LU Sociālo Zinātņu fakultātes
Socioloģijas bakalaura programmas
III kursa studenta Jāņa Daugavieša
Janis.Daugavietis@tornis.lv
Janis.Daugavietis@tornis.lv
2001-04-01, Rīga
Referāts lekciju kursā “MASU
KOMUNIKĀCIJASSOCIOLOĢIJA”
(lasa lektore I. Šulmane)
(lasa lektore I. Šulmane)
MEDIJI KRITISKĀS TEORIJAS SKATĪJUMĀ
PRIEKŠVĀRDS
Referāts veltīts kritiskās jeb
marksistiskās teorijas skatījumam uz masu medijiem. Katrai no 3 galvenajām
socioloģiskajām paradigmām, Laurence-Neuman runā par trīs galvenajām pieejām
socioloģiskajā domā, kas katra balstītas uz vairāk vaimazāk atšķirīgiem “filozofiskiem
pieņēmumiem un sapratni parpētījuma principiem”[1]:
·
Pozitīvistiskā;
·
Interpretatīvā;
·
Kritiskā.
Katrai no šīm
pieejām irraksturīga sava paradigma, kā “teorijas un pētījumu
pamatorientācija”[2],
atbilstoši to pamatnostādnēm, var būt un ir savs "viedoklis" vai savs
skatu punkts no kura tā raugās uz medijiem.
Minētās paradigmas ir visai
atšķirīgas un, lai gan mūsdienās vērojama arvien lielāka socioloģisko skolu un
virzienu tuvināšanās un pat sintēze, joprojām pat vienas šauras disciplīnas
ietvaros pastāv nozīmīgas atšķirībaspieejās. Jautājumam: KĀPĒC?, mēs šoreiz
nepieskarsimies, jo ir pamats uzskatīt, ka tas ir ticības jautājums.
Vieni tic objektīvā pārākumam pār subjektīvo, otri - pretējam;vieni tic objektīvās īstenības
izzināšanas iespējamībai, kamēr citi to pilnīginoliedz.
IEVADS: MARKSISMS KĀ
KRITISKĀS TEORIJAS BĀZE
Mums varbūt tam ir grūti piekrist,ka
vienīgi "kritiskās kultūras teorija vairāk vai mazāk ir bāzēta
uznoteiktu sociālo vērtību kopumu"[3],
to pašu var teikt par katru teoriju, svarīgāk te ir saprast, kas tās ir par
vērtībām."Marksa un Engelsa radītā filozofija ir jaunās revolucionārās
šķiras - strādnieku šķiras pasaules
uzskats. Šī šķira ir aicināta gāzt buržuāzijas kundzību, iznīcinātkapitālismu
uz radīt jaunu, visprogresīvāko un taisnīgāko sabiedrības iekārtu -
komunismu."[4]
Te izskan vairāki apgalvojumi, no kuriem varam secināt, ka marksisma autori
ticējuši, ka strādnieku šķira ir tik ļoti apspiesta, ka vienīgaisatbrīvošanās
ceļš ir revolūcija un šī filozofija "ne vien izskaidropasauli, bet ir
arī tās pārveidošanas teorētiskais ierocis"[5].
Pasaulē
joprojām valdanetaisnība, uzskata neomarksisti un citu kritiskās teorijas skolu
pārstāvji. H. Markūze, R. Millzs ucrunā par cilvēka patieso dabu,
kuru brutāli pārveido patērētāju sabiedrība un masu kultūra, radotcilvēka otro
(neīsto) dabu un 'dzīvespriecīgos robotus', kas savu piepildījumu rod
arvienlielākā 'nevajadzīgo' preču patērēšanā. Feministiskā diskursa pārstāvji
ir satraukti parsievietes stāvokli sabiedrībā, feministi/-es uzskata, ka
mūsdienu Rietumu sabiedrībā sievietesjoprojām ir ekonomiski atkarīgas no
vīriešiem, un no šīs atkarības rodas arī citas, piem.,seksuālā - sievietei ir uzspiestā, nevis viņas dabīgā,
seksualitāte, kas ir atvasināta novīrieša seksualitātes un kalpo pastāvošajai
sociālajai struktūrai, kurā dominē vīrieši, bet sievietēm ir atvēlēta vienīgi
subordinēta loma.[6]
Mēs redzam, ka
šo skolu pārstāvji jūt patiesu sāpi par ekspluatētajām jeb apspiestajām
sabiedrības grupām vai pat šķirām un viss to patoss ir vērsts uz diezgan
skaidri izteiktu mesiānismu. Ja marksisma pirmssākumos par apspiesto, un
tādu, kurai nepieciešama atbrīvošana, šķiru tika uzskatīts vienīgi
proletariāts, tad XX gadsimtā emancipējamo loks paplašinās. Kā jau minējām,
pirmām kārtām apspiests ir pats cilvēks, apspiestas ir lielas sabiedrības
grupas, piem., sievietes, imigranti un homoseksuāļi, apspiestas ir valstis,
reģioni un pat kontinenti.
Ja reiz šai
mācībai ir jābūt par ieroci apspiesto atbrīvošanai, mums jāredz kā tā skaidro
īstenību, un tā to dara izmantojot dialektiskā un vēsturiskā materiālisma konceptus.
Materiālisma
pamattēze ir tā, ka garīgais ir materiālā produkts. Vēsturiskais un
dialektiskais materiālisms apgalvo, ka vēsture jāizprot kā attīstība, kas
pakļauta zināmām likumsakarībām. Tās ir dialektiskās attiecības starp
sabiedrības bāzi un virsbūvi, kurās dominē bāze jeb sabiedrībā
valdošās ekonomiskās un ražošanas attiecību formas, bet virsbūve (ideoloģija,
vērtības, normas, valsts utt.) ir bāzes determinēta. "Sabiedrības bāzi
kontrolē dominējošā elite - to nosaka
ražošanas līdzekļi (darabaspēks, zeme un rūpnīcas). Tomēr elites noturās pie
varas arī tāpēc, ka kontrolē virsbūvi, kultūru, ar kuru elites brīvi
manipulē lai piespiestu vidusmēra cilvēku atteikties no savām patiesajām
intresēm."[7]
Viens no marksisma svarīgākajiem pieņēmumiem ir ekonomiskais
determinisms. Ja mēs jautātu marksistam: kas ir spēcīgākais spēks, atbilde
būtu - ekonomika jeb valdošās ekonomiskās attiecības. Jebkura postmarksisma
skola lielāka vai mazākā mērā piekrīt apgalvojumam, ka ekonomiskā sistēma
irnoteicošā vismaz galu galā un ka ekonomikas lauks cenšas pakļaut visus
pārējos.
Protams, ne
mēs, ne marksisti nevar noliegt, ka atsevišķos vēsturiskos posmos par spēcīgāku
spēku var kļūt kāds cits, neekonomisks, piem., nacionālu vai reliģisku vērtību
balstīts spēks (ir koncepcijas,kas arī te redz ekonomiskās bāzes
determinentes), bet arī tad mēs redzam, ka galu galā, pēc zināma laika,
ekonomiskā sistēma atkal nosaka dienas kārtību. "Tā šķira kura dominē materiāli,
dominē arī garīgi, jo tai ir līdzekļi ar kuriem saražot arī garīgās
vērtības."[8]
Līdzīgos uzskatos ir franču sociologs Burdjē, kuru gan neviens nepieskaita
neomarksistiem vai marksistiem, bet Marksa ietekmes viņa daiļradē
irnenoliedzamas. Burdjē vairās atzīt ekonomisko determinismu, bet saka, ka
'ekonomiskais lauks' cenšassavu struktūru uzspiest visiem citiem laukiem. Piemēram,
viņš saka, ka "sociālā pasaule var būt konstruēta pēc dažādiem
redzējuma un dalījuma principiem, piem., ekonomiskāvai etniskā. Ekonomiski
attīstītākajās valstīs ekonomikas un kultūras faktoriem ir
vislielākādiferencējošā ietekme, bet tie nekad nav tik spēcīgi, lai sociālos
aģentus nevarētu organizēt pēc citiem dalīšanas principiem: etniskā, nacionālā,
reliģiskā…"[9]
Tomēr Burdjē runā par materiālo apstākļu determinismu kā noteicošo faktoru
personības socializācijas gaitā, un tas mums liekas vairāk nekā tuvs Marksa
ekonomiskajam determinismam.
MASU MEDIJU GALVENIE
UZDEVUMI
"Vairums [kritiskās skolas
pārstāvju] piekrīt apgalvojumam, ka mediji palīdz uzturēt status quo.
Daži uzsver mediju bremzējošo lomu iespējamībā apšaubīt esošās varas
autoritāti."[10]
Runājot politoloģijas terminiem, tas ir jautājums par leģitimitātes
nodrošināšanu jeb kā to apraksta Burdjē: "uzspiestais sociālās pasaules
redzējums"[11].
Marksisti un to ietekmē esošie
zinātnieki "žurnalistiku uzskata par īstenības iepazīšanas,
atspoguļojuma un izmaiņas līdzekli, pirmām kārtām - sabiedriskās, politiskās
dzīves, kā politiskās cīņas ieroci. Žurnālistika ir viens no sabiedrības
vadīšanas līdzekļiem, ierocis ar ko regulēt tās darbību."[12]
Mums te svarīgs ir vārds izmaiņas. Ja status quo saglabāšana ir
sabiedrība dominējošās šķiras interesēs, tad izmaiņās var būt ieinteresētas
dažādu sabiedrības grupas, un, ja mēs skatamies izmaiņu problemātiku arī
dažādos ģeopolitiskos līmeņos, tad redzam, ka izmaiņas var būt vērstas arī uz
ārpusi, tā ir, piemēram, globālā komunikācija. Arī starptautisko komunikāciju
varam skatīt kritiskās teorijas kategorijās, un tās analīzē it labi der
marksistiskās imperiālisma un ultraimperiālisma teorijas.
MASU MEDIJI CĪŅĀ PAR
STATUS QUO
Pat nemarksistiskās domas pārstāvji
viennozīmīgi uzsver komunikācijasun mediju lomu status quo uzturēšanā. Tā,
piemēram, grāmatas “MASSCOMMUNICATION THEORY” ievadā autori raksta: “Padomju
VDK spēks pamatā bija tajāapstāklī, ka tas kontrolēja komunikācijas
tehnoloģijas. Pat lai tavā īpašumā būtu rakstāmmašīna, tev bija nepieciešama
atļauja. VDK sāka zaudēt varu, kad tā sāka zaudēt varu pār jaunākajām mediju
formām, kad piem., grāmatas sāka cirkulēt audio kasešu variantos. Mediji ir
darba rīki ar kuriem ir radīta un tiek uzturēta sociālā kārtība.”[13]
Par vienu no galvenajiem Irānas islama revolūciju sagatavojušajiem
faktoriem un priekšnoteikumu tās veiksmīgam iznākumam uzskata Francijā
saražotās audiokasetes ar ajatollu un citu reliģsiko līderu runām, kas tika
nelegāli ievestasIrānā un atskaņotas mošejās.
50-jos gados Lāzersfelda veiktie
empīriskie pētījumi liecina, ka “mediji nav tik ietekmīgi kā bija pieņemts
uzskatīt. Mediji vienīgi pastiprina jau esošās tendences nevis apdraud status
quo.”[14]
Tas liecina par labu mūsu izvirzītajai tēzei, ka viena no mediju funkcijām
ir esošā stāvokļa atbalstīšana, un ja reiz tie to dara, tad nākas secināt, ka
mediji pārstāv šī brīža status quo ‘autorus’ -
eliti.
Mēs varam izvirzīt jaunu pieņēmumu,
sakot, ka tas faktiski arī ir galvenais mediju uzdevums un tikai tāpēc tie tiek
radīti un uzturēti - lai noturētu status
quovai arī lai šī brīža kārtību mainītu tādā vai citādā virzienā.
Mediju funkcija undarba lauks ir informācijas sniegšana, un ir tikai viens
iemesls kāpēc kāds vēlas sniegt informāciju - tā ir vēlme mainīt sociālo
apziņu. Sociālā apziņa, sabiedriskā domatai skaitā, ja tāda pastāv, par ko
daži šaubās, ir mainīga katru brīdi, tāpat kā dzīviem organismiem, arī tai
ikbrīd ir nepieciešama "barība" jeb enerģija. Informācija irenerģija
un matērija vienlaicīgi.
Kā jau mēs esam noskaidrojuši,
medijus rada noteiktu interešu pārstāvji, lai tos izmantotukā ieročus savu
interešu paušanai un vajadzību īstenošanai, lai radītu tam labvēlīgus
apstākļus. Ar ko sāka Ļeņins, kad bija gatavs praktiskai revolucionārai
darbībai? Ar avīzi "Iskra". Ko daralielākās politiskās partijas pirms
svarīgām vēlēšanām vai nozīmīgu jautājumuapspriešanas? Izdod savas avīzes,
bukletus, nopērk raidlaikus TV un radio. J. Herbert
Altschull uzsver: "Ir vērts piezīmēt, ka sociālisma
evolūciju atslēgas figūras visiir bijuši žurnālisti: Markss un Engelss, Roza
Luksmemburga, Trockis un patStaļins."[15]
Kākreisās doma pārstāvji argumentē
tēzi par to, ka mediji palīdz dominējošajai eliteinoturēt savu varu? "
Mediji apgādā eliti ar piemērotiem, viltīgiem un efektīviem darba rīkiem kas
promotētādus pasaules uzskatus, kas ir derīgi to interesēm. Masu medijus var
aplūkotkā publiskas arēnas, kurās notiek kultūras cīņas, kurās vienīgi
dominējošā jeb hegemoniskā kultūra tiek uz priekšu. Šajās cīņās elite dominē
tāpēc, ka uzsākot šo cīniņu, tai ir nopietnas priekšrocības. Opozīcija tiek
marginalizēta un status quotiek pasniegts kā sabiedrības strukturēšanas
vienīgais loģiskais un racionālais veids."[16]
Te mums mazliet ir jāpakavējas pie jautājuma par dominējošās elites
priekšrocībām, un īsumā jāatklāj, kādas tās ir un kā tās rodas. Tas irjautājums
par mediju kontroli.
Var samērā droši apgalvot, ka par
diviem galvenajiem faktoriem, kas nodrošina elites kontroli pār medijiem,
uzskatāmi:
1.
elitei
piederošie materiālie un garīgie resursi, kas apjoma un kvalitātes ziņā krietni
pārsniedz citu grupu rīcībā esošos (dažu procentu iedzīvotāju rīcībā ir lielāki
kapitāli kā visu pārējo kopā ņemti, un šī tendence - bagātie daudz straujāk kļūst bagātāki nekā
mazāk turīgie kļūst turīgāki, turpinās);
2.
elite
kontrolē arī valstiskos jeb sabiedriskos resursus, piem., nacionālās TV un
radiokompānijas, tāpat arī informācijas izplatīšanas kanālus - radioviļņus, pastu utt.
Protams,
jebkuram cilvēkam vai pilsoņu grupai ir tiesības veidot un uzturēt savu mēdiju,
bet ja viņiem jāsaduras ar šādu konkurentu, kam ir šādas priekšrocības,
izredzes uz pozitīvu iznākumu nav lielas.
Ja mēs paskatamies Latvijas piemēru,
tad mēs redzam, ka pastāv it kā vairākas preses, ja par atšķirīguma pamatu
ņemam to politisko pozīciju. Bet tas nekādā mērā nerunā pret elites teorijām,
kuras visas kā viena apgalvo, ka sabiedrību pārvalda elite, un Latvijas
gadījums attiecas uz plurālistu pausto pārliecību par to, ka sabiedrībā nav
tikai viena elite, bet ir vairākas, konkurējošas. Diemžēl mēs varam apgalvot,
ka arī Latvijā konkurējošās elites ir uzskatāmas par 'šķiru sev', tās pārstāv
un aizstāv vienīgi savas intereses, unplašāki tautas slāņi tām nepieciešami
vienīgi lai iegūtu politisko atbalstu un varu. Līdzīgi par ASV eliti jau 1957. g.
ir rakstījis R. Millzs: "Vara ir koncentrēta
mazasmilitāri-industriālā-kompleksa līderu grupiņas rokās, kas drīzāk darbojas
pret plurālistisko grupu interesēm nekā tās pārstāv."[17]
Latvijā mēs varam runāt par ekonomiskajiem grupējumiem.
Medija izveidošana un uzturēšana ir
ļoti dārgs prieks un Latvijas sīktirgus specifika ir tā, ka te nav vietas
vairākiem viena tipa medijiem, te nav iespējama konkurence tās klasiskajā
izpratnē, jo tirgus ir par mazu un nav pieprasījuma pat pēc viena, un medija
izdzīvošana pilnībā ir atkarīga no reklāmdevējiem vai sponsoriem. Piem., "vidusmēra
ASV avīzē līdz 60% laukuma aizņem reklāmas[18];"
un "reklāmdevēji, pērkot piekļuvi saviem potenciālajiem pircējiem,
avīzes nodrošina ar 70 līdz 80 % no to ieņemtās naudas, bet avīžu pircēji maksā
par ko citu."[19]
Tas viss rada virkni jaunu draudu -
multinacionālajām korporācijām nav nekādu grūtību uzpirkt šādu mazu
valstumedijus, un tas arī veiksmīgi tiek darīts. Mazās valstis tiek pakļautas
un izmantotas caur to, ka to kultūru "apēd" globālidominējošās
kultūras.
Papildus bīstamību rada tas, ka "elites,
kas pārvalda kultūras industriju, parasti ir vienaldzīgas pret sava darba
konsekvencēm."[20]
Brīvā tirgus vērtība ir peļņa, un līdzekļi attaisno mērķi.
Citu aspektu,
kā masu mediji uztur unatražo status quo, pētījis zinātnieks GANS 1979. g.
- "85% no ziņām masu medijos,
kas veltītas sociālām problēmām parāda, ka ar to sakārtošanu nodarbojas tieši
sociālās elites. Bet kāpec gan ziņas velta tik lielu uzmanību elites
centieniem, bet tik maz faktoriem, kas izraisījuši šīs problēmas?"[21]
Atbilde ir tā pati vecā - tiek atražotas
vecās stuktūras un parādīts, ka esošā lietu kārtība ir tā vēlamākā vai pat
vienīgā iespējamā un pieņemamā, arī tieši Tev, skatītāj / klausītāj.
Latvijā mediji bieži tiek dēvēti par
4-to varu, liekot ar to noprast, ka tas ir gandrīz vai neatkarīgs un plašākās
tautas masas intereses aizstāvošs spēks. Ekonomiskais determinisms saka ko citu -
vara ir to rokās, kam pieder un kas kontrolē ražošanas līdzekļus.
Žurnālistiem un redaktoriem to nav. "Žurnālistikas politisko raksturu
un subordinācijas attiecības starp žurnālistiku un politiku nosaka nevis
žurnālistika, periodiskā prese, bet tieši otrādi, politika izmanto
žurnālistiku, presikā līdzekli savu mērķu sasniegšanai. (...) Citiem vārdiem
sakot, preses politiskais raksturs ir nevis žurnālistu subjektīvo vēlmju un
tieksmju rezultāts, bet gan likumsakarīga žurnālistikas lomas, kāpolitikas
ieroča, izpausme."[22]
Īpašs temats ir reklāma, kā
viens no galvenajiem sociālās īstenības konstruēšanas instrumentiem. Ja mēs
piekrītam augstāk izteiktajam apgalvojumam, ka reklāmas uztur Latvijas medijus,
un galvenie (bagātākie) reklāmdevēji ir multinacionālās korporācijas, piem.,
Coca-Cola vai Sony, tad kritiskās skolas pārstāvju uzburtā aina un perspektīvas
nav visai iepriecinošas: "Reklāmas iepako promo messages tā, lai tās
pievērstu uzmanību un liktu darboties tiem cilvēkiem, kuriem bieži vien nav pat
intereses un vajadzības pēc reklāmdevēju piedāvājuma. Parasti tiek attēlots, ka
labākais veids, kā radīt vērtīgu personisko identitāti, ir patērēt specifiskos
produktus, jo tikai tā tu spēsi priecāties, iegūt draugus un ietekmēt cilvēkus,
vai atrisināt problēmas (pat ja tu iepriekš nebiji zinājis, ka tev tādas ir).
[…] Reklāmai ir jāiedrošina pircēji, un tā drīzāk kalpo ražotājiem, nevis
patērētājiem. Bieži mēs pērkam brendus tikai tāpēc, ka tie ir reklamēti kā
SATUSU SIMBOLI. Par precēm, kas mūs sagrauj (piem., cigaretes), un tiek
reklamētas, pat nerunāsim."[23]
Dialektiskā ražošanas un patērēšanas
attiecībusapratne saka, ka "ražošana ražo ... ne tikai priekšmetu
subjektam, bet arī subjektu priekšmetam."[24]
F. Tennis jau 1922. g.
rakstīja: "Kas kontrolēs presi, tas kontrolēs arī pasauli. Prese ir
sabiedriskās domas (kā reliģiozas ticības veida, kas ir netolerants pret
jebkuru citu morālajiem uzskatiem) instruments, bet tikai no reklāmām brīva
prese varētu būt brīva no propagandas un psiholoģiskā spiediena."[25]
1.
“The Beauty Myth”, Naomi Wolf, 1990 Random House Canada Ltd
2.
"Class and Class Conflict in Industrial
Society",
R. Dahrendorf (no gr. "The Sturcture of ModernStratification")
3.
"Dictonary of Sociology", D. Jary, J. Jary, Glasgow, 1991
4.
"Načala", P. BURDJĒ,
Moskva, 1994
5.
"Sociologija politiki", P. BURDJĒ,
Moskva, 1993
6.
"Sovremennaja Zapadnaja sociologija (slovar)", Moskva, 1996
7.
"Zapadnaja sociologija", I. Gromov,
A. Mackevič, V. Semjonov, Spb., 1997
8.
"K. Markss i F. Engels - osnovopoložņiki teorII komunističeskoj
žurnalistiki",
S. M. Gurevič, 1973 izdatelstvo Moskovskogo universiteta
9.
“AGENTS
OF POWER”, J. Herbert Altschull, 1984 Longman, NY, L
10.
“Dictonary of Sociology”, D. Jary,
J. Jary, Glasgow, 1991
11.
“Enciklopedičeskij
sociologičeskij slovar”, 1995 Moskva
12.
“Istorija buržuaznoj sociologī I
polovini XX veka”, Moskva, 1979
13.
“MASS
COMMUNICATION THEORY”, Stanley J. Baran, Dennis K. Davis,
1993 Wadsworth Publišing Company, Belmont, California
14.
“Zapadnaja sociologija”, I. Gromov, A. Mackevič, V. Semjonov, Spb., 1997
15.
“Strategija
sociologičeskogo isledovanija”, V. A. Jadovs, 1998 Moskva “Dobrosvet”
16.
“Social
Research Methods”, Laurence-Neumann,1996
[2]
tur pat,[45.lpp.]
[3]
“MASS COMMUNICATION THEORY”, Stanley J. Baran, Dennis K. Davis[339.lpp.]
[4]
"MARKSISTISKILEŅINISKĀS FILOZOFIJAS PAMATI", [8.lpp.]
[5]
tur pat
[8]
‘K.Markss
i F.Engels - osnovopoložņiki teorī
komunističeskoj žurnalistiki’,S.M. Gurevič [84.lpp.]
[12]
‘K.Markss
i F.Engels- osnovopoložņiki teorī
komunističeskoj žurnalistiki’, S.M. Gurevič[49.lpp.]
[14]tur
pat, [13.lpp.]
[17]
tur pat, [177.lpp.]
[21]
tur pat, [314.lpp.]
[22]‘K.Markss i
F.Engels - osnovopoložņiki teorī
komunističeskojžurnalistiki’, S.M. Gurevič [44.lpp.]
[24]‘K.Markss i
F.Engels - osnovopoložņiki teorī
komunističeskojžurnalistiki’, S.M. Gurevič [78.lpp.]
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru