Etzioni-Bogarduss
Referāts
socioloģijā
konsultants
E.Š.
Sociālā
kopība pilsoniskās sabiedrības parametru kontekstā.
1. Valsts, indivīds un sociālas izmaiņas (politiskais līmenis)
2. Sadarbība, kooperēšanās un uzticēšanās (sabiedrības līmenis)
3. Līdzdalība, kolektīvs un ticība (kopienas līmenis)
Šajā referātā tiks aplūkots
jautājums par vērtīborientācijām un dispozīcijām, kas ir aktuālas saistībā gan
ar pilsoniskās sabiedrības, gan kopienas attīstību. Tāpat ir nepieciešams
pieskārties vēsturiskajam mantojumam, kas lielā mērā izskaidro gan pilsoniskās
sabiedrības nepilnības, gan pamato hipotēzes par kopienu - tās (ne)iespējamību
un iespējamo attīstības pakāpi.
Valsts, indivīds un sociālas izmaiņas (politiskais līmenis)
Sociālisms bankrotēja, jo nespēja
iznīcināt indivīdā viņa subjektismu - apziņu, ka cilvēks tomēr ir
primārāks par valsti un tam ir sava pašnoteiksme, neskatoties uz viņa atkarību
no sociālajām institūcijām. Sociālā drošība apmaiņā pret absolūto lojalitāti, nespēja aizvietot individuālo
vajadzību pēc pašnoteikšanās un pašrealizācijas, kas nav iedomājama fiktīvo
iespēju un iluzorās brīvības apstākļos.
Valsts
iekārta sāka sabrukt, jo to balstošā sabiedrība nespēja attīstīties. Valsts
politikas rezultātā sabiedrība tika atomizēta - indivīds kā sociālais
atoms palika vienatnē ar valsti, jo starpstruktūras, kuras līdzsvaro valstisko
iejaukšanos privātajā sfērā, tika plānveidīgi iznīcinātas. Šādā stāvoklī ir
atvieglota valsts sociālā kontrole pār indivīdu un sabiedrību kopumā. Taču tas
nespēja apturēt sabiedrisko attiecību faktisko degradāciju, jo sociālā kontrole
spēj nodrošināt tikai ārēju konformismu, ne patiesu vērtību pieņemšanu un
atbilstošu rīcību, kuras motīvi rodas tieši uz vērtīborientāciju bāzes. Tāpat
sabrukumu nespēja apstādināt arī iluzorās demagoģisko aparātu ruporos
propagandētās "sociālisma uzvaras", ar kuru palīdzību partija centās
stimulēt sabiedrību. Un, parodoksālā kārtā, režīma nomaiņa notika pamatojoties
uz kādu K.Marksa atziņu, saskaņā ar kuru, prasības pēc atteikšanās no ilūzijām
par savu stāvokli ("Glastnosķ") ir prasības pēc atteikšanās no tāda
stāvokļa, kam nepieciešamas ilūzijas ("Perestroika").
Taču
vērtīborientācijas un dispozīcijas pastāv pēc savām - psiholoģiskajām -
likumsakarībām un neizmainās tūlīt līdz ar situācijas izmainīšanos. Politiskais
un ekonomiskais valsts darbošanās režīms var tikt nomainīts strauji un
revolucionāri. Citādi ir ar vērtīborientācijām - cilvēks tām var neapzināti
sekot arī tad, kad tās kaitē veiksmīgai darbībai jaunos apstākļos.
Sadarbība, kooperēšanās un uzticēšanās (sabiedrības līmenis)
Kopienas veidošanās ietvaros
nozīmīga ir noteiktās sabiedrības individuālisma – kolektīvisma vērtību
orientācija. Sociālo attiecību analīzē saistībā ar sabiedrības formēšanās
procesu individuālisma – kolektīvisma dimensiju analizēja jau Dirkheims, Vēbers
un Tennis. Diskusija par individuālisma – kolektīvisma orientācijām turpinās
arī mūsdienu sabiedrībā (Lauristin, Vihalemm, 1997). H.C.Triandis (Triandis,
1993) uzskata, ka Eiropā un Z-Amerikā notiek pāreja uz aizvien lielāku
individuālismu, jo cilvēki galveno uzmanību pievērš tam, “kas varētu mani
padarīt laimīgu” un “kās es varētu papriecāties”, bet mazāk uztraucas par to,
kas būtu labāk sabiedrībai, vai kas notiek ar citiem. Galvenā tendences, kas
raksturo mūsdienu sabiedrības ir sekojošas: aizvien palielinās brīvā tirgus
nozīme, un tās valstis, kas bija sociālistiskākas kļūst liberālākas.
H.C.Triandis izdala dažādus kolektīvisma tipus: vertikālais
kolektīvisms un horizontālais kolektīvisms. Ja vertikālais kolektīvisms saskaņā
ar H.C.Triandi ir balstīts autoritātē, un šī kolektīvisma izpratne attiecas uz
attiecībām ar valsti, etniskām vai reliģiskām grupām, tad horizontālais
kolektīvisms balstās savstarpējās rūpēs un palīdzībā un izpaužas solidaritātē
ar citiem profesionālo asociāciju, līdzinieku grupu vai ģimenes ietvaros.
Vertikālais kolektīvisms ir
raksturīgs autoritārajām un totalitārajām valstīm (piemēram, PSRS), kā arī
reliģiskajām un nacionālajām kustībām, jo tas paredz indivīda ziedošanos kopējo
mērķu sasniegšanai; noliedz indivīda autonomiju. Savukārt, horizontālais
kolektīvisms ir balstīts savstarpējās pozitīvās attiecībās, kuras paredz
noteiktu indivīda autonomiju, un balstās vairāk uz vienlīdzību un grupas
locekļu līdzīgumu.
Ja
attiecina šo H.C.Triandis piedāvāto koncepciju uz Latvijas sabiedrību, tad var
teikt, ka Latvijas sabiedrību vairāk raksturo vertikālais kolektīvisms
sajaukumā ar individuālismu. To nosaka iedzīvotāju līdzdalības trūkums dažādās
organizācijās – apmēram 80% Latvijas iedzīvotāju nav iesaistījušies nevienā
nevalstiskajā organizācijā (Baltijas Datu nams. Pētījums “Ceļā uz pilsonisko
sabiedrību” 1998). To nosaka arī oficiālās komunistiskās ideoloģijas mantojums
no PSRS, kad masu mēdijos tika propogandēta vienlīdzība un solidaritate, tas ir
saistāms arī ar “blatu” vai “pazīšanās” tīklu, kā arī ierobežoto dzīves vietas
telpu, kur vairākas paaudzes ir spiestas dzīvot vienā dzīvoklī. Vienlaicīgi
urbanizācija un migrācija PSRS laikā veicināja individuālisma attīstību.
Jāpiebilst, ka padomju sistēmas noliegums ir
arī viens no iemesliem, kādēļ cilvēkiem pieminot tādus jēdzienus kā
“kooperēšanās”, “solidaritāte” parādās negatīvas emocijas, kā raksta Marcins
Kruls par Polijas sabiedrību:
“Mūsu “postdemokrātiskā” tauta netic
sabiedriskuma garam; viņa no tā baidās, un ne bez iemesla, kā jau no iemaitāta
kolektīvisma mantojuma, kas pilns ar totalitārisma tendencēm” (Marcins Kruls,
Diena, 1998.gada 18.augusts).
M.Lauristine un T.Vihalemm
(Lauristin, Vihalemm, 1997). Runājot par Igaunijas sabiedrību uzskata, ka
igaunijā norit vērtību orientācijas maiņa no kolektīvisma uz individuālismu –
pāreja no padomju kolektīvistiski
bezatbildīgās orientācijas uz individuālismu – katrs pats par sevi. Arī K.Kello
runājot par Igauniju atzīst individuālisma dominanci:
“Pēc dziedošās revolūcijas sekoja
individuālistiskā revolūcija, kura laida pie varas jaunu egocentrisku patērētāju
kultūru, kas rēķinās tikai ar indivīda interesēm” (Karls Kello, Diena,
1999.gada 24.februāris).
Tomēr sabiedrībā cilvēks nedzīvo viens
pats, viņam ir jāsadarbojas ar citiem cilvēkiem, savukārt, lai sadarbotos nepieciešama
ticība, ka kooperējoties var kaut ko uzlabot savā dzīvē un jāuzticās citiem
cilvēkiem.
Šeit
jāatzīmē, ka Latvijā starppersonu
uzticēšanās, salīdzinot ar Norvēģiju un
Somiju ir ļoti zema. Līdzīgāka
savstarpējā uzticēšanās ir post-sociālisma valstu iedzīvotāju vidū
(1.zīmējums). Tā, piemēram, Latvijas
iedzīvotāju vidū lielākajai daļai cilvēku uzticas 25%, Norvēģijas iedzīvotāju
vidū – 65% iedzīvotāju, Igaunijā 21%, Slovēnijā – 15% (Pasaules vērtību
pētījums. 1995-1997)
1.zīmējums.
Starppersonu uzticēšanās. Atbildes: Lielākajai daļai cilvēku var uzticēties.
1995.-1997.
Ja runājam par
cilvēkiem kopumā, kā Jūs domājat – cilvēkiem var uzticēties, vai attiecībās ar
cilvēkiem jābūt ļoti piesardzīgam?
|
Tāpat post-sociālisma valstu
iedzīvotāju vidū ir ievērojami mazāk to, kas tic, ka vispār var kaut ko mainīt
savā dzīvē. Šāda attieksme ir pamatā tam, ka cilvēki ir pasīvi, neaktīvi un
inereti, jo jau neko nav iespējams mainīt, kādēļ darboties un meklēt
līdzbiedrus? Kā redzams 2.zīmējumā no aplūkojamām valstīm visvairāk savai
spējai kaut ko ietekmēt dzīvē tic Somijas (vidējais aritmētiskais – 7.67) un
Norvēģijas iedzīvotāji (vidējais aritmētiskais – 7.18), no post-sociālisma
valstīm – Slovēnijas iedzīvotāji (vidējais aritmētiskais – 6.89), bet vismazāk
iespējai kaut ko dzīvē mainīt tic Baltkrievijas (vidējais aritmētiskais – 5.2)
un Latvijas iedzīvotāji (vidējais aritmētiskais – 5.56).
Runājot
par cilvēku ticību, ka kooperējoties var kaut ko uzlabot savā dzīvē un gūt
panākumus, Latvijas iedzīvotāju kopums sadalās uz pusēm, jo saskaņā ar Baltijas
Datu nama aptaujas “Ceļā uz pilsonisku sabiedrību” rezultātiem 46% pilsoņu un
53% nepilsoņu uzskata, ka “tādiem cilvēkiem kā man labākais panākumu
iegūšanas veids ir kopēju mērķu sasniegšana, apvienojoties ar citiem
cilvēkiem”, savukārt, 45% pilsoņu un 38% nepilsoņu uzskata, ka “lai
sasniegtu panākumus, vislabāk ir paļauties pašam uz sevi un neievērot, ko dara
citi”.
2.zīmējums.
Ticība savai ietekmes spējai. Vidējais aritmētiskais.1995.-1997.
Cilvēkiem ir
atšķirīgi uzskati par to, cik lielā mērā tie spēj ietekmēt savu likteni un to,
kas ar viņiem notiek. Daži uzskata, ka ir pilnīgi brīvi savā izvēlē un paši ir
savas dzīves noteicēji, turpretī citiem šķiet, ka viņi reāli nespēj ietekmēt
notiekošo. Izmantojot doto skalu, kur “1” nozīmē, ka Jūs nespējat ietekmēt
notikumu gaitu, bet “10” – ka Jūs varat spēcīgi ietekmēt notiekošo, lūdzu
novērtējiet, cik lielā mērā Jūs esat savas dzīves noteicējs?
|
3.zīmējums. Kooperēšanās un individuālisms. 1998
Kurš no šiem izteikumiem ir tuvāks Jūsu viedoklim? Tādiem cilvēkiem kā
man labākais panākumu iegūšanas veids ir kopēju mērķu sasniegšana,
apvienojoties ar citiem cilvēkiem. Lai sasniegtu panākumus, vislabāk ir
paļauties pašam uz sevi un neievērot, ko dara citi.
(% no pilsoņiem, n=1507; % no tiem, kas nav LR pilsoņi, n=1502)
Avots: Baltijas Datu nams. Pētījums “Ceļā uz pilsonisku sabiedrību”. 1998
Atšķirības
starp pilsoņiem un nepilsoņiem šeit varētu tikt skaidrotas ar mentalitātes
īpatnībām, jo pilsoņu vidū ir vairāk latviešu, bet nepilsoņu vidū – vairāk
krievu. Vienlaicīgi nenozīmīgas atšķirības pilsoņu un nepilsoņu atbildes ir
jautājumā: “Kā Jūs domājat, ja Jums būtu nepieciešama palīdzība sarežģītā
situācija, kas Jums varētu sniegt visdrošāko atbalstu?”. Lielākā daļa jeb divas
trešdaļas Latvijas iedzīvotāju sarežģītā situācijā grieztos pēc palīdzības pie
radiniekiem, 17-18% - pie draugiem, bet tikai 2% pie NVO un 8-9% pie valsts
iestādēm, kas liecina, ka sociālo attiecību loks ir samērā šaurs, un cilvēki,
galvenokārt, kontaktējas un paļaujas uz radiniekiem, nākošā lielākā grupa –
draugi, bet plašākas sociālās saites ir mazāk nozīmīgas.
4.zīmējums. Visdrošākais atbalsts sarežģītā situācijā. 1998
Kā Jūs domājat, ja
Jums būtu nepieciešama palīdzība sarežģītā situācija, kas Jums varētu sniegt
visdrošāko atbalstu? (% no pilsoņiem, N=1507; % no tiem, kas nav LR pilsoņi,
N=1502)
Avots: Baltijas Datu nams. Pētījums
“Ceļā uz pilsonisku sabiedrību”. 1998
|
Kopumā tātad cilvēku
pašorganizācija nav pārāk attīstīta, cilvēki neuzticās viens otram, un nav
lielas ticības kaut ko mainīt savā dzīvē. Līdz ar to var teikt, ka sociālais
kapitāls, horizontālās saites Latvijā ir diezgan mazattīstītas. Par vienu no
galvenajiem cēloņiem šādai situācijai sociālo zinātņu literatūrā min padomju
sistēmas mantojumu, kas tiek saistīts ar sabiedrības atomizāciju, atsvešinātību
un konsekventu horizontālo saišu saraušanu, kā arī vispārējas neuzticēšanās
kultivēšanu.
Jāsaka, ka politiskās
sistēmas maiņa indivīda vientulību un atsvešinātību var vēl palielināt, jo tiek
izjaukts iepriekšējais sociālo attiecību līdzsvars. Vientuļš un atsvešināts
indivīds bez stiprām horizontālajām saitēm, savukārt, ir viegli manipulējams.
Tāpat sociāli izolēts cilvēks nejūtas vienlīdzīgs ar citiem, tam raksturīga
pazemināta pašapziņa, pazemināts pašnovērtējums, jo darbošanās grupās ļauj
indivīdam justies vienlīdzīgam ar citiem, rada neatkarības un pašpaļāvības
sajūtu, cilvēki gūst pārliecību, ka viņu dzīvi nosaka viņu pašu uzskati un
izvēle.
Līdzdalība, kolektīvs
un ticība (kopienas līmenis)
Totalitārās
struktūras raksturo centieni pēc sociālās un politiskās unifikācijas
(cilvēku numurēšana cietumos, “viena tauta – viens fīrers” fašistiskajā Vācijā
un tml.), kas padomju ideoloģijas kontekstā skanēja kā ‘’visu tautu cilvēku
tiekšanās pēc vienlīdzības’’. Šī propogandētā vienlīdzība izvērtās par
vienādošanu (unifikāciju). Politika balstījās uz pieņēmumu, ka, ja cilvēkus
ievietos vienādos apstākļos un formāli vienlīdzīgās sociāli-telpiskās pozīcijās
– maģistra darba problemātikas kontekstā - masveida apbūvē, un bez iespējas
izdalīties pagalma ietvaros, tad – turpinot domu – šie indivīdi izveidos
saskanīgu un solidarizētu sabiedrību. Dotās sabiedrības esencei, teorētiķu
prāt, ir jābūt ‘’vispusīgi attīstītu indivīdu kolektīvam’’. Taču, nepareizi
realizētais un reizē utopiskais projekts, kļuva par Marksa iecerētās pasaules
traģisku parodiju, kur ‘’Komunisms ir humānisms’’(Markss) izvērtās par farsu.
Tādējādi ‘’visu tautu draudzības’’ un kolektivizācijas reālie rezultāti iznāca
pretēji gaidītajam – sociālā atsvešinātības reducēšana nebūt netika panākta,
taču , zināmā mērā ārkārtīgi pozitīvā, kolektīvisma ideja tika nenoliedzami
diskreditēta. Vienlīdzība, kas izpaudās unificētu ēku konveijeriskā celtniecībā
un apbūves telpiskā dezorganizētībā (‘’uzspridzinātie’’ pagalmi), kā arī
pseidokolektīvisms ( mehāniska piespiedu solidarizācija), padarīja cilvēkus imūnus
pret vajadzību pēc lokālām iedzīvotāju vai interesentu apvienībām,
destruktīvi iedarbojoties uz iekšējām sociālajām interakcijām. Tāpēc būtu
nepieciešams radīt priekšnoteikumus, kas aktualizētu šo - organiski-asociatīvo
- solidāras uzvedības modeli un motivētu cilvēkus iesaistīties līdzpilsoņu
sociāli atbalstāmās aktivitātēs savas vides uzlabošanā. Bet šeit parādās vēl
viena problemātika.
Padomju politika, autora
interpretācijā, rada vēl vienu sociālu konsekvenci. Un tas ir participācijas,
jeb līdzdalības jautājums, kas var tikt konstruēts gan kā skaidrojums,
gan kā hipotēze attiecībā uz darba objektu (iedzīvotājiem).
Padomju
valdībai kā autokrātiskas organizācijas politikai par stūrakmeni kalpoja varas
absolūta centralizācija un etatisms. Vara tika koncentrēta kompartijā un tai
atbilstošās struktūrās visos PSRS reģionos un valsts uzņēmās atbildību par
indivīda sociālo nodrošinājumu. Apmaiņā pret to no indivīda un to grupām
atsavina pašnoteiksmes, izvēles, nepakļaušanās un lēmējtiesības (anulē
subjektismu). Indivîds, sociâlâs grupas un organizâcijas ir
aizsargâtas tikmçr, kamēr tās ir lojālas un vienisprāt ar
valdību.
Šādā
stāvoklī, kad indivīdam tiek anulēts viņa “subjektisms” sociālajā darbībā, kad
viņš zaudē savas lēmējtiesības, tam parādās ‘’deliģējošas dispozīcijas’’ sindroms. Jeb, citādi sakot, kad indivīda
vietā lemj valsts, jebkādai formālai līdzdalībai nav nozīmes, un dotais
uzvedības modelis atrofējas. Indivīds vienkārši zaudē tieksmi lemt un
līdzdarboties.
Līdzīgas
sekas uz indivīdu atstāj atrašanās no viņa interesēm atsvešinātā vidē. Arī
arhitektoniski-telpiskā vidē. Ja vide ir depersonalizēta, ja tai trūkst
estētiskas pievilcības, ja indivīdam ar apkārtni neveidojas stabilas emocionāli
simboliskas sasaistes (identifikācijas), tad arī ir grūti no viņa prasīt, lai
tas ņemtu dalību vides uzlabošanas projektos. Tādējādi ir pamats uzskatīt, ka
iedzīvotāji principā neuzskata sevi par potenciālajiem sava rajona dzīves
uzlabotājiem, un līdzdalības jēdziens var nerast atsaucību.
Lai pārbaudītu šīs nostādnes (hipotēzes)
attiecībā uz konkrētiem cilvēkiem - pilsētas iedzīvotājiem, kā instruments ir
jāpielieto iedzīvotāju aptauja. Ar tās palīdzību, lūdzot iedzīvotājus atbildēt
un jautājumiem par to attieksmi pret vidi, sociālajām attiecībām rajona
ietvaros un izmērot to gatavību līdzdalībai, varētu identificēt problēmu
cēloņus un spriest par hipotēžu atbilstību realitātei.
Literatūras saraksts
Dewney R. (1965) Origin and Growth of Urbanization. In Metropolis
- Values in Conflict (ed. C.Elias). Belmont, USA
Kello, Karls (1999) Vai nācijai Eiropā ir nākotne? Diena,
1999.gada 24.februārī.
Lauristin, Marju; Vihalemm, Triin (1997) Changing Value Systems: Civilization Shift and Local Differences.
In: Return to the Western World. Cultural and Political Perspectives on the
Estonian Post-Communist Transition. (1997) Edited by Marju Lauristin &
Peeter Vihalemm with Karl Erik Rosengren & Lennart Weibull. Tartu
University Press.
Pasaules vērtību pētījums.
1995-1997. Filozofijas un socioloģijas institūts..
Pētījums “Ceļā uz pilsonisku
sabiedrību”. Baltijas Datu nams. 1998.
Politiskās līdzdalības
veicinošie apstākļi Latvijā (1999) red. Brigita Zepa, Baltijas Datu nams,
Rīga: Latvijas Sociālo pētījumu centrs.
Putnam R.D.(1995) Making Democracy Work.Princeton University
Press, U.K.
Putnams, R. D. (1998) Vientulības ekonomika. Kā atkal sadarboties?
Diena, 1998.gada 1.augusts.
Triandis, H.C. (1993) Collectivism and Individualism as Cultural
Syndromes. Cross-Cultural studies, 27 (3/4), 155-180
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru