Agrīnā grieķu zinātne ir zinātne "par dabu" (peri
physeōs) — tā nodarbojās ar pasaules izcelšanās un iekārtojuma jautājumiem.
Aristotelis visus filozofus (zinātniekus) līdz sofistiem un Sokrātam nosauca
par "fiziķiem" (physikoi) vai "fiziologiem" (physiologoi),
jo tie nodevās jautājumu apcerei par pasaules rašanos un tās dabu (būtību). Bet
kas grieķiem bija daba?
Termins
physis (latīņu valodā natura — no nasci, proti, piedzimt,
kas sākotnēji apzīmēja četrkājaino dzīvnieku mātīšu dzemdes atveri; tā ir
vieta, caur kuru notiek dzimšana, plašākā nozīmē — visa radošā sākums, ari
iedzimtais raksturs, kas nosaka lietas konstitūciju) cēlies no darbības vārda phyō,
kas nozīmē "dzemdēju", "producēju", "radu" (augu
valstībā — parādīšanās, izaugšana;
dzīvnieku pasaulē -
vilnas, spārnu, ragu, matu augšana). Visi lietvārdi ar -sis nenozīmē
materiālu lietu, bet tapšanu, norisi, mērķtiecīgu darbību, t.i., tiem ir aktīva
nozīme.
Physis tādējādi neizmantoja, lai apzīmētu
konkrētas lietas. Tā nav daba, ko var novērot ekskursants. Grieķiem tā izsaka
tapšanas un augšanas, ģenēzes procesus - objekts pētījumiem cilvēkiem, kas sāk
domāt par to, kas ir daba. Visam augošajam ir kopīgs avots - dzemdes atvere.
Tam, kas ir radies, vienmēr ir tieksme uz jaunu formu, veidolu. Tapšanas
procesu avots dabā ir daba pati, t.i., kustības avots ir pašā lietā. Katram
objektam ir sava daba, jo tas aug, attīstās. (Vēlāk vārdu physis
attiecināja uz kosmos — visu, kas eksistē, aug', pāriet no vienas formas
otrā, kas ir kaut kas pats no sevis radies.)
"Daba"
saistīta ar šādām nozimēm: no vienas puses, tā ir vienas vai otras lietas
ārējais izskats, augums, stāja, no otras, — šis lietas iekšējā struktūra,
sastāvs (būtība). Un, visbeidzot, pamatnozīme - iekšējā viena vai otra priekšmeta
enerģija vai likumsakarība, kas nosaka tā attīstības raksturu un ārējo veidolu,
struktūru, kā arī iekšējās iespējas un darbību. To ari nozīmē izteiciens
"saskaņā ar dabu". Aristotelis dabu definēja šādi: "Dabas pirmā
un gatavā nozīme ir būtība -tieši lietu būtība, kuru kustības avots ir viņās
pašās kā tādās."
Zinātne
"par dabu" — tās ir zināšanas par dabiskiem rašanās, tapšanas
cēloņiem un pasaules kā veseluma uzbūvi. Seno autoru tipiskie darbu nosaukumi
"Par dabu" ("Peri physeōs") nav autorizēti, tā sauca
jebkuru sacerējumu, kas vēstī par pasaules rašanos un būtību. Tas bija žanra
apzīmējums.
Lieli
sasniegumi grieķiem bija matemātikas sfērā, kur īpaša loma bija pītagoriešiem.
Pati ciparu sistēma viņiem bija neveikla. Skaitli 4 apzīmēja ar stabiņiem IIII,
5 — ar P (pente), 6 - ar ni utt.; 9 -ar
niIII, 10 - ar A (deka), 20 -ar AA, 50 - ar AIļ, 100 - ar H (hekaton),
1000 - ar X (hilioi), 10 000 -ar M (myrioi). Ciparu sistēma
negāja tālāk par 99 999. Dominēja doma izmantot visus alfabēta burtus, lai izteiktu
vieniniekus, desmitus un simtus. Tā kā šim nolūkam bija vajadzīgas 27 zīmes (24
plus 3) - 1-9, 10-90, 100-900, bet grieķu alfabētā no alfas līdz omegai bija
tikai 24 zīmes, tad to papildināja ar trim jaunām. Tā rezultātā varēja apzīmēt
visus skaitļus no 1 līdz 999, skaitļiem no 1000 līdz 999 999 ņēma tās paša
zīmes, pievienojot tiem svītriņu apakšā pa kreisi; no 1 000 000 līdz 999 999
999 ņēma tās pašas zīmes, pievienojot divas svītriņas, utt. Tagad patiešām
varēja izteikt "jūras smilšu skaitu"; galvenais bija tas, ka katru
vienību (desmitnieku, simtu) apzīmēja ar vienu zīmi.
Grieķi
vēl nepazina tādus jēdzienus kā nulle (to ieviesa arābi), negativi lielumi.
Viņi izvēlējās citu ceļu - matemātikas ģeometrizāciju. Rezultātā radās
ģeometriskā algebra, uz kuras pamata matemātiķi izstrādāja proporciju teoriju.
Attīstījās planimetrija un stereometrija. Pirmo sistemātisko ģeometrijas
izklāstu deva Hipokrats no Hijas (V gs. p.m.ē.). Nākamajos gadsimtos matemātika
pārtapa par patstāvīgu un stingru disciplīnu, kas atbilda patiesa zinātniskuma
kritērijiem. Parādījās tīrie matemātiķi profesionāļi, bet pati matemātika
iemiesoja sevī "tīrās" zinātnes ideju, būdama par paraugu visām
pārējām. Galvenais grieķu matemātiķu nopelns - deduktīvās matemātiskās metodes
izstrādāšana.
Jauna
tipa zinātnes pamatlicējs bija Eidokss no Knidas (apm. 408-355) - izcilais
matemātiķis un astronoms, kurš sarakstījis arī grāmatas filozofijā, ģeogrāfijā,
mūzikā, medicīnā (līdz mums nonākuši tikai atsevišķi citāti no viņa darbiem).
Pēc filozofiskās ievirzes viņš bija platoniķis, taču tas maz ietekmēja viņa
zinātniskos pētījumus. Galvenie Eidoksa sasniegumi bija astronomijā: viņš
faktiski radīja astronomiju kā patstāvīgu disciplīnu. Eidokss izveidoja ari
pirmo grieķu observatoriju, kurā viņa skolnieki sistemātiski novēroja debesu
spīdekļus.
Dabas
izpratnē dominēja Aristoteļa fizika, kuras pamatā bija trīs principi (savā
būtībā kļūdaini, bet cilvēka ikdienas uztverei atbilstīgi): 1) pasaulē nav
tukšuma (to piepilda viela); 2) ķermeni kustas, kad uz tiem iedarbojas kāds
spēks (nav inerciālas kustības; valdīja uzskats, ka mests akmens kustas tāpēc,
ka to virza gaisa daļiņas); 3) smagākie ķermeņi krīt ātrāk nekā vieglie.
Saskaņā
ar grieķu astronomiskajiem priekšstatiem Zemei ir lodveida forma (pītagorieši
mācīja, ka lode ir pilnīgākais no visiem objektiem). Pasaulē zem Mēness kustību
nosaka četri elementi - uguns, ūdens, gaiss un zeme, kurus grieķi uzskatīja par
dzīvām stihijām; uguns un gaiss nosaka kustību uz augšu, ūdens un zeme — uz
leju. Viss, kas krīt, veido zemeslodi, kas atrodas pasaules centrā
("apakšā"). Debesis sastāv no ētera ("liesmojošais", lat. cuintessentia
- "piektā būtība"), kas izpaužas riņķveida kustībā.
Septiņiem
debess ķermeņiem — Saulei, Mēnesim un vēl piecām planētām (vārds "planēta"
nozīmē "klejojošā") -, kas savā riņķveida kustībā atradās dažādos
zvaigznājos, ir savi ceļi. Šī josla, kurā varēja redzēt piecas planētas, tika
sadalīta 12 zvaigznājos. Dominēja t.s. koncentrisko sfēru teorija, un
Aristotelim vajadzēja aprakstīt 55 sfēras, lai varētu izskaidrot septiņu debess
spīdekļu kustību. To papildināja t.s. epicikliskā teorija (epicikls - papildu
riņķis).
Viens
no pirmajiem pasaules apceļotājiem bija Pitejs no Masalijas, kas vēl Aleksandra
laikā devās uz Britāniju, sasniedzot Skotiju un Nor-vēģiju. Viņa ziņojumi
laikabiedriem likās tik pārsteidzoši, ka viņi atsacījās tiem ticēt un Pitejs
tika dēvēts par meli. Pitejs bija pirmais no grieķiem, kas interesējās par
pasaules ziemeļrietumiem. Viņa ģeogrāfiskie atklājumi bija tikpat svarīgi kā
teorētiskie pētījumi: viņš esot noteicis polu augstumu, turklāt izmantojot šim
nolūkam precīzus mērījumus. Viņa darbos, kas līdz mūsdienām nav saglabājušies,
esot arī bijuši pirmie norādījumi par polāro nakti. Ar Piteju sākās jauns
atklājumu laikmets; savos ceļojumos viņš esot sasniedzis arī Donu (Tanais).
Pirmo
mēģinājumu noteikt Zemes apkārtmēru izdarīja peripatētiķis Dikearhs no
Mesēnijas (Sicīlija). Viņš sarakstīja darbus "Grieķu dzīve" ("Bios
Hellādos") un "Zemes apkārtmērs" ("Periodos
gēs"). Pirmais no grieķiem viņš sāka mērīt Hellādas kalnu augstumu.
Izmērīt
Zemes apkārtmēru izdevās Eratostenam (ap 282-202), kurš bija loti daudzpusīgs
cilvēks. Savu jaunību viņš pavadīja Kirēnē, tad devās uz Atēnām, kur nodarbojās
ar filozofiju. Tad Ptolemajs III viņu aicināja uz Aleksandriju, lai viņš kļūtu
par troņmantnieka (vēlāk — Ptolemaja IV Filantropa) audzinātāju. Par saviem
daudzveidīgajiem, bet ne pirmšķirīgajiem panākumiem ne tikai dažādu zinātņu
nozarēs, bet ari poēzijā viņam laikabiedri deva iesauku ho bēta —
"otrais" (atbilstīgi grieķu alfabēta burtiem). Eratostens interesējās
par matemātiku, piemēram, kuba dubultošanu. Tomēr tas nebija galvenais, jo
pasaules slavu viņš iemantoja kā ģeogrāfs ar darbu "Zemes mērīšana" ^Ananetresis
tēs gēs') un "Ģeogrāfija". Viņa sastādītajā kartē var atrast
Britu salas un Indiju. Pēc viņa ieskatiem, Zemi ietver Okeāns; Kaspijas jūra
esot Okeāna ziemeļu līcis. Savu karti Eratostens sadalīja četrstūros.
Eratostens
brīdī, kad Saule ēģiptiešu pilsētā Siēnē (Syene) vasaras saulgriežu
laikā atradās zenītā, t.i., perpendikulāri Zemes rādiusam, vienlaicīgi
Aleksandrijā izmērīja leņķi, kādā pusdienlaika saule novirzījās no vertikāles.
Zemes apkārtmērs iznāca apmēram 39 690 km (252 000 stadiju; 1 stadijs = 157,5
m; pēc mūsdienu datiem šis attālums -40 070 km).
Hēraklīds
no Pontas (ap 350), novērojot planētu ceļus, atklāja Zemes griešanos ap savu
asi. Viņš ari izdarīja secinājumu, ka Merkurs un Venera ir Saules pavadoņi.
Izdarot precīzākus aprēķinus, Aristarhs no Samas (ap 320-250) pārliecinājās, ka
Zeme riņķo ap Sauli, t.i., viņš izdarīja atklājumu, ko pēc 1800 gadiem atkārtos
Koperniks un apstiprinās Galilejs. Kopīgs šiem atklājumiem ir tas, ka arī
Aristarhu apvainoja bezdievībā. Atšķirība bija tā, ka šai apsūdzībai nebija
nekādu seku un Aristarhs turpināja savu darbu Aleksandrijas Muzeionā. Tur simt
gadu vēlāk Hiparhs (190-125), novērojot Mēness fāzes un Saules aptumsumus,
izskaitļoja Zemes attālumu no abiem spīdekļiem un izveidoja pirmo zinātnisko
zvaigžņu atlantu, kurā fiksēja 1026 zvaigžņu stāvokli.
No
fiziķiem un tehniķiem vēl jāmin Stratons (saukts "Fiziķis") un
Arhimēds. Viņi visi bija saistīti ar Aleksandrijas Muzeionu, kurā darbojās
Eiklids, kas bija izstrādājis labāko ievadu matemātikā "Elementi" ("Stoicheia")
(Eiklīds dzīvoja Ptolemaja 1 laikā).
Stratons
no Lampsakas (ap 300 p.m.ē.) bija Aristoteļa un Teofrasta sekotājs.
Aleksandrijā viņš bija Ptolemaja II audzinātājs. Kā ceļanauda, lai atgrieztos
Atēnās, viņam tika izmaksāts 80 talantu: tā bija milzīga summa, kas lāva viņam
atlikušo dzīves daļu dzīvot neatkarīgi. Kā fiziķis Stratons rakstīja par telpu,
laiku un kustību. Svarīgākais viņa sasniegums bija mācība par spēkiem (dynāmis)
un tukšumu.
ievērojamākais
matemātiķu un fiziku vidū bija Arhimēds no Sirakūzām (ap 287-212). ieguvis
izglītību Aleksandrijā, viņš atgriezās dzimtenē, kur Sirakūzu ieņemšanas laikā
tika nogalināts. Galvenais viņa darbs ir "Peri konoeideon kai
sphairoideon" ("Par konusiem un sfērām"), kurā tiek
risinātas rotējošas virsmas problēmas. ievērojamus pētījumus Arhimēds izdarīja
arī par lodi un cilindru, apļa mērījumiem (kuklou metresis). Zīmīgi ir
viņa sasniegumi arī citās jomas - mehānika (līdzsvars, smaguma punkts),
hidrostatikā u.c. Slavu iemantoja viņa izteiciens: "Dodiet man atbalsta
punktu, un es iekustināšu Zemi!" —, kā arī izsauciens: "Es esmu
atradis!" (heureka, heure-ka!). Vēsture min arī faktu, ka,
aizstāvot savu pilsētu no romiešiem, kas to bija aplenkuši, Arhimeds esot
izgudrojis kara mašīnas. Popularitāti iemantoja ari viņa eksperiments ar Hierona
II no Sirakūzām kroni: zelta saturs kronī tika noteikts ar tā izspiestā ūdens
daudzuma palīdzību.
Kāpēc
Arhimēdam nebija sekotāju? Atbilde vienkārša: šādi atklājumi tajā laikā
nevienam nebija vajadzīgi. Nebija nekādas sabiedriskas nepieciešamības kaut ko
jaunu atrast un izgudrot, nebija arī zinātnes, kas tieši ar to nodarbotos.
II
gs. p.m.ē. Aleksandrijas Muzeionā darbojās Ktēsibijs, kas izgudroja
ugunsmetēju, ērģeles, ugunsdzēsības sūkni, kā arī ūdens pulksteni, taču visi
šie atradumi kalpoja, tikai lai izklaidētu Aleksandrijas galmu.
Helēnisma laikmetā
tika atklāts daudz kas jauns, bet tas viss galvenokārt bija saistīts ar kara
tehnikas jomu un maz kalpoja tam, lai atvieglotu un padarītu drošāku cilvēku
dzīvi. Dabaszinātnes nekalpoja dzīves līmeņa paaugstināšanai, tām nebija
praktiskas nozīmes. Ievērojamo pētnieku sasniegumi nemainīja ikdienas dzīvi, jo
nepastāvēja nedz iespējamība, nedz nepieciešamība tos izmantot. Tehnika
neizgāja ārpus zinātnes ietvariem. Daudz kas izskaidrojams ar to, ka vergi nemaksāja
dārgi. Mainīt cilvēku dzīvi ar tehnikas palīdzību nebija nepieciešams.
Zinātnieki kontaktējās galvenokārt ar sev lādzīgajiem un valdniekiem, viņu
vārdi tautai palika nezināmi. Īpaša
vieta Senajā Grieķijā bija medicīnai. Tā senatnē vairāk attiecās uz amatniecību
un bija viena no senākajām profesijām. Grieķijā pastāvēja vairākas medicīnas
skolas. Sevišķa nozīme bija Krotonas ārstam Alkmeonam (VI gs. p.m.ē. beigas— V
gs. p.m.ē. sākums). Viņu var uzskatīt par eksperimentālās fizioloģijas un
anatomijas priekšteci. Alkmeons pirmais sāka praktizēt dzīvnieku līku analīzi,
lai izprastu dažādu orgānu funkcijas. Uzskatot smadzenes par dvēseles orgānu un
mājvietu, viņš izstrādāja mācību par sajūtām. Alkmeonam piedēvē arī nervu
atklāšanu, kas, pēc viņa domām, savieno sajūtu orgānus ar smadzenēm. Alkmeons
uzskatīja, ka veselību nodrošina pretēju spēku - siltuma un aukstuma, sausuma
un slapjuma, salduma un rūgtuma utt. - līdzsvars. Organisma slimība - šā
līdzsvara izjaukšanas rezultāts.
Vislielākā
slava bija Kosas salas medicīnai, kas nesaraujami saistīta ar Hipokrata vārdu
(V gs. p.m.ē. otrā puse), par kura dzīvi gan zināms visai maz. Viņš cēlies no
dižciltīgas dzimtas, kas piekopa ārstniecības praksi. Hipokratam piedēvē vairāk
nekā 70 medicīnas grāmatu, kas sakopotas Corpus Hippocraticum (domājams,
ka viņš ir bijis tikai dažu šo darbu autors; pārējos darbus sarakstījuši viņa
skolnieki un sekotāji; tie rakstīti joniskajā dialektā).
Pateicoties
Hipokratam, grieķu medicīna no empīriskas disciplīnas, kas bija saistīta ar
dieva Asklēpija kultu, pārvērtās par sistemātisku zinātni. Līdzīgi Hērodotam,
kurš apkopoja nesistematizētās hronistu liecības, Hipokrats apkopoja ārstu
uzkrāto informāciju sistemātiskā ainā, pārejot no vienkāršas slimību
aprakstīšanas pie to cēloņu un ārstēšanas paņēmienu noskaidrošanas.
Hipokrata
medicīnas pirmā iezīme bija stingrais racionālisms (piemēram, sacerējumā
"Par svēto slimību" tiek noraidīta doma, ka epilepsijas cēlonis ir
dievi). Otrā - individuālas pieejas prasība katrā konkrētā gadījumā (jāņem vērā
slimnieka garīgā un fiziskā kondīcija, ko nosaka izcelšanās, vide, iedzimtība
un citi faktori). Lai ārstētu slimo, ārstam jāapzinās pacienta "daba"
un jāizmanto atbilstīgās ārstniecības metodes un zāles. Turklāt jāņem vērā ne
tikai visa organisma, bet arī atsevišķu orgānu "daba". Arī katrai
slimībai ir sava "daba", kura jāzina ārstam, lai varētu sekmīgi
ārstēt. Vispār Hipokrata medicīna tiecās aplūkot cilvēku kā vienotu veselumu
ciešā saistībā ar vidi, dabu (īpaši tas atklājas traktātā "Par gaisu, ūdeņiem
un vietām").
Šie
sacerējumi dod iespēju secināt, ka arī anatomijas zināšanas Grieķijā bija
augstā līmenī. Īpaši labi bija izpētīts skelets. Pazina arī galvenos iekšējos
orgānus, lai gan maz zināja par to iekšējo uzbūvi. Tas tāpēc, ka Grieķijā bija aizliegts
uzšķērst līķus.
Liela nozīme
medicīna bija arī slavenajam Hipokrata zvērestam: "Es zvēru pie Apolona,
ārsta, un Asklēpija, un Higijas, un Paiāna, un visiem dieviem un dievietēm, ko
es pieaicinu par lieciniekiem tam, ka es šo zvērestu un šeit uzrakstīto pildīšu
pēc labākā nodoma un spējām. Es godāšu to, kas man iemācīja šo mākslu, tāpat kā
savus vecākus, un dalīšos ar viņu savā dzīvē, un, ja viņam gadītos nokļūt
parādos, atbalstīšu viņu un viņa dēlus pielīdzināšu saviem brāļiem, un mācīšu
viņiem šo mākslu, ja viņiem būtu vēlēšanās to iemācīties, un proti, - bez
jebkādas atlīdzības un rakstiskas saistības, un ļaušu saviem un mana skolotāja
dēliem piedalīties priekšrakstos, priekšlasījumos un visās pārējās pamācībās,
kā ari visiem tiem kopā ar mani imatrikulētajiem mākslas sekotājiem, kas
saistīti ar ārsta zvērestu, bet nevienam citam.
Un
es ar labāko nodomu un prasmi izmantošu dzīvesveida principus slimnieku
labklājībai, bet nekad — viņu postam un ļaunumam.
Es
ari nevienam nedošu zāles, kuras izraisa nāvi, arī tad ne, ja man to lūgs, kā
arī šai virzienā nevienam nesniegšu padomu. Es ari nedošu nevienai sievietei
līdzekli, ar kura palīdzību varētu iznīcināt aizmetušos dzīvību.
Es
glabāšu savu dzīvi un savu mākslu vienmēr skaidru un tīru.
Es
arī neoperēšu ar akmeņiem sirgstošos un izvairīšos no cilvēkiem, kuri to
praktizē. Lai arī uz kuru māju es ietu, es ieiešu tajā tikai slimnieku
labklājības dēļ, izvairoties no jebkuras apzinātas netaisnības un posta, un jo
sevišķi no jebkuras seksuālas rīcības attiecībā pret sievietēm, kā ari pret
vīriešiem, brīvajiem un vergiem.
Tas,
ko es savā praksē redzu un dzirdu vai ko ārpus tās satiksmē ar cilvēkiem
uzzinu, nekādā gadījumā nedrīkst būt izpausts citiem cilvēkiem; par to es
klusēšu pārliecībā, ka šādas lietas ir jātur stingrā slepenībā.
Ja
nu es šo zvērestu uzticīgi ievēroju un neapgānu, tad vēlos gūt svētību savai
dzīvei un savai mākslai, būt augstā cienā pie visiem cilvēkiem jebkurā laikā;
bet, ja es to pārkāpju un laužu, tad lai ar mani notiek pretējais."
Svarīgu ieguldījumu
dabaszinātņu attīstībā izdarīja Teofrasts (ap 372-ap 287), kas, vēl jauns
cilvēks būdams, ieradās Atēnās un klausījās Platonu. Vēlāk viņš iepazinās ar
Aristoteli, kļūstot uz divpadsmit gadiem par tā skolnieku un palīgu. Pēc tam
kad Aristotelis bija devies uz Halkidu (kur ari mira), viņš 322. g. p.m.ē.
kļuva par Atēnu Likeja vadītāju un sholāru (peripatētiķu skolas galvu),
paliekot šajā statusā 34 gadus. Teofrasts padarīja populāru sava skolotāja
mācību.
Peripatētiķu
skola bija juridiski noformēta reliģiska biedrība (thiasos), tās
ēnainajās alejās un celtnēs (peripatoi) atradās svētnīcas mūzām (Museion)
un plaša bibliotēka, kurā glabājās Aristoteļa rokraksti un lekciju konspekti
klausītājiem. Teofrasts bija universāls zinātnieks, kas nodarbojās ar to, ar ko
nenodarbojās Aristotelis, proti, ar botāniku. Līdz mums ir nonākuši divi viņa
traktāti - "Par augu cēloņiem" (t.i., augu fizioloģija) un 'Augu
vēsture" (augu ģeogrāfijas apraksts). Pats slavenākais Teofrasta
sacerējums ir "Raksturi" (Haraktēres).
Kā
dabaszinātnieks Teofrasts turpina Aristoteļa tradīciju aplūkot personību kā
kaut ko objektīvu, kā lietu. Viņa nolūks ir atklāt aiz lietu plūstamības kādas
noturīgas iezīmes, proti, to "raksturu". Mūsdienās ar raksturu saprot
personības savdabību, kas izpaužas tās uzvedības īpatnībās, taču grieķiem tas
bija tāds "spiedogs", ko izmanto daudzu monētu, ne viena vienīga
eksemplāra kalšanā. Raksturs grieķim bija tipiskais, "sastingusi
maska" (vārds "raksturs" cēlies no darbības vārda
"skrāpēt", "rakstīt uz vara, akmens vai koka"; sākumā tas
nozīmēja instrumentu, ar ko šis darbs tika veikts, tad - pašu nospiedumu,
spiedogu). Cilvēku individualitāte tās neatkārtojamibā grieķiem nebija
zinātniskās izpētes objekts.
Teofrasts
izvirzīja uzdevumu izpētīt cilvēku netikumus un uzstādīt slimības diagnozi. Lai
to veiktu, jānoskaidro cilvēka "nepārejošā būtība". Teofrasts sniedza
30 īsi aprakstītus cilvēka uzvedības tipus. Katrs raksturs sākas ar definīciju,
kur tiek dots kādas īpašības morālais novērtējums;
tam seko ilustrācija:
liekulis, skopulis, bailīgais u.c.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru