Sabiedrībā ir vienmēr valdījuši uzskati par notiekošajām lietām, parādībām, notikumiem un pašu dzīvi. Ir bijušas cilvēku grupas, kas vēlējušās visam tam atrast likumsakarības. Laika gaitā pārvarot mitoloģiskās apziņas ietvarus, veidojas domāšanas formas, kuru pamatā ir jēdziens, un pasaules izziņa, kas pirmām kārtām realizējas kā darbība ar jēdzieniem. Jēdzieniskās domāšanas veidošanos mēdz raksturot kā ceļu no mīta uz logosu. Ejot šo ceļu, top Rietumu filozofija. Arī Austrumu “gudrības meklējumi” izaug no mīta, apliecinot atšķirīgos pasaules redzējuma un izpratnes formu. (2. 36.lpp. 5.r.k.)
Jau senos laikos (ap 551 – 479 p.m.e.) sengrieķu domātājs
Konfūcījs pauda tēzi ka cilvēks ir dabas sastāvdaļa. Viņš arī jau tanī laikā
klāstīja valdošās šķiras konservatīvāko aprindu uzskatus, idealizēja pagātni,
centās neitralizēt attiecības ģimenē, sabiedrībā tā, lai ikviena cilvēka rīcība
un valsts pārvalde noritētu stingrā saskaņā ar tradīcijām, lai tām būtu secība.
Tā radās viena no galvenajām tā laika reliģijām. Jo visi ko cilvēks ieņem
sabiedrībā (amatu, darbu, dzīves vietu) visu to nosaka debesu vara.
Pretstatā šīm visām tēzēm (470 – 399 g. p. m. ē.) radusi
Sokrāta mācība filozofēšanas veidā. Tā pamatā dialoga māksla. Viņš ieviesa
kodolīgas tēzes, kuras vijas cauri gadsimtiem un rosina domāt, izzināt sevi,
veicina pašapziņu. Viņa izteicieni vēlāk tiek izmantoti kā stimuls jaunu ideju
pētīšanai un realizēšanai. Grieķijā filozofijā izvirza jauna veida jautājumus
un pasaules uzskatus. Grieķija ir bagāta ar filozofu skolām, kas likuša pamatus
atbildēm, uz mūžīgo jautājumu – “kas es esmu?”
Sengrieķu filozofijas vēsturiski pirmo formu var uzskatīt
Milētas skolas naturālfilozofiju, t.i., dabas filozofiju, kuras
pārstāvji visa esošā pirmsākumu redzēja kādā no četriem dabas elementiem: zemē,
ūdenī, ugunī vai gaisā. Tomēr viņu uzskatos vēl jūtama mitaloģiskās pasaules
uztveres ietekme, ko papildina ievērojams tā laika dabaszinātnisko zināšanu
īpatsvars. Protams, mitaloģiju caurauž visa antīkā filozofija, taču šajā laikā
tā visbiežāk ir nerefleksēta, filozofiski neapzināta. (1. 37.lpp. 3.r.k.)
Sokrāts uzskatīja, ka mūsu apziņā slēpjas dziļāks slānis,
kas pieder nevis mums, bet kam piederam mēs, kas valda pār mums. Sokrāts
sadalīja cilvēku divās daļās: jeb substancēs. Viņš uzskatīja, ka cilvēkam ir
sava noteikta struktūra – ķermenis un dvēsele, un sava “funkcija”. Cilvēks ir
racionāla būtne un ar to viņš atšķiras no dzīvnieka. Visi cilvēki vēlas būt
laimīgi, bet mūs var padarīt patiesi laimīgus tikai tas, kas ir saskaņā ar mūsu
dabu, t.i. ja mēs pildām savu īsto “funkciju”. Cilvēku raksturo tas, kas notiek
dvēseles dzīvē – dvēseles spēja un darbība. Mierā ir tikai pārējais ietērps.
Ķermenis it kā traucē cilvēku apgūt patiesās zināšanas un dzīvot pilnvērtīgu
dzīvi. Sokrāta dzīve atspoguļota viņa skolniekā, Plotona dialogā (427 – 347 g.
p. m.)
Platons uzskata, ka stabilais un nepārejošais ir jāmeklē
nevis materiālajās lietās, bet gan idejās, kuru veidotā pasaule nav uztverama
cilvēka jutekļiem, bet tikai tieši prātā. Piemēram: galdi kā konkrētas
jutekliskas lietas ir radīti un pakļauti iznīcībai. Savukārt “galds vispār” jeb
galda ideja ir mūžīga un nemainīga. (1. 41.lpp. 1.r.k.)
Pēc Platona domām mācība par idejām nav vienveidīga.
Dialogā “valsts” Platons šo situāciju attēlo alegorijā
par alā ieslodzītajiem gūstekņiem. Turp cilvēki, lietu pasaulē līdzinās šiem
cilvēkiem, kuri redz nevis pašas lietas, bet gan to ēnas uz alas sienām. (1.41.lpp.2.r.k.)
Arī Platona tēzes un domas cenšas apgāzt un izskaidrot no
cita skatījuma viedokļa. Viens no Platona filozofijas kritiķiem bija ne mazāk
ievērojamais sengrieķu filozofs – Aristotelis (384 – 322 g. p.m.ē.). Viņš
kritizē Platona mācību par idejām un uzsver savu formālo loģiku.
Viņš savu mācību par
pirmsākumiem un cēloņiem sāk ar izslēgtās pretrunas likumu: “Nav iespējams, ka
viens un tas pats vienlaikus būtu un nebūtu piemītošs vienā un tajā pašā nozīmē.” (1.45.lpp.2.r.k.)
Aristotelis piebilst: ka patiesa filozofiska teorētiska
apcere ir kaut kas dievišķs un ne jau visiem un ne vienmēr iespējams, tādēļ
cilvēks parasti cenšas sevī izteikt politiskajā dzīve, tā kļūst par svarīgāko
cilvēka darbības jomu. Šī Aristoteļa atziņa saglabā savu aktualitāti arī
mūsdienās.(1.47.lpp.2.r.k.)
Tā vietā nāca priekšstats par dzīvi kā būtību, kas
eksistē divās sistēmās – ķermenī un Dievā. Dievs ir īstenais dvēseles izziņas
avots, kuru var izzināt caur atklāsmi.(3.33.lpp.)
Viens no dižākajiem kristietiskās
filozofijas pārstāvjiem ir Sv. Aurēlījs Augustīns (354 – 430). Šis
ievērojamākais kristietības domātājs uzskatīja, ka pati būtība ir pretruna, kas
raksturo cilvēku ir duālisms starp nemirstību, nemateriālo dvēseli un mirstīgu
ķermeni. Dvēsele ietver atmiņu prātu un gribu. Tā spēj gribēt, izzināt un
domāt, pārdzīvot savu iekšējo pieredzi un gūt tajā saistību ar Dievu. Ķermeņa
un dvēseles statusi Dieva pasaulē ir nesavienojumi, tāpēc ķermenim ir
jāpakļaujas un jādod priekšroka dvēseles dzīvei. Viena no būtiskākajām atziņām
Sv. Augustīna mācībā ir doma par cilvēka iekšējās un ārējās pasaules pretstatu.
Kā būtībā ir iekšējā cilvēka saruna ar sevi Dieva priekšā, kas parāda, ka
vērtība uz iekšieni pastāv kā piepūle. Cilvēka prāts, kas ir daļā no cilvēka
dvēseles un cilvēkam kā augstākai vadībai nāk līdzi kaut kas no zemākā līmeņa
pasaules.
Sākot ar XI gs. Viduslaiku
filozofija iegūst citu formu. Tās problēma ir Dieva un pasaules attiecības.
Ievērojamākais šī tipa pārstāvis ir Akvīns Toms (1225/26 – 1274). Akvīns Toms
pārsvara balstās uz Aristoteļa tēzēm par ideāla un materiālā attiecību
izpratni.
Universālija, pēc viņa domām,
eksistē trejādi: pirms lietām Dieva prātā, pašas lietas kā to formas un pēc tam
lieta – cilvēka prātā abstrahēšanās rezultātā. Šī koncepcija labāk atbilda
ortodoksālās baznīcas vajadzībām, jo matērija kristietībā ir daļēji attiecināma
kā viena no Kristus dabām (cilvēciskā, ķermeniskā).(1.51.lpp.3.r.k.)
Ar šī laika beigām un renesanses
sākumu, it kā varētu rezumēt, ka Austrumu reliģijas šo problēmu risina
mitoloģiskā ceļā, Senā Grieķija ir pirmā, kas problēmu, kas ir cilvēks, sāk
risināt jēdzieniski, sistemātiski un zinātniski pamatoti, turklāt ar dziļu
nopietnību. Dzīves gudrība izteikts kodolīgos teicienos, kas noder līdz pat
mūsdienām. Viduslaiku domātājus nodarbina trīs dažāda veida filozofiskie
jautājumi. Pirmais bija par vispārīgiem – universāliem jēdzēniem un to
attiecību ar pasauli. Otrais - par
ticības un prāta attiecību. Trešais – jautājums par Dieva eksistenci un
raksturu, (īpaši par dieva attiecībām ar šo pasauli.).
Renesanses laikā jau sāk darboties
universitātes. Kurās jau ar vien vairāk piesaistās cilvēki, lai rastu atbildēs
uz šiem jautājumiem un izzinātu tos. Tajās jau bija brīvdomības gars, taču
reliģija tomēr bija noteicošā. Šajā laikā jau izteikti krasāk parādās
kapitālisma pazīmes. Mainās visa zinātnes attīstība. Cilvēks vairs nemeklē savu
atkarību no augstākās varas, bet cenšas to saskatīt sevī. Mainās socioloģijā
pati kā zinātne pret sabiedrību un tās izpēti vispār.
18.-19.gs. šinī laikā jau sāk
spilgtāk izcelties arī citu valstu zinātnieki un filozofi. Viens no tiem ir vācu
klasiskās zinātnes pārstāvis Georgs Vilhelms Fridrihs Hēgels (1770-1831).
Hēgeļa filozofiskās sistēmas karkas
ir šāds. Pirmsākumā eksistē vienīgi absolūtais gars, kas izzina pats sevi.
Izziņas gaitā, kas vienlaikus ir arī absolūta gara attīstība, gars kļūst pat
apziņu, tad par pašapziņu, tad par prātu. Vispirms prāts attīstās loģikas
sfērā. Pēc tam absolūtā ideja atsakās
pati no sevis un pāriet savā pretstatā – dabā, matērijā. Tur parādās telpa un laiks. Visi materiālie ķermeņi un parādības
ir absolūtā gara esamības veidi.(2.315.lpp.3.r.k.)
Gara nonākšana pie sevis – gara, un
apvienošanās matērija ar garu pastāv kā cilvēks kurš dzīvo sabiedrībā un
pilnveidojot sevi pilnveido viesu kopībā esošo. Tā tiek rasta – dialektika.
Attīstības tveršana kopumā. Viņš arī uzskata, ka sabiedrības attīstība nav
tikai likumsakarība, bet ir arī nepieciešamība.
19. gs. Jau parādās
materiālistiskais novirziens. Un to pārstāv Kārlis Marks (1818 – 1883). Spilgti
sāk izpausties dialektiskais virziens šai laikā. K Marks “iznes gaismā”
materiālo ražošanu, kura cieši sasaucas ar dialektrisko materiālismu. Šā pamatā
ir doma, lai spētu darboties garīgi, ir jābūt materiāli nodrošinātam, (cilvēks
paēdis, apģerbts, vesels, izgulējies un atpūties). Kas reizē jau arī ir cilvēka
labklājība. Marks uzskata par savas teorijas mērķi – kapitālisma sagraušanu un
jaunas labākas pasaules uzcelšanu. Pēc viņa domām to visu paveiks “ražošanas
spēki”, kas iet kopībā ar “ražošanas attiecībām”. Marksa shēma attīstībai ir
šāda:
-
pirmatnējā kopiena;
- vergturība;
-
feodālisms;
-
kapitālisms;
-
sociālisms.
Šis veids būs tas,
kas pilnveidos dialektrisko materiālismu. Laika gaitā pierādās, ka arī šī
mācība nav tā pilvērtīgākā un nesniedz visas atbildes uz viesiem jautājumiem,
un ka visas tēzes, kuras izvirzijis Marks nepierādās.
Jau 19.gs. – 20.gs. Marksa mācību kritizē un apstrīd kā nepilnvērtīgu.
To dara amerikānis Rietumu filazovs Volts Vitners. Viņš uzskata ka materiālā
ražošana nav galvenais, kas veicina sabiedrības attīstību un izaugsmi. Viņš
izdala:
-
dabas
spēki (fiziskais faktors);
-
garīgie
spēki (psihiskais faktors);
-
kultūras
faktors;
-
ražotāj
faktors.
Šie četri
iedalījumi veicina Rostova uzskatu un domu darbību par sabiedrības attīstību un
izziņu. Viņš uzskata, ka materiālā ražošana jāsadala trijās :
-
sākuma
sabiedrība (pirmatnējā kopiena, vergturība, feodālisms);
-
ražošanas
sabiedrība (kapitālisma attīstība);
-
indistruālā
un postindustiālā sabiedrība.
Šinī pašā laikā arī savu vārdu piesaka Fridrihs Nīče. Nīčes filozofijā
ir dzīves pārdzīvojuma māksla. Viens no galvenajiem jēdzieniem viņa mācībā ir –
dzīve.
Viņa mācībā saskatāmi pieci mezglu punkti:
-
nihelisms
(visu vērtību pārvarēšana);
-
pārcilvēks;
-
varasgriba;
-
mūžīgā
atgriešanās. (2.350.lpp.3.r.k).
Mūžīgās atgriešanās ideja Nīčes filozofijā ir noteikta tikumiska
regulatora lama. Tā liek cilvēkam dzīvot tā, lai katrs mirklis varētu kļūt
mūžīgs un atgriezenisks. Šāds dzīves stils prasa bezgalīgu atbildību, kuras tik
ļoti trūkst mūsdienu kultūrai, tāpēc Nīčes filozofija netiek arī aizmirsta arī
mūsdienās.
Izmantotā literatūra:
1.
U. Sūna, G. Oļševskis.
“Ievads filozofijā” sabiedrība “Pētergailis”, Rīga, 1993.
2.
M.
Kūle, R. Kūlis. “Filosofija”, Apgāds
“Burtnieks”, Rīga, 1996.
3.
A. Vorobjovs “Psiholoģijas
pamati” Mācību apgāds, Rīga, 1996.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru