Par
referāta tēmu izvēlējos Trojas karu, jo tā man šķita vilinoša ar savu
noslēpumainību. Nav daudz neapstrīdamu pierādījumu, ka šāds karš tiešām ir
bijis. Tas viss ir noticis tik ļoti sen- domājams, apmēram 1200. gadā p.m.ē. Laiks ir darījis savu un tikai
sekojot seno grieķu mītiem un leģendām varam iztēloties, kā tas viss varētu būt
noticis.
Katrs
no mums pazīst grieķu tautas diženo daiļdarbu- Homēra “Iliādu”. Daudzi lasījuši
un jūsmojuši par skanīgajām, cildenajām vārsmām, kas vēsta par asiņainām cīņām
pie Trojas, stāsta par Ahileja dusmām, apdzied Hektora un Andromahes skaidro
mīlestību un Priama un Hekabes dziļās sāpes, sumina vīrišķību un draudzību,
cildina varonību un cilvēciskumu. Lasot šo nemirstīgo eposu, rodas doma, vai
tajā attēlotie notikumi, aprakstītās pilsētas ir daiļrades iztēles radītas, jeb
vai lielajā eposā atspoguļojas vēsturiska īstenība?
Atbildi
uz šo jautājumu deva arheologi, kuri atraka Homēra eposa apdziedātās pilsētas-
varonīgo Troju un bagātās Mikēnas. Arheologu darbu vissenākās Grieķijas
vēstures izpētē ievadīja Heinrihs Šlīmanis.
Šis,
savā ziņā ģeniālais un fanātiskais, cilvēks noticēja Homēram. Šlīmanis ir viena
no apbrīnojamākajām personībām, ne tikai arheologu, bet arī visu to cilvēku
vidū, kas jebkad svēti ticējuši kādai zinātnei. Sekojot savam jaunības sapnim-
kādudien skatīt vietas, kur Homēra varoņi veica savus diždarbus un nodoties šo
vietu pētīšanai. 1868. gadā viņš dodas uz Homēra zemi. Apmeklē Itakas salu
Jonijas jūrā- viltīgā Odiseja dzimteni, apbrīno Agamemnona pilsdrupas Mikēnās,
Peloponesas pussalā un beidzot nonāk savu ilgu un sapņu zemē- senajā Troādā
Mazāzijas piekrastē pie Dardaneļiem. Analizējot “Iliādas” otrā dziedājumā
aprakstīto kauju starp trojiešiem un ahajiešiem, viņš secina, ka Troja bijusi
tuvāk piekrastei un nevis turku ciemata Bunarbaši vietā, kā līdz šim bija
vienprātīgi atzinuši iepriekšējie pētnieki.
1871.gadā
Šlīmanis sāk izrakumus Hirsalikā. Garus gadus ilgušie arheoloģiskie izrakumi
apliecināja, ka Homēram var ticēt, ka senie notikumi nav dzejnieka izdoma, ka
viss balstās uz reāliem faktiem. Hisarlikā atrodas Troja- tas ir neapšaubāmi.
Vairāk nekā 3 tūkstoš gadu cilvēki dzīvoja uz šī uzkalna, cēla mājas, pilis un
būvēja nocietinājumus. Kari, ugunsgrēki, zemestrīces 9 reizes nopostīja
pilsētu, bet tā atkal un atkal cēlās augšā no drupām, gruvešiem un pelniem. Ar
apbrīnojamu neatlaidību iedzīvotāji pēc katras katastrofas atjaunoja pilsētu,
jo grūti bija atrast otru tik izdevīgu vietu.
Troja atradās
ļoti svarīgu tirdzniecības ceļu krustojumā. Netālu no tās sienām viļņoja
Dardaneļu jūras šauruma- senā Hellesponta ūdeņi. Netālu no Trojas mūriem gāja
ceļš, kas saistīja Eiropu ar Mazāziju. Svarīgo tirdzniecības ceļu tuvums
sekmēja Trojas uzplaukumu, bet bagātā pilsēta vilināja ienaidniekus. Lai
aizsargātos no ienaidnieku pēkšņiem uzbrukumiem, senie trojieši uzcēla savu
pilsētu uzkalnā starp divām upēm. Troja sastāvēja no nocietinātas augšējās
pilsētas- akropoles, kur dzīvoja valdnieks, viņa ģimene, aristokrāti un
karadraudze, un plašas apakšējās pilsētas uzkalna nogāzēs. Akropole bija
nocietināta ar masīvu akmens mūri. Ievērojot tā laika aplenkuma tehniku,
jāatzīst, ka Troja bija grūti ieņemams cietoksnis. Ienaidniekiem bija bīstami
15m augstie divstāvu mūra torņi, no kuriem pilsētas aizstāvji šāva ar bultām.
Trīs lieli vārti saistīja akropoli ar ārpasauli, bet mazi vārtiņi pilsētas mūrī
noderēja aizstāvju slepeniem izbrukumiem. Gar pilsētas sienu veda šauras takas,
kas ienaidniekiem bija visai bīstamas, jo uzbrūkot viņiem vajadzēja iet šaurā
ierindā, kļūstot par ērtu mērķi strēlnieku bultām. Mājas Trojā būvētas no
akmeņiem vai ķieģeļiem ar dakstiņu jumtiem. Tās sastāvēja no priekštelpas, centrālās
zāles ar pavardu vidū un dažām blakustelpām- guļamistabām.
Homērs “Iliādā”
apraksta “platielu Troju”, kur valdīja sirmais Priams. Viņa krāšņajā marmora
pilī dzīvoja valdnieka lielā ģimene- dēli un meitas. Ārpus pilsētas vārtiem
līdzenumā pletās auglīgi tīrumi. Tīrumi un dārzi deva bagātu ražu, apgādāja
valdnieka māju ar maizi, augļiem un vīnu, gani piegādāja gaļu, pienu un sieru.
No vilnas un liniem verdzenes vērpa smalku dziju un auda skaistus sarkanus,
baltus un melnus audumus. Dižciltīgo trojiešu dzīve pagāja medībās, dzīrēs,
karagājienos un sporta spēlēs. Tā ritēja dzīve Trojā, kamēr iesākās trojiešu un
ahajiešu karš.
Par cēloņiem,
kādēļ izcēlās Trojas karš, mēs varam spriest tikai balstoties uz seno grieķu
mītiem un leģendām, bet gan jau arī tām pamatā ir seni reāli notikumi, ko ir
tikai izpušķojusi cilvēku fantāzija. Un tā, leģenda vēsta, ka Trojas karš
izcēlies daiļās Helēnas dēļ, kas uzskatīta par skaistāko sievieti grieķu
mitoloģijā. Viņas māte bijusi parasta mirstīgā sieviete Lēda, bet tēvs- dievs
Zevs.
Helēna bijusi tik
daiļa, ka apžilbinājusi katru, kas viņu uzlūkojis. Kad skaistules sievišķīgums
pilnībā atplaucis, varenākie un pievilcīgākie Grieķijas augstmaņi tiekušies
iegūt viņas roku. Pielūdzēju bija bezgala daudz, un Helēnas audžutēvs- Spartas
valdnieks, lika tiem zvērēt, ka tie neturēs ļaunu prātu uz daiļavas izredzēto.
Laime uzsmaidīja Menelājam, varenākajam un bagātākajam no līgavaiņiem. Vēlāk
viņš kļuva par Spartas valdnieku un kopā ar Helēnu dzīvoja laimīgi.
Mīlas dieviete
Afrodīte, vēlēdamās apbalvot Trojas valdnieka dēlu Paridu, apsolīja tam atdot
pašu skaistāko no mirstīgajām sievietēm. Parids aizkuģoja uz Spartu, ieraudzīja
Helēnu un uzreiz iemīlējās. Viņš pierunāja sievieti pamest Menelāju un bēgt uz
Troju.
Menelājs
sadusmojies, zvērēja nogalināt Paridu un atgriezt sev Helēnu. Atcerējies
kādreizējo Helēnas pielūdzēju doto zvērestu, viņš lūdza tiem palīdzību karā
pret Troju. No Rodas salas un Itakas, no Argas un Krētas, no visām Grieķijas
malām un salām, bagātā laupījuma vilināti, varoņi pulcējās zem Agamemnona
karoga. Trojai draudēja lielas briesmas.
Kara pulku sapulcēšanās
vieta- Aulidas osta Boiotijā, iepretim Eibojas salai. No visām Grieķijas malām
nāk varoņi ar savām kara draudzēm. Pavisam salasās ap 1200 kuģu, un uz tiem ir
daudz citu brašu varoņu; piem., Ahileja draugs Patrokls un lieliskais bultu
šāvējs Filokters. Visu karavīru kopskaits pārsniedz 100 000.
Troja ir labi nocietināta:
viņas sienas tik augstas un stipras, ka, pēc teikas, tās cēluši paši dievi.
Trojas ķēniņš Priams ir nevarīgs sirmgalvis, bet pilsētas aizstāvjus rīko un
vada viņa dēls Hektors, kas spēj mēroties ar labākajiem grieķu varoņiem.
Ahajieši izvelk kuģus krastā un ceļ sev kuģu tuvumā stipru nometni. Kaujām, kas
notiek līdzenumā starp nometni un pilsētu, parasti ir šāds raksturs: no abām
naidīgajām pusēm izbrauc kara ratos varoņi vai vadoņi un cīnās, mezdami šķēpus
vai arī nokāpdami no ratiem un cirzdamies ar zobeniem; citi met viens otram
akmeņus. Ieroči ir no vara, un no tā paša metāla darināts arī varoņu kaujas
tērps: bruņu cepure, krūšu un kāju bruņas. Vairogi ir no vēršu ādas, apkalti ar
varu.
Pirmie deviņi kara gadi
paiet sīkās sadursmēs un sirojumos. Tikai devītajā gadā sākas īsta cīņa, kas
izšķir Trojas likteni. Šī gada sākumā izceļas ķilda starp virsvadoni Agamemnonu
un Ahileju dēļ Apollona priestera meitas. Apollons nostājas sava priestera pusē
un uzsūta ahajiešiem mēri. Agamemnons
sapīcis padodas, bet atdotās gūsteknes vietā prasa skaistuli Briseidu, ko
ieguvis karagājienā Ahilejs. Jaunais varonis spiests padoties, bet atsakās
turpmāk piedalīties cīņās. Ahilejs izsūdz savas bēdas mātei- dievei, kas
izlūdzas Zevam neveiksmi Agamemnona varoņiem, kas nodarījuši viņas dēlam
pārestību. Zevs apsolās.
Trojieši pāriet uzbrukumā,
jo Zevs tiem atsūtījis labas vēstis. No Paflagonijas un Trāķijas viņiem
pienākuši palīgspēki.
Menelajs ierauga Paridu un
metas tam virsū, bet Parids bailīgi ievelkas savējo rindās. Hektors kaunina
savu brāli, kas kļuvis par negodu trojiešiem un apsmieklu grieķiem, bēgdams no
cīņas. Parids apsolās cīnīties ar Menelaju divkaujā. Hektors paziņo savējiem un
ahajiešiem, ka drīz būs miers starp Troju un grieķu nometni.
Pirmais šķēpu met Parids,
bet netrāpa. Menelaja laistais šķēps ievaino Paridu. Menelajs metas Parimam
virsū ar zobenu, bet tas atsitas pret bruņcepuri. Tad viņš sagrābj Paridu un
velk uz ahajiešu nometni. Afrodīte viņu izglābj un aiznes uz Trojas pili.
Menelajs ir uzvarējis. Trojiešus pārņem niknums. Viņu varonis Pandors ievaino
Menelaju. Agamemnons steidzas ievainotajam brālim palīgā un zvēr nerimties,
kamēr trojieši nebūs izdeldēti ar zobenu, bet viņu pilsēta noslaucīta no zemes
virsus. Kaujā tagad dodas visi ahajieši. Visiem priekšā Tideja dēls Diomeds.
Pandars to ievaino plecā. Manīdams nāves briesmas, Diomeds atstāj cīņas lauku.
Te pie viņa atsteidzas Atēna un piepilda viņa sirdi ar jaunu kaujas sparu. Viņa
to mudina šodien negriezt kaujā nevienam ceļu, arī pašai Afrodītei, ja tā
iedrošinātos rādīties cīņas rindās. Tikai ar citiem dieviem lai varonis
sargājoties sākt cīņu. Diomeds atkal metas kaujas mutulī. Pandars ievaino
Diomedu, bet viņš nokrata ienaidnieks mesto šķēpu un uzbrūk no jauna un
nogalina Pandaru. Ainejs nolec no ratiem, lai sargātu drauga līķi, ko Diomeds
taisās aplaupīt, bet grieķu varonis tam met sānos tik lielu akmeni, ka
nesamaņas tumsa uz brīdi apēno acis. Aineju glābj no neizbēgamas nāves viņa
māte Afrodīte, aiznesdama to no cīņas laukuma. Diomeds atceras Atēnas teikto un
ievaino Afrodīti rokā. Dieviete raudādama aizbēg Olimpā sūdzēties Zevam, bet
Apollons glābj Aineju, atvairīdams grieķu triecienus ar savu vairogu.
Ahajieši laužas uz priekšu.
Hektora šķēps retina grieķu rindas, un blakus tam karo pats Arejs, niknais kara
dievs, kas atsteidzies no Olimpa augstumiem, lai atriebtu Afrodīti. Ahajiešus
sāk dzīt atpakaļ. Atēna mudina savu mīluli Diomedu no jauna stāties kaujā. Tas
taisnojas, ka viņš atvilcies sānis, redzēdams, ka trojiešu pusē cīnās pats
Arejs. Atēna neredzama atvaira Diomedam mērķēto Areja triecienu, un varonis
iedur savu šķēpu kara dievam sānos. Tas iekliedzas, ietinas melnā negaisa
mākonī un aizbrauc Olimpā. Arī Atēna atstāj kaujas lauku, bet Diomeds turpina
trakot naidnieku vidū.
Hektors aicina uz kauju
grieķu varoņus. Visi vilcinās, beidzot šim trojietim ceļas pretī Menelajs, kas
kristu no Hektora rokas, ja pārējie ķēniņi to neatturētu atpakaļ. Deviņi
stiprākie grieķu varoņi met savā starpā kauliņus, kuram jāiet cīnīties ar
Hektoru.
Ārī pie trojiešiem notiek
kara padome. Antenors velti cenšas pārliecināt atdot Helēnu un Menelaja
dārgumus. Abas puses noslēdz pamieru, pa kura laiku grieķi nocietina savu
nometni. Tad cīņa sākas no jauna, bet uzvara sveras uz trojiešu pusi, un
Hektora šķēpa triekti, ahajieši atkāpjas savā nometnē.
Grieķi noskārst, ka bez
Ahileja nespēs uzvarēt. Varonis sola atdot skaisto Brizeidu, sola daudz dāvanu,
bet Ahileju visvairāk ir apvainojusi Agamemnona augstprātība. Viņš stūrgalvīgi
atsakās piedalīties kaujās.
Otrajā dienā ahajieši steidz
no jauna cīņā, ar pašu Agamemnonu priekšgalā. Viņš vajā ienaidniekus līdz
pašiem Trojas vārtiem, kur tautu valdnieku ievaino ar šķēpu. Agamemnonam
atstājot cīņas lauku, Hektors ved trojiešus no jauna uzbrukumā, bet viņa ceļā
stājas Diomeds, kam Parids no paslēptuves iešauj kājā bultu. Ievainoto glābj
Odisejs.
Jauns trojiešu uzbrukums un
ahajieši jau atdzīti atpakaļ nometnē. Trojieši jau rāpjas uz vaļņa. Hektors met
nometnes vārtos milzīgu akmeni un vārti sabrūk. Nometnē ielaužas trojieši.
Vēlāk grieķiem atkal uzsmaida Atēnas sūtītā kara laime un viņi dzen trojiešus
Hionā. Hektoru ievainotu aiznes no kaujas lauka. Tad Apollons aizdziedē varoņa
rētas, un ahajieši drīz ir aizdzīti līdz viņu kuģiem, kurus trojieši centās
aizdedzināt. Hektors aizdedzina kuģi . liesmas ceļas augstu debesīs, vēstīdamas
par ahajiešu bojāiešanu.
Ahileja draugs Patrokls,
aizrāvies cīņas karstumā, sāk vajāt trojiešus un krīt no Hektora rokas.
Ap varoņa līķi sākas
asiņaina cīņa un grieķus atkal piespiež atkāpties. Drauga nāve mudina Ahilejā
briesmīgu atriebības alku.
Trojieši sakauti un panikā
bēg, vajāti līdz pašiem pilsētas mūriem.
Vienīgi Hektors nebēg
cietoksnī. Viņš gaida pretinieku, no kura ir ilgi vairījies. Ahilejs metas tam
virsū un baiļu pārņemts trojiešu varonis bēg. Ahilejs Hektoru nogalina, piesien
pie saviem kara ratiem un velk uz ahajiešu nometni.
Karš turpinās. Ahilejs
pieveic visus, kas nāk trojiešiem palīgā. Vajā tos līdz pat Trojas vārtiem, kur
to ķer papēdī Parida šautā bulta. Varonis vēl ievainots nogāž zemē daudzus
trojiešus, un tad nāve tam apmiglo acis.
Varoņi sāk ķildoties ap
Ahileja bruņām. Beidzot tās piespriež Odisejam, kaut gan visvairāk pēc tām
kārojis Ajants, Telamona dēls. Apvainotais Ajants, nodomā atriebties
Agamemnonam un Menelajam, kurus tas tur par viņa neveiksmes vaininiekiem, bet
Atēna tam aptumšo varonim prātu. Tas apkauj milzīgus aitu un vēršu barus,
turēdams tos par ienaidniekiem. Atjēdzies no neprāta lēkmes, varonis izmisumā
un no kauna metas pats uz sava zobena.
Pēc abu varoņu nāves par
faktisko vadoni paliek viltīgais Odisejs. Uz viņa pavēli ahajieši iztaisa
milzīgu koka zirgu, kura iekšienē sakāpj vairāk desmit kareivju, to skaitā
Ahileja dēls Neoptelms, Diomeds, Menelajs, strēlnieks Fikotets, Oileja dēls
Ajants, Idomenejs un citi, arī pats Odisejs.
Tad ahajieši nodedzina
nometni, sakāpj kuģos un aizbrauc jūrā, paslēpdamies aiz tuvējās Tenedas salas.
No rīta trojieši redz
ienaidnieku nometni tukšu, gavilēdami plūst ārā no pilsētas un brīnīdamies
drūzmējas ap milzīgo zirgu.
Sinons ir ahajiešu
jaunēklis, ko atraduši un sagūstījuši trojiešu gani. Viņš stāsta, ka ahajieši
to uzcēluši, gribēdami salabt ar Atēnu, kuras pallādiumu no Trojas akropoles
Odisejs nozadzis. Ahajieši tīšām zirgu iztaisījuši tik lielu, lai trojieši to
nevarētu ievilkt pilsētā, jo tad viņa kļūšot ahajiešiem par postu, trojiešiem-
laimes nesēju.
Trojieši notic Sinonam, kas
ir Odiseja izmācīts spiegs. Vārti izrādās par maziem, un trojieši izlauž daļu
no pilsētas mūra. Ar dziesmām trojieši ievelk zirgu pilsētā un no turienes
akropolē.
Vakarā pilsētā sākas uzvaras
svētki. Daudzi smejas par bailīgajiem ahajiešiem, kas nezin kāpēc tik pēkšņi ir
aizbēguši atpakaļ mājās.
Vēlu naktī, kad visi jau guļ
dziļā miegā, Sinons, kas dzīrojis līdz ar trojiešiem, piezogas pie vārtiem un
sakur sārtu. Tā ir zīme jūrā gaidošiem ahajiešu kuģiem, ka pienācis laiks
atgriezties. Tad Sinons steidzas pie koka zirga un varoņi, bruņoti no galvas
līdz kājām, viens pēc otra atstāj zirga iekšieni. Viņi iet no viena nama uz
otru un nogalina gulošos trojiešus. Drīz jau ir klāt kuģi ar citiem ahajiešiem,
kas ielaužas pa mūrī izlauzto spraugu pilsētā un sāk slepkavot.
Izbiedētie trojieši skraida
pa pilsētas ielām, nezinādami glābiņa un bariem ļimst nāvē zem ahajiešu
cirtieniem. Dažos pilsētas stūros jau sāk celties pret debesīm liesmu mēles.
Gaiss vaid no mirēju nopūtām, vajāto kliedzieniem pēc palīdzības un uzvarētāju
kaujas rēcieniem.
Troja deg vairākas dienas no
vietas. Paši Olimpa dievi raudājuši, redzēdami to sakrītam drupu kaudzē.
Vienīgi tikai Hēra un Atēna priecājušās, ka aizgājusi bojā viņu nīstā Parida
tēvu pils.
Helēna lūdza
Menelājam piedošanu, un valdnieks augstsirdīgi piedeva. Abi atgriezās Spartā.
Kāda leģenda stāsta, ka pēc Menelaja nāves Helēna esot aizvesta no viņa pils uz
Rodas salu.
Tāds ir šis
stāsts par Trojas karu. Sauso vēstures faktu cienītāji var konstatēt, ka zināms
ir vienīgi tas, ka ap 1200g. p.m.ē. Troju nopostīja ahajiešu valstiņu
karaspēks, ko vadīja Mikēnas.
Šlīmaņa laikā
Homēru uzskatīja par tālās senatnes dziesminieku. Apšaubot Homēra personību,
tika apšaubīts arī viņa vēstītais, un tā laika zinātniekiem nenāca ne prātā
vēlāko kolēģu drosmīgais formulējums, ka Homērs bijis pirmais kara
korespondents. Homēra vēstījums par kauju pie Priama pils patiesīguma ziņā tika
pielīdzināts senajiem varoņu eposiem.
Un vēl kas.
“Iliādas” Grieķijai jābūt bijušai zemei ar augstu kultūru. Taču tai laikā, kad
grieķi parādījās mūsu datējamās vēstures gaismā, tie ir pazīstami kā vienkārša
tautiņa, kas neizceļas ne ar greznām pilīm, ne vareniem valdniekiem, ne arī ar
1000 kuģu lielām flotēm. Patiesi, vieglāk bija noticēt cilvēka Homēra
dzejiskajai iedvesmai nekā pieņemt, ka attīstītas civilizācijas laikmetam
sekojis pagrimums barbarismā un tam savukārt uzplaukums helēņu kultūrā.
Tomēr šāda veida
apsvērumi nevarēja satricināt Homēra pasaulēs mītošā Šlīmaņa ticību. Viņš
uztvēra Homēru kā visīstāko realitāti.
No visa iepriekš
teiktā, varam secināt, ka varbūt vēl daudzu neizpētītu vēstures notikumu
atšifrējums slēpjas leģendās un nostāstos, kas nav tikai folklora, bet ir arī
senaizmirstu patiesu notikumu romantisks stāsts. Un pētnieku entuziasms
savureiz var palīdzēt atšķetināt šķietami neatminamas mīklas.
Stāsts par Trojas
karu kārtējo reizi apliecina, cik svarīga ir attapība, asprātība un viltība,
kas palīdz pārspēt pretinieku tad, kad ar fizisko spēku neko nevar panākt.
Jēdziens “Trojas zirgs” ir kļuvis par īpašvārdu, kas simbolizē kara viltību.
Šī trojiešu un
ahajiešu konflikta risinājums- Trojas karš- arī parāda, kā senajos laikos
notika cīņa par varu un ietekmi. Tā pat kā mūsdienās, tika izmantoti visdažādākie
iemesli, lai realizētu savus mērķus. Kopš tiem laikiem ir mainījušās tikai
cīņas metodes.
Izmantotās
literatūras saraksts.
K. V. Cerams, Dievi, kapenes un zinātnieki-
R., Zinātne, 1982.- 4.nodaļa
J. Veinbergs, Pazudušās pilsētas- R.,
Latvijas valsts izdevniecība,
1960.- 59. lpp.
Enciklopēdija, Kas, kur, kad- R., Rija,
1995.- 90. lpp.
Pasaules vēsture- R., Grāmatu draugs, 1929.-
154. lpp.
Patiesībā Šlīmanis ar savu lāpstu mītu par Troju padarīja par vēstures daļu. Patiesībā zināšanu apjoms ir niecīgs. Vieni un tie paši fakti ceļo no vienas grāmatas uz otru. Plaukti ir pilni, bet faktu pietiktu tikai plānai kladītei.
AtbildētDzēst"Troja", kuru atraka - vai tiešām ir Troja ?