Referāts
Agnese Gārdnere
Sociālo tehnoloģiju augstskola
Studiju programma: Ekonomika
Neklātienes nodaļa
1.kurss
Saturs
1. Ievads
3.lpp.
2. Suverenitātes jēdziens un šīs idejas
vēsturiskā attīstība 3.lpp.
3. Suverenitāte kā juridisks princips 4.lpp.
4. Suverenitātes subjekti
6.lpp.
5. Tautvaldība 7.lpp.
6. Latvija ir Demokrātiska Republika 8.lpp.
7. Nobeigums
8.lpp.
8. Secinājumi
9.lpp.
9. Izmantotās literatūras saraksts
10.lpp.
1. Ievads
Valsts un tautu suverenitāte, kā arī suverenitātes
jēdziens vispār ir saistīti un apskatīti ne tikai konstitucionālās tiesību
zinātnes ietvaros, un tas liecina par to, ka vārds “suverenitāte” ir ļoti
svarīgs un nozīmīgs. To vajag izprast pēc iespējas dziļāk, lai vēlāk varētu
orientēties visā, kas prasa tiešu suverenitātes jēdziena skaidrojumu.
Suverenitātes
princips ir ļoti cieši saistīts ar valsti, tas nozīmē, ka suverenitāte ir
jebkuras valsts eksistēšanas nepieciešams priekšnoteikums. Tādēļ lielu daļu ar
suverenitāti saistītos jautājumus ļoti nopietni pēta un risina valsts
zinātnieki. Savos pētījumos par valsti tie atklāj suverenitātes būtiskumu.
Konstitucionālā tiesību zinātne suverenitātes principu, galvenokārt, aplūko
saistības ar valsts pamatdokumentiem – konstitūciju, konstitucionāliem likumiem,
kur šis princips ir juridiski nostiprināts.
2. Suverenitātes jēdziens un suverenitātes idejas vēsturiskā attīstība.
Suverenitāte ir vara, augstākā vara. Suverenitātes
jēdziens radās 16gs. Franču jurists Ž. Bodēns to definēja grāmatā “Sešas
grāmatas par republiku” (1576.gadā), izklāstot savus politiskos uzskatus par
valsti: “Suverenitāte ir vienota nedalāma vara un šīs varas īpašība – spēja
būt absolūtai un neatkarīgai”. Lai pilnīgāk izprastu suverenitātes
jēdzienu, jāapskata tā izkristalizēšanās kopsakarībā ar feodālisma perioda
politisko sistēmu Eiropā. Vācu filozofs Makss Vēbers raksta : “Mūsdienās
(20.gadsimta sākums) valsts ir humāna apvienība, kas pretendē uz fiziska spēka
likumīgu pielietošanu noteiktā teritorijā, tiesības lietot fizisko spēku ir dotas
arī citām institūcijām vai indivīdiem, tikai tajā apmērā, cik to atļauj
valsts”. Tātad valsts ir vienīgā likumīgā vadošās darbības realizētāja. Tomēr
atskatoties pagātnē, konkrēti, sākot ar 13gs. , kad katoļu baznīca bija kļuvusi
par varenu spēku valstīs, ietekmējot visu to sabiedrisko dzīvi, līdz pat 16gs.,
redzams, ka politisko situāciju Eiropā raksturo divvaldība, vadošās darbības
realizēja divi valsts varas subjekti – gan baznīca, gan monarhs, bet šāda divu
ietekmīgu varu mierīga līdzās pastāvēšana nav iespējama, jo jābūt ir vienam
valsts varas avotam (suverēnās valsts varas avotam).
Bez tam jāatzīmē, ka pēc varas tiecās arī feodāļu
kārta, kā arī citas apvienības un organizācijas. Feodālisma periodā tika
izvirzīts jautājums – kurai varai ir jābūt prioritārai – baznīcas varai vai
pilsoniskās pārvaldes varas aparātam? Baznīca sevi uzskatīja paar vienīgo varas
avotu vispār, balstoties uz formulu – valsts vara “nāk” no Dieva gribas, nav
vispār varas, kas nenāk no Dieva , un pieprasīja, lai feodāļi šai baznīcas
varai pakļautos.
Taču angļu filozofs Viljams Okams (1285. – 1349.)
domāja, ka baznīcai nav nekādu tiesību uz varas monopolu, baznīcas uzdevums –
būt tiesneša lomā ar ticību saistītās lietās.
Šī, galvenokārt, filozofiskā cīņa radīja
suverenitātes ideju, un tā tiek izklāstīta jau pieminētajā Ž. Bodēna grāmatā
“Sešas grāmatas par republiku”. Viņš raksta : “Suverēnā vara ir tāda vara,
kas subjektam pieder pastāvīgi. Augstākajai varai ir jābūt absolūtai, tā nevar
neskart Dieva likumus, un ja mēs teiksim, ka šī vara pieder tikai tam, kurš
nepakļaujas vispārpieņemtiem principiem, dabiskajām tiesībām, tad nevienā
valstī neatradīsim suverēnu varu”.
Ž.Bodēna uzskati ir acīmredzami ietekmēti no
monarhijas idejām. Viņa darbā arī tiek skarts valsts teorijas jautājums –
proti, Bodēns raksts, ka tas subjekts, kam tiek nodota suverēnā vara, var
rīkoties ar valsts īpašumu pēc saviem ieskatiem. Šis uzskats balstās uz
monarhiālās valsts pārvaldes principiem – monarhs visas karalistes zemes
īpašnieks; šis uzskats sakrīt ar teoriju par valsti , kā par valsts tiesību
objektu.
Visbeidzot Ž.Bodēns raksta:” Suverenitāte nevar
vienlaicīgi piederēt karalim, aristokrātiem un tautai – suverēnā vara pieder
vai nu tikai tautai, tikai aristokrātiem, vai tikai karalim.
3. Suverenitāte kā juridisks princips.
Vēlāk suverenitāte kā juridisks princips tika
nostiprināts katras valsts konstitūcijā. Katras valsts konstitūcijā tiek arī
konstatēts, kam valstī pieder suverēnā vara, jo kā jau rakstīja Ž. Bodēns: “Valsts
suverēnā vara var piederēt tikai vienam subjektam”. Tātad, izriet
jautājums, kādi ir konstitūcijas sastādīšanas galvenie principi, un kā tika
izveidots konstitucionālais režīms?
Konstitūciju pamatos ir sastopami trīs
pamatprincipi:
1.
Gadījumos, kad tauta rada konstitūciju (ar
Satversmes sapulces palīdzību) – tiek nostiprināts tautas suverenitātes
princips – visa suverēnā valsts vara pieder tautai un pārējās valsts iestādes
izpilda tām no tautas deliģēto varu likumu robežās. Latvijas Republikas
Satversmes 2. pants nosaka: Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas
tautai.
2. Gadījumos, kad pie varas ir monarhs (pārejas periodā no absolūtās
monarhijas uz konstitucionālo iekārtu), kurš dāvā tautai konstitūciju, kurā
nostiprināts monarhijas princips.
3. Var tikt arī nostiprināts vienošanās princips – līgums starp monarhu un
tautu par monarha un tautas savstarpējām attiecībām, tiesībām un pienākumiem.
Tātad, suverēnas varas subjekta
tiesības uz šo varu, jeb drīzāk jau pats fakts, ka šim subjektam pieder
suverēnā vara valstī, tiek konstatēts, juridiski nostiprināts konstitūcijā, vai
arī citā pamatdokumentā, atkarībā no tā, kāds termins tiek lietots katrā valstī
apzīmējot šo dokumentu – konstitūcija, pamatlikums, statūti utml.
Tā kā R-Eiropā pirmās konstitūcijas, sekojot ASV
paraugam, tika sastādītas, galvenokārt sākot ar 18gs. , tad no šī fakta mēs
izsecinām sekojošo: līdz konstitūciju vai citu pamatdokumentu sastādīšanai
nevienam nepiederēja suverēnā vara, tā kā nebija dokumenta, kas šo faktu
apliecinātu. Tā kā šāda dokumenta nebija, tad vara, kas piederēja monarham
nebija suverēna, suverenitāte bija tikai filozofiska kategorija, bet vara, kas
piederēja kādam no valsts vadoņiem bija balstīta uz fizisku spēku vai arī uz
spēcīgu ekonomisko varu. Jebkura valsts varēja ar pietiekoši spēcīgu armiju
okupēt citu valsti. Tā, piemēram, Čečenijas gadījumā, tā pie savas reālās
suverenitātes centās tikt pēc trešā lielākā pasaules satracinājuma XXgs. Pēc
PSRS sabrukuma.
Kā V.Uļjanovs 1917.gadā un Jeļcins 1991.gadā
pārliecinoši runāja par tautu pašnoteikšanās tiesībām, dzirdīgas ausis šos
vārdus saklausīja ne tikai Latvijā, bet arī Čečenijā. Izmantojot situāciju,
čečenu līderis Džohars Dudajevs pasludināja Čečenijas neatkarību. Vai te varēja
runāt par reālu suverenitāti?? Vai suverēnā vara piederēja tautai?? Vai Dudajevs
realizēja tautas gribu? Tagad var droši atbildēt, ka vienu tautas vēlmi viņš
realizēja stingri un nelokāmi. Vēlmi pēc reālas valstiskas neatkarības no
Krievijas.
Par pārējiem
suverenitātes principiem šeit ir grūti runāt, jo Čečenijai vēsturiski nav demokrātiskas
valsts pieredzes. Tā pēc savas būtības ir teokrātiska – feodāla valsts. Vairāk
par valsts iestāžu izdotajiem likumiem šeit ievēro Islama likumus, vairāk par
valsts galvas vai citu centralizēto varas orgānu izdotajiem likumiem ievēro
katra atsevišķa apgabala (klana) līdera diktētos noteikumus.
Šāda īpatnēja pasludināta valsts būtu pastāvējusi
vēl šodien, ja nebūtu demokrātiskās Krievijas “demokrātiskais” iebrukums šai
zemē 1995.gadā.
Uz
šo notikumu pasaules lielvalstis skatījās kā uz Krievijas iekšējo lietu. Un tā
pat kā Latvijas gadījumā, čečeni parādīja savu vēlmi pēc neatkarības ar
ieročiem rokās.
Bet Čečenija nevar reāli runāt par valsts spējām
realizēt savu suverēno gribu attiecībās ar citām pasaules valstīm. Čečenija nav
atzīta no citām pasaules valstīm. Čečenijai neizdosies veikt to pašu ceļu, ko
Latvijai pēc 1918.gada, kad lielvalstis pamazām sāka atzīt Latviju de jure.
Tādejādi rodas jautājums, vai tad arī tagad viena
valsts nevar iekarot otru??
Šeit ir liela atšķirība starp feodālisma perioda
valstu un mūsdienu pasaules valstu statusu šajā aspektā. Tagad valsts
pamatdokumentā tiek juridiski nostiprināts fakts, kam pieder valsts suverēnā
vara, bez tam valsts suverenitāti starptautiski atzīst citas valstis, tādejādi
apņemoties respektēt šo suverenitāti, neatkarību, tāpēc jebkuru citas valsts
iejaukšanos otras valsts iekšējās lietās, pārējās valstis vai organizācijas
centīsies novērst un aizstāvēt apdraudētās valsts intereses, sniedzot tai
ekonomisko un militāro (arī morālo) atbalstu. Citiem vārdiem sakot, pirms
konstitucionālā režīma valstu attiecībās noteicošais spēks, galvenokārt, bija
armijas un ekonomiskā varenība, turpretī tagad starptautiskās attiecības
balstās uz tiesību principa, suverenitātes respektēšanu. 1975.gada 1.augustā
Helsinkos parakstīts Nobeiguma (dokuments) akts , kurš būtībā ir uzvedības
kodekss, kas aptvert visas starptautisko attiecību pamatsfēras – izglītību,
kultūru utt.
1939.gada 5.oktobrī noslēgts starptautisks
savstarpējās palīdzības līgums.
4. Suverenitātes subjekti.
Valsts, tautas, nācijas suverenitāte nozīmē
to, ka pastāv vairākas augstākās varas, tā kā jau tika noskaidrots, ka augstākā
vara var būt tikai viena, tad tas nozīmē, ka valsts, tautas, nācijas
suverenitāte ir suverenitātes dažādi aspekti.
Valsts suverenitāte nozīmē to, ka valsts ir suverēna, neatkarīga teritoriāla vienība, un šo
valsts suverenitāti atzīst citas valstis, tādejādi valsts var būt starptautisko
tiesību subjekts – var slēgt starptautiskus līgumus. Katvijas Republikas
Satversmes 1.pants nosaka : “Latvija ir neatkarīga, demokrātiska republika”.
Tautas suverenitāte nozīmē to, ka visa
vara valstī pieder tautai, kas to realizē vai nu tiešā demokrātijā, vai ar
tautas priekšstāvības institūta palīdzību. Tauta ir valstī dzīvojošs pilsoņu
kopums. Īsumā aplūkošu, kā izkristalizējās tautas suverenitātes ideja,
Reformācijas laika teorētiķi izvirzīja ideju, ka visai suverēnajai varai ir
jāpieder tautai, viņi uzskata, ka tauta suverēno varu var realizēt ar
tautvaldības režīmu.
Kā tad
tautas suverenitātes idejas tiek realizētas dzīvē?
Kā piemēru varētu minēt Z-Amerikas 1776.gada
4.jūlija Neatkarības Deklarāciju, kas nosaka, ka visiem cilvēkiem, kuri dzīvo
ASV ir vienlīdzīgas tiesības uz dzīvību, brīvību un tiekšanos pēc laimes.
Pēc Lielās franču revolūcijas (1789. – 1794.) arī
Eiropā notieka mēģinājumi realizēt tautas suverenitātes ideju, tomēr lielākā
daļa Eiropas valstis, ar dažiem izņēmumiem, līdz pat 1.Pasaules karam pastāv
monarhijā (bez tautas priekšstāvības institūcijas).
5. Tautvaldība
Tā ir tautas suverenitātes, suverēnas varas realizēšanas veids.
Demokrātija – tautas priekšstāvības institūts, kas jau bija pazīstams 14. –
15gs. Grieķijas pilsētā Atēnās. Romas Republikā tautas vēlētie maģistrāti un
senāts rīkojās tautas vārdā., līdz 14.-15gs., feodālisma periodā Eiropas
valstīs parādījās kārtu priekšstāvība (toreizējā sabiedrība bija sadalīta
kārtās: muižnieki, garīdznieki, pilsētu iedzīvotāji un zemnieki), lai gan
Anglijā 15.gs. tā sāka pārveidoties par tautas priekšstāvību. Eiropā (kā jau
tika minēts iepriekš) šis tautvaldības institūts parādās tikai pēc Lielās
franču revolūcijas. Monteskjē raksta: “Tā kā brīvā valstī katram cilvēkam ar
brīvu gribu vajag pašam par savi valdīt, tad likumdevēja varai ir jāpieder
visai tautai, bet tā kā tieša tautvaldība lielās valstīs nav iespējama, tad
tautai jāizvēl priekšstāvji”.
NĀCIJAS SUVERENITĀTE
Nācijas suverenitāte nozīmē nāciju politisko
brīvību, tiesības pašai nācijai lemt par savas pastāvēšanas valsts formu un
attiecībām ar citām nācijām. Problēma ir tā, ka dažādās valstīs tiek atšķirīgi
traktēts nācijas jēdziens, līdz ar to, nav kopēja viedokļa par nācijas
suverenitātes izpratni.
1.
Nācijas jēdzienu var traktēt kā
etnisku vienību, kopību ar tās locekļu vēstures procesā attīstītu kultūru,
kopīgu valodu.
2. Ar nāciju saprot arī tautu – pilsoņu kopumu jeb politisko nāciju. Latvijas
Republikas Satversmē ir noteikts, ka varas nesēja ir Latvijas tauta, ar to
saprotot virzību uz politisko nāciju, t.i. pilsoņu valstisku nacionālu kopumu,
kas apvienotu vispirms valsts pamatiedzīvotājus, neatkarīgi no viņu etniskās
izcelsmes.
6. Latvija ir Demokrātiska Republika
Satversmes pirmais pants ir mūsu ticības
apliecinājums demokrātijai, kas jau bija Tautas Padomes Politiskajā platformā,
kas noteica, ka Latvijas Republika balstās uz demokrātijas pamatiem (2,nod.
1.pts.).
To pašu vēlāk deklarēja Satversmes Sapulce
1920.gada 27.maijā, mūsu pagaidu satversmē: “Latvija ir patstāvīga un
neatkarīga Republika ar demokrātisku valsts iekārtu.” Mūsu satversmes 1.pantā
ir formulēta Latvijas valsts brīvība. Deklarācija, ka Latvija ir neatkarīga
valsts, vienlaicīgi nozīmē arī, ka Latvija ir starptautiska, tiesiska
organizācija. Saskaņā ar Satversmes 77.punktu, 1.panta grozīšanai ir
nepieciešama, obligāta Latvijas tautas piekrišana, tiešā tautas nobalsošanā;
tikai pati tauta var mainīt satversmē noteikto NEATKARĪGĀS, DEMOKRĀTISKĀS
republikas valsts formu. Dažās visjaunākajās satversmēs ir ieviesti pat
noteikumi, ka valsts demokrātiskā forma naav grozāma (Reinland-Falces 1947.gada
satversmē), kaut gan pats par sevi, tas vairs nav demokrātiski, noņemot tautai
pamattiesību – noteikt pašai savas valsts satversmi.
Demokrātija nav uzturāma ar piespiedu līdzekļiem,
tas ir pretrunā demokrātijas būtību, bet to var darīt ar tās locekļu brīvu
pārliecību.
Demokrātiska valsts ir valsts forma, kur tautas brīvība un vienlīdzība ir savstarpēji
harmoniski saistītas, bet valsts varai noteiktas stingras robežas, kuras
garantē pilsoņu tiesības, brīvību un vienlīdzību likuma priekšā, kur katram
pilsonim ir iespēja piedalīties savas valsts organisma, valsts formas un
iekārtas notiekšanā.
Demokrātija, kā pretstats diktatūrai un
autoritārismam ir cilvēciski vispiemērotākā normālas mūsdienu valsts forma,
kaut gan nav ideāls, bet te jāatceras Vinstona Čerčila vārdi, ka pagaidām
diemžēl cilvēki neko labāku nav spējuši izdomāt.
7. Nobeigums
Savā referātā es apskatīju suverenitātes
jēdziena attīstības vēsturi, kā arī demokrātijas jēdzienu, kas ir cieši
saistīti savā starpā. Uzskatu, ka tas bija nepieciešams, jo katra lieta, ja to
grib izprast pēc būtības, ir jāsāk pētīt un analizēt no tās izcelšanās brīža
(saknēm). Svarīgi ir tas, lai cilvēki izprastu suverenitātes jēdziena nozīmi,
un tad neradīsies pārpratumi, kas neizprotot šo vārdu, var novest pie dažādām
likstām un cilvēku nesaskaņām savā starpā. Nedrīkst jaukt valsts suverenitāti
ar tautas suverenitāti, vai nāciju suverenitāti. Referāts atklāj katra šī vārda
salikuma jēgu.
8. Secinājumi
1.
Jebkurai valstij tās suverenitāte
ir ļoti svarīga, jo suverenitāte ir tā, kas parāda valsts politisko veidolu,
piem., valsts eksistēšanas pamatprincipus.
2. Svarīgs ir ceļš, kā valsts iegūst suverenitāti (Čečenijas gadījumā ar
asiņainām cīņām).
3. Lai saprastu tuvāk suverenitātes jēdzienu, būtiski ir orientēties Satversmē
(mūsu gadījumā Satversmes 1.pants)
4. Būtiskas ir atšķirības ir baznīcas un valsts uzskatos par suverenitāti.
5. Demokrātijas veidošana ir ļoti ilgs un sarežģīts process. Viena cilvēka
mūžs var izrādīties par īsu, lai valsts nonāktu pie patiesas civilizētas
demokrātijas.
Izmantotās literatūras saraksts
1.
Weber M. “What is state” Bernard
E. Brown eds. 1990 Comparative politics: Notes & Readings, Pacific:
Brooks/Coli Publishing Company.
2. Dišlers K. “Demokrātiskas valsts pamati” – Gulbis R.A., 1931.g.
3. Latvijas Padomju Enciklopēdija 9., 2. sējumi – Rīga 1987g.
4. Dribins L. “Nācija – tauta – valsts” – “Diena” – 1995.g. 27.janvāris
5. Vanags K. “Bolševiku jūgā” – Vācija 1951.g.
6. Laupe A. “Ilgas pēc stingras rokas” – “Lauku avīze” 1994.g. 17.maijs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru