![]() |
Latvijas Universitāte
Ekonomikas un vadības fakultāte
|
Maks Vēbers
PAR BIROKRĀTIJU
referāts
1999
Sagatavoja: Kristīne Samiņa, 1A - 5
Satura rādītājs
Ievads........................................................................................................... 3
Makss Vēbers par birokrātiju..................................................................... 5
Vārda birokrātija izcelsme........................................................................................ 5
Ideāls birokrātijas modelis........................................................................................ 6
Autoritātes.................................................................................................................... 8
Mērķracionalitāte un
vērtībracionalitāte........................................................... 8
Nepatika pret birokrātijas triumfu........................................................................ 10
Politiķis Vēbers........................................................................................................... 11
Izmantotā literatūra:................................................................................. 12
Ievads
|

Atsaucoties uz
redaktoru prologu H.H.Gērta un C.V.Milsa grāmatā “No Maksa Vēbera”: “Nācijas un
nacionālās intereses koncepcija […] ir Vēbera politiskā skatījuma ierobežojums
un […] veido viņa noteikto vērtību,”[2] t.i., Vācijas vajadzība
pēc izdzīvošanas pārkāps jebkuras morāles normas. Vēbers kā nacionālais
liberālis bija aktīvs politiķis. Viņš bija opozīcijā gan pret Konservatīvajiem,
gan sociālistiem. Viņš bija
nicinoðs pret Keiseru, taču atbalstīja
noteiktus
iekarotāju kara mērķus 1.Pasaules karā.
Intelektuāli viņš
bija pret marksismu, tādēļ ar laiku par tradīciju kļuva nostādīt Marksu un
Vēberu opozīcijā. Vācijā marksisms guva popularitāti sociāldemokrātu partijā
(joprojām pastāvoša parādība, taču kopš 2.Pasaules kara vairs ne marksisti).
Partijas galvenais teorētiķis bija Karls Kautskis, patlaban zināms kā
“vulgārais” marksists, t.i., viens no tiem, kuru viedoklis par attiecībām “padoto
un pārvaldes” starpā bija pārāk līdzīgs Engelsa “Marksismā” publicētajās
vēstulēs, kuras viņš uzrakstīja 1890-tajos gados, noraidītajam vēsturiskajam
materiālismam. Minētajās vēstulēs Engelss nopēla to, ka “pārvalde” iedarbojas
uz “padotajiem”, ka tādiem “pārvaldes” elementiem, kā likumam un reliģijai, ir
savas tradīcijas, kas var pretoties un modificēt pieprasījumus izveidotajā
ekonomiskajā sistēmā, kas galu galā ir pašsaprotami, ka ekonomiskie faktori
nosaka sociālo attīstību. Varētu būt, ka šajās vēstulēs Engelss atteicās no
būtiskā un atšķirīgā marksisma principa. Taču, ja mēs apskatām Engelsu (vismaz
no šī viedokļa) kā autentiskā marksisma sludinātāju, tad ir vēl mazāk
attaisnojama Marksa un Vēbera nostādīšana opozīcijā, it īpaši pēc tam, kad
patiesībā Vēbers no Marksa aizņēmās pareizu izturēšanos. Viņš joprojām
neapstiprināja Marksa pareģojumu, ka kapitālisms pašiznīcināšoties, Vēbers
nealka pēc sociālisma triumfa.
Vēbera reakcija uz
sociāldemokrātu partijas marksismu bija līdzīga Engelsa reakcijai uz
“Marksismu” – ka tās ir pārlieku izteiktas vēstures un mūsdienu sabiedrības
vienkāršojums, lai teiktu, ka “izcelšanās” līnijas ir virzītas tikai vienā
virzienā – no ekonomiskajām struktūrām
uz citiem elementiem. Vēbera analīzes ir izveidotas, lai parādītu, ka katra
vēsturiska fenomena pamatā ir daudz faktoru, starp kuriem nav galvenā
ietekmētājfaktora. Socioloģija un sociālā vēsture tiek lietota, lai padarītu mūs jūtīgākus pret daudzajiem
veidiem, kā viena lieta vada otru tā, lai mēs labāk saprastu to, kas notiek vai
gatavojas notikt, taču neiedomājoties, ka mēs varam redzēt tālu uz priekšu.
M.Vēbera darbi par
birokrātiskām organizācijām lika pamatu pētījumiem par organizācijas
struktūrām. Starp citu, ja parasti par birokrātiskām organizācijām uzskata
nepamatoti lielas, ar lēnu lēmuma pieņemšanas spēju apveltītas un citām
negatīvām īpašībām raksturojamas organizācijas, tad šajā gadījumā tas nozīmēja
kaut ko citu – racionālas organizācijas izveidošanu. Tāpēc, lai izveidotu ar
lielu efektivitātes potenciālu apveltītu organizāciju, Vēbera koncepcija
pamatojās uz noteiktu principu un noteikumu kompleksu (skatīt attēlu nr.2)
Derētu ievērot, ka
Vēbers uzskata birokrātiju par vienu no svarīgākajām mūsdienu pasaules iezīmēm,
kā arī uzskata, ka tā ir neizbēgama – pēc sociālistu revolūcijas birokrātija
uzplauktu vēl vairāk.
![]() ![]() ![]() |
|
Izveidot
pilnvaru un attīstības sistēmu
|
|
Izstrādāt
noteikumus un regulēšanas sistēmu
|
||||
|
|
|||||||
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Izvēlēties
darbiniekus atbilstoši kvalifikācijai
|
|
|
Kontrole
|
|
||
|
|
|||||||
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nodrošināt
organizācijas racionalizēšanu un vienveidību
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Attēls
nr.2 – M.Vēbera organizācijas
teorijas pamati.
Makss Vēbers par birokrātiju
Vārda birokrātija izcelsme
Pirmkārt par vārdu ‘’bureau” (aizgūts
vācu valodā no franču valodas), t.i. galds vai plašākā nozīmē kabinets.
“Birokrātija” ir no galda vai biroja nācis noteikums, t.i., sagatavots un
nosūtīts ar rakstiski (vai mūsdienās elektroniski) sagatavota dokumenta
palīdzību. Kabinetā tiek glabāti: ieraksti par saņemtajām un nosūtītajām
vēstulēm, arhīvi vai lietas, kas tiek izmantotas jaunu dokumentu sagatavošanai.
Šis noteikums, protams, nav atrodams senajās valdības veidu klasifikācijās: monarhijā,
aristokrātijā, demokrātijā – un birokrātijā? Patiesībā
birokrātija nepieder šādai klasifikācijai. Tā ir valdības kalps, kas nozīmē, ka
ar tās palīdzību monarhija, aristokrātija, demokrātija vai kāda cita valdības
forma valda. Tie, kuri izdomājuši šo vārdu, vēlējās pateikt, ka kalps centās
kļūt par priekšnieku. Vēbers, protams, apzinājās šo tendenci; patiesībā viņš
“uzbruka” pretenzijām, kas bija vērstas pret to, ka prūšu birokrātija kļūtu par
objektīvu un neitrālu sabiedrības kalpu, kas stāv pāri politikai, un uzsvēra,
ka katrai birokrātijai ir savas intereses, kā arī saiknes ar citiem sociāliem
slāņiem (īpaši attiecībā uz augstākām klasēm).Taču formāli un teorētiski,
birokrātija ir tikai līdzeklis, tas pierādās arī praksē: kādam ir jānodrošina
politikas virziens un birokrāts jāatbalsta ar spēku (ja tas ir nepieciešamas).
“Birokrātiskas organizācijas virspusē ir nepieciešams būt elementam, kurš nav
pilnībā birokrātisks”[3].
Viduslaikos varenākie karaļi valdīja zirga
mugurā – apbruņoti, ņemot līdzi armiju, viņi apceļoja savu valsti un uzspieda
cilvēkiem savu gribu. Nepieciešamības gadījumā viņi bija gatavi savstarpējā
cīņā uzspiest savu gribu arī bruņotajiem pretiniekiem, taču, ņemot vērā viņu
prestižu tas bija reti nepieciešams. Turklāt karali pavadīja arī garīdznieki,
kuri prata lasīt un rakstīt, kuri nesa līdzi lādi ar ierakstiem un
pierakstītiem materiāliem. Modernā birokrātija attīstījās tieši no šī
sabiedrības modeļa. Patlaban vadītājam vairs nav jācīnās vai daudz jāceļo
apkārt, viņš valda, caur biroju sūtot ziņas. Šīs ziņas parasti iedarbojas. Pārsvarā
tas notiek valdības morālās autoritātes jeb prestiža dēļ, taču reizēm tas
notiek tādēļ, ka minētās ziņas var tikt nodrošinātas ar varu – ar policistiem
vai kareivjiem. Vēbers vērš uzmanību uz to, ka armijas ir tikušas
birokratizētas. Napoleonam sava cīņa bija jānoskatās, sēžot zirga mugurā, taču
mūsdienu ģenerāļi saņem un nosūta ziņas. Vēbers vērš uzmanību arī uz to, ka ne
tikai valsts iestādēs, bet arī politiskajās partijās, baznīcās, izglītības
iestādēs, privātajos uzņēmumos un daudzās citās institūcijās pastāv
birokrātija. Tas nozīmē, ka visās šajās minētajās institūcijās ir personāls,
kas nodarbojas ar dokumentu un korespondences sagatavošanu un uzglabāšanu. Šie
dokumenti varētu būt nepieciešami vismaz to pašu institūciju citam personālam
kā autoritatīvi norādījumi. Birokrātija bija sastopama senajā Ēģiptē, senajā
Romā, viduslaikos (īpaši birokrātija garīdzniecībā). Kā uzskata Vēbers,
birokrātija bija iezīme, kas, arvien vairāk palielinoties tās nozīmīgumam,
iespiežas mūsdienu sabiedrībā.
Ideāls birokrātijas modelis
Vēbers piedāvā “ideālu birokrātijas
modeli”, ko raksturo komplicēta hierarhiska, darba dalīšana, ko savukārt
vada bezpersoniski pieņemti, skaidri izteikti likumi, kurus, savukārt, atbalsta
pilnas slodzes, kā arī mūžīgie (life-time) profesionāļi, kuriem nekādā gadījumā
nepieder administrācijas līdzekļi, viņu darbs, kā arī viņu fondu
līdzekļi, un kuri dzīvo no savas algas, ne no ienākumiem, kas rodas no
viņu pašu darbu izpildīšanas. Visas šīs iezīmes ir atrodamas privātajās
institūcijās, birojos, privātos uzņēmumos, universitātēs u.t.t.
Komentējot Vēbera piedāvāto “ideālo
birokrātijas modeli”, varētu sākt ar ekonomiskajām iezīmēm. Vēsturē ir bijušas
valdības, kuru locekļi nedalīja līdzekļus, ienākumus, patēriņu u.t.t. publiskās
un privātās kategorijās (nenošķīra valsts īpašumu no privātā īpašuma). Vēbers
tādas valdības sauc par patrimoniāliem (no Romiešu likuma termina, kas
apzīmē īpašumu, ko var pirkt un pārdot). Eiropā viduslaikos, piemēram,
jurisdikcija bija tikpat liela daļa no īpašuma, kā būvēšana vai zirgs. Laulību
līgumā tika noteikts, ka karalistei bija tiesības mainīt precēta cilvēka
dzīvesbiedru. Šī iezīme neattiecās uz Baznīcas jurisdikciju un īpašumu, kas
atdalīja mācītāju privāto īpašumu no Baznīcas īpašuma, kā arī nepieļāva, lai
tās jurisdikcija tiktu mantota kā īpašums. Baznīca aizliedza simoniju
(vietas Baznīcā pirkšanu un pārdošanu) un uzspieda celibātu, lai
pasargātu Baznīcas īpašumu un Baznīcas vietas no tālākas mantošanas Baznīcas
locekļu ģimenēm. Vēbers runā arī par prebendām un beneficēm, ar
to domājot ceremoniju, kurai ir piesaistīts kāds ienākumus nesošs īpašums,
t.i., ferma, Baznīcas desmitā tiesa vai nodokļu ievākšanas tiesības, no kurām
ceremonijas turētājs pārtika. Mūsdienu birokrātam nav prebendas, taču viņš
saņem algu. Viņam nav tiesību iekasēt nekādas iemaksas savām vajadzībām (ja
iemaksa par kaut ko tiek iekasēta, tā pieder valstij, uzņēmumam u.t.t.) vai
pieņemt dāvanas. Visa augstākminētā ideja ir tā, ka, ja ierēdnim ir jebkādi
citi ienākumu avoti papildus algai, viņš neievēros likumus uzticīgi. Uzticama
likumu ievērošana ir viena no augstākajām birokrātijas vērtībām.
Mūsdienu birokrātiem nepieder viņu darbs.
Dažas valdības ir pārdevušas savas darba vietas, lai iegūtu naudu. Tā tas bija,
piemēram, 18.gs. Francijā sakarā ar tiesnešu vietām, kā arī 19.gs. lielākajā daļā
Eiropas valstu ar patentiem uz virsnieka vietām armijā un flotē. Šo vietu
īpašnieku likumīgās tiesības bija šķērslis reorganizācijai un traucēklis
produktivitātei, tādēļ tās tika izpārdotas vai atsavinātas, samaksājot
kompensāciju.
Birokrātiem nepieder administrācijas līdzekļi
– datori, mēbeles utt. Vēbers vedina uz domām par paralēļu vilkšanu ar
kapitālistu produktīvo uzņēmējdarbību. Salīdzinājumam – mūsdienu armijā
kareivjiem nepieder viņu ieroči, bet senajās armijās piederēja, piemēram,
Senajā Romā, kad tika sasaukta armija, no klasēm tika gaidīts, ka viņas tiks
ekipētas pēc noteiktiem standartiem ar viņu pašu līdzekļiem – “klasifikācija”
bija nodokļu struktūras veids. Kareivjiem bija jāņem līdzi nauda, lai nopirktu
ēdamo no vietējiem iedzīvotājiem (gadījumos, kad viņi nepielietoja spēku, lai
paņemtu to, ko gribēja); viņiem nemaksāja un neapgādāja ar pārtiku. Mūsdienu
izglītības institūcijās pasniedzējiem nepieder tas, ko viņi lieto (viduslaiku
universitātēs tā bija un patiesībā katram pasniedzējam piederēja skolas, kas
bija kā privāts uzņēmums). Universitāšu [..] birokratizācija ir pieaugošā
pieprasījuma pēc menedžmenta materiālajiem līdzekļiem funkcija. [..] Caur šo
līdzekļu koncentrāciju institūta priviliģēto vadītāju rokās, lielākā daļa
docentu (lektoru) un pētnieku ir atdalīti no viņu ražošanas līdzekļiem.”[4] Mūsdienu armijā,
apkalpojošajā industrijā, privātā uzņēmumā aprīkojumu piedāvā pati organizācija
daļēji tāpēc, ka tagad tas ir daudz efektīvāk, jo ir kļuvis tik komplicēts un
dārgs.
Mūsdienu birokrāts
ir pilnas slodzes, mūžīgais (life-time) profesionālis; kas prasa pietiekamu
samaksu un darba drošību, citādi cilvēki nepaliks darbā visu mūžu. Ja arī viņi
paliks, organizācija nebūs pietiekoši produktīva. Tas prasa laiku un pieredzi,
lai apgūtu darba pienākumus, ne tik daudz tādēļ, ka būtu grūti izpildīt savus
darba pienākumus, bet vairāk tādēļ, ka viss ir jākoordinē. Rūpīgi izstrādāta
darba dalīšana prasa personāla stabilitāti. Birokrātiska darba rakstura dēļ un,
iespējams, koordinēšanas un apmācības nozīmīguma dēļ, birokrātija vēlas
izglītot personālu. Viņu izglītība tiks atestēta ar kādu sertifikātu (daļēji
tādēļ, lai pierādītu, ka viņi ir izglītoti, taču, iespējams, arī tādēļ, ka
birokrātijai patīk strādāt ar skaidru, bezpersonisku kritēriju). Vēbers runā
par to, ka darbinieka spēju pārbaude pirms pieņemšanas darbā ir pašsaprotama
parādība mūsdienu sabiedrībā, kurā eksistē oficiāla izglītības kvalifikācija.
Visas šīs lietas – spēju pārbaudi, fiksētu algu, īpašuma tiesības, personāla
stabilitāti Vēbers iekļauj savā “ideālās birokrātijas modelī”. Viņš tic, ka tās
visas ir nepieciešamas administratīvā aparāta efektīvai funkcionēšanai.
Vēl viena iezīme ir bezpersoniska galveno noteikumu
uzlikšana gan organizācijas partneriem, gan tās personālam. Nodokļu komisijas
personāls bezpersoniski, objektīvi uzliek noteikumus nodokļu
maksātājiem, un viņu pašu pienākumi un tiesības organizācijā ir bezpersoniski
noteiktas viņiem uzliktajos noteikumos no viņu priekšnieka puses. Pēc Vēbera
domām, šī ir viena no svarīgākajām birokrātijas iezīmēm. tā ir pamatā visām
iepriekš apskatītajām iezīmēm: birokrātiem nepieder viņu aprīkojums vai darbs,
viņi saņem fiksētu algu tādēļ, ka šīs lietas nodrošina noteikumu izpildi.
Autoritātes
Savā grāmatā “Sociālās un ekonomiskās
organizācijas teorija” Vēbers birokrātiju iztirzā zem virsraksta “Pareizās
autoritātes veidi”. Pastāv trīs veidu autoritātes – racionālā, tradicionālā un
harizmātiskā. Harizmātiskā autoritāte tiek atzīta par pieņemamu un
darbojas tādēļ, ka tās piekritēji personīgi ziedojas savam talantīgajam
līderim. Tradicionālā autoritāte tiek atzīta par pieņemamu tādēļ, ka
ikviens paklausa līderim neatkarīgi no tā, kas viņš ir, un neviens nedomā
apstrīdēt savu līderi. Racionālā autoritāte ir likums: tā eksistē
sabiedrībā, kurā ir tikumiska attieksme pret likuma respektēšanu kā tādu, vai
tādēļ, ka likums ir stājies spēkā tādā veidā, kas tiek atzīts par pareizu.
Vadītājs tiek atpazīts un viņam paklausa tad, ja viņš var uzrādīt likumīgu
pilnvaru. Birokrātija nepārprotami eksistē šādā struktūrā: pat privātā uzņēmuma
birokrātijā pakļautie vēlas būt droši, ka pavēles ir kārtīgi apstiprinātas.
Birokrātija ir efektīvs veids likuma izpildei - katrs likums tiek pierakstīts,
studēts un iesniegts kārtīgi apdomātā un uzticamā veidā.
Kāpēc Vēbers attiecas pret likuma varu kā
racionālu? Vienu no iespējamajām atbildēm sniedz viņa apgalvojums, ka “ikviena
piedāvātā likumīgā norma var tikt izveidota uz lietderīguma vai racionālu
vērtību pamata (vai arī uz abu minēto pamata) ar prasību paklausīt”.[5] Lietderīgums, pēc Vēbera
domām, ir viena no divām galvenajām racionalitātes formām. Racionālās vērtības
ir otra. Tātad viņš saka, ka likums var būt racionāls vienā vai abos veidos un
(tādēļ?) pieprasa paklausību. Tātad, ja likums ir racionāls un paklausība ir
racionāla, tad arī likuma vara ir racionāla.
Mērķracionalitāte un vērtībracionalitāte
Citās vietās Vēbers uzsver birokrātijas
racionalitāti tieši pirmajā no tās divām nozīmēm zweckrationell un wertrationell.
Ļaujiet man paskaidrot abas šīs nozīmes konkrētāk. Vēbers atdala zweckrationell
un wertrationell – mērķracionalitāti un vērtībracionalitāti. Zweck
nozīmē beigas, nodomu, mērķi. Mērķracionāla izturēšanās ir jebkāda veida
vadīšanas virziens, kas kalpo par pietiekami labi pielāgotu līdzekli mērķa
sasniegšanai, vienalga kāds tas būtu, t.i., ekonomiskā produktivitāte no
aktiera viedokļa – tiek dots, ka šie ir mani mērķi, tie ir mani pieejamie
resursi, tātad – kāds ir efektīvākais šo mērķu sasniegšanas veids? Nacistu galējais
risinājums varētu tikt saukts par racionālu, ja tas būtu patiesi efektīvs
risinājums, kur risinājuma ieteicēji redzēja problēmu, vai nu viņiem bija
taisnība vai nē. Ļoti bieži Vēbers raksta, ka inteliģenta līdzekļu izvēle
patiesībā arī ir visa racionalitāte. Taču laiku pa laikam viņš saka, ka darbību
racionalitāti ne vienmēr nosaka to, efektivitāte mērķu sekmēšanā, bet gan
reizēm cita veida attieksme pret vērtībām, kas nav mērķi, un tādējādi mērķi un
citas vērtības var būt gan racionāli, gan neracionāli. Piemēram, melošana
varētu būt efektīvs līdzeklis mērķu veicināšanai, taču tā var arī pārkāpt
morālās vērtības – tās vērtības, kurām taisnības teikšana kalpo savādākā veidā,
nekā līdzekļi mērķa sasniegšanai; un patiesīgums nav mērķis, bet gan cita veida
vērtība (mēs vērtējam arī galīgos mērķus). Tātad laiku pa laikam viņš atšķir
mērķracionalitāti – efektivitāti mērķu sasniegšanā neatkarīgi no tā, kādi šie
mērķi ir – racionāli vai neracionāli, un vērtībracionalitāti – mērķu un citu
vērtību racionalitāti (ne tikai kā līdzekli turpmāka mērķa ieviešanai), kā arī
darbības (atšķirībā no līdzekļiem) saistībā ar citām vērtībām. Taču tas notiek
tikai reizēm. Bieži viņš uztver racionalitāti kā sinonīmu vārdam efektivitāte.
Manuprāt, tas atainojas Vēbera domā, ka birokrātija ir racionāla sekojošajā:
“Pieredze vispārīgi tiecas parādīt, ka pilnīgi birokrātisks administratīvs
organizācijas tips ir spējīgs sasniegt efektivitātes augstāko punktu, un šādā
jēdzienā tas ir formāli visracionālākais zināmais līdzeklis, kas veic
nepieciešamo cilvēku kontroli. Savā stabilitātē, disciplīnas stingrībā un
uzticamībā tas patiesībā ir pārāks par jebkuru citu tipu. Tādējādi tas
organizācijas vadītājiem un ar tiem saistītām personām padara iespējamu
sasniegt īpaši augstu rezultātu paredzamības pakāpi. Galu galā tas ir pārāks ar
savu intensīvo efektivitāti un darbību vērienīgumu, kā arī ar to, ka ir spējīgs
veikt visu veidu administratīvos pienākumus.”[6]
Tādējādi Vēbers nav viens no tiem, kuri
birokrātiju uztver kā sinonīmu neefektivitātei; viņš ir pārliecināts par
pretējo – par to, ka tā ir efektīvākais administrācijas īstenošanas veids. Tas
kalpo par iemeslu tam, ka birokrātija ir tikusi pieņemta kapitālistiskajos
uzņēmumos un ikvienā valsts institūcijā. Birokrātiska institūcija pārspēs savus
konkurentus un gūs virsroku cīņā par izdzīvošanu – birokrātija ir izplatījusies
un turpina izplatīties savas sociālajām institūcijām piemērotās izdzīvošanas
vērtības dēļ. “Kad birokrātijas objekts birokrātiskā kontrolē meklē iespēju
izbēgt no eksistējošā birokrātijas aparāta ietekmes, normālos apstākļos tas ir
iespējams tikai izveidojot savu organizāciju, kas ir vienlīdzīgs
birokratizācijas procesa objekts,”[7] – jo viņi nespēj pieveikt
birokrātiju savādāk, kā ar citas birokrātijas palīdzību (šī ir Vēbera protežē Roberto
Miðela grāmatas “Politiskās partijas”[8] tēma.). Tieši tāpat, kā Ādama
Smita kniepadatu ražotāji, dalot savu darbu, saražos vairāk kniepadatu un
pārdos tās lētāk kā viņu vecmodīgie konkurenti, izspiežot tos no tirgus, arī
armija ar ģenerālštābu, valdība ar birokrātiju, pāvests ar augstāko tiesu,
uzņēmums ar efektīvu pārvaldi gūs virsroku pār saviem sāncenšiem.
Birokrātija faktiski ir administrācijas
procesā pielietojama darba dalīšana, un Vēbera skaidrojumā birokrātija ieņem
tādu pat vietu mūsdienu civilizācijas attīstībā kā darba dalīšana parasto
darbinieku starpā Ādama Smita skaidrojumā. Vēberam šis darba dalīšanas veids
liekas fundamentālāks nekā citi, jo tas ierosina un sakārto citus darba
dalīšanas veidus. Instrukcijas ražotnei pienāk no pārvaldes. Tāpat kā Ādams
Smits redzēja darba dalīšanu viscaur kā progresa uz mūsdienīgu, vispārīgi
komerciālu sabiedrību cēloni, Vēbers redz birokrātiju kā vienu no svarīgākajiem
konkrētas kapitālisma attīstības iemesliem. Viņš norāda uz daudziem papildus
iemesliem un “Kapitālisma gars” liek uzsvaru uz morāliem iemesliem – faktoriem,
kas lika cilvēkiem tiekties pēc arvien pieaugošas peļņas un izmantot šo peļņu
nevis patēriņam, bet gan turpmākām investīcijām. Taču izraisītājfaktoru starpā
viņš bieži min arī racionālu aprēķinu metožu pieņemšanu – nekāda izmēra vēlmei
gūt peļņu vai investēt nebūtu vēlamo rezultātu, ja investīcijas un menedžments
netiktu vadīts ar sistemātisku vērtēšanu, kas, protams, tiktu nākotnē turpināts
ar birokrātijas palīdzību. Tiklīdz kāds kļūst sistemātisks, pārējiem atliek
pielāgoties vai pakļauties. Augstākstāvoša ražošanas efektivitāte, kas tiek
vadīta ar sistemātiskas vērtēšanas palīdzību, strādniekus “nošķīra” no
novecojušajiem ražošanas līdzekļiem – tādējādi kā darbiniekiem viņiem bija
iespēja sākt dzīvot labāk. Kad kapitālistu birokrātija, analizējot investīciju
iespējas, saprata, ka inovācijas var nest peļņu, viņi ieviesa ražošanas
mehanizāciju un citas inovācijas. Patiesībā birokrātija sameklē pati savus
kapitālistus. Kā Vēbera mūsdienu piekritēji norādīja, mūsdienu uzņēmumus vada
nevis to īpašnieki, bet gan to menedžeri, kuri bieži ierosina izlaist akcijas
kapitāla palielināšanas nolūkā.
Nepatika pret birokrātijas triumfu
Kaut arī Vēbers uzskata birokrātiju par
augstākā mērā efektīvu, viņš ar pretīgumu uztver tās neizbēgamo triumfu.
Paralēli “mērķracionalitātes” un “vērtībracionalitātes” atdalīšanai (un,
iespējams, tādai pašai citu jēdzienu atdalīšanai) ir “formālās” un “patstāvīgās”
racionalitātes atdalīšana. Sabiedrība ir “formāli” racionāla gadījumos, kad
lietas tiek organizētas tā, lai maksimizētu cilvēku mērķu sasniegšanu
neatkarīgi no tā, kādi ir šie mērķi. Taču tā var būt “formāli” racionāla,
neesot “patstāvīgi” racionāla, jo šī organizēšana ir naidīga pret vērtībām, kas
ir racionālā pārākumā pār mērķiem, kuriem patiesībā kalpo sabiedrība. Viena no
šīm vērtībām ir personīgā brīvība, pret kuru birokrātija ir naidīga. “Kvalitāte,
kas vislabāk grantē virzīšanu [birokrātijā], ir padevības priekšniecības
izdevīguma aparātam mērs.”[9] Sociālisms nozīmētu vienu
vienotu birokrātisku sistēmu – patlaban vismaz ir alternatīvas, savā starpā
konkurējošas birokrātijas formas. Vēberam birokrātija ieņem to pašu vietu, ko
Marksam kapitālisms – apbrīnojama ienaidnieka, kas nepielūdzami izplatās pa
visu pasauli un iespiežas katrā dzīves nozarē, vietu. Taču Vēbers neparedz
“mešanos ceļos nāves priekšā”. Birokrātija ir neizbēgama.
Vēbers netic, ka nav jēgas pretoties
neizbēgamajam. Viņš pats bija bezcerīgi politiski aktīvs – viņš necerēja uz
veiksmi, taču apņēmīgi, kā stoiķis, devās uz priekšu. Vēbers kā politiķis
iestājās par noteiktām vērtībām, kaut arī (kā zinātnieks) viņš nevar tās
racionāli attaisnot un uzņemas atbildību par akcijām, kuru mērķis būtu šo
vērtību īstenošana, organizēšanu, kaut arī zina, ka akcija var neizdoties.
Politiķis Vēbers
Vēbers sevī kontrastē birokrāta statusa godu
ar politiķa atbildību. Ja birokrāta priekšnieks dod viņam rīkojumus, kurus viņš
uzskata par nepareiziem, viņam vajadzētu iebilst, taču, ja priekšnieks uzstāj,
tad "tas ir viņa pienākums, pat gods to īstenot tā, it kā tas saskanētu ar
viņa visdziļāko pārliecību"[10]. No otras puses,
"politiķiem ir publiski jāatsakās no atbildības par politiskajām darbībām,
kas nesaskan ar viņu pārliecību un jāziedo sava vieta viņiem [domāts -
priekšniekiem]." Patiess politiskais līderis būs gatavs uzņemties
atbildību par morāli apšaubāmu rīcību sakarā ar to, ka dažādas mūsu vērtību
piramīdu daļas ir nesamierināmā
konfliktā viena ar otru.
“Politikas būtība ir cīņa”[11] par varas iegūšanu;
politiskos līderus ir jāizvēlas konkurētspējīgā cīņā. Viņi ieņems vietas
parlamentā tikai tādā gadījumā, ja tas ir ceļš uz patieso varu. īsta līdera
pienākums ir nevis tikai kompromitēt intereses tā, it kā politika būtu tirgus
placis, bet gan iestāties par diskusijām, kas stāv pāri materiālajām interesēm.
Persona vairāk rūpējas par šādām diskusijām un ir ar mieru ziedot savu vietu pārliecībai tad, ja tā ir finansiāli
neatkarīga - tai ir nevis jāpārtiek no politikas, bet gan jādzīvo tai.
Izmantotā literatūra:
1.
M.Weber: “The Theory of Social and
Economic Organization” (New York, 1947);
2.
M.Weber: “Economy and Society” (New
York, 1968);
3.
H.H.Gerth, C.W.Mills: “From Max
Weber” (New York, 1946);
4.
V.Praude, J.Beļčikovs:
“Menedžments” (Rīga, 1997);
5.
Makarijas Universitātes (Sidneja,
Austrālija) Politikas fakultātes lekciju materiāli;
6.
Interneta resursi.
[8] Grāmata ataino, kā, neskatoties uz
marksistiskās sociāldemokrātu partijas ticību iekšējai demokrātijai, tā ir
kļuvusi caur un cauri birokrātiska un nedemokrātiska. Vēlāk Trotskis
skaidro staļinismu kā marksisma “birokrātisku deformāciju”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru