Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības
augstskola
Referāts estētikā "Skaistums -
septītais pasaules brīnums, jeb eseja par to, kā Austrumu gudrie joprojām
strīdās par to, kas tas īsti ir".
Ievads
Šo tematu izvēlējos tādēļ, ka tieši vārds
«skaists» daudzus domātājus, filozofus, skaistuma ekspertus ir burtiskā nozīmē
«iedzinis strupceļā».
Vēl jo vairāk – jo sistemātiskāk kāds
mēģina noformulēt vārdu «skaistums», jo viņam aizvien vairāk sāk likties, ka
viņš var dot simtiem formulējumu, bet patiesais skaistuma «es» tā arī paliks
pāris vārdos vai gluži pretēji – memuāros, aprakstīts.
Cik labi, ka neesmu, piemēram, filozofs.
Tad šis darbs noteikti būtu vismaz uz pāris 1000 lpp. Darbā par skaistumu es
varu izteikt tikai savu subjektīvo viedokli, kā arī papildināt savas domas ar
grāmatu citātu palīdzību. Tomēr šaubas vai arī šāds savienojums gala rezultātā
sniegs kaut cik konkrētu atbildi – kas ir skaistums un kāda tam ir nozīme visās
dzīves sfērās, paliek. Es (kā jebkurš cits) spēju tikai savā aspektā traktēt skaistumu.
Vēl viens moments, ko konstatēju lasot
grāmatas par skaistumu ir tas, ka arī slavenu domātāju grāmatās minētais
jēdziens apspēlēts no neskaitāmām šķautnēm, tomēr konkrēta formulējuma nav. Ja
ir, tas izklausās, atvainojos, dumji, jo ko tik netveramu ielikt rāmjos un
uzrakstīt formulējumu, nav iespējams. Uz jautājumu: «Kas ir skaistums?» var
atbildēt tā radītājs. Kurš gan tas varētu būt?
Mūža noslēpums – skaistums
Ar ko skaistums cilvēku pārsteidz un rada
viņā izbrīnu? Un kāpēc saskarsme ar skaistumu atstāj uz viņu tik spēcīgu
iespaidu? Šo jautājumu var uzdot arī plašāk: kāpēc vieni apkārtējās pasaules
priekšmeti un parādības cilvēkā izraisa prieku un apbrīnu, bet citi turpretim
modina protesta garu, rada negatīvu attieksmi? Patiešām, dzīvē mēs sastopamies
ne tikai ar skaisto, bet arī ar neglīto, netīkamo. Jūtas, kuras mēs izbaudām,
abos gadījumos ir estētiskas jūtas, tikai, kā mēdz teikt matemātiķi, ar
pozitīvu un negatīvu zīmi. Skaistuma pasaulei pretstatā ir neglītuma pasaule,
taču savu attieksmi kā pret vienu tā pret otru mēs saucam par estētisku
attieksmi. Kādas reālās īstenības īpašības un īpatnības vienā gadījumā ir –
saistās ar skaistuma izjūtu, bet otrā – ar neglītuma izjūtu?
Cilvēki jau senos laikos ievēroja, ka
nekārtība, nesakoptība izraisa negatīvu reakciju, atstāj atbaidošu iespaidu.
Turpretim kārtība, samērīgums un saskaņa ietekmē pozitīvi, rada patīkamu
iespaidu. Nekārtību, bezjēdzību senie grieķi apzīmēja ar vārdu chaos, bet
kārtību, saskaņu un visuma harmoniju – ar vārdu kosmos. Par pirmo kāda
priekšmeta vai dabas paradības skaistuma pazīmi viņi uzskatīja visu veselā daļu
sakoptību, t.i., harmoniskumu. Harmonija ir priekšmeta ārējā veidola attīstība
tā iekšējam saturam, tā ir visu veselā daļu saskaņotība, organizētība. Šādā
nozīmē cilvēki harmoniju uztver kā pirmo skaistuma noteikumu un pozitīvu
dzīvības īpašību. Tur, kur harmonija tiek izjaukta, kur zūd saskaņa, sākas
novīšana un gala rezultātā iestājas nāve. Koka lapa, piemēram, iepriecina
cilvēku ne tikai ar savu smalko, sarežģīto rakstu, bet arī ar zaļo krāsu –
dzīvības pazīmi, taču šī pati lapa izraisa gluži citādas jūtas, kad ir novītusi
un sakaltusi. Tātad harmonijai kā priekšmeta vai parādības pilnveidīguma un
dzīvotspējas liecieniecei ir kaut kāds paviršam skatienam slēpts pamats. Kas ir
šis pamats?
Skaistums laikmeta griežos
Jau atverot tādu garīgo vērtību augstāko
apkopojumu, kā Bībeli, atliek secināt, ka Visaugstākais sākotnēji vēlējās radīt
pasauli, kura neapšaubāmi būtu skaista. Viss, kas aprakstīts Bībelē un saitsās
ar pasaules sākumu, tika tuvināts skaistuma etalonam: zaļi, kupli, ziedoši
lauki, sulīgiem augļiem pilni augļkoki, kristālzilas debesis, dzidri ūdeņi,
saticībā dzīvojoši zvēri un visam pa vidu – divi skaisti, saticībā dzīvojoši
cilvēki – Ādams un Ieva. Jāsaka, ka lai arī cik mākulīgi vai ne sevišķi
prasmīgi mākslinieki laiku griežos šos abus cilvēkus centušies attēlot,
pamatdoma ir – skaistums vai kā iepriekš minēts – harmonija. Ievas cirtainie
mati, pilnesīgā figūra, apburošais izskats – tā ir pilnība, sievišķīga pilnība,
ko vēlās attēlot jebkurš mākslinieks, un pats svarīgākais – to vēlās saskatīt
ikviens mākslas mīļotājs.
Praktiski no katra mākslas radītāja tiek
prasīts, lai viņš radītu kaut ko skaistu, pilnīgu – pretējā gadījumā
māksliniekam jārēķinās, ka viņu var neatzīt, nosodīt par neizprotamu, neglītu
darba radīšanu. Jā, starp citu, jēdziens «neglīts» ir tikpat mākslīgs un
nepatstāvīgs, cik «skaistums».
Svarīgi, ka baroka laikmets, proti,
17. gs līdzinās mūsdienām, jo šis laiks kopumā ir stilistiski daudzslaiņains.
Baroka estētika akcentēja izdomu, alegoriju, metaforu, asprātību, pārsteigumu.
Baroka mākslas koncepcija stipri paplašināja estētiskā sfēru, pieļaujot mākslā
ne tikvien vispilnīgāko, daiļāko, bet arī neglīto, grotisko, fantastisko.
Lūk, ne tikai mūsdienu cilvēks skaistajā
atrod pretstatus, bet to darīja arī mūsu senči. Tieši šis laika posms iezīmēja
to, ka nav noteikta skaistuma etalona, ka var būt arī neglītais. Šajā laikā
aizvien biežāk sāka parādīties mākslas darbi, kas attēloja neglītas, tuklas
sievietes ar nepatīkamām sejas izteiksmēm. To toreiz varēja nosaukt par reālās
situācijas aptveršanu, šodien nesmukais (kā saka tautā) vairāk domāts
apzināšanai, kā nevajadzētu būt, kā nevajadzētu izskatīties, izturēties.
Senajos laikos viss, kas nebija glīts,
bija apsmejams. Neglītajiem (gan fiziski, gan garīgi) skaistums pārtapa par
nāvi, jo dabas pabērnus, kas toreiz bija vai nu izkropļoti vai slimi ar kādu
nāvīgu slimību, pat apsvaidīja ar akmeņiem. Trešā skaistuma šķautne – iznīcība.
Jau klasicismā robežas tika ievilktas
arvien pastiprinātāk. Cilvēki stingri pieturējās, ka ir sliktais, labais,
skaistais, neglītais, tātad baltais un melnais. Bet nekādā gadījumā kaut kas pa
vidu – pelēks.
Tā, piemēram, spilgtākais klasicisma
pārstāvis Dž. B. Lulli radīja operas, kuru sižeti cieši bija saistīti
ar antīko mitoloģiju un tajās tika apdziedāti absolūtisma laimeta ideāli.
Dievības, kā mūzikā tā uz papīra lapas aizvien biežāk sāka pieņemt cilvēka
veidolus. Gan mūzikā, gan mākslā tika aprakstīti varoņi no Bībeles. To veidolus
centās attainot pēc iespējas skaistāk, jo tieši varoņi bija tie, pēc kuriem
bija jātiecas, no kuriem bija jāmācās. Gan ārēji, gan morāli cilvēki centās
pilnveidoties, būt skaisti. Ilgais attīstības ceļš, kā redzams, neapšaubāmi tuvojās
mūsdienu domāšanai.
Sieviete – skaistuma iemiesojums
«– Es tādu redzu tevi: Caur vieglu, zilu,
caurspīdīgu miglas plīvuru es skatos balto marmordievi, ko meistars jauns no
pjedestāla nocēlis un ienesis pie sevis, kur marmors pārvērties par dzīvu, baltu
miesu, kas smaržo kā pavasara ceriņi. Ar sejas bezrūpīgo domīgumu, lūpu sārto
purpuru, ar dziļo skatienu un maigām, baltām krūtīm, ar roku spārniem, sniega
zilo augumu man viņa atgādina gulbi, kas tinies upesmalas zilā, vieglā miglā:
tāds cēlums nepieciešams skaistumam.
Kā Renuāra audeklā tu parādi mums sevi –
tik pārdabiski liela un tik dabiska,– es tādu redzu tevi, un tāda esi tu, tev
skaistums gaismu devis, tu cēla, spēcīga, no tava pieskāriena sirds jūt – tu
grēcīga, bet mirdzoša kā diena.–»
(E. Miežkalaitis. «Sieviete»)
Kādēļ tik plašā tēmā kā skaistums izdalīt
tikai sievieti? Vai arī vīrietis nevar būt skaists? Var! Pateicoties vīriešiem,
arī izvēlējos laika griežos apskatīt sievieti kā skaistuma iemiesojumu. Tieši
vīrieši radījuši teicienu – katra sieviete ir skaista. Šim izteicienam var
piekrist un var iebilst, jo cilvēks izdomājis tādu jēdzienu un kaut kā kopumu
kā gaume. Tieši šis jēdziens apgāž teicienu – katra sieviete ir skaista, jo,
kas vienam ir skaists, tas otram var likties pat atbaidošs. Tas tā ir visām
dzīvām un nedzīvām būtnēm.
Runājot par sieviešu skaistumu un to, kas
tad katram asociējas ar skaistu sievieti, jāpiebilst, ka svarīgs ir ne tikai
ārējs skaistums. Par to nozīmīgāks ir dvēseles skaistums. Tas kopjams un
attīstāms tieši tāpat, kā ārējais skaistums, tomēr to nevar redzēt un tūlītēji
novērtēt. Skaistumkonkursā viss skaidri redzams: 90 - 60 - 90, bet kur paliek
iekšējais skaistums? Kādēļ nav konkursu, kas novērtētu to? Savulaik misis
konkursi tika rīkoti ar šādu domu, tomēr arī šī cēlā ideja izgaisa un nu jau
arī precētās dāmas tiek vērtētas pēc acu lieluma, zobu baltuma, gurnu un krūšu
apkārtmēra…jā, un pēc kāju garuma un slaiduma. Tātad iznāk, ka lai kā arī
sieviete censtos – ārējais skaistums ir primārais, jo iekšējais skaistums
«neizspiežas» uz āru un nepiesaista sabiedrību tūlītēji. Protams, ka identiski
ir arī vīriešiem.
Iespriekš minētā tendece visvairāk
atspoguļojas tieši sabiedrības spogulī. Piemēram, palasīm privātsludinājums:
meklēju izskatīgu, slaidu, bruneti, kura iemīlētu korpulentu vīrieti labākajos
gados. Līdzīgu sludinājuma tekstu varētu sacerēt, tikai mainot dzimtes. Tātad
skaistums tiek prasīts no otra, tiek nosprausta robeža – blondīnes un
melnmates, jūs šajā gadījumā nederat. Iezīmējas tas, ko minēju iepriekš. Katrs
cilvēks automātiski ir «nospraudis» sev skaistuma etalonu un viss, kas tam
neatbilst, nav viņa uzmanības cienīgs. Žēl, jo daudzas sievietes un stiprais
dzimums gribēdami var pierādīt, cik viņi ir labi cilvēki, bet tie ir tikai
vārdi. Neviens jau nestaigās ar kaklā iekārtu plakātu – es esmu skaists (un
apakšā ar maziem burtiem piezīmēts – iekšēji).
Arī mākslā vērojama līdzīga tendence –
aktos visbiežāk tiek attēlotas skaistas sievietes ar kuplām krūtīm – gandarīts
mākslinieks, gandarīts skatītājs. Tomēr ir arī izņēmumi, kā, piemēram, Leonardo
da Vinči Mona Liza. Jautāts, kur ir skaistums? Iekšēji…
Nobeiguma vietā
Nemanot mans darbs uz nobeigumu kļuva
tendenciozs – skaistums ir ļaunais. Tomēr tas tā nebūt nav. Manuprāt skaistums,
skaistais valda visur, tas izdara savas korekcijas gan mākslā, gan literatūrā,
dzejā, proti, visā. Daudzas sektas savos bukletos izplata, ka dzīve un pasaule
ir skaista. Viņiem taisnība, jo ja arī visi cilvēki būtu neglīti – no tiem
neglītākajiem izvēlētos to glītāko un vienalga notiktu skaistuma
konkursi…atvainojos – neglītuma konkursi, kā, piemēram, «Pazrīzes dievmātes
katedrālē», kur Kvazimodo tik kronēts kā neglītelis. Tomēr mūsu pasaulē tā
nekad nenotiks, jo pastāv nekur nerakstīti likumi – tas ir skaists, tas vairs nav
skaists, bet tas jau ir neglīts. Tieši nerakstītie likumi ir tie bargākie, tos
vari pārkāpt, vari nepārkāpt – tevi neviens nesodīs, bet izbēgt no tiem gan nav
iespējams.
Un vēl viena iezīme – skaistums ir ļoti
dārgs – gan tiešā, gan pārnestā nozīmē.
Super raksts. Un tā vien šķiet, ka mūsdienās skaistuma jautājums kļūst arvien sarežģītāks. Cilvēku uzskati mainās un tāpat arī iespējas.
AtbildētDzēst