Ideoloģijas nozīme totalitārismā




Ievads


Nereti par galveno totalitārisma iezīmi uzskata - režīmā pastāv viena oficiālā, valdošā ideoloģija un ciešā sakarā ar to par darbības pamatmetodēm tiek izmantota vardarbība un terors. Kā rakstījis Antuāns de Sent-Ekziperī – “Politiskās reliģijas, trūkstot pārliecinošai skaidrībai, kas liktu tās atzīt, meklē glābiņu varmācībā.”
 Atšķirībā no agrāko laiku despotiskajiem režīmiem, 20.gadsimta totalitārisms, plaši izmantodams masu saziņas līdzekļu straujo attīstību un to monopolizāciju, manipulē ar sabiedrisko domu, nereti mēģinādams izvirzīt un pamatot cēlus mērķus, sevi leģitimēt. Piemēram, nacionālsociālisma ideoloģija manipulē ar "dabiskajām tiesībām", komunistiskā ideoloģija - ar "vēstures likumiem".[1]
Totalitāram režīmam ir raksturīga vienpartijiska politiskā sistēma, kur valda absolūtu patiesību uzspiešana sabiedrībai. Ideoloģija tiek pacelta zinātnes līmenī (marksisms), bet citāda politiskā doma tiek apspiesta, vajāta, izmantojot teroru un represijas.[2]
Totalitārajā režīmā valsts maksimāli reglamentē sabiedrības ekonomisko, politisko un garīgo dzīvi. Faktiski šajā režīmā notiek pilsoniskās sabiedrības demontāža un likvidācija, t.i., tiek iznīcināti horizontālie sociālie sakari sabiedrības locekļu starpā.[3]
Valdot šādai situācijai, politiskajā procesā pilsoņi tiek iekļauti tikai formāli, - reāli sabiedrības locekļi ir pilnīgi atsvešināti no politiskās dzīves; katrā pārvaldes līmenī vara ir koncentrēta vienā centrā; visas sabiedrības attiecības tiek politizētas; izzūd vairākuma un mazākuma problēma – no visiem tiek prasīta pilnīga vienprātība, kura jādemonstrē publiski. Jebkura nevienprātība totalitārajā režīmā tiek sodīta ar likumu, mazākums faktiski tiek aizliegts. Lai veicinātu pilsoņu vienprātību, tiek izstrādāta ideoloģija, pēc kuras ir jāvadās un kura jāņem kā pamats domu ģenerēšanai un virzīšanai sabiedrībā.
Nepietiek tikai ar to, ka visi pasīvi pakļaujas vadonim, bieži no valsts iedzīvotājiem tiek pieprasīta aktīva atbalsta un uzticības izrādīšana – gan individuālās, gan masveida manifestācijās. Sabiedrība tiek pārvērsta no organisma par mehānismu, kurš tiek pakļauts valdošo struktūru voluntārām (patvaļīgām) manipulācijām. Totalitārais režīms nav savienojams ar patiesi solidāriem sakariem starp pilsoņiem, jo, apvienojoties kolektīvās darbības formās, dažādās brīvprātīgās asociācijās un savienībās, tiem rodas iespēja aizsargāties no valsts patvaļas. Totalitārajos režīmos kvazikolektīvi, kuros ir iemontēts indivīds, veic atsevišķa cilvēka dzīvas kontroles un reglamentācijas funkcijas. Tādējādi režīms iefiltrējas visā sabiedrībā, padarot cilvēku par bezspēcīgu un pakļāvīgu varas struktūru priekšā.
Raksturīgi totalitāro režīmu piemēri ir staļiniskais režīms PSRS, fašistiskie režīmi Vācijā un Itālijā, Mao Cxe-du-na režīms Ķīnā, Pol Pota režīms Kambodžā.
Pirmkārt, mums būtu jānoskaidro, kas vispār ir ideoloģija. Bet otrkārt, lai vieglāk būtu izprast ideoloģijas nozīmi totalitārismā, apskatīsim divas spilgtākās ideoloģijas – nacionālsociālismu un komunismu, īpaši izceļot to kopīgās īpašības.

Kas ir ideoloģija?

Ideoloģija ir radusies kā prātu ietekmēšanas mehānisms, kurš sabiedrības dzīvi pilnībā pakļauj dotā mērķa realizācijai.
Termins “ideoloģija” nereti var radīt maldīgu priekšstatu – pirmais iespaids ar to saskatoties, ka tā varētu būt zinātne.
Jēdziens radies 18.gs. Francijā, kad radās uzskats, ka ideoloģija ir zinātne par idejām, šāds jēdziena traktējums saglabājās līdz 19.gs. Francijā un Vācijā ar vārdu “ideoloģija” sāka apzīmēt:
1)      sistemātisku pasaules uzskatu gan teorijā, gan praktiskajā dzīvē;
2)      izkropļotu pasaules uzskatu – idejas, uzskatus, kas tiek radīti, lai radītu maldīgus uzskatus, kas izriet no indivīda māņticības, bailēm, baumām, utt.
Markss un Engels savos darbos pieminējuši, ka ideoloģija ir maldīga apziņa, domas izkropļojums, ko rada buržuāzija – piem., kapitālistiskā sistēma ir laba. Sekojoši ar šādu ideoloģiju tiek sagrozīti prāti lielām cilvēku masām, tādējādi nodrošinot turpmāku eksistenci pastāvošajai sistēmai. Tātad ar ideoloģijas palīdzību ir iespējams nostiprināt savu varu – jo spēcīgāka ideoloģija, jo pastāvīgāka vara.
20.gs. 20-30.gados pastāvēja uzskats, ka ir divu veidu ideoloģijas:
1)      ideoloģija kā varas attaisnojums;
2)      ideoloģija kā utopija (domas izkropļojums, kas vērsts uz neiespējamu un neredzamu nākotni).
Ar laiku ideoloģija ieguva nedaudz praktiskāku skaidrojumu, īpaši starpkaru posmā. To sāka saistīt ar konkrētiem, praktiskiem politiskiem uzdevumiem; sākās klasisko ideoloģiju laiks -  nacisms, fašisms, demokrātija, komunisms. Šīs četras ideoloģijas uzskatīja par pabeigtām domu sistēmām, respektīvi, katra no tām ietver specifisku gribas formu un, saskaņā ar tām, tiek organizēta pasaules politika.
50 gadus pēc II Pasaules kara iezīmējās jauns pavērsiens spriedumam par ideoloģiju, jo parādījās ideja par ideoloģijas kā tādas beigām. Pat tiek skaidrots, kāpēc četras līdz šim spēcīgās ideoloģijas panīkušas un domājams iznīks pavisam:
1)      Rietumos sāka uzskatīt, ka pārstāvnieciskā demokrātija nav ideoloģija, bet gan ir visracionālākā sabiedrības pārvaldes forma;
2)      Komunisms, kas tīri teorētiski ir visaptverošs, iekšēji saskanīgs domu kopums, tomēr praksē nebija (un nav) realizējams;
3)      Ideoloģija nav nepieciešama, jo Rietumu kapitālisma zemēs ir iestājies pārticības laikmets – tāds laiks iestāsies arī citās zemēs un šķiru cīņai kā visa virzītājspēkam nebūs pamata – visi būs pārtikuši.
Tomēr ātri vien pasaulē parādījās nacionālistiski konflikti (musulmaņu fundamentālisms), tādēļ  par ideoloģijas beigām nevar runāt.
Mūsdienās piemērojama nostādne, ka jebkuram politiskam režīmam ir nepieciešama ideoloģija, kas rada leģitimitāti.
Ideoloģija ir kopums, kuru veido idejas, uzskati un viedokļi par cilvēku dabu un sabiedrības raksturu, uz to vispārīgi balstīta kāda teorija par to, kā cilvēkiem vajadzētu dzīvot, par to, cik labi sabiedrība organizēta vai kā tai vajadzētu būt organizētai. Kādas tautas ideoloģija parasti atspoguļojas politiskajā sistēmā, ko tā rada.[4]

Nacionālsociālisma ideoloģija

Kā jebkuras totalitārisma ideoloģijas neredzamais aisbergs, arī nacionālsociālisma pamats bija vadoņa kults. Nacionālsociālisms vadoņa kultu pastiprināja līdz grotesku apmēriem, līdz ar to šis kults teorētiskajās izpausmēs pat dažkārt robežojas ar absurdu.
Miljonu tirāžā tika izdota Ā.Hitlera grāmata “Mana cīņa”, kas uzskatāma par vācu fašisma ideoloģijas stūrakmeni.
Vācu fašisma kustības sociālajā ziņā ļoti neviendabīgos dalībniekus kopā saturēja pamatā tieši akla paklausība personīgi Hitleram. Vadonis nacionālsociālisma ideoloģijā personificēja organizētību, disciplīnu, gribas un mērķu vienību un citus objektīvus spēkus un faktorus, kam bija būtiska nozīme kustības pirmsākumos, bet kam vadītāji negribēja un nespēja dot racionālu izskaidrojumu.[5]
Hitlera personības kults un viņa griba bija vienīgā reālā nacionālsociālistu programma, jo visas pārējās bija utopiskas un radītas demagoģijas nolūkos.
Vadoņu kulta teorētiskais izskaidrojums un pamatojums nacionālsociālisma ideoloģijā ir ar bioloģisku raksturu – kā spēcīgākā, spējīgākā indivīda izvirzīšana priekšplānā.
Nekur rasismam nav bijusi tik liela ietekme uz politiku, kā tas bija fašistiskajā Vācijā. Šeit rasisma galvenais saturs bija antisemītisms, un nereti vēl šodien sastopamas kustības ar antisemītiskiem pasaules uzskatiem. Uzskati par rasēm, diemžēl, vācu nacionālsociālistu ideoloģijā balstījās uz rupjiem faktu viltojumiem. Ideoloģijā bija falsificēts pats rasu teorijas izejas punkts, jo cilvēku rases tika iztēlotas kā atšķirīgas bioloģiskas sugas. Daba, apgalvoja Hitlers, tiecoties pēc tīrām sugām un rasēm, tā neciešot bastardus. Bastardi vairākumā gadījumu ejot bojā vai arī mirstot, neradījuši pēcnācējus. Dabisks stāvoklis esot, ja valda stiprākais nevis sajaucas ar vājāko.[6]
Šāda patvaļīga doktrīna, lai arī cik ērta nebūtu amorālas rīcības attaisnošanai un šķietami zinātniskai pamatošanai, kļuva bezspēcīga, tiklīdz saskaņā ar to vajadzēja risināt kādu praktiskās dzīves jautājumu. Tādēļ paralēli oficiālajai rasisma ideoloģijas fasādei (kam visi fašistiskās Vācijas praktiskie darbinieki liekuļoja sajūsmu) pastāvēja empīriskas jautājumu risināšanas metodes, kuras ar oficiālo ideoloģiju rēķinājās visai minimāli, protams, nenonākot ar to konfliktā.
Rasisms bija viens no līdzekļiem, ar kura palīdzību nacionālsociālisti masu apziņā centās iepotēt briesmu situācijas psiholoģiju. Tika iestāstīts tautai, ka tā saucamā āriešu rase (līdz ar to arī visa cilvēces kultūra) esot nopietni apdraudēta un tikai stingra disciplīna un virkne ārkārtēju pasākumu spējot tās glābt no bojāejas.

Ideoloģija pamatoja, ka ir gan augstākas, gan zemākas tautas, bet katras tautas sastāvā – labāki un sliktāki cilvēki. Esot dabiski un pareizi, ja pasaulē valda labākā tauta un labākie cilvēki. Sabiedrības pareizas organizēšanas uzdevums esot nodrošināt, lai labākās galvas stāvētu pāri masai un masa būtu pakļauta šīm labākajām galvām, nevis otrādi.[7]
Tika panākta zināma masu psihoze – visi pakļaujas vienam – kā rezultātā šis 'viens' jeb vadonis ir visa pastāvošā režīma epicentrs. Tātad neapšaubāmi būtiski ir radīt tādu ideoloģiju, lai spēcīgs būtu tieši personības kults – līdz ar to būtu iespējams totāli pārvaldīt masas un uzspiest tām savu personīgo gribu. Bez spēcīgas ideoloģijas nebūtu spēcīga totalitārisma jeb totalitārisms kā tāds vispār nepastāvētu.
Kā atzinis pats Hitlers savā grāmatā "Mana cīņa", - teorētiķi tikai ļoti retos gadījumos var kļūt par vadītājiem, jo tie nepārzina masu psiholoģiju, turpretim aģitatori un pat demagogi šim uzdevumam der daudz labāk – viņi spēj virzīt masas.

Nacionālsociālisma ideoloģijā nebija izstrādāti nekādi objektīvi kritēriji vai etaloni, kas dotu iespēju konstatēt kāda cilvēka piemērotību noteiktu funkciju veikšanai. Tātad ideoloģijai ir tikai fasādes raksturs.
Tautai Hitlers tika iztēlots kā universāls ģēnijs – visu vērtību mēraukla un kritērijs. Vairākkārt propagandas ceļā Hitlers tika atzīts par vācu tautas glābēju no nelaimes, nereti pat pieminēts kā Dieva dāvāts izredzētais, kas nācis no tautas un ņēmis tās likteni savās "tīrajās un stiprajās rokās"[8].
Ideoloģijas nemitīgai "laišanai tautā" jeb propagandai bija neatsverama nozīme. Tautai nemitīgi tika apgalvots, cik visi ir laimīgi un apmierināti, līdz ar to vairākumam arī tiešām radās iespaids, varbūt pat pārliecība, par to, ka viss ir tieši tā, kā par to stāsta. Un, kā lai netic, ja tev nepārtraukti apgalvo, ka Visa tauta saka: “Paldies mūsu vadonim, kas dzīvi darījis dzīvošanas vērtu!”?
Lieki pieminēt, ka šie apgalvojumi bija liekulības pilni. Par kādu tautas vienotību un kopīgo labklājību varēja būt runa, ja tajā laikā daudzi tūkstoši vācu vīru atradās gestapo moku kambaros un koncentrācijas nometnēs, bet daudziem citiem vienīgā iespēja saglabāt dzīvību un cilvēka cieņu bija emigrācija?
Tomēr viennozīmīgi, izmantojot vadoņa kultu, tika radīta masu psihoze, ar kuras palīdzību valdošās šķiras spēja netraucēti doties uz nospraustajiem mērķiem.
Vairākas ideoloģijas detaļas bija virspusējas – deklarēja vienu, bet darīja kaut ko citu. Piemēram, deklarēja mērķi nodrošināt baltās rases kundzību uz zemeslodes; praksē nacionālsociālisti  centās nodrošināt tikai vācu tautas, respektīvi, tās valdošo šķiru kundzību pār pasauli.
Ideoloģijas pamats – loģiskās nepieciešamības formula – ar to tika pamatota gan Hitlera vara, gan argumentēta tautu iznīcināšana vai asimilēšana.
No nacionālsociālisma kustības dalībniekiem tika prasīta PILNĪGA uzticība – ne tikai darbos, bet arī uzskatos (tāda uzticība, kas nepazīst nekādus 'ja', 'bet' vai savas rīcības atsaukumus). Beznosacījuma uzticība – nejautājot un nedomājot, vai pavēle ir lietderīga, pamatota – jāpaklausa pašas paklausības dēļ. Tātad ideoloģijā tika uzsvērts, ka piederība pie augstākās rases tomēr uzliek arī pienākumus. Kādus? Jābūt ‘ražīgam’ vācu nacionālsociālistam. Svarīgākais uzdevums (pienākums) – atstāt aiz sevis daudz rasiski pilnvērtīgu pēcnācēju.
“Tiesības un vadoņa griba ir viens un tas pats” – šāds ideoloģijas norādītais stāvoklis Hitleram deva juridisku pamatojumu nogalināt jebkuru cilvēku bez izmeklēšanas un tiesas.

Komunisma ideoloģija


“Vai jums tas patīk vai nepatīk, vēsture ir mūsu pusē. Mēs jūs apbedīsim.” /Ņ.S.Hruščovs/ (runa Rietumu diplomātu pieņemšanā Maskavā 1956.gada 18.novembrī)[9]

“Komunisms ir padomju vara plus visas zemes elektrifikācija”  /Ļeņins/ (ziņojums Komunistiskās partijas VIII kongresam (1920))[10]

Komunisms ir revolucionārs sociālisms, kas balstīts uz politfilozofu K.Marksa un F.Engelsa teorijām, kurās kā svarīgākie mērķi uzsvērti ražošanas līdzekļu kopīpašums un plānota ekonomika. Sociāldemokrāti komunismu uzskatīja par savu galējo augstāko mērķi.
Revolucionārā sociālisma galvenā ideja – atņemt bagātajiem, - izdalīt nabagajiem.
Komunisms sludināja, ka katram un ikvienam jāstrādā pēc savām spējām un jāsaņem pēc savām vajadzībām.
Komunisms atzina PSRS par valdošo sociālistisko valsti, ar mērķi pārspēt kapitālistiski ekonomisko sistēmu.
Markss un Engelss savā “Komunistiskās partijas manifestā” (1848) izvirzīja nostādni, ka cilvēku sabiedrība, citu pēc citas izgājusi trīs ekspluatatoriskas stadijas (verdzību, feodālismu un kapitālismu), beigu beigās nonāks komunismā. Šī nostādne kopā ar ekonomisko determinismu veido centrālo komunistisko koncepciju – vēsturisko materiālismu. Markss uzskatīja, ka kapitālisms ir kļuvis par progresa šķērsli un jāaizstāj ar strādnieku šķiras diktatūru, kas uzcels sociālistisku sabiedrību.[11]
Nav būtiski, kāds mērķis ir deklarēts ideoloģijā – vai tā ir “proletariāta diktatūra”, ko vēlējās Staļins un Mao Dzeduns (Ķīna), vai  “visas tautas valsts” – tas ko vēlējās Engelss, Ļeņins, Hruščovs.
Padomu Savienības un tās republiku konstitūcijās pilsoņiem bagātīgi tika solītas dažādas sociālas garantijas, deklarēta plaša tautas, valsts un demokrātijas attīstība, padomju zemei tika piedēvēta cēla humāna misija pasaules mērogā. Diemžēl, reālajā politiskajā praksē valdīja sociāla netaisnība, impēriska iekšējā un ārpolitika. Tātad, gan Padomju Savienības, gan tās republiku konstitūcijas bija tikai ideoloģiski aizsegi.[12] Piemēram, skolas un augstskolas skaļi runāja par vispusīgi attīstītas un aktīvas personības veidošanu, bet realitātē dzīvi arvien vairāk un vairāk nomāca pelēcīgums, neprofesionalitāte un paviršība.
Komunistiskajā totalitārismā viss, kas veicina un nodrošina indivīda, kur nu vēl kādas interešu grupas patstāvību, tika iznīdēts un pastāvēja atbilstošs sociālās izturēšanās tips – Homo sovietus.[13]

Nobeigums

Tātad, kā mēs noskaidrojām, ideoloģija ir radusies kā prātu ietekmēšanas mehānisms, kurš sabiedrības dzīvi pilnībā pakļauj dotā mērķa realizācijai. Bez spēcīgas ideoloģijas nepastāvētu spēcīga autoritārisma – tātad totalitārisms kā tāds vispār neeksistētu. Lai pastāvētu totalitārisms, ir nepieciešams, lai ideja zaudētu savu ideālo raksturu un pārvērstos cilvēka ikdienas prakses instrumentā[14].
Ideoloģijā ir nepieciešams kāds konkrēts ienaidnieks, pret kuru virzīt masas – tiek veidots spēcīgs kolektīvs, kas virzās uz vienu, kopīgu un konkrētu mērķi, kurš it kā ir zināms visiem, tomēr būtībā šo mērķi apzinās tikai vadonis, vadītājs. Piemēram, nacionālsociālismā – ja nebūtu ebreju, tos vajadzētu izdomāt, jo nepieciešams ar visiem līdzekļiem tautā dzīvu uzturēt cīņas garu. Visa pasaule ar ideoloģijas palīdzību tiek iedalīta divās nesamierināmās nometnēs – “mēs” un “viņi”; “draugi” un “ienaidnieki”.
Būtisks elements ideoloģijā līdz šim ir bijis falsifikācijas paņēmiens – dažādu lietu, apstākļu un notikumu pamatošanai – no viena vai nedaudziem faktiem izdara tālejošus secinājumus, savukārt no šiem secinājumiem dedukcijas ceļā nonāk pie citiem, tikpat nepamatotiem apgalvojumiem.
Pavisam dažādi, turklāt vairāki pretinieki ar ideoloģijas palīdzību tiek rādīti kā viens liels pretinieks, tātad augstākajā mērā tiek vispārināts, lai tautai būtu mazāk jādomā.
Ar ideoloģiju pamato pilnīgi visu, turklāt nav pieļaujami nekādi kompromisi – ir tikai tā, kā ideoloģija to ir pamatojusi. Liegdama cilvēkam brīvību, totalitārā sistēma indivīdu atbrīvo no atbildības. Cilvēki pierod pie pasivitātes, pie tā, ka viņi ir šķirti no politikas un nevar piedalīties nekādu jautājumu izlemšanā. Līdz ar to “tauta” pierod pie demagoģijas, meliem, pie tā, ka ar viņiem manipulē. Cilvēks sevi atbrīvo no atbildības par savu rīcību, visu atbildību uzveldams varai un valstij. Piemēram, vācu fašisma kara noziedznieki un PSRS soda iestāžu darbinieki savus noziegumus pret cilvēci attaisnoja ar to, ka viņi rīkojušies pēc pavēles no augšas.
No lielas iedzīvotāju daļas izdodas panākt aklu uzticību, paļaušanos mānam un aizrautību, ka politiskais režīms ir progresīvs, tā izvirzītais universālais mērķis ir reāls.
Spēcīgas ideoloģijas vārdā maksimāli tiek ierobežota politiskā brīvība, arī preses brīvība un ticības brīvība. Stingri tiek kontrolēti masu saziņas līdzekļi, sabiedrība kļūst noslēgt no pārējās pasaules, tā norobežojas ar “dzelzs priekškaru”.
Totalitārisma kultūra tātad ir demokrātijas kultūras pilnīgs pretmets. Ja demokrātiskā režīmā indivīds ir politikas subjekts un mērķis, ir izcelta tā pašvērtībā, - totalitārismā indivīds ir politikas objekts, līdzeklis, unificēta masas (kolektīva, nācijas, valsts) sastāvdaļa. Totalitārismā notiek visu cilvēcisko interešu un vērtību pakļaušana vienam universālam mērķim (piem., rases kundzība pār pasauli; komunistiskās sabiedrības uzcelšana pasaulē; utt.). Interešu prioritāte ir augstākajai šķirai, nācijai, valstij, ne indivīdam. Šajā režīmā nepastāv dialoga un kompromisa iespējas, tiek ignorētas atšķirīgas intereses un uzskati. Tas var notikt tikai spēcīgas ideoloģijas vārdā – tieši tādēļ totalitārismā pastāv vienas, visvarenas ideoloģijas kundzība.[15]

Izmantotā literatūra

Politika un tiesības: Ievads politikā. – Rīga:, Apgāds Zvaigzne ABC, 1998.
Semanis E. Politiskie režīmi: Metodiska izstrādne. – Rīga: LU, 1990. – 32 lpp.
Rūtmanis V., Ievads politoloģijā kā mācību disciplīnā: Met.izstrādme – Rīga: LU, 1991.
Hitlers Ā., Mana cīņa, 1990. (????)
Zariņš V., "Laupītāju filozofija": Vadoņa kults – Rīga: žurnāls “Avots”, 1996.
LU Politikas zinātnes katedra: “Demokrātijas pamati”, zin.redaktors E.Semanis – Rīga: “Zinātne”, 1993. – 176.-177.lpp
Ideju vārdnīca: domātāji, teorijas un jēdzieni, filozofijā, zinātnē, reliģijā, politikā, vēsturē un mākslā; tulkojums latviešu valodā , Rīga – Apgāds Zvaigzne ABC, 1999
Zariņš V., "Laupītāju filozofija": Rasisms – Rīga: žurn. “Avots”, 1996
Sk. Goring H., Afbau einer Nation, 1934, 31.lpp.
Tauriņš G., Politika (intelekts, kultūra, atbildība) trijās daļās. I daļa “Politoloģijas pamati” – Rīga: 1999


[1] Politika un tiesības: Ievads politikā. – Rīga:, Apgāds Zvaigzne ABC, Rīga: 1998. – 106.lpp
[2] Tauriņš G., Politika (intelekts, kultūra, atbildība) trijās daļās. I daļa “Politoloģijas pamati” – Rīga: 1999 – 112.lpp.
[3] Semanis E. Politiskie režīmi: Metodiska izstrādne. – Rīga: LU, 1990. – 28.lpp
[4] Ideju vārdnīca: domātāji, teorijas un jēdzieni, filozofijā, zinātnē, reliģijā, politikā, vēsturē un mākslā; Rīga – Apgāds Zvaigzne ABC, 1999
[5] Sk. Zariņš V., "Laupītāju filozofija": Vadoņa kults – Rīga: žurn. “Avots”, 1996.
[6] Sk. Zariņš V., "Laupītāju filozofija": Rasisms – Rīga: žurn. “Avots”, 1996
[7] Sk. Hitlers Ā., Mana cīņa, 1990. (????)
[8] Sk. Goring H., Afbau einer Nation, 1934, 31.lpp.
[9] Ideju vārdnīca, tulkojums latviešu valodā, Apgāds Zvaigzne ABC, 1999, 268.lpp
[10] turpat, 269.lpp
[11] turpat, 269.lpp
[12] LU Politikas zinātnes katedra: “Demokrātijas pamati”, zin.redaktors E.Semanis – Rīga: “Zinātne”, 1993. – 2.lpp
[13] LU Politikas zinātnes katedra: “Demokrātijas pamati”, zin.redaktors E.Semanis – Rīga: “Zinātne”, 1993. – 150.lpp
[14] Sk. Rūtmanis V., Ievads politoloģijā kā mācību disciplīnā: Met.izstrādme – Rīga: LU, 1991.
[15] Sk. LU Politikas zinātnes katedra: “Demokrātijas pamati”, zin.redaktors E.Semanis – Rīga: “Zinātne”, 1993. – 176.-177.lpp

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru