Sabiedriskās kustības un politiskās partijas Skandināvijas valstīs.




1800. gadu beigās un 1900. gadu sākumā politiskās institūcijas Skandināvijā, tāpat kā citās valstīs, izcieta dramatiskas pārmaiņas. Tajā laikā parādījās trīs iezīmes, kuras kopš tā laika ir bijušas zīmīgas valsts uzbūvei: vispārējās vēlēšanu tiesības, parlamentārisms un politiskās partijas. Šie trīs fenomeni ir savā starpā cieši saistīti. Plaši attīstījušās vēlēšanu tiesības panāca to, ka vecās partiju izveides formas, sīki grupējumi un parlamentāriešu slēgtās sabiedrības kļuva nemodernas. Vajadzība pēc jaunā elektoriāta mobilizēšanās un  atbalsta iegūšanas noteica to, ka priekšgalā izvirzījās plašas masu organizācijas. Proporcionālo vēlēšanu ieviešana atvieglināja jauno partiju veidošanu. Partiju politizēšana mazināja bezpartejisko parlamenta locekļu skaitu un rezultātā mazinājās arī pastāvošās izteiktās atšķirības gan vēlētāju, gan vēlēto pārstāvju vidū. Parlamentārisms kļuva par mehānismu, lai panāktu varas izaugsmi uz partiju politiskā pamata.

Tas ir skaidrs, ka aiz politiskajām pārmaiņām stāv ekonomiskas un sociālas pārvērtības, kuras norisinājās vienlaicīgi Skandināvijas valstu sabiedrībās. Tehniskā un industriālā revolūcija mainīja ražošanas un dzīves nosacījumus gan laukos, gan pilsētās. Tai pašā laikā, kad vecās atšķirības starp lauku rajoniem un pilsētām saglabājās, aizvien izteiktāki kļuva interešu konflikti sabiedrības slāņu starpā. Jaunās lielās strādnieku grupas ilgu laiku bija bez politiskām tiesībām. Paralēli cīņai par vispārējām vēlēšanu tiesībām notika arī tiekšanās pēc politiskās un arodbiedrību piederības. Skandināvijā tāpat kā pārējās Eiropas valstīs bija jūtams strādnieku kustību pieaugums, kas bija noteicošais faktors partiju vadlīniju izveidē. Daļēji tādēļ, ka darba partijas pārstāvēja modernas organizācijas formu, kas bija balstīta uz plašu biedru skaitu un sazarotu partiju tīklu un daļēji arī tādēļ, ka politiskie konflikti lielā mērā radās sakarā ar nesaskaņām strādājošo kustību un tās konservatīvo pretinieku starpā. Šīs vēsturiskās saknes vēl jo projām ir ķildu pamatā starp kreisajiem un labajiem. Faktori, kuri ir būtiski partiju izveidošanās un attīstības procesiem ir, kā piemēram, lauksaimniecības, valodas, reliģijas, kultūras un starptautisko  attiecību jautājumi.
Partiju sistēmas izveidošanās var balstīt uz zināmu ekonomisko, sociālo, ģeogrāfisko un kultūras atšķirību pamata, kas katrā valstī bija partijas konfigurācijas pirmsākums. Tomēr partiju izveidošanās nebija nepārtraukts, progresējošs process, bet gan tas notika periodiski  un krīzes situācijās kā partijas “renesanse”.
Zviedrijā, Norvēģijā un Dānijā Sociāldemokrātu partija ir vislielākā partija strādnieku slānī. Apmēram 2/3 zviedru strādnieku balsoja par sociāldemokrātiem, Dānijā un Norvēģijā attiecīgi apmēram 50%. Somijā situācija ir savādāka, tādēļ ka strādnieku politiskā piederība ir sadalīta divās partijās. Pat ja sociāldemokrāti ir lielākā no abām partijām, tomēr komunistu partijai ir liels skaits atbalstītāju strādnieku vidū. Somija šajā ziņā līdzinās citām zemēm, kurās pastāv lielas komunistu partijas, kā piemēram, Francija un Itālija. Stingrs nodalījums pa strādnieku klasēm ir izveidojis partiju organizāciju un arodbiedrību tīklu, kas savukārt ir nodrošinājis stabilu vēlētāju elektorātu starp strādniekiem rūpniecībā, lauksaimniecībā un mežsaimniecībā. Somu sociāldemokrātiem bez šaubām ir liels atbalsts starp strādājošo klasēm, bet ir arī nenozīmīga vidusslāņa vēlētāju daļa, kas tos atbalsta. Komunistu partija Norvēģijā un Dānijā ir patreiz vāja, pat starp strādājošo klasēm. Pārējām kreisā spārna partijām ir specifiskas sociālās īpatnības. Kreisajiem sociālistiem no vienas puses kā acīm redzamu iezīmi varētu minēt jaunās inteliģences atbalstu. Arī norvēģu Sociālistiskai Kreisajai partijai, zviedru Kreisajai partijai un Islandes Tautas Aliansei starpcitu relatīvi liela strādnieku atbalstītāju grupa ir gados jauni cilvēki ar augstāko izglītību. It īpaši tie, kuri strādā valsts sektorā. Darba partijai Islandē nav vairāk kā 1/3 no strādnieku balsīm.
Ziemeļvalstīs Zemnieku partijas ir saglabājušas savu pamatrakstura iezīmes. Apmēram 65% zemkopju balsoja par zviedru Centra partiju, kamēr Dānijā 70. gados par Kreiso artiju balsoja 54-70% zemkopju. Zemkopju vēlētāju skaits par Norvēģijas Centra partiju mēdza svārstīties starp 50-60%, bet tad ievērojami pazeminājās. Somijā 2/3 zemnieku balso par Centra partiju.
Pat ja Konservatīvā partija 80. gados kļuva par gandrīz lielāko partiju Dānijā, Zviedrijā, Norvēģijā, kā arī Somijā, tās vēlētāji nepārstāv visu iedzīvotāju sociālo vidusslāni. Vēl jo projām tā ir pastāvoša realitāte, ka vēlētāji ar lieliem ienākumiem un īpašumiem, augstāko izglītību balso par labā spārna partiju. Lielākā daļa balsu nāk no vēlētājiem, kas agrāk balsojuši par kādu citu pilsoņu partiju, it īpaši Centra partijas, kuru vēlētāji ir balsojuši par labā spārna partijām, tādējādi liekot izjust relatīvi lielus vēlētāju skaita zaudējumus. Vēl viens fenomens ir tas, ka Sociāldemokrātu atbalstītāji mēdz balsot par kādu no Konservatīvajām partijām. Citādi parasti vēlētāju balsu skaita izmaiņas  starp politisko spēku blokiem ir ierobežotas starp sociāldemokrātiem vai kādu no centra partijām.
Ziemeļvalstu partiju sistēmā slāņu struktūra izpaužas tādā veidā, ka lielākā daļa partiju vēlētāju grupu ir acīm redzams atšķirīgs sociālais profils. Pirmām kārtām tas ir saistīts ar Strādnieku, Zemnieku un Konservatīvo partijām, turpretim mazākā mērā ar Liberālajām partijām. Bez šaubām pastāv sava veida mazo uzņēmēju un ierēdņu interešu pārstāvēšana, bet Liberālo partiju sociālā uzbūve neizpaliek no caurmēra vēlētājiem. Ja Liberālās partijas vēlētāji ir diezgan sociāli neizteikti, tad arī to politiskās nostādnes ir vērtējamas kā salīdzinoši nestabilas.
Partiju sadalījums starp vīriešiem un sievietēm ir vienlīdzīgs. Divi faktori, kas izskaidro situāciju, kādēļ Islandē ir īpaša Sieviešu partija ir sekojoši: pirmkārt, tādēļ ka partijas sociālo bāzi veido gados jaunas, labu izglītību ieguvušas sievietes, kuras pēdējo gadu laikā ir iekļāvušās darba tirgū, īpaši valsts sektorā. Viņu prasības ir sekojošas-labākas karjeras iespējas, vienlīdzīgs atalgojums un bērnu aprūpe. Tās pastāv ne tikai Islandes sieviešu vidū. Vecās partijas reaģēja pasīvi, tādēļ arī zaudēja sieviešu uzticību. Sociālā neapmierinātība un atklātības trūkums politiskajā sistēmā kalpo kā izskaidrojums jaunu partiju veidošanas panākumos.
Reģionālās politikas atšķirības Ziemeļvalstīs pirmkārt ir skaidrojamas ar sekojošu faktu, ka partiju vēlētāju grupas nāk no dažādiem sociāliem slāņiem. Dažos rajonos ir nostiprinājušās politiskās īpatnības. Dažas no tām izzūd laika gaitā. Konservatīvās partijas vēlētāju atbalsts Zviedrijā un Somijā ir ģeogrāfiski nevienmērīgi sadalīts. Vismazākais ziemeļos, vislielākais Diendvidsomijā, kā arī Vidus- un Dienvidzviedrijā. Centra partijas atbalstītāju skaits ir acīm redzami saistīts ar lauksaimniecībā nodarbināto skaitu. Somijas Centra partijai ir īpaši liels atbalsts Somijas ziemeļos. Liberālajām un Kristīgo partijām, atšķirībā no pārējām pilsoņu partijām, nevienā no reģioniem vēlētāju procentuālais skaits nepārsniedz 30%. Zviedrijas liberālismam ir stingri pamati tās Dienvidrietumu reģionos. Zviedrijā, Norvēģijā Sociāldemokrātiem  dažos rajonos ir absolūtā vairākuma balsu skaits. Norvēģu Strādnieku partijai Ziemeļnorvēģijā ir stingras pozīcijas. Sociāldemokrātiem ir relatīvi ciešas saites ar Norvēģijas un Zviedrijas ziemeļu reģioniem, kas veido krasu kontrastu ar Somiju un Islandi. Kreisā spārna partijas ir visvājākās Dienvid- un Viduszviedrijā, Norvēģijā. Somu Komunistiem tradicionāli ir bijis liels atbalsts nabadzīgākajos tālajos ziemeļu rajonos. Dānijas kreisā spārna partijām ir bijuši īpaši lieli panākumi ap Kopenhāgenu esošajos rajonos. Vides Aizsardzības partijai nav reģionālu saišu kā Dānijā, tā arī Norvēģijā.
Kā lielākajā daļā rietumu demokrātiju, Ziemeļvalstīs valstiskā partiju finansēšana ir noteikta ar likumu. Partiju finansiālais atbalsts ir vismazākais Dānijā, kur valsts finansējuma daļa, līdzīgi kā tas bija pārējās Ziemeļvalstīs, tika ieviests tikai 1987. gadā. Zviedrijā 1976. gadā 2/3 no partiju ienākumiem nāca no valsts un pašvaldībām.
Zviedrija.Tagadējā  konstitūcija stājās spēkā 1975. gadā. Likumdošanas vara pieder vienpalātas parlamentam(Riksdagen), ko uz trijiem gadiem ievēl vispārējās un tiešās vēlēšanās, aizklāti balsojot, pēc proporcionālās sistēmas. Riksdags sastāv no 349 deputātiem. Vēlēšanās var piedalīties gan vīrieši, gan sievietes, kuri sasnieguši 18. gadu vecumu, kopš 1921. gada. Uz zviedru politiskās skatuves ilgu laiku valdījušas piecas lielākās partijas. No 1932. līdz 1976. gadam Zviedriju vairāk vai mazāk pastāvīgi pārvaldīja sociālisti, kas tad arī izveidoja karalistē labklājības valsti. Viņi tikmēr ņēma no bagātajiem un deva trūcīgajiem, līdz visiem vajadzēja maksāt sociālo pabalstu. Paguruši no sociālistu pārmērībām, vēlētāji nobalsoja par konservatīvo koalīciju, ko dēvēja par “buržuāzisko”. Tač jaunā valdība turpināja sociālistu uzsāktās labklājības programmas. Šobrīd šīs partijas visos būtiskajos jautājumos ieņēmušas vienotu nostāju, maz raizēdamās, ko par to domā vēlētāji. Pašlaik politisko partiju skits Zviedrijā ievērojami pieaudzis. Politiskajā spektrā atrodama gan IKEA amatnieku partija, gan apvienība, kas sevi nodēvējusi par Godīgo Politiķu partiju. Aktīvi darbojas arī Zaļie, kas ne tikai noliedz atomenerģijas izmantošanu, bet aizstāv ideju, ka vajadzētu demontēt visu Zviedrijas rūpniecisko infrastruktūru un atgriezties pie naturālās saimniecības.
Dānija.1849. gadā Dānija izveidoja savu konstitūciju un līdz ar to likumīgais pamats parlamentam (Folketinget) bija likts. Konstitūcija noteica vispārējās un tiešās vēlēšanas, balsojot aizklāti pēc proporcionālās vēlēšanu sistēmas. Sievietes ieguva balstiesības 1915. gadā. Līdz 1953. gadam, kad tika izmainīta konstitūcija, Dānijā bija divpalātu sistēma. Parlaments sastāv no 179 deputātiem. Parlamenta vēlēšanas tiek rīkotas reizi četros gados. Balstiesības ir Dānijas pilsoņiem, kuri ir sasnieguši 18 gadu vecumu un, kuri dzīvo valstī. Folketingam gada darba periods-parlamenta gads-sākas pirmajā oktobra otrdienā un beidzas parasti jūnijā.
Sociāldemokrāti(S), Kreisā, Dānijas Liberālā Partija(V), Konservatīvā Tautas Partija(KF) un Sociālisti(SF) ir četras galvenās politiskās partijas, lai gan pēdējā laikā šajā 179 biedru parlamentā ir pārstāvētas vairākas. Lai partija iekļūtu parlamentā, tai ir jāsaņem vismaz 2% vēlētāju balsu. Daudzas no mazajām partijām, it īpaši no kreisā spārna, nav pārstāvētas parlamentā. To skaitā ir arī Dānijas Komunistu partija. Valstī visas partijas ir organizētas partiju komitejās, kuras izveido partiju programmas un izvirza kandidātus gan vietējām, gan vispārējām vēlēšanām.
Sociāldemokrāti ir lielākā partija, tradicionāli pārstāvot strādnieku šķiru. 1936. gadā viņiem bija 46% vēlētāju balsu, un pat 1960. gadā-42,1%, bet kopš tā laika viņu noturība ir mazinājusies. Tas ir izskaidrojams ar strādnieku panīkumu Dānijā, bet arī ar Sociālās Tautas partijas parādīšanos, kuru nodibināja 1959. gadā grupa, kura pameta Komunistu partiju. Šī partija ir pret NATO, bet citādā ziņā tās nostāja ir tikai nedaudz kreisāka par Sociāldemokrātiem.
Radikālā partija, neskatoties uz tās nosaukumu, ir skaidra centra partija. To dibināja 1905. gadā grupa, kas bija atdalījusies no Liberālās partijas. Partija ir parasti sadarbojusies ar Sociāldemokrātiem. Kopš 1982. gada partija ir bijusi koalīcijā un no1988. gada jūnija pat ir bijusi valdībā. Radikāļiem vienmēr ir bijusi lielāka ietekme, neskatoties uz pārstāvju nelielo skaitu valdībā.
Konservatīvo partiju 1915. gadā nodibināja dažu labā spārna grupu savienība. Agrāk partija bija daudz stiprāk labēji orientēta, bet kopš 60. gadu beigām tā ir vairāk centriska un tā ir ieguvusi diezgan lielu vidusšķiras atbalstu.
Liberālā partija tika dibināta 1871. gadā kā zemnieku partija. Šī partija šodien ir spilgtāk labēji orientēta nekā Konservatīvā partija. Tā gūst daudzu zemnieku atbalstu. Tā ir izjutusi grūtības, kuras ir pārņēmušas zemniekus pēdējos gados.

Biedru skaits politiskajās partijās Dānijā no 1960 - 1995


Partijas
1960
1974
1994
1995    Balsu skaits 1994. gada vēlēšanās       Organizāc. procentuāli 1994. gadā
Sociāldemokrāti         259.459         122.722         65.733  62.452  1.150.048       5,7
Kreisie         192.629         112.543         83.039  83.077  775.176         10,7
Konservatīvā Tautaspartija      108.751         91.382  31.000  30.750  499.845         6,2
Socialistiskā Tautaspartija     3.224   6.266   6.890   6.654   242.398         2,8
Radikāli Kreisie        35.000  22.000  5.934   5.519   152.701         3,9
Progresa partija        -       15.000  6.000   4.800   214.057         2,8


Balsu skaits 1998. gada 11. marta vēlēšanās

Sociāldemokrāti 1.223.620
Kreisie 817.894
Konservatīvā Tautaspartija      303.965
Socialistiskā Tautaspartija     257.406
Radikāli Kreisie        131.254
Progresa partija        82.437

Norvēģija. Norvēģijā konstitūcija pieņemta 1814. gadā (vēlāk izdarīti grozījumi un papildinājumi). Likumdošanas vara ir divpalātu parlamentam (Stortinget), kas sastāv no augšpalātas (Lagtinget) un apakšpalātas (Odelstinget). Stortingā ir 165 deputāti, ko uz četriem gadiem ievēl tiešās un vispārējās vēlēšanās pēc proporcionālās sistēmas. Balstiesības iegūst sasniedzot 18. gadu vecumu. Galvenās partijas: Norvēģu strādnieku partija( dib. 1887), Labējā partija(Hёyre dib.  1884.), Kreisā partija(Venstre dib. 1884.), Centra Partija( dib. 1920.), Kristīgā Tautas partija (dib. 1933), Progresa Partija( dib. 1973.), Sociālistiski kreisā partija (dib. 1975.), Norvēģijas komunistiskā partija (dib. 1923.), Norvēģijas centrālā arodbiedrību apvienība (dib. 1899).
Norvēģijas komunistiskā partija dibināta apvienojoties Sociāldemokrātu kreisā spārna pārstāvjiem pēc sķelšanās norvēģu strādnieku partijā. 2. pasaules kara laikā partija aktīvi piedalījās Pretošanās kustībā. Pēc kara tās pārstāvji ietilpa koalīcijas valdībā. 1973. gadā partija pieņēma jaunu programmu, kurā teikts, ka tā cīnās par bruņošanās sacensības izbeigšanu, par atbruņošanos, par Norvēģijas izstāšanos no NATO, par neatkarīgas, patstāvīgas un aktīvas miera politikas īstenošanu.
Norvēģu strādnieku partija. Sociālā bāze-strādnieki, kalpotāji, sījzemnieki, daļa inteliģences. Šīs partijas ietekmē atrodas arodbiedrības, sieviešu, jaunatnes, sporta un citas masu organizācijas. Partija iestājas par darba un kapitāla “sadarbību”, noliedz šķiru cīņu, atzīst kapitālisma sabiedrības pārveidošanu reformu ceļā, prasa bezdarba likvidēšanu, strādnieku sociāli ekonomisko tiesību paplašināšanu. Ārpolitikā atbalsta Norvēģijas līdzdalību NATO.
Somija. Valsts galva ir prezidents, ko uz sešiem gadiem ievēl divpakāpju vēlēšanās. Prezidentam ir plašas tiesības-viņš izdod lēmumus un dekrētus, var uzlikt veto parlamenta pieņemtajiem likuprojektiem. Likumdošanas vara pieder prezidentam un vienpalātas parlamentam(200 deputāti), ko uz cetriem gadiem ievēl tiešās vēlēšanās pēc proporcionālās sistēmas. Vēlēšanu tiesības ir pilsoņiem no 18. gadu vecuma.


1999. gada Domijvispārējo vēlēšanu rezultāti.

                                                        Vietas(%)   Balsu %
Sociāldemokrātiskā Partija                              51      (-12)  22,9  (-5,4)
Centra Partija                                          48      (+4)   22,4  (+2,5)
Nacionālā Koalīcijas Partija                            46      (+7)   21,0  (+3,1)
Kreisā Spārna Alianse                                   20      (-2)   10,9   (-0,3)
Zviedru Tautas Partija                                  12      (+-0)  5,1     (+-0)
Zaļie                                                   11      (+2)   7,3    (+0,8)
Somu Kristīgā partija                                   10      (+3)   4,2    (+1,2)
“Patiesie Somi”(Somijas Zemnieku Partija)               1        (+-0)  1,0 
   (-0,3)
Reformu Grupa                                   1          -       1,1       -


Islande. Likumdošanas vara ir altingam-divpalātu parlamentam, kas sastāv no Augšpalātas (21 deputāti) un Apakšpalātas(42 deputāti), kuras uz četriem gadiem ievēl tiešās un vispārējās vēlēšanās, balsojot pēc proporcionālās sistēmas. Partijas: Tautas savienība (dib. 1968), Neatkarības partija (dib. 1929), Progresīvā partija (dib. 1916), Sociāldemokrātiskā partija (dib. 1916) un Arodbiedrību apvienība (dib. 1916). 1995. gada 8. aprīļa  altinga vēlēšanu rezultāti.
Partijas                   ievēlēto deputātu skaits           sieviešu
skaits
Neatkarības partija                 25                                   4
Progresīvā partija                   15                                   3
Sociāldemokrātu partija           7                                   1
Tautas Alianse                         9                                   2
Sieviešu Alianse                       3                                  3
Tautas kustība                          4                                        
3
Kopā                                      63                                
  16

Neatkarības partija dibināta apvienojoties Konservatīvajai partijai un Liberālajai partijai. Pārstāv finansistu un rūpnieku intereses. Šīs partijas ietekmē atrodas strādnieki un zvejnieki. Kopš 1983. gada partija vada labējo koalīcijas valdību. Iekšpolitikā tā aizstāv privātīpašuma neaizskaramību un privātuzņēmības brīvību. Ārpolitikā partija atbalsta Islandes militārpolitisko sadarbību ar ASV, tās līdzdalību NATO, un NATO kara bāzu izvietošanu Islandē. Sabiedriskās organizācijas. Ziemeļvalstu sabiedrībām raksturīga iezīme ir brīvprātīgo organizāciju pārbagātība. Īsi sakot, katra daļēji pakārtota interese ir atradusi savu izteiksmes veidu organizācijā un lielākā daļa pilsoņu ir biedri vienā vai vairākās savienībās, kā piemēram, Greenpace-Dānija, vairākas vietēja mēroga sporta organizācijas, pretalkohola biedrības, utt.. Šo organizāciju kopums būtiski ietekmē valsts realizēto politiku. Valsts institūciju un organizāciju starpā valda savstarpēja atkarība, kas vēl vairāk ir izteikta kompleksā oficiālu un neoficiālu attiecību tīklā. Kad tiek runāts par Ziemeļvalstīm kā par augsti organizētām valstīm, ņem vērā ne tikai organizāciju/savienību biedru piekrišanu kādam lēmumam, bet gan varbūt pirmkārt tiek minētas lielo interešu organizāciju iespējas ietekmēt politiskos procesus valstī. Пoti populāras Skandināvijas valstīs ir nevalstisko organizāciju formas. No visiem šo nevalstisko organizāciju veidiem ir izveidota cieša sadarbība Ziemeļvalstu iedzīvotāju starpā, kas savukārt veicina sadarbību, kas balstīta uz brīvprātības principa.
Lielu daļa lēmumu, kas ir saistoši pilsoņiem, pieņem privātās organizācijas, īpaši lielā mērā tas ir saistīts ar valsts tautsaimniecību. Darba ņēmēju un darba devēju organizācijas līgumu un vienošanās veidā ir izveidojušas darba tirgus noteikumus. Arodorganizāciju ziņā Ziemeļvalstis ierindojas pirmajās vietās. Norvēģija ik pa brīdim atrodas zemākā līmenī nekā Zviedrija, Dānija un Somija. Darba tirgus organizācijas Ziemeļvalstīs ir strukturāli centralizētas, spilgtākais piemērs ir Zviedrija. Islandes arodbiedrības kustība ir visvairāk politiski saskaldīta.


Izmantotā literatūra:

Nordal J. (editor) Iceland 1986: Handbook. Reykjavik, Bуkfell, 1987.
Garodkin, I. Hеndbok I dansk politik. 1991.Kёbenhavn: Munskgaard, 1991.
Partierna I Nordens parlament. Gёteborg: Nord, 1989.
Petersson, O. Nordisk politik. Stockholm:Allmдnna Fцrlaget, 1991.
Berlins, P. Kas ir zviedri. Rīga: “Jānis Roze”, 1998.
Denmark. Copenhagen: Lonely Planet, 1996.
Jērāns, P.(galv. red.) Politiskā enciklopēdija. Rīga: Galvenā enciklopēdiju redakcija, 1987.


Internera adreses:

http://www.hoyre.no/org/presentasjon.html
http://www.sv.no/su/suhome.htm
http://odin.dep.no/html
http://www.riksdagen.se/faktabi/htm

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru