1.
Ventspils
Augstskola
2.
Ekonomikas
un Pārvaldības fakultāte
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Referāts –
tulkojums pārvaldības ētikā
11.
12.
Sirdsapziņa
13.
14.
15.
16.
17.
18.
EPF 3.
kursa students
19.
Dzintars
Līnis
20.
21.
22.
23.
Ventspils
2001
Satura rādītājs.
Ievads............................................................................................................................... 3
Sirdsapziņa – termins, realitāte un izcelsme...................................................................... 4
Komentāri....................................................................................................................... 10
Izmantotā literatūra......................................................................................................... 11
Ievads.
Sirdsapziņa
ir tik vienkārša lieta, par kuru šķiet ka tik un tā jau neko jaunu mēs vairs
neuzzināsim, jo kurš gan ar to nav saskāries un tādā veidā arī iepazinis, ko
tad tā īstenībā nozīmē un kas tā tāda ir, bet kā izradās nav nemaz tik
vienkārši arī ar tik pašsaprotamām lietām. Šis darbs pamatā ir kā tulkojums[1],
jo darba mērķis ir dot iespēju iepazīties ar šāda veida idejām ikvienu
interesentu, bet tā kā nedomāju, ka esmu pietiekošs speciālists šinī jautājumā,
tad nolēmu, ka mērķtiecīgāk būtu, ja es vienkārši iztulkotu šī autora darbu un
tad komentētu un šīs lietas strikti nodalītu, lai lasītājs pats varētu izdarīt
savus secinājumus un iepazīties ar abiem viedokļiem. Piebildīšu, kaut arī tas
manuprāt ir pašsaprotami, ka komentēšu tikai tās vietas, kur mans viedoklis
īsti nesaskan ar tulkotā darba autora pausto. Līdz ar to šim darbam veidojas
loģiskā struktūra, kura sastāv no divām daļām tulkojuma un komentāra.
Vēl tikai
pavisam neliels ievadīšanas pasākums, lai būtu varbūt vieglāk lasīt šo
materiālu, proti, no dažiem avotiem definīcijas:
ü Sirdsapziņa – tikumiskas atbildības jūtas par savu rīcību attieksmē
pret citiem cilvēkiem[2].
ü Sirdsapziņa - sirdsbalss,
sirdsprāts.[3]
ü Afekts – ļoti spēcīgs īslaicīgs
emocionāls stāvoklis; ārkārtīgs uzbudinājums, satraukums.[4]
Tad nu
sāksim ar tulkojumu.
Sirdsapziņa – termins, realitāte un izcelsme.
Jau vispārējā
izklāstā par ētiku autors uzsvēra, cik fundamentāla nozīme ir sirdsapziņai kā
centrālajam objektam gan mācībā par paražām un tradīcijām, gan mācībā par
pareizu rīcību un vēlēšanos (Wollen)[5].
Un, ja tagad, kā jau vairākas reizes ir bijis apgalvots, vadīšana, ar ko
saprotam personālvadību, cilvēku pārvaldīšanu, kura ir neatraujami saistīta ar
vadītāja personību un, ja šādi saprasta vadīšana vienmēr ir arī vadošās
personas personības attīstības spoguļattēls, tad noteikti jāpasaka, ka
personības veidošana ir ļoti cieši saistīta arī ar sirdsapziņas veidošanu –
personības veidošana īstenībā sākas ar sirdsapziņas veidošanu, kas kļūst par
procesu, kurš ilgst visa mūža garumā un no kura nepalīdz atbrīvoties ne kāpšana
uz augšu pa hierarhijas kāpnēm, ne tas, ka cilvēks kļūst vecāks. Personība nav
dots lielums, bet gan uzdevums (, kuru jācenšas sasniegt)!
Autors jau
vairākas reizes ir apgalvojis, ka ētika (kā tāda) nepastāv, bet, ka ir
atsevišķi sistēmu uzmetumi. Tā piemēram, ētiku pilnīgi pamatoti var ņemt arī kā
mācību par cilvēku rīcības motivāciju un šeit paralēli daudziem citiem
faktoriem, lai pamatotu (indivīda) rīcību, nozīmīgu lomu var spēlēt arī
personīgie faktori. Ar personīgo motivāciju jāsaprot ar paražām saistīto
aspektu (rīcības) pamatojums balstoties uz sirdsapziņu un pārliecību
(Gesinnung). Abiem terminiem, kurus tik bieži izmanto kā ikdienā tā arī
politiskajā un uzņēmējdarbības nozarēs, to darot visai neprecīzi un tādā veidā
manipulējot ar šiem terminiem, ir nepieciešams kārtīgs (dziļš) skaidrojums.
Jau no paša sākuma
ir jāpasaka viena lieta, proti, ka mana sirdsapziņa ir tikai un vienīgi mana un
nevar tik vērsta uz āru, tas ir mans īpašums un manai individualitātei nozīmīgi
piederošs. Tādēļ spriedumi un nosodījumi var būt tikai pirmajā personā, tas
nozīmē, ka tas attiecas tikai un vienīgi uz manis paša rīcību un saka man, ko
man darīt, un izvērtē to, ko es esmu izdarījis. Pats par sevi saprotams, ka
mana sirdsapziņa nevar spriest par to, ko kāds cits dara vai ko kādam citam vajadzēja
darīt – bet šeit nekavējoties arī parādās tāds moments, ka (sabiedriskai)
sirdsapziņas brīvībai (brīvai attiecībā uz sabiedrību) tomēr piemīt sociāla
komponente, proti, citas personas lēmuma, kurš balstīts uz sirdsapziņu, pilnīgu
akceptēšana, bez nekādiem “ja nu” vai “bet”, arī gadījumos, kad es to
nesaprotu.
Vēl ir arī otra
priekšnorāde, kas jau ieskandina, pirmkārt, cik lielā mērā reālo, praktisko
“sirdsapziņu” īsti “speciālisti” ir spējīgi izmantot kā perfektu alibi
(aizsegu), lai rīkotos viennozīmīgi amorāli, otrkārt, cik ļoti ir nepieciešama
termina sirdsapziņa “attīrīšana”, ņemot vērā tā daudzināšanas un cildināšanas
empīrisko raksturu. Sirdsapziņas vārdā cilvēces vēstures gaitā ir veiktas
brutālākās un nicinājumu pelnījušās lietas: jāmin tikai Svētās inkvizīcijas
pārstāvjus, kas rīkojās sirdsapziņas vadīti, kad nežēlīgi spīdzināja un
sadedzināja viņiem uzticīgos cilvēkus, vai neskaitāmos ķēniņus, ķeizarus,
vadoņus vai prezidentus, kas rīkojās sirdsapziņas vārdā, kad, sekojot savai
varas kārei un valdīšanas tieksmei, uzstājās un uzstāja par cilvēkus
iznīcinošiem kariem. Arī it kā neizbēgamās ik darbadienas grūtības, sākot no
uzņēmuma kaitīgā klimata līdz pat degradējošai pārcelšanai vai izraidīšanai,
atrod alibi priekšnieku sirdsapziņas lēmumos. Kopumā, raugoties uz vēsturi un
pastāvošo apkārtni un visu, kas ar to ir saistīts, var teikt, ka nekad vēl nav
pastāvējusi tik liela nežēlība vai bezemociju vienaldzība pret citiem vai arī
pret sevi, ka to nevarētu racionalizēt un padarīt par sirdsapziņas bausli – no
šī var secināt, cik spēcīgi un meistarīgi sirdsapziņa pieprasa sevis
nomierināšanu, žēlošanu un nomierināšanu!
Katrs jau būs reiz
piedzīvojis, ka kaut kas iekšā viņu moka un nedod mieru, ja viņš apzināti ir
izdarījis kādu netaisnību, aizvainojis kādu, izsmējis vai pazemojis. Šinī
gadījumā sirdsapziņa uzstājas kā ļaunā
sirdsapziņa, kā vainas, kļūdas apziņa – ar šo sirdsapziņas veidu kļūst
skaidrs, ka cilvēks ir savas pagātnes līdzzinātājs. Tradicionāli šo sirdsapziņu
sauc par “atskatošos” vai “sekojošo sirdsapziņu” (conscientia consequens), un
par tādām dēvē tās rīcības (un izturēšanās), kuras mēs veicam vai esam
paveikuši. Šādai sirdsapziņai nepieciešams maigums un žēlošana vai arī visa
vēršana par labu, lai tā atkal kļūst par labu, nomierinātu sirdsapziņu un nevis
paliek par permanentu apsūdzētāju – Kants šinī sakarā runā par sirdsapziņu kā
par “iekšējo tiesu”.
Iepriekš secinošā vai uz priekšu
raugošā sirdsapziņa (conscienta antecedens) “saka” mums, pirms mēs pieņemam
lēmumus, kāds izturēšanās vai rīcības veids būtu morāli pareizs. Tā, tātad ir
vērsta uz nākotnes darbībām, brīdina un aptur lēmumu pieņemšanas spontānumu,
tomēr vienlaicīgi arī pozitīvi noskaņo rīkoties (uz rīcību). Šinī sakarā
ir minams Sokrāts, kas runā par kādu iekšēju balsi, par savu “dēmonu”, tātad
par kaut ko dievišķu un dēmonisku; viņš drīzāk mirtu, tā viņš uzstājas tiesas
priekšā, nekā atteiktos no savas sabiedriskās filosofiskās un audzinošās
darbības, jo attiecībā uz šo lietu viņam ir vairāk jāklausa Dievam, nevis
cilvēkiem, un tādējādi, šinī gadījumā, viņš nevarot pakļauties valstij.
Iepriekšsecinošo sirdsapziņu var uztvert kā instanci, kas iepriekš novērtē, vai
kāda rīcība ir pareiza vai nepareiza, vai kaut kas ir jādara vai nav jādara.
No augstāk minētās
diferencēšanas varam secināt sekojošo, proti, ka tika runāts no vienas puses
par balsi un no otras puses – par apziņu .
Modernajā
filosofijā sirdsapziņa vairs netiek uzskatīta par īpašu socializācijas
izpausmi, kā to pamatoti pieņem psihoanalīze, balstoties uz savu sirdsapziņas
rašanās kā “Pār-Es” teoriju. Tā drīzāk ir personalizācijas un
individualizācijas izpausme. Ja Haidegera (Heidegger) sirdsapziņa ir esamības
sauciens uz sevi, kas, atrodoties neīstenībā, sauc uz esamību un īstenību, tad
saskaņā ar Karlu Jaspersu (Karl Jaspers) tā nav Dieva balss, tomēr no tās
izriet transcendence (kaut kas neaptverams, nesaprotams): sirdsapziņā mani
uzrunā kāda balss, kas esmu es pats. Tā ir mūsu patiesā “es “ balss, kas mūs no
vienas puses sauc atpakaļ mūsos pašos, no otras mudina mūs kļūt par tiem, kas
mēs pēc iespējas esam – ir jāatceras mūsu personības veidošana (kļūsti tas, kas
tu esi).
Tagad mēs saprotam
arī to, ko autors, uzsākot runāt par sirdsapziņas problēmu kompleksu, teica,
proti, ka personības veidošana ir cieši saistīta ar sirdsapziņas izveidi – tā
sākas ar sirdsapziņas veidošanu. Sirdsapziņā es distancējos no sevis – tik
ilgi, kamēr es sevi apjēdzu nevis kā kaut ko gatavu, tikai tagad esošu un tikai
tagad pastāvošu, bet gan kā uzdevumu, kas sākumā ir jāsastāda, un tas notiek
visas dzīves garumā.
Sirdsapziņa kā mūsu
patiesā “es” balss un arī kā mūsu morālās pieredzes dzīvē, mūsu intereses par
mums pašiem un mūsu integrācijas izpausme ir tādējādi mūsu personības, ne tikai
mūsu sapratnes reakcija, tai ir arī afektīva kvalitāte, jo mēs izjūtam arī mūsu
iekšējas piekrišanas, pareizuma un saskaņas sajūtu, ja mūsu rīcības, domas un
emocijas ir radušās mūsu personības pieprasījuma rezultātā. Tādējādi mūsu
sirdsapziņa ir cieši saistīta ar mūsu dziļāko būtību, tā mūs kaut kādā veidā padara
par tiem, kas mēs esam; mēs ietekmējamies no tās, un nepastāv nepieciešamība,
lai mēs šo ietekmēšanās procesu apzinātos. Ērihs Fromms (Erich Fromm) nosauc to
ļoti skaisti, proti, sirdsapziņa esot mūsu integritātes sargs.
Sadzirdēt
sirdsapziņas balsi un saprast tās valodu nav viegls uzdevums, jo vairums
cilvēku šodien un šinī sabiedrībā, kā arī kultūras vidē vairs neprot
ieklausīties sevī (tā vietā viņi ir iemācījušies klausīties neskaitāmās balsīs,
kas nāk no pārlieku lielā daudzo mēdiju piedāvājuma), kā arī tādēļ, ka cilvēks
vienkārši vairs nav spējīgs būt vienatnē ar sevi – bailes būt vienam viņš labāk
aizvieto ar stresa pilnu un triviālu sabiedrību un tādējādi viņš atsakās no
iespējas parunāties ar sevi, satikt sevi, ieklausīties sevī. Līdz ar to viņš
ignorē arī savu sirdsapziņu, savā ziņā viņš dzīvo otršķirīgu dzīvi, vairāk vai
mazāk ļaujot visu noteikt ārējiem un svešiem apstākļiem, – nevis apzināti
dzīvojot un eksistējot pašam, brīvi un atbildīgi pārņemot vērtības, kas nosaka
viņa rīcību, un veicot uzdevumus, kas ir viņa pienākumos vai kas ir saistīti ar
personām, kas viņu mīl, – tā neizpaužas personība, tādā veidā nekas netiek
darīts morālas, uz vērtībām orientētas un nobriedušas personības attīstībai.
Autors uzskata, ka
nekas tik ļoti nepalīdz personības izveidei kā spēja sadzirdēt sirdsapziņas
balsi. Tā ir ne tikai sauciena vieta, kurā tā aicina mūs uz kādu rīcību, bet
gan tā vienlaicīgi ir arī sauciena saņemšanas, vieta , vieta, kur mēs
apzināmies to, uz ko tiekam aicināti. Metaforiski formulējot (E. Lukas), tā ir
kā tranzistors, kas uztver noteiktu frekvenču nedzirdamus viļņus un pārvērš tos
par dzirdamiem tiem, kas grib dzirdēt un kam tie ir jāsadzird. Tas, ko tā
saņem, ir “pats par sevi labais”, bezgalīga ētika, un tas, ko tā nodod tālāk, ir
“pats par sevi labais priekš manis”, kā par to ir rakstījis Makss Šēlers (Max
Scheler).
Augstāk runāju par
vienu no momentiem, par apziņu, kas jau slēpjas sirdsapziņas jēdzienā un tas
parādās arī latīniskā vārda Con-scientia saknē. Balstoties uz līdzšinējo
sirdsapziņas sapratni no šīs iekšējās balss es saņemu informāciju par sevi,
informāciju par manas dzīves veiksmēm un neveiksmēm; tomēr tā nav abstraktas
domāšanas apziņa, tai piemīt, kā jau teikts, afektīva kvalitāte un tā drīzāk
atrodas iekšējās sajūtās, intuitīvās uztveres sfērā. Ja sirdsapziņa sniedz mums
informāciju arī par mūsu dzīves mērķi, par mūsu personīgi individuālo ceļu un
par tiem principiem, ar kuru palīdzību mēs tos varam sasniegt, tad ceļam šī
mērķa sasniegšanai ir jābūt tikai un vienīgi meditatīvam, vismaz ne tādam, kas
pacieš modernā laikmeta steigu, virspusīgo izklaidību un nervozo stresu.
Viduslaiku
sholastiķu filosofija, pēc manām domām, pamatoti izšķir starp Conscientia un
Synteresis, kas veido vispārīgo vērtību apziņu – tā savā ziņā ir dabisks
cilvēka īpašums (Habitus naturalis), kas cilvēkam ir iedzimts un kas sniedz
viņam spēju saskatīt vērtības. Tādējādi viņš var kaut ko novērtēt par vērtīgu
un pareizu, viņš var gribēt labu. Conscientia šinī diferencēšanā būtu jāuztver
kā situācijas sirdsapziņa, pamatojoties uz kuru ikdienā tiek pieņemti lēmumi,
kurus ietekmē vispārīgā vērtību apziņa. Šī vērtību pamatapziņa, šī orientācija
vērtībās un to iesaistīšana tradicionālajās normās, kas pamatā nav nekas cits
kā iedzimtas, saglabātas, iesakņojušās vērtības, ir raksturīgas vadošai
personībai – tagad sapratīs, ko autors domāja ar augstāk minēto apgalvojumu par
to, ka orientācija tradīcijās ir konstruktīvas sirdsapziņas izveides, kā arī
iekšēja seismogrāfa izveides un tradicionāli vērtīgā attīstības rezultāts.
Morālo vērtību, normu un principu iekšēja apziņa un apzināta un atbildīga šīs
apziņas pielietošana veido ētikas spēju, vadītāja ētikas kompetenci.
Tomēr rodas
jautājums – no kurienes rodas šīs vērtības, ja mēs izslēdzam iespēju, ka tās
kopā ar personas esamību pieder cilvēkam kā attīstīties spējīgi pamatlielumi,
un ja mēs apgalvojam, ka sirdsapziņa kā ”Dieva balss” nav nekāda balss, kas nāk
no Bībeles, bet gan tā nāk no cilvēka iekšējās būtības? Tas ir jautājums par
sirdsapziņas rašanos, balstoties uz kuru psihoanalītiskajās skolās un arī
socioloģijā tika veidotas teorijas, kas pamatā uzsver sirdsapziņas sociālo
izpausmi un sirdsapziņā saskata sociālo normu pārņemšanas formu.
Jaunākajā
psihoanalīzē, piemēram Fromma sekotāji, paldies Dievam, tomēr sliecas uz
sirdsapziņas dubulto funkciju, no vienas puses tā ir humānā sirdsapziņa –
labāks ir personīgās sirdsapziņas jēdziens – kā personīgā balss, kas katrā
cilvēkā runā ļoti individuāli, un no otras puses tā ir autoritārā sirdsapziņa
kā ārējas autoritātes padarīšana par iekšēju. Pēdējais atbilst tam, ko Zigmunds
Freids (Sigmund Freud) apraksta kā “Pār-Es” – īstenībā un par nožēlu vairums
cilvēku sirdsapziņa piemīt šinī formā, un to var apzīmēt kā vairāk vai mazāk
nekritisku sistēmisko normu pārņemšanu (no vecākiem, skolas, valsts,
sabiedrības, baznīcas utt.): Cilvēks ir heteronoms (viņu iespaido no ārienes),
viņš nav autonoms vai arī ir tikai ierobežoti autonoms – viņam ir konvencionāla vai funkcionāla sirdsapziņa.
Sekojot
socioloģiski psiholoģiskai sirdsapziņas analīzei, cilvēkam sirdsapziņa
izveidojas jau agrā bērnībā, un, proti, identificējot sevi ar savu vecāku Es,
kurā bērns (zīdainis) iepazīst saskarsmi ar pasauli un ar “Pār-Es”(Freids) kā
sabiedrisko normu nesēju. Bērns pārņem vecāku “instanci” ar tās personīgo
autoritātes prasību un ar visām tai piederošajām vērtībām, vērtējumiem un
normām, baušļiem un aizliegumiem, kas ir viņa piemērs un vadmotīvs, viņš to
pārņem sevī iekšā, piesavinās, un tas bērna “Es” pievieno pārsvarā pārāk
spēcīgu “Pār – Es”, no kā var rasties konflikti, kas nereti noved pie kļūdām,
nervu stresiem, atstumšanas kā aizsardzības izturēšanās.
Katrā gadījumā
bērns iepazīst “Pār-Es” kā iekšēju kontrolinstanci, kurai viņam ir jāpakļaujas
un no kuras viņš var vēl mazāk aizbēgt, kā no ārējās autoritātes, jo nejūtas
jau atbildīgs pret kaut ko vai kādu, kas atrodas ārpusē, bet gan pret kaut ko,
kas ir pašā iekšā, pret sirdsapziņu kā pret iekšā izveidotas autoritātes balsi
– šādu sirdsapziņu varētu nosaukt par iekšējas tiesas sirdsapziņu (Kants), kurā
rodas vainas apziņa un bailes, ja pārņemtajam normu kodeksam neatbilst baušļi
un aizliegumi.
Sirdsapziņas
izveidošana kā drošības un regulēšanas orgāns piemērotai uzvedībai var
attīstīties normāli, ja vēcāku – bērnu attiecībās valda sākotnēja uzticēšanās
un ja ģimenē valda pastāvīga mīlestība. Parasti gan tomēr bērna pieredzē atstāj
iespaidu bezpalīdzīga atstumšana un bailes no atšķiršanas un atstāšanas, kas ir
par iemeslu sirdsapziņas bailēm kā bailēm no “izslēgšanas no bara” (Freids) un sliktai
sirdsapziņai kā bailēm no “Pār-Es” instances soda un dusmām.
Autoritārā
sirdsapziņa var tikt iepazīta kā nežēlīga un visu zinoša, tomēr arī kā
pastāvīgi sodoša instance, kuras stiprākais un briesmīgākais ierocis atrodas
vainas apziņā. Jo autoritārāku audzināšanu bērns ir ieguvis, jo biežāk bērna
griba ir lauzta, jo ātrāk tiek pastiprināti sirdsapziņas baiļu simptomi, kas
ved pie patoloģiskām parādībām, kas izpaužas cilvēka mētāšanā starp no vienas
pārmērīgu vainas apziņu un no otras puses neskaitāmām aizliegtām vēlmēm, ka
viņš izsmeļ sevi, klausot piespiedu neirozes skrupulozo sirdsapziņu.
Katrā gadījumā ir
nopietni jāskatās uz briesmām (risku), kas var rasties, audzinoši ietekmējot
bērna sirdsapziņas izveidi un novērst tās sirdsapziņas iezīmes, kas nav
konstruktīvas, bet gan virza uz stingru, tikai uz aizliegumiem orientētu – vai
arī uz šauru, uz kādas vienas normas piespiedu izpildīšanu, piemēram šķīstības,
– vai arī uz pārāk stūrgalvīgas sirdsapziņas izveidi.
Pēdējais piemērs
rāda par traģisku apzīmējamu bērna atkarīgu no viņa autoritārās personas –
vēlāk tā var būt atkarība no laulātā drauga, no partijas, šefa, valsts aparāta,
baznīcas. Tā bērns dzīvo pastāvīgās bailēs tikt sodītam, nepievēršot viņam
uzmanību: Es esmu paklausīgs – tikai tad un tāpēc es patīku; es nepaklausu –
tad esmu nopelnījis sodu un mīlestības atņemšanu, tas vairs netiek akceptēts.
(Saistībā ar vadītāja sociālās kompetences iztirzājumu jāsaka, ka tieši šinī
audzināšanas brīdī tiek pieļautas lielās kļūdas, kas aprok elementāro cilvēka
pamatsajūtu, viņa pašvērtības sajūtu un īstenībā neļauj tai rasties un
ieprogrammē pārdomu pilnu domāšanu par paveikto: es kaut ko paveicu – tāpēc
tieku akceptēts, tāpēc es sevi varu pieņemt.)
Dzīvot ar stingu
“Pār Es” nozīmē pastāvīgi būt atkarīgam no identifikācijas attiecībām. Šādi
cilvēki ļoti ietekmējas no apkārtējās vides, viņi neuzdrīkstēsies paši pieņemt
lēmumus, nepavisam ne tādus, kas nostāda viņus pretrunā ar viņu autoritārām
personām un kuru cena ir viņu mīlestības, simpātijas vai cieņas zaudēšana. Viņi
ir nepatstāvīgi un viņus vienmēr ir jāvada, viņiem īstenībā ir nepieciešama
tradicionāla aizbildniecība. Attiecībās ar savām autoritātēm viņi ir
nepilngadīgi piekritēji (“Jā teicēji”), pretīgi oportūnisti. Bērnībā iegūtā
beznoteikumu pakļaušanās kādai autoritātei signalizē par personīgās cieņas
trūkumu, un šādus cilvēkus ir viegli novirzīt no mērķa, pārvērst par līdzekli,
viņi ir nekritiski kādas virsvaras instrumenti, vai tā būtu kāda valsts
ideoloģija vai institucionalizēta konfesijas draudze (Baznīca) – tas nav nemaz
tik rets patoloģiskas sirdsapziņas deģenerācijas (izvirzīšanas) gadījums kā
ekleziongēnā (kristīgās baznīcas mācības) neiroze, kas izpaužas pārspīlētā
vainas un parādu bailēs attiecībā uz neskaitāmajām baznīcas instanču normām, baušļiem
un sankcijām un kā beznoteikumu paklausība un kalpošana iestādei ( attiecībā uz
šo var izlasīt Eižena Drevermana (Eugen Drewermann) “Kleriker”).
Šāda sirdsapziņa kā
stūrgalvīgs “Pār Es” ir funkcionāla sirdsapziņa, kas liek kādai personai
nekritiski un bez atbildīgas pārbaudes īstenot sistēmas intereses – tā ir
ideoloģiska sirdsapziņa, kas uzstājas funkcionālās sirdsapziņas veidolā, pie
kam personīgā atbildība un personīgais cilvēciskais iespaids par situāciju tiek
noklusināti par labu pakļautībai kādai politiskai vai reliģiskai, vai
ekonomiskai instancei.
Domāju,
saistībā ar šo sirdsapziņu kļūst “saprotamas” visas tās neģēlības cilvēces
vēsturē, kas tikušas īstenotas it kā sirdsapziņas vārdā, - tā ir pavēļu
īstenošana, klausīšana pavēlēm, kas ļauj šaut uz cilvēkiem, kā likums pavēl!
Par sistēmu aģentiem – un to ir daudz vadītāju vidū – autors sauc tādus
interešu īstenotājus, kurus pastāvīgi vada sistēma un sistēmas intereses un
mērķi. Sistēmu aģenti ir pārņēmuši kādas sistēmas normas un vērtības, kas ir kā
viņu “Pār Es” kolektīva persona un neapstrīdama autoritāte, un tādējādi
psihiski padarījuši tās par savām tik spēcīgi, ka vairs nepamana svešo
orientāciju. Viņi īsteno savas personīgās intereses, orientāciju, vajadzības,
emocijas kolektivizētās dzīves pasaules procesā tā, ka vienlaicīgi viņi dzīvo
otršķirīgu dzīvi, to neapzinoties.
Sirdsapziņas
audzināšana būtu jāapdomā pārsvarā brieduma fāzēs, kad jānoārda tēva tēla
virsvadība un augošajam jāatbrīvo ceļš uz patstāvību un spēju kritizēt. Ir
jāmāca diskutēt ar sirdsapziņu, ar tām sfērām, kas, balstoties uz vairāk vai
mazāk autoritāru svarīgo personu ietekmi uz bērna piedzīvojumu pasauli, ir
radījušas, izveidojušas un raksturojušas “Pār Es”. Aizstājot infantilo
sirdsapziņu ar personīgo, ir jāmāca pārvarēt sirdsapziņas konfliktus, bez tā
dzīvē nevar iztikt, tie varētu būt, piemēram, konflikti starp personīgo
(seksuālo) dzīvi un sabiedriskajām normām vai konflikti starp patērētāju
prasībām un godīgumu.
Ētiskā kompetence -
to ir vērts atkārtot – konstruktīvas sirdsapziņas izveides rezultāts. Ko tas
nozīmē?
Ja tradicionāla vai
personīga (pēc Fromma: humānistiska) sirdsapziņa, izņemot autoritāru,
funkcionālu, konvencionālu “Pār Es” sirdsapziņu – pieprasa orientāciju uz paša
pārņemtām vadošām vērtībām, kas var būt pretrunā ar tām, kas ir pārņemtas no
“Pār ES” sistēmas vērtībām (vecāki, ģimene, skola, baznīca), tad tādu
sirdsapziņas izveidi varētu nosaukt par konstruktīvu, kas augošai personai
droši sniedz informāciju par vadošām normām, tātad, nebaidoties no soda un bez
vainas apziņas, saskatot šinīs normās ko vērtīgu un nepieciešamu. Ētika uzrodas
jau agrā audzināšanas stadijā tad, kad tā noder vērtību apziņas pamodināšanai –
ētiska rīcība tiek īstenota ētiskās vērtībās, un cilvēks, kurš mācās atpazīt
ētiskas vērtības un cenšas tās īstenot, ir vērtības saskatošs cilvēks. Autors
uzskata, ka pareiza apiešanās ar vērtībām nozīmē arī pareizu (un arī
atvieglotu) normu pielietošanu, jo – to ir vērts atkārtot – normas ir drošas,
saglabātas un iesakņojušās vērtības.
Iepriekš minētais
infantilās sirdsapziņas dzēšanas (jeb aizstāšanas) process ar personīgo
sirdsapziņu – dažiem tas vispār nekad nenotiek, citiem tas ir uzdevums dzīves
garumā – vienmēr norisināsies kā konfliktiem bagāta un sāpīgām diskusijām
pavadīta cīņa par atbrīvošanos no un par kritisku visa “Pār Es” kodeksa
uztveri. Tā varēs būt arī cīņa par jaunu un brīvi izvēlētu un personīgi
atbildētu vērtību priekšstatu un agrākās ar normām saistīto vecāku, skolas
sabiedrības un baznīcas instanču vērtību pasaules akceptēšanu. Tikai no bailēm
brīvs vērtību un normu piedāvājums, tikai bezbailīga informācija par normām un
vērtībām ļauj fiziski veselam cilvēkam atrast ceļu uz personīgo sirdsapziņu, jo
tas ir iespējams tikai no bailēm brīvā atmosfērā un, ja izdodas kritiski
diskutēt ar bērnībā un jaunībā uzzinātām un pārņemtām sirdsapziņas sfērām un
arī atbrīvoties no ārējas ietekmes, piemēram, ar kādas institucionalizētas
baznīcas vērtējumu palīdzību, tad tā sirdsapziņu saista ar it kā dievišķām, uz
pozitīvo virzītām, jurisdikcijā (grēksūdzes praksē) reglamentētām normām, no
kurienes izriet pārkāpumu un pretēju rīcību gadījumos (pretapaugļošanās
līdzekļi, aborts) pastāvīga vainas sajūta.
Vadītāja ētiska
izturēšanās būs jāatpazīst konstruktīvas sirdsapziņas izveides augļos. Tas
nozīmē, individuālas personīgas sirdsapziņas attīstība ļauj ieraudzīt savu
vērtību apziņu, vērtību sajūtu, uzskatu, kas iegūts no vērtību atpazīšanas un
pārņemšanas, kā sava veida pieraduma izturēšanos, balstoties uz kuru tad arī
tiek pieņemti lēmumi dažādās situācijās. Ja mēs augstāk rakstītajā tikumu
uztvērām kā virzību pareizai rīcībai, tad tagad mēs vara definēt uzskatu kā
pamata gribas virzīšanu un konstanti pastāvīgu rīcību, kas ir mūsu izturēšanās
un darbību pamatā. Ja šis uzskats principā ir ētiski orientēts un balstīts uz
to, ko mēs nosaucām par paradumiem, tad vadītājs nevarēs kļūt par sistēmu
aģentu ar tīri funkcionālu sirdsapziņu, kas nekritiski iesaistās kādas sistēmas
sistēmai tipiskās darbībās, vai tā būtu valde, vai uzraudzības padome, vai
iestāde vai kāda cita komanda vai komisija.
Konstruktīvas
sirdsapziņas izveide bez šaubām ir būtisks faktors vadītāja ētikas spēju
izveidē. Pirms autors pāriet pie nākošā, autors uzskata par svarīgu, vēlreiz
vismaz vispārīgi noteikt to, kas ir sirdsapziņa: saskaņā autora pētījumiem ar
sirdsapziņu var apzīmēt:
-
subjektīvo labā un ļaunā apziņu,
savas rīcības un izturēšanās vai neizdarības tradicionālās vērtību pazīšanu kā
iedzimto vispārīgo vērtību apziņu;
-
to psihisko instanci, kurā ir
iesakņojušās cilvēka rīcību vadošas vērtības, tā ir skaidra vērtību un normu
apzināšanās (synteresis) un pēc R. Leja (R. Lay) – vienlaicīgi tā ir pārveides
instance, kas ētiskās normas pielieto praktiskās situācijās, pārbaudot
situāciju prasību raksturu un izvērtē situācijas pieprasīto rīcību vai
neizdarību morālo vai tradicionālo kvalitāti.
-
Sirdsapziņa ir mūsu patiesā Es
balss, tā ir mūsu personības reakcija, un tādējādi sirdsapziņas izveide ir arī
mūsu personības attīstības mēraukla un otrādi.
Komentāri.
Teikšu, ak ir visai grūti kaut ko teikt par augstāk rakstīto tulkojumu,
jo tas ir visai sapiņķerēts un grūti uztverams – vācu skolas garā. Plaši ir
pazīstami vācieši ar savām sarežģītajām teikumu konstrukcijām, bet filosofijā
tas izpaužas vēl spilgtāk. Savukārt vienkārši uztveramajās lietās bija grūti
saskatīt kādus jautājumus, kur gribētos iebilst. Uz mirkli samulsumu un
apjukumu radīja tas, kad izlasīju, ka sirdsapziņa ir iedzimta, bet tad to visu pārlasot sapratu, ka runa ir par
viduslaikiem un to, ka šeit varētu būt runa par priekšnosacījumiem tam, lai
sirdsapziņa varētu attīstīties un veidoties, bet tas jau ir cits jautājums.
Tomēr neskatoties uz visu iepriekšteikto ir viens jautājums, kur es kā
pārvaldības nodaļas students tomēr atļaušos uzreiz nepiekrist un varbūt parādīt
šo jautājumu arī no otras puses.
Tātad, runa ir par sistēmas aģentiem kā tos nosauca Berhards Grimms.
Viņš saka, ka cilvēki bieži mēdz aizrauties ar darbu un personificē sevi ar šo
uzņēmumu vai amatu, kas izpaužas tā, ka viņi jau jauc savas intereses ar uzņēmuma
interesēm. Tomēr, šeit ir kāda nianse, kas šo izteikumu un apstākļus maina pēc
būtības. Tas ir tā, ka jebkurš vadītājs ir saistīts ar to vietu, kur viņš
strādā un pirmkārt jau viņa ieņemamais amats ir apdraudēts vai pareizāk sakot
kļūst apdraudēts, ja viņš nerūpējas par savu uzņēmumu vai pienākumiem, jo, ja
viņš nav īpašnieks, tad viņu atlaidīs no darba, bet ja viņš ir īpašnieks, tad
viņš bankrotēs un atkal būs bēdīga situācija. Pie tam, ja darbu zaudē tādēļ, ka
savus pienākumus veic slikti vai pavirši, tad arī nav viegli atrast citu darbu.
Tie ir tīri finansiāla rakstura apsvērumi, kas liek vadītājam veikt savus
pienākumus ļoti cītīgi un rūpēties par uzņēmumu un tā interesēm kā par
sevis paša interesēm. Es pat gribētu
teikt kaut ko vairāk – šie cilvēki nav identificējušies ar savu darba vietu un
tādēļ nespēj nošķirt savas intereses no uzņēmuma interesēm, tieši otrādi, viņu
intereses sakrīt pilnīgi perfekti, jo, ja uzņēmumam ir labāk tad arī tā
darbiniekam ir labāka situācija kaut vai tikai no tā viedokļa, ka viņam ir
lielāk stabilitāte un tas nav maz.
Šeit it kā varētu jau likt arī punktu, bet manuprāt šeit ir vēl viens
tāds knifiņš, ja tā drīkst izteikties, kuru šeit būtu jāņem vērā. Proti, šie tā
saukti sistēmas aģenti noteikti, ka biežāk būs sastopami, augstākajos vadības
līmeņos un nevis zemākajos. Kāpēc? Tas tādēļ, ka šiem cilvēkiem ir nevis tikai
šis faktors, ka viņi ir atbildīgi savā priekšā no šī jau aplūkotā finansiālā
viedokļa, bet tie vēl ir saistīti ar uzņēmumu tanī ziņā, ka viņiem ir pakļauts
personāls un viņi zina, ka, ja viņi slikti strādās un nerūpēsies par šī
uzņēmuma interesēm, tad stāvoklis tanī pasliktināsies un viena no pirmajām
lietām, kas ir novērojama, ir tā, ka tiek meklētas izmaksas, kuras varētu
samazināt un tās parasti atrod darbinieku algās, kur atlaižot darbiniekus var
samazināt izmaksas. Bet, lai cik dīvaini vai neticami tas arī neizklausītos,
vadītājiem nepatīk atlaist savus darbiniekus. Tur ir jāsaskaras ar negatīvām
emocijām un tas ir tas no kā indivīds sevi cenšas pasargāt. Turpinot šo
aizsākto tēmu par personālu un darbinieku atlaišanu, gribētos piebilst, ka tas
viedoklis, kas rodas skatoties uz to, ka vadītāji atlaiž darbiniekus vieglu
roku tikko ir problēmas un viņiem nav nekādi ētiski apsvērumi par to, ka tiem
cilvēkiem mājās ir bērni un ka tos būs jābaro un darbu ir grūti. Bet vai kāds
arī padomā par to, ka šiem cilvēkiem ir jāatbild par tiem cilvēkiem, kuri
paliek pie viņiem strādāt, ka viņiem jādomā, lai labāk atlaižot vienu cilvēku
var paglābt varbūt desmit no tā, ka viņi paliek bez darba?! Cik bieži tas tiek
pateikts, cik bieži viņus kāds atbalsta šajos grūtajos, es pat teiktu
izšķirošajos momentos, kad ir jāpieņem lēmumi? Viņi taču ar šiem lēmumiem ir
izcīnījuši to, ka palikuši cilvēki varēs turpināt savu darbu. Jo vai būtu
ētiski ļaut dažu indivīdu dēļ atstāt bez līdzekļiem tik daudz citus? Smags
jautājums.
Tagad gan varbūt arī īsumā viss, ko vēlējos pateikt sakarā ar šo
tulkojumu. Vienīgi gribas vēl teikt, ka tas bija diezgan interesanti iepazīties
ar Berharda Grimma domu gājienu.
Izmantotā literatūra.
1. Berhard A. Grimm, Ethik des Fürens, Ausburga, tipogrāfija “Edition seminar“
2.
Latviešu valodas vārdnīca, Rīga,
tipogrāfija “Avots”, 1998.g.
3.
Grīnberga u.c., Sinonīmu vārdnīca,
Rīga, tipogrāfija
[2] Latviešu valodas vārdnīca, 733. lpp. Rīga, tipogrāfija “Avots”, 1998.g.
[3] Grīnberga u.c., Sinonīmu vārdnīca, 382. lpp. Rīga, tipogrāfija
“Avots”, 1998.g.
[4] Latviešu valodas vārdnīca, 19. lpp. Rīga, tipogrāfija “Avots”, 1998.g.
[5] Iekavās ir teksts oriģinālvalodā, manas piebildes vai interpretācijas,
labākai teksta izpratnei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru