(PĒC M. ELIADES GRĀMATAS “SAKRĀLAIS UN PROFĀNAIS)
SATURS.
Ievads.
Sakrālā un profānā būtība mītiskajā un mūsdienu pasaulē.
Iztirzājums. 1.
Sakrālā un profānā telpa.
§
Sakrālās un profānās pasaules
telpas uztvere
§
Sakralizētas telpas izveide
§
Pasaules centra apziņa
§
Mājoklis sakrālajā un profānajā
pasaulē
§
Templis kā saikne starp dievišķo
un ikdienišķo
2. Sakrālais un profānais laiks.
§
Sakrālā un profānā laika uztvere
§
Sākotnējais laiks
§
Sakralizētā laika identifikācija
svētku laikā
§
Mīts kā paraugmodelis
§
Atgriešanās pie Sakrālās Vēstures
3. Daba kā sakrāla un desakralizēta
parādība.
§
Debesis kā Augstāko spēku simbols.
§
Ūdens kā dzimšanas un nāves
simbols.
§
Zeme kā auglības simbols.
§
Dabas sakralizācija un
desakralizācija.
4. Cilvēks un sociums.
Nobeigums.
Sakrālās un profānās pieredzes atšķirība – mūsdienu sabiedrības norma vai
novirze.
Anotācija
krievu valodā.
Anotācija
angļu valodā.
Izmantotās
literatūras apskats.
Autors
: K03 grupas studente
Inese
Elerte


Šī kursa darba tēma ir apskatīt sakrālo un profāno pasaules
uzskatu kopīgo un atšķirīgo, kā arī to, kā šie uzskati ietekmē cilvēka rīcību,
uzskatus un attieksmi pret dažādām lietām, par pamatu ņemot M.Eliades darbu
“Sakrālais un profānais”.
Sakrālā un profānā apzīmējumus nevar atrast senajās valodās,
bet to būtība caurvij visu vēsturi. Sakrālā un profānā pastāvēšana interesē
cilvēkus no vissenākajiem laikiem līdz pat mūsdienām. Tas, ka šī tēma tiek tik
bieži aizskarta tieši šajā laikā liecina par to, ka tā šobrīd ir īpaši aktuāla.
Senais cilvēks dzīvoja sakralizētā pasaulē, kas pastāvēja kopā ar profāno. Šī
senā cilvēka sakrālā pasaule sākās ar cilvēka piedzimšanu un turpinājās visu tā
dzīvi. Tā ir pasaule, kuru vienkāršoti varētu saukt par reliģiozo, svētuma pilno
pasauli, kurā atainojas neticamais, brīnuma pilnais. Ar sakrālo sākas
harmonija, dzīves rituālu sakārtotība. Šāda pasaules uztvere radīja sabiedrības
likumus un cilvēku uzvedības principus. Sakrālais objekts, nepārstājot būt pats
par sevi, spēj pārvērsties par kaut ko īpašu, saprotamu tikai cilvēkam, kas
pats dzīvo šādā sakralizētā pasaulē. Sakrālais ir piesātināts ar esamību, tā ir
realitāte un nesatricināmība.
Pretēji sakrālajam, profānais ir haoss un viss nereālais,
kam nav gala un robežu. Cilvēks, kam ir profānā pasaules uztvere nespēj izprast
sakrālā iespēju un būtību. M. Eliade uzsver, ka profānā pasaule ir tikai mūsu
gadsimta cilvēka prāta izdomājums, un tikai mūsdienu cilvēks cenšas dzīvot
izteikti profānā vidē.
Līdz ar šo divu, pilnīgi atšķirīgo pasauļu – sakrālās un
profānās - atdalīšanos parādās daudzas aktuālas lietas, kuras M.Eliade mēģina
apskatīt : orientācija profānajā un sakrālajā telpā, laika plūdums profānājā un
sakrālajā pasaules uztverē, Kosmosa, Pasaules un paša Cilvēka pastāvēšanas
problēma profānajā un sakrālajā. Profānajā pasaulē rodas vērtību zuduma
problēma, telpas un laika izplūšana. Mūsdienās cilvēki saskaras ar dažādām
problēmām, kas saistītas tieši ar to, ka sabiedrībā ir mainījušās sakrālā un
profānā savstarpējās attiecības. “Mēs
dzīvojam nihilisma. Skepses, šaubu un relatīvisma laikmetā. Pateicoties
zinātnes un tehnoloģijas “brīnumiem” cilvēks ir radījis “otru dabu’, ko viņš
vairs nespēj kontrolēt. Tam nāk līdzi apziņa par cilvēka dzīves galīgumu,
nejaušīgumu un tamlīdzīgas eksistenciālas likstas.” – atzīmē R.Mūks savā
darbā “Dzeja un proza”, kurā par pamatojumu saviem apgalvojumiem ņem arī
M.Eliades darbu “Sakrālais un profānais”.
“Sakrālais un
profānais ir divi esamības veidi pasaulē”
(22.lpp.)* uzsver M. Eliade
savā grāmatā “Sakrālais un profānais”, kaut gan atzīmē, ka nav tīri reliģisku
fenomenu. Neviens fenomens nevar būt pilnīgi sakrāls. Sakrālais objekts vienmēr
paliek par daļu no apkārtējās vides. Būdams daļa no cilvēka ikdienas pieredzes,
tas tanī pašā laikā to pilnveido.
Tieši ar atšķirīgās nianses starp sakrālo cilvēku un cilvēku
ar profāno dzīves uztveri mēs mēģināsim apskatīt šajā darbā, ņemot par pamatu
dažādas cilvēkam būtiskas lietas, kā telpa, laiks, daba un citas.
![]() |
Būtiska profānās pasaules atšķirība
no sakrālās izpaužas telpas uztverē. Cilvēkam ar sakrālo pieredzi telpa nav
viendabīga. Bezgalīgajā telpā tiek radīts atskaites punkts, rodas kaut kas
konkrēts un saprotams. “Pasaules radīšana” ir telpas pārrāvums, kas ļauj radīt
šo atskaites punktu. Rodas realitāte, kas tiek pretstatīta apkārtējās pasaules
bezgalīgumam. “Pasaule ir uztverama kā
pasaule, kā Kosmoss vien tiktāl, ciktāl tā atklājas kā sakrāla pasaule.”
(59.lpp.)
Cilvēkam ar profāno pasaules uztveri
telpa ir viendabīga, tai nav kvalitatīvas atšķirības, nav orientācijas, jo nav
atskaites punkta. Tātad cilvēks dzīvo telpā, kura līdzvērtīga inertai masai.
Šai telpai nav vērtības vai atšķirības no jebkuras citas vietas.
Sakrālās pasaules telpas izveidei un
orientācijai tika izveidoti tehniski paņēmieni, jo sakrālās vietas izvēlē
cilvēki nav brīvi. Tiek meklēts atbalsta punkts, lai noteiktu tieši to punktu,
kur profānā pasaule robežojas ar sakrālo un notiek
__________________________________________________________________
* - šis, kā arī pārējie citāti ņemti no
M.Eliades darba “Sakrālais un profānais”.
sazināšanās
ar sakrālo. Bet šī punkta atrašana cilvēkam ir ļoti svarīgs faktors – tiek
izveidota sava, personīgā, īpašā vieta cilvēka pastāvēšanai, kas būtiski
atšķiras no bezgalīgās, vienaldzīgās kopainas. “Lai dzīvotu Pasaulē, nepieciešams to radīt, bet nekāda pasaule nevar
piedzimt haosā, profānās telpas viendabīgumā un relativitātē,” (28.lpp.) uzsver M. Eliade, norādot uz
profānās pasaules vienmuļību un bezcerību, kas tajā valda. Tikai cilvēks ar
sakrālu apziņu var izprast un izteiksmīgi izcelt savu dzīves telpu. “Pasaule – tas ir Visums, kura iekšienē
sakrālais jau ir sevi izpaudis un kur tādēļ līmeņu pārrāvums ir izrādījies
iespējams un tāds, kas atkārtojas.” (34.lpp)
Lai atzīmētu kādu vietu kā sakrālu, tā jāesvēta. Jau
senākajos laikos tika vilkta paralēle starp kosmizāciju un iesvētīšanu.
Iesvētīšana tika veikta ņemot par piemēru dievu darbību. Sakrālajā apziņā
pastāv uzskats, ka “cilvēka pastāvēšana
taču ir iespējama, vien pateicoties šai patstāvīgajai saziņai ar debesīm.” (37.lpp.) Tiek veidots ceļš, kas
nodrošina sazināšanos ar to otro, sakrālo pasauli. Tiek savienoti trīs pasaules
līmeņi : Zeme, Debesis, apakšējā pasaule. Ļoti bieži mitoloģijā sastopami
dažādi ceļi un veidi, kas apzīmē, pirmkārt, pārrāvumu viendabīgā telpā,
otrkārt, pāreju no vienas kosmiskās zonas uz citu, treškārt, saikne ar Debesīm
tiek izteikta kā zināms tēls, kosmiskā ass – Pasaules Centrs.
Sakrālās telpas nozīmība ir apziņā, ka cilvēks atrodas
“Pasaules centrā”. Daudzi mīti un ticējumi izriet no šī uzskata. Ar Pasaules
Centra simbolu mēs sastopamies visās kultūrās. Pasaules Centra tuvumā atrodas
vietas, kas ir vistuvāk Debesu sfērai, tātad vieta, kurā dzīvo attiecīgās
kultūras cilvēks, ir vistuvāk Debesīm, Centrā, lai tiktu nodrošināta saziņa ar
augstāko pasaules sfēru. Senais cilvēks vienmēr dzīvoja savas sakrālās pasaules
centra tuvumā, tātad atvērtā Pasaulē, kas ir organizēts Kosmos, reāla vieta
Visuma bezgalībā.
No Centra idejas tiek izvērsta visa cilvēka celtniecības un
ražošanas darbība: ciems tiek veidots sākot no krustcelēm, kuru centrs paliek
neaizskarts, bet visos četros virzienos notiek attīstība un izvēršanās. “Izvietošanās kādā teritorijā tiek
pielīdzināta pasaules radīšanai.” (47.lpp.)
– pasaules attīstības sākums tiek uzsvērts šajā faktā. Uzbrukums šai
Pasaules centram tuvajai vietai ir uzbrukums visam sakrālajam. Uzbrucēji tiek
pielīdzināti dievu ienaidniekiem – dēmoniem, kas jāaptur un jāuzvar. Arī
aizsardzības būves – grāvji, mūri, iespējams, radušies uz maģisko aizsargceltņu
pirmsākumiem. Sienas un mūri tika iesvētīti, lai aizsargātos no ļaunajiem
spēkiem, kas, neatkarīgi no tā, vai tie ir dēmoniski vai militāri, apdraudēja
tradicionālo sabiedrību cilvēka pasauli. “Uzbrukumu
rezultāts vienmēr ir viens un tas pats. Drupas, posts un nāve.”(48.lpp.) Cilvēku
valodā apdraudošie spēki arī mūsdienās tiek simboliski uztverti kā tumsa un
haoss, ko tā nes, neskatoties uz profāno dzīves uztveri. Tas ir mūsu mantojums,
ko cilvēki bieži neapzinās, bet kas joprojām dzīvo.
Turpretim profānās pasaules
iedzīvotājiem viņu apdzīvotā pasaule telpa jau pati par sevi nav nekas
konkrēts, tātad haoss. Šādi cilvēks ar profāno dzīves izpratni nolemj sevi
dzīvei “drupās un postā”, kā rezultātā seko nāve. Šis pesimisms, ko rada šāda
dzīves pieredze rada dažādas zemapziņas problēmas, ar kurām šobrīd cīnās jaunā,
“mūsdienīgā” zinātne – psihoterapija, jo cilvēki sevi ieslēdz tumsā un
haosā.
Tomēr M. Eliade uzsver, ka tīra profānā
telpas uztvere nav iespējama. Viendabīgumu pārtrauc vietas, kas asociējas ar
kaut ko vienreizēju, ar atmiņām par kaut
ko īpašu. Katrs cilvēks savā dzīves laikā izveido savas īpašās vietas, kas
atšķiras no citām un kuras tam ir nozīmīgas. Šīs vietas bieži saistās ar kaut
ko, kas vietu padara pilnīgi atšķirīgu no pārējās pasaules – veidojas cilvēka
personīgā sakrālā pasaule, kas ir nozīmīga katram. Šo pasauli cilvēks vienmēr
cenšas pasargāt no sagraušanas.
Arī atiecībā uz mājokli jūtama liela atšķirība
sakrālajā un profānajā uztverē. Profānajā pasaulē mājoklis ir maināma lieta,
kas var būt īslaicīga, nepastāvīga un pieejama citiem. Sakralizētā pasaules
uztverē mājoklim ir ļoti liela nozīme. Tas simboliski atradās Pasaules Centrā
un nodrošināja dzīvi atvērtā telpā. Tā ir vieta, kura domāta tieši cilvēka saskarei
ar viņa dievu pasauli. Tradicionālo, sakrālo sabiedrību cilvēks izjūt
nepieciešamību dzīvot noteiktā, sakārtotā pasaulē, kas pilna ar realitāti : “Mājoklis – tas nav priekšmets, “dzIves
mašīna”, tas ir Visums, kuru cilvēks rada, imitējot dievu priekšzīmīgo
Radīšanu, tas ir, kosmogoniju.” (54.lpp.)
Turpretim profānās mūsdienu sabiedrības cilvēkam mājoklis ir tikai relatīva
vieta, kam nav lielākas vērtības kā jebkurai citai viņam piederošai mantai. Šī
profānā pasaules uztvere mūsdienu sabiedrībā ir ietekmējusi daudzas parādības,
kas iepriekš nebija tik aktuālas. Tā piemēram, cilvēki bieži pamet savu dzimto
vietu, pārceļas dzīvot jebkurā pasaules vietā, kur ir labvēlīgi apstākļi un
rezultātā zaudē saikni ar zemi un vietu, kur tas dzīvo. Rodas izteikti industriāla
attieksme pret dzīves vietu, kuru pat īpaši nav vērts aizsargāt pret negatīvo
ietekmi, jo var taču vēlāk pārcelties uz labāku vietu.
Ļoti liela nozīme telpas
sakralizācijā ir templim, jo tā esamība attīra pasauli no visa netīrā un atkal
padara par svētu un tīru. Templis tiek pielīdzināts dievu pasaulei, un tas nav
pakļauts ļaunā ietekmei un aptraipīšanai. Tas simbolizē Visuma centru un tiešo
saikni ar Debesīm. Visi rituāli, ko veic templī palīdz attīrīt apkārtējo telpu
un tuvina cilvēku ar sakrālo dievu pasauli, uztur saikni ikdienišķajam ar
dievišķo.
“Sakrālās telpas
uztvere padara iespējamu “Pasules Radīšanu” : kur telpā parādās sakrālais, tur
atklājas reālais un Pasaule sāk pastāvēt.”(59.lpp.)
Sakrālā telpa nodrošina saikni starp kosmiskajiem līmeņiem un padara iespējamu
pāreju no viena uz otru, bet profānā telpas uztvere padara apkārtējās cilvēka
dzīves telpas nesakārtotību un relativitāti, kā rezultātā zūd saikne ar savu
zemi un vietu, apkārtējai telpai pazūd vērtība, arī sakārtot to nav vērts.
![]() |
Liela atšķirība sakrālajā un
profānajā pasaules uztverē, līdzīgi kā telpai, ir arī laikam. Laiks
reliģiozajam cilvēkam nav viendabīgs un nepārtraukts. “Reliģiozā piedalīšanās kādos svētkos paredz iziešanu no “parastās”
Laika ilgstamības, lai atjaunotu mītisko Laiku, kuru tagadnē izved tie paši
svētki.” (65.lpp.) Pastāv arī profānais Laiks, kuram pietrūkst šī īpašā
nozīmība, un kurā norisinās ikdienišķās darbības. Reliģiozajam cilvēkam
nepastāv problēmas ar rituālu palīdzību pārvietoties no viena laika otrā.
Sakrālais
Laiks, atšķirībā no profānā, ir atgriezenisks - sakrālo Laiku var atgriezt un
atkārtot, tajā parādās vēsturiskais, Mītiskais Laiks, kas rada pārrāvumu
profānā Laika plūdumā. Tiek atgriezts Laiks, kuru radījuši dievi, kas ir tāds
pats kā pirmo svētku Laiks – katru svētku laikā atklājas sakrālā laika pirmā
parādīšanās.
“Tādējādi reliģiozais cilvēks
dzīvo divos plānos, no kuriem visnozīmīgākais – sakrālais – paradoksālā veidā
izpaužas kā riņķveida, atgriezenisks un
atjaunojams Laiks, kaut kāda mistiska mūžīga tagadne, kas periodiski atjaunojas
ar ieražu palīdzību. (66.lpp.)
Nereliģiozais cilvēks, savukārt,
dzīvo tikai : “vēsturiskajā tagadnē”, neiesaistoties laikā, kas saistāms ar
“Mūžību”. Mūsdienu nereliģiozajam
cilvēkam laikam arī pastāv iedalījums “svētku laiks”, kad notiek kaut kas
neikdienišķs. Tomēr pastāv zināma atšķirība. Nereliģiozajam cilvēkam nav
piejams Sākotnējais Laiks, kurš ienes pārrāvumu
bezgalībā.
“Lai
cik daudzveidīga arī būtu šī pastāvēšana, lai cik daudzejādi arī būtu tās
izjustie temporālieritmi un to intensitāte, nereliģiozais cilvēks zina, ka
jebkurā gadījumā runa ir par cilvēcisko pieredzi, kurā nekādā veidā neizpaužas
dievišķais pirmsākums.” (67.lpp.)
Reliģiozais cilvēks jebkurā brīdī
var iekļauties no profānā laika plūduma sakrālajā laikā, iekļaujot tajā arī
vēsturisko Laiku. Līdzīgi kā baznīca attaino telpas pārrāvumu profānajā telpā,
tā arī dievkalpojumi, kas tajā notiek rada pārrāvumu profānajā laikā. Senajam
cilvēkam sakrālais laiks tika identificēts kā Mītiskais laiks, brīdis, kad tika
radies mītā vēstītais laiks. Bija laiks pirms tam, kad kaut kas nepastāvēja un
laiks pēc tam. “Tāpēc jebkura radīšana tiek iztēlota kā kaut
kas, kas rodas Laika sākumā.” (71.lpp.) Tieši sākuma laiks ir stiprais un
sakrālais. Tieši Sākuma laikā reliģiozais cilvēks mēģina iesaistīties, jo
sakrālais Laiks, kuram par modeli kalpo Sākotnējais laiks, ir laiks, kad dievi
izpauž sevi un rada. Tādējādi cilvēks tuvojas dieviem arī pats kaut ko radot,
ja tiek izmantots Pasaules Radīšanas modelis. Bieži vien tiek ritualizēts mīts,
kas ļauj katrā nepieciešamības brīdī tuvoties sakrālajam laikam. Sākotnējais
Laiks atjauno un attīra visu, tas ir paraugs, tāpēc cilvēks tiecas to
periodiski atkārtot un atjaunot. Rituāli tiek atkārtotas dievu radošās
darbības. Šo darbību atveidošana veido sakrālo kalendāru – svētku kopojumu.
Tieši sākotnējā un sakrālā laika atjaunošana arī atšķir
cilvēka izturēšanos svētku laikā no viņa uzvedības pirms un pēc svētkiem.
Daudzas darbības tiek veiktas tieši tāpat kā parasti, tomēr reliģiozais cilvēks
tic, ka svētkos viņš dzīvo citā laikā.
Viena no spilgtākajām skrālā laika
periodiskajām atkārtošanām ir jaunā gada atzīmēšana. Sakrālās uztveres cilvēkam
Pasaule atjaunojas katru gadu. “…Ar katra
jaunā gada iestāšanos tas atkal iemanto savu sākotnējo “sakralitāti””.
(70.lpp.) Daudzās aborigēnu valodās vārds “Pasaule” tiek izmantots arī ar
nozīmi “Gads”. Ar Jaunā Gada sagaidīšanu kā Laika atsākšanu no sākuma,
rezultātā tiek saprasts tieši visa nepareizā, sliktā iznīcināšana. Viss tiek
sākts no jauna. Iepriekšējais, laiks tiek iznīcināts. Un simboliski piedaloties
“pasaules iznīcnāšanā un atjaunošanā” cilvēks atjaunojas arī pats. Ar katru
gadu cilvēks kļūst aizvien tīrāks un brīvāks.
“Reliģiozais
cilvēks alkst pēc reālā. Ar visiem līdzekļiem viņš cenšas nokļūt pirmatnējās
realitātes sākotnē, kad pasaule bija rašanās stadijā.” (74.lpp.)
Svētku periodā tiek attēlota sakrālā Laika
struktūra. Svēku dalībnieki kļūst par sakrālā notikuma tiešiem dalībniekiem.
Viņi iesaistās sākotnējā laikā, kurš pastāvīgi ir viens un tas pats.
“Svētkos pilnā mērā atklājas Dzīves
sakrālās vērtības. Pateicoties tām, tiek iepazīta cilvēka kā dievišķa radījuma
pastāvēšanas sakralitāte. Pārējā laikā cilvēkam ir raksturīgi aizmirst pašu galveno
: pastāvēšanu mums nav devis tas, ko mūsdienu cilvēki sauc par Dabu, tas ir
Citu – dievu un pusdievu radījums. Turpretim svētki atjauno pastāvēšanas
sakrālo nozīmību, katru reizi pamācot…” (80.lpp.)
Lai kādi arī nebūtu reliģiozie svētki, tie vienmēr ir
saistīti ar sakrālu notikumu, kas norisinājies sākumā un ticis atjaunots ar
rituālu palīdzību. Par šo notikumu stāsta mīts, kas atklāj sakrālo notikumu un
šo notikumu atstāsta veidā iznes cauri laikam. MIts ir stāsts par to, kas
noticis Laiku sākumā, tas atklāj sākotnēja notikuma rašanos, tas ir stāsts par
radīšanu. Tas, par ko stāsta mīts piedalās Esamībā, ir nozīmīgs reliģiozajam
cilvēkam. Tas ir kā paraugs cilvēku rīcībai, kļūst par modeli. “Jo reliģiozāks cilvēks, jo vairāk viņš
“iekļaujas” reālajā un jo mazāk ir pakļauts riskam apmaldīties starp darbībām.
Kam nav modeļu, starp “subjektīviem” un visumā nederīgiem aktiem.” (86.lpp.)
Mīts ir tas, kas atklāj to veidu kādā sāk pastāvēt realitāte
un reālais laiks. Pirms Kosmosa rašanās nebija laika, tas radās tikai tad, kad
tika radīts Kosmoss. Praktiski visās mitoloģijās mēs sastopam Kosmosa radīšanu,
kas uzsver pāreju no Haosa nesakārtotības un nerealitātes. Reliģiozais cilvēks
vēlas pietuvoties dieviem un iesaistīties īstajā, reālajā dzīvē, kas spēj būt patiesa
un skaidra. Tas tiek sasniegts piedaloties atkal un atkal mītiskajos notikumos
– notiek mūžīgā atgriešanās pie sākuma Laika. Mūžīgās atgriešanās tematika tiek
bieži aizskarta dažādu tautu mītos. Tas liek sajust cilvēka tuvību saviem
dieviem, pastāvīgi atgādina tā izcelsmes būtību. “Bet atkārtošanās, kam ir liegts reliģiozais saturs, nepieciešamības
spiesta, ved uz pastāvēšanas pesimistisku skatījumu.” (96.lpp.) Zūd
saistība ar kaut ko reāli pastāvošu. Mūžīgais Laika aplis, kas parādās
desakralizētā veidā profānajai pasaulei var radīt šausmas – tā ir riņķošana,
kas turpinās bezgalīgi, bez dziļākas jēgas un turpinājuma. “Būdams pilnīgi desakralizēts, laiks izpaužas kā zināma trausla,
acumirklīga izplatība, kas neizbēgami noved nāvē.” (99.lpp.)
Visos reliģiskajos notikumos, vēlmē atgriezties pie
sākotnējā laika mūsdienu cilvēks saskatītu progresa apstāšanos un bezatbildību
cilvēces attīstības priekšā, tomēr tas nav patiesi. No profānās pastāvēšanas
viedokļa tas būtu patiesi, tomēr ja ieskatās dziļāk, tad līdz ar šo profānās
pasaules pārliecību cilvēks kļūst atbildīgs par savu rīcību un attīstību tikai
savā un sabiedrības priekšā. Kurpretim reliģiozais cilvēks nes kosmiska plāna
atbildību, viņš jūtas atbildīgs visas pasaules priekšā. Atgriešanās pie Sākotnējā
Laika liek cilvēkam izvērtēt savu rīcību. Reliģiozais cilvēks cenšas sevi
pietuvināt dieviem un mītiskajiem senčiem. Viņš veido sevi pēc dievišķiem
paraugiem, bet šie paraugi glabājas mītos, kas sakņojas Sakrālajā Laikā. Tāpēc
reliģiozajam cilvēkam pastāv sakrālā Vēsture – dievu vēsture, ko atklāj mīti.
Turpretim neticīgais veidojas tikai ar cilvēces Vēsturi, tas ir ar to kopumu,
kas ticīgajam liekas mazvērtīgs, jo aiz tās nestāv nekas sakrāls un tāpēc
nesvarīgs. Ja vēsture tiek sakralizēta, tai parādās pilnīgi cita vērtība kopā
ar cilvēku atbildību pagātnes un nākotnes priekšā, bet “būdams pilnīgi desakralizēts Laiks izpaužas kā zināma trausla,
acumirklīga izplatība, kas neizbēgami noved nāvē.” (99.lpp.)
![]() |
Dabai
reliģioza cilvēka uzskatos nekad nav pilnībā “dabiska”, tā vienmēr nozīmīga un
sakrāla, jo Pasaule jau no savas radīšanas brīža ir sakralitātes piepildīta. Tā
izskaidrojums ir tas, ka dievi “nodemonstrēja
dažādus sakralitātes veidus pašā pasaules un kosmisko fenomenu struktūrā.”
(103.lpp.) Pasaule ir izveidota un tajā vairs nevalda haoss, bet gan
kārtība un Kosmiskums. Kosmiskajā izpaužas kārtība, harmonija, tas ir dzīvs un
sakrāls organisms. Reliģiozajam cilvēkam daba vienmēr izsaka kaut ko, kas
atrodas augstākajā sfērā.
Daba ir mums visapkārt. Debesis. Zeme. Ūdens. Visas dabas
parādības ir pieminētas visu tautu mītos. Tām ir piedēvētas dažādu Augstāko
Būtņu īpašības. Senais cilvēks šīs augstākās dievības uztvēra kā reālas. Tomēr,
jo vairāk attīstās cilvēku sabiedrība, jo tālākas ir šīs dievības. Pamazām
reliģiozajā pasaulē sakralitāte burtiskajā nozīmē tiek padzīta, tomēr tā
saglabājas simbolismā. “Reliģiozais
simbolisms nodod paziņojumu arī tad, ja tas vairs netiek apzināts visā tā
pilnībā, jo simbolisms ir adresēts cilvēciskajai būtnei kopumā, bet ne tikai
tās saprātam.” (113.lpp.)
Simbolismam ir ievērojama loma cilvēces reliģiozajā dzīvē.
Pateicoties simboliem Pasaule kļūst “caurspīdīga”, spējīga “parādīt”
visaugstāko.
Debesis ir tā vieta, kas reliģiozajā pieredzē tiek
apspriesta visvairāk. Tās aizrauj ar savu bezgalīgumu un nerealitāti.
Reliģiozais cilvēks tām piešķir ļoti lielu nozīmi. Tā ir vieta, kur dzīvo
dievi. Tā ir vieta, kas nav pieejama parastam cilvēkam, un tas, kas uzkāpj
augšā pārstāj būt par cilvēku, viņš iesaistās pārdabiskajā.
“Debesu priekšā cilvēks atklāj sev
dievišķā neizmērojamību un savu paša vietu Kosmosā. Jau ar savu pastāvēšanas
formu Debesis atklāj cilvēkam irealitāti, spēku, mūžību. To pastāvēšana ir
absolūta, tāpēc ka tās ir augstas, bezgalīgas un varenas.” (105.lpp.)
Debesis reliģiskajam cilvēkam liek sajust augstumu, tiekties
turp. Varenās dabas parādības, kā zibens, pērkons un citas, it kā apliecina, ka
pastāv kaut kas, ko spēj pārvaldīt tikai varenāki spēki par cilvēku. Debesis
izpaužas neizmērojamības apveidā. Pie debesīm, to pārstāvjiem reliģiskais
cilvēks griežas ar lūgšanām un cerībām. Tās it kā simbolizē visvarenāko spēku,
kurš var vienmēr palīdzēt. Tiek vērsta uzmanība arī citām dievišķām parādībām,
kā auglīgumam, seksualitātei, Zemes mitoloģijai. Un tomēr nonākot bezcerīgā
situācijā, ticīgajam ir “salmiņš” kur pieķerties. Turpretim nereliģiozam un
neticīgam cilvēkam nav neviena, pie kā varētu meklēt palīdzību. Viņš tiek
nolemts bezcerībai.
Vēl viens simbols, kas bieži sastopams dažādās reliģijās ir
Ūdens. Pārsvarā visās mitoloģiskajās sistēmās ūdeņi pastāvēja pirms Zemes. Arī
ūdenim šobrīd ir raksturīgs tīrais simbolisms. Ūdeņi simbolizē visu
pastāvēšanas iespēju kopumu. Tie ir kā lila dārgumu krātuve, kurā var gan kaut
ko “atrst” – radīt, gan arī “pazaudēt” – atgriezties bezformīgā, vienveidīgā
pirmfomā. Ūdens simbolizē gan dzimšanu, gan nāvi.
![]() |
|||
![]() |

“Reliģiozais cilvēks alkst pēc
esamības” (59.lpp.), t.i., pēc reālas pasaules, kas iespējama vien pēc
“Pasaules Radīšanas” un iesvētīšanas, kas, savukārt nozīmē savas konkrētās
pasaules izveidi apkārtējā haosā. Sakrālā pasules uztvere rada “vēlēšanos
dzīvot zināmā tīrā un sakrālā Kosmosā, kāds tas bija sākotnēji, kad tas tikko
kā bija cēlies no Radītāja rokām.” (60.lpp.). Šī vēlēšanās liek cilvēkam aizvien
tuvoties šai sākotnējai tīrībai un arvien atjaunoties.
“Reizē ar atgriešanos pie “zemes
lietām”, (“piezemēšanos”) modernais cilvēks atsakās no vecās pasaules dzļuma
dimensijas. Mēs esam “kriuši” pa otram lāgam – iekrituši radikāli profānas
dzīves straumē.” (R.Mūks “Dzeja un reliģija”)

Главная задача курсовой работы “Сакральное и профанное через миф к сегоднешнему дню” – рассмотреть общее и различное в двух разных
мировозрениях - сакрального и профанного, а также то, как эти два
противоположенных взгляда влияют на действия человека и его отношение к
окружающему миру. Основой этой работы послужила книга М.Элиаде “Сакральное и профанное”.
Сущесвование
и суть сакрального и профанного интересовало человека с древнейших времен, хотя
обозначение этих явлений не найти в древних языках. Но то, что эта тема
довлольно часто затронута в настоящее время, свидетельствует о том, что она
стала актуальной в наши дни.
“Сакральное и профанное – это два вида существования в мире” – подчеркивает М.Элиаде в своей книге, и также
отмечает то, что разделение сакрального
и профанного происходит только в наши дни. В результате этого явления
современный человек сталкивается с разными проблемами, которые раньше не
возникали, и которые связаны с тем, что поменялось взаимоотношение между
сакральным и профанным.
Так что такое сакральное и профанное
миропонимание и как отличается сакральное время, пространство, природа и т.д.
от профанного, мы попытаемся рассмотреть в этой работе.
The main of this is compare the common
and diferent points of the sacred and profane from first civilization to
nowadays.
Šī
kursa darba tēmas - “Sakrālais un profānais caur mītu līdz mūsdienām” galvenais
mērķis ir apskatīt sakrālo un profāno pasaules uzskatu kopīgo un atšķirīgo, kā
arī to, kā šie uzskati ietekmē cilvēka rīcību, uzskatus un attieksmi pret
dažādām lietām, par pamatu ņemot M.Eliades darbu “Sakrālais un profānais”.
Sakrālā un profānā pastāvēšana interesē cilvēkus no
vissenākajiem laikiem līdz pat mūsdienām. Šo parādību apzīmējumus nevar atrast
senajās valodās, bet to būtība caurvij visu vēsturi. Tas, ka šī tēma tiek tik
bieži aizskarta tieši šajā laikā liecina par to, ka tā šobrīd ir īpaši aktuāla.
“Sakrālais un profānais ir divi esamības veidi pasaulē” (22.lpp.) uzsver M.
Eliade savā grāmatā “Sakrālais un profānais”. Pie tam šīs pasaules tiek savā
starpā šķirtas tikai mūsdienās. Tā rezultātā mūsdienās cilvēki saskaras ar
dažādām problēmām, kas saistītas tieši ar to, ka sabiedrībā ir mainījušās
sakrālā un profānā savstarpējās attiecības. Tieši šo atšķirību starp sakrālo
cilvēku un cilvēku ar profāno dzīves uztveri mēs mēģināsim apskatīt šajā darbā,
ņemot par pamatu dažādas cilvēkam būtiskas lietas, kā telpa, laiks, daba un
citas.
![]() |
Darbā izmantotā literatūra ir
M.Eliades darbs “Sakrālais un profānais”.
Mirče
Eliade(1907-1986) dzimis 1907.gadā
9.martā Rumānijā, Buharestē. 1928.gadā viņš pabeidza Buharestes universitātes
filosofijas fakultāti. Pēc tam studēja Indijas un Sanskrita filosofiju Kalkutas
universitātē. Šajā laikā 6 mēnešus nodzīvoja eremīta mītnē Himalajos, kur
iedziļinājās Indijas praktiskajā filosofijā. Tas bija laiks, kad M.Eliade sāka
valodu, reliģisko tradīciju un mītu dziļāku izpēti, kā rezultātā vienmēr vēlāk
uzsvēra katras tautas valodas būtisko nozīmi, dažādo reliģisko tradīciju
sistēmu vienotību, simbolismu katras tautas mītu pamatos, aptvēra mītu un
misticisma fenomena milzīgo nozīmi.
1931.gadā viņš atgriezās
Rumānijā, kur pasniedza reliģijas vēsturi un indiešu filosofiju. Pēc II
Pasaules kara M.Eliade devās uz Parīzi, kur pasniedza reliģijas vēstures
lekcijas kā viesprofesors. 1956 viņš kļuva par Čikāgas universitātes reliģijas
vēstures profesoru. Šeit viņš arī dzīvoja visu atlikušo dzīvi.
Viņa
darbi ir aktuāli vēl šodien. Tie ir atstājuši dziļas pēdas reliģijas vēstures
tradicionālajā interpretācijā. Viņš analizēja mistiskās pieredzes raksturu
savos galvenajos darbos :
- 1949: Patterns of Comparative Religion
- 1949: The Myth of the Eternal Return
- 1951: Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy
Viņs
arī ir radījis pamatīgu darbu : A History
of Religious Ideas , kā arī bija galvenais redaktors 16 sējumu darbam : Encyclopedia of Religion.
Mirče Eliade bija
viens no ievērojamākiem pionieriem pasaules reliģiju vēstures sistemātiskai
izpētei.
M.Eliades darbs “Sakrālais un
profānais” uzrakstīts 1956.gadā un gadu vēlāk tika pirmo reizi publicēts vācu
valodā. Šī darba franču variantu M.Eliade sagatavoja 1964.gadā, kad viņš jau
dzīvoja Amerikā un strādāja Čikāgas universitātē. Tas nāca klajā 1965.gadā un
tika izraudzīts tulkojumam latviski.
Šajā
darbā M.Eliade stāsta par to, kā pasauli izprot reliģiozais cilvēks, kā
veidojas reliģiozā pieredze un kā šī pieredze iespaido indivīda pasaules
izjūtu, izpratni un uzskatu. Pēc M.Eliades domām, pat nereliģiozais cilvēks nav
brīvs no sava reliģiskā mantojuma, no savu senču reliģiozās apziņas. Rakstniks
darbā attīsta savas domas par dzīvi un nāvi, piedzimšanu, telpas
neviendabīgumu, laika cikliskumu, sakrālā un profānā attiecībām utt.
Šī
grāmata ir kā sava veida cilvēku pasaules uzskatu izveides vēsture, kura mēģina
izskaidrot daudzas mūsdienu nereliģiozā cilvēka izjūtas un rīcības. Šeit tiek
“sakrālais” nereti izskaidrots ar citu jēgu nekā tradicionālo. Autors pats sava
darba priekšvārdā atzīmē : “…gribējām palīdzēt lasītājam ne tikai noskaidrot
senā un tradicionālā tipa reliģiozās esamības dziļāko jēgu, bet arī saprast tās
nozīmību cilvēka apņēmības veidošanā, novērtēt viņa skaistumu un “cildenumu”.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru