Ievads
Licencēšanas mērķis ir uzņēmumā (licensee -
licencējamais) ieviest tehnisku iespēju, kuras šobrīd nav un kuru nav iespējams
dabūt neiegūstot zināšanas vai nesaņemot nepieciešamo atļauju no cita uzņēmuma,
kurš to var sniegt.
Nepieciešamā tehniskā iespēja var būt
-
jauna
vai uzlabota produkta ražošana (pārdošanai vai lietošanai)
-
esošā
produkta ražošana jaunā vai uzlabotā veidā
-
sniegt
jaunu vai uzlabotu tehnisku pakalpojumu.
Iespējami arī citi gadījumi, bet jebkurā gadījumā
licencējamais iegūst uzlabotu tehnisko kompetenci, kas balstās uz transformētām
zināšanām vai uz juridiski atzītu atļauju - intelektuālo īpašumu vai visbiežāk
uz abiem.
Visnozīmīgākās intelektuālā īpašuma tiesības ir
tehnoloģijas licencēšana ar patenta tiesībām. Patents ir ekskluzīvas tiesības,
kas dod patenta īpašniekam tiesības kādā laika periodā vienīgajam ļaut citiem
strādāt noteiktā tehniskā jomā. Tehniskajai jomai jāietver tehniskā
priekšrocība - izgudrojums, kas ir jauns, nav acīmredzams un ir industriāli
pielietojams.
Patenta dokumentācijai pilnīgi un pietiekami
jāapraksta šī priekšrocība vai ieguvums, lai pēc izņēmuma perioda beigām
(Amerikā 20.gadi, ja tiek maksāta nacionālā nodeva) sabiedrība varētu brīvi
izmantot šo priekšrocību. Šis darījums
ar valsti tātad ir īslaicīgs monopols apmaiņā pret pilnu izgudrojuma atklāšanu.
Persona, kam tiek atļauts strādāt ar patentēto
izgudrojumu izņēmuma periodā ir licencējamais. Savukārt persona, kam ir
piešķirts konfidenciāls tehnisks knowhow (bieži saukts par privātu tehnisko
informāciju vai tirgus noslēpumu) priekš savas komerciālās lietošanas,
patiesībā nav licencējamais, tomēr šāda nepareiza vārda lietošana ir pārāk
iegājusies, lai tiktu mainīta. Tas ir tāpēc, ka uz informāciju kā tādu nav
īpašuma tiesību. Būtībā licenzētas tehnoloģijas gadījumā ņēmējs nedrīkst
izpaust kā viņš izmanto informāciju, kas saņemta pret kontraktu, ko viņš
akceptējis kā priekšnoteikumu, lai saņemtu informāciju. Atšķirība licencēšanā
starp tiesībām lietot patentētu, bet publicētu informāciju (vienīgi tā kā
licencējis patenta īpašnieks) un tiesībām lietot konfidenciālu, bet nepatentētu
knowhow ir fundamentāla un tas ietekmē attiecības starp ņēmēju un licencētāju,
to savstarpējās saistības un tiesības un procesu, kas jāveic, lai vienotos par
licencēšanu.
Licencēšanas līgums norāda kas licencētājam tiks
maksāts gan par tā pakalpojumiem, gan guvumu, ko gūst licencētais no
transformētās tehnoloģijas un tiesībām - licences maksas veidā. Licencētājs
uzņemas atbildību un saistības (vismaz kādā mērā), ja tā produkts neatbildīs
mērķiem, regulatoru prasībām vai pārkāps trešo pušu tiesības. Licencēšanas
līguma izpilde var tikt arī plānota pa soļiem, piemēram, licencējot tehnoloģiju
jaunai rūpnīcai, tajā jāparedz pārbaudes, atskaites, iespējamie pārtraukumi,
kontrakti ar citiem kā arī projektu menedžmenta atbildību, tāpat kā jebkurā
projektā, piemēram celtniecībā.
Īsumā licencēšanas līgumā jānorāda kas jādara
licencētājam un ko tas ļauj darīt licencējamam, ko dara licencējamais, kā un
kad viņi to dara, kā tiek rēķināti un segti licences maksājumi. Īpaši
jādefinēko licence ļauj darīt ar intelektuālā īpašuma tiesībām un regulēt
licencētāja privātās informācijas izpaušanu un lietošanu. Tajā arī jāparedz,
kas jādara, ja licences līguma izpilde nenotiek kā paredzēts dažādu nevainīgu
vai vainīgu iemeslu dēļ.
Licenču tipi
Licencēšanas subjekti ir ļoti dažādi - sākot no
vienkāršas neekskluzīvas produkta, dizaina vai programmatūras licences līdz
nozīmīgai ražošanas tehnoloģijas licencei ar daudznacionālām investīcijām,
globālu tirdzniecību, dizaini, inženieriju, apmācību utt.
Šajā rakstā ir apskatītas sekojoši licenču veidi:
-
patentu
licences (intelektuālais īpašums)
-
knowhow
licences
-
kombinētās
licences
Jebkurā gadījumā jāapsver dažādas lietas, kas potenciālajiem
licencētājam un licencētajam jādara pirms tie atklāti var teikt viens otram, ka
ir ieinteresēti licencēšanas darījumā. Sagatavošanas procesa kvalitātei ir
jāpārliecina, ka abas puses veic iepriekšējo ziņu ievākšanu un novērtēšanu,
apzinoties licencēšanas iespaidu uz biznesu, īpaši uz konkurenci. Bez tam, tā
kā sarunas parāda katras organizācijas kompetenci un profesionālismu, laba
sagatavošanās atstās labu iespaidu par firmu kas tiek pārstāvēta. Pirmie
jautājumi sarunu partneru galvās vienmēr ir - vai šie ļaudis ir nopietni, vai
tie cilvēki ar ko var veikt sekmīgu biznesu. Jāatbild uz jautājumu vai ir reāla
iespēja pusēm vienoties par licencēšanu abu pušu interesēs. Pusēm vienmēr
jāpatur prātā, ka nekādas licences nebūs, ja abas puses to nevēlēsies un nespēs
vienoties par to. Šajā etapā tiek pretstatītas potenciālā licencējamā prasības
un licencētāja kapacitāte.
Patentu licences
Patenta īpašnieks (patentētājs) var būt Universitāte, pētniecības
institūts, korporācija vai arī privētpersona. Patenta īpašnieks, kas nav
ražošanas vai tirdzniecības biznesā veic patentēšanu cerībā uz ienākumiem no
licenču izsniegšanas. Sākumā tiem jāizvēlās patenta iegūšanas stratēģija, kas
balansē starp patenta izmaksu finansiālo risku un reālajām iespējām gūt ienākumus
no licencējamajiem. Šiem patentētājiem reti kad ir resursi un tirgus zināšanas,
lai novestu patentējamo tehnoloģiju līdz tirgus nozīmības demonstrēšanai. Kā
rāda staistika, iespējas, ka tā notiks ir ļoti zemas. Tikai daži izgudrojumi
sasniedz tirgu.
Tāpēc ieteicams tādiem patentētājiem meklēt
partneri kompānijā, kas darbojas
atbilstošajā jomā un pēc iespējas ātrāk, jo agra tirgus izpēte ir ļoti
būtiska. Var ieteikt šādām kompānijām (vai personām) iesākt patenta apgūšanas
procesu aizpildot patenta pieteikumu, uz kura pēc tam balstīt turpmāko patenta
iegūšanu. Iespējamajiem licencējamajiem nepatīk, ka tiem izpauž neprasītus
izgudrojumu aprakstus pirms ir veikts pieteikums. Viņi baidās aizkavēties, ja
paši ir iesaistīti līdzīgos pētījumos, jo netīši var tikt aptraipīta viņu
izgudrojumu reputācija un var tikt apvainoti negodīgā cīņā. Tāpēc iesākuma
pieprasījumā tādai kompānijai var lūgt atļauju piesūtīt konfidenciālās
informācijas aprakstu norādot, ka ir iesniegts patenta pieteikums. Līderi
industrijā parasti nevēlas pieņemt ārpusē radītus izgudrojumus, tomēr viņu
ziņkāre bieži noved pie tā, ka tie ir gatavi to izskatīt uz nekonfidenciāla
pamata, vai ar īslaicīgu konfidencialitāti, kuras laikā patents tiks novests
līdz tā publicēšanai. Tāda piedāvājuma mērķis ir ieinteresēt optimālo
komercpartneri, solot tam tiesības uz izgudrojumu un kas vissvarīgākais,
tiesības meklēt starptautisku vai reģionālu patentēšanu uz sava rēķina tā kā
tie uzskata par vajadzīgu, pretī dodot vienreizēju samaksu vai honorāru atkarībā
no izmantošanas plašuma vai vislabāk abus divus. Periodiski honorāra ieņēmumi
ļauj izgudrotājam kontrolēt izmantošanas apjomu un var būt svarīgi, lai
izmantotu tiesības atcelt jebkādas ekskluzīvitātes vai pieprasītu atgriezt
kontroli pār patentu. Izgudrotājam jābūt pārliecinātam, ka par patentu tiek
maksāti nodeva, lai to uzturētu spēkā. Ja patentam ļauj izbeigties, ir
sarežģīti un dārgi, vai, ja ir pagājis ilgāks laiks, pat neiespējami to atgūt.
Komercpartnera intersēs ir kontrolēt patenta portfeli un to lietot vai arī
nelietot, ja tas ir izdevīgāk biznesa interesēm. Tiesību iegūšana pār
izgudrojumu kas apdraud biznesu, lai pēc tam to likumīgi apspiestu, diemžēl ir
zināma stratēģija. Izstrādes programmas labprātīga pārtraukšana, ja izgudrojums
nevar apmierināt praktiskās vajadzības vai sniegt peļņu ir ļoti bieža.
Pretstatā šādiem patentētājiem, kompānijām, kas ir
ražošanas, dizaina vai pakalpojumu biznesā būs pilnīgi atšķirīga patenta
licencēšanas politika, kas var būt uzbrūkoša, aizstāvoša vai tikai izdevīga
(oportūnistiska). Atšķirība ir tā, ka licencētājs zina atbilstošo
produktu/pakalpojumu lauku vismaz savā tirgus sektorā. Patenti, ko tie mēģinās
licencēt, būs svarīgi šodienas biznesa aktivitātēm nevis pēc dažiem gadiem, ja
viss noritēs veiksmīgi. Patenta portfelis tad jau būs vietā un nebūs
paplašināms. Tas jau būs ar vairāku gadu stāžu. Parasti tas prasa minimums 5-8
gadus, lai sasniegtu vērā ņemamu ienākumu no izgudrojuma, kas ir viens no
dažiem izredzētajiem (<1%), kas vispār izdzīvo izstrādes un tirgus
testēšanas bardzību.
Licencēšanas stratēģijas
Uzbrūkošā
patentēšanas stratēģija
ir tāda, ka organizācija pieņem (vai ir
pārliecināta), ka citas kompānijas tajā pašā industrijā, neatkarīgi vai
tie ir konkurenti vai nav (piem. attālinātos reģionos) pārkāpj tās patentus.
Pirmais solis, kas jāveic, jāpārliecinās, ka patents atbilstošajās teritorijās
ir spēkā (t.i. ir nomaksātas nodevas).
Ir ļoti nepatīkami konstatēt, ka patents ir beidzies, iespējams kompānijas izdevumu
samazināšanas laikā. Nākamais solis ir pārliecināties, par katra konkrētā
patenta piemērojamības apgabalu. Tas jādara, jo bieži dažādās valstīs ir
dažādas definīcijas par ierobežojumiem, ko uzliek patents. Tas nav dēļ niansēm
tulkojumā, bet dēļ tā, ka pastāv dažādi patentu pielietošanas standarti, ko
nosaka nacionālās patentēšanas iestādes sabiedrības aizstāvēšanas labā. Dažas
nerēķinās ar izgudrojuma nopelniem un prasībām pēc monopola iespējām, bet ļauj
ar to tikt galā industrijai pašai. Citas, piemēram, Eiropas patentu iestāde
aizstāv sabiedrības tiesības, lai nebūtu patentu uz lietām, kas cilvēkiem jau
ir pieejamas kādā sasniedzamā formā vai ir acīmredzamas balstoties uz jau
esošajām zināšanām. Ir jākonsultējas vai patents var tikt uzspiests tā
patreizējā formā vai jāsāk ar tiesvedības soļiem zaudējuma atgūšanai.
Patenta pārkāpuma tiesvedība vairumā gadījumu ir
civilprasības par zaudējumu atlīdzināšanu. Vairumā gadījumu šādas prasības
beidzas ar vienošanos, pat ja tas sākotnēji tā nav bijis iecerēts. Ir svarīgi
patenta īpašniekam novērtēt, ko pārkāpējs var viņam piedāvāt maksājot honorāru
par licenci. Jāņem vērā arī citi labumi, kas var ietilpt vienošanās sastāvā -
uzlabojumi, ko veicis pārkāpējs un var vēlāk pārvērst licencēs.
Nav jāuzskata, ka pārkāpējs vienmēr zina, ka ir
pārkāpis patentu, bieži tā nav, tikai nav ievākts pietiekami daudz ziņu šajā
jomā. Pretstatā tam, piemēram, pārkāpjot kopēšanas tiesības, vienmēr ir
kopēšanas fakts.
Rekomendējamā pieeja būtu nosūtīt vēstuli
iespējamajam pārkāpējam vēršot uzmanību, ka pastāv patents un izsakot vēlēšanos
apspriest visus jautājumus, kas no tā izriet. Šī pieeja negarantē maksimālo
atlīdzību, ko varētu panākt ar likumu, bet var tikt uzskatīta par gudrāku
metodi nekā agresīvāka stratēģija un ir lielāka iespēja panākt licences līguma
noslēgšanu vai kādu citu vienošanos.
Pārkāpējam, pirms atbildēt, jāievāc ziņas par
patenta statusu un esamību, un jāsavāc visi argumenti sarunām, ka patents nav
pārkāpts. Jāapsver iespējas un laiks, ko vajadzētu, lai apietu patentu (design
around patent), lai noskaidrotu savu stāvokli.
Aizstāvošā
patentu licencēšanas
stratēģija tiek veikta atbildot uz iespējamiem draudiem, ka ir iespējama vai
jau tiek izstrādāta alternatīva tās produktam vai pakalpojumam. Ir bijuši
daudzi gadījumi, piemēram, ķīmijā, kad vadošā tehnoloģija vienā naktī kļūst
novecojusi. Informāciju par potenciālajām jaunajām tehnoloģijām var gūt no
patentwatch servisiem, kas pārzina lielāko daļu industriālās pasaules patentu
izdevumus.
Šādā gadījumā licences piedāvāšana var šķist kā
vājuma atzīšana. Bet pareizi izplānojot un to pasniedzot tā nav. Mērķa
kompānijas var būt priecīga par licenci. Tā var dot tai uzreiz pozīciju tirgū,
samazināt vajadzību pēc jaunas tehnoloģijas izstrādes vai palēnināt to, atklāt
iespējas sadarbībai. Mērķa kompānija var nesaprast pašreizējās tehnoloģijas
konkurētspējas elastīgumu vai nezināt par tirgus barjerām ar ko jebkuram jaunam
produktam jāsastopas.
Aizstāvošā licencēšana var arī nodrošināt skaidru produkcijas tirgus
sadalīšanu, jo licencētais mazāk riskē, ja ir piekritis limitētai teritoriālai
licencei un iegūst no tirgus aizsardzības. Papildus licences izsniegšana un
saņemšana padara patentu nozīmīgāku un var atrunāt citus iespējamos pārkāpējus.
Izdevīgā
(oppotunistic), ienākumu
nesošā patenta licencēšanas stratēģijai kompānijām ir jēga tikai tad, ja ir
kārtīgi izanalizēts licencēšanas iespaids uz konkurenci un atzīts par
nenozīmīgu. Tā ir nobriedušu industriju un tirgu pazīme. Licencēšanas ienākumi
parasti ir papildus ienākumi. Patenta īpašnieks parasti uzstāda savus
noteikumus kā pamatu sarunām. Viņš protams būs optimistisks, bet jābūt arī
pilnīgi reālistiskam.
Apjomi
Jebkurā patentu licencēšanā paceļas jautājumi vai
licencei jābūt ekskluzīvai (nevar būt noteikts cits licencējamais) vai neekskluzīvai - īpašnieks var licencēt vēl
kādu. Ir daudz variantu un kombināciju ražošanas (lokāla, ekskluzīva, uz
periodu) un tirdzniecības licencēm (starptautiskās, neekskluzīvas) Pirms
sarunām par licencēšanu, pusēm jānoskaidro to vajadzības, priekšrocības un ko
tie var pieņemt. Patenta īpašniekam ar'I jāsaprot, ka neekskluzīvas licences
izsniegšana lielam tirgus dalībniekam, dabā var izrādīties ekskluzīva.
Pēcsarunu periods.
Ja sarunas ir sekmīgi pabeigtas, licences līguma
kopijas sagatavo, paraksta kā to nosaka kompāniju statūti un valstu likumi.
Varbūt tos ir nepieciešams tos iesniegt kādās autoritatīvās organizācijās. Var
paredzēt arī dažādus nosacījumus, piemēram, ka licence stājas spēkā pēc
maksājumu veikšanas.
Līgums var paredzēt, ka licencējamais var
reģistrēt licenci, lai varētu tiesāties, ja kāds pārkāpj licenci un
licencētājam jāpiekrīt sadarboties. Ja licence nav par vienreizēju pilnu
samaksu, līgums saturēs licencētjamā pienākumu ziņot par licences izmantošanu
un maksāt honorāru, ikgada renti un vēl varbūt arī maksu par ekskluzivitāti.
Vēl nozīme ir nākotnes licencēšanas tiesībām, par
uzlabotajiem patentiem un ko darīt, ja licences vērtība ir samazinājusies dēļ 3
pušu pārkāpumiem Jānolemj, ko darīt, ja kāda no pusēm veic jaunu atklājumu. Nav
viegli vienoties, ko darīt ar pārkāpumiem, jo piemēram, viedokļi atšķiras.
Licencētais grib, lai licencētājs aptur pārkāpēju ar saviem līdzekļiem un
samazina tā maksājumus. Licencētājs vēlas būt brīvs attiecībā uz šādiem soļiem
un viens izlemt ko darīt? Ekskluzīvas licences gadījumā var būt statūtos
paredzētas tiesības vajāt pārkāpēju.
Beidzot jāparedz kā pārtraukt attiecības vai nu
pēc vēlēšanās vai, ja pārkāpti licencēšanas noteikumi.
Knowhow
licences
Patentu
gadījumā veicamā izpēte ir objektīva, jo patentu statuss ir zināms un dokumentācija visiem pieejama. Patenti reklamē paši sevi.
Knowhow ir tieši pretēji, tas ir noslēgts
produktā, rūpīcas sienās, darbinieki paraksta līgumus par neizpaušanu, ziņojumi
ir ar ierobežotu pieeju. Knowhow klātbūtni var redzēt pēc kompānijas stāvokļa
ražošanas sektorā ar savu kvalitāti vai citu panākumu rādītāju. Individuālās
knowhow daļas var šķist mazas un nenozīmīgas, bet saliekot kopā iegūst spēcīgu
tehnoloģiju.
Viens no faktoriem prasītājam pieņemot lēmumu par
knowhow pirkšanu ir papildus laika elements citās alternatīvās. Tas ir liels
nezināmais. Par panākumiem nevar būt pārliecināts. Otrs apsvērums kompānijās,
kas meklē knowhow priviliģētai lietošanai savā tirgus apgabalā ir konkurences
likumu ietekmei, tam vai nav
ierobežojumu uz licences iegūšanu, ja tas var izjaukt konkurenci. Ir iespējams
pārtraukt patenta licenci, bet nevar atmācīties knowhov. Iespējams vienīgi, ja
jums ir labi dokumentēti ieraksti par
pirmslicencēšans pozīciju vai var veikt izmaiņas tehnoloģijā.
Pieprasījumi.
Šajā fāzē
kompānija nezin no kā mērķa informācija faktiski sastāv. Tā kā labākais veids
kā glabāt noslēpumu, ir to nevienam neteikt, kompānija to neizpauž. Tāpēc
jāizvēlas stratēģija, kas novestu pie līguma, ticot, ka tas ir pareizais lēmums
vai otrādi – ļautu pārtraukt procesu ar labām attiecībām procesu, pirms kāds ir
kompromitēts. Piesardzība šeit ir ļoti svarīga. Kad ir saņemta pazīme, ka ir
interese, knowhow īpašniekam jāpārliecinās, ka pieprasījums ir par knowhow,
kurš ir gatavs licencēšanai un ka tā vēlas licencēt prasītāju kompāniju.
Nākamais ir neizpaušanas līgums – tam ir divas nozīmes, strukturēt un kontrolēt
informācijas plūsmu, lai kompānija atbildētu uz jautājumu vai ir saistība starp
knowhow un prasošās kompānijas reālajām vajadzībām un lai noteiktu konfidenciālas
saistības par izpaušanu, kopēšanu
u.c., kas var tikt uzskatītas par izpaušanu.
Izpētes fāze
uz ko neizpaušanas līgums attiecas var sastāvēt no divvirzienu konfidenciālas
informācijas plūsmas vai vismaz tādas, ko neviena kompānija negribētu izpaust. Kompānija, kam
pieder knowhow, vēlas beigt izpēti neatklājot par daudz par knowhow, bet tomēr
pasakot par to, ko knowhow ņēmējam var sniegt. Tā negrib uzzināt neko no
informācijas par ņēmēja tehnoloģijas bāzi, tikai tik, cik nepieciešams, lai saprastu,
ka tas spēs absorbēt knowhow. Prasītāja kompānijai, kad neizpaušanas līguma un
pieprasījuma jautājumi ir sastādīti, jāpārliecinās, ka tās pašreizējās
zināšanas ir lietojami un pilnīgi ierakstītas pierādāmā veidā pirms datuma, kad saņemta konfidenciālā informācija
no mērķa kompānijas. Tas ir sarežģīti, bet svarīgi, jo iespējams, ka mērķa
knowhow tiks atzīts par nenozīmīgi atšķirīgu, bet atšķirību veido tehniskā kompetence, uzmanības pievēršana
detaļām, kvalitātes standartiem, kontrolēm, zinošam un pieredzējušam
personālam, un citiem faktoriem (tehnoloģijas toolkit). Tiek rekomendēts šo
informāciju ar esošajām zināšanām norādot datumu noglabāt kādā cienījamā
trešajā pusē (piemēram, bankā) ar instrukciju, kas un kādos gadījumos to var
atvērt.
Novērtēšanas / izpētes līgumā – dažreiz vienkārši
norāda, ka licencētājs sniegs noteiktas klases informāciju, bet tas neuzspiež
viņam to darīt un viņš var sniegt tikai to, kas viņaprāt būs pietiekami
iepriekšējam tehnoloģijas novērtējumam. Pat ja informācija nav ar praktisku
pielietojumu, bet ir būtiska tikai lēmuma pieņemšanai, tāpat var tikt noteikts,
ka to nevar izpaust vai pat nevar izpaust pašu faktu, ka tehnoloģija tiek
pētīta. Dažreiz informācijas individuālajiem saņēmējiem jāparakstās apliecinot
savu atbildību, retāk arī licencētājs grib zināt, kas ir šie cilvēki.
Neizpaušanas līgums nevar attiekties uz
informāciju, kas ir jau zināma sabiedrībā no publikācijām vai citādi,
informāciju, kas saņēmējam jau bija, informāciju, kas saņemta no trešās puses
un kas nav jātur noslēpumā. Jāparedz vēl viens izņēmuma veids par informāciju,
kas izstrādāta sabiedrībā pēc informācijas saņemšanas, bet ko izstrādājuši
cilvēki, kas nav saņēmuši informāciju. Jāparedz arī visi termiņi, cik ilgi kādu
informāciju nevar izpaust.
Kad sarunu process sasniedzis abas puses
apmierinošu rezultātu, tiek noslēgts līgums. Galvenās atšķirības no patentu
līgumiem ir, ka licences apjomi var būt dažādi, bet nevar būt ekskluzīvi pret
neatkarīgu līdzīga knowhow ieguvēju. Otrkārt licencējamajam jābūt brīvam
iespējā lietot knowhow neierobežoti ar citu pušu patentiem. Šie jautājumi
jāatrisina pieņemamā kompromisa veidā.
Kombinētās licences
Pasaule nav viens tirgus, ir reģionāli tirgi ar
dažādu tehnoloģijas līmeni un produktu attīstību un dažādām klientu vēlmēm un
prasībām. Barjeras, lai kāda kompānija varētu iekļūt citā tirgū var būt
nepārvaramas, bet ko nevar pārvarēt kompānija, var tehnoloģija.
Ir iespējams izmantot kombinētas knowhow un
patentu licences, kā primārais mērķis ir aizstāt un uzlabot esošās iespējas. To
var uzskatīt kā visaptverošu tehnoloģijas licenci - strukturētu investīciju
komplektu ar knowhow un patentu tiesībām uz objektu, kam tā nodrošina ražošanas
tiesības ar tehnoloģiju, kas ir pilnīgi jauna licencējamam uzņēmējam. Jāpieņem,
ka arī produkcija ir jauna licencējam'biznesā vai stipri atšķiras no
līdzšinējās.
Kompānijām, kas meklē licenci tehnoloģijā, jāveic
dažāda ziņu ievākšana no starptautiskajiem inženierijas kontraktoriem, kas
piedāvā savas pašu tehnoloģijas kā arī darbojošos kompāniju tehnoloģijas, ja
tās pašas nespēj iesaistīties licencēšanā. Tas ir sarezģīts un darbietilpīgs
process, tāpēc vislabāk iesaistīt konsultantus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru