Latvijas
Kultūra skola
1. R
kursa studentes
Santas
Grinevičas
ieskaites
darbs
Kultūras
Izglītības darba vadības pamatos
Senlatviešu pils Lielvārdē
1999
Pielikums
Lielvārdes senlatviešu pils
preses izdevumos
Saturs
Ievads........................................................................................................ 1
Lielvārdes pils virtuālā realitāte................................................................ 2
Vēsturiskā situācija................................................................................... 3
Latvijas iedzīvotāju kultūra līdz 13. gs...................................................... 4
Lielvārdes pilsētas senatne........................................................................ 6
Pilskalnu vēsture..................................................................................... 10
Lielvārdes senlatviešu pilī var uzzināt…................................................. 12
Senlatvijas karavīrs................................................................................. 19
Virsaiša nams.......................................................................................... 21
Lielvārdes virsaitis Uldevens................................................................... 22
Piziču Kaupra kalna trases nocietinājumi................................................ 23
Mežotnes pilskalna 11.—12. gs. aizsargsiena.......................................... 24
Četrstūraina iedziļināta celtne.................................................................. 26
Aizsargtornis un dzīvojamais kambaris pils aizsargsienā........................ 27
Divkambaru dzīvojamā ēka..................................................................... 28
Nākotnes ieceres Lielvārdes pilī.............................................................. 30
Secinājumi............................................................................................... 31
Izmantotā literatūra................................................................................. 32
Anotācija................................................................................................. 33
Pielikums
Ievads
Kad
nosauc Lielvārdes vārdu, cilvēki to saista ar A. Pumpuru vai varoni Lāčplēsi,
cits atceras vācu pilsdrupas, muzeju, bet tagad Lielvārdē ir vēl viens vēstures
piemineklis — senlatviešu pils. Lielvārdē ir ļoti stipras kultūrtradīcijas.
Šāda
veida pils Latvijā ir vienīgā. Jā ir lieliska tūrisma vieta , kā arī
izglītojoša rakstura objekts, jo pilī var iegūt informāciju par 12.—13.
gadsimta kultūras norisēm, saimniecisko izaugumu, cilvēku dzīvi.
Pastāv
priekšstats, ka pilskalni ir ļoti lieli, tādēļ, lai parādītu, ka patiesībā tā
nav, izsekoju pilskalnu rašanas vēsturi, apskatīju Senlatviešu pili Lielvārdē
un apkopoju iegūto informāciju.
Neapšaubāmi,
šī pilskalna celtniecības projektu var saistīt arī ar Rīgas 800 gadu jubileju.
Lielvārdes pils virtuālā realitāte
Andrejs
Pumpurs, pirmās tautas atmodas dzejnieks, par pamatpavedienu latviešu tautas
eposā ir ņēmis Lieljumpravas novadā noklausīto teiku par Lāčplēsi. Eposa
pieminētās vietas — Rīga, Aizkraukle, Burtnieki, Turaida, Koknese, Lielvārde ir
dabā eksistējušas vēsturiskas apmetnes. Arī mūsu laiku var saukt par atmodas
laiku. Turpinot Andreja Pumpura sākto, vēlējāmies piedalīties tautas nacionālās
pašapziņas un identitātes veidošanā. Mūsu versijā tās būs senlatviešu pilskalna
apbūves variants.
Šodienas
datoriespējas projektēšanā ļauj izveidot pilskalna ideālrekonstrukciju ar
tādiem tehniskiem paņēmieniem, kādi iepriekšējām paaudzēm nebija pieejami.
Vizuālā
tēla veidošanā tas ir nozīmīgs solis. Mūsu Lielvārdes pilskalna variants tika
izveidots ar programmu ArchiCAD 5.0 (Lic. nr. 10160888).
Pils
trīsdimensiju modelis ietver sevī lielu daudzumu oriģinālu parametrisku
objektu, kuri imitē ar roku tēstus baļķus, durvju vārtus u.c. Visi konstruktīvie
mezgli ir ar lielu vēsturisku precizitāti. Vērojot mājokļus varam iepazīties ar
daudzām būvkonstrukcijām — sieto paksi, jūgu paksi, krusta paksti, kaujas
aizsargsienu, kā arī logu spraugām, durvju ailēm, kaujas eju izvietojumiem un
to konstrukcijām, būvķermeņu izmēriem.
Lai pēc
iespējas pilnīgāk izveidotu pilskalna apbūvi, sadarbojāmies ar mākslinieku,
vēstures interesentu Agri Liepiņu. Viņš ceļ 12.—13. gs.
senlatviešu pils ideālmodeli mērogā 1:1 Lielvārdes pilsētā. Šī projekta
pamatā ir visu Latvijā notikušo arheoloģisko izrakumu publikāciju analīze,
konsultācijas vairāku gadu garumā ar Latvijas arheologiem, grāmatas veidošana
par mājokļu būvniecību Latvijā līdz 13. gs., neskaitāmas skices un zīmējumi.
Iespēja
šo projektu izveidot datorversijā, izmantojot ArchiCAD, ir vēl viena, līdz šim
nebijusi, izdevība papildināt jau esošo materiālu.
Lielvārdes pils virtuālās realitātes autori: Ģirts Gaidelis un Jānis
Seisums,
Vēsturisko materiālu un skiču autors — Agris Liepiņš.
Vēsturiskā situācija
12. gs.
otrās puses 13. gs. etnisko un politisko situāciju raksturo tā laika rakstītie
avoti, īpaši Latviešu Indriķa hronika un Vecākā Livonijas atskaņu hronika.
Tomēr precizēt hronikās minēto tautību etniskās kā arī agro valstu robežas iespējams
tikai saistot rakstīto avotu ziņas ar arheoloģiskajām liecībām.
Rakstītajos
avotos minēts, ka lībieši dzīvo Daugavas baseinā. Daugavas lībiešu apgabals
sniedzas no Rīgas līča rietumos līdz Aizkrauklei ar centriem Lielvārdē,
Aizkrauklē, Daugmalē.
Aizkraukles
— Lielvārdes apgabals bijis etniski jaukts — to apdzīvojuši latgaļi un lībieši.
12. gs.
Latvijas teritorijā arvien biežāk sāka ierasties vācu tirgotāji, kas meklēja
jaunas tirgus vietas. Viņiem sekoja katoļu garīdznieki, lai sludinātu kristīgo
ticību.
Kā
pirmos paredzēja kristīt Daugavas lībiešus, taču lībieši jauno ticību neuzņēma
atsaucīgi, tāpēc 12. gs. beigās garīdznieki atveda uz Latviju krustnešus, lai
ar varu piespiestu pieņemt kristietību.
Lai
radītu pastāvīgu militāru spēku Latvijā, 1202. gadā iekarotāji nodibināja
Zobenbrāļu ordeni.
13. gs.
sākumā pēc sīvām cīņām, gan postot sējumus, gan ar viltu iegūstot ķīlniekus,
enerģiskais bīskaps Alberts piespieda pakļauties Daugavas un Gaujas lībiešus.
1209.
gadā vāci iekaroja Jersiku, tad izraisīja asiņainu karu, kurā zuda latgaļu un
igauņu spēki. Drīz vien vāci nostiprinājās Tālavā un Igaunijā.
Visilgāk
iekarotājiem pretojās kurši un zemgaļi. 1210. gadā kurši sakāva vācu floti un
uzbruka Rīgai. 1236. g. žemaišu un zemgaļu karavīri sagrāva ordeņa spēkus kaujā
pie Saules.
1260.
g. norisinājās lielākā kauja, kurā žemaiši un kurši sagrāva milzīgu vācu
karaspēku. Ilgajās un sīvajās kaujās izsīka brīvības cīnītāju spēki. 1267. gadā
kurši parakstīja padošanās līgumu, bet zemgaļi turpināja nevienlīdzīgo cīņu un
1290. gadā, zaudējot cerības nosargāt neatkarību, tūkstošiem zemgaļu atstāja
tēvzemi.
Latvijas iedzīvotāju kultūra līdz 13. gadsimtam
Amatniecības attīstība
Pastāvot
naturālajai saimniecībai, kad visu dzīvei nepieciešamo ražoja uz vietas pašu
patēriņam, amatniecībai kā atsevišķai saimniecības nozarei nebija lielas
nozīmes. Tomēr daži amati kļuva jau patstāvīgi.
Metālapstrāde kā atsevišķs amats pastāvēja
jau no 3. gs., kaut gan toreiz kalējs nepārtika tikai no sava darba. No 5. līdz
9. gs. metālapstrādes meistari aizvien vairāk sāka strādāt tikai maiņas
tirdzniecībai. Paplašinājās dzelzs ieguve no vietējās purva rūdas, no citām
zemēm ieveda sudrabu, bronzu, arī zeltu. 10. gs. sākumā metālapstrāde kļuva par
pilnīgi patstāvīgu amatu.
10. gs.
Latvijā ieviesās podnieka ripa, ar kuras palīdzību labāk un ātrāk varēja
izgatavot māla traukus. Tādejādi arī podniecība sāka izdalīties kā patstāvīgs
amats. Augsti attīstīta bija arī apģērbu gatavošanas prasme. Lai gan apģērbu
darināšana saglabājās kā mājamatniecības nozare, tomēr šajā laikā vērojama arī
audēju amata pirmsākumi. Amatnieki baudīja valdnieku un labiešu labvēlību.
Pārdodot savus izstrādājumus, viņi kļuva turīgāki nekā vienkāršie zemkopji.
Celtniecība
Vissenākās
celtnes Latvijā bija nami. Tos cēla no stāvus saslietiem kokiem, kuru starpā
iepina žagarus, un šādi sagatavotas sienas apmeta ar māliem. Nama vidū atradās
no akmeņiem krauts pavards telpas apsildīšanai un ēdiena gatavošanai. Līdz ar
zemkopības un lopkopības attīstību bija vajadzīgs blīvākas, stingrākas ēkas.
Latvijā parādījās istabas. Tās tika cirstas, tas ir — cirta baļķus, tos nedaudz
aptēsa, galos iecirta robus un krāva vienu baļķu kārtu uz otras. Šādas būves
sauc par guļbūvēm. Ēku jumtus klāja ar bērzu tāsīm vai egļu mizām, pārklājot
tās ar māliem vai velēnām. Vēlāk jumtus klāja arī ar salmiem vai niedrēm.
Dūmvadu istabām nebija — pavarda dūmi izplūda pa jumtu spraugām. Logu vietā
tika izcirstas nelielas lūciņas, kuras aizklāja ar dēļiem.
Apkārt
ēkām no stāvus saslietiem baļķiem cēla sētu, kurā bija cieši nostiprināmi
vārti. Sēta kalpoja aizsardzībai kā pret plēsīgajiem zvēriem, tā pret sirotājiem.
Liela meistarība bija sasniegta piļu un nocietinājumu būvē.
Tautas daiļrade
Latviešu
tautas dārgākais mantojums, kurš saglabāts ļaužu atmiņā cauri gadsimtiem līdz
mūsdienām, ir tautasdziesmas. Latviešu tautasdziesmas liecina par mūsu senču
lielajām novērošanas spējām, dzejisku apkārtējās pasaules uztveri, sniedz
daudzpusīgu dabas un sabiedrisko parādību skaidrojumu. Tās ataino cilvēka dzīvi
no dzimšanas līdz pat nāvei, stāsta par zemkopja, lopkopja, zvejnieka un
amatnieka darbu, par dažādu iedzīvotāju slāņu savstarpējām attiecībām, reliģiskajiem
priekšstatiem.
Arī pasakas
un teikas pazina jau tālā senatnē. Tās liecina par cilvēku
centieniem izprast apkārtējo vidi un sabiedriskās attiecības. Teikās mūsu senči
centās izskaidrot dažādas dabas parādības, cilvēku, augu un dzīvnieku
izcelšanos, kalnu un ūdeņu rašanos.
Sakāmvārdos un parunās tika izteikti
vērojumi, dzīves pieredze. Prāta vingrināšanai un novērošanas spēju attīstībai
liels palīgs bija mīklas.
Ar dziesmām
cieša saistītas bija arī dejas. To izcelsme ir ļoti sena. Pirmsākumā
dejas bija saistītas ar medību maģiju, vēlāk arī ar senču kultu. Dejas noritēja
mūzikas pavadībā.
Reliģiskie ticējumi
Dzīvodami
cieša saskarsmē ar dabu, Latvijas iedzīvotāji ticēja, ka visu cilvēka dzīvi
nosaka un vada dažādi pārdabiski spēki — dievības. Mūsu senču dzīvē
visievērojamāko vietu ieņēma Meža māte, Jūras māte, Zemes māte un daudzas citas
dievības. Pat katrai upītei un strautiņam bija sava māte.
Meža
māte rūpējās par kokiem un meža dzīvniekiem. Jūras māte bija jūras, zivju un
vētru valdniece, no viņas labvēlības bija atkarīgs zvejnieka loms, kā arī
jūrasbraucēju dzīvība. Vēja māte izrīkoja vējus, gādāja par laika apstākļiem.
Zemes māte bija auglības devēja, kā arī apakšzemes valdniece. Pie viņas nonāca
mirušo dvēseles, kuras aizsaulē turpināja tādu pašu dzīvi kā virszemē. Tādēļ
mirušajiem kapā līdzi deva darbarīkus, ieročus, rotaslietas un saimniecības
priekšmetus.
Kapulauki ir vēl viens arheoloģijas pieminekļu veidiem. Iedala līdzenajos un uzkalniņ kapos. Līdzenajos kapulaukos mirušie
apbedīti zemē ieraktās bedrēs, un tiem nav vērojams kapu vietu iezīmējošas
pazīmes. Uzkalniņu kapulaukos virs apbedījumiem uzbērti smilšu vai akmeņu uzbērumi.
Pēc apbedīšanas paražām arheologi izšķir ugunskapus, ja mirušais pirms
apbedīšanas sadedzināts, un skeletapbedījumus, ja mirušais apbedīts
nesadedzināts. Reizēm mirušie apbedīti turpat dzīvesvietā. Tādos gadījumos kapu
bedres ieraktas kultūrslānī. Zināmi arī apbedījumi, kad pamestā kapulauka vietā
ierīkota dzīvesvieta vai otrādi. Tāpat arī kad dzīvesvieta pēc kāda laika no
jauna apdzīvota.
Zemes
māti sauca arī par Kapu māti vai Veļu māti. Cilvēki ticēja, ka mirušo dvēseles
jeb veļi reizēm tiek atlaisti virszemē apciemot piederīgos, tādēļ rudeņos
rīkoja veļiem mielastus: rijā vai pirtī salika ēdienus un dzērienus.
Cilvēku
likteņa lēmēja bija Laimes māte jeb Laima.
Attīstoties
zemkopībai un lopkopībai, sākoties tēva ģints iekārtai, radās arī citas dievības.
Par varenāko dievību latviešiem kļuva Pērkons. Tas spēja satriekt ļaunos garus,
palīdzēja cīņa pret ienaidniekiem, gādāja par zemkopju druvām. Taču tas varēja
nodarīt ļaunumu.
Īpašu
vietu seno latviešu reliģiskajos ticējumos ieņēma Dievs — visa labā un gaišā
iemiesojums.
Lēni lēni Dieviņš brauca
No kalniņa lejiņā;
Netraucēja ievas ziedu,
Ne arāja kumeliņu.
Lielvārdes pilsētas senatne
Lielvārdes
apkārtnē atrodas daudzas ar dažādiem seniem vēstures laika posmiem saistītas
senvietas — apmetnes, pilskalni, kapulauki.
Vēlajā
dzelzs laikmetā, 9. — 12. gs., Latvijas teritorijā vērojama strauja ekonomikas
attīstība, kā rezultātā pakāpeniski sāk veidoties agrā feodālā sabiedrība.
Politiskā vara un lielie zemes īpašumi nu jau ir koncentrēti sabiedrības virsslāņa
rokās, tiek ierīkoti un nocietināti pilskalni. Šajā periodā Lielvārde ietilpst
Daugavas lībiešu apdzīvotajā apgabalā.
Pēc
Latviešu Indriķa hronikas var secināt, ka Lielvārdes lībiešu pils atradusies
tajā pašā vietā, kur tagad atrodas mūra vācu pilsdrupas. Lielvārdes pilij
tikusi izvēlēta dabas labi aizsargāta vieta — tā uzcelta uz zemesraga iepretī
Dievukalnam (Dievukalns — Lielvārdes apkārtnē atklātā senākā dzīvesvieta).No
dienvidiem uz ziemeļaustrumiem to aizsargā Daugavas un Rumbiņas stāvie krasti,
bet no atklātās rietumu puses pilskalns norobežots ar raktu grāvi un valni, aiz
kuriem atradās priekšpils, ko savukārt no rietumiem atdala grūti pārejama
grava. Pilskalna platība aizņem 0,8 hektārus, un tas ir pats lielākais starp
lībiešu pilskalniem. Plašāki pētījumi līdz šim te nav izdarīti — izrakts tikai
neliels pārbaudes laukums pilskalna ziemeļaustrumu stūrī, kur zem vācu pils
viduslaiku slāņa un aizsargmūra konstatēta intensīvi melna, ar pavarda akmeņiem
jaukta līdz 50 cm bieza mītņu kārta. Senais mītņu slānis — lībiešu pils
aizsargvaļņa fragments — konstatēts arī 1987. gadā starp pili un Daugavu
izraktajā pārbaudes laukumā. Te atrastās senlietas un bezripas keramikas
lauskas liecina, ka pilskalns pirms vācu iebrukuma bijis apdzīvots vismaz kopš
9. gs. Tātad iespējams, ka pēc Dievukalna apdzīvotība turpinājusies Lielvārdes
pilskalnā. Nelielo izrakumu laikā priekšpils teritorijā zem viduslaiku apbūves
atklāts 10. — 13. gs. mītņu slānis ar pavarda vietām, un te bez lībiešu
senlietām atrasti arī daži latgaļiem un zemgaļiem raksturīgie priekšmeti.
Iespējams, ka pilskalnā varēja būt etniski jaukts iedzīvotāju sastāvs.
To, ka
Lielvārdes apkārtne lībiešu periodā bijusi intensīvi apdzīvota, apliecina arī
daudzie 10. — 12. gs. kapulauki, kuros konstatētas lībiešiem raksturīgās
apbedīšanas tradīcijas un senlietu komplekti.
12. gs.
beigās un 13. gs. sākumā dabisko vēstures attīstības gaitu Latvijas teritorijā
pārtrauca vācu krustnešu iebrukums. Daugavas lībieši bija pirmie, kurus vācieši
centās pakļaut, lai iegūtu kontroli pār Daugavas ūdensceļu. Lībieši vācu
nodomus noprata un mēģināja iebrucējus padzīt, bet neizdevās. Krustneši Lielvārdes
pili nodedzināja.
Pēc
arheoloģiskā materiāla redzams, ka Lielvārde jau kopš tās apdzīvotības sākumiem
bijusi ievērojams apkārtnes saimnieciskais un kultūras centrs. It īpaši spēcīgs
tas bijis Dievukalna nocietinātās apmetnes laikā. Otrs posms saistāms ar
Lielvārdes pilskalnu agrā feodālisma laikā, kad tas jau tika minēts hronikās.
Tāpat kā daudzos citos vietējo iedzīvotāju pilskalnos, arī Lielvārdē krustneši
uzcēla savu mūra pili un Lielvārde kā administratīvs centrs turpināja pastāvēt
arī turpmākajos gadsimtos.
Pilskalnu vēsture
Pilskalnus
kā nocietinātas dzīves vietas sāka ierīkot ap 2. gs. mūsu ēras vidus — mūsu
ēras sākumā, un tie beidz pastāvēt 13. gs., atsevišķos gadījumos 14. gs., kad
vācu feodāļi vēl atļāva baltu feodāļiem dzīvot jau vācu kontrolētajos
pilskalnos.
Lielvārde
ir sena, apdzīvota vieta. Pirmais pilskalns (Dievukalnā) izveidojās jau ap
pirmo gadsimtu pirms mūsu ēras. Šodienas vācu pilsdrupu vietā atradās 12.—13.
gs. senlatviešu pils.
12.—13. gs. pilskalni ir feodāļa (virsaiša) nocietināta dzīves vieta. Daugava, sākot no 9. gs., bija intensīvs kuģošanas ceļš no vikingiem uz
grieķiem. Pilskalni atradās tādā attālumā kādu pret straumi vienas dienas laikā
varēja veikt kuģis — Daugmale, Lielvārde, Aizkraukle, Koknese, Alene, Asote,
Jersika.
Pilskalna
vietu izvēlējās rūpīgi izmantojot dabiskos šķēršļus — upes stāvo krastu no
vienas puses, upes pieteku vai gravu no otras puses. Lielvārdē Daugava un
Rumbiņa. Stāvais krasts bija uzbrucējam nepārvarams, to vēl vairāk pastiprināja
un nostiprināja. Piemēram, Lielvārdē pret Daugavu bija 14 metrus un pret
Rumbiņu — 12 metrus augsts krasts, Jersikā pret Daugavu — 18 metrus, Mežotnē
pret Lielupi — 16 metrus.
Kalna
virsotni nolīdzināja, un izveidojās pilskalna plakums. Vidēji pilskalni bija
1500—4000 kvadrātmetri lieli. Kraujas malā uzbēra 0,2—2 metrus augstu zemes
valni, uz tā būvēja kaujas eju un aizsargsienu. Visgrūtāk aizsargājamā mala
palika pret līdzenumu. Tur veidoja stāvu zemes aizsargvalni. Daugmalē tas bija
7 metrus augsts, Mežotnē — 7 metrus, Lielvārdē — 4 metrus augsts.
Lai
šādu mākslīgi uzbērtu kalnu saturētu, vispirms veidoja koka kameras, kuras
piebēra ar akmeņiem, grunti, mālu, beigās apbēra ar zemes valni. Vaļņa malas
pastiprināja un, lai tās nenobruktu, noklāja ar māliem, akmeņiem, baļķu klāstu,
veidoja zaru pinumus.
Vaļņa
vidū atradās 2—2,5 metrus plata vārtu sprauga, lai varētu iebraukt rati. Vārti
vērās uz iekšpusi.
12.—13.
gs. jau diezgan plaši izmantoja kaltas naglas.
Aizsargsienas
sastāvēja no kaujas ejas un aizsargsienas krūšu augstumā. Kaujas eja varēja būt
pāris vaiņagu līmenī un līdz pat divu metru augstumam.
Vārtu
priekšā raka aizsarggrāvi, tam pāri gāja tilts. Varēja būt vairāki
aizsarggrāvji un vairāki vaļņi.
11.—12.
gs. parādās jauns papildinājums pilskalna aizsargsistēmā. Ārpus aizsargsienas
pāris metrus zemāk uz kalna ārējās malas tiek veidotas terases, un uz tām
savukārt aizsargsienas. Aizkraukles pilskalnam šī terase ir 2—3 metrus zemāk
par plakumu, tā ir 2—3 metrus plata.
Abas
aizsargsienas, gan to, kura aptvēra pilskalna pagalmu, gan to, kas atradās uz
terases, varēja aizsargāt vienlaicīgi, jo pils aizstāvji šāva pāri terases
aizstāvju galvām uz tuvojošos pretinieku.
Pilskalna
dzīvojamā apbūve ne ar ko īpašu neatšķīrās no mājām, kādās dzīvoja ciematos un
viensētās. Lielāks bija vienīgi virsaiša nams, jo šajā namā tika noturētas
novada labiešu sapulces, svinētas rituāla dzīres, pieņemti kopīgi lēmumi.
12.—13.
gs. pilskalnā dzīvoja novada virsaitis ar saviem tuvākajiem dižcilšiem. Algotā
kara draudze, tirgotāji, amatnieki dzīvoja priekšpilī.
Pilskalna
pakājē veidojās pilsētas. Lielākais tautas vairums dzīvoja ciemos un viensētas.
Pilskalnā viņi ieradās briesmu gadījumā, aizsargājot savu un sava novada
virsaiša mantu un dzīvību.
Lielvārdes senlatviešu pilī var uzzināt…
Pilī
dzīvoja novada valdnieks ar saviem tuvākajiem radiniekiem. Latviešu
valdniekus jeb zemes kungus mēs parasti saucam par virsaišiem. Ja valdniekam
pakļāvās vairāki pilsnovadi, tad viņu var saukt par ķēniņu (piemēram Tērvetes
valdniekam Viestartam bija tiesības pieprasīt karavīrus karagājienam gandrīz no
visām Zemgales pilīm, tātad šo piļu kungi atzina viņa virsvadību). Ja
valdniekam pakļāvās tikai viens pilsnovads, tad viņu saucam par virsaiti
(piemēram Satezeles valdnieks Rūsiņš ir virsaitis). Pie valdošā slāņa vēl
piederēja labieši un bajāri. Tie bija bagāto, dižciltīgo dzimtu pārstāvji. Viņi
arī piedalījās novada pārvaldīšanā, vadīja karaspēku un dienēja karadraudzē,
pildīja ciema vecāko punkcijas, tirgojās.. Pašā pilī iedzīvotāju nebija daudz —
30 līdz 50 cilvēku, tie bija virsaiša saimei piederīgie. Karadraudze,
tirgotāji, amatnieki dzīvoja priekšpilī (vājāk nocietināta atsevišķa pilskalna
daļa), vai arī pilsētā, kas veidojās pilskalna pakājē. Parasti pie pilskalna
bija arī osta.
Pils
raksturīgākā pazīme ir nocietinātas aizsargsienas. Citiem vārdiem sakot, tas
bija cietoksnis.
Jāņem vērā, ka bija karu un sirojumu periods. No ziemeļiem nāca igauņi, no
dienvidiem — lietuvieši, no austrumiem pa Daugavu īrās krievi, no rietumiem
(Rīgas puses) — vikingi (skandināvu bruņinieki) un vācieši (vakareiropas
karotāji). Visvairāk baltu ciltis cīnījās savā starpā — latgaļi pret zemgaļiem,
kurši pret sēļiem, lībieši pret latgaļiem utt. Šajos apstākļos pilsnovada
valdniekam bija viens uzdevums — dot patvēruma vietu briesmu gadījumā saviem
novada ļaudīm. Lielākā tautas daļa dzīvoja viensētās un ciemos, tos aizstāvēt
pret lielāku iebrucēju pulku nevarēja, tāpēc, parādoties sirotāju pulkam, ļaudis
aizveda savus lopus uz meža slēptuvēm un paši, paņēmuši pašu nepieciešamāko,
devās uz pilskalnu. Šeit viņus ielaida iekšā, aiztaisīja pils vārtus un aizstāvējās.
Ar to arī izskaidrojama diezgan labprātīgā došanās pilskalna celtniecības
klaušās. Pilskalni nebija sevišķi lieli — vidēji 2000—5000 kvadrātmetru lieli
(Mežotne ir 3200 kvadrātmetrus liela, Sabiles pilskalns — 2700 kvadrātmetru
platībā). Bija arī lielāki. Veckuldīgas pilskalns ir 10000 kvadrātmetrus liels.
Pils
vietu parasti izraudzījās grūti pieejamu, ar dabiskiem šķēršļiem. No vienas
puses upes, ezera vai jūra stāvs krasts (Daugavas krasts pret Lielvārdes pilskalnu
bija 17 metrus augsts, Veckuldīgas pilskalns pret Ventu — 15 līdz 20 metrus
augsts, Sabiles pilskalns — 20 līdz 30 metru augstumā), no otras puses kāda
upes pieteka vai grava (Rumbiņas pieteka bija ar 15 metrus augstu krastu).
Augstie krasti paši par sevi nodrošināja labu aizsardzību. Neaizsargāta palika
ieejas puse. Šeit vajadzēja cilvēkiem pašiem veidot stiprus nocietinājumus.
Uzeju vienmēr centās ierīkot no labās puses. Tas tāpēc, lai nācējs būtu spiests
iet gar aizsargsienu ar labo sānu pret pils aizstāvjiem. Vīrietim vairogs ir
kreisajā rokā, zobens labajā. Virzoties uz vārtiem, viņu vairogs nesargā. Vārtu
priekšā raka aizsarggrāvi un izrakto zemi sameta aizsargvalnī. Dažām pilīm bija
vairāki aizsarggrāvji un aizsargvaļņi (Mežotnei ir divi vaļņi un grāvji,
augstākais 7—8 metru augsts). Lielvārdē zemes valnis ir bijis 4 metrus augsts,
tādu mēs viņu redzam arī dabā. Citām pilīm ir bijis arī augstāks — Daugmales
pilskalna aizsargvalnis ir bijis 7 metrus augsts, Veckuldīgas pilij — 6 metrus
augsts. Zemes aizsargvalni vēl pastāvināja un, lai nodrošinātos pret zemes
nošļūdēšanu lietavās, visādi nostiprināja. Parasti lika virsū māla kārtu,
sasprauda mietus un sapina žagarus, noklāja horizontāli vai vertikāli ar koka
klāstiem, noklāja ar plienakmeni utt. Mežotnes pilskalna zemes valnis ir
noklāts ar astoņkārtīgu koku klāstu. Tas nozīmē, ka tad, kad pirmais koku
klāsts apmēram sešu līdz desmit gadu laikā bija satrunējis, tam virsū uzklāja
nākamo.
Grāvim
pāri gāja tilts. Tilti bija divu veidu — briesmu gadījumā nojaucami un
paceļami. Nojaucamo vienmēr atkal vajadzēja atjaunot. Paceļamie bija izdevīgāki
— paceltais tilta posms kalpoja kā papildus šķērslis. Arheologi paceļamo tiltu
nav atraduši, bet, ja mūsu senči varēja uztaisīt durvis, tad viņi varēja
uztaisīt arī paceļamo tiltu, jo tas ir tās pašas durvis, tikai guleniski
noliktas.
Ap
tiltu sasprauda mietus ar tādu aprēķinu, lai uzbrucējs nevarētu iziet cauri
piesedzot sevi ar vairogu. Vairogs bija apaļas formas, apmēram 90 centimetrus
diametrā, un, ja mieti bija sasprausti ciešāk, tad uzbrucējs bija spiests starp
tiem sākt grozīties, tādejādi atsedzot savu ķermeni pils aizstāvju šķēpiem un
bultām. Vēl, lai apgrūtinātu pretinieka kustību, sasprauda mietus un sapina
neregulārus pītus žogus.
Pils
aizsargsienas būvēja no koka, pret aizdedzināšanu tās nozieda ar māliem un kara
gadījumā arī aplaistīja. Lielākā daļa karagājienu notika ziemā, kad upes bija
aizsalušas un tām varēja tikt pāri. Ziemas laikā pilskalna stāvās kraujas vēl
papildus nolaistīja ar ūdeni. Pils aizsargsienas nemaz tik viegli nevarēja
aizdedzināt. Ja uzbrucēji iešāva ar bultu, kuras gals aptīts ar pakulām, tāsi,
samērcēts koka darvā un aizdedzināts, tad pils aizstāvji uzlēja virsū ūdeni vai
smiltis. Dažām pilīm bez galvenās aizsargsienas uz zemes vaļņa bija vēl arī
priekšējā aizsarglīnija — terases aizsargsiena. Tā tika veidota kalna nogāzē,
pāris metrus zemāk par galveno aizsargsienu, izveidojot 2 līdz 6 metrus platu
terasi, un gar tās ārējo malu uzbūvējot aizsargsienu. Abas aizsargsienas, kā
augšējo, tā apakšējo, aizstāvēja vienlaicīgi. Augšējās aizsargsienas aizstāvji
šāva uz ienaidnieku pāri apakšējās aizsargsienas aizstāvju galvām.
Katras
pils vārīgākā vieta bija pils vārti.
Pa to varēja ielauzties pilī. Tāpēc vārtu spraugu nostiprināja sevišķi rūpīgi.
Platumā vārti bija tik plati, lai pa tiem varētu iebraukt rati. Rati tais
laikos bija divus metrus plati pa asīm (platāki, nekā šodienas auto). Tas
izskaidrojams ar to, ka tais laikos bija slikti ceļi vai arī tikai meža stigas
no vienas apdzīvotas vietas uz otru. Šādos neceļa apstākļos labāk bija plati un
zemi rati. Arī ragavas bija uz zemām sliecēm. Augstumā vārti bija veidoti ar
aprēķinu, lai varētu iejāt jātnieks — 2 līdz 3 metrus augsti. Labāk iejāt pilī,
nedaudz saliecoties, nekā veidot pārāk lielu vārtu spraugu. Vārti vērās uz
iekšpusi. Tas saistīts ar drošības jautājumiem. Ja vārti vērtos uz ārpusi, tad
uzbrucēji varētu iesist vārtos skavu, piesiet striķi, striķa galā zirgus un
raut vārtus vaļā. Uz iekšpusi ir grūtāk — no iekšpuses vārtiem priekšā aizvilkt
baļķis, tāpat sakrauti vēl daudzi stumbeņi. Uzbrucējiem nav lāgā kur
ieskrieties, jo traucē aizsarggrāvis. Daudzām pilīm bija arī otri vārti, un
kaujas eja, kas gāja pāri vārtu spraugai, bija ar šķirbām, lai gadījumā, kad
pretinieks ir izlauzis pirmos vārtus un kavējas vēl pie otriem, pa šķirbām
varētu mest virsū akmeņus un smiltis, liet verdošu ūdeni un piķi, bikstīt ar
šķēpiem. Pie iekšējiem vārtiem bija nokrautas akmeņu un oļu kaudzes. Tās pils
aizstāvji varēja mest pa vārtiem iekšā brūkošajiem ienaidniekiem.
No
iekšpuses pils aizsargsienas izskatījās šādi: dažādos augstuma līmeņos gāja
kaujas eja, gar tās ārmalu pacēlās aizsargsiena, kura sargāja pils aizstāvjus
no pretinieku bultām un šķēpiem. Kaujas eja varēja būt arī uz plikas zemes
(viens no Mežotnes pils aizsargsienu variantiem), un līdz pat divu metru un
vairāk augstumam. Visparastākajā variantā kaujas eja bija pacelta par pāris
vainadziņiem, lai lietainā laikā nebūtu jāmīcās pa dubļiem. Par cik kaujas ejas
grīda visbiežāk tika veidota no paresnām kārtīm (5 līdz 8 centimetru diametrā),
un apaļkoks lietus un sala laikā ir slidens, tad kaujas ejas vēl noklāja ar
mizām, žagaru klāstu, sūnu utt. Šajā pilī ir izveidotas dažādu piļu
aizsargsienas. Viena tāda aizsargsiena, kādu arheologi to iedomājas Mežotnes
pilskalnā, bet otra — Daugmales pilskalna aizsargsiena. Mežotnes pils
aizsargsienas baļķi tika sasaistīti kopā ar krusta pakšu palīdzību, savukārt
Daugmalē aizsargsiena tika iekrauta starp ik pa diviem — trim metriem vertikāli
novietotiem stabiem. Tāpat neliels posms ir izveidots kā stāvkoku jeb palisādes
aizsargsiena. Aizsargsienas augstums bija cilvēkam līdz elkonim (pieci līdz
seši baļķi), lai pils aizstāvis varētu brīvi mest šķēpu un šaut ar loku. Gar
aizsargsienu bija piebūvētas nojumītes. Tās bija palīgbūves, kurās uzglabāja
kara materiālu (šķēpus, akmeņus utt.), tāpat šīs nojumes varēja izmantot kā
pagaidu mītnes pils aizstāvji aplenkuma gadījumā. Kara dienās pilī sanāca daudz
cilvēku, visiem viņiem vietas mājās, protams, nepietika, tāpēc nojumes
izmantoja pārgulēšanai. Atsevišķās nojumēs atrastas pavarda vietas. Uz nojumju
jumtiem varēja novietoties arī pils aizstāvju otrā aizsardzības līnija. Vēl ir
izveidots tornis un dzīvojamais kambaris pils aizsargsienā.. Parasti pils
aizsargsiena nebija apdzīvojama, bet atsevišķos pilskalnos šādi dzīvojamie
kambari aizsargsienā ir atrasti. Ar laiku tiks izveidoti vēl citi aizsargsienu
varianti. Aizsargsienas nereti krāva no nemizotiem baļķiem, spraugās sasprauda
žagarus un apmeta ar māliem. Žagari kalpoja kā skaliņu režģis māla apmetuma
saturēšanai. Pili aizstāvot, kareivji stāvēja šādi: pirmā aizstāvju līnija gar
aizsargsienu, otrā aiz viņiem gar kaujas ejas iekšējo malu (tā nomainīja kritušos
un ievainotos), trešā līnija varēja būt šķidrāka, tās uzdevums bija padot augšā
ieročus, visi pārējie darbojās pa pils pagalmu — vārīja ūdeni un piķi, uzlasīja
atšautās bultas, apkopa ievainotos, gatavoja ēst utt.
Šeit
var aplūkot dažādu piļu aizsargsienas zīmētā variantā. Tāpat var redzēt kādam
būtu jāpaveras skatam uz pili, ja viņa atrastos kalna galā. Zīmējumos redzami
arī tā laika cilvēki savos goda tērpos. Vīrieši valkāja linu kreklus, vilna
auduma vamžus, apmetņus, bikses, kājas aptina ar kājautiem. Apavi bija vīzes,
pastalas, ādas zābaki gan ar cietu zoli, gan mīkstu. Vīrieša apģērba lepnākā
rota bija siksna. tā parasti bija grezni rotāta ar apkalumiem. Par cik kabatu
nebija, tad visu bagātību piekāra pie jostas. Apskatot latgaļu virsaiti, var
redzēt visas tā laika bagātnieka atšķirības zīmes. Ap cepures malu viņam ir
uzšūtas divas sudraba brokāta lentas. Brokātu Latvijā neražoja, to ieveda tirdzniecības
ceļā vai nu no Krievzemes, vai Skandināvijas, vai vakareiropas. Šīs lentas ir
valdnieka pazīme — tās ir kroņa ekvivalents. Bieži sastop cepures, kuras
rotātas ar vara spirālēm. Tās nesimbolizē kroni un pilda tikai dekoratīvu
funkciju. Dažām cepurēm ir zvērādas ausis. Tās varēja aukstā laikā nolocīt uz
leju. Vēl latgaļu virsaitim ir lielā karavīru aproce ap kreiso roku un
pavadoņaproces ap labo roku. Šī lielā karavīra aproce bija tikai bagātiem un
dižciltīgiem cilvēkiem un viņu uzlika bērnībā (pieaugušam vīrietim šo aproci
vairs nevarēja noņemt — caurums par sīku). Domājams, ka karavīra aproce bija
karavadoņa atšķirības zīme. Viņš vadīja pilsnovada karadraudzi, vai citādi bija
izcils karotājs. Ja bija karavīra aproce
uz kreisās rokas, tad komplektā vienmēr viena vai divas aproces uz labās. Tāpēc
tās sauc par pavadoņaprocēm. Ap kreisās rokas dilbu vēl nāca ar vara
gredzentiņiem rotāts grezns rokas auts. Pie feodāļa atšķirības zīmēm piederēja
arī dižciltības pušķis. Tas bija ar vara spirālītēm un alvas podziņām rotāts
kareklis, kurš tika stiprināts pie jostas. Dažbrīd šis dižciltības pušķis
sastāvēja no vienas važiņas ar lielu dzintaru galā. Šiem dižciltības pušķiem
nekāda praktiska pielietojuma nav, bet viņi ir atrasti tikai pie bagātiem
cilvēkiem, tātad tie bijuši sociālā stāvokļa rādītāji. Virsaitim, protams, ir
arī dārgi ieroči. Kara cirvis, šķēpi, nazis, garais kaujas duncis (apmēram 40 —
45 centimetrus gars kaujas nazis, iespējams, ka pildījis papildieroča
funkcijas). Ļoti bagāta cilvēka pazīme ir divasmens zobens. Parasti latviešiem
bija vienasmens zobeni, jo tiem vajadzēja mazāk kvalitatīvu tēraudu. Divasmens
zobenus parasti ieveda no vakareiropas un Skandināvijas. Sastopami arī
Krievzemē gatavoti divasmeņa zobeni. Divasmens zobenus kala arī Kursā, bet
dzelzi, visticamāk, ietirgoja no vikingiem. Zīmētajam latgaļu virsaitim ir vācu
darbnīcās gatavots divasmens zobens. Aprakstīsim līdzīgu divasmens zobenu, kurš
atrasts Aizkraukles pilskalnā, un piederējis bagātam lībiešu feodālim. Tas bija
88 centimetrus garš, rotāts ar bronzu, sudrabu un zeltu. Uz zobena asmens
vienas puses ir ieraksts ULFBERHT, bet otrā pusē rotājums. Šie zobeni nākuši no
darbnīcām Reinas upes vidusdaļā starp Meincu un Bonnu, zobena ieraksti veidoti
no damaskas tērauda, plats asmens no dzelzs ar tērauda piekausējumu. Šādi
zobeni bijuši ļoti izturīgi un dārgi — to cena bija 6—9 govis.
Pie
jostas piekāra arī citas lietas — naudasmakus, svariņus sudraba svēršanai,
dzeramos ragus, ķemmes utt.
Pogu
vietā krekla un apmetņa saspraušanai izmantoja saktas. Bagātnieki pirkstus
rotāja ar gredzeniem. Vīrietim pie apaviem bija pieši, jo viņi karagaitās devās
jāšus. Zirglietas bija skaisti rotātas ar varu un sudrabu. Īpaša atšķirība
starp vīriešu apģērbu baltu un somugru ciltīm nebija. Latgaļu augstmaņi mīlēja
savus vamžus izrotāt ar vara gredzentiņiem, kuršu vīri visilgāk valkāja
kaklariņķus. Apmetņus vīrieši parasti nerotāja, varbūt vienīgi iesēja pušķus
stūros.
Lielākas
atšķirības bija sieviešu apģērbā. Baltu sievietes valkāja vaiņagus (zīmējumā latgalietei
ir pat veseli trīs. Vara vaiņagi bija rotāti ar piekariņiem un zvārgulīšiem).
Lībiešu sievas vaiņagus nenēsāja. Viņas valkāja vai nu matu lentas, vai galvas
autus. Sievietes valkāja kaklariņķus un krelles. Lībietes vairāk bija
iecienījušas krelles, latgalietes, zemgalietes un kursietes — kaklariņķus.
Svārki arī tika valkāti atšķirīgi. Baltu sievietes svārku auduma augšdaļu
ielocīja uz iekšu, bet lībietes pacēla uz augšu līdz plecam. Tāpēc lībietēm
bija vajadzīgas divas bruņurupuču saktas vai krustadatas, lai varētu svārku
augšmalu saspraust ap pleciem. Viduci apjoza ar prievīti vai platāku austu
jostu. Zem svārkiem valkāja balinātu linu kreklu. Tāpat kā vīrieši, arī
sievietes kājas aptina ar kājautiem., kurus nereti rotāja ar vara spirālītēm vai
gredzentiņiem. Autus vēl aptina ar prievīti.
Greznākā
sievietes apģērba daļa bija izrakstīta villaine. Latgaļu sievas tās rotāja ar
vara gredzentiņu ornamentu, lībietes — ar alvas rozetīšu un vara gredzentiņu
virknēm. Lībiešu sagšām raksturīgi grezni sieti pušķi villaiņu stūros.
Aukstā
laikā vēl vilka pār galvu uzvelkamus vamžus jeb jakas, kuras arī grezni rotāja.
Protams, ka sievietes neiztika bez aprocēm un gredzeniem. Ļoti skaistas ir
latgaļu sieviešu iecienītās platās manšetaproces.
Rotas
bija bagātu cilvēku īpašumā, tās vilka goda dienās un rituālos. Bērnu apģērbi
bija tādi paši kā pieaugušajiem, vienīgi lībiešu puisēnu vamži tika grezni
rotāti ar pušķiem. Vēlāk, pieaugot par vīriem, viņi tā vairs nerotāsies.
Sievietes
nēsāja dažādas rotaslietas: saktas, piekariņus, važiņas, gredzenus,
rokassprādzes un kakla riņķus.
Važiņu
rotām parasti tika pievienoti arī dažādi piekariņi – amuleti: dzīvnieku
figūriņas, miniatūri sadzīves priekšmeti, lāča zobi, dzintara piekari, kā arī
bronzas vai ādas makstī ievietots nazītis. Lībietes nēsājušas arī baltu cilšu
sievietēm raksturīgās spirālaproces, tomēr visbiežāk sastopamas dobas
ornamentētas bronzas vai sudraba aproces ar šaurākiem galiem (uz katras rokas
no vienas līdz trim). No gredzeniem visiecienītākie bijuši spirālgredzeni, pat
uz visiem pirkstiem.
Dažādie
rotājumi jeb raksti uz darbarīkiem, ieročiem, sadzīves priekšmetiem un apģērba
saistīti ar maģiskiem ticējumiem. Vienlaikus tie norāda arī uz mūsu senču
augsti attīstīto skaistuma izjūtu.
Balti
savas pilis cēla vienīgi no koka, kaut gan zināja, ka var celt arī mūra pilis,
jo daudz brauca uz Krieviju, Vāciju un Skandināviju.
Dzīvojamās
mājas nebija lielas pēc izmēra. Mazākās ir tikai 2 reiz 2 metri (piemēram
Piziču pilskalnā puszemnīca). Bija gan vienkambara, gan divkambaru, reti kad
vairāk. Mežotnē atrasts nams no četriem kambariem ar krāsns kūniņu starpsienā.
Vidusmēra dzīvojamais nams bija 3 reiz 4, 4 reiz 4 metri. Piemēram, te mēs
varam apskatīt dažādas dzīvojamās mājas no dažādiem pilskalniem. Tās bija dūmistabas
bez skursteņa. Pavarda vieta parasti atradās istabas stūrī. Pavardi bija
apmēram 1 reiz 1,5 metrus lieli vai nu krauti akmens apļi, jeb arī no akmeņiem
un māliem izveidota kūniņa. Kūniņu veidoja šādi — sakrāva dedzināmo žagaru
kaudzīti, tai pāri sakrāva akmeņus un apzieda ar māliem. Tad žagarus
aizdedzināja. Malkai izdegot, māls sacietēja un izveidojās kūniņa. Skursteņa
tais laikos nebija. Kad krāsns akmeņi bija sakarsuši un malka izdegusi dūmus
izlaida pa logu spraudziņām un aiztaisīja ar koka tapu, ādas vīkšķi vai kādu
citu murskuli. Atlikušie dūmi sastājās telpa augšā, bet apakšā bija brīva
telpa. Iespējams, ka bagātākie kurināja arī kokogles, jo tās dod lielāku
karstumu un mazāk dūmo. Kokogļu ražošana bija izplatīta, tās izmantoja smēdēs.
Jāpiebilst, ka šos istabu pavardus izmantoja galvenokārt māju apsildīšanai. Ēst
pārsvarā vārīja ārā uz atklātiem pavardiem vai nojumēs un slieteņos. Ēkās ziemā
bija apmēram sešus grādus silts.
Par
gaismekļiem izmantoja skalturus un svečturus. Svečturi bija dažādi — vienas
sveces saturēšanai kā pīpes kātiņi (Rīgas namā), un divžuburu vai pat
četržuburu (kā Talsu puszemnīcā vai virsaiša namā). Sveces bija no bišu vaska.
Gulēšanai
izmantoja dažādas lāvas gar sienu malām, tās pārklāja ar salmiem, zāli,
kaltētām kalmēm, virsū uzklāja ādas. Sedzās arī ar lāčādām.
Gar
sienām bija plaukti, uz tiem podiņi, vāceles, cibiņas. Sienās bija saurbti vadži, kuros karājās maisi,
drēbes, ieroči.
Durvis
bija mazas. Mazākās ir tikai 40 reiz 60 centimetrus lielas, lielākās — 80 reiz
120 centimetru. Sliekšņi augsti —trešajā vai piektajā vaiņagā no zemes.
Dzīvojamās
mājas bija kā virszemes, tā arī puszemnīcas. Piziču pilskalnā ir atrastas tikai
puszemnīcas. Vispār mūsu senču dzīve vairāk notika ārā, dzīvojamās mājās viņi
pārlaida tikai nakts melnumu un spalgāko salu. Cilvēki bija ļoti izturīgi (tie,
kas izdzīvoja). Daudzi nomira bērnībā. Dzīves ilgums šajos skarbajos apstākļos
nebija garš. Vidēji 35—40 gadi. Četrdesmitgadīgs vīrs bija sirms vecis.
Vēl pie
dzīvojamām mājām varētu pieskaitīt apdzīvojamos kambarus pils aizsargsienā. Bez
dzīvojamām mājām daudz bija arī palīgbūvju — slieteņu, nojumju, kambaru. Lielu
daļu veidoja arī saimniecības ēkas — staļļi zirgiem, kūtis lopiem, smēdes,
klētis labības un mantu uzglabāšanai.
Aizsargtornis un dzīvojamais kambaris pils aizsargsienā
Aizsargsienas
svarīgākajos punktos — pie pils vārtiem, stūros, no kurienes varēja novērot
plašāku apkārtni, — veidoja pils aizsargtorņus. Parasti tie bija augstāki par
pārējo aizsargsienu. Torņa augšā izveidoja platformu pils sargiem. Iespējams,
ka torņi bija arī apdzīvoti vai vismaz tos izmantoja kā palīgtelpas un
noliktavas.
Tautas
atmiņā ir uzglabājušies nostāsti par Bevēnas torni, kurā dzīvojis pils burvis
un ar ērgļa skatienu pārraudzījis plašajā apkārtnē notiekošo.
Pils
aizsargsienas parasti nebija apdzīvojamas, dažbrīd par noliktavām uz pagaidu
dzīvojamām telpām izmantoja nojumes gar pils aizsargsienu. Tomēr ir atrastas
arī dzīvojamas pils aizsargsienas. Šādi šauri un gari dzīvojamie kambari pils
aizsargsienā ir bijuši Pizeču pilskalnā Rēzeknes rajonā.
Pils
tornim pieguļošajā aizsargsienā ir izveidots dzīvojamais kambaris — ap pusotra
metra plata un trīsarpus metrus gara telpa, kurā atradās guļamā lāva, pāris
plaukti un krauts akmens pavards. Kambara griesti vienlaikus bija arī grīdas
klājums kaujas ejas, pa kuru pārvietojās pils aizstāvji. Visticamāk, ka šajos
kambaros dzīvoja pils dienestnieki — sargi, veicot dienesta pienākumus, varbūt
viņu ģimenes, nabadzīgākie brīvie ļaudis, kuri bija nodarbināti pils dienestā un
kuriem nebija atsevišķa mājokļa priekšpilī vai tuvākajos ciemos.
Pils
aizsargsienas kā dzīvojamās telpas varēja izmantot arī pilskalnos, kuru
teritorija bija ļoti maza un tāpēc vajadzēja izmantot katru zemes pēdu.
Senlatvijas karavīrs
Karavīra
apbruņojumā bija cērtamie, duramie, metamie un sevis aizsargājamie ieroči.
Kaujas cirvis — cērtamais ierocis. Kaujas
cirvis bija vieglāks un izmēros mazāks par darba cirvi. Latgaļu novados līdz
pat 11. gs. Lietoja šaurasmens cirvjus, kuru kātu bagātākie karavīri rotāja ar
bronzas lentām, bet 11. gs. Visā Latvijā pāriet uz platasmens cirvjiem. Kuršu
novados populāri ir āvas veida kaujas cirvji. Cirvji bieži rotāti ar ornamentu.
Īsais šaurais vienasmens zobens jeb kaujas nazis. Šis cērtamais un duramais ierocis izplatās visā Latvijā ap 10. gs., bet
visvairāk sastopams pie latgaļiem. Parasti 40—45 cm garš. Sastopams arī citu
cilšu bruņojumā.
Vienasmens zobens. Visizplatītākais cērtamais un
duramais ierocis Latvijā 11—12. gs. 75—85 cm garš, ar nedaudz paplašinātu asmeni
smailes daļā, rokas šķērsli, kura gali nolaisti uz leju vai taisni, un roktura
gala pogu līdzīgi divasmens platajam zobenam.
Platais lielais divasmens zobens. Visā
Latvijā sastopams 80—95 cm garš cērtamais ierocis. Šāds zobens bija ļoti dārgs
un piederēja feodālajam virsslānim — virsaišiem, labiešiem, pils karadraudzei,
tirgoņiem. Daudz šādu zobenu importēti no Skandināvijas, Franku zemes un
Krievzemes. Tie ir bagātīgi ornamentēti. Platos divasmens zobenus kala arī
Latvijā, visvairāk Kursā, rotātus ar kuršiem raksturīgo ornamentu.
Kaujas vāle. 12—13. gs. parādās kaujas
vāles ar apkaltu galvu. Tas saistīts ar cīņām pret vācu bruņiniekiem. Līdz tam
izmantoja nekaltas kaujas vāles.
Šķēps. Šķēpi bija gan metamie, gan duramie, kurus
izmantoja tuvcīņā. Šķēpi ir neatņemama sastāvdaļa tā laika vīrieša bruņojumā.
Šķēpu gali nereti skaisti rotāti. Kuršiem bija raksturīgi īsi šķēpi ar platu rombveidīgu
šķēpa smaili.
Loks, bultas un stops ir tālcīņas ieroči,
un tos plaši izmantoja kaujās.
Vairogs. Vairogi bija sevis aizsargāšanai. Baltu
karavīriem raksturīgi apaļi vairogi, bet hronikās ir aprakstīti kurši, kas
uzbrukumā Rīgai izmantoja lielus, balti krāsotus, vairogus, kurus nesa sev pa
priekšu, atbalstīja ar garu koku un, aiz tiem slēpjoties, meta šķēpus un šāva
bultas. Vairogi bija sastiprināti no diviem tēstiem dēļiem. Kuršiem
izkārtojoties uzbrukumam, visa Daugavmala vizējusi kā sniegs.
Bruņucepures. Senlatvijas karavīri nelietoja
bruņucepures, un arheoloģiskajos izrakumos tā ir ārkārtīgi reta parādība. Viena
plākšņu bruņucepure ir atrasta Kursā, viena Latgalē. Ir atrasta no bronzas
spirālēm veidota bruņucepure. Hronikā aprakstīts, ka bruņu cepure kaujas laikā
bijusi galvā latgaļu virsaitim Rūsiņam.
Bruņukrekli arī ir ārkārtīgi reti sastopami. Viens atrasts
Kursā un ir analoģisks Krievzemē veidotajiem, otrs Latgalē. Pa bruņukrekla
fragmentam atrasti Tērvetē un Mežotnē. Nav izskaidrojama, kāpēc baltu karavīri
nelietoja bruņucepures un bruņukreklus, jo iespēja ar tiem iepazīties, nopirkt
vai kalt pašiem uz vietas bija.
Feodālā
virsslāņa pārstāvji karā devās zirga mugurā. Zirgi bija labi kopti,
zirglietas un pieši rotāti ar ornamentu, dižciltīgajiem un pils karadraudzei
rotājums bija no sudraba.
Lielvārdes virsaitis Uldevens
(dzīves dati nav zināmi)
Uldevens
jeb Uldevene bija Lielvārdes pilsnovada virsaitis. Iespējams, ka pilsnovadu
pārvaldīja vairāki virsaiši jeb vecākie, un Uldevens bija starp viņiem
godājamākais. Indriķa hronika viņu min tikai vienu reizi — 1213. gadā, kad
lietuvieši izlaupījuši Lielvārdi un aizveduši gūstā arī šī novada vecāko. Citu
ziņu par Uldevenu nav, bet par viņu var spriest pēc notikumiem, kas saistīti ar
Lielvārdi.
Pirmo
reizi Lielvārde Indriķa hronikā minēta 1201. gadā, kad bīskaps Alberts šo
novadu apsola nodot pārvaldē bruņiniekam Danielam. Vācieši Lielvārdi vēl nav
pakļāvuši, un līdz 1206. gadam Uldevens valdīja brīvi.
1204.
gadā lielvārdieši rīkoja uzbrukumu Rīgai, un 1205. gadā piedalījās citā
karagājienā pret vāciešiem. Abas karagaitas notikušas Uldevena vadībā vai ar
viņa ziņu. 1206. gadā Salaspils vecākais Ako aicināja līvus padzīt vāciešus no
savas zemes. Šo lībiešu sacelšanos atbalstīja arī Lielvārde. Ako vadībā
sacelšanās cieta sakāvi un šķiet, ka tieši pēc šiem notikumiem Daniels apmetās
Lielvārdē, jo atstāt lībiešus bez uzraudzības šķita bīstami. Taču arī tad
bruņinieks Daniels neapmetās Lielvārdes lībiešu pilī, bet gan Rumbiņas upes
otrajā krastā — Dievukalnā. No šejienes vācieši varēja pārraudzīt visu, kas
notiek pilī un ievākt nodevas. Par pārējo Lielvārdes pilsnovada dzīvi vēl arvien
lēma lībieši paši. Tikai 14. gs. līvu pils Lielvārdē beidz pastāvēt un
pilskalnā apmetās vācieši, uzceļot tur savu mūra pili, kuras drupas mēs redzam
vēl šodien (domātas drupas Lielvārdes Lāčplēša parkā).
Virsaiša
namā var iegūt informāciju arī par Bandavas ķēniņu Lamekinu, Turaidas virsaiti
Kaupo, Kokneses virsaiti Vesceku, Soteklas virsaiti Rūsiņu, Tālavas ķēniņu
Tālivaldi, Jersikas ķēniņu Visvaldi, Zemgales ķēniņu Viesturu un Zemgales
ķēniņu Nameju.
Nākotnes ieceres Lielvārdes pilī
Tā kā
Lielvārdes pils ir tūrisma objekts, kur iespējams arī atpūsties, pasēdēt sveču
gaismā dzīvojamā mājā, uz uguns pavarda izcept līdzpaņemtās desiņas, svinēt
jubilejas, atzīmēt kāzu jubilejas un vienkārši priecāties par unikālo vēstures
pieminekli, tādēļ ieceru par pils
papildināšanu ir ļoti daudz.
ü Tagad tiek celta tāda četru kambaru māja, kāda atrasta Mežotnē.
ü Tiek domāts pabeigt aizsargsienu.
ü Pils pagalmā tiks izveidota aka, jo ir ļoti svarīgi, lai būtu ūdens.
ü Ir iecere nopirkt zirgu, kāds bija tajā laikā (maza izmēra). Pašlaik tiek
celts stallis. Jau nākamajā vasarā stalli ar zirgu varēs apskatīt pilī.
ü Iecerēts veidot priekšpili ar viensētām uz Daugavas pusi.
ü Nākamajā vasarā paredzēts, ka pa pili staigās cilvēki tam laikam
raksturīgajā apģērbā, lai apmeklētājiem būtu spilgtāks priekšstats par cilvēku
dzīvi 12. un 13. gadsimtā.
Secinājumi
1. Par
iemeslu Lielvārdes Senlatviešu pils celtniecības sākšanai bija:
1. apziņa, ka šāda veida pils Latvijā vēl nav;
2. pils virtuālās realitātes autoru G. Gaideļa un J.
Seisuma vēlēšanās piedalīties tautas nacionālās pašapziņas un identitātes
veidošanā;
3. Rīgas 800 gadu jubilejas tuvošanās.
2.
Faktori, kas ietekmēja pilskalnu celtniecību 11.—12. gs.
1. vēsturiskā situācija;
2. augstais kultūras līmenis;
3. saimnieciskā attīstība.
3.
Faktori, kas noteica vietas izvēli (Lielvārdi) jaunceltajai senlatviešu pilij.
1. Lielvārdē bijusi lībiešu pils;
2. Lielvārde ietilpusi Daugavas lībiešu apdzīvotajā
apgabalā;
3. Lielvārdē ir stipras kultūrtradīcijas.
4.
Senlatviešu pils Lielvārdē — izglītojošs un izklaidējošs tūrisma objekts. Šeit:
1. var iegūt informāciju par 11.—12. gadsimtu;
2. tiek rīkoti tematiskie vakari;
3. svinēti svētki senlatviešu garā.
5. Kādu
labumu senlatviešu pils dod Lielvārdei
1.
piesaista tūristus, līdz ar to
·
finansiāli ienākumi
·
piesaista lielas uzņēmējus, jo
izdevīga tirdzniecības vieta
·
vietējie uzņēmēji gūst lielākus
ienākumus
·
sakoptāka pilsēta
2. Nes Lielvārdes vārdu ne tikai pa Latvju, bet arī ārpus
tās robežām (nesen lietuvieši uzņēma filmu par Jersikas ķēniņu Visvaldi.
Senlatviešu pilī ar latviešu aktieriem un tērpiem.)
3. Aktivizēt sabiedrisko dzīvi
Izmantotā literatūra
Enciklopēdija
katrai ģimenei. Tava labākā grāmata par Latviju. — R.: Izdevniecība Aplis,
1999.
Latvijas
vēsture. — R.: Zvaigzne, 1991.
Lāčplēša
zemē. — R.: Avots, 1989.
Radiņš
A. Ceļvedis Latvijas senvēsturē. — R.: Zvaigzne ABC, 1996.
Ķēniņš
I. Latvijas vēsture. — R.: Zvaigzne, 1991.
Zariņa
A. Apģērbs Latvijā 7.—17. gs.— R.: Zinātne, 1999.
Anotācija
Darbā
par Senlatviešu pili Lielvārdē tiek pētīta pilskalnu rašanās vēsture un
iemesli, izmantojot zinātnisko literatūru, un apkopota informācija par
jauncelto senlatviešu pili Lielvārdē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru