Viduslaiku zinātnieks Eiropā bija mūks vai
klerikālis. Termins ''klerikāļu zinātne'' mūsdienās izraisa citas asociācijas,
nekā tas bija viduslaikos, jo vārdam ''klerikālis'' bija plašāka nozīme. Tas
apzīmēja pirmām kārtām visus tos, kas nodevās studijām. Klerikāļiem zinātnes
attīstībā šai laikā bija progresīva loma. Viņi izstrādāja intelektuālās
programmas, demonstrēja pierādījumu spējas un ieviesa jaunievedumus. Viduslaiku
izglītība bija klerikāļu izglītība, un tā atradās varas sistēmas kalpībā.Tās uzdevums
bija nolīdzināt visas pretrunas, lai paliktu nemainīga pāvestu baznīca
nemainītos feodālās sistēmas pamati. Klerikāļi to darīja visos sociālo procesu
aspektos.
Zinātne attīstījās ciešā
mijiedarbībā ar reliģisko domu, nemitīgi samērojot savas atziņas ar to un
vienlaicīgi tiecoties apstiprināt savu autonomiju. Ticības un prāta atticību
problēma bija viena no centrālajām viduslaiku kultūrā — gan teorētiskā ziņā,
gan arī tai aspektā, kādu nozīmi šī problēma ieguva to cilvēku dzīvē, kuri
centās izskaidrot pasauli un savu vietu tajā.
Šai
periodā cilvēki apguva dabas spēkus, mācījās izmantot ūdens, vēja un dzīvnieku
enerģiju un pirmo reizi vēsturē radīja sarežģītu civilizāciju, kas nebija
balstīta uz smagā vergu darba
izmantošanu. Taču tehniskie sasniegumi tieši neietekmēja zinātni. Zinātne
viduslaikos galvenokārt nodarbojās ar grāmatu un balstījās galvenokārt uz
abstrakto domāšanu. Dabu pakļāva novērojumiem, nereti eksperimentiem. Zinātnes
uzdevums bija nevis pārveidot dabu, bet saprast pasauli kā tādu — kāda tā
veidojās vērojjumu procesā, kas neiejaucas dabiskā notikumu gaitā un neplāno to
izmainīt, vadoties no praktisko vajadzību aspekta.
Viduslaika
attieksme pret zinātni ir divējāda. No vienas puses, visa pārejošā, grēcīgā,
nicīgā izpēte nevar kristietim būt dzīves mērķis un viņam jāizvairās no visa,
kas traucē virzīt domas izziņai uz Dievu. No otras puses, baznīca neliedz
kristietim nodoties izziņai, vēl vairāk, tā rūpējas par zinātni un zināšanu
izplatīšanu, ja tā ir saistīta ar pievēršanos visa esošā absolūtajam pamatam,
visu izmaiņu nemainīgajam cēlonim. Dabas izziņa noliegta netiek, jo pati tā ir
Dieva radīta.
Apoloģētu
un sludinātāju darbs paredzēja noteiktu izglītības līmeni un zinātniski
filozofisko kultūru. Par dominējošām disciplīnām kļuva vispirms tās, kas deva
iespēju pārvaldīt vārdu, kā arī tās, kas izstrādāja ticībai atbilstošus
praktiskās dzīves iekārtojuma principus. Tāpēc svarīga loma bija gan loģiskā
cikla priekšmetiem — gramatikai, retorikai un dialektikai, gan arī praktiskām
disciplīnām — ētikai, ekonomikai, politikai. Centrālo vietu, protams, ieņēma
teoloģija — doktrīna, kas runāja par kristīgās pasaules ainas pamatiem.
Viduslaikos
masveida reliģiskā sprediķa uzdevums bija vērsties pie racionālās izziņas un
izmantot to. Baznīca balstījās uz izglītotiem ļaudīm un rūpējās par šāda slāņa
sagatavošanu. Taču tam bija arī sava pretējā puse: masveida reliģiskais
sprediķis paredz uzskatu nemainību par galvenajiem esības jautājumiem, kas
garantē baznīcas vienību. Šī ievirze bieži stājas pretrunā ar zinātnes tieksmi
nemitīgi pārskaitīt savus pamatus un daudzveidīgu izskaidrojošu shēmu pieļāvuma
iespējamību.
Viduslaiku
zinātne nav iedomājama arī bez arābu civilizācijas ietekmes, ar kuru intensīva
konfrontācija sākās 11. gadsimtā. Militāro konfrontāciju pavadīja kultūru
mijiedarbība. Tika atrastas daudzas arābu grāmatas, un tās nonāca to cilvēku
rokās, kas spēja tās pārtulkot: jūdu, kuri pārvaldīja daudzas valodas, un
kristiešu, kuri bija apguvuši arābu dzīves veidu. Toledo tulkotāju skolā arābu
teksti tika pārtulkoti latīņu valodā.
Arābu
zinātnes avots nebija pašu arābu pieredze. Muhameda laikā tiem gandrīz nebija
rakstītās kultūras. 7. gs. viņi iekaroja Persiju un Ēģipti, kur iepazinās ar
augsti attīstītu zinātni un grāmatu kultūru. 6. gs. Persijā sākās senās
persiešu kultūras un grieķu zinātnes renesanse. Kā starpnieks darbojas Sīrijā.
Antiohijas un Edesas skolās tika pārtulkoti grieķu autori (zinātnieki,
filozofi, mazāk — literāti un retori).
Sīrieši
bija kristieši nestorieši, t. i. tie kristoloģijā bija novirzījušies no
ortodoksijas. Tāpēc viņi tika vajāti. 487. g. Bizantijas imperātors slēdza
Edesas skolu un vajātie zinātnieki pārcēlās uz persiešu kultūras centru
Nisibiju. Kad 529. g. tika slēgta Atēnu skola, mācītie vīri pārcēlās uz persiešu
ķēniņa galmu.
Arābi 641.
g. pēc Persijas iekarošanas tur sastapās ar persiešu literatūru un grieķu
zinātni un ķērās pie šā mantojuma apgūšanas un tulkošanas. 10. gs. vidū visi
Aristoteļa darbi un neoplatoniķu veiktie Aristoteļa komentāri jau bija pārtulkoti
arābu valodā (tajos laikos Aristoteli lasīja neoplatoniķu acīm).
Arābi bija
izveidojuši plašu bibliotēku sistēmu. Tikai Bagdādē vien bija 36 bibliotēkas,
vienā no tām bijis savākts ap 10 000 sējumu — pārsteidzošs skaitlis Rietumu
pasaulei. Kordova un Rietumu viedokļa izskatījās kā pasaku zeme: tā lepojās ar
200 000 mājām, 600 mošejām, 900 publiskajām pirtīm, kā arī ar ūdensvadu,
kanalizāciju un bruģētām ielām. Korbonā 1126. g. piedzima Averroess. Kad viņš
1198. g. mira, Spānijā beidzās arī arābu zinātnes pārākums un politiskā vara.
Rietumi no
arābu pasaules pārņēma optikas, medicīnas, fizikas un filozofijas sasniegumus.
Palermo tika pārtulkoti arābu medicīniskie un filozofiskie traktāti, īpaši
Averroesa darbi. Tur uzzsāka arī tulkot literatūru no grieķu valodas. Ap 1140.
g. visi Aristoteļa darbi jau bija pārtulkoti latīņu valodā. Ap 1210. g. Parīzē
sāka lasīt lekcijas par Aristoteļa metafiziku un fiziku (baznīca to aizliedza
1210. un 1215. g.).
No arābiem
tika pārņemti ne tikai skaitļi, papīrs, apelsīni un apūdeņošanas tehnika, bet
arī astronomija, optikas un ķīmijas sasniegumi, kā arī poēzija. Rietumi
''atklāja'' dabu un dabas parādības.
No
reliģiskajām un politiskajām funkcijām nevarēja atdalīt arī dabaszinātnes.
Tālaika vērtējumā cilvēks, kas interesējās par dabas ''iekšējo'' uzbūvi un
cenšas to pētīt eksperimentāli, noslēdz dzīvībai bīstamu savienību ar magiem,
burvjiem, alķīmiķiem. Viņš stājas sakaros ar noslēpumainiem sazvērniekiem, kuri
savas lepnības varaskāres dēļ, dažkārt pat noslēdzot līgumu ar velnu, grib
atklāt to, ko Dievs ir apsēdis. Viduslaikos cilvēkam, kas interesējas par
dabaszinātnēm, nedz sabiedrībā, nedz baznīcā nebija nekāda likumīga statusa.
Universitātes noraidīja visas tehniskās ierīces, kā ''nebrīvu mākslu''. Teologi
aizliedza jebkuru iejaukšanos dabas slēptajā būtībā. Ja kāds entuziasts tomēr
bija nolēmis, par spīti sabiedriskajai domai, nodarboties ar dabaszinātnēm, tam
vajadzēja stāties sakaros ar ļoti aizdomīgiem cilvēkim — jūdiem provincēs,
tulkiem, arābu alķīmiķiem, mediķiem un astrologiem, kas darbojās slepenās un
tumšās vietās. Tam, kas, līdzīgi Rodžeram Bēkonam, pārvērta savu klostera celli
par dabas izpētes telpu, to visai drīz nomainīja ar cietumu. Tālaika zinātne
bija racionālā un iracionālā, spekulatīvo un empīrisko metožu, ķīmijas un
alķīmijas, astronomijas un astroloģijas, matemātikas un skaitļu mistikas,
tehnikas un maģijas, medicīnas un filozofijas, optikas un gaismas mistikas,
ticības un māņticības sajukums.
Viens no
pirmajiem dabaszinātniekiem bija Roberts Grosetests, kas orientējās uz tīrā
racionālā prāta gaismu. Gaisma un skaitlis veido kosmosa pamatstruktūru.
Grosetests mācīja, ka trīsdimensiju telpa ir gaismas funkcija un tajā darbojas
tās likumi. Gaismas enerģija ir visas dabas cēlonības pamats, tāpēc optikas
likumiem jābūt visu tās procesu izskaidrošanas pamatā.
Greitheds
Oksfordā dibināja dabaszinātņu skolu, no kuras izauga Rodžers Bēkons, Dunss
Skots, Viljams Okams u. c. un kura rezultātā izstrādāja jaunas dabas izpētes
metodes — indukciju un eksperimentu un sniedza arī to matemātisko un
filozofisko mantojumu.
![]() |
![]() |
[1] Mēnes librācija – nelielas periodiskas redzamās Mēness svārstības ap
savu centru, kuru dēl no Zemes iespējams redzēt 50% no Mēness virsmas.
[2] Gaismas dispersija – gaismas fāzes ātruma atkarība no gaismas viļņa
frekvences V jeb gaismas laušanas koeficienta n atkarība no frekvences.
[3] Gaismas interference – gaismas viļņu savstarpējā pastiprināšanās vai
pavājināšanās, kas rodas, ja reālā telpas daļā vienlaikus izplatās divi vai
vairāki koherenti (sasaistīti) gaismas viļņi.
[4] Ņūtona gredzeni – vienāda biezuma interferences joslas, kas
novērojamas mainīga biezuma slānī plakanas un izliektas virsmas vai divu
izliektu virsmu saskares punkta apkārtnē.
[5] Gaismas difrakcija – gaismas viļņu apliekšanas ap šķēršļiem,
vienlaikus ar kuru notiek šo gaismas viļņu interfrekvence.
[6] Acs aklais plankums atrodas cilvēka acs tīklenē. Gaismas kairinājumu
no receptoriem uz smadzeņu redzes centru pārvada redzes nervs. Tā iziešanas
vietā tīklenē nav receptora. Tas ir t. s. aklais plankums.
[7] Saules paralakse – Saules horizontālā ekvatoriālā paralakse jeb
leņķis, kādā no vidējā Zemes un Saules atstatuma redzams skata līnijai
perpendikulārs Zemes ekvatora rādiuss.
[8] Haleja komēta – periodiska komēta, kas apriņķo Sauli aptuveni 76 gadu
periodā. Nosaukta par godu tās atklājējam E. Halejam, kurš 1705. gadā
izanalizēja visu līdz tam zināmo komētu orbītu elementus un konstatēja, ka
1531., 1607. Un 1682. gada komētu elementi ir līdzīgi, sezinot, ka tā varētu
būt viena un tā pati komēta. Viņš arī paredzēja tās atgriešanos 1758. gadā.
[9] Antarktika – ietver Antarktīdu, kā arī Atlantijas, Indijas un Klusā
okeāna dienvidu daļu ar salām.
[10] Monisms – pasaules vienotības princips.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru