LU
Filoloģijas fakultātes Komunikāciju zinātņu nodaļas 2. kursa studentes
Antras
Tautkevičas
referāts TV žurnālistikā
Telekompāniju veidi un to finansējumi.
Telekompānijas gluži tā pat kā radio stacijas ir dažādas gan struktūras,
gan finansējuma ziņā. Katra telekompānija atšķiras viena no otras ar daudzām
sīkām iezīmēm un paradumiem – tas ir tā sauktais TV formāts, pēc kura
skatītājs viegli var atpazīt sev nepieciešamo kanālu. Taču šīs iezīmes nav tās,
kuras nosaka telekompānijas darbības pamatus u.tml. Visus telekompāniju
veidus var iedalīt trīs lielās grupās:
1.
Sabiedriskā
televīzija,
2.
Valsts
televīzija,
3.
Komerciālā
televīzija.
Šie trīs televīziju (TV) veidi atšķiras ne tikai ar finansējuma avotiem
(kaut arī tieši no tiem ir veidojušies šīs klasifikācijas nosaukumi), bet arī
ar to programmu. Tagad sīkāk par katru atsevišķi:
1.
Sabiedriskā
TV:
Tās pamatīpašība, protams, ir
finansējuma ieguves avoti, kuri šajā gadījumā ir skatītāji – sabiedrība. No tā
mēs varam izsecināt, ka šai TV ir jākalpo sabiedrībai un tās vēlmēm, ko gan
patiesībā varētu teikt arī par abiem pārējiem TV veidiem, taču šeit ir arī kas
īpašs. Tā kā skatītāju vidū nav tikai pilsoņi vai nepilsoņi, izglītoti vai
neizglītoti cilvēki, sportisti vai mākslas un mūzikas cienītāji. Šīs TV publika
ir ļoti plaša un, tā kā visi par to maksā, tad iespēju robežās nākas ievērot
visu sabiedrības daļu vēlmēs. Tāpēc starp izklaidējošajiem raidījumiem un
filmām šajā TV varēs redzēt arī raidījumus minoritātēm, izglītojošos raidījumus
u.tml. Daļu sava budžeta STV iegūst arī no reklāmas.
2.
Valsts
televīzija (VTV):
VTV funkcijas patiesībā lielā mērā ir
tādas pat kā sabiedriskajai TV, jo arī tai ir jārūpējas par sabiedrību, par
minoritāšu tiesībām un interesēm. VTV programmā lielu daļu laika aizņems arī
izglītojošie raidījumi. VTV pienākumos ietilpst arī mazo producentuzņēmumu
atbalstīšana, proti, VTV ir jāuzpērk šo uzņēmumu veidotie raidījumi.
Kāpēc? Tāpēc, ka Valsts uzdevums ir rūpēties par saviem padotajiem, pilsoņiem
un arī nepilsoņiem. Tā nedrīkst vienkārši pelnīt naudu, tai ir jākalpo
sabiedrībai, ko VTV arī dara, bet… Naudu VTV, protams, saņem no valdības un tai
ir jāklausa ko finansētājs saka. Teorētiski valdība nedrīkst neko teikt un
diktēt, jo pastāv demokrātija un preses brīvība, taču, ja TV atklāti un naidīgi
darbosies pret valdību, viņi var zaudēt savu vienīgo stabilo
finansētāju. Daļu budžeta veido arī no reklāmas iegūtā nauda, taču tā pavisam
nav liela, tādēļ no reklāmas vien VTV izdzīvot nespēj.
3.
Komerciālā
TV (KTV):
Kāda tad ir KTV pamatīpašība?
Protams, privāts īpašnieks. Tas vēl nebūt nenozīmē, ka šāda veida TV var
piederēt tikai vienam cilvēkam, jo KTV var būt gan fiziskas, gan juridiskas
personas īpašums, gan akciju sabiedrība utt. KTV galvenais uzdevums ir gūt
peļņu: piesaistīt pēc iespējas vairāk skatītāju, jo, ja ir daudz skatītāju, ir
arī daudz dārgas reklāmas, kura neapšaubāmi nesīs peļņu. Tātad KTV uzdevums
nebūt nav izglītot sabiedrību un rūpēties par mazajām sabiedrības daļām,
bet gan sniegt vairumam sabiedrības to, kā viņa alkst visvairāk – izklaides.
Šāda veida TV programma sastāv no filmām, izklaidējošiem raidījumiem, erotikas
un sporta – lietām, kuras piesaista slinko cilvēka būtību. Tā kā KTV ir ļoti
daudz skatītāju tad arī reklāmdevēju ir daudz – no reklāmas iegūtā peļņa ir
krietni vien lielāka kā STV vai VTV.
Tabula
|
Finansu līdzekļu ieguves veidi
|
Galvenie uzdevumi |
Sabiedriskā TV |
Abonoment maksaReklāma |
Strādāt sabiedrības (savu skatītāju) interesēs
|
Valsts TV
|
Valsts lobiji
Reklāma
|
Strādāt sabiedrības (savu skatītāju) interesēs,
aizstāvēt valsts intereses
|
Komerciālā TV
|
Reklāma
|
Gūt peļņu |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru