Seno grieķu reliģija.




Reliģija ir viens no visstiprākajiem, dziļāk izjūtamajiem un visvairāk ietekmējošiem spēkiem sabiedrībā. Tā ir noteikusi cilvēku attiecības vienam ar otru, ietekmējot sabiedrību, tās ekonomisko un politisko dzīvi. Reliģiskā ticība un vērtības motivē cilvēka darbību, tas ir savs izteikšanās veids. Reliģija pasargā cilvēkus no bezpalīdzības. Filozofs Zigismunds Freids uzskatīja, ka bērns, kas ir bezspēcīgs, meklē šo “pajumti” pie vecākiem, bet pieaugušais – pie Dieva.
Zinātnieks Džonstouns ir noteicis galvenos elementus, kas nosaka, kas ir ticība, kas to raksturo. Pirmkārt, reliģija ir saistība ar noteiktu cilvēku sabiedrību. Cilvēkam ir vieglāk ticēt kādam pārdabiskam spēkam, nekā atzīt sabiedrības pārsvaru pār sevi. Reliģijā atspoguļojas arī sabiedrības struktūra.
Otkārt, reliģija asociējas ar jēdzieniem, kuri tiek tradicionāli uzskatīti par svētiem. Tā parāda atšķirību starp ikdienas dzīves norisēm, dzīves priekšmetiem un neparastām parādībām – brīnumiem. Tās ir parādības, kas ar kaut ko pārdabisku, ar kādu spēku veic darbības, ko nevar izskaidrot prāts un kuru neierobežo dabas likumi.
Treškārt, ar reliģiju saprot noteiktu ticējumu kopumu – ticību. Tā skaidro cilvēcisko būtību, apkārtējo dabu un augstākstāvošos spēkus.
Ceturtkārt, reliģija prasa īpašu darbību un rituālu kopumu. Rituāli ir paraugi uzvedībai pret svētiem un augstākstāvošiem spēkiem. Rituāli ir vērtības, kas nosaka, kā cilvēkiem jāuzvedas svētu lietu tuvumā. Paši rituāli sevī nesatur reliģisku nozīmi, kaut gan tā tas notiek, ja cilvēki vēlas izteikt savu saikni ar svētiem spēkiem. Reliģija nosaka, kā jādzīvo sabiedrībā, ko drīkst darīt un ko ne, kādām jābūt cilvēka attiecībām ar apkārtējo.
Ir izstrādātas dažādas reliģijas klasifikācijas sistēmas, Roberts Bellahs bijušā un esošā laika reliģijas klasificē, iedalot piecās kategorijās – primitīvā, arhaiskā, vēsturiskā, pirmsmodernā un modernā.
Senatnē reliģija nebija kaut kāda atsevišķa sfēra. Viss bija piesātināts ar reliģiju, tā bija klāt visur. Tas nenozīmēja reliģiozitāti, tā bija pati dzīve. Senā cilvēka priekšstatos, kurš pastāvīgi dzīvoja varenu dabas parādību vidē un redzēja to spēku uzvaru, šie spēki bija noslēpumaina esība, bet neredzēja tos kā noteiktas figūras. Ar laiku seno cilvēku bailes no maģisko, dēmonisko, htonisko spēku ļaundabīgās darbības sāka mazināties, seno grieķu apziņā notika dievu transformācija, mainījās priekšstati par dieviem, kas galu galā noveda pie antropomorfās interpretācijas.
Seno grieķu reliģija ir cieši saistīta ar mītu. Mīts atspoguļo jau notikušo – pasaule ir dievu radīta un ar varoņu palīdzību sakārtota. Pati daba ir dzīva, tās Visuma riti apliecina, ka pastāv augstāka realitāte. Mītos bija ietverta telpas sakārtošanas (kosmosa) vēsture, kas bija svēta (sakrāla). Viss jau bija noticis, un grieķa uzdevums bija pastāvošo kārtību saglabāt. Mīti fiksēja tradīciju, kuru vienmēr vajag turpināt, lai saglabātu pastāvošo un tāpēc bija jāveic reliģiskie rituāli, kulti. Cilvēks sevi un pasauli laikā uztvēra apļa formā.
Nereti mītos tiek stāstīts, ka okeāns kā milzu upe gredzenveidīgi ietver zemi vai arī kā čūska, apritinājusies ap pasauli, satur to savās skavās.                        
Mīts nepieļauj iespēju apzināties sevi kā indivīdu, jo, cik cieši cilvēks ir vienots ar dabu, tikpat lielā mērā tas ir saistīts ar kolektīvu (sabiedrību). Senais grieķis nedz varēja, nedz gribēja dzīvot ārpus sev pazīstamās telpas, vides un sabiedrības.
Sengrieķi reliģiju apzīmēja ar vārdu “eusebeia”, kas tulkojumā nozīmē “dievu pielūgšana”. Ticību augstākajiem spēkiem galvenokārt viņi apliecināja reliģiskajā kultā – cultus, kas tulkojumā nozīmē kopšana, godāšana, cienīšana, un citās ar dievu pielūgsmi saistītās darbībās, rituālos. Tā grieķiem izpaudās mīta un reliģijas saistība. Vēstījumi par Dēmetru, Dionīsu, Orfeju parāda mītu saistību ar reliģisko rituālu. Pēc seno grieķu ticējumiem, sākumā bijis “htoniskais periods” – chton, kas tulkojumā nozīmē zeme. To dažkārt sauc par pirmsolimpisko periodu. Viss sācies no haosa ( t.i. visu stihiju savstarpējas cīņas). No haosa, kurā slēpjas radošā iespējamība, dzimusi Gaja – zeme, tad – Tartars, kosmosa dziļumi, bezdibenis, visa sākums un gals, un visur esošais, visu vienojošais Erots – kosmisks auglības spēks. Gaja tiek uztverta kā stihiska radoša būtne, auglības simbols, tā ir māte visam dzīvajiem – pasaulei, dieviem, dēmoniem, cilvēkiem. Zeme pati no sevis rada kalnus, jūras, debesis – Urānu, bet Gajas nesavaldītos spēkus simbolizē viņas radītie briesmoņi – giganti, Tifons, simtroči u.c. Šī dieviete ir mātes klēpis, kurā sākas dzīvība, bet viņa ir arī kaps, kurā tā pati dzīvība atgriežas. Htoniskā perioda priekšstati ietverti arī sirēnu tēlos. Sirēnu dziedājums ir skaists, vilinošs, bet pakļaušanās vilinājumam ietver iznīcību. Sengrieķi tās iedomājās kā būtnes ar putna ķermeni un sievietes galvu, kuras mājo klintīs jūras krastā.
Gaja un Urāns ir pirmais valdošo dievu pāris, bet lielāks spēks piemīt zemei. Starp dievu radītajiem bērniem ir arī briesmoņi, kuru baisais izskats izraisa Urānā riebumu, tādēļ viņš neļauj tiem nākt pasaulē no mātes zemes miesām.
Urāns baidījies, ka viņa bērni tam atņem varu, un ieslodzījis tos Tartarā. Palīdzot Gajai, jaunākais no titāniem Krons ar dimanta sirpi izkastrē tēvu, atbrīvo savus brāļus un māsas un līdz ar to sākusies titānu virskundzība. No sakropļotā Urāna asinīm, kas uzlijušas zemei, dzimušas briesmīgās erinnijas, atriebības dievietes un čūskkājainie giganti.
Titāniem bijis daudz pēcnācēju. Viņu valdniekam Kronam Reja dzemdējusi trīs dēlus – Hadesu, Poseidonu un Zevu un trīs meitas – Hestiju, Dēmetru, un Hēru. Baidīdamies, ka viņam var draudēt Urāna liktenis, Krons aprijis savus bērnus tūliņ pēc viņu dzimšanas. Reja bija nolēmusi viņu piemānīt, un, kad piedzimis jaunākais dēls Zevs, tā paslēpusi bērnu Krētas salā, Idas kalna alā, bet Kronam pasniegusi bērnu autiņos ietītu akmeni, ko tas norijis dēla vietā, nepamanīdams Rejas viltību. Zevs izaudzis par varenāko no visiem Krona bērniem un atsvabinājis no Krona iekšienes savus brāļus un māsas. Kopā ar tiem viņš sacēlis dumpi pret tēvu. Zevs atsvabinājis apakšzemē ieslodzītos ciklopus un simtrokaiņus un aicinājis tos palīgā. Krona pusē nostājušies titāni. Desmit gadus ilgusi nikna cīņa (titānomahija). Zevs un Krona bērni (Zeva pusē nostājies arī titāns Prometejs) nostiprinājušies Olimpā, titāni – Tesālijas dienvidu kalnos. Zevs dragājis pretiniekus zibeņiem, ko tam kaluši ciklopi, hekatonhairi metuši ienaidniekiem virsū milzīgas klintis. No cīņas trokšņa drebējusi zeme, vārījusies jūra un vaidējis gaiss. Varbūt tā viņi centās pastāstīt par lielu vulkānisku katastrofu. Beidzot Zevs veicis titānus un tos atkal ieslodzījis Tartarā. Tad viņš kopā ar brāļiem Hadesu un Poseidonu nodibinājis kārtību zemes virsū un sācis valdīt pār pasauli. Pats Zevs kā galvenais dievs paturējis debesis, Poseidons paņēmis sev jūru, bet Hadess – apakšzemi, mirušo valstību. Zeme un dievu sapulces vieta Olimps palicis par brāļu kopīpašumu. Tartarā ieslodzītos milžus Poseidons sakalis varenām ķēdēm. Drīz pēc tam dieviem radies jauns ienaidnieks, Tartara un Gajas radītais Tifons, briesmonis ar simts galvām un uguns acīm. Pēc niknas kaujas Zevs veicis šo pretinieku, zibeņiem atskaldījis visas galvas un pašu vēl dzīvu nogāzis Tartarā. Bet dieviem vēl pēc šīs uzvaras vēl nav bijis miera, pret Zevu sacēlušies čūskkājainie giganti. Viņi krāvuši kalnu uz kalna, lai aizsniegtu Olimpa galotni un gāztu Zevu no dievu troņa. Zevs tomēr veicis arī šos ienaidniekus, un no tā laika neviens neesot iedrošinājies celties cīņā pret debesu valdnieku.
Seno grieķu reliģijā antropomorfisms sasniedza savu vispilnīgāko veidolu. Senais grieķis bija nešaubīgs reālists, viņa domāšana bija augstākā mērā konkrēta. Piešķirot dieviem cilvēka līdzību, grieķi bija konsekventi līdz galam. Viņi dieviem piešķīra ne tikai cilvēka ārējo veidolu, bet arī visas cilvēka īpašības: viņi ēda, dzēra, gulēja, viņus varēja ievainot, bet ne nonāvēt, viņi juta sāpes, tiem bija savi netikumi, viņi bija greizsirdīgi, skaudīgi, godkārīgi vai arī mazdūšīgi, viņi mīlēja un nīda, viņi dižojās, meloja un krāpa. Grieķi nevairījās no reālās dzīves patiesībām, jo viņi uzskatīja, ka cilvēkiem, tāpat kā dieviem, blakus mīt dižais un sīkais. Grieķu dievi bija pilnasinīgas būtnes, nevis fantastiski rēgi. Dievi atšķīrās no cilvēkiem ar savām hipertrofētām īpašībām, viņi bija skaistāki un stiprāki par cilvēkiem, mūžam jauni un nemirstīgi. Pēc seno grieķu priekšstatiem olimpiskie dievi, tāpat kā cilvēki, veidoja lielu patriarhālo ģimeni ar ģimenes galvu – Zevu priekšgalā. Pārējo dievu statuss un vara bija atkarīga no radniecības pakāpes Zevam.[1] No 9. līdz 6.gs. p.m.ē. Grieķijā sabiedriskā un reliģiskā ticība atradās ciešā saskaņā.[2] Katra ģimene godāja Hestiju, pavarda dievieti, ģimeņu tradīciju sargātāju. Zevs bija augstmaņu aizstāvis. Viņš sargāja savus dievus un varoņus, ja ģimenē viens pret otru izturējās ar cieņu, rūpējās par vecākiem, viņi saņēma sava dieva aizsardzību, bet ja kāds noģimenes izdarīja pārkāpumu, tad dieva sods krita uz visu ģimeni. Pēc Hammonda[3] uzskatiem, katra valsts godāja savu Hestiju un pilsētas dibinātāju, piemēram, Atēnās – Atēnu, Megarā - Apollonu, Spartā – Zevu, kā arī tos dievus, kuri bija saistīti ar noteiktām vietām. Dievi grieķus vadīja, bet, ja izcēlās pilsoņu karš, tad varēja rasties dabas piesārņojums vai svarīgi nelabvēlīgi notikumi ģimenē. Dzīvē dzimšana un miršana tika pavadīta ar reliģiskiem rituāliem. Katra nākamā paaudze uzskatīja par savu pienākumu apglabāt piederīgos, novērst asins pirtis, saglabāt senču kultu. Arī valsts dzīvē padomes un tautas sapulces savu darbu sāka ar rituālu. Kad atēnietis gribēja stāties darbā, viņam bija jāziņo par senču dieviem, par Apollonu, Zevu, par ģimenes kapeņu vietu, par savu attieksmi pret vecākiem. Tikai cilvēki, kas bija ievērojuši visus reliģiskos pienākumus, drīkstēja uzņemties pienākumus valstī. Dievu godināšanas centrus - kopienas veidoja Delfos (Delpi), Argosā (Argos), Delā (Delos), Triopionā (Triopium) un citur. Visur ieplūda orākula ietekme no Delfiem, Dodonas (Dodona), Didimas (Didyma), svētku rituāli no Olimpijas (Olympia), Delfiem, Isthmas (Isthmus), Namejas (Nemea). Grieķu pasaulei paplašinoties, orākuls tika atzīts kā reliģijas un politiskās gudrības avots – pravietis. Svētki piedāvāja tikšanās iespējas, bet to ietekme uz starpvalstu attiecībām bija maza, jo katra valsts saglabāja savu suverenitāti, reliģiju un laicīgās lietās. Kad Eliss un Hēra noslēdza savienību, viņi piekrita maksāt Zevam sodu par katru pārkāpumu. Bet šo savienību neuzraudzīja Olimpijas priesteri. Viņu ietekme uz reliģisko domu bija ievērojama. Viņi bija padomdevēji jautājumos, kas skāra vietējo ticību, kas ir kopīgi reliģiskajām ticībām atsevišķās valstīs. Grieķu valstīs tāpat kā cilvēku sabiedrībā sāka atzīt aristokrātiju arī starp dieviem, kur dalībnieku skaits bija divpadsmit, un tos godināja tikai svētkos Olimpijā. Bet to nevar uztvert kā kanonu, jo katra valsts izdarīja savu izvēli. No šiem svētkiem radās heksametrā uzrakstītas himnas, kuras tika raksturotas kā agrīnās Olena (Olen), Homēra, Mūsēsus (Musaeus) rapsodijas.[4]
Himnas tika sacerētas, lai skanētu kā balvas par godu dieviem, bet, tā kā himnas tika svētkos dziedātas, tad tās kļuva plašāk zināmas. Himnu Apollonam iespējams ir sacerējis Hiosas (Chios) Sinaeths (Cynaethus). 8.gs. beigās vai 7.gs sākumā p.m.ē. sludināja vispārēju dieva godināšanu, to darot “ caur teļu audzēšanas iekšzemi un caur salām”[5], šajā ziņā bija izteiktas divas tēmas:
1)                  dievu rašanās Delosā (Delos),
2)                  ierašanās Delfos, kur virs galva karājas bezdibenis un klints ir akmeņainas gravas lejā.
Šī himna un arī tās, kas veltītas Hermesam, Afrodītei un Dioskūram (Dioscuri) iespējams ir radītas 7.gs. p.m.ē. Dieva izcelsme tika sasaistīta ar viņa vispārējo godināšanu. Dzejai raksturīgs aprakstošais veids, domas vienkāršība. Viņi sludināja reliģisko ticību, kas bija pilnīgi antropomorfa. Jo jaundzimuša bērna Apollona mazgāšana, ietīšana drēbītēs, zeltītās Afrodītes viltības, Hermesa viltība un prasme bija tikpat kā dieva, tā arī cilvēka dzīves sastāvdaļa. Šo himnu iespējams sacerējuši joniešu dzejnieki. Varam redzēt dzīves mīlestību, siltas jūtas pret apkārtējo dabu, kas izpaudās pateicībā dievam, gaismas un skaistuma dieviem. Roku rokā ar ģimenes un valsts reliģiju un olimpiešu dievu godināšanu attīstījāsarī individuālā reliģija, kuras izcelsme bija saistīta ar cieņas izrādīšanu Dēmetrai un Dionisam. Dēmetras kults tika praktizēts Eleusā (Eleusis). Tas sākās bronzas laikmetā un ievērojami attīstījās 8.gs.b un 7.gs. p.m.ē., kad tās svētnīca tika pārbūvēta.
Himna Dēmetrai stāstīja skaisto, svēto stāstu par gadalaiku nesēju Dēmetru. Viņas meitu Persefoni nolaupa un ar varu aizved Hadess jeb Aīds, nāves dievs, Dēmetra savās skumjās dzīvo starp cilvēkiem, dzer no simboliskā skumju un bēdu kausa un mierina sevi, auklējot cilvēka bērnu. Bet kad viņas skumjas izlaužas cauri visām robežām, tad viņa sūta badu, kas ilgst līdz pavasarim, kad Zevs atbrīvo Persefoni no pazemes. Taču Persefone ir ēdusi Aīda piedāvāto granātābolu, tāpēc viņai bija viena trešdaļa no gada jāpavada pazemē. Šajā stāstījumā par gadalaiku maiņu, auglību un badu, dzimšanu un nāvi saglabājas mistērijas noslēpums. Pamatojoties uz himnu Dēmetrai, veidojās ticība, kuru ievēroja Atikas sievietes un arī godināja. “Svētīts uz zemes ir tas, kas ir redzējis šīs ainas, bet tas, kurš neņem dalību šajos svētajos rituālos, nekad nepiedzīvos tādu likteni, bet sairs tumsā “.[6] Šī kulta noslēpumi tika uzticēti cilvēkam. Noslēpumu detaļas mums nav zināmas, bet skaidrs ir tas, ka Eleusīnija (Eleusinian) mistēriju personas pēcnāves dzīvi izdzīvo citādi nekā Homēra dzejā raksturotie un pareizā ticībā miruši.
Vēl viena noslēpumaina reliģija ir Orphisms ( Orphism). Tās izcelsme ir vēl neskaidrāka. Varbūt tā ir cēlusies no ekstāzes, kuru Eiripīds tik dzīvi portretēja Bahā (Bacchae). Neprāts valdīja sieviešu grupā, kura tika apsēsta ar ļauno garu, jo tika saplēsti dzīvnieki un aprīta jēla gaļa. Dionīss, kurš visu šo taktiku iedvesmoja, pats tika aprīts. Šī leģenda pēc rakstura nav grieķiska, bet citādi tā ir radniecīga.
Dioniss bija savvaļas dzīvnieku un augu , dabas auglības dievs, viņu godināja, pielūdzēji nēsāja emblēmu, uz kuras bija falls. Dionisa dievināšana Grieķijā nokļuva no Trāķijas(Thracs) iespējams tumšajos laikos un to asimilēja Delfu priesteri, kuri modificēja ekstāzes izpausmes, bet tās tika iekļautas Orfeja kultā. Līdzīgi kā Dionisa kultā tika uzskatīts, ka trāķiešu sievietes viņu ir sarāvušas gabalos. Orfeja mītā titāni aprij Dionīsa locekļus, bet titānus iznīcināja Zeva zibens. No titānu pelniem radās cilvēce, kura bija piesārņota ar titāna garu, bet saturēja arī dieva garu, kas nāca no norītā Dionīsa Tā radās sadalījums netīrā, nešķīstā miesā un dievišķajā dvēselē. Vienīgi dzīve, ko dzīvo saskaņā ar rituāla skaistumu, var viest cerību, ka cilvēks var uzveikt nešķīstību. Tikai nāve var atbrīvot cilvēka dvēseli no ķermeņa ieslodzījuma. Pēc nāves labo dvēseles dzīvoja svētlaimē, bet nešķīsto – cieta briesmīgu sodu. Arī šim kultam bija īpaši likumi un tas tika asimilēts Eleusinia (Eleusinian) mistērijās.
Dievu pielūgsmē svarīga nozīme bija mūzikai, dejošanai. Galvenais mūzikas instruments bija oboja vai flauta, lira vai cītara, kuru saskaņā ar grieķu ticību esot izgudrojis Apollons un Hermess, un varbūt tas radās Mazāzijā. Mūzikas veidi tika saistīti ar noteiktām īpašībām. Piemēram, Dorieši ar drosmi, līdieši ar maigumu. Mūzikas skaņdarbi bija ar vai bez balss pavadījumu, mūzika pavadīja spēles, kā arī valsts svētkus
Arī deja bija cieši saistīta ar mūziku, dejas ritmi arī pauda morālās īpašības. Īpaši koru vai grupu dejas ir radniecīgas modernajām Grieķijas tautas dejām, izpildīja būtisku lomu rituālos vai godināšanas ceremonijā. Dejotāji pantonīmas veidā pauda svēto stāstu, un viņi izrādīja arī savas emocijas, ko saturēja stāsts.
Mūzika un dejas bija dzejas partnere. Tas bija visraksturīgāk liriskās dzejas laikmetā. Iekšzemē Korinta un Sparta bija centri, kuros mūzika, dejas un dzeja attīstījās šajā periodā, Eumelus (Eumelus) no Korintas sacerēja procesu dziesmas un kora dziesmas (dithyramboi) par godu Dionīsam. Dziesmas par godu Dionīsam tika ietērptas mākslinieciskā formā, un to izdarīja Arions (Arion) no Lesbas,kurš dzīvoja Periandera galmā. Spartā eoliešu, doriešu, joniešu mūziķi un dzejnieki kā Terpanders (Terpander) no Lezbas, Talets (Thaletas) no Gortinas un Polimnestus (Polymnestus) no Koloponas kulmināciju sasniedza kora liriskajā poēzijā. Vienīgais ievērojamais fragments, kas mums ir no meiteņu dziesmām (partheneion), ir sacerēts meiteņu korim, kuras nesa svēto apmetni uz Artemisa svētnīcu krēslā starp mēness norietēšanu un saules uzlēkšanu. Dikcijas skaidrība un dzejas sentimentalitāte ļauj mums skaidri iztēloties ceremonijas norisi. Alkmans (Alcman) rakstīja, ka viņa priekšteči izveidoja formu deju dziesmām (hyporchema), triumfa dziesmām (paian), dzeršanas dziesmām (skolion) un himnām. Par jūrām - Tesihors (Stesichorus) attīstīja kora liriku 6.gs. sākumā. Viņš stāstīja episkas sāgas, īpaši no Hesioda lirisko poēmu skolas, kuras izcēlās ar savu iztēles krāsainību un stilu. Viņš sacerēja Oresteia izrādi, iespējams, doriešu centrā, no kurienes viņš guva iedvesmu.
            Jonija un Lesba bija individuālās dzejas dzimtene. Visvecākā forma – elēģija bija izpildīta flautas pavadījumā, to izmantoja dažādām tēmām – dziesmās dzeršanai, mīlai, nometnes dziesmās, politiskās dziesmās (stasiotika) un vēlāk - stāstos, veltījumos, epifānijās. 7.gs..laikā p.m.ē Arhilohuss ( Archilochus) no Parosas, Kalinuss (Callinus) no Efesas un Mimnermuss (Mimnermus) no Smirnas sacerēja darbus elēģiskā taktsmērā. Saistība ar hellēnisko bija jambiskajā dzejā. Tā bija tuva ikdienas runas veidam. Jambu izmantoja Arhilohs (Archilochus), vēlāk Simonīds no Amorgas satīras un konfliktu risinājumos. Arhilohs bija veiksmīgāks, pārāks izjūtu paudējs. Piemērs.
“Lai augstie traķieši paņem viņu, šķirtu no viņa draugiem, kur viņš ēdīs verdzības maizi un pilda kausu ar daudziem ļaunumiem, lai viņu paņem sasalušu stīvu, sasietu ar jūras zālēm, zobiem klabot, siekalu noplūdušām lūpām un ķermeni suniski izstiepušos uz sejas Tas ir skats, ko es vēlos redzēt, jo viņš apvainoja mani, viņš, kas bija mans kompanjons.”[7]
            Eoliešu skola, kuru nodibināja Terpanders (Terpander) un Arions no Lesbas, sasniedza kulmināciju 7.gs. p.m.ē. Alkaesa (Alcaesus) un Sapfo personīgajā lirikā. Alkaess rakstīja par politiku, mīlestību, vīnu ar Alkaesa tiešumu, bet lielu lirisku skaistumu. Viņa aristokrātiskā kaisle tika izteikta dzīvā lesbiāņu dialektā. Sapfo smēlās iedvesmu no Afrodītes, no viņas pavadoņu grācijas mūzām, kuras Sapfo dievināja. Lesbosas jaunavas bija uzticīgas. Afrodīte izjuta jaunavu skaistumu, kuru tās veltīja emocijām un mistikai. Viņu jūtīgums un vienkāršība lirikā nav pārspēta ne tajos laikos ne vēlākos. Kad Anaktorija (Anactoria), meitene, ko viņa mīlēja, apprecējās, atstāja viņu sabiedrību, Sapfo to izsaka tiešās bēdās.
“Daži saka, ka visjaukākais uz melnās zemes ir jātnieku, zaldātu, kuģu kompānija, bet es teiktu, ka tas ir tas, kuru tu mīli. Un to ir viegli katram paskaidrot. Helēna, kas ir nepārspēta savā skaistumā, atstāja vislabāko vīru, aizmirsa bērnu un dārgos vecākus, lai sagrautu Trojas slavu, jo mīlas dieviete viņu vilināja un pavedināja. Viegli tiek satracināta līgavas sirds un vieglas kaisles iedvesmota atgādina par Anaktoriju – viņas vieglo soli, viņas mirdzošās acis, ko es labāk skatītu nekā Līdijas kara ratus un zaldātus.”[8]
No šī dzejas posma ir tikai fragmenti, bet tas ir pietiekami, lai mēs varētu izvērtēt Grieķijas dzejas ģēnijus no Jonijas līdz Sicīlijai. Liriskajā dzejā var rast iedvesmu gan pagātnes varoņi,gan tagadnes pārstāvji.
Reliģijas ticība praksē drīzāk izpaudās kā pateicība dieviem, nevis bailes, skaistums antropomorfiskajā mitoloģijā bija saskaņā ar Alkmanu un Sapfo garu. Šajā kopējā dzejā bija jūtams arī individuālo valstu izpausmes un izteiksmes veids. Austrumgrieķijā individuālisms izpaudās Arhiloha un Alkaesa dzejā. Reliģiskā nopietnība iekšzemē deva citu nozīmi un jambiskā dzeja bija Tirtaesa (Tyrtaeus), Solona, Hegnisa (Theognis) rokās. Grieķu valstiņu dzejnieki atšķīrās ar temperamentu, raksturu, bet viens bija kopīgs – viņi visi bija aristokrāti. Aristokrātu laika panākumi bija ievērojamajā dzejā un politikā.
Arī mākslā Grieķu valstis parādīja talantu daudzveidību. Mitoloģiskie mākslinieki iegravēja ainas no cilvēku dzīves, antropomorfiskās dzīves dievišķās koncepcijas. Idejas pamatā bija reliģiskais, dievišķais spēks, kas piešķīra nozīmi laicīgajai pasaulei. Šīs intelektuālās domas meklējamas Milētas - Talesa, Anaksimandra filozofu darbos, lai gan Taless savus astronomiskos priekšstatus esot smēlies no ēģiptiešiem un babiloniešiem, tomēr viņa uzskatu veidotāja esot bijusi grieķu reliģija.
Haoss izdala vienu elementu grupu, saglabājot līdzsvaru vai harmoniju, to adaptējot Orfiskās (Orphism) kustības mērķim.[9][10] Šī orfiskā mācība ir sekojoša – sākumā ūdens un cieta viela sajaucās, lai veidotu dubļus no kuriem laiks dzima kā dzīva būtne, laiks dzemdēja gaisu, haosu, un tumsu un tad radīja gaisā olu, kuru sadalīja divās daļās, lai radītu Phanes biseksuālu dievu. Viņš radīja pasauli no sevis, ar savas meitas Nakts palīdzību, kas vēlāk turpināja Phanes kā pasaules otro radīšanas aktu. Tas notika, kad Zevs norija Phanes un kļuva par pasaules radītāju, titāna radītāju, no kura pelniem radās cilvēks. Maz ir zināms par Talesa filozofiju, ka viņš uzskata ūdeni par oriģinālu substanci, kas satur sevī dzīvi, kustību. Anaksimandrs sāka ar neierobežotu matēriju, kas nav sadalīta daudzumā un sastāvdaļu kvalitātē. No neierobežotā ( apeiron) radās pasaules un tajā tās atgriezās, kad, laikam ritot, sadalījās. Pasaules tika radītas, darbojoties pretējiem elementiem neierobežoti – aukstais un karstais, mitrais un sausais, no tiem aukstā un slapjā elementi apvienojās zemē, kas tīta miglā, bet karstie, sausie elementi veidoja ārējo sfēru, kas veidoja liesmu, kas kustoties saplūda uguns ratos, kas redzams caur miglu kā Saule, Mēness un zvaigznes. Ārējā uguns uzšāva zemes masu, jo zeme atdalījās no ūdens un radās dzīvība no sasildītiem dubļiem. Pirmās dzīvās būtnes bija dzīvnieki, no tām attīstījās dzīvība, cilvēks. Zemei bija cilindrisks veids.
Anaksimandra sistēma bija cilvēka domas triumfs, kas ielūkojās pirmajos fizikas, ģeogrāfijas, bioloģijas pamatos. Viņa teoriju pilnveidoja Anaksimens, kurš noteica gaisu kā pirmo elementu no kura kondensācijas ceļā radās migla, ūdens, cietvielas, bet tvaiks un uguns radās retinājuma rezultātā. Gaiss tīrā formā bija dzīves telpa. Daļa no tā tika ieslodzīta cilvēku, daļa dzīvnieku ķermenī un atbrīvota tikai nāves rezultātā. Milētas filozofijā Visums tika skaidrots kā grupa, kuru pārvalda imanenti principi jeb elementu viela. Pat valsts Solonam ir parādīta kā grupa, ko valda imanents princips – eunomija (Eunomia).
Atbilstoši apstākļiem, antropomorfie dievi veica jaunas funkcijas, pārzināja kādu no cilvēka darbības sfērām, bet vienlaikus iemiesoja kādu no dabas stihijām, pārņēma lielā mērā sīko dievību funkcijas. Saskaņā ar Hēsioda “Teogoniju” olimpiešu cīņā ar titāniem tiek parādīta īsta kosmiska katastrofa, iet bojā vecā mežonīgo spēku pasaule un rodas saprātīga kārtība, harmonija – kosmoss. Olimpiskajiem dieviem un varoņiem ir jācīnās pret dažādiem arhaiskajiem, disharmoniskajiem spēkiem, dēmoniem, kas uzstājas pret Zeva pasauli un tie jāuzvar – Apollonam pūķis Pītons, Persijam – Medūza, Bellerofontam - Himēra, Hēraklam – varoņi u. c.
Senie grieķi neuzsāka nevienu nopietnu lietu, neizzinot, vai dievi to atbalstīs. Dievu gribu grieķi izzināja ar orākulu palīdzību.
Atbilstoši polisas cilvēka mentalitātei, cilvēka attiecībām ar dieviem bija darījuma raksturs: cilvēkam bija stingri jāizpilda kulta priekšraksti, lūgsnās jāizrunā noteiktas formulas, bet dievu pienākums bija uzklausīt un izpildīt cilvēku lūgumu (du ut des pricips). Ja lūgums netika ievērots, cilvēks meklēja vainu sevī, vai nu upuris nav bijis dievam tīkams, vai nav pietiekoši precīzi izpildītas kulta darbības. Bet cilvēks vainoja arī dievu un pat draudēja novērsties no tā un meklēt citu aizstāvi.
Cilvēku un dievu attiecības raksturo vēl kāda parādība. Pēc grieķu priekšstatiem dievi gan bija stiprāki par cilvēkiem, taču grieķu mitoloģijā var redzēt lielu cilvēku - varoņu uzdrošināšanos attiecībā pret dieviem. Viņi uzdrošinājās sacensties ar dieviem spēkā, gudrībā, prasmē, skaistumā, piemēram, Tantals, Sīzifs, Diomēds, Salmonejs, Ikars, Kasiopeja, Psīhe, Arahne u.c., atraidīt dievu mīlestību – Odisejs, Jāsons. Viņi par to tika sodīti, bet fakts ir tas, ka viņi bija to uzdrošinājušies.
Dievi valda pār pasauli, taču tie nav visvareni, jo likteņa lēmumu nevar mainīt pat Zevs.
Grieķu dievi prasīja, lai tos godina, taču viņi nebija greizsirdīgi uz citiem dieviem. Grieķijā nebija noteikti ticības dogmāti
Arī miera tēma izskan seno grieķu sacerējumos. Jau Homēra (8.gs. p.m.ē.) varoņeposos, īpaši “Iliādā”, kurā nedalīti valda kara tēma, kara drosme un kara prasmes slavinājums, grieķu galvenais dievs Zevs nosoda kara dievu Areju, kam “prātā tik ķildas ar briesmīgiem kariem un kaujas”. Vēlāk, 5.gs. pirmajā pusē p.m.ē., vēsturniekam Hērodotam pieder ļoti skaistie kara nosodījuma vārdi: “Miera laikā bērni apglabā savus vecākus, bet kara laikā vecāki apglabā savus bērnus.” Dzejnieks Pindars 5.gs.sākumā p.m.ē. raksta, ka karš ir salds tiem, kas to nepazīst, bet , kas to zina, tam sirds saraujas, karam tuvojoties.
Referātā, galvenokārt, izmantoju vēsturnieka Hammonda savdabīgo grieķu reliģijas skatījumu, jo ar to līdz šim nebiju saskārusies. Varbūt ir kļūdas teksta tulkojumā, tāpēc iekavās norādīju vārdu rakstību angļu valodas tekstā. Hammonda izteiksmes forma ir sarežģīta, izprast vēsturnieka domu gājienu vietām bija ļoti grūti.
           
Izmantotās literatūras saraksts.
1. Ambote A. Senā Grieķija. R.,1998.
2. Rubenis A. Senās Grieķijas vēsture. R.,1998.
3. Hammond N.G.L. A History of Greece to 322 B.C.
4. Meredith B. Mc Guire Religion: The social context, Wads Worth Publishing Company, Belmont, California, 1987.


[1] Skat shēmu 14. lpp.
[2] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546.,169.- 175.p.
[3] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546.,169.p.

[4] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 170 p.
[5] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 170 p.
[6] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 171 p.

[7] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 172 p.

[8] N.G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 173 p.

[9]G.L.Hammond A History of Greece to 322B.C. – Religion and Culture 850 – 546., 174.p.

1 komentārs: