.
Kino “Daile”.
3.
Sava neuzrakstītā un nepublicētā
dienasgrāmata.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru