LLU Humanitārā institūta
Pedagoģijas katedras
2. kursa klātienes maģistrantes
KRISTĪNES ZARIŅAS
referāts kursā “Izglītības filozofija un ētika”
Vērtības
un to izpratne
senās
Grieķijas un Romas un Eiropas renesanses un reformācijas laikā
Ievads
Vērtības – objekti, kas nodrošina pastāvīgu pārliecību par rīcības vai mērķa
prioritāti, salīdzinot ar citu mērķi vai rīcības veidu.[1] (Provizoriskie pētījumi rāda, Latvijā mūsdienās dominējošās vērtības ir
veselība, godīgums, laba ģimenes dzīve, pastāvīgi ienākumi, labs darbs, dzīves
prieks un latviešu valoda.)
Cilvēks vērtībās aug jau no bērnības,
protams, pamatizvēle notiek vēlāk, tā arī nosaka cilvēka viedokli par dzīvi,
pasauli, īstenību, pieredzi, kā arī attiecībām un darbību. Vērtību pamatslāni
veido materiālie labumi (nauda, manta), kuru mērs ir derīgumu pakāpe un kuras
cilvēkus šķir un pretstata vienu otram, bet augstākās vērtības – mīlestība,
svētums godbijība – cilvēkus apvieno. Kādām vērtībām cilvēks dod priekšroku,
nosaka dzīves kopējo ievirzi – viņa dzīves jēgu.
Senās Grieķijas laiks
Vārds grieķi ir
nācis no romiešu dotā nosaukuma Graeci.
Mikēnu kultūras laikā viņi sevi dēvēja par ahajiešiem, bet vēlāk ieviesās vārds
helēņi (hlenikh).
Grieķi radījuši kultūras formas un darbības virzienus, kurus šodien mēs saucam
par filozofiju, mākslu, vēsturi, literatūru, bet lielākais viņu veidojums ir polisa – pilsētvalsts. Šis laiks
iezīmējas īpaši ar uzvedības modeli, domāšanas veidu un dzīves stilu.[2]
Šajā laikā nozīmīgākās vērtības bija saistītas ar cilvēka
darbību un piederību. Dižciltīgajam svarīga vērtība bija būt pirmajam,
stiprākajam un sacensībās uzvarēt. Pilsoņa gods, piederība un tiesības savukārt
bija nozīmīgas vērtības ikvienam pilsonim, jau pati pilsonība bija vērtība -
labs pilsonis tika saprasts kā tāds, kas rūpējās par sevi, savu ķermeni, savu
īpašumu, esot brīva, neatkarīga persona. Cilvēkiem bija svarīga vienlīdzība,
saskaņa un kolektīvisms. Cilvēki tika aicināti uz atturību, vienkāršību,
askētismu, disciplīnu, pašaudzināšanu, ko noteica atbilstošs mērs.

Galējības cilvēku dzīvē un attiecībās rodas, kādām
jūtām vai tieksmēm pārmērīgi pieaugot vai samazinoties. Tā kā galējības ir
bīstamas, tad pareizais dzīves ceļš ir meklējams vidū starp galējībām. Pēc Aristoteļa
domām, ne jau katrs pareizais mērs ir vidusmērs un ne jau katrs vidusceļš ir
mērenības ceļš.
Aristotelis savā gribas ētikā apskata 13 tikumus.
Pārskatāmības labad ir ievietota tabula, kur katram tikumam stāv pretim divi
netikumi jeb ļaunumi. Kreisajā pusē ir atzīmētas galējībās, kurās kaut kā
vērtīgā ir par maz (trūkumi), un labajā pusē - galējības, kurās kādas īpašības
ir par daudz (pārmērības). Vidū ir tikumi.
N.p.k.
|
Par maz = trūkums
|
Pareizais samērs jeb tikums
|
Par daudz = netikums
|
1.
|
Mazdūšība, gļēvulība
|
Drošsirdība
|
Pārgalvība
|
2.
|
Nejūtība
|
Pašsavaldīšanās
|
Izlaidība
|
3.
|
Skopulība
|
Devība
|
Izšķērdība
|
4.
|
Sīkumainība
|
Augstsirdība
|
Tukša
dižošanās
|
5.
|
Pilnīgs
godkāres trūkums
|
Sacensības
tieksme
|
Tukša godkāre
|
6.
|
Sevis
nonievāšana
|
Lietišķs
pašapzinīgums, gara lepnums
|
Augstprātība
|
7.
|
Vienaldzība
|
Smalkjūtība
|
Ātrsirdība
|
8.
|
Kautrība
|
Patiesīgums
|
Pļāpība
|
9.
|
Saīgums
|
Atjautība
|
Zobgalība
|
10.
|
Rupjība
|
Laipnība
|
Glaimošana
|
11.
|
Pārestības
paciešana
|
Taisnība:
katram pēc nopelniem
|
Pārdarīšana
|
12.
|
Skaudība
|
Atsaucība
|
Ļauns prieks
|
13.
|
Pārmērīgas
bailes no cilvēkiem
|
Godbijība
|
Nekautrība
|
Pēc Aristoteļa domām, pretstati, kas pareizi samēroti, nenoliedz viens
otru, bet saskan, apvienojas un nodibina harmoniju savā starpā. Tā Aristoteļa
dzīves gudrībā pareizais samērs kļūst par harmonijas un saprātības
pamatprincipu, par ētisku mērogu un vērtību, par tikumu un līdzekli ceļā uz
augstāko antīkā cilvēka dzīves mērķi - svētlaimi.
Dēmokrita dzīves gudrībā -
cilvēka dzīves augstākais mērķis ir piepildīta laime, svētlaimība. Tā ir
meklējama pašā cilvēkā, viņa dvēseles līdzsvarā un saskaņā. Viss, kas cilvēku
satrauc, izbiedē, neprātīgi aizrauj, neapturami saviļņo, nepārvarami iekārdina
vai kaut kā citādi izjauc līdzsvarotu gara kustību, harmoniju un samērību
jūtās, tieksmēs un domās, - ir kaitīgs. Gaišs, viegls, mierīgs un priecīgs
dvēseles noskaņojums, līdzsvarota gara labsajūta jeb laba oma, ko visu
Dēmokrits vienā vārdā nosauc par eitimiju
(euthmhV), ir
īstās laimes pamats.
Ļaunums izaug no pašiem cilvēkiem. Cilvēku aklums
un muļķība, skaudība un naids, mantkārība un neapvaldīta baudkāre kopā ar
rakstura vājumu ir galvenie spēki, kas rada dzīvē ļaunumu. No tā cilvēks
atbrīvosies tikai tad, ja dzīvos tikumīgu dzīvi – tās kritērijs ir prāts kā
tikumiska vērtība.
Senās Grieķijas cilvēka būtība bija
neizjust vainu par nodarīto, bet kaunu, kas arī norāda uz dzīves uztveri.
Ticība (pistiV) un likumība bija tās vērtības, kas cēla cilvēku, lai sasniegtu laimi.
Skaistums, daiļrunība, kas izpaudās polemikās, un gudrība bija nozīmīgas
vērtības senās Grieķijas kultūras dzīvē.
Senās Romas laiks
Antīkās kultūras mantojums, kurā ieveramas ir gan grieķu,
gan romiešu kultūra saknes ir viens no grandiozākajiem laika periodiem cilvēces
kultūrvēsturiskajā attīstībā. Tas sevī ietver “vēstures periodu, kas aptver
gadu tūkstošus – no 6.gs. pr.Kr. līdz 529.g. pēc Kr., kad Romas imperators
Justiniāns slēdz pagāniskās filozofiskās skolas. Līdz tam laikam daudzi antīkās
domas elementi ir paspējuši iesakņoties jaunajā kristietiskajā kultūrā.”[3]
Romas
kultūru var uzskatīt par leģendāru un mitoloģisku, kur leģenda par Romas
dibināšanu ir vēsturiskas moments, pretstatā mītam, kas ir politiski
mērķtiecīgi izstrādāts, ko dēvē par politisko mitoloģiju, kas mūsdienās
apzīmējama kā ideoloģija.
Romas impērijas kultūra ir balstīta uz to Vidusjūras
baseina un tā apkaimē sastopamo kultūru pakļaušanas rezultātā iegūto bagāžu.
Tomēr jāpiezīmē, ka Romas impērija taktika šajā jomā ir īpatnēja, jo tā
iekaroto teritoriju kultūras neiznīcina un nemēģina tur asimilēt savu kultūru,
bet vienkārši pakļauj to Romas mērķiem. Roma demonstrē savu nelokāmo raksturu,
kas izpaužas nemitīgos centienos paplašināt savu varenību un diženumu.
Pati galvenā kopīgā iezīme, kas pirmssākumus radusi
grieķu kultūrā ir – antīkā pilsoņu kopība, kas Grieķijā ir – polis, bet Romā – civitas. Tas ir “abu kultūru pamats, kura uzbūves struktūru noteica
galveno vērtību skalu tās locekļiem:
1) pilsoņu kopienas locekļu
vienības nozīmīguma ideja, kuras pamatā ir doma par atsevišķa pilsoņa
labklājības visciešāko saistību ar visa kolektīva labklājību, kam kalpot ir
katra pilsoņa pienākums;
2) tauta – augstākais varas
orgāns;
3) brīvības un neatkarības
ideja kā pilsonim, tā arī pilsētai;
4) pilsoņu kopienas ciešā
saistība ar dieviem un varoņiem, arī it kā tās locekļiem, kuri rūpējas par to,
prasa cieņu, izrāda savas gribas zīmes.”[4]
Kā grieķim, tā arī romietim – pilsoņu kopiena – vienīgā
vieta uz pasaules, kur tu esi cilvēks, jo vienīgi šeit tu izjūti savu saistību
ar citiem, kas dibināta uz tiesiskiem pamatiem.
Lielā grieķu kultūras ietekme ir skaidrojama ar to, ka
romiešiem, lai veiksmīgi turpinātu savu misiju - glābt pasauli, bija
nepieciešama diplomātijas māksla, kuras spilgti pārstāvji bija grieķi, jo Enejs
“Annālēs” rakstīja, ka – tas, kurš uzvarējis, nav uzvarētājs, ja to neatzīst
uzvarētie.
Pilnīga atkarība no grieķiem ir redzama kultūras jomā,
jo, piem., grieķu valodas zināšanas skaitījās - ievērot labo toni. Seniori
senajā Romā pārvaldīja grieķu valodu, literatūru, filozofiju, īpaši stoicismu,
epikūrismu un platonismu.
Arī daudzas vērtības tiek pārmantotas no senās Grieķijas
vērtību etaloniem- tiesības (ius),
taisnīgums (justicia) un likums (lex), kas to nodrošina. Tāpat arī
pienākuma apziņa, tieksme uz brīvību un sabiedrības veselums. Cicerons uzskatīja, ka cilvēks un viņa prāts
kļūst par vērtību tad, kad viņš ir atradis sev skolotāju.[5] Cicerons arī runāja
par mīlestību kā par spēcīgu vērtību, kas saista cilvēkus. Iekšējā saskaņa
pašam ar sevi, uzvedības atbilstība iekšējai pārliecībai, izvēles brīvība un
atbildība par šo izvēli, atbildība par atsacīšanos no šiem uzskatiem ārējās
nepieciešamības spiediena rezultātā Cicerona laikā bija augstākie tikumiskās
uzvedības kritēriji. No pilsoņiem tika prasītas tādas vērtības kā vīrišķība,
uzticība pienākumam, pienākuma pildīšana, saskaņa, nopietnība, kas nodrošina
saprātīgu un nelokāmu uzvedību. Īpaša nozīme vērtību skalā līdzīgi kā grieķiem
arī romiešiem bija – brīvība (libertas).
Kopsavilkums par antīkajiem laikiem
Antīkās sabiedrības vērtību sistēmā nozīmīga bija pilsoņu
kopienas ražošanas un sociālā pamatšūna – mājas kopiena – saime, kas ietvēra
saimes galvas – tēva pakļautība esošos cilvēkus (sievu, bērnus, pieaugušus
dēlus un viņu sievas utt.) un mantu. Bērni ģimenē bija jāaudzina tradīciju, polisas ētisko vērtību sistēmas garā,
lai tie kļūtu par krietniem pilsoņiem, kas pienākumu pildīšanu pret polisu uzskatītu par augstāko dzīves
tikumisko jēgu. Un tikai tad sekoja ģimenes privātais aspekts: dzimtas
turpināšana, pienākumi pret senčiem, nesot tiem upurus, godinot tos, ģimenes
tradīciju glabāšana un beidzot, tīri personisks mērķis – bērnu atbalsts
vecumdienās.
Pilsoņu augstākā tikumības izpausme bija kalpošana savai polisai pēc iespējas labāk. Tāpēc tam
jācenšas pilnveidot savi garīgie un fiziskie spēki. Lai pilnveidotos, cilvēkam
jāzina kāds viņš ir, kritiski jāielūkojas sevī. Grieķi bija pirmie, kas to
apzinājās. Un filozofi Talēts, Hīlons un uzraksts uz grieķu galvenā tempļa
Delfos aicina: “Iepazīsti sevi!”.[6]
Senie grieķi uzskatīja, ka skaistais ir tikumīgs un
tikumīgais ir skaists, fiziski skaistā un garīgi skaistā līdzsvarotība.
Sengrieķu dzīves gudrība bija mērs, harmonija un saprāts. Un tomēr bagātībai
antīkajā sabiedrībā tika piešķirta liela nozīme, jo tā garantēja spēku,
varenību un brīvību, jo brīvības izpratne saistīta ar ekonomisko neatkarību un
tās doto brīvā laika iespēju.
Grieķijā harmonija dabā palīdzēja veidoties harmoniskai
personībai, harmoniskai kultūrai. Grieķu aizraušanās ar sportu formēja fiziski
stipru, izturīgu cilvēku, pārliecinātu par savu spēku. Bet mūzika, dejas radīja
ritmu, dvēseles attīrīšanos, remdēja kaislības, deva cilvēkam iekšēju, dvēseles
harmoniju. Mīlestība pret literatūru, filozofija veicināja domāšanas un prāta
attīstību.
Grieķu vēsturnieki bija pirmie, kas pagātni uzlūkoja
kritiski. Viņi apcerēja notikumus, izvēlējās faktus, centās izprast cilvēka
rīcību un motīvus. Hērodots, kuru parasti sauc par vēstures tēvu, savā
stāstījumā iekļāvis senus nostāstus, leģendas, un tajā pašā laikā viņš vēsta
arī par paša redzēto un neseniem notikumiem. Savukārt Tukidīds uzskata, ka vēsturniekam
ir jācenšas noskaidrot patiesība un cilvēka rīcības motīvi. [7]
Renesanse un Reformācijas laiks
Renesanses laiks ir īpašs ar to, ka cilvēku garīgās
pasaules uzskatus veidoja viņu priekšstati par ikdienas dzīvi un darbību,
tādējādi arī noteicošās vērtības bija sadzīviskas – aktīvā dzīve, tradīcijas
utt. – un, protams, ar tā laika izgudrojumiem un atklājumiem. Materiālās un
ekonomiskās vērtības bija augstākas par taisnību, vara - par brīvību, un
hegemonija - par harmonija.[8]
Šajā laikā tika kritizēts arī Baznīca, tās vadība –
pāvests, jo tā bija sekularizējusies un pilnībā pārņēmusi tā laika sabiedrības
augstākās vērtības – vara un nauda.
15. gs. jaunā kultūras sistēma – Renesanse - ienesa arī
jaunas vērtības – blakus skaistajam tā nolika estētisko, dvēseles harmonijai –
humānismu. Literārais un mākslinieciskais strāvojums noteica jaunās vērtības,
tās noliekot blakus jau esošajām – varai, naudai un kundzībai (hegemonijai).
Visu problēmu risināšana un pasaules skatījuma veidošanās noritēja ar individuālu
pieeju. Kolektīvisms, kas bija svarīga vērtība antīkajā laikā, pārorientējās uz
individualitāti, kas pavērsa iespēju katram indivīdam atsevišķi veidot savu
pasauli. Cilvēks visu centās izpētīt, ar visu eksperimentēt un par visu
izzināt. Cilvēka “ES” un viņa spējas, apdāvinātība kļuva par lielāko vērtību.
Albrehts Dīrers (1471-1528) teica: “Redze – viscēlākā no cilvēku sajūtām”.[9]
Cilvēks centās sevi pacelt tik augstu, cik vien spēja,
tomēr tas šķēla cilvēkus vienu no otra, vienotība vairs nebija vērtība, kāda tā
bija antīkajā pasaulē. Radās nedrošības izjūta, kā arī nespēja paredzēt dzīvi
nākamajā dienā. Katra indivīda dzīvesveids noteica viņa vērtības. Fausta darbos
varam lasīt par cilvēku, kas par jaunajām zināšanām pārdevis dvēseli velnam.
Renesanses laikā zinātne, izglītība un zināšanas bija vērtības, kas bieži vien
aizstāja likumību, brīvību, augstsirdību un labdarību, lai arī humānistu darbos
mēs varam lasīt par tādas taisnīgas valsts iekārtas izveidošanu, kas balstītos
uz šīm vērtībām.
Arī ticība vairs nebija vērtība, jo tā radīja problēmas
ar gribas brīvību un rīcības brīvību kā vērtībām, ticības vietā – zināšanas
pārņēma šos jautājumus. Renesansē radās apziņa par cilvēka dievišķību,
izredzētību un augsto aicinājumu šajā pasaulē. Cilvēks bija nesalīdzināma
vērtība. Līdzīgi kā antīkajā pasaulē pielūdza varoņus, tā renesansē pielūdza
talantīgus cilvēkus; tiek propagandēta atgriešanās pie dabas, lai arī atšķirībā
no antīkās pasaules daba nav svarīgākā, bet gan cilvēks, kas to redz un attēlo
savos darbos.
Tā kā Baznīcas stāvoklis un tās sekularizēšanās
neapmierināja daudzus kristiešus un arī valstu valdības, tad tajā bija jānotiek
kāda šķelšanās vai arī Reformācija. Luters bija teicis, ka Dievs ir tik liels,
ka Viņam cilvēki nav jāuzrunā ar pāvesta palīdzību. 1517. gada 31. oktobrī Luters nāca klajā
ar tēzēm, kuru pamatā bija netikai nosodījums pāvestam un Romas katoļu baznīcas
garīdzniecības sekularizācijai, bet arī viņa trīs uz Bībeli balstītie argumenti
– sola fidei, sola gratia, sola scriptum
– tikai ticība, tikai žēlastība un tikai Svētie Raksti. Līdz ar Luteru ienāca
jaunas un atgriezās vecās garīgās vērtības – ticība, cerība un mīlestība,
kristīgā cilvēka brīvība un taisnošana ticībā. Arī Romas katoļu baznīca veica
iekšēju reformāciju un pamazām atgriezās pie garīgajām vērtībām.
[1] Psiholoģijas vārdnīca/ red. G.Breslava.-Rīga: Mācību grāmata,
1999.-152. lpp.
[2] Rubenis A. Senās Grieķijas dzīve un kultūra.- Rīga: Zvaigzne,
1994.-3.-5. lpp.
[3] Kūle M., Kūlis R. Filosofija.- Rīga: Burtnieks, 1996.-135. lpp.
[4] Rubenis A. Romas kultūra.- Rīga: Svētdienas rīts, 1993.- 10.-11.lpp.
[5] Rubenis A. Senās Romas dzīve un kultūra.- Rīga: Zvaigzne ABC, 1995.-
49. lpp.
[6] Pasaules vēsture 1. daļa: Senie laiki.– Rīga: RaKa, latviešu izdevums,
1997.
[7] Ķēniņš I. Seno laiku vēsture II. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1994.
[8] Rubenis A. Dzīve un kultūra Eiropā Renesanses un Reformācijas
laikmetā.- Rīga: Zvaigzne ABC.
[9] Ibid., 77. lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru