“SOCIĀLIE ATTĪECĪBAS MODEĻI”
“Sabiedrības
bāzes un virsbūves analīze 1990. – 2000.gads.”
Sabiedrības
bāzes un virsbūves analīze 1990. – 2000. Gads.
Katrā vēsturiskā posmā izveidojas noteikts
ražošanas veids, ražošanas spēku un ražošanas attiecības, un tie veido vienu
veselu. Ražošanas spēki kopā ar ražošanas attiecībām veido sabiedrībā – BĀZI.
Virs bāzes atrodas virsbūve. Savukārt virsbūve sastāv no dažādām sabiedriskajām
attiecībām:
- politiskās;
-
tiesiskās;
-
tikumiskās;
-
reliģiskās;
-
filozofiskās;
-
ideoloģiskās
u.t.t.
Visas šīs attiecības regulē attiecīgās
institūcijas reālajā dzīvē. Taču par viņu (attiecību) objektivitāti vai
subjektivitāti katrs cilvēks var spriest un secināt individuāli. Katrā lietā
saskatīt savus “+” un “-“.
-
bāze ir sabiedrības ekonomiskais pamats, kas raksturojās ar noteiktu ražošanas
veidu, vai arī noteiktiem ekonomiskajiem uzskatiem.
-
virsbūve
ir sabiedrības garīgais pamats. Tajā ietilpst visas
sabiedrībā pastāvošās attiecības, izņemot
ekonomiskās attiecības.
Bāze
un virsbūve ir savstarpēji saistītas divas daļas, kas veido vienu veselu. Šīs
abas daļās var vienu otru papildināt un arī pretēji, viena otru arī noliegt.
Mūsu
valstī var minēt daudz un dažādus piemērus šai sakarā. Jo mūs regulē un vadā pa
dzīvi šie aspekti. Valdība izdod pieņemtos likumus un mēs sabiedrība tos
pildām, citi labāk, citi sliktāk. Bet ir kādas dzīves normas ko cenšamies
ievērot. Ne jau nu visi, bet nu lielākā daļa. Ir rakstīti likumi, kuriem ir
jāpakļaujas visiem. Viens no šādiem noteicošajiem aspektiem ir politiskā
sistēma valstī. Jo tas kurš nodarbojas ar politiku un ir augstās varas aprindās
var arī sev par labu, kaut nedaudz, bet ietekmēt likumu pieņemšanu sev par
labu. Taču kā jau visos jautājumos arī šajā, politiskajā, mūsu sabiedrībā nav
vienotības, jo tik mazā valstī kā Latvija ir par daudz politisko partiju, kas
cenšas iekļūt valdībā. Kaut arī neko reālu nemaz necenšas sevis atbalstam
piedāvāt, tikai vienus vienīgus solījumus “Mēs uzlabosim jums dzīvi”. Kaut gan
jau pie visa šī ir arī vainīgs visa mūsu sabiedrība, ka neesam tik prasīgi pret
šiem politiķiem, deputātiem, kur tad ir viņu uzlabojumi saskatāmi reālajā
dzīvē. Šeit gribas minēt, dzejnieka Knuta Skujenieka izteikto domu intervijā
“Lauku avīzei”:” ….. partijas meklē personības, lokomatīve – lai pievilinātu
vēlētājus. Bet tas bieži vien atspēlējas uz mūsu vēlētāju, ādas. Arī tāpēc, ka
sabiedrības rokās nav tiešu sviru, kā ietekmēt pašu ievēlētos deputātus……
Nekvalitatīvu lēmumu pieņemšana ir ne tikai Saeimas, bet pagaidām vēl visas
sabiedrības vaina kopumā, jo mēs pārāk neuzstājām, neprotam un pat negribas
izmantot savas tiesības. Piemēram – vai pietiekami uzstājam par savām pircēju
tiesībām? Nē, mēs ļaujamies sevi šmaukt, iesmērēt brāķi…..” Mūsu sabiedrībā
trūkst izglītotu un ar pieredzi bagātu politiķu – profesionāļi, kuri būtu
vareni un droši par savu pastāvēšanu politikā. Kuriem nebūtu jābaidās, es jau
te ilgi nebūšu. Ja tādi cilvēki būs sabiedrībā, tad arī viņi varēs gan Saeimā
pieņemt adekvātus lēmumus, gan pilnveidot tos dzīvē reāli. Un nebūs kā patreiz,
ka viens pagrozās drusku kaut ko pavelk un pamet, jo viņš neatbilst amatam un
demisionē. Vienkārša motivācija. Un esot šai postenī (ieņemamajā amatā) saskata
savu materiālo labumu, kuru varētu maksimāli iegūt dotajā brīdī. Šādi cilvēku
mūsu sabiedrībā ir diemžēl lielais vairums, un tādēļ trūkst radikālu un
sakarīgu pārmaiņu uz labo pusi daudzās jo daudzās jomās sabiedrībā.
Daudz
dažādu aspektu arī valda tā saucamajā “Eisaka” lietā, sabiedrības slāņos. Man
personīgi nav saprotams kā var izglītots un normāls cilvēks kaut ko tādu
izdarīties un par to saņemt tik niecīgu sodu. Tad jau iznāk, ka mūsu bērniem
jāmāca skolās nevis gudrības un zināšanas, bet gan kaujas mākslas lai varētu no
šādiem te tipiem aizstāvēties, jo likums nav spējīgs viņus aizstāvēt. Bet
tiesneša kungs mierīgi būvē māju. Kaut kā nemaz neticams, ka pa tādu saņemamo
algu var uzbūvēt tādu namu. Šeit skaidri ir redzams ka mūsu valstī nav
sakārtots tikumiskais jautājums un tā problēmas.
Tāpat pie tiesiskajām attiecībām var minēt
Talsos notikušo traģēdijas lietu. Ka
tiek sodīti un notiesāti tikai tie nelaimīgie ugunsdzēsēji, kas izpildīja
izklaides pasākuma pacelšanu tai nelaimīgajā grozā. Bet aiz viņiem stāv
lielākas “zivis”, kas atļāva, kas to visu organizēja. Kaut kā neticas ka ugunsdzēsēji
paši uz savu galvu devās uz šo pasākumu. Taču atbildīgi tagad par visu notikušo
tikai viņi.
Pie
politiskajām attiecībām var minēt politisko partiju apvienošanos koalīcijās.
Tas ir izdevīgi, lai iegūtu autoritāti, lai radītu citu tēlu par sevi, mēs
varam vienoties, bet lūk tur tie nevar. Taču pašā sirdī šis partijas savas
domas nemaz netaisās mainīt un savus uzskatus. Reālā izmaiņa ir tā, ka
apvienojoties ir lielāks spēks un ietekme uz visu sabiedrību, attiecībā uz
partiju procesiem, svarīgu lēmumu pieņemšanā. Taču iekšienē viss paliek pa
vecam gan uzskati, gan mērķi.
Sakarā
ar šiem dažiem minētajiem piemēriem jau
var izdarīt secinājumus, ka mūsu sabiedrībā ir daudz nesakārtotu lietu un
procesu. Un to savā labā izmanto uzņēmīgi un atjautīgi cilvēki, tā radot labu
augsni korupcija. Un korupcija var brīvi izplatīties jo nav mums sakārtota
likumdošana un nav arī kompetentu cilvēku, kas būtu to spējīgi līdz galam
sakārtot. Jo kuram gan negribas piekļūt pie “saldāka pīrāga gabala”. Jo visu
laiku par to vien esam sapņojuši un to vien apkārt sev redzējuši. Nav mūsu
sabiedrībā vēl izstrādāts īsts politiskās audzināšanas modelis, kas radītu un
papildinātu partiju pārstāvju rindas, kas būtu jau ar attiecīgām zināšanām un
pieredzi darboties “lielajā” politikā.
Pa
šiem desmit gadiem, ir daudz kas sabiedrībā mainījies gan uz vienu, gan uz otru
pusi. Taču mēs visu laiku mācāmies un pilnveidojamies, lai zinātu, ko mums
vajadzētu un ko nē, mūsu dzīvē pielietot. Ir nomainījušās darba attiecības. Ir
krasāk iezīmējušies sabiedrības sociālie slāņi un to atšķirības. Šīs iezīmes
var attiecināt gan uz politisko, gan reālo mūsu sabiedrības dzīves veidu un
stilu.
No šī teiktā varam secināt, ka bāze var
izmainīt virsbūvi, bet virsbūve nevar. Tā var tikai ietekmēt. Jo mūsu reālo
dzīvi var ietekmēt – Valsts Prezidente, Saeima, Valdība, Ministrijas, Deputāti,
viņi var ietekmēt mūsu dzīves stilu un veidu, bet pašu dzīvi nevar. Bet “mēs”
varam viņu procesus (izpildvaras) diezgan efektīgi ietekmēt, ja to vēlētos.
Izmantotā literatūra:
1.
U. Sūna,
G. Oļševskis. “Ievads filozofijā”
sabiedrība “Pētergailis”,
Rīga, 1993.
2.
M. Kūle,
R. Kūlis. “Filosofija”, Apgāds
“Burtnieks”, Rīga, 1996.
3.
A.
Vorobjovs “Psiholoģijas pamati” Mācību
apgāds, Rīga, 1996.
4.
“Lauku
Avīze” N:125 “Knuts Skujenieks starp dzimtās un valsts valodas robežām”.
5.
MMD 10/2000 “Vērgalē vilki, velli, ņerkst
vie….!”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru