Smaržas - To Vēsture

Autors: Nezināms


Ēģiptes valdnieces smaržas.

            Divas Ēģiptiešu valdnieces Nefretete un Nefretari bija lielas smaržu cienītājas. Viņu pilīs bija telpas skaistuma kopšanai. Šeit varēja peldēties aromatiskās vannās. Te arī gatavoja un lietoja smaržīgās ziedes, parfīmus un pūderus. Smaržu un ziežu lietošana ieņēma nozīmīgu vietu ēģiptiešu ikdienā. Pēc mazgāšanās vai peldes ķermeni mēdza ierīvēt ar smaržīgām ziedēm un eļļām. Sausais tuksneša klimats radīja nepieciešamību mitrināt ādu. Eļļas lietoja, lai saglabātu tās elastību. Ziežu galvenie piegādātāji bija priesteri, jo tie mācēja tās pagatavot. Bet par vienu no augstākajām mākslām smaržu un kosmētikas lietošanu padarīja Kleopatra. Uzskata, ka viņa ik dienas peldējās smaržīgās vannās un tieši ar parfimērijas palīdzību jau pirmajā tikšanās reizē paveda Antoniju.


Francijas slavenības un smaržas.

            Francijā smaržu meistari strādāja kopš 12. gadsimta. Pirms ķļūt par šādu meistaru, vajadzēja nokalpot 7 gadus. Kad radīja jaunas smaržas vai zāles, tās reģistrēja un izdeva patentu. Vissenākie šādi patenti datēti ar 1190. gadu.
            Kad 1533. gadā Katrīna Mediči apprecēja Henriju II, kopā ar viņu no Florences ieradās personīgais smaržu meistars Renē. Renē darbnīca kļuva par ļoti iecienīt tā laika elites satikšanās vietu. Tas paātrināja smaržas izplatību šajās aprindās. Katrīnu Mediči pazīst kā Francijas parfimērijas aizgādni, kas veicināja šīs nozares attīstību valstī. Smaržu patēriņš aristokrātijas aprindās turpināja palielināties. Stāsta, ka Luijs XIV pats piedalījās savu smaržu veidošanā. Smaržu popularitāte auga. Luija XIV laikā bija moderni katru dienu lietot citu smaržu. Acīmredzot liela daļa Pompadūras kundzes mājsaimniecības budžeta tika izlietota šīm vajadzībām. Tas viss turpinājās līdz revolūcijai, kad šādu luksusu stingri noliedza, bet ne uz ilgu laiku. Drīz šo ekstravaganci atjaunoja Napoleons un Žozefīne. Napoleons bija smaržu, īpaši odekolonu cienītājs. Žozefīne deva priekšroku stiprākām smaržām, īpaši muskusam. Varbūt Napaleona smaržu mīlestība pielipa arī Žozefīnes favorītiem. Stāsta, ka Napoleons nosūtījis viņai šādu zīmīti: “Nemazgājies!” Es atgriezīšos.”

Anglija un smaržas.

            Tikai kopš Elizabetes I valdīšanas laika var runāt par smaržu vispārēju pielietojumu Anglijā. Lielu prieku karalienei sagādāka Oksfordas grāfa pasniegts iesmaržotu cimdu pāris. Grāfs viņai tos, tāpat arī daudzus citus smaržīgus priekšmetus, atveda no Itālijas. Smaržu nosauca Oksfordas grāfa vārdā.
            Tāpat kā daudzi galminieki, Elizabete nēsāja pomanderu (14.gs. ievestu aromātisku vielu bumbiņu.) Šo lodīti ievietoja dažādās rotaslietās. Arī trauku smaržu ievietošanai sāka saukt par pomanderu.
            Iesmaržinātas tika karalienes Elizabetes I kurpes un apmetnis. Smaržas glabāja arī tā saucamajās “kassoletēs” – nelielās kārbiņās ar caurumotu vāciņu, caur kuru ieelpot aromātiskās vielas. Parasti šīs kārbiņas gatavoja no ziloņkaula, zelta vai sudraba.
            Vinaigrette bija nelielas no iekšpuses apzeltītas sudraba kārbiņas (lai novērstu koroziju). Tajās glabāja ar aromātisku etiķi piesūcinātu sūkli. Tās lietoja, lai “atmodinātu” paģībušu vai aizgainītu nepatīkamas smakas. Kaklarotu dobās krelles piepildīja ar smaržīgiem sveķiem, pat gredzenos bija nodalījumi aromatiskiem pulveriem. Tajos iestrādāja atverītes, lai ļautu smaržai izplūst.  

Sievietes smarža … 

          Ko mēdz ievērot vispirms – sievieti vai viņas smaržas? Vai varbūt šie jēdzieni nav dalāmi? Viens gan ir skaidrs – smaržas zemapziņā rada to vienīgo un neatkārtojamo iespaidu par cilvēku, ko var atcerēties ar aizvērtām acīm. Smaržas var atklāt visu par sievietes personību vai arī tieši otrādi – maldināt un ietīt viņu vēl biezākā noslēpumainības plīvurā.
            Mūsdienu statistika liecina, ka ap 80% sieviešu lieto kādas smaržas un 50% iesmaržojas katru dienu. Daudzām sievietām smaržas liek justies it kā stiprām, neatkarīgām un pašpārliecinātām, citas atkal smaržas uztver kā rotaslietu – sievišķīgu un seksīgu, bez tām daudzas sievietes nejūtas īsti apģērbušās. Taču smaržu izvēle reizēm var būt grūtāka par, piemēram, dzīvesvietas izvēli (un pat dzīvesbiedra izvēli), jo visā pasaules tirgū ir ap tūkstoš dažādu aromātu, kuriem ik gadu pievienojas kādi sešdesmit jauni. Austrumnieciskas, svaigas, puķainas, rūgtenas, klasiskas, modernas… Var būt tā sauktās unisex smaržas, kuru rašanos ietekmējusi mūžīgā sievietēm raksturīgā smaržu čiepšana no saviem mīļotajiem vīriešiem?

Kā izvēlēties smaržas?

            Tāpat kā dietologi neiesaka doties uz pārtikas veikalu tukšā dūšā, arī smaržu izvēlei un iegādei ir savi principi. Piemēram, smaržas ir jāpamēģina priecīgā, pat pacilātā noskaņojumā pēc iespējas agrāk no rīta, kad deguns ir visjūtīgākais. Smaržu nedrīkst ostīt, kad tā uz miesas vēl ir mitra, jo tad jūtams no tām izgarojošais alkohols, aromātam jāiesēžas 20 minūtes, tikai tad var sajust, kā tas izklausās konkrētam cilvēkam. Arī psihologiem ir savs viedoklis par smaržu izvēli. Ekstravertā tipa cilvēki visbiežāk izvēloties svaigus aromātus, piemēram, “Christalle”, bet intraverti orientējas uz austrumnieciskām smaržām (“Shalimar”), savukārt emocionāliem cilvēkiem patīk ziedu smaržas ar pūdera noskaņu (“Chloe”) Taču šoreiz pievērsīsimies mūsdienās populāro smaržu vēsturiskajai vērtībai, atkāpjoties pagātnē līdz pat 19. gadsimta sākumam…

Smaržas - sievietes nākotne.

            Kad 1828. gadā Pjērs Paskāls Gerlēns (Guerlain) atver savu pirmo smaržu veikalu Parīzē, smaržas vēl nav ķļuvušas par sievietes neatņemamu sastāvdaļu. Pols Valerī vēl nav uzrakstījis savus leģendāros vārdus – “Sieviete, kura nedomā par savām smaržām, nedomā par nākotni”. Tikai izmeklēti kungi savām dāmām var atļauties pasūtīt iemīļotās smaržas dārgā iesaiņojumā no dzintara vai opāla, kas pārklāts ar emalju un zeltu. Onorē de Balzaks iedvesmas meklējumos par pasūta sev īpašu odekolonu un tad uzraksta slaveno romānu “Cēzars Biroto”…
            Taču palēnām, pamazām augstās sabiedrības dāmas ar lielu labpatiku pievēršas smaržu pasaulei un modes leksikā ienes arī tādu apzīmējumu kā smaržu mode. Grāfiene Berī, vēlāk arī pati imperatrise Eiženija (kam par godu Gerlēns radīja savu slaveno aromātu “Eau de Cologne Imperiale”) ir visvairāk zināmās smaržu cienītājas, kamēr vienkāršās sievietes vēl samierinājās ar lētākiem smaržūdeņiem, kuri gatavoti uz viena konkrēta aromāta, piemēram, rožu, jasmīnu vai vijolīšu, bāzes.
            Pēc 1870. gada Parīzē radās jauns sabiedrības slānis – buržuāzija. Tās pārstāvji, kā liecina vēsture, ar patiku iet aromātiskās vannās, dzīvo pārticībā un pret smaržām ir noskaņoti ļoti labvēlīgi. Tā arī Parīze kļūst par mūsdienu smaržu dzimšanas vietu.
            Varētu teikt, ka visa Eiropa uz Parīzi brauc pēc aksesuāriem - dārglietām, apģērbiem un kažokādām, protams, arī pēc smaržām, kuras joprojām uzskata par izteikti Francijai raksturīgu parādību, kaut arī parādās citu valstu smaržu magnāti.
            Šajā posmā smaržas vēl gatavo uz dabiskas koksnes, ziedu un sakņu ekstraktu bāzes. Taču, kā zināms, ne vienmēr iespējams iegūt vajadzīgās intensitātes smaržu esenci no ziediem. Turklāt ekonomiskā nestabilitāte un kari piebremzēja eksotisko augu importu, taču modē ir izteikti saldi, pat smacīgi austrumnieciski aromāti.    

Aldehīdaromāti iekaro dāmu degunus.

            Un tieši tad, kad ceļ Eifeļtorni, kad Parīzē parādās pirmie automobiļu modeļi, arī Parīzes parfimērijas fabrikās sāk ražot tā sauktos aldehīdus – sintētiskās eļļas, kas imitē ziedu smaržas. Vārda tiešākajā nozīmē ož pēc skandāla. Gerlēns met izaicinājumu sabiedrībai un rada “Jicky” – pirmās smaržas uz sintētisko eļļu bāzes.
            Jaunā tehnoloģija pakāpeniski ķļūst arvien populārāka, un, dabiski, rodas nepieciešamība pēc sērijveidā ražotiem smaržu flakoniem. Un tādi arī parādās.
            Radio, telefons, kino – ir tieši 20.gadsimta atklājumi. Smaržas kļūst par tādu kā pierādījumu dzīves alkām. Šo laiku ne velti dēvē par Belle Epoque (ziedu laikiem).
            Ernests Daltrofs atver parfimērijas veikalu “Caron”, kas tā nosaukts par godu tolaik populāram akribātam. 1911.gadā Daltrofs rada savu “Narcisse Noir” aromātu.
            Kāds korsikānis vārdā Fransuā Spoturnom aizņemas savas mātesmeitas uzvārdu Kotī un 1900. gadā atbrauc iekarot Parīzi. Pēc smaržu L’Origan” triumfa, kas tik ļoti iepatīkas augstākajai sabiedrībai, firmas “Coty” vārds iet no mutes mutē, bet Fransuā Kotī vēlāk dēvē par parfimērijas Napoleonu. Jau 1910. gadā viņš atver savu pirmo ārzemju veikalu Maskavā.
            Taču pirmais pasaules karš pieliek punktu Belle Epoque trauksmainajm dzīvespriekam, un tikai pēc kara cilvēkiem atgriežas vēlme “dzīvot skaisti”. Atkal modē nāk Japānas kultūra, un pēc Pučīni operas “M-me Butterfly” Gerlēns rada smaržas “Mitsouko” par godu tās galvenajai varonei.
            Šajā laikā savu pirmo salonu Doviļā atver kāda Gabriela Šanele, kurai netrūkst svaigu un drosmīgu ideju sieviešu tērpiem. Viņa vēlas atbrīvot sievietes no neērtās un mākslīgās modes, kas tobrīd valda.
            Nav tik sen laiks, kad varenais Čarlzs Frederiks Vorts, kas ģērbj Eiropas karaliskās ģimenes, izsvītrojis no modes tādu vārdu kā krinolīns, bet Pols Puarē 1906. gadā pirmoreiz Parīzes dāmām liek priekšā ideju iztikt bez neērtās korsetes. Tieši Puarē Šanele ir parādā par savu likteni, jo viņš savulaik izdarījis kļūdu, liekot gaidīt kādai no Rotšildu dāmām. Tā arī šī dāma, lai ieriebtu pastāvīgajam meistaram, dodas pasūtīt visu savu garderobi pie nevienam vēl nepazīstamās Šaneles. Kāds triumfs! 1921. gadā tiek radītas pasaulslavenās “Chanel Nr.5” – modernas, aldehīdiem bagātas smaržas. Augstā sabiedrība ir sajūsmā par to neparasto aromātu buķeti, kā arī par eleganti vienkāršo iesaiņojumu un atdzīst šīs smaržas par lieliskām.        



Parfimērijas gigantu cīņas.

            Pēc četriem gadiem Gerlēns piedāvā savas jaunās smaržas “Shalimar”. Kāds no Gerlēnu ģimenes pārstāvjiem dodas ceļojumā no Eiropas uz Ameriku, kura laikā viņa sieva lieto tikai “Shalimar” smaržas. Visi kuģa pasažieri ir sajūsmā par saldenajiem vaniļas un austrumnieciskajiem motīviem šajās smaržās, un jau drīz pēc kuģa piestāšanas pie ASV krastiem Amerikas sabiedrības krējums sitas vai nost, lai iegūtu savā īpašumā “Shalimar”.
            1927. gadā Žanna Lanvēna dod atbildes triecienu, radot “Arpēge” piemīlīgi apaļīgā flakonā. Tajā pašā gadā Kotī rada “L’Aimant”, bet 1935. gadā Kotī māceklis Armāns Petižāns atver savu firmu, ko nosauc par “Lancome”. Jaunā marka sevi piesaka visai skaļi, viena gada laikā laižot pasaulē septiņus jaunus aromātus, kuru vidū ir arī “Tropoques”, “Kypre” un “Tenders Muits”.
            Parfimērijas gigantu cīņā ar nelielu nokavēšanos iesaistās Žans Patū (Jean Patou), 1938. gadā rasdot “Joy” – pasaulē dārgākās smaržas, kuru sastāvā ir pāri par 100 retāko un augstvērtīgāko esenču.
            Četrdesmito gadu sākumā, kad Eiropā valda baisas kara priekšnojautas, trīs jaunākie Gerlēnu ģimenes pārstāvji Žans, Filips un Robērs emigrā no Francijas. Vēlāk Filips Gerlēns atcerēsies, kā šķiršanās brīdi viņam, jau mašīnā sēdošam, klēpī ielikts ģimenes lielākais dārgums – koferītis ar slepenajām smaržu formulām.
           
Puķainās romantikas atgriešanās.

            Pēc kara sabiedrībā no jauna aug tieksme pēc greznības. Parfimērijas pasaulē sevi piesaka liela daļa slaveno modelētāju, jo jaunajām modes tendencēm nepieciešami arī atbilstoši aromāti.
            1944. gadā Marsels Rošā (Rochas) savai mīļotajai sievai veltī smaržas “Femme” ar interesantu, juteklisku noskaņu. Tām pa pēdām seko vesela rinda parfimērijas jaunumu “Coeur Joie” un “L’Air du Temps”. Pēdējām tiek oriģināls flakons, kas vēljoprojām nav zaudējis piekrišanu un visbeidzot – “Ma Griffe”.
         
Haoss un elegance vienkop.

Sešdesmitie gadi. Visai revolucionārs laika posms, ko raksturo pirmie cilvēka soļi uz Mēness, seksuālā revolūcija, hipiji, rokmūzika, minisvārki un, protams, “The Beatles”. No jauna ceļ gaismā Austrumu kultūras vērtības, arī smaržas, un eksotiskais pačouli (indiešu kvēpeķļa) aromāts ķļūst gluži vai par šī perioda vizītkarti. Taču paralēli tam modē ir arī “Y”, “Fidji” smaržas, kuras populāras arī šobrīd.
Šķiet, ka sešdesmito gadu noskaņojumu vislabāk raksturo smaržas “Youth Dew”, kuru garšīgais, bagātīgais aromāts vedina domāt par dzīvīgu Austrumu tirgus ainu.
Septiņdesmitajos gados sievietes vēl aktīvāk sāk iesaistīties sabiedriskajā dzīvē, taču modē atgriežas elegance, prasme lietot kosmētiku un rūpēties par sevi. Smaržas ķļūst par sievietes labāko draudzeni un slepenu pavedināšanas ieroci vienlaikus. Šajā laikā smaržu modē ienāk itāļu dizaineri – kā pirmais no tiem Emilio Puči (Emilio Pucci) ar “Vivara”, bet 1974. gadā Gučo Guči piedāvā smaržas ”Gucci Nr.1” Šos gadus raksturo paši piesātinātākie aromāti: “Empreinte” un “First”. Taču tas netraucē pastāvēt arī tādiem autsaideriem kā Pako Rabane ar smaržām “Metal”.


Jūras svaigums smaržu pudelītē.

Astoņdesmito gadu beigās smaržu laboratorijās rodas pavisam jaunas buķetes – tā sauktās svaigās ozona un jūras noskaņas, kas atgādina okeāna sāļo zilgmi un ūdenszāļu smaržu “Parfum d’ētē KENZO” un “I’Eau D’lssey”
1991. gadā pēc Persijas līča kara beigām parādās vēl viens bestsellers – “Amarige”, ko varētu raksturot kā himnu mieram, skaistai, apmierinātai un laimīgai sievietei. Arī jaunais aromāts “Tresor” dārgās ziedu – augļu noskaņās, šķiet, uz ilgu laiku iekaro sieviešu sirdis (vai degunus!) visā pasaulē.
Deviņdesmitajos gados jūras notis transformējas ūdens motīvos, kas izraisa asociācijas ar zvaniņiem un lotosziediem. Šī virziena tipisks piemērs – “Eder”.
Taču jau ir dzimusi tehnoloģija “Living Flower”, ko pirmoreiz lieto smaržu “Giorgio” radīšanā. Šī tehnoloģija ļauj iegūt aromātu no zieda tā paša plaukuma brīdī – ziedu ievieto bezgaisa telpā zem stikla kupola, tam pieslēdz datoru, kas izanalizē aromātu. Šī tehnoloģija ļauj radīt precīzas jebkura aromāta kopijas, piemēram, zamšādas smaržu kā to izdarījusi Donna Karana savu smaržu izveides procesā.
Mūsdienu smaržu devīze – absolūta pašizteikšanās brīvība. Modē ir gan austrumnieciski garšvielu aromāti, gan tā sauktās unisex smaržas, gan ekstravagantas jauno dizaineru fantāzijas, gan jūras aromāti.

Ak, šis vieglais aromāts…

Visām sievietēm patīk smaržas. Taču ne visi zina, kā tās top.
            Aromātiskās esences smaržu ražošanai iegūst aparātos, kas atgādina kandžas aparātu.     Lai  iegūtu vienu gramu esences, jāpārstrādā vairāki simti kilogramu ziedlapiņu.

“Ostītāji”
Kompozīciju veidošanai parfimērijā izmanto vairāk nekā 300 smaržvielu. Galvenie parfimērijas izstrādājumi ir smaržas, tualetes ūdens un odekolons. Tie atšķiras ar esenču saturu un spirta daudzumu. Vismazāk spirta un visvairāk esences ir smaržās, tāpēc tās ir visnoturīgākās. Noturību nosaka arī smaržu kompozīcija. Smaržu aromātu “pareizumu” kontrolē degustatori – “ostītāji”. Tā ir ļoti reta profesija, un tās pārstāvjiem tiek izvirzītas ārkārtīgi bargas prasības. Viņi nedrīkst lietot alkohola dzērienus, kafiju un smēķēt. Toties viņiem jāguļ ne mazāk kā 12 stundas diennaktī!

Kā radās smaržas
Aromātiskās eļļas lietoja senie ēģiptieši, romieši un arābi. Smaržas radās viduslaikos. Saskaņā ar tā laika priekšstatiem slimības iekļūst organismā pa atvērtām ādas porām, tāpēc mazgāties neieteica. Kā zināms, Ludviķis XIV savā 78 gadus ilgajā mūžā esot mazgājies tikai 4 reizes. Varat iedomāties, cik “jauki” viņš! Turklāt viduslaiku pilsētās visus atkritumus izmeta un izlēja tieši uz ielas. Tāpēc aromatizācijai izdomāja smaržas. Napoleons Bonaparts, piemēram, izlietoja līdz 60 litriem odekolona mēnesī.





Parīzes smaržu muzejā
Kad jūs maksājat par smaržu flakoniņu, tikai 40% no cenas tiek maksāts par pašām smaržām; 20% jūs atdodat par iesaiņojumu, pārējos 40% - par reklāmu. Tā kā aromatiskā esence vienmēr tikusi vērtēta zelta cenā, smaržas pildīja dārgos zelta, porcelāna, kristāla, sudraba flakoniņos. Parīzes smaržu fabrikas muzejā var redzēt daudz ko interesantu. Tur, piemēram, ir smaržu flakoniņa futrālis, kas izveidots kā neliels tālskatis, ar kuru ziņkārīgā mājasmāte varēja aplūkot zāli. Cits flakoniņš veidots kā franču revolūcijas laikā giljotinētās Francijas karalienes Marijas Antuanetes figūriņa. Par vāciņu noder karalienes galva!
Ja jums patīk nēsāt smaržas sev līdzi un nevēlaties izjust nekādas neērtības, tad piemērotas būs krēmveida smaržas.

Smaržas dievišķās. Smaržas ārstējošās.

Senlaikos visas mākslas, kas saistījās ar cilvēka ķermeni, atradās vienas kaislības vadītu cilvēku – burvju, zintnieču, zāļu sieviņu un aptieķnieku pārziņā. Tie, sākot ar agriem rītiem vēl salnas skartos pavasaros un beidzot ar pirmajiem sniegiem rudeņos, staigāja pa pļavām, upju līčiem, purvu cinājiem un lasīja zāles, lai izvilinātu no tām aromātus un vitamīnus. Aromaterapija, vai vienkāršākā valodā rakstot, ārstēšana ar smaržīgām zāļu esencēm, ir lieliska iespēja cilvēkam bez milzīgiem naudas ieguldījumiem un ilgstošas laika kavēšanas saglabāt veselību un uzturēt možu garu. Tiesa gan, skaidrs ir arī kas cits, ja lauzīsit kāju, tad nāksies vien iet pie ķirurga, kas kaulus saliks pa vietām. Taču atveseļošanās periodā aromāti palīdzēs atjaunot garīgo līdzsvaru.
 Aromaterapija, tāpat kā citas netradicionālās metodes, nebija pie mums populāra. Pamazām aromaterapiju sāk pielietot arvien vairāk. Suvenīru veikalos iespējams nopirkt dekoratīvus traukus, kuros glabājas sakaltētas ziedlapas, ciedru čiekuri, kadiķa zari, muskata rieksti un daudz kas cits, kas piepilda mājokli ar smaržām. Austrumu eksotikas cienītāji jau sen apguvuši īpašās bodes. Kur pārdod sandala, muskata un citas kvēpināmās nūjiņas. Ēterisko eļļu maisījumi spēj ietekmēt cilvēku tik ļoti, ka tas, tikai elpojot aromātus naktī, spēj atmest smēķēšanu. Tādēļ aktīvie medikamentu ražotāji jau sāk rūpnieciski ekspluatēt arī šo nozari.

Aroms – sens kā pasaule.

Paši pirmie, kas novēroja augu aromātu specifisko iedarbību uz cilvēku, bija senie feniķieši. No viņiem šo māku apmēram 4. Vai 5. gadu tūkstotī p.m.ē. apguva Senajā Ēģiptē, kur arī sāka izmantot smaržvielas. Par to liecina ne tikai arheoloģiskie atradumi, mākslas priekšmeti un leģendas. Faraona Titanhamona mūmija nevarētu saglabāties gadu simtiem, ja ēģiptiešu zintnieki cilvēka ķermeņa balzamēšanā neizmantotu no augiem iegūtās esences. Atcerēsimies arī Ēģiptes valdnieci Kleopatru, kas bija apguvusi, tiesa gan kosmētiskos nolūkos, visdažādāko parfīmu ietekmi uz cilvēku, bet parfīms jau t’apati auga esence vien ir. Ēģiptes mākslinieki no retiem akmeņiem, alabastra, nefrīta, ebonīta, kā arī no kaula un stikla gatavoja aromātu kvēpināmos traukus, smaržu vāzes. Saglabājusies arī māla plāksnīte no Senās Babilonas laikiem (apmēram 18. gadsimts p.m.ē.), kur rakstīts, ka atļauts ievest dažādas eļļas, piemēram, no ciedra, sandala, kas nozīmē, ka jau senatnē cilvēki izstrādāja tehnoloģiju aromātisko ekstraktu iegūšanai no koka šķiedras.
Estēti grieķi, kas popularizēja ķermeņa kultu, apguva no ēģiptiešiem ne tikai aromaterapijas metodes ārstniecībā, bet arī kosmētikā. Stāsta, ka Diogens esot ieziedis kāju pēdas ar aromātisko eļļu. Kad par viņu smējušies, tad šis tikai esot atbildējis – ja jūs smaržas lejat uz galvas, lai atsvaidzinātu gaisu putniem debesīs, tad es iesmaržinu kājas, lai mans ķermenis smaržotu un patīkami kutinātu manu un kaitinātu jūsu degunus. Senajā Romā izveidojās pat veseli kvartāli, kuros strādāja un dzīvoja parfimēri, gatavojot un tirgojot smaržas īpašos stikla vasi oniksa traukos. Pie tam jau senatnē cilvēkiem nācās atzīt, ka tajos pilsētas kvartālos, kur dzīvoja un strādāja aptieķnieki, briesmīgo slimību bija daudz mazāk.
Arī viduslaiku Eiropā mēra laikā palielinājās aromātisko vielu patēriņš. Uz ielām dedzināja ugunskurus, kuros svieda dažādus ārstnieskos augus, lai to smaržas palīdzētu pārvarēt epidēmiju. Dzīvojamo istabu stūros kaisīja smaržīgus pulverus, aromātiskās sveces dedzināja pie slimnieku gultām. Iekārtus smalkās sudraba ķēdēs, sievietes nēsāja juvelieru gatavotas sudraba bumbas ar caurumiņiem, kuros glabājās aromāti, lai to labvēlīgā smarža vienmēr pavadītu.
Jau 19.gs. augus, kas saturēja ēteriskās eļļas, sāka audzēt rūpnieciskos nolūkos. Francija kļuva par vienu no vadošajām parfīmu ražotājām. 20.gs. aromātiskās vielas sāka izmantot medicīnā, kas nozīmēja, ka aromātisko vielu īpatnības un to specifiskā iedarbība uz cilvēka psihi un ķermeni tika racionāli izpētīta. Pirmoreiz vārdu “aromaterapija” sāka lietot franču ķīmiķis Gatfoss, kas 1928. gadā publicēja savus pētījumus grāmatā ar šādu nosaukumu. Viņa atklāsmes aromaterapijas nozarē sākās pavisma vienkārši – izrādījās, ka viņš laboratorijā apdedzināja roku. Intuīcijas mudināts profesors roku iemērca traukā ar lavandas esenci. Rezultāts bijis pārsteidzošs – lavanda atbrīvoja viņu ne tikai no mokošajām sāpēm, bet arī ātri sadziedēja apdeguma brūces.

Aromātu labirints.

Smaržas… To vilinošā parfīma priekšā kļūst bezspēcīgas gan liktenīgas skaistules, gan lietišķas sievietes, gan jaunas koķetes. Smaržas it tik daudzveidīgas – pavedinošas un draiskas, atturīgas un elegantas…

Meklējiet sievieti
* Koko Šanele bija pirmā, kas drosmīgi savienoja tēlu ar smaržu ekspresiju. Viņas stila triumfa gājiens pa mūsu planētu nav iedomājams bez “Chanel” smaržām, kuras pauž graciozas elegances ideju.
* Amerikāņu aristokrāte miljonāre Glorija Vanderbilta devusi vārdu dižciltīgām smaržām. Izsmalcināto “Vanderbilt” aromāta kompozīciju akcentē pēc viņas zīmējumiem radītais gulbis uz smaržu flakona.
* Estija Lauderes kundze ir viena no pasaules izcilākajām parfimērēm. No viņas radītajiem parfimēriem pāsi populārākie ir “Beautiful”, “White Linen” un “Knorving”. Katrs no tiem izsaka sievietes noskaņojumu, viņas dvēseles un prāta stāvokli dažādos dzīves brīžos. “Beautiful” – mīlas baudu, “White Linen”  - saistību ar dabu, “Knorving” – pārliecību par sevi.
Ilgu laiku Lauderes kundze turēja noslēpumā savu personisko parfīmu “Private Collection”, taču vēlāk tas kļuva pieejams arī citiem un pārvērtās par īstu zvaigzni parfimērijas debesīs.
* Mūsdienu itāļu modelētāja Laura Biadžoti savu mīlestību uz mūžīgo pilsētu iemūžināja smaržās “Roma”, kuras veidotas patiesā “romiešu stilā”. Flakonam ir senas romiešu kollonas forma, bet kārbas krāsa atgādina marmoru. Īpašu erotisku nokrāsu smaržām “Roma” dod balzams, kurš  Senajā Romā bijis visu smaržu sastāvā. Tā recepti, par kuru ilgu laiku neviens nekā nezināja, atrada Laura Biadžoti.
* Troņmantiniece princese Marija de Burbona atklāja Burbonu dinastijas “princešu aromāta” noslēpumu smaržās “Eau de parfum Maria de Bourbon”. To iesaiņojumā, kurš ieturēts zili baltos toņos, atspoguļojas troņa artibūtika. “Eau de parfum Maria de Bourbon” flakonam ir lillijas zieda – Burbonu dinastijas simbola – forma.
*  Angļu modelētāja Lora Ešlija, radījusi savu neatkārtojamo “Country” stilu, turpināja to smaržu “Dilis” rūgtenajā apelsīnkoka un narcišu aromātā. Flakonu rotā reljefs puķu pušķis. Loras Ešlijas dzimtajā Velsā kopš 19. gadsimta vidus “Dilis” vārdā sauc īstas, harmoniskas un pašapzinīgas sievietes.
       
Aromātu mūzas.
*  Lielisko Odriju Hepbernu savās pirmajās smaržās “L’interdit” apdziedājis Gunērs de Živanšī. Viņas vārds bijis saistīts arī ar turpmākajiem slavenā medelētāja panākumiem parfimērijas jomā.
*  Savukārt parfīms “Panthire de Cartier” veltīts Žannai Tisēnai, kuru tās graciozo un trauksmaino kustību dēļ tuvākie cilvēki dēvēja par panteru. Lai gan ir arī cita šo smaržu tapšanas vēstures versija. Oriģinālu ideju meklējumos Kartjē esot aizsūtījis jau pieminēto Žannu uz Āfriku. Ieraudzījusi tur lunkanās panteras, viņa piedāvājusi izmantot to graciozos tēlus meistara izstrādājumos: piespraudēs, pulksteņos, smaržu kristāla flakonos (tos, kā zināms, apvij divas melnas panteras). Smaržu aromāta kompozīcijā jaušams Āfrikas motīvs. To galvenais akcents – Gvinejas kalnu rajonos sastopamo karokarundas ziediņu aromāts.
 * Nostaļģija pēc dzimtenes skubināja zviedrieti Mārgretu Leju iemitināt savas ekskluzīvās smaržas “Escada” sirdsveida flakonā. Lai gan reizē ar katru jaunu sezonas kolekciju smaržas “Escada” atkal atdzimst, Margaretas Lejas “zelta sirdis” valdzina ar kūstoša sniega un pirmo pavasara ziedu aromātu.
*   Slavenās amerikāņu smaržas  “Eternity” radušās, pateicoties Kelvina Kleina sievai Kellijai. Dizainers kāzu dienā dāvināja savai līgavai gredzenu, kurš agrāk bija piederējis Anglijas karaļa Edvarda VIII sievai. Tā iekšpusē bija iegravēts vārds “Eternity” (mūžība). Tas tagad iegājis smaržu vēsturē.
*  Vispārinošu stipras un apgarotas krievu sievietes tēlu pazīstamais krievu modes dizainers Zaicevs iemiesojis savā “Eau te toilette Maroussia”.

Grezni tērpi, smalkas smaržas.

Slaveno pasaules modes namu stils izpaužas ne tikai apģērba līnijās, bet arī izcilo modes dizaineru radītajās smaržās. Šādu smaržu pamatlicēja bija Koko Šanele. Arī pēc pusgadsimta viņas “Chanel Nr. 5” joprojām ir vispieprasītākais parfīms pasaulē. Diors, Živanšī, Ivs Senlorāns, radīdami klasiskos apģērba modeļus, steidza izteikt savas fantāzijas arī izcilās smaržās, augstās modes triumfa gājienu akcentējot ar gadsimta aromātiem.
* Živanšī precīzi uztvēra sava laika garu. Parfīms “Givenci III” kļuvis par neatņemamu lietišķas sievietes atribūtu. Savukārt smaržas “Ysatis” domātas kontrastu pilnai mūsdienu sievietei, kura pārsteidz ar savu rakstura daudzpusību. Izsmalcinātajā ziedu un garšvielu aromāta sajaukumā izpaužas viņas neaprēķināmā daba. 
*  Itāļu dizainere Kiara Bonija, veidodama apģērba modeļus īpašai, savās tieksmēs neierobežotai sievietei, izteikusi viņas tēlu četru aromātu buķetē.
*   “Chiara Boni Oscar” – izsmalcināts, neatkārtojams Austrumu aromāts, kurš padara katru sievieti par galveno darbojošos personu dzīves svētkos.
*   Spilgtu un intensīvu muskusa, bergamotes ziedu un garšvielu “aromātu ietērpu” piedāvā nevainojama stila māksliniece Rafaela Kuriēl.




Izmantotā literatūra:
·        ”Pasaules atbalss” 1998.g. Nr.3
·        “Latvijas zeme”  1996.g. 30. janvāris
·        “Una” 1998.g. Janvāris
·        “Pavards” 1997.g. Maijs
·        “Zeltene” 1999.g. Augusts 

  

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru