LATVIJAS
POLICIJAS AKADĒMIJA
Filosofisko zinātņu katedra
REFERĀTS
Filosofijas vēsturē
Platons. Sokrata
aizstāvēšanās (Apoloģija)
LPA APSP 333.1.gr.students
Policijas leitnants
Aleksejs Koroļovs
Zinātniskais vadītājs
Asoc. prof. J. Broks
Rīga, 2000.gads
SATURA
RADĪTĀJS
1. Platona filosofisko
uzskatu pamatnostādnes ……………………………3.lpp.
2. Platona darba
"Sokrata aizstāvēšanās runa (Apoloģija)"
vispārējs
raksturojums……………………………………………………5.lpp.
3. Platona darba
fragmenta analīze …………………………………………7.lpp.
4. Kopsavilkums par
veikto analīzi ……………………………………..…12.lpp.
5. Nobeigums
………………………………………………………………13.lpp.
6. Bibliogrāfija
……………………………………………………………..14.lpp.
PLATONA
FILOSOFISKO UZSKATU PAMATNOSTĀDNES
Viena no augstākajām
virsotnēm ne tikai sengrieķu filosofijā, bet arī cilvēces filosofiskās domas
attīstības vēsturē kopumā iezīme Platona (427. – 347.g. pr. Kr.) “gudrības
meklējumi”.
Platons cēlies no slavenas Atēnu aristokrātu dzimtas. Viņa īstais vārds
ir Aristokls, bet Platons ir iesauka. Platona tēvs – Aristons nāk no pēdēja
Atēnu valdnieka Kodra dzimtes, māte – no likumdevēja un reformatora Solona
(viens no “septiņiem gudrajiem”) dzimtes.
Kopš bērnu dienām Platons
guvis labu izglītību. Gan audzināšana ģimenē, gan plašie sakari Atēnu
aristokrātu aprindās orientēja viņu uz sabiedriski politisku darbību. Taču
intrigas, vardarbība, korupcija radīja dziļu nepatiku pret pastāvošajām
sabiedriskās dzīves un valsts organizācijas formām. Neizdzēšamu rūgtumu
filosofa dzīvē atstāja viņa skolotāja Sokrāta notiesāšana uz nāvi. Pēc tikšanās
ar Sokratu jaunais aristokrāts sadedzināja savas traģēdijas un sekoja Sokratam
viņa gudrības un tikumības meklējumos. Šajos meklējumos iegūto gudrību viņš
gribēja likt lietā, piedaloties Atēnu sabiedriskajā dzīvē, tomēr Sokrata nāve
izraisīja tik lielu dvēseles satricinājumu, ka Platons no politiskas dzīves
aizgāja.
Pēc Sokrata nāves ceļoja
Itālijā un Sicīlijā, kur sarunājās ar pitagoriešiem. Atēnās nodibināja savu
skolu – Akadēmiju.
Platona darbi ir : 34
dialogi, “Sokrata Apoloģija”, 13 vēstules, kā arī “Jēdzieni” un 7 neīstie
dialogi.
Platona filosofijā svarīgas
atziņas rodamas mācībā par idejām un valsts teorijā. Pēc viņa domām jutekliska
uztvere sniedz mums tikai viedokli, nevis pilnīgas zināšanas. Absolūtas atziņas
iespējams gūt, vienīgi vērojot tīro formu un ideju pasauli. Domāt par šādu tīro
formu esamību Platonu vedina matemātikas jēdzieni, kas viņa skatījumā ir
nemainīgi un vispārnozīmīgi. Tādam, pēc viņa domām, ir jābūt arī augstākajām
tikumiskajām kategorijām. Mācību par idejām Platons izklāsta mitoloģizētā
veidā, tai piemīt sarežģīta hierarhiska struktūra, kuras virsotnē atrodas labā
ideja (vienotība vai dievs), bet rangu zemāk – duālisma ideja (absolūts un
neierobežots visa daudzveidīga pirmsākums). Augstākajām idejām līdzās atrodas
tādas pamatidejas kā esamība, miers, kustība, identitāte, atšķirība, bet rangu
zemāk – vienlīdzība, nevienlīdzība, līdzīgums, nelīdzīgums.
Platona filosofijā ideja ir
primāra esamība, lietas būtība. Viņš lieto vārdu “paradigma” (paraugs, piemērs),
līdz ar to uzsverot, ka ideja kā absolūtais pirmtēls nosaka, kādai jābūt
lietai.
Pēc Platona domām, pasaules
struktūra un ģenēze rodas, savienojoties formālajam un materiālajam principam.
Matēriju, kas rodas bezveidīgā un haotiskā kustībā, sakārto un pārvērš kosmosā
dievs (demiurgs – nav Kristietiskā Dieva tiešs līdzinieks), kurš piešķir
pasaulei formu, nevis rada to no nekā.
Risinot jautājumu par
cilvēka iespējām tuvoties formu un ideju valstībai, Platons izstrādā savdabīgu
izziņas teoriju – mācību par atcerēšanos (anamnesis). Platons uzskata, ka
jebkura izziņa ir dvēseles atmiņas par idejām, kuras tā vēroja, pirms tika
savienota ar ķermeni. Ideju valstība, augstāka gudrība paveras cilvēkam tikai
tad, ja viņu sava varā pilnībā ir pārņēmušas mīlestība, mīlestības dievs Erots.
Platons pirmo reizi Rietumu
filosofijas vēsturē sašķel realitāti šaipasaulē un viņpasaulē (formu un ideju
valstība). Ar Platonu aizsākas virziens, kuru dēvē par ideālismu.
Gadsimtu gaitā nozīmīgumu
nav zaudējušas Platona atziņas par valsti. Sabiedriskas dzīves organizācijas
pamatformas viņš atvasina no dvēseles uzbūves principiem. Atbilstoši dvēseles
uzbūvei un tikumu hierarhijai, pēc Platona domām, ideālo valsti veido trīs
šķiras : 1). Zemnieki, amatnieki un tirgotāji, 2). Sargi, 3). Valdnieki.
Platona valsts teorijā var saskatīt mūsdienu totalitārisma ideoloģijas
aizsākumus.
Filosofija Platonam nav
tikai abstrakta teorizēšana, tā saplūst ar pašu dzīvi un tās virzībā uz gaismu
un patiesību. Viņš kā Sokrāts piedēvē filosofiskiem meklējumiem dziļu ētisku
jēgu; filosofēt viņa izpratnē nozīmē tapt labākam un darīt labākus un gudrākus
arī citus.
PLATONA
DARBA “SOKRATA AIZSTĀVĒŠANĀS RUNA (APOLOĢIJA)” VISPĀRĒJS RAKSTUROJUMS
Pirms raksturot Platona
darbu “Sokrata aizstāvēšanās runa (Apoloģija)” jāmin, ka tas ir viens no
četriem viņa darbiem (“Eutifrons”, “Sokrata aizstāvēšanās”, “Kritons”,
“Faidons” – sižetiska, nevis sarakstīšanas, sakārtošanas secība), kuri gan
tieši, gan netieši ataino Sokrata prāvu un ar to saistītas norises.
Kaut cik precīzi noteikt šo
darbu rašanās laiku nav iespējams. Ar tiem
Platons savam skolotājam
uzcēlis cildenu, mūžos neiznīkstošu pieminekli. Tiesa, Sokrats ir “darbības
persona” gandrīz visos Platona dialogos (vienīgais izņēmums – “Likumi”), taču
šajos četros darbos sastopam Sokratu tādu, kāds viņš, domājams, bijis sava mūža
pēdējā mēnesī, ko gribētos dēvēt par viņa zvaigžņu stundu, par viņa dzīves
vainagojumu, jo bez šīs prāvas, bez šīs nāves viņa cilvēciskā dižuma starojums
diezin vai gadu tūkstošus saglabājis visu savu mirdzumu. Bez šāda viņa mūža
gala, iespējams, viss, ko mēs šodien par Sokratu zinātu, aprobežotos ar viņa
lomu filosofijas attīstībā – ar viņa ieguldījumu loģikā un ētikā un, protams,
ar viņa klātesmi Platona darbos kā lielā filosofa radīts literārs tēls un viņa
mācības paudējs, tāpēc, ka pats Sokrats nav atstājis nevienu pašu rakstītu
rindiņu, jo saskarē ar saviem sekotājiem deva priekšroku dzīvajam vārdam.
Kā redzams, “Sokrata
aizstāvēšanās runa (Apoloģija)” ir otrais pēc skaita Platona darbs, kas saistīts
ar Sokrata prāvu. Tas ir vienīgais sarakstīts nedialoģiskā formā. Tajā dzirdam
Sokratu Atēnu zvērināto tiesā.
Kā varēja notikt, ka
Sokrats, cilvēks, kura taisnīgums cildināts visos laikos un kura morālā
integritāte nekad nav tikusi apšaubīta, sava mūža septiņdesmitajā gadā ticis
saukts pie tiesas ? Diogens Lāertietis (ap 220 pēc Kr.) savā plašajā darbā
“Slavenu filosofu dzīve, uzskati un izteikumi”, nodaļā par Sokratu, min
oficiāla apsūdzības raksta tekstu :
“Šo ziņojumu iesniedzis un
apliecinājis ar zvērestu Melēts, Melēta dēls, no Pitas dēma pret Sokratu,
Sofroniska dēlu, no Alopekas dēma. Sokrats noziedzas, pirmkārt, ar to, ka
neatzīst valsts dievus, bet ievieš jaunas dievības, otrkārt, ar to, ka samaitā
jaunatni. Par to ir paredzēts nāvessods.
Runā ir trīs daļas, no kurām
pirmā, kas teikta pēc apsūdzētāju runām, ietver apsūdzības punktu atspēkojumu,
otra (pēc Sokrata atzīšanas par vainīgu) – likumā paredzēto kontrpiekšlikumu
par soda mēru kā atbildi uz apsūdzētāja ierosinājumu Sokratam piespriest nāves
sodu, trešā (pēc nāves soda pasludināšanas) – uzrunu tiesnešiem, vispirms tiem,
kas Sokratu balsojot atzinuši par vainīgu, tad tiem, kuri balsojuši par viņa
attaisnošanu.
Runas trešajā daļā,
iespējams, ir literāra fikcija, jo avotos nav saglabājušās ziņas par citiem
gadījumiem, kad apsūdzētajam pēc sprieduma pasludināšanas būtu ļauts ar runu
vēlreiz vērsties pie tiesnešiem.
Tātad Sokrats formāli
aizstāvas pret izvirzītajām apsūdzībām Atēnu zvērināto tiesā, bet pēc būtības
atskaitās par mūža veikumu. Viņa a priori neveiksmei lemtā izaicinoši
pašapzinīgā, varētu teikt – pašnāvnieciskā aizstāvēšanās runā, kas īstenībā ir
drīzāk apsūdzība – apsūdzība visam, kas Sokratam ētiski nav pieņemams ne
atsevišķā cilvēkā, ne valstī.
Jāpiebilst, ka “Apoloģija”
nav Sokrata runas stenogramma (tiesā teiktās runas, cik zināms, vispār netika
protokolētas). Jāpieņem, ka Platons, kas bijis prāvas aculiecinieks, šo to
atmetis, šo to licis no sevis klāt, droši vien dzirdēto stilistiski apstrādājis
un reizēm citādi formulējis, taču satura un skanējuma ziņā mūsu priekšā,
domājams, ir paša Sokrata teikta runa.
Jākonstatē, ka Ksenofonta
“Apoloģija” vairākās detaļās papildina Platona “Apoloģiju” un Sokrata tēls tajā
ir tuvāks realitātei nekā lielā filosofa un rakstnieka Platona Sokrats.
PLATONA
DARBA FRAGMENTA ANALĪZE
Platona darba fragmenta
analīzei izvēlējos “Sokrata aizstāvēšanās runas” otro un trešo daļas. Kāpēc
tieši šāda izvēle ? Jāatzīst, ka izraudzīties kādu šī darba spilgtāko fragmentu
bija visai grūti, jo tikai viss darbs kopumā sniedz priekšstatu par Sokrata
“zvaigžņu stundu”, kurai, pēc filosofa domām, viņš acīmredzot bija gatavojies
visu mūžu.
Tomēr, savu uzmanību
pievērsu otrai un trešajai runas daļai, tādēļ ka tajās atspoguļots šīs prāvas
iznākums un Sokrata reakcija uz to.
Tātad, runas otrajā daļā
tiek atspoguļoti notikumi pēc Sokratam izvirzītas apsūdzības atspēkošanas, kā
arī pēc zvērināto tiesnešu balsošanas, kurā Sokrats ticis atzīts par vainīgu.
Šeit Sokratam ir tiesības un līdz ar to arī iespēja atbildēt uz apsūdzētāja
ierosinājumu Sokratam piespriest nāves sodu ar likumā paredzēto
kontrpriekšlikumu par soda mēru.
25
Par prāvas iznākumu Sokratam
acīmredzami nebija nekādu ilūziju, jo pēc apsūdzības runas un liecības
noklausīšanās viņš saka zvērināto tiesas locekļiem (hēliastiem) : “Es vēlētos,
lai man tas izdotos, jo tas nāktu par labu kā jums, tā man, un lai mana
aizstāvēšanās būtu sekmīga. Taču domāju, ka tas būs grūti, jo labi apzinos,
kāds ir stāvoklis” (Platons, “Apoloģija”, 2). Tāpat pēc hēliastu balsošanas,
Sokrats teica atēniešiem (Sokrats vairās no tradicionālās uzrunas “tiesneši”),
ka, ja neesmu sašutis par to, kas tagad noticis, - ka esat mani atzinuši par
vainīgu – tad tam par iemeslu ir vairāki apstākļi, to vidū arī tas, ka šīs
iznākums man nav nekāds pārsteigums (Platons, “Apoloģija”, 25).
Vienīgi par ko Sokrats ir
pārsteigts ir tas, ka pirmajā balsojumā atzīts par vainīgu tikai ar samērā
nelielu balsu pārsvaru – viņš esot gaidījis daudz lielāku. Sokrats saka :
“Izrādās, ka, tikai trīsdesmit vīriem balsojot citādi, es būtu ticis
attaisnots” (Platons, “Apoloģija”, 25). Diogens Lāertietis savā darbā “Slaveno
filosofu dzīve, uzskati un izteikumi”, II, 5., 41., atzīmē, ka Sokrats atzīts
par vainīgu ar 281 balsi (Ja šī informācija ir precīza, no tās secināms, ka par
Sokrata attaisnošanu balsojuši 219 no 501 tiesnešiem. Tādā gadījumā Sokrata
attaisnošanai pietrūcis trīsdesmit vienas balss. Jāpiebilst, ka vienāds balsu
skaits pēc likuma nozīmēja apsūdzētā attaisnošanu).
Tā domāt un runāt viņam lika
ne vien nupat kā no apsūdzības puses dzirdētais, bet arī laiks un gaisotne,
kādā notika prāva. Protams, arī viss dzirdētais bija cieši saistīts ar šo
laiku. Var droši apgalvot, ka nebijis tāda laika, nebūtu arī bijis šīs prāvas.
Tālāk Sokrats izsaka
pārliecību, ka bez Anita (nesamierināms apsūdzētājs un kategoriska nāvessoda
pieprasītājs) un Likona atbalsta Melēts (jauns, maz pazīstams cilvēks,
dzejnieks) būtu saņēmis mazāk par piekto daļu balsu (Tādā gadījumā apsūdzētājam
saskaņā ar likumu bija jāsamaksā naudas sods 1000 drahmu apmērā un viņš zaudēja
tiesības turpmāk uzstāties par apsūdzētāju līdzīga rakstura prāvās). Tātad,
attiecībā uz Melēta apsūdzību Sokrats uzskata sevi par attaisnotu.
26
Tātad apsūdzētais ir atzīts
par vainīgu un tikai tiesai jālemj par sodu. Apsūdzētājs savu ierosinājumu –
nāvessodu – jau izteicis, un tagad vārds apsūdzētajam alternatīvā priekšlikuma
nosaukšanai.
Sokrats it kā vaicā sev :
“Ko esmu pelnījis paciest vai samaksāt par to, ka visā savā mūžā nezināju
mieru, bet nepievērsdams uzmanību nekam, kas rūp ļaužu lielu lielai daļai
(naudas darījumiem, mājsaimniecībai, karavadoņu posteņiem, runām Tautas
sapulcē, dažādiem valsts amatiem, sazvērestībām un grupējumiem, kas sastopami
pilsētā) un uzskatīdams sevi par pārāk labu, lai tādā veidā gādātu par savu
drošību, nenodarbojos ar to, ko kā nebūtu ne mazāka ļaunuma ne jums, ne man ?”
Sokratam ir savs dzīves
skatījums, savas dzīves vērtības, kurās viņš ir droši pārliecināts. Saskaņā ar
saviem dzīves jēgas uzskatiem, viņš vēršas pie katra cilvēka atsevišķi, lai
izdarītu tam vislielāku pakalpojumu – pārliecināt ikvienu, lai viņš nerūpējas
nedz par savu mantu, pirms nebūs parūpējies par sevi pašu.
Jā, Sokrats ir tāds cilvēks.
Ko tad viņš pelnījis par to, ja ierosinājumam tiešām jāatbilst nopelniem? Sokrats
saka : “Tāda veida labumu, kas man ir piemērots. Bet, nav nekā cita, kas
trūcīgam vīram - pilsētas labdarim, kam
ir vajadzīgs brīvs laiks, lai varētu ikvienu pamācīt – būtu piemērotāks par
ēdināšanu Pritanejā”. Tātad, viņš ierosina sev ēdināšanu Pritanejā (sabiedriska
ēka, kurā bez maksas ēdināja pritanus un Atēnu goda vīrus, kā arī nopelniem
bagātos pilsoņus, piemēram, Olimpisko spēļu uzvarētājus).
Sokrats uzskata, ka
ēdināšana Pritanejā viņam pienākas daudz vairāk nekā tiem, kuri zirgu
skriešanās, divjūgu vai četrjūgu sacensībās uzvarējuši Olimpiskajās spēlēs.
Pamatojums tam ir viņa teiktais : “Šie cilvēki sagādā jums tikai šķietamu
laimi, es turpretim – patiesu; viņiem šī ēdināšana nav vajadzīga (turēt zirgus
varēja atļauties tikai turīgi ļaudis), bet man to vajag.
Domāju, ka šāds priekšlikums
ir smieklīgs zvērināto tiesnešu acīs. Kā tā var būt : apsūdzēts nozieguma
izdarīšanā un kā soda mēru ierosina sev ēdināšanu, pie tam ēdināšanu Pritanejā
? Sokrats tomēr pārliecināts par sava priekšlikuma taisnīgumu.
27
Sokrats pārliecināts arī, ka
nevienam cilvēkam tīšuprāt pāri nedara, tātad nekādā gadījumā nedarīs pāri pats
sev un neteiks, ka pelnījis ko ļaunu, nedz ierosinās tam atbilstošu sodu.
Tātad, Sokrats it kā atsakās
ierosināt sev atbilstošu soda mēru, uzskatīdams sevi par nevainīgu šīs prāvas
apsūdzībā. Viņš saka, ka, ja pastāvētu tāds pats likums kā citur – ka jautājums
par dzīvību un nāvi nav izlemjams vienā dienā, bet gan vairāku dienu laikā
(piemēram, kā Spartā), - tad varētu pārliecināt par savu taisnību. Bet pašlaik
pārliecināt par to Sokrats nespēs, tā viņš uzskata, jo runai bija veltīts pārāk
īss laika sprīdis (jāatgādina, ka laiks apsūdzētāju un apsūdzēto runām bija
stingri reglamentēts ar klepsidru – ūdens pulksteņiem).
Tālāk Sokrats vaicā sev :
“No kā man tad būtu jābaidās : no tā, ka pieredzēšu sodu, ko pieprasa man
Melēts un par ko, kā jau teicu, nezinu, vai tas ir kas labs vai ļauns ? Un tā
vietā lai es izvēlos kaut ko tādu, par ko droši zinu, ka tas ir kas ļauns ?”
Tad viņš mēģina atbildēt uz jautājumu : “Ko es tādā gadījumā varu sev ierosināt
?” Šķiet, ka Sokrats sarunājas pats ar sevi, izvirza priekšlikumu (soda mēru)
un, apdomājot to, noraida. Viņš ierosina : cietumsodu, bet kālab, lai dzīvotu
cietumā; naudas sodu un apcietinājumu līdz tā samaksāšanai, bet nav naudas ar
ko samaksāt; trimdu.
Alternatīvajam priekšlikumam
veltītajā Sokrata runā ir divi teikumi, kas pelnī īpašu uzmanību : “Jeb varbūt
lai ierosinu trimdu ? Iespējams, ka to jūs man arī piespriestu. Bet, nudien, es
gan atrastos milzīgu dzīvotalku gūstā, ja būtu tik neprātīgs, ka neaptvertu,
lūk, ko : jūs, manas dzimtenes pilsoņi, nespējāt panest manu dzīves veidu un
manas runas – tās jums kļuvušas tik apgrūtinošas un nepatīkamas, ka tagad
pūlaties no tām tikt vaļā; un tās lai nu viegli panes citi ļaudis ?” (Platons,
“Apoloģija”, 27).
Patiešām, tiesa arī būtu
Sokratam (un nevis varbūt, kā viņš pats izsakās, bet droši vien) piespriedusi
trimdu, jo demokrātisko Atēnu valdošās aprindas gribēja no viņa tikt vaļā par
katru cenu. Kā zināms, Sokrats savai dzimtajai pilsētai – Atēnām bija tik ļoti
pieķēries, ka tās ne reizi nav atstājis, izņemot karagājienus. Un šī pilsēta,
viņa Atēnas, vairs nespēja panest viņa “dzīvesveidu un sarunas”, t.i., viņa
būtību – Sokratu pašu. Viņu sauc pie tiesas un apsūdz smagos noziegumos, kas
apdraud pašus valsts pamatus, un vienīgais ceļš, kā Sokrats varētu saglabāt
savu dzīvību, ir trimda. Taču trimda Sokratam ir absolūti nepieņemama – šo
viedokli viņš pārliecinoši izklāsta. Viņš saka : “Jauka gan man būtu dzīve, ja
es savos gados dotos trimdā, klejotu no pilsētas uz pilsētu un no visurienes
tiktu padzīts, jo man nav nekādu šaubu, ka visur, kur es parādītos, jaunie
ļaudis klausītos manās runās tāpat kā šeit.”
28
Tālāk Sokrats mēģina
iestāstīt (nevis pārliecināt, jo pārliecināt ir grūti) atēniešiem, ka cilvēkam
lielāka laime ir paklausīt dievībai, t.i., Sokratam diendienā sarunāties par
tikumu un visu pārējo, kad viņš pārbauda sevi un citus. Sokrats uzskata, ka
dzīve bez šādas pārbaudīšanas cilvēkam nav dzīvošanas vērta. Tādējādi, viņš
nevarētu dzīvot trimdā klusu un rāmi, jo tas nozīmētu nepaklausīt dzīvībai.
Acīmredzot Sokrats
neizliekas to teikdams, tāpēc ka viņš skaidri apzinās savu “dzīves pienākumu”
un ja viņš nepildīs šo pienākumu, viņam labāk mirt.
Turpat Sokrats iesniedz
domu, ka nepelna ko ļaunu. Viņš piedāvā arī jaunu priekšlikumu par soda mēru –
naudas sodu, ko spētu samaksāt, jo tas tad viņam neko nekaitētu. Taču Sokratam
nav līdzekļu, ja tiesneši piespriestu viņam naudas sodu, kas nav pa spēkam. Vēlāk
Sokrats ierosina naudas summu, kuru viņam ieteica Platons, Kritons, Kritobūls
un Apollons (30 mīnu sudraba).
Tagad pievēršos runas
trešajai daļai, kura notika pēc nāves soda pasludināšanas. Tajā notiek Sokrata
uzruna tiesnešiem, vispirms tiem, kas Sokrats balsojot atzinusi par vainīgu,
tad tiem, kuri balsojuši par viņa attaisnošanu.
29
Tātad Sokrats saka viņiem,
kas viņu notiesājuši uz nāvi, ka iemantos nelāgu slāvu par to, ka nogalinājāt
Sokratu, gudru vīru, kaut tāds neesmu. Kaut gan šāda vēlme būtu piepildījies
pati no sevis, jo Sokrats tapāt ir stingri gados. Protams, Sokratam nebija
nekāda “dzīves apnikuma”, un viņa minētās vecuma likstas viņu laikam arī
neapdraudētu pārāk tuvā nākotnē, jo veselība viņam bija teicama. Vēl viņš saka,
ka pieredzēja neveiksmi kāda trūkuma dēļ, taču ne jau runāt prasmes trūkuma
dēļ, bet gan tāpēc, ka viņam pietrūka nekautrības un bezkaunības, un vēlēšanās
runāt tā, ka atēniešiem būtu vislabāk paticis, t.i., raudāt un vaimanāt, un
visu ko darīt un sarunāt, kā bija dzirdēts no citiem.
Sokrats uzskata, ka labāk
mirt pēc šādas aizstāvēšanās nekā saglabāt dzīvību, aizstāvēdamies tā, kā tas
citkārt notiek. “Ne tiesā, ne karā nedz man, nedz arī kādam citam neklājas
domāt tikai par to, lai par katru cenu izbēgtu no nāves.”(Platons, “Apoloģija”,
29).
Sokrats paziņo, ka nav grūti
izvairīties no nāves, bet daudz grūtāk turpretī izvairīties no nekrietnības, jo
tā ir ātrāka par nāvi. Tagad mani, gausu, vecu vīru, notvērusi nāve, bet manus
spēcīgos, veiklos apsūdzētājus – nekrietnība. Bet, neskatoties uz visu, Sokrats
pilnīgi samierinājies ar nāvi, domādams, ka tas ir labi, ka varbūt tam tā bija
jānotiek.
30
Tālāk Sokrats pareģo, tiem,
kuri viņu notiesājuši uz nāvi, par to, kas notiks tālāk. Viņš saka : “Tūdaļ pēc
manas nāves pār jums nāks sods, kas pie Zeva, būs daudz smagāks par to, kuru
man esat piespriedusi, lemdami nāvei. Tad seko pareģojumu izkāsts, kuru sīkāk
neizklāstīšu, jo tas man ir ne visai skaidrs. Galvenais, ko var secināt, ir
Sokrata teiktais, ka godīgākais un vienkāršākais līdzeklis ir neiznīcināt
citus, bet censties pašam kļūt pēc iespējas labākam.
Līdz ar to beidzas runa,
kura bija vērsta tiem, kas Sokrats uzruna tiesnešus (šo tiesā parasto uzrunu
tiesnešiem Sokrats te lieto pirmo reizi, jo vienīgi tos viņš uzskata par šādas
uzrunas cienīgiem), kuri balsojuši par viņa attaisnošanu.
31
Sokrats vēlas tiesnešiem kā
saviem draugiem paskaidrot, kāda nozīme ir tam kas ar viņu atgadījies. “Bet
atgadījies kas brīnumains” – viņš saka. “Proti, mana ierastā pareģotāja balss
agrāka bija dzirdama ļoti bieži un stājās man pretī pat mazsvarīgos gadījumos,
kad dzīros darīt ko nepareizu. Bet tagad ar mani noticis tas, ko varētu atzīt
par vislielāko ļaunumu. Un tomēr dievišķā zīme man nestājās pretī …”
Kāds tam varētu būt iemesls
? Sokrats saka, ka ar viņu laikam noticis kas labs, un nevar būt taisnība tiem,
kuri uzskata nāvi par ļaunumu. Tam viņam ir pārliecinoši pierādījumi : nav taču
iespējams, ka ierastā zīme man nebūtu pretojusies, ja es nebūtu gribējis darīt
ko labu.
Te tikko teikto, saprotu tā,
ka Sokratam bija it kā intuīcija, kurai viņš pakļāvās, tā viņu vadīja visu
prāvas laiku un acīmredzami tā viņu nepievīla.
32
Tad Sokrats aptver, cik
liela var būt cerība, ka nāve ir labums. Viņš saka, ka būt mirušam ir viens no
diviem : tas nozīme vai nu nebūt nekam, tā ka mirušais vairs neko nejūt, vai,
kā parasti uzskata, nāve dvēselei ir zināma pārmaiņa, pārvietošanās no šejienes
uz citu vietu.
Sokrats saka, ka pirmajā
pieņēmumā nāve būtu brīnumains ieguvums. To viņš apstiprina ar izdomātu piemēru,
kurā visu, kas ir pēc nāves salīdzina ar vienu vienīgo nakti. Šeit es visai
nepiekritu filosofa domām, jo šķiet, ka tāda nakts (domājama nāve), kurā var
gulēt tik cieši, ka pat nevar redzēt sapni, nav nekāds “brīnumains” ieguvums.
Šķiet, ka nāve ir ieguvums, bet vai brīnumains ?
Attiecībā uz otro pieņēmumu
Sokrats izsaka pārliecību, ka nevar būt vēl labāks par to kā pārcelšanās no
šejienes uz citu vietu. Šeit viņš iedomājās, kas un kā varētu notikt “tur”,
t.i., citā cietā. Viņš domā, ka tur var sastapt īstenos tiesnešus, kuri arī tur
spriežot tiesu; visus pusdievus, kuri savā mūžā izcēlušies ar taisnīgumu;
senatnes varoņus, kuri gājuši bojā netaisna sprieduma dēļ, un varētu salīdzināt
viņu likteni ar savējo. Bet pats galvenais Sokratam ir iespēja arī turienes
iemītniekus pārbaudīt un iztaujāt gluži tāpat kā šejienes ļaudis. Sokrats
pārliecināts, ka tā būtu neizsakāma laime. Vai tāda pārvietošanās tad varētu
būt kas ļauns ? Jebkurā gadījumā viņu tur neviens par to nesodītu ar nāvi, pie
tam turienes iemītnieki ir laimīgāki par šejienes ļaudīm un nemirstīgi.
Protams, ja tā ir taisnība,
tad labākas vietas Sokratam nevar atrast, bet vai tā ir patiesība vai tikai
kāds mierinājums sev, atrodoties uz nāves sliekšņa ? Domāju, ka Sokratam šāds
pieņēmums patīk un līdz ar to viņš attālinās no nāves, nebaidās no tās.
33
Šeit Sokrats atzīst par neapšaubamu patiesību to, ka ar krietnu cilvēku
nevar notikt nekas ļauns ne viņa dzīves laikā, ne pēc nāves un ka dieviem allaž
rūp viņa liktenis, tāpēc nāvei droši jāraugās acīs. Esmu arī pārliecināts, ka
tā arī ir, tāpēc šai ziņā piekritu Sokrata domas gājienam. Bet, ja tā nav
taisnība, tomēr gribētu tam ticēt. Tālāk Sokrats teica, ka arī viņā liktenī šīs
pavērsiens nav iestājies pats no sevis, tādejādi viņš skaidri redz, ka labāk
mirt jau tagad. Tāpēc arī viņa iekšēja balss ne reizi nav brīdinājusi par to,
ka jāizvairās no nāves. Vēl, viņš saka, ka netur īpaši ļaunu pratu uz tiem, kas
viņu notiesājuši, un uz apsūdzētājiem. Domājams, ka tā arī ir, jo, ja viņš būtu
gribējis palikt dzīvs, viņš to panāktu.
Vēl Sokratam ir lūgums : “atmaksājiet, atēnieši, maniem dēliem, kad tie
būs pieaguši, un tirdiet viņus tāpat, ka esmu jūs tirdījis, ja jums liksies, ka
viņiem manta un vēl cits kas rūp vairāk nekā tikums; un, ja viņi iedomāsies diezin
kas esam, nebūdami nekas, tad rājiet viņus tāpat kā es jūs, ka viņi atstāj
novārtā to, kas nepieciešams, un ir par sevi augstās domās, kaut gan neko nav
vērti. Ja jūs tā rīkosities, tad gan es, gan mani dēli būsim saņēmuši to, ko
esam pelnījuši.”(Platons, “Apoloģija”,33).
Šis lūgums nozīmē to, ka Sokratam rūp ne vien sava tikumīga dzīve, bet
arī savu dēlu cienīga, tēva dzīvei līdzīga tikumīga dzīve.
Beigās Sokrats konstatē, ka pienācis iet prom. Viņš saka : “man, lai
mirtu, jums – lai vēl dzīvotu. Bet kurš no mums dodas pretī labākam liktenim,
tas nevienam nav zināms, vienīgi dievībai.
Tātad, uzskatu, ka jautājums par to, kas ir labāk mirt vai dzīvot,
paliek atklāts. Tādejādi, piekritu Sokratam, ka tas ir vienīgi dieva ziņā.
KOPSAVILKUMS
PAR VEIKTO ANALĪZI
Pēc Platona darba “ Sokrata
aizstāvēšanās runa (Apoloģija) fragmenta analīzes varētu izdarīt dažus
secinājumus.
Varētu teikt, ka nāvessodu
Sokrats sev piesprieda pats gan ar savu alternatīvo priekšlikumu, gan ar savu
uzvedību tiesā, īpaši formulējot alternatīvo priekšlikumu. Cilvēks, pret kuru
izvirzīta smaga apsūdzība un kuram apsūdzētājs pieprasa nāvessodu, vispirms
ierosina , lai viņam par nopelniem valsts labā piešķir augstu pagodinājumu –
ēdināšanu Pritanejā, tad tomēr ir ar mieru samaksāt savam materiālajam
stāvoklim atbilstošu smieklīgi niecīgu naudassodu, līdz visbeidzot uzsvērti
negribīgi, draugu mudināts, ierosina samērā lielu naudassodu, par kura samaksu
galvotu draugi.
Šo alternatīvo priekšlikumu
ierosināšanas veidu hēliasti varēja uzskatīt vienīgi par klāju necieņu pret
tiesu, tāpēc nav nekāds brīnums, ka no 200 hēliastiem, kas pirmajā balsojumā
bija atzinuši Sokratu par attaisnojamu, 80 vīru otrajā balsojumā pieslejas
apsūdzētājam, šādi lemjot Sokratu nāvei.
Tomēr šķiet, ka izšķirīgais
moments nāvessoda piešķiršanai bija nevis emocionālais faktors, Sokrata
augstprātība, bet gan tiesai nepieņemamais Sokrata ierosinātais soda mērs. No
Sokrata vajadzēja atbrīvoties, bet tas bija iespējams vienīgi ar nāvessodu vai
trimdu.
Sokrats savā aizstāvēšanās
runā ne vien nav darījis nekā, lai hēliastus noskaņotu sev labvēlīgus, bet tās
otrajā daļā ar savu - tiesai nepieņemamu - alternatīvo priekšlikumu un uzvedību
pat darījis visu, lai tiesai liegtu jebkuru iespēju nepieņemt apsūdzētāja
priekšlikumu, t.i., Sokratam nepiespriest nāvessodu.
Protams, nevar būt runas par
to, ka Sokrats nav apzinājies savas rīcības sekas. Ja tas tā ir, tad rodas
jautājums - ar ko izskaidrojama viņa rīcība un uzvedība prāvas laikā ? Tātad kā
ir jāsaprot Sokrata vēlēšanās mirt ?
Iespējams, ka ierosinātā
prāva Sokratam nenāca gluži negaidīta. No Sokrata aizstāvēšanās runas
noprotams, ka tagad bija tikai izlauzies uz āru gadiem, gadu desmitiem gruzdošais saīgums, aizvainojums,
aizdomīgums. Viņš drīz vien, iepazinies ar smagajām apsūdzībām un sabiedrības
noskaņojumu, kuram gaidāmajā prāvā neizbēgami bija jāietekmē hēliastu
pustūkstotis, atskārta visu sava stāvokļa nopietnību. Vēl vairāk - Sokrats
saprata, ka viņa stāvoklis īstenībā ir bezcerīgs : līdzšinējā dzīve, kuru viņš
vadīja pilnīgā saskaņā ar savu sūtību un harmonijā ar sevi pašu, bija
beigusies. Pat attaisnošanas gadījumā Sokrats vairs nespētu atgriezties pie
līdzšinējā dzīves veida, t.i., līdz šīm baudītas neierobežotas vārda un
mācīšanas brīvības, nemaz nerunājot par to, ka attaisnošanu viņš varētu panākt
tikai ar ļoti piesardzīgu, pat pazemīgu aizstāvēšanos, kad tiesā nevarētu daudz
ko pateikt, ko vēlāk pateica. Bet pēc pirmā balsojuma, kurā viņu atzina par
vainīgu, Sokrats varēja glābt savu dzīvību, vienīgi ierosinot sev kā soda mēru
trimdu, taču tā viņam bija pilnīgi nepieņemama. To apzinoties, viņš jūtās brīvs
no jebkādiem aizstāvēšanās stratēģijas žņaugiem un tiesā varēja pateikt visu,
ko domāja - arī par sevi. Tā izskaidrojama viņa rīcība un uzvedība prāvas
laikā, arī viņa it kā augstprātīgi lielīgā valoda. Sokrats citādi rīkoties
nespēja, un tāpēc šī prāva nevarēja beigties citādi.
NOBEIGUMS
Nobeigumā gribu atzīt, ka
analīzei izvēlētais sengrieķu filosofa Platona radītais darbs, kurš ir viens no
četriem, kas ataino Sokrata prāvu – “Sokrata aizstāvēšanās runa (Apoloģija)” –
kopumā man simpatizē. Varētu pat teikt, ka tajā man patīk viss. Protams, ka ir
arī tādi momenti (apgalvojumi, izteikumi), kurus es nosauktu par izņēmumiem, un
kurus es vai nu visai nesaprotu, vai nu visai nepiekrītu tiem.
Ar ko tad šis
darbs ir pievilcīgs, kāpēc piesaistīja gan vairākuma, gan manu uzmanību ?
Atbilde ir vienkārša : tajā atainota slavena filosofa Sokrata “zvaigžņu stunda”
viņa septiņdesmitajā dzīves gadā, kad viņš atradās tiesas prāvā Atēnas
zvērināto tiesnešu priekšā. Rezultātā hēliasti notiesāja Sokratu uz nāvi, kaut
gan varētu teikt, ka ja nebūtu “tāds” laiks, tad arī nebūtu šādas prāvas. Šajā
sakarā citēšu Sokrata vārdus, kuri uzskatu piestāv minētai tiesas prāvai :
“Mani tiesās tā, kā bērni tiesātu ārstu, ja to apsūdzētu pavars” (Platons,
“Gorgijs”, 521D). Manuprāt, šajos vārdos var redzēt Sokrata attieksmi pret
prāvu, tāpēc arī ir šāds prāvas iznākums. Protams Sokrats varēja palikt dzīvs,
bet viņš palika uzticīgs saviem uzskatiem.
Jāsaka, ka analizējamo darba
fragmentu nebija viegli izvēlēties, tāpēc tam, kuru izanalizēju, nav lielas
priekšrocības attiecībā pret pārējo darba daļu.
Beigās gribu vēlreiz uzsvērt, ka šis
Platona darbs ir interesants un pievilcīgs. Novērtēju viņu diezgan augsti, jo
šķiet, ka tas nav zaudējis aktualitāti arī mūsdienās. Varu secināt, ka reizēm
tik piekrītu Sokrata domas gājienam, ka liekas, ka līdzīgā situācijā rīkotos
tāpat. Domāju, ka ir vērts pievērsties Platona darbiem, kas saistīti ar Sokrata
prāvu, kā arī citiem viņa darbiem. Kādreiz to arī izdarīšu.
BIBLIOGRĀFIJA
1.
Ā.Feldhūns (tulkojums latviešu valodā), Netveramais
Sokrats/Stāsti par vēsturi, R., "Liesma", 1987., 239.lpp.
2.
M.Kūle, R.Kūlis, Filosofija, R., Apgāds
"Zvaigzne ABC", 1998., 655.lpp.
J.Rozenvalds, Antikā un
viduslaiku filosofija/Mācību līdzeklis, R., Apgāds "Zvaigzne ABC",
1997., 168.lpp.
Философический
энциклопедический словарь, М., "Советская енциклопедия", 1983.,
839.lpp.
М.М.Розенталь,
П.Ф.Юдин, Философский словарь, M., "Изд-во политической литературы",
1968., 432.lpp.
В.С.Нерсесянц,
Платон/Из истории политической и правовой мысли, М., "Юридическая
литература", 1984., 104.lpp.
А.С.Надточаев,
Философия и наука в эпоху античности, МГУ, "Изд-во Московского
университета", 1990., 286.lpp.
В.С.Нерсесянц,
История политических и правовых учений/Древний мир, М., "Наука",
1985., 349.lpp.
3.
Ā.Feldhūns (tulkojums latviešu
valodā, komentāri, pēcvārds), Sokrata prāva, R., 1997., 215.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru