Šī
referāta uzdevums ir daudzmaz noskaidrot, ko nozīmē jēdziens vara, tās
funkcijas un realizācijas formas. Varas jautājums ir ne tikai viens no
politisko zinātņu centrālajiem jautājumiem, bet neapšaubāmi arī ir saistīts ar
filosofiju. Visizplatītākā varas definīcija ir sekojoša: ”Vara ir spēja
ietekmēt citu cilvēku rīcību ar kaut kādu līdzekļu – autoritātes, tiesību,
vardarbības palīdzību.” Vara ir saistīta ar sinonīmu jēdzienu “ietekme”, kas
ietver sevī pārliecināšanu (ietekmējot kādu bez draudiem un solījumiem),
salīgšanu (solot balvu vai draudot ar sodu) un beidzot ar piespiešanu (draudot
ar bargu sodu). Varu var uztvert kā ietekmes formu. Varas realizācija un varas
attiecības atklājas visās cilvēka darbības sfērās, kaut gan par konkrētu varas
izpausmi var runāt tad, kad skaidri izpaužas pavēles un paklausības elementi.
Tās jēdziena izpratni var padziļināt vēl citi varas traktējuma tipi. Piemēram,
to var definēt kā noteiktu uzvedības veidu, kuras pamatā – iespējas izmainīt
citu cilvēku uzvedību (bihevioristiskais tips), kā noteiktu mērķu sasniegšnu
(teleoloģiskais tips), kā iespēju izmantot noteiktus līdzekļus, piemēram,
vardarbību (instrumentāliskais tips). Katrs no šiem definējumiem atsedz notektu
varas aspektu. Vispārējs varas jēdziena definājums lielā mērā atsedz politiskās
varas būtiskākos aspektus, taču tās specifika – noteikt attiecību sistēmu starp
sociālajām grupām. Ekanomiskā vara ir sociāla vara, kuru sociālo attiecību
realizācijas gaitā neizmanto politiskos piespiedu līdzekļus un vardarbību, šī
vārda tiešajā nozīmē. Teorētiski ekanomiskā un valsts vara tiek dalītas, taču
praksē starp tām pastāv tiešākā saistība. Ražošanas līdzekļu īpašnieki tiecas
kontrolēt politiskās ietekmēšanas līdzekļus, lai varētu aizsargāt savas
intereses un īpšumus – savas varas avotu. Arī tie, kuru rīcībā ir piespiedu
līdzekļi, cenšas nostiprināt savu varu, izmantojot arī ekonomiku.
Arī
starp piespiedu varu artoratīvo varu ir noteiktas atšķirības. Termins “vara”
sociālā kontekstā tiek lietots, lai apzīmētu noteikta veida spējas piespiest
darīt to, ko kāds vai kāda sociāla grupa grib. To ir iespējams panākt, ja kāds
ir labs orators, ja kādam uzticas viņa iejūtības vai zināšanu dēļ, ja kāds
cilvēks ieņem noteiktu posteni vai arī, ja kadam ir iespējams realizēt
sankcijas nepaklausības gadījumā. Pēdējais ir pispiedu varas realizācijas
gadījums, kas dominē konfliktu situācijās. Savukārt ja kāds cilvēks ir
pietiekami autoritatīvs (kā jau tika minēts, savu īpašību vai ieņemamā amata
dēļ) un tādejādi spēj panākt, ka citi dara to, ko viņš tiem liek, tad šajā
nozīmē vara tiek realizēta kā autoritatīva. Kopumā autoritatīvo varu var
raksturot ietekmi, kas balstās uz likumību. Autoritāte politiskajā sistēmā
nozīmē, ka cilvēki ir gatavi ievērot likumus, kurus izdod valsts varas
institūti, akceptē to darbības rezultātus, paļaujas uz to spriedumiem. Valdība
ir parasti ieinteresēta paaugstināt savu autoritāti, jo tas ir stabilizējoš
faktors. Sevišķi liela neapmierinātība ar politiskās sistēmas funkcionēšanu var
novest pie valdības autoritātes pazemināšanās, kas, savukārt var izraisīt
dažādus vardarbības aktus vai revolūcijas.
Saskaņā
ar vācu sociologa M.Vēbera teoriju, eksistē trīs autoratīvās varas tipi:
tradīciju, harizmātiskais, racionāli iegūtais. Tradīciju varas tipa pamatā –
ticība pastāvošajām tradīcijām, sabiedrībā pieņemtajām uzvedības normām. Šajā
gadījumā vadonim ir tiesības patāvēt saskaņā ar tradīciju un viņam pakļaujas
ikviens, kas akceptē tradīcijas neaizskaramību, taču, ja varas īstenotājs pats
pārkārpj tradicionālos likumus, var gadīties, ka viņš tiek no varas
atstādināts.
Harizmētiskais
varas tips balstās uz bezierunu, aklu pakļaušnos vadonim. Autoritāte šajā
gadījumā balstās uz vadītāja izcilajām personiskajām īpašībām – varonību,
intelektu, labām oratora spējām.
Racionāli
iegūtais varas tips, savukārt, balstās uz ticību tiesību spēkam. Tam, kurš
īsteno šādu varu, ir tiesības izdot pavēles un prasīt, lai tās tiktu pildītas,
ja pavēles izdevējs ieņem noteiktu amatu saskaņā ar attiecīgo likumu sistēmu.
Ir
jāfiksē atšķirība starp autoratīvo varu un legitimāciju, jo, ja politiskie
līderi zaudē legitimāciju, ļoti ticams, kad arī viņi paši tiks aizvietoti ar
citim. Legitimācija savā dziļākajā būtībā ir ļoti subjektīva parādība, tāpēc
gan atsevišķi cilvēki, gan cilvēku grupas uztver politisko sistēmu par
legitimētu vai nelegitimētu, atkarībā no tā, cik lielā mērā tā atbilst viņu
interesēm.
Jau
pašā jautājumā “Kādām interesēm kalpo vara?” ir ietverts pieņēmums, ka vara
tiek izmantota, lai realizētu noteikt sociālu grupu interesēm atbilstošus
mērķus. Dažādas sociālās grupas spēj dažādi – lielākā vai mazākā mērā –
ietekmēt politisko varu īstenojošu institūtu lēmumus un tādejādi realizēt savas
intereses, taču būtisku politisku lēmumu pieņemšanu un īstenošanu visvairāk
ietekmē dažādu sociālo grupu, etnisko grupu un nacionalitāšu intereses
daudznacionālā valstī, sociālo slāņu, kurus nosaka to dzīvesveids un reliģisko
grupu intereses.
Kontrole
par ražošanas līdzekļiem, materiālo vērtību ražošanas procesu un tā produktu
raksturo valdošās sociālās grupas pamatintereses. Taču, realizējot savas
intereses noteiktā situācijā, tā vienlaicīgi ņem vērā daudzu citu sociālo grupu
intereses.
Varas
raksturojums būtu nepilnīgs, ja netiktu apskatīts jautājums par varas subjektu.
Piemēram, Ortega – i– Gasets savā darbā “Masu sacelšanās” sniedz detalizētu
masas cilvēka raksturojumu salīdzinājumā ar indivīdu – personību. Ortega
uzskata, ka masas cilvēks ir viduvējība, kura sabiedrības ekonomiskās,
tehniskās, sociālās attīstības rezultātā ir atbrīvojusies no daudziem
ierobežojumiem, daudzām dzīves grūtībām, kuras izsauc smags darbs un trūkums,
taču nav spējīga apgūt dziļākus kultūras slāņus, nav iemācījušies sevi
pašdisciplinēt. “Masu cilvēka” neprasme pakārtot savas spontānās vēlmes
sabiedrības interesēm izsauc vardarbību un spēka kultu mūsdienās – 20. gs.
sabiedrībā, kura pati, kā norāda Ortega, ir masu sacelelšanās visnozīmīgākais
produkts. Viņš ir pārliecināts, ka īstena demokrātijas realizācija paredz katra
cilveka vēlēšanos rēķināties ar līdzcilvēkiem. Tā nav iespējama, ja tikumiskās
normas, kas ir izveidojušās ilgā cilvēka attīstības gaitā, un saskaņā ar kurām
visstingrākās morālās prasības cilvēks pirmām kārtām izvirza pats sevi, zaudē
savu ietekmes spēku. Masu, kā varas subjektu Ortega vistiešākā veidā saista ar
20.gs. totalitāro režīmu (fašisma un staļinisma) izveidošanos un funkcionēšanu.
Pret
masu un elites pretnostatījumu un citām “masu sbiedrības” koncepcijām, kuras
izveidojās pēc 2. Pasaules kara, kritiski vēršas virkne mūsdienu rietumu
sociologu, kuri uzskata, ka masu ražošanas un patērēšanas, kā arī masu
komunikācijas līdzekļu darbības rezultātā attīstās sabiedrības ekonomiskā,
politiskā, sociālā viendabība, veidojas vidējā šķira, kura ir stabila politiskā
režīma – demokrātijas – garants.
Principiālā
marksistiskās un nemarksistiskās pieejas atšķirība jautājumā par varas
realizāciju konkrētajās formās dažādos līmeņos ir sekojoša: markisti,
analizējot attiecīgo jautājumu, vadās pēc sabiedribas struktūras sķiriskā
rakstura, pēc tā, kā dažādo grupu un pat atsevišu indivīdu darbība un intereses
ir pakļautas noteiktas šķiras interesēm. Citi zinātnieki šim apstāklim
nepiešķir būtisku nozīmi. Marksistiskā koncepcija jautājumā par valdošo šķiru
balstās uz atzinumu, ka politiskā vara ir tikai ekonomiskās varas turpinājum –
tātad ražošanas līdzekļu īpašnieki – ekonomiski valdošā šķira, ir arī politiski
valdošā šķira, t.i., politiskās varas subjekts, taču prakšē šī saikne reti tiek
realizēta tik viennozīmīgi un tieši. To atzīst arī paši marksisti. Ekonomiski
dominējošas šķiras rīcībā var arī nebūt efektīva politiskās varas īstenošanas
mehānismi un otrādi – šķira, kuras rokās ir šis mehānisms, var izrādīties
nespējīga būtiski ietekmēt ekonomiskās varas attīstības procesu. Šī pretruna ir
viens no nozīmīgākajiem sociālo konfliktu avotiem.
Varu
var defināt kā gribētu seku radīšanu. Ir dažādi formu klasificēšanas veidi.
Varu pār cilvēkiem var klasificēt pēc indivīdu ietekmēšanas veida jeb pēc šajā
ietekmēšanā izmatotās organizatoriskās struktūras tipa.
Indivīdu
var ietekmēt:
a) lietojot tiešu
fizisko varu pār viņa ķermeni, piemēram, apcietinot,
b) stimulējot ar
balvām un sodiem, piemēram, dodot vai liedzot darbu,
c) iedarbojoties uz
uzskatiem, proti, veicot propogandu šī vārda visplašākajā
nozīmē, piemērm, demokrātija ir cilvēku pārliecināšana, ka rīkoties atbilstoši
tai ir viņu interesēs, tā būtībā ir viena no pilnīgākajām varas formām.
Svarīgākās
organizācijas ir aptuveni atšķiramas pēc to lietotā varas veida. Armija un
policija lieto spaidu varu pār kermeni, ekonomiskās organizācijas galvenokārt
izmanto balvas un sodus, ar kuriem tās stimulē un attur, skolas, baznīcas un
politiskās partijas cenšas ietekmēt uzskatus. Taču šīs atšķirības nav sevišķi
asi izteiktas, jo katra organizācija izmanto ne vien to varas formu, kas tai ir
vispār raksturīga, bet papildus arī citas.
Šīs
komplikācijas labi ilustrē likuma varu. Galu, galā likuma vara ir valsts spaidu
vara. Civilizētām sabiedrībām raksturīgi, ka tieši fiziski spaidi tiek lietoti,
lai nevēlama rīcība kļūtu fiziski neiespējama, bet ir arī, piemēram, naudas
sods, kas šo rīcību dara nevis neiespējamu, bet gan tikai nepievilcīgu.
Likums,
kā savdabīga varas forma, ir gandrīz nesvarīgs, ja to neatbalsta sabiedriskā
doma.
Ir
jāizšķir tradicionāla vara no jauniegūtas varas. Tradicionālas varas pusē ir
paraduma spēks, tai nav ik brīdi sevi jāattaisno, nedz arī patstāvīgi
jāpārliecinās, ka nekādz opozīcija nav tik stipra, lai spētu to gāztu. Tā
gandrīz vienmēr ir biedrota ar reliģiskām dogmām, kuras māca, ka pretoties ir
grēcīgi, tādejādi tai daudz lilākā mērā nekā revalucionārai varai ir iepējams
balstīties uz sabiedrisko domu.
Pastāv
arī kaila vara, kas nedz balsta tradīciju, nedz sankcionē sabiedrību. Tai ir
stipri citādas īpašības nekā tradicionālajai varai. Kaila vara parasti ir
militāra, tai var būt vai nu iekšzemes tirānijas, vai ārzemju iekarojumu forma.
Tad, it sevišķi otrajā formā, ir pārsteidzoši liela nozīme. Ar ieročiem panākti
iekrojumi ir daudz vairāk sekmējuši civilizācijas izplatīšanos, nekā jebkurš
cits atsevišķš faktors. Tomēr militāra vara lielākotiesu balstās uz kādu citu
varas formu, tādu kā bagātība, tehniskās zināšanas vai fanātisms.
Kad
tradicionāla varas forma beidz eksistēt, tad var sekot nevis kaila vara, bet
gan autoritatīva revolucionāra vara, ko labpratīgi sankcionē iedzīvotāju
vairākums vai vismaz liels to mazākums. Atšķirība starp tradicionālu,
revolucionāru un kailu varu ir psiholoģiska. Tikai tāpēc vien, ka varai ir
senlaicīgas formas, to vēl nevar saukt par tradicionālu varu, ir nepieciešama
cieņa pret to, ko daļēji balst paraža. Kad šī cieņa brūk, tradicionāla vara
pārvēršas kailā varā.
Revolucionāra
vara, savukārt, ir tad, ja tā balstās uz plašu grupu, ko vieno jauna
ticība,programma vai noskaņojums. Par kailu varu tā kļūst tad, ja no saviem
pavalstniekiem tikai izdodas panākt vienīgi baiļu diktētu paklausību, nevis
aktīvu sadarbību.
Tātad
nobeidzot varam secināt, ka vara ir atsevišķa indivīda vai grupas organizēta
spēja pakļaut citus indivīdus savām
interesēm. Ir ispējami arī gadījumi, kad tas tiek darīts daudzmaz visu
interesēs, bet sabiedrība to var neapzināties, piemēram, ekstremālās
situācijās.
Ostrohovska I. “Politiskā
vara.”, Rīga: ”LU”,1991.
Ašmanis M. “Politisko
terminu vārdnīca.”, Rīga: “LU”,1992.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru