Antonijs Etzioni-Bogarduss
Referāts socioloģijā
Sociālo
attiecību organizācijas modeļi : mūsdienu kopienas
jēdziens.
1. F.Tennisa ieguldījums
2. Cilvēku sabiedrisko
asociāciju socioloģija
3. Kopienas jēdziena
interpretācija
4. Kopienas identifikācijas
nosacījumi
****************
Aprakstot cilvēku kopumus, sabiedrisko zinātņu literatūrā bieži vien,
līdztekus jēdzieniem "sabiedrība", "grupa",
"organizācija", "asociācija", min arī "kopienas"
(community) jēdzienu. Ar kādu nolūku tiek izdalīts īpašs cilvēku sociālās
organizācijas tips - kopiena?
Kopienas jēdziens
ārzemju akadēmiskajā un populārzinātniskajā literatūrā tiek visnotaļ plaši
lietots. Taču tik pat plaša ir arī šī jēdziena interpretācija, jo, kā raksta
Schnore , pētnieks Hillerijs ir apkopojis 94 kopienas definīcijas, ko viņš esot
atradis dažādos literatūras avotos.
Savukārt latviešu
leksikā visbiežāk ir sastopami trīs izplatītākie vārda "kopiena"
pielietojumi. Un proti - aprakstot pirmatnējo sabiedrību ("pirmatnējā
kopiena"), modernās pasaules kontinentālo savienību (Eiropas kopiena) un
Latvijas kulturālo bipolaritāti (latviešu un krievu kopienas). Taču rietumu
akadēmiskajā literatūrā un valodā vispār, šis termins tiek pielietots daudz
biežāk un plašākā mērogā. Tāpēc, pirms uzdodam šī darba centrālo jautājumu, kas
saistīts ar vides problēmu risināšanu : "cik lielā mērā Rīgā var atrast
kopienas pazīmes un runāt par dzīvojamām
vidēm kā par sava veida kopienām?", ir nepieciešams socioloģiski
interpretēt kopienas jēdzienu.
F.Tennisa ieguldījums
Socioloģijas vēsturē
kopienas jēdzienu saista ar F.Tennisa (1855-1936) vārdu. Voluntārists pēc savas
akadēmiskās orientācijas, viņš pirmsšķirīgu nozīmi piešķir gribas jēdzienam.
Filozofiskajā analizē viņš izšķir gribu, atkarībā no tā, cik tajā ir domāšanas,
un domāšanu - par cik tajā ir griba. Tādējādi tiek izšķirti divi gribas veidi,
t.s. "būtiskā" un "izvēles" griba. Bet, būdams iesaistīts
Vācu socioloģiskajā asociācijā - tātad sociologs, Tenniss savu filozofiski
ievirzīto analīzi darbā "Kopiena un Sabiedrība"(1887) ekstrapolē arī
uz sabiedriskiem procesiem.
Tā, kopiena -
sabiedriskās kopības veids, kur dominē pirmais gribas tips, bet sabiedrība -
kur dominē otrais. Kopienā (Gemeinschaft) sociālās saites balstās uz emocionālo
piesaisti un asinsradniecību, intimitāti un homogenitāti, ar skaidru sapratni
par indivīda pozīciju sabiedrībā, kas lielā mērā ir stabilitātes avots. Gemeinschaft ir sava veida solidārs
kolektīvs, kura locekļi uztver sevi vairāk kā indivīdus - kā "objektīvi
simboliskas konfigurācijas" locekļus [Shils,1995]. Šādi sociālo attiecību
raksturojumi ir atrodami tradicionālā ciemata apstākļos.
Savukārt sabiedrībā
(Gesellschaft) šis sociālās attiecības
ir racionalizētas, darījumveida, pakļautas prāta kalkulācijai un atkarīgas no
izvēles. Dotais attiecību raksturojums ir meklējams moderno pilsētu ietvaros un
kā asociācijas tips ir raksturīgs industriālajai sabiedrībai. Tenniss tā arī
raksturo urbāno industriālismu kā kopienas zaudēšanu, kam sekas ir sabiedrības
destabilizācija un indivīda neaizsargātība.
Šie abi sociālo saišu
tipi apraksta ne tikai cilvēku savstarpējās attiecības, bet arī to attieksmi
pret sabiedrību. Kopienā sociālais kopums ir primārāks pār indivīdu, turpretīm
sabiedrībā otrādi - kopums veidojas no atsevišķām daļām. Būtībā, dotais
Gemeinschaft apraksts kā koncepts par kolektīvu, ko regulē normas, standarti un
ideāli, kuri transcendē indivīda intereses, ir samērā vecs Rietumu ideju
vēsturē. Taču, analizējot šos divu veidu sociālo asociāciju tipus - tos
pamatīgi aprakstot un izskaidrojot, Tenniss dod ievērojamu stimulu tālākai
cilvēku dažādo attiecību tipu socioloģiskai izpētei un interpretācijai.
Cilvēku sabiedrisko asociāciju socioloģija
Tennisa izvirzītais
sabiedrisko (starppersonālo) attiecību divejādais dalījums, dodot analītisko
bāzi, zināmā mērā, veido augsni divu atšķirīgu socioloģisko disciplīnu
izveidei. Šie divi socioloģijas atzarojumi, kuri orientējas uz atšķirīgiem
cilvēku apmetņu tipiem, ir pazīstami kā rurālā jeb lauku socioloģija un urbānā
jeb pilsētas socioloģija. Lauku socioloģijas priekšmets ir ciematu būtības, tās
raksturlielumu attīstības likumsakarību, funkcionēšanas un citu prosesu izpēte.
Ar formas ziņā līdzīgām problēmām nodarbojas arī urbānā socioloģija. Saskaņā ar
pilsētas socioloģijas klasiķa L.Virsa (Wirth) uzskatiem, centrālā problēma
pilsētas socioloģijā ir to sociālo aktivitāšu un sociālo organizāciju formu
aprakstīšana un izpēte, kas ir tipiskas un raksturīgas pilsētām.
Tātad interešu objektu atšķirības nosaka dažādi sociālo attiecību veidi
atšķirīgās apmetņu organizācijās, kas vienā gadījumā formē ciemata socioloģisko
portretu, otrā - pilsētai raksturīgos parametrus. Un pētnieka uzdevums būtu
interpretēt un operacionalizēt kopienas jēdzienu - izgaismojot to uz mūsu
sabiedrības fona, atrast tam kādu pielietojumu vai uzskatīt to par socioloģiski
irrelevantu (nepiemērotu, neattiecināmu) piemēram Rīgas pilsētas sabiedrības
pētīšanā. Kas tad ir kopiena un kā socioloģiskajā literatūrā tiek interpretēts
šis jēdziens?
Kopienas jēdziena interpretācija
Kopienas socioloģiskai
interpretācijai Rietumu sabiedriskajā domā ir vairāk kā gadsimtu gara
tradīcija. Šajā laikā kopiena kā socioloģisko interešu objekts ir piedzīvojis
gan saturiskas transformācijas un analītiskas izmaiņas, gan aktualizāciju un
nonākšanu akadēmisko interešu perifērijā. Latvijā kopiena kā socioloģiska
kategorija tikpat kā nav pētīta, izņemot varbūt gadījumus, kad ar kopienu
saprot valsts teritorijā dzīvojošo tautu ar tai raksturīgām pazīmēm, kas ir
raksturīgas arī lielākai iedzīvotāju daļai.
Kopienas koncepts ir
ļoti elastīgs, un to apliecina neskaitāmas "community" definīcijas,
kuras izvirza atkarībā no konteksta un pētījuma mērķa. Lai gūtu priekšstatu par
šādu situāciju, aplūkosim populārākos definējumus.
Pats
par sevi vārds "kopiena" lingvistiski signalizē par kaut ko
"kopīgu" (tā pat ir arī angļu valodā, kur community ~ communality).
Parasti šis kopīgais ir izteikts
psiholoģiskā vai ģeogrāfiskās aspektā. Piemēram, šadi klasiski
skatījumi uz kopienu* :
Kopiena ir sociāla vienība,
kuras locekļi atzīst vispārējas intereses, kas nosaka ikdienas saskarsmi. (Tā ir vairāk psiholoģiski tendēta pieeja kopienas fenomenam).
Kopiena ir līdzās pastāvēšana
noteiktā teritorijā, sekojoši tai ir telpiska un ģeogrāfiska piesaiste. (Tā to definē sociologs - urbānists Pārks (R.E.Park), uzsverot
ģeogrāfisko aspektu.)
Taču šīs definīcijas ir vērtējamas kā vienpusīgas, jo uzsver tikai
vienu kopības aspektu. Bet ir arī plašākas un izvērstākas definīcijas
Kopienu raksturo teritoriāls pamats, cilvēku
izplatība telpā, dzīvojot tuvu viens otram, viņu radnieciska un organiska
līdzatkarība, kolektīva dzīve, kas balstās uz interešu saskaņotību.(Wirth)
Kopiena ir funkcionāli apvienota tādu cilvēku
agregācija, kuri dzīvo noteiktā ģeogrāfiskā laika lokalitātē, dala kopēju
kultūru, ir organizēti sociālā strukturā un kā grupa izrāda savu unikalitāti un
atdalītu identitāti. (Mencer)
Kopiena ir lokalizēta populācija, kuras locekļi ikdienā
ir savstarpēji līdzatkarīgi, saistīti ar
institūtiem, kas nodrošina ar pakalpojumiem un labumiem, nepieciešamiem populācijas kā sociāli
ekonomiskas vienības turpināšanai.
Apkopojot arī citās definīcijās teikto, kā galvenie divi kopienas
raksturojumi tiek minēti, pirmkārt, ģeogrāfiskā komponente, kas akcentē
noteiktu kopīgu teritoriju (kopiena kā lokalitāte), kurā atrodas cilvēki, un
psiholoģiskā komponente - kopējas intereses, raksturojumi, saistība
("kopienas gars"). Socioloģiski šis termins kombinē abas nozīmes, jo
attiecas uz kopīgām interesēm un līdzīgiem uzvedības modeļiem, kas piemīt
cilvēkiem, pateicoties kopīgai atrašanās vietai. Tātad var izdalīt trīs
kopienas pastāvēšanas faktorus, kas izriet no definīcijām:
- kopiena kā ģeogrāfiski ierobežota
lokalitāte,
- kopiena kā kopības apziņa, un
- kopiena kā sociālo attiecību kopums, lokāla
sociālā sistēma.
Taču vēlreiz akcentēsim, ka socioloģijā nav vienprātības attiecībā uz
kopienas jēdziena izpratni - nav vispāratzītas definīcijas, ir tikai līdzīgi
augstāk minētie komponenti, kas paver iespēju veikt zināmu empīrisku kopienas
identifikāciju. Jāatzīmē, ka tieši kopienas empīriskā identifikācija ir vienmēr
radījusi sociologiem grūtības. Tāpēc ir jāvienojas par noteiktiem kritērijiem,
kuri būtu empīriski fiksējami kā kopienas pazīmes kādā noteiktā vidē.
Kopienas identifikācijas nosacījumi
Saskaņā ar Asu[As.1995] koncepciju kopienu var identificēt pēc
sekojošiem kritērijiem:
1) Sociālās sistēmas līmenis, jeb
noteikts institūtu minimums, kas nepieciešams kopienai, lai nodrošinātu
kopienas izdzīvošanu un attīstību.
2) Līdzdalības, mijiedarbības
līmenis: iedzīvotāju līdzdarbošanās lokālajās institūcijās un uzņēmumos,
pasākumos.
3) Vērtību, interešu un normu līmenis:
komunikācijas un interakcijas laikā iedzīvotāju vidū ir jāveidojas noteiktam
kopīgām vērtībām.
4) Simboliskais līmenis: kopīgi
simboli, kas rada noteiktu piederības un identifikācijas pakāpi.
Citas - marksistu* -
pieejas ietvaros kopiena tiek interpretēta kā ģeogrāfiska un sociāla
organizācija, kur ģeogrāfiskā aspektā
tās organizāciju empīriski raksturo:
1) Teritorialitāte - fiziskās un sociālās
robežas, zīmes, barjeras, kas ir nozīmīgas iedzīvotājiem, kā ietvaros tie
identificējas.
2) Institucionālā organizācija -
institūcijas, kas nodrošina cilvēku vajadzības.
Sociālā organizācija:
1) Solidaritāte -
kopējas intereses, vērtības, mērķi.
2) Asociācija - iespējas
izteikt kopējas vērtības, sasniegt mērķi.
3) Vara- spēja ietekmēt tos faktorus, kas
ietekmē iedzīvotāju dzīvi. Varai jābūt gan ārējai, gan iekšējai - ietekme uz
administratīvajām vienībām (pilsētas, valsts, skolas utt.), kā arī noteiksme
pār iekšējiem notikumiem.
Kombinējot abas
pieejas, kuru kopienas pazīmes ir līdzīgas, autors aicina veikt kopienas
konsepta projekciju uz noteiktu mūsu sabiedrības segmentu. To darot ne tikai ar
teorētiski socioloģisku interesi, bet arī ar nolūku veicināt kopienas pētījumus
un dot pamatojumu alternatīvam skatījumam uz sociālās politikas objektu
dzīvojamās vides kvalitātes uzlabošanas jautājumā, pievēršot uzmanību
būtiskākajām problēmām šajā jomā.
Izmantotā
literatūra.
As D. (1977) The World is Milieu. NBI, Smaskrift, Oslo.
As D. (1995) A Blueprint for Studies of Residental
Environments. In Making Them Meet. CIB
publication 176, Denmark
Shils E.(1995) The Value of Community. In Values and Postsoviet Youth.Milano.
Schnore L.F.(1967) Community.
In Sociology: an Introduction (ed.
N.J.Smelser), USA
* Visas definīcijas ņemtas no raksta…
* Lai gan kopumā marksisti uzskata, ka kopiena
kapitālisma apstākļos nav iespējama principiāli, tomēr viņiem tas
neliedz izvirzīt kopienas konceptus un pētīt kopienas "neiespējamību"
kapitāla diktāta sabiedrībā, jo tādējādi, faktiski, tiek iegūts vēl viens
arguments par labu jautājumam "Ko darīt?".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru