Totalitārisms un tā galvenās iezīmes.





¨      Totalitārisma pazīmes.
¨      Totalitārisma attīstības posmi.
¨      Cilvēka individualitāte totalitārisma apstākļos.
¨      Kādēļ totalitārismam agri vai vēlu draud bojāeja?


Šajā referāta tiks pievērsta uzmanība totalitārisma radīšanai (jo to vienmēr kāds rada), būtībai, attīstībai un pašiznīcināšanās iezīmēm.

Totalitārismam ir tikai tam piemītošas iezīmes, no kurām jau sen ir sastādīta vienojoša definīcija. Pasaules vēsturē ir bijuši tipiski totalitāras valsts piemēri. Kā galvenos šeit varētu minēt Ādolfa Hitlera vadīto Vāciju, kā arī Padomju sociālistisko republiku savienību, kura uz mūžiem paliks tās iedzīvotāju atmiņās kā, par cik  perfekts, par tik arī galēji nežēlīgs kontroles mehānisms.
Totalitārisma definīcija varētu būt sekojoša:
totalitārisms ir valdīšanas forma, kā arī politiskais režīms, kuru raksturo varas galēja centralizācija un koncentrācija valsts vadoņa rokās. Šo režīmu raksturo arī izpildvaras visvarenība, kas balstās uz militārismu, represīviem orgāniem un ārpustiesas represijām. Tautas pārstāvību institūcijas lielākoties vai nu nepastāv, vai pastāv tikai formāli. Ekonomika, kultūra, izglītība un komunikācijas ir valsts kontrolētas un regulētas. Valsts vadītāja tēls tiek idealizēts. Ideoloģijā blakus mītam par rases, nacionālo, reliģisko vai citu pārākumu tiek kultivēts ienaidnieka tēls.[1]
Kā tuvāko totalitārisma piemēru mēs varētu minēt Padomju Savienību. Tas būtu arī kā labs uzskates līdzeklis totalitārisma pazīmju labākai izprašanai. Latvijā vadonis bija Padomju Savienības komunistiskā partija, kura darbojās ka viens lemjošs vadonis.
Parasti totalitārisms tiek radīts apvērsuma, revolūcijas, kara vai pilsoņu kara rezultātā. Arī Latvijai II pasaules karš nozīmēja jauna, draudoša un nežēlīga režīma sākšanos. 
Nevēlamas personas, personu grupas vai pat nācijas tiek vajātas gadiem ilgi, sūtītas izsūtījumos vai spīdzinātas. Piemēram, pēc kara Latvijā komunistiskā partija latviešus pastiprinātā veidā vajāja vēl ilgi pēc kara beigām. “Tūlīt pēc kara jaunā paaudze, kas bija palikusi Latvijā lielā skaitā, tika iznīcināta. Latvieši, kas mēģināja palīdzēt saviem tautiešiem, tika izsūtīti trimdā uz 25 gadiem un vairāk, nereti pat uz visu mūžu. Dažās skolās tika izsūtītas veselas klases, kuras ar savu rīcību kaut kā bija aizskārušas komunistisko iekārtu vai tās pārstāvjus. Katrs, kas kritiski izteicās par komunistiem, tika izsūtīts uz 25 gadiem. Citu sodu komunisti nemēģināja piemērot.”[2] Pat vismazākā tautas pretestība tika nežēlīgi apspiesta -  daudzi upuri tika spīdzināti vai nogalināti turpceļā trimdā. “Apcietināto bija tik daudz, ka ka komunistiem pašiem nebija skaidrības, cik to ir, kas tie tādi un kur tie atrodas.”[3]
Totālu varu un nevēlēšanos rēķināties pat ar veselas tautas domām raksturo tas, ka padomju varas nostiprināšanās laikā, pēc daudzām pazīmēm, eksistējis visu latviešu izvešanas plāns, pēc kura bija paredzēts izvest latviešus no Latvijas tādā pašā veidā, kā tas savulaik notika ar Krimas tatāriem.
Par laimi visai mūsu tautai, šo plānu nezināmu iemeslu dēļ tomēr nerealizēja.

Varas ieguve pār cilvēku totalitārismā nav viss valsts dzīves kontroles pārņemšanas process. Lai valsti kontrolētu pilnībā, tajā jāizveido kontrolējama ekonomika, tautsaimniecība un industrija.
Lauksaimnieciskās valstīs varas iestādes veic zemes reformu, kuras rezultātā var izveidot lauksaimniecību ar sev izdevīgām prioritātēm un tās vadībā esošiem saviem domubiedriem. Latvijā padomju varas attīstības laikā sākot no 1945. gada notika tautsaimniecības reforma visā Latvijas teritorijā. Protams, ka visvieglāk ir kontrolēt saliedētu pūli, nekā katru cilvēku atsevišķi. Vadoties no šī principa un paredzot, ka tādā ceļā izdotos daļēji iznīcināt indivīda iniciatīvu un neatkarību, Latvijā 1946. gadā sāka ieviest kolektīvo saimniecību sistēmu. Zemnieki izrādīja tik sīvu pretestību, ka padomju varas noteiktajā termiņā lauksaimniecība uz kolektīvo saimniecību sistēmu nepārgāja. Kolektivizācija tika veikta ar piespiedu līdzekļiem, kad tautas pretestība kļuva par stipru. Bijušās viensētas tika kolektivizētas, to saimnieki tika sadzīti kopējās saimniecībās.
Totalitāras valsts vara tiek stiprināta ar militāra spēka palīdzību, tādēļ turpmāka industrijas attīstīšana, industrializācija tiek pakārtota vienam no galvenajiem mērķiem – militāra spēka pastiprināšanai, t.i. ieročiem un citai militārai tehnikai. Arī Latvijā šī gadsimta vidū notika analoģiska procedūra, kuras laikā militāru apsvērumu dēļ tika kāpināti infrastruktūras atjaunošanas tempi. Jau esošie rūpniecības uzņēmumi varēja diezgan ātri atjaunot savu darbību. Daudziem uzņēmumiem nepamatoti tiek piešķirtas privilēģijas, bet tautai nepieciešamās rūpniecības nozares attīstītas netiek. Tā Latvijā 1950. gadā pabeidza rūpniecības uzņēmumu atjaunošanu, bet civilā celtniecība joprojām netika uzsākta (tas izraisīja lielu dzīvokļu trūkumu daudzo Krievijas imigrantu ieceļošanas dēļ). Industrializāciju nosaka valsts vara. Bieži vien kapitāls tiek ieguldīts pilnīgi neracionāli, dažreiz pat nozarēs, kuru attīstīšana draudētu ar ekoloģiskām problēmām un dzīves līmeņa pazemināšanos. Te iemesls ir acīmredzams: valsts nekad nespēs objektīvi noteikt tautas vajadzības, ja tautai nav dota nekāda lemšanas un iniciatīvas iespēja.
Parasti tiek veidota plānveida ekonomika, jo tā, manuprāt, ir vienīgā tautsaimniecības forma totalitārismā. Citādi nemaz nevarētu būt, ja valsts kontrolē visu. Tā arī Latvijā pēckara pirmajā desmitgadē tika izveidota tāda ekonomiskā politika, kas noteica visu tālāko attīstību. Neracionāla industrializācija prasīja ļoti daudz darbaspēka. “Industrializācija notika pēc krievu norādēm, to plānoja krievi, un tās mērķis bija nevis dot labumu iedzīvotājiem, bet gan vairot Padomju Savienības politisko un militāro spēku."[4][5]
Valsts pārvaldes attīstība parasti norit mākslīgi – tā tiek attīstīta ar varu, pie kam ar tikpat drakoniskām metodēm, kā daudzas citas tautas dzīves nozares. Bijušais pārvaldes mehānisms parasti tiek pārveidots līdz nepazīšanai, visi bijušie valsts pārvldes sistēmas darbinieki tiek pieskaitīti pie tautas “nelabvēļiem” un aizvākti no valsts varas skatuves. Valsts aparātā parasti tiek ievietoti vadoņa pakļauti un tam simpatizējoši cilvēki, kuriem bieži vien nav pat mazākās sapratnes par valsts uzbūvi un tās kontroles un pārvaldes metodēm. Bet, ja pieiet lietai praktiski, šiem vadoņa ieceltajiem cilvēkiem nemaz nav jāzin nekas par valsts pārvaldi, jo galējais lēmums, pēdējais vārds vienmēr būs diktatora pusē.
Arī Latvijā padomju valsts varas ieviešana notika pēc līdzīga modeļa. Pēc Rīgas ieņemšanas sapulcējās komunistiskās partijas centrālā komiteja un noteica vadlīnijas Latvijas tālākai sovetizācijai. Varas aparātu veidoja pēc padomju modēla ar diviem paralēliem varas centriem: valsts pārvalde un partijas pārvalde (vadoņa iecelta varas turētāja). Republikas parlaments bija Augstākā padome, ko ievēlēja nebrīvā vēlēšanās uz pieciem gadiem. Augstākā padome bija politiski nenozīmīgs veidojums, kas sapulcējās vienīgi dažas dienas gadā. Lielākoties varu īstenoja Augstākās Padomes Prezidijs un Ministru Padome, kas daļēji veidoja republikas valdību. Salīdzīnājumā ar brīvās Latvijas valdību Ministru Padomei bija apmēram četras reizes vairāk ministru. Ministru Padomei savukārt bija savs “iekšējais kabinets” – Ministru Padomes Prezidijs, kas sastāvēja no 6 locekļiem. Ministru padome aptvēra arī tā sauktos valsts komiteju priekšsēdētājus, kuriem ir tāds pats statuss kā ministriem un bieži vien lielākas pilnvaras. Tas pats attiecināms arī uz Valsts drošības komiteju (VDK).[6]
Valsts aparāta sanāksmes parasti raksturojās ar gandrīz vienbalsīgi pieņemtiem lēmumiem, fiktīvu tautas pārstāvju piedalīšanos lemšanā. Pārsvarā, pēc manām domām, šādas sanāksmes varētu arī nenotikt, jo tik daudz cilvēki nav nepieciešami valsts jautājumu lemšanā, jo reāli lēmumu pieņem valsts vadonis – šajā gadījumā PSKP. Faktiskā valsts vara pieder ne jau valsts aparātam un valdībai, bet gan vadošajai partijai vai vienam vadītājam. Ministri ir valsts varas augstākās institūcijas funkcionāri vai vadoņa tieši padotie. “Latvijas PSR Augstākās Padomes sesijās nekad nenotika diskusijas, domu apmaiņas. Neviens tās loceklis nekad nav izteicis atšķirīgu viedokli. Daudz lielākā mērā nekā likumi, dekrēti un lēmumi, dzīvi Padomju Savienībā nosaka tā sauktās slepenās instrukcijas un direktīvas, ko izdod partijas vadība, Iekšlietu ministrija un VDK.”[7]

Individualitāti parasti attīsta izglītība, kultūra, reliģija un propaganda.
Apmācība un izglītības iegūšana ir tendencioza un bieži politizēta. Piemēram, Latvijā padomju laikā katram skolēnam, studentam vajadzēja iestāties oktobrēnos un pēc tam komjaunatnē, citādi izglītību iegūt nevarēja vai arī vienkārši zuda karjeras iespējas un perspektīvas. Oktobrēniem un komjaunatnei līdzi nāk saistīta komunisma ideoloģijas apgūšana, kura ievirza komunistiskās domāšanas plāksnē.
Totalitārismā literatūra ir ļoti spēcīgs propagandas un sabiedrības iespaidošanas līdzeklis. Literatūrai jāattēlo sabiedrība tāda, kādu to vadonis vēlas redzēt. Tādējādi literatūra degradējas, kļūdama tikai par propagandas nozari. Tas saskanēja ar Staļina viedokli, ka rakstnieki ir “dvēseļu inženieri” un literatūra – veids, kā ietekmēt masas.
Latvijā kā stipra tautas pakļaušanas tendence bija vērojama pārkrievošana. Tā ir diezgan loģiska vadoņa rīcība totalitārismā – visiem jāpakļaujas tam, bet labāk pakļausies tie, kas uzskatīs, ka tie ir šīs sistēmas sastāvdaļa, ka tiem pēc loģikas ir jāpakļaujas.  Latvijā padomju vara tādējādi radīja situāciju, kas palielināja pretrunas starp iedzīvotāju grupām: vietējie iedzīvotāji jutās diskriminēti savā dzimtenē. Viņi redzēja, ka viņu valoda ir degradēta. Un tad jau tautu ir vieglāk pakļaut, jo tai identitāte sāk zust. Nākamās paaudzes savu tautību jau būs gandrīz aizmiršuas, kas mazinās to pretestību valdošajam režīmam.
Nacionālā kultūra totalitārismā tiek stingri kontrolēta un bieži līdz ar to arī stipri deformēta. Kultūras mantojums no pirmstotalitārisma laika parasti tiek mērķtiecīgi iznīcināts, tā mazinot tautas pašapziņu un nacionālās piederības apziņu.
Reliģija parasti tiek apskatīta kā konkurents varai pār cilvēka dvēseli. Tādēļ tā bieži tiek vai nu pilnīgi noiegta vai arī vadonis savu kultu paceļ līdz reliģijas līmenim.
No filosofijas viedokļa, totalitārisms cilvēku atsvešina no līdzcilvēkiem un sevis. Totalitārisms ir nobriedis tad, kad cilvēki zaudējuši kontaktus gan ar līdzcilvēkiem, gan ar apkārtējo realitāti, jo līdz ar šo kontaktu izzušanu zūd arī spēja domāt. Ideāls totalitārārās varas padotais nav pārliecināts nacists vai komunists, bet gan cilvēks, kuram vairs neeksistē atšķirība starp faktu un fikciju un atšķirību starp patiesību un meliem.[8]

Pēc definīcijas totalitārisms slēpj sevī pašiznīcināšanos, jo tā apstākļos notiek cilvēka, indivīda iniciatīvas iznīcināšana, attīstības apstāšanās, cilvēka un sabiedrības demoralizācija.[9]
Cilvēka individualitātes nomākšana nešaubīgi ved uz regresu, uz vispārēju tautas deģenerāciju. Bet kas neattīstās, tas iznīkst. Domāju, ka šo padomju laika ietekmi var manīt Latvijā vēl šodien – vecākiem cilvēkiem, kas lielāko daļu dzīves dzīvojuši totalitārisma apstākļos, nesaprot, ko nozīmē spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus un lemt savu dzīvi. Vēl aizvien viņi jūtas integrēti valsts sistēmā kā inkubatorā – tev būs dzīvot un domāt pēc sekojošiem priekšrakstiem …

Atbrīvošanās no totalitārisma ir grūta, jo pozitīvs uzskats par šāda tipa varu cilvēkos ir šīs varas iepotēts. No vienas puses, cilvēks bija pieradis, ka kāds cits domā viņa vietā un vada viņa dzīvi. No otras puses – ne visa sabiedrība ir tik saliedēta, lai mērķtiecīgi atbrīvotos no agrāk valdošajiem uzskatiem. Tautsaimniecībai ir vajadzīgs ilgs laiks, lai atbrīvotos no plānveida ekonomikas un kolektīvās saimniecības, jo tauta ir pieradusi – valsts rada darbavietas un nosaka, ko un kā ražot. Bet nacionālā atdzimšana ir vētraina un strauja.
“Mērķis ir brīvība, vēlēšanās kļūt par saimniekiem savā zemē.”[10]


Izmantotā literatūra:

·         “Latvijas un latviešu tautas vēsture”, Agnis Balodis, n.t. “Kabata” grāmatu apgāds, Rīga, 1991
·         Juridisko terminu vārdnīca, izd. “Nordik”, Rīga, 1998
·         “Filosofija”, Maija Kūle, Rihards Kūlis, apg. “Burtnieks”, Rīga, 1997
                                                                                                              





































[1] Juridisko terminu vārdnīca, “Nordik”, Rīga, 1998,                 273. lpp.
[2] Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   336. lpp.
[3] Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   336. lpp.
[4] Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   348. lpp.

1 Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   350. lpp.
2 Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   350. lpp.
[8] Filosofija, Maija Kūle, Rihards Kūlis, apgāds “Burtnieks”, Rīga, 1997,   611. lpp.
[9] Juridisko terminu vārdnīca, “Nordik”, Rīga, 1998,   273. lpp.
[10] Latvijas un latviešu tautas vēsture, Agnis Balodis, N/t “Kabata” g/a, Rīga, 1991,   377. lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru