Sarunas par starptautisku kopuzņēmumu veidošanu










Ievads

Kopuzņēmumi (KU) ir darbību kompleksi uzņēmumu apvienošanai un integrēšanai. Ja tie ir starptautiski, tie veicina pasaules ekonomikas globalizēšanos. Pretēji  ar līgumsaistībām noteiktiem partneruzņēmumiem, KU raksturo jaunas korporatīvās identitātes radīšana, kura ir veidota līdztiesīgi starp vairākiem uzņēmumiem.

KU radīšana ir ne tikai tādēļ, ka  ir jārada jaunu kompāniju, bet arī ir nepieciešams skart pašus attīstības pamatus. Sarunu mērķis ir radīt vienošanos starp kompānijām, kas kopīgi darboties noteiktās jomās. KU veidošanā ir iesaistītas vismaz divas valstis, kas rada papildus sarežģījumus, kas saistīti ar dažādu kulturu un darbības stilu apvienošanu. Uzņēmumiem ir kopējas intereses, kas balstās uz vienādiem vai līdzīgiem mērķiem. Šie mērķi var tikt sasniegti, ja dalībnieki darbojas ievērojot godīgas spēles un  savstarpējas uzticēšanās principus. Jebkurš uzņēmums savā būtībā iekļauj riska faktoru, ko jāņem vērā jau sarunu laikā.

Sākotnēji katram KU partnerim ir savas intereses. Vai šīs intereses ir atklātas vai slēptas? Kādas tās ir? Vai tās iespējams apvienot ar citu partneru interesēm?

Dalībnieki

Sarunu dalībnieku intereses ir tas, kas veido sarunu apstākļus. Tiklīdz individuālās intereses ir noskaidrotas un nonākušas līdz sarunu partneru apziņai, tās var tikt apspriestas, lai nonāktu pie kopējas organizācijas.

Individuālās vēlmes - sarunu pamats

Sarunas sākas tiklīdz visi iesaistītie uzņēmumi  ir izanalizējuši savu reālo situāciju  resursu un vājo un stipro punktu ziņā, salīdzinājuši  tos ar vajadzībām attīstībai un nonākuši pie secinājuma, ka kopēja darbība var dot lielāku labumu nekā neatkarīgi projekti.

A.    Dalības uzņēmumu sākotnējā motivācija

ar pieejamību saistītās vēlmes
·          tehnoloģija, ko  jau ir apguvis partneris, vai kas var tikt kopīgi radīta
·          izejmateriāli, kas ir stratēģiski vai reti
·          pieeja produktiem, ko kontrolē oligopoli
·          sarežģītas darbības nozares
·          kontrolēti vai aizsargāti tirgi
·          kompetence kultūras jautājumos

Šīs vēlmes ir relatīvi būtiskas, jo bez KU veidošanas to realizācija ir ļoti sarežģīta vai neiespējama

ar konkurētspēju saistītās vēlmes
·          funkcionālā efektivitāte
·          konkurētspējīga darbības dinamika
·          korporatīvās attīstības potenciāls

Katrā atbildības līmenī  KU var būt īpaši noderīgs risinājums noteiktos apstākļos. Krustojoties konkurētspējas faktoriem un KU dibināšanas motīviem veidojas sekojošs saraksts:
Konkurētspējas faktori:
KU partneru motīvi
1. Izmaksas, cena
·     ietaupījumi izmantojot kopējus resursus
·     vieglāk sasniegt kritisko izmēru gadījumos, kad jāpārvar starta kapitāla limiti
·     riska dalīšana
·     nodokļu un vides resursu izmaksu samazinājums
·     produkta dzīves cikla pagarinājums
2. Kvalitāte
·     ierobe˛otu resursu apvienošana
·     prasmes un tehnoloģiju apmaiņa
·     spēja pielāgoties vietējām prasībām un normām
·     sortimenta paplašināšanās
·     jaunu iespēju veidošana
·     labāka vertikālā integrācija ražošanas un izplatīšanas ķēdē
·     izkļūšana no tradicionālā partneru biznesa ierobežojumiem
·     partneru stratēģiskā stāvokļa uzlabošanās tirgu
·     ekonomisko svārstību  radīšana un izmantošana
3. Organizācija
·     uzlabota vienošanās iespēja
·     organizācijas pieredzes apmaiņa
·     konkurentu pārvēršana sabiedrotajos
·     labāka pasaules tirgus aptveršana
·     vieglāka iekļaušanās vietējos tirgos


B.     KU partneru motīvi ir atkarīgi no vides kurā tie attīstās

Ir pieci galvenie virzošie spēki konkurences struktūrā
·          konkurence starp vienas nozares firmām
·          spējas vienoties ar klientiem
·          spējas vienoties ar piegādātājiem
·          draudi, ko rada nozares jaunpienācēji
·          draudi, ko rada alternatīvi produkti

Saistībā ar šiem faktoriem katrs KU partneris radīs savu stratēģiju sarunām, balstoties uz savām zināšanām par partnera situāciju.

C.    Kompāniju sarunu un stratēģijas priekšstats

Katras kompānijas  mērķis sarunu procesā būs atkarīgs no konkurences pozīcijas.

Katrai biznesa nozarei ir  sava noteikta vides ietekme, kas palielina vai samazina komfortu pie sarunu galda. Biznesa globalizācijā arvien lielāka loma ir KU. Tam tiek minēti vairāki iemesli:
·          Starpnacionālie uzņēmumi vēlas nodrošināt savu kontroli mazāk attīstītās zonās
·          Starpnacionālie uzņēmumi atklāj vietējo partneru ieguldījuma iespējas
·          Uzņēmējdarbības un nacionālā politika arvien vairāk kļūst savstarpēji saistītas

No teorētiskā viedokļa  internacionalizācijas process ir saistīts ar arvien pieaugošu starptautiskās tirdzniecības un ražošanas nozīmi attīstībā.

Sarunu process

Normāli sarunu process noved pie jauna KU rašanās, ja vien nerodas nesaprašanās, ko nav iespējams atrisināt. KU veidošanas process ir riskants un  bieži gadās neveiksmes. Galvenā problēma ir partneru izvēle, vienošanās par sarunu gaitu un metodisko organizāciju.

Pareiza partnera atrašana

Bieži topošie partneri ir labi informēti pirms sarunu uzsākšanas. Parasti pietiek ar profesionāla līmeņa tikšanos, bet atsevišķos gadījumos par sapratni var rūpēties neatkarīga trešā persona. Parasti kopuzņēmumus veido divi aktīvi partneri, vairāk partneru  vienošanās ir būtiski sarežģītāka.

Laba partnera izvēle ir komplicēta, kā galvenos punktus veiksmīgai KU veidošanai var minēt:
·          Partneriem piemīt papildinošas prasmes
·          Starp firmām eksistē sadarbības kultūra
·          Firmām ir apvienojami mērķi
·          Ir noteikti atbilstoši riska līmeņi

Papildus šiem punktiem var minēt  potenciālā partnera reputāciju, drošību iepriekšējo pieredzi.

Sarunu vadība

Sākotnējais kontakts starp partneriem var būt neformāls, var notikt atsevišķu amatpersonu  starpā. Sarunas sākas ar informācijas apmaiņu, parasti sākumā ne konfidenciālas. Noteikti tiek aptverti  paredzamo aktivitāšu, atbildības un resursu raksturojumi. Sarunu komanda būs tā, kas noteiks turpmāko sarunu norisi. Stiprākais sarunu partneris mēģinās vairāk uzspiest savu viedokli. Sarunu gaita vienmēr būs atkarīga no nacionālajām biznesa īpatnībām.

Sarunas konceptuāli notiek trīs līmeņos:
1)      saruna notiek noteiktos apstākļos, tādēļ tai vismaz sākumā ir noteikta struktūra
2)      turpmākajā procesā tiek pretstatītas interešu atšķirības un partneru aktivitāte
3)      sarunu dalībnieki nonāk līdz individuālām diskusijām

Attīstoties uzmanības lokam, tiek veikta pāreja no vispārējas informācijas apmaiņas uz zināšanu, tradīciju un intuitīvas informācijas apmaiņu.

Sarunu procesa soļi

Sarunas nevar notikt pēc noteiktiem likumiem, tomēr ir pamata fāzes, kas tiek izietas sarunu gaitā:
1)      Atbilstošu  kvalitatīvo un kvantitatīvo rādītāju analīze
2)      Konstruktīvisma, savstarpējās cieņas un uzticības panākšana. Dalībnieku hierarhiskā statusa nodibināšana
3)      Komunikācija - sapratnes un konfliktu identificēšana, tālākās rīcības noteikšana
4)      Iespējamo alternatīvu un risinājumu noteikšana. Iespējamo KU vadības metožu definēšana. Kultūras prasību  integrēšana. Vadības un informācijas sistēmu izvēle.
5)      Noslēgums. Precīza KU organizācijas metožu noteikšana, realizācijas vieta, darbības vērtējuma kritēriji, vadlīnijas darba atskaitēm radītājkompānijām, termiņu noteikšana, izveidei un investīciju atmaksai

Juridiskais statuss


Vajadzības, kuras ir jāapmierina starptautiska kopuzņēmuma struktūrai, var atšķirties atkarībā no kopuzņēmuma mērķa un veida. Viesiem kopuzņēmumiem ir noteiktas kopējas īpašības, piemēram, diskusiju forums. Var izdalīt sekojošus korporāciju tipus:

Kompānijas ar neierobežotu atbildību (unlimited partnership).

Šādu sadarbības veidu ir praktiski neiespējami izmantot joint venture dibināšanai, jo šādām kompānijām parasti nav diskusiju struktūras, kā arī nav definēts atbildības sadalījums starp partneriem.
Tomēr šadas kompānijas reizēm tiek veidotas, ja partneri paredz zaudējumus kopuzņēmuma darbībā. Tādā gadījumā zaudējumi tiek segti no partneru peļņas, kas ļauj samazināt to nodokļus.

Ierobe˛otas līdzdalības sabiedrības (limited partnership).

Šādas sabiedrības ir veiksmīgs ierocis cīņai pret pārņemšanas mēģinājumiem, jo te ir stingri nodalīta lēmumu pieņemšana un kapitāls. Tomēr partneru neiejaukšanās kompānijas vadīšanā neļauj modeli pielāgot kopuzņēmumiem, kur finansu vadība un ražošanas politika ir cieši saistītas.

Sabiedrības ar ierobežotu atbildību (private limited liability companies)

Šādas sabiedrības balstās uz vadības dominējošo lomu un nepiedāvā struktūru partneru diskusijām. Tā kā ieguldītās daļas nav brīvi pārdodamas, tiek aizsargātas kopuzņēmuma dibinātāju intereses un viņiem nav jābaidās no citām organizācijām, kas varētu viegli iegūt ietekmi uzņēmumā. Šāds sadarbības modelis piedāvā ievērojamu brīvību organizācijas vadīšanas noteikumu izveidošanā, kas ir sevišķi vērtīgi starptautiskā, nevienmērīgā vidē.

Akciju sabiedrības (limited liability companies)

Lielākajā daļā gadījumu tiek izvēlēts tieši šis sadarbības modelis. Akciju sabiedrības valde dod iespēju kopēji noteikt sadarbības stratēģiju, tās pat dod iespēju statūtu autoriem noteikt nepieciešamo balsu skaitu svarīgu lēmumu pieņemšanai direktoru padomē, kā arī ierobežot vadītāju tiesības pieņemt stratēģiskus lēmumus.

Starptautisko kopuzņēmumu līgumi un statūti


Tā kā bieži tiek izmantota vienādu kapitāla daļu ieguldīšana, ir nepieciešams noslēgt savstarpēju līgumu. Jau kopš paša statūtu apspriešanas sākuma ir jāvienojās par konfliktu risināšanas kārtību, transformēšanas veidiem, kā arī izstāšanās iespējām. Pamatā tiek izmantoti divu veidu līgumi: “akcionāru līgums” un “satelītlīgums”.

“Akcionāru līgums”


Tas rada priekšnoteikumus dibināmā kopuzņēmuma statūtiem un ietver sekojošus punktus:
Ø  Kapitāla struktūra: līgumā jānosaka, kā sadalīsies kapitāls uzņēmumā. Visbiežāk kapitālu veido akcijas, bet bieži rodās situācijas, kad jāizmanto sarežģītāki kapitāla veidošanas paņēmieni. Piemēram, var tikt izveidotas vairākas akciju kategorijas ar specifiskām tiesībām - vairāk balsu akcijas, bezbalss priviliģētās akcijas, bezbalss akcijas. Līgumā jānosaka, vai iespējams izlaist akcijas uzņēmuma dibināšanas brīdī, cik liels būs kopējais akciju kapitāls, pilna kapitāla apmaksas termiņš, kapitāla palielināšanas noteikumi.
Ø  Vadošo amatu sadalījums kopuzņēmumā: te ir iespējamas dažādas vienošanās, piemēram, vadības rotācija, lai nodrošinātu savstarpēju partneru uzticību. Nepieciešams noteikt direktora autonomiju.
Ø  Lēmumu saraksts, kurus nepieciešams apstiprināt direktoru padomē
Ø  Izstāšnās noteikumi
Ø  Mazākuma akciju īpašnieku interešu aizstāvēšanas pasākumi.

“Satelītlīgumi”


Šie specifiskie līgumi ir saistīti līguma izpildes metodēm:
Ø  Preču zīmes un patenti: šie līgumi nosaka tiesiskos, tehniskos un finansu noteikumus ieguldot kopuzņēmumā patentus vai licenzes
Ø  Tehniskās palīdzības līgumi
Ø  Piegādes līgumi ar dibinātājorganizācijām
Ø  Līgumi starp kopuzņēmumu un dibinātājorganizācijām par preču reklāmu un izplatīšanu

Konfliktu risināšana


Var izdalīt divas konfliktu kategorijas starp partneriem kopuzņēmumā: ar vadības lēmumiem saistīti un par pienākumu un tiesību sadalījumu. Lai sekmīgi risinātu konfliktus, ir jābūt definētām metodēm.

Rīcības komitejas izveide

Šīs komitejas, kurā ietilpst ierobežots partneru pārstāvju skaits, atbildība ir pieņemt lēmumus, kurus nav atļauts pieņemt uzņēmuma vadībai. Ir iespējamas vairākas situācijas, ar kurām strādā komiteja:
Ø  Lēmumi, kuru pieņemšanai ir nepieciešama vienbalsība (jaunu partneru pieņemšana, kapitāla palielināšana, darbības izbeigšana)
Ø  Ar vairākumu balsu pieņemami lēmumi (preču cenu politikas noteikšana)
Ø  Ikdienas vadības lēmumi
Neraugoties uz piesardzību, tomēr ir iespējamas nesaskaņas starp partneriem. Šajā gadījumā var palīdzēt konfliktu risināšanas noteikumi, kas iestrādāti dibināšanas līgumā.

Strupceļa gadījumi: konfliktu risināšanas metodes

Klasiskā metode ir nodot lietas izskatīšanu tiesā, tomēr eksistē alternatīvas metodes, kuras ļauj ātrāk un lētāk atrisināt konfliktsituācijas. Ir vairākas alternatīvās metodes:
Ø  Samierināšana: nepieciešama neatkarīgas personas iesaistīšanās partneru dialoga uzlabošanai. Samierinātājam nav pilnvaru pieņemt lēmumu
Ø  Starpniecība: starpniekam, papildus samierinātāja lomai, ir jāiesniedz savi secinājumi iesaistītajām pusēm rakstiskā formā
Ø  Miniprocess: katra no pusēm aizstāv savu viedokli sarunās, kuras vada neatkarīga persona. Sarunu mērķis ir nonākt pie biznesa vienošanās, t.i. ekonomiski apmirinoša risinājuma
Ø  Strīdu izskatīšanas padome: bieži lieto ASV. Tā tiek izveidota dibinot kopuzņēmumu un tajā iekļauj tehniski kompetentus cilvēkus. Padomes funkcijās ietilpst regulāras apspriedes, pec kurām partneriem tiek iesniegti ieteikumi. Tā kā padomes locekļi ir autoritātes visiem partneriem, tās ieteikumi parasti tiek izpildīti.

Pārrunas par kopuzņēmuma attīstību un izstāšanos no tā


Uzņēmums navar palikt nemainīgs ilgu laiku, un it sevišķi tas attiecās uz starptautiskiem kopuzņēmumiem, kurus ietekmē dažādas vides,  politiskās, ekonomiskās, likumdošanas atšķirības starp valstīm.

Pielāgošanās izmaiņām

Strauji mainīgā vidē efektīvā kopuzņēmuma struktūrai ir jābūt spējīgai pielāgoties izmaiņām. Tam ir vairāki iemesli:
1.      Katram produktam ir noteikts dzīves cikls
2.      Arī kopuzņēmumam ir savs dzīves cikls
3.      Katra organizācija attīstās: no aliansēm uz starptautiskiem kopuzņēmumiem, tālāk uz uzņēmumu tīkliem, kas paver iespējas jauniem tirgiem, kas paši attīstās
4.      Partneri var izmantot kopuzņēmumu mērķiem, ks atšķirās no sākotnējiem: kopuzņēmums ir lielisks līdzeklis restrukturizācijai.

Starptautisko kopuzņēmumu un produktu dzīves cikls

Sākotnējās uzņēmuma dibināšanas sarunās ir ļoti svarīgi precīzi noteikt projekta mērķus un tā vietu katra partnera stratēģijā. Skat. Attēlu!!!
Produkta izaugsmes un stabilizācijas fāzēs starptautisks kopuzņēmums ir labi piemērota struktūra jaunu ģeogrāfisko tirgu apgūšanai un klientu loka paplašināšanai. Tādā veidā kompānijas var iegūt tādus resursus, kā vietējo vadītāju pieredze un pieju izplatīšanas tīklam.
Vēlāk labākais risinājums produkta brieduma un norieta fāzēs var būt apvienošanās. Tas var palīdzēt arī gadījumos, kad kāds no partneriem pamet uzņēmumu.

Kopuzņēmumu dzīves cikls

Kopuzņēmums izdzīvo izveides, darbības un, ar augstu varbūtību, arī likvidēšanas fāzes. Vides un stratēģijas izmaiņas var izmainīt partneru spēku samēru kopuzņēmumā, kas var novest pie nestabilitātes. Faktiski šo nestabilitāti ietekmē partneru savstarpējā konkurence un konkurence tirgū. Augošā nozarē kopuzņēmumi parasti izdzīvo, bet koncentrācijas fāzē atrodošās nozarēs kompānijas bieži likvidējas. Paralēli tam kopuzņēmums spēlē arī citu lomu, t.i. kopuzņēmums ir līdzeklis ar kura palīdzību partneri mācās viens no otra un pārņem zināšanas.

No kopuzņēmuma uz tīklu

Ekonomikas globalizācija sekmē stratēģisku alianšu veidošanu un intensīvu starptautisku kopuzņēmumu radīšanu. Šis pats iemesls ir priekšnoteikums globālu tīkla korporāciju izveidei. Šīs virzības rezultātā daudz starptautiski kopuzņēmumi pārveidosies par elastīgākām struktūrām, kas apvienos dažādas tehnoloģijas, vadības sistēmas, tirgus un uzņēmējdarbības kultūras.

Izstāšanās no starptautiska kopuzņēmuma


Šajā procesā bieži tiek sastaptas grūtības. Parasti parādās sekojošas izstāšanās problēmas (dilstošā nozīmīguma secībā):
Ø  Pielāgošanās vietējai kultūrai
Ø  Integrācijas nepietiekamība
Ø  Novirzīšanās no stratēģiskajiem mērķiem
Ø  Nesaderīga uzņēmumu kultūra
Ø  Pārāk liels kāda partnera pārspēks
Ø  Nepiemēots un sarežģīts lēmumu pieņemšanas process
Ø  Nesaskaņas finansu mērķos
Ø  Tirgus nepilnīgs novērtējums vai tā izmaiņas
Ø  Neuzticība partneru starpā

Zinot potenciālās grūtības, sarunu laikā ir jānoskaidro, kādi apstākļi var izraisīt izstāšanos.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru