“SOCIĀLIE ATTĪECĪBAS MODEĻI”
“Ražotāju spēku un ražošanas attiecību savstarpējās atbilstības
nepieciešamības analīze.”
Kā jau ir zināms, lai būtu cilvēces attīstība ir vajadzīgs
labs darbs un labs darba darītājs. Kā arī visi apstākļi, kas veicina cilvēka
labklājību. Lai cilvēks būtu izglītots, paēdis, izgulējies mājīgā dzīvoklī. Lai
varētu visu sevi veltīt darbam, ražošanas procesam. Visa šī pamatā ir
savstarpējās cilvēku attiecības. Šīs attiecības ir daudzveidīgas:
·
Ekonomiskas;
·
Tiesiskas;
·
Tikumiskas;
·
Reliģiskas
·
Ētiskas.
Cilvēks sabiedrībā visu
laiku ir spiests saskarties ar šīm attiecībām. Sakarā ar katra indivīda
nosvērtību. Sabiedrībā sāk izdalīties; - vieni, kam pārsvaru ņem materiālisms.
Tie ir tādi, kas visās lietās saskata savu materiālo labumu. Otri – ir
ideālisti, kuri necenšas daudz apkārt skatīties, viņi ir nosprauduši savu mērķi
un cenšas to sasniegt, panākt, aizsargāt. Līdz ar to dažādi uzskati pieder pie
šīm attiecībām. Un tie abi mūs savieno, jo dzīves pamats ir gan materiālais,
gan garīgais apvienots cilvēkā. Katrā cilvēkā vajag kaut nedaudz materiālo un
arī garīgo pusi kopā, jo nevar tā iztikt tikai ar vienu vien.
Šai posmā ir jāpastāv ražošanas attiecībām. Ja ir ražošanas
attiecība, tad ir jābūt arī ražošanas spēkiem. Šeit arī šīs abas lietas veido
vienu veselu, kur viens no otra ir atkarīgi. Ražotāja attiecības var arī
iznīcināt ražotāj spēku un arī otrādi. Attīstoties vienam, līdz ar to attīstās
arī otrs.
Piemērs: (Ja darbā tiek palaistas jaunas tehnoloģijas, jaunas mašīnas, tām ir arī
vajadzīgi arī kvalificēti un atbilstoši speciālisti, kas viņas var apkalpot
ražošanas laikā, kā arī vienlaikus remontēt).
Ražotāj spēkus veido trīs elementi:
-
darba spēks;
-
darba vieta;
-
ražotāj spēks, (ko var saukt arī par galveno šai
trīsvienībā). Un no šī visa ražotāj spēks
nonāk ražošanas attiecībās ar darba devēju. Šīs lietas veidojas neatkarīgi no
otras. Galvenais tas, ka ražošanas attiecībai jāatbilst ražotāj spēkiem. Un tad
kad veidojas sabiedrība – cilvēki nonāk šādā attiecībā – ražošanas attiecībās.
Sākumā šīs attiecības veicina ražotāj spēka tālāko attīstību, bet ražošanas
spēki attīstās daudz straujāk un ātrāk, nekā ražošanas attiecības. Šī procesa
iespaidā iestājas tāds laika posms, kad ražošanas attiecības atpaliek no
ražošanas spēku atbilstības.
Piemērs: (Jaunas tehnoloģijas tik strauji apritē neienāk, cik ir jau izglītoti
un sagatavoti speciālisti. Un šie cilvēki paliek kā liekie).
Sākas pretrunās starp darba devēju un darba
ņēmēju. Šāda konflikta situācija ir jārisina, ja to nedara konflikts nobriest
līdz pat konfliktam visā sabiedrībā. Tik liela mēroga konflikts ilgstoši nevar
pastāvēt. Tās pāraug cīņas veidā - līdz
ražošanas spēki nomaina iepriekšējās ražošanas attiecības ar jaunām ražošanas
attiecībām. Par jaunām tiek uzskatītas tāds ražošanas attiecības, kas atbilst
ražotāj spēku attīstības līmeni, objektīvi.
Piemēram:
(Mans uzskats kā kolhozu sabrukšana. Tas viss bija nenovēršami. Jo liels
vai mazs, bet visi bija speciālisti, visi ieņēma labus un labi atmaksātas darba
vietas. Bet darbu veica neatbilstoši savām ieņemamā amata prasībām un savai
izglītībai. Taču par šo atalgojumu preces nebija ko iegādāties, vienīgi caur
lielu “blata” sistēmu. Šos procesus veidoja un lielā mērā nosacīja tā laika
valdība – darba devējs. Līdz pienāca laiks, ka tā vairs nevarēja turpināties,
bija viss jāmaina šinīs ražošanas attiecībās).
Ražošanas
attiecības sāk jau ieviesties un parādīties jau pirmatnējā kopienā. Cilvēks
strādājot sāk pilnveidot savu vēl tai laikā primitīvo darba rīku. Sāk kopīgi
veikt darbus un medībās iet, jo tā ir vieglāk un labāk veikt darbu. Līdz ar to
attīstās darba rīki, to pielietošanas metodes. Sakarā ar šo aspektu parādās
cilvēki, kuri saražo vairāk produktus, nekā paši spēj patērēt, rodas –
virsprodukts. To prot izmantot izmanīgāki cilvēki, kuri novērtē un izmanto cita
darba spēku, lai šo virsproduktu, šo cilvēku darba augļus piesavinātos sev – tā
rodas pirmatnējais īpašums. Ar šī īpašuma rašanos tiek likts pamats,
pirmatnējās kopienas sabrukumam.
Tā
aizsākās jauns posms – vergturība. Tiek
veidotas jaunas ražošanas attiecības. Parādās citi ražošanas spēki. Līdz ar to
izveidojas jaunas īpašumu formas. Ražošanas spēki šai laikā attīstās un pat
sasniedz uzplaukumu.
Piemērs:
(Tiek apgūti daudz jaunu darbu rīku un ražošanas procesu, tā izglītojot un
attīstot ražošanas spēkus). Taču šai laika posmā ražošanas attiecības sāk
bremzēt ražošanas attīstību. Sāk veidoties savstarpējā spriedze, kuras
rezultātā izveidojas konflikts starp abām pusēm un mainās – rodas jauna iekārta
feodālisms.
Tas
pats ražošanas spēks – zemnieks, kurš pats ar savu zemi un savu būdu pieder
feodālim. Taču viņam ir neliels zemes pleķītis kuru viņš apstrādā. Zemnieks
liek lietā iztēli, lai pilnveidotu savu ražošanu un vairāk iegūtu no savas
zemītes. Viņš ir spiests pilnveidot darba rīkus un pilnveidot savu ražošanas
procesu. Šai laikā sāk izveidoties lielākās Eiropas pilsētas. Pilsētās sāk
izveidoties un attīstīties amatniecība. Amatniecība – tikai roku darbs. Šai
laika posmā izveidojas pirmās manufaktūras – rūpnīcas. Tur jau notiek darbu
dalīšana. Tiek ražota kaut kāda viena vai vairāku preču daļas. Šis process bija
par ieganstu lai sāktu parādīties mašīnu darbs rūpnīcās.
15.-16.gs.
notiek revolūcija ražošanas spēkos. Roku darbu nomaina mašīnu darbs. Veidojas tirgus
attiecības. Cilvēks šai laikā posmā kļūst par preci. Šī prece jau spēj saražot
virsvērtību. Taču šo virsvērtību piesavinās darba devējs. Līdz ar šo aspektu
feodālisms bija spiests pāriet kapitālismā – parastais kapitālisms.
20.gs,
pēc Otrā pasaules kara ražošanas attiecības ir elastīgas un tās spēj
pielāgoties ražotāj spēku attīstības līmenim. Sakarā ar šo aspektu pastāv
pretruna – ražošanas attiecības nenonāk līdz konfliktam. Šī pretruna pastāv
starp sabiedrības darba raksturu un privāt uzņēmēja piesavināšanos. Šī pretruna
ir elastīga un tā pilnveidojas:
pilnveidojas
– apstākļi (darba);
-
garīgais darbs (no fiziskā);
-
stimulā izglītību.
Piemērs: (Šeit var minēt Krieviju. Pirmā pasaules kara laikā tur
radās situācija, ka ražošanas attiecības ievērojami
atpalika no ražošanas spēkiem. Mainoties tā laika ražošanas attiecībām un
nespēja pielāgoties ražošanas spēkiem. Rezultātā notiek revolūcija – mainās
ražošanas attiecības uz sociālismu un tālāk uz komunismu. ( tāda ir velme).
Taču diemžēl viss tas sabrūk 1993.gadā.).
Pasaulē ir
pierādīts, ka pāreja no vienas iekārtas uz otru var notikt
tikai tad, ja pilnībā ir izsmeltas visas
iespējas attīstīties iepriekšējai. Šo procesu tad arī sauc par –Sociālo
revolūciju. Tādas pasaulē ir notikušas vairākas:
-
pirmatnējā kopiena uz feodālismu;
-
vergturība uz feodālismu;
-
feodālisms uz kapitālismu;
-
kapitālisms un sociālismu.
Sociālā revolūcija ir raksturīga ar to, ka
mainās visas sabiedrībā esošās
attiecības.
Jebkurā
ražošanas attiecību attīstības posmā ir vērojams sociālais progress. Tas ir
izejot no materiālisma, ja sabiedrībā ir redzama ražotāj spēka attīstība, tad
to var saukt par sociālo progresu. Lai ražošanas attiecības attīstītos ir
jāattīstās ražotāj spēkiem. Jābūt garīgai izglītībai, izglītotiem darba
darītājiem, pilnveidotiem darba rīkiem. Balstoties uz šiem kritērijiem arī
pilnveidojas ražotāj spēki.
Mūsdienās
intensīva attīstība ir garīga rakstura. Visur ir uzstādīti un darbu veic
automāti un mašīnas. Šiem visiem aparātiem ir ieprogrammēti darba režīmi. Un
šiem režīmiem, cilvēkiem ir jāpielāgojas, lai spētu to kvalitatīvi un
pilnvērtīgi apkalpot.
Tā
varētu būt kā teorija mūsdienu darba attiecībām, bet diemžēl cik ir nācies
saskarties, realitāte ir nedaudz savādāka. Darba attiecībās valda un dominē vēl
joprojām “blatu” un “pazīņu” teorija. Es uzskatu, ka šādas attiecības bremzē
ražošanas attiecības. Jo nevar viens pret otru būt korekti šajā situācijā, kā
darba devējs, tā darba ņēmējs, jo viņus saista “blatiņš” tu man , es tev. Tādas
ir manas personīgās domas par petreizējām ražošanas spēku attiecībām.
Izmantotā literatūra:
1.
M. Kūle, R. Kūlis. “Filosofija”, Apgāds “Burtnieks”, Rīga, 1996.
2.
U. Sūna, G. Oļševskis.
“Ievads filozofijā” sabiedrība “Pētergailis”, Rīga, 1993.
3.
A. Vorobjovs
“Psiholoģijas pamati” Mācību apgāds, Rīga, 1996.
4.
R.Vnorinēms, E. Tūnala.
“Cilvēka attīstības posmi. Psiholoģijas pamati”, Zvaigzne ABC, Rīga
1999.
5.
S. Lasmane, A. Milts, A. Rubenis. “Ētika” izdevniecība “Zvaigzne”,
Rīga, 1992.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru