BIZNESA
AUGSTSKOLA “TURĪBA”
VADĪBAS KATEDRA
Uzņēmuma
darbības, tā vadības analīze
KURSA DARBS
E.Pekainis
Rīga,
1999
ANOTĀCIJA
Menedžmenta nozīmīgums konkurētspējīga
uzņēmuma funkcionēšanā ir neiztrūkstošs posms un process, kas jārealizē. No šī
procesa realizēšanas kvalitātes atkarīga
uzņēmuma darbība kopumā.
Darbā
tiek dots koncentrēts apraksts par organizācijas darbību un menedžmentu, kas
trešajai personai dod iespēju saprast uzņēmuma būtību un darbības koncepciju.
Darbā atspoguļots mans viedoklis par uzņēmumā esošajām un
iespējamām problēmām un to risināšanas veidiem.
Informācija
kursa darba izstrādei iegūta no uzņēmuma vadītājiem, darbiniekiem un četru
autoru darbiem par menedžmentu tādējādi papildinot prakses laikā gūtās atziņas
par uzņēmuma funkcionēšanu tā vadīšanu, kas atspoguļots kursa darbā.
Manis veiktā kursa darba informācija
var būt noderīga namīpašuma Stabu 59 īpašniekiem, vadītājiem kā arī līdzīgiem
uzņēmumiem ar līdzīgu pārvaldes struktūru.
ANNOTATION
Managment in the functiong of a
competitive enterprise is an essential part and process to be carried out.The
quality of this process influences the performance of the enterprise.
The work describes the operation of a
company and managment, which gives an opportunety for the third part to
understand the concept of the company.
The work reflects my apinion about the
existing problems in the company and ways how to solve them.
The information for the course paper
is gained from company executives, employees and four authors books about
managment. It adds to the conclusions about the operation of the company drawn
during the practive time, which are also reflected in the course paper.
The information included in my course
paper can be useful for the real estate owners at 59 Stabu street, also for the
managers who work is similar companies with a similar structure of
administration.
SATURA RĀDĪTĀJS
SATURA RĀDĪTĀJS
1. IEVADS
2. ORGANIZĀCIJAS APRAKSTS
2.1. organizācijas darbības veids
2.2. organizācijas lielums
2.3. organizācijas dzīves cikls
3. MENEDŽMENTS
3.1. Menedžmenta realizēšana
organizācijā
3.2. Organizācijas centralizācijas
un decentralizācijas pakāpe
3.3. Organizācijas sakārtojuma
būtība
3.4. Lēmumu pieņemšanas process
organizācijā
3.5. Lēmumu, mērķu realizēšana
organizācijā
4. ORGANIZĀCIJAS PROBLĒMAS, TO
RISINĀŠANA
5. SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
6. IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1. IEVADS
Menedžmenta nozīmīgums konkurētspējīga
uzņēmuma funkcionēšanā ir neiztrūkstošs posms un process, kas jārealizē. No šī
procesa realizēšanas kvalitātes atkarīga
uzņēmuma darbība kopumā.
Atbilstoši nolikumam par praksi kursā
“Menedžments” un metodiskajiem norādījumiem, par kursa darba izstrādi kursa
darbā analizēts uzņēmums un uzņēmuma vadītāju darbības efektivitāte.
Informācija kursa darba izstrādei iegūta no uzņēmuma vadītājiem un
darbiniekiem, tādējādi papildinot prakses laikā gūtās atziņas par uzņēmuma
funkcionēšanu, tā vadīšanu, kas atspoguļots kursa darbā.
Darbā tiek dots koncentrēts apraksts
par organizācijas darbību un menedžmentu, kas trešajai personai dod iespēju
saprast uzņēmuma būtību un darbības koncepciju. Kā arī darbā atspoguļots mans viedoklis
par uzņēmumā esošajām un iespējamām problēmām un to risināšanas veidiem.
Darbā ir
izmantota arī teorētiska informācija, lai objektīvi motivētu savu viedokli.
ORGANIZĀCIJAS RAKSTUROJUMS
2.1. Organizācijas darbības veids
Organizācijas
pamatnodarbošanās ir apdzīvojamo telpu īre un neapdzīvojamo platību noma, kā
arī ar šo pakalpojumu saistītie papildus pakalpojumi kā piemēram :
·
komunālo pakalpojumu sniegšana
·
kapitālie remonti, kosmētiskie
darbi, santehnikas darbi
·
papildus pakalpojumi, kas paredz
telpu uzkopšanu, stāvvietas pakalpojumu sniegšanu u.c.
2.2. Organizācijas lielums
Organizācija
pēc grāmatvedības datiem uzskatāma par vidēja lieluma uzņēmumu (uzrādīti 1997.
finansu gada grāmatvedības dati)
Pamatkapitāls ............... Ls 240 000
Naudas
plūsma ............... Ls 119 000
Strādājošo
skaits .............. 10
2.3.
Organizācijas dzīves cikls
Analizējot
organizācijas dzīves ciklu jāmin, ka organizācijas dzīves ciklam piemīt tādas
īpašības kādas piemīt :
·
organizācijas paplašināšanās
stadijai (galvenā īpašība - visu resursu
pieaugums (cilvēku, finansu, informācijas un materiālu))
·
organizācijas attīstības stadijai (
galvenā īpašība - uzņēmums attīstās balstoties uz resursu sasniegtajiem
rezultātiem)
No
iepriekšminētā jāsecina, ka organizācija atrodas “organizācijas attīstības
stadijā”, ko pamato arī organizācijas likviditāte :
likviditāte
- 94% (dati par 1997.finansu gadu)
3. MENEDŽMENTS
3.1.
Menedžmenta realizēšana organizācijā
Organizācijas vadītāji - menedžeru
grupa, kas sastāv no četriem menedžeriem kuri pārstāv visu līmeņu menedžmentu,
kas atkarīgs no to kompetences.
Organizācijā ir divi augstākā līmeņa menedžeri un divi vidējā līmeņa
menedžeri kuriem ir savas tiesības un pienākumi.
Sekojošā struktūra (1.att.) ir
augstāko menedžeru un vidējo līmeņu menedžeru (2.att.) pienākumu un tiesību
struktūra organizācijā (atbilstoši menedžmenta prasībām (plānošana,
organizēšana, motivācija, kontrole)).
ORGANIZĀCIJAS STRATĒĢIJA, BIZNESA STRATĒĢIJA, FUNKCIONĀLĀ STRATĒĢIJA
ORGANIZĀCIJAS STRATĒĢIJA, BIZNESA STRATĒĢIJA, FUNKCIONĀLĀ STRATĒĢIJA
NEAPDZĪVOJAMO PLATĪBU NOMA
APDZĪVOJAMO TELPU ĪRE
NORĒĶINI AR IEDZĪVOTĀJIEM PAR SNIEGTAJIEM PAKALPOJUMIEM
GRĀMATVEDĪBAS VEŠANA
|
MANAGER 2
PROJEKTU REALIZĀCIJA
NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA
APSAIMNIEKOŠANAS DARBI |
||
MANAGER 3
|
MANAGER 4
|
||
|
|
||
NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA APSAIMNIEKOŠANA NOSAKOT
ĪSTERMIŅA MĒRĶUS UN TO REALIZĒŠANA
ILGTERMIŅA
MĒRĶU NOTEIKŠANA, STRATĒĢIJAS IZSTRĀDE
|
CELTNIECĪBAS
DARBU VADĪŠANA
PROJEKTU
REALIZĀCIJAS PLĀNU IZSTRĀDE, TĀ REALIZĀCIJA
|
(2.att.pienākumu
struktūra organizācijā)
3.2. Organizācijas
centralizācijas un decentralizācijas pakāpe
Uzņēmumā vērojams samērs centralizācijas un decentralizācijas
pakāpē, ko pamato :
1) organizācijas
birokrātiskais modelis
2) pilnvaru
nodošanas struktūra organizācijā
3) lēmumu
pieņemšanas process organizācijā
4) pienākumu
struktūra organizācijā
3.3. Organizācijas sakārtojuma
būtība
Organizācijas sakārtojuma būtība -
birokrātiskais modelis ar uzvedības modeļa tendencēm, kas pamatojams ar to, ka
organizācijas darbības pamatā ir noteikumi, instrukcijas, formālu un neformālu
pilnvaru piešķiršana.
MANAGER 1 MANAGER 2
|
|
|
|
|
MANAGER 3
|
|
MANAGER 4
|
STRĀDNIEKS
|
STRĀDNIEKS
|
STRĀDNIEKS
|
STRĀDNIEKS
|
STRĀDNIEKS
|
STRĀDNIEKS
|
(3.att.pilnvaru nodošanas struktūra
organizācijā)
3.4. Lēmumu pieņemšanas process
organizācijā
·
lēmumi, kas saistīti ar ilgtermiņa
plāniem - augstāko līmeņu menedžeru kompetence
·
lēmumi, kas saistīti ar īstermiņa
plāniem, projektu realizēšanu - vidējā līmeņa menedžeru kompetence
·
lēmumi, kas saistīti ar
organizācijas stratēģiju - augstākā līmeņa menedžeru kompetence
·
lēmumi, kas saistīti ar biznesa,
funkcionālo stratēģiju - augstākā un
vidējā līmeņa menedžeru kompetence
Kā attēlots “pilnvaru nodošanas
struktūra organizācijā” struktūrā starp uzņēmuma vadītājiem ir ne tikai vienkārša saite, kas paredz
tiesību deleģēšanu, bet arī pastāv tā saucamā atgriezeniskā saite, kas paredz
efektīvu lēmumu pieņemšanu balstoties uz savu darbinieku domām, idejām,
problēmu risinājumiem.
3.5. Lēmumu, mērķu realizēšana
organizācijā
Viens no vadošajiem stratēģiskās
plānošanas speciālistiem G. Steiners izteicās, ka plānošana ir lēmums par to,
kas jādara, kad jādara, kā jādara un kas to izdarīs. Neeksistē reāli plāni,
pirms nav pieņemts lēmums par cilvēku vai materiālo resursu piesaistīšanu.
Pirms lēmuma pieņemšanas, ir jāveic plānošanas studēšana, analīze, jāizvirza
priekšlikumi, bet ne reāls plāns. Plānošana ir tilts uz to, kur mēs gribam
nokļūt vēlamajā laikā nākotnē.
Organizācijā visi nospraustie īstermiņa mērķi tiek realizēti vadoties pēc :
Organizācijā visi nospraustie īstermiņa mērķi tiek realizēti vadoties pēc :
1. vadošo menedžeru
intuīcijas
2. stratēģiskās
plānošanas
Lēmumu, mērķu realizēšana saskaņā ar
intuīcijas palīdzību tiek pielietota darbiem kuriem ir īstermiņa raksturs, un
kuri nav apjomīgi organizācijas resursu izmantošanā. Šo var pamatot ar
intuīcijas skaidrojumu - intuīcija ir saistīta ar zināšanām un pieredzi.
Mērķi, projekti kuri veicami
izmantojot nozīmīgus organizācijas resursus vai mērķa, projekta realizēšana
prasa nozīmīgu priekš organizācijas laika periodu veicami saskaņā ar
stratēģiskās plānošanas procesu.
Šajā organizācijā plānošana nozīmē
stratēģisku plānošanu, kas pamatojams ar vēlēšanos realizēt nospraustos mērķus,
kā arī konkurences draudu faktora ietekme, kuru novēršanai jāpaaugstina
menedžmenta kvalitāte uzņēmuma vadīšanā.
Kā visraksturīgāko sastāvdaļu
organizācijas stratēģiskajā plānošanā jāmin stratēģisko alternatīvu izpēte, kas
raksturo dažādas iespējas un veidus mērķa sasniegšanai.
4. ORGANIZĀCIJAS PROBLĒMAS, TO
RISINĀŠANA
Problēma - nepietiekama
kontroles sistēma
Uzņēmuma
vadītājam jāizveido sava uzņēmuma darbības kontroles sistēma, kas reāli
nodrošinātu visu vadīšanas funkciju izpildes kontroli visos vadāmās sistēmas
posmos un elementos, lai nepieļautu darba neizpildīšanu, nekvalitatīvu darbu un
sadārdzinājumus.
Budžeta sistēmas ieviešana, ir
kontroles elements, kas palīdz plānot naudas plūsmu, tādējādi arī organizācijas
resursus un iespējas.
Budžeta ieviešana paaugstina
vidējo līmeņu menedžeru pienākumus, varu savukārt augstākā līmeņa menedžeri
iegūst iespēju kvalitatīvāk kontrolēt to darbību.
Problēmas risināšanai iesaku ieviest - izdevumu budžetu,
kapitāla izdevumu budžetu.
Problēma - nav
izveidotas izdevīgas ekonomiskās attiecības ar izejmateriālu tirgotājiem
Atbilstoši
pašreizējai tirgus situācijai izejmateriālus patstāvīgiem vairumpircējiem ir
iespēja iegādāties ar atlaidi līdz 10%. Šī neizmantotā iespēja samazinātu
organizācijas izdevumus 1997.finansu gadā par Ls 220. (1997.finansu g.
izejmateriālu iepirkšanas izdevumi kopā -
Ls 22000).
Problēma - vidējo -
zemāko līmeņu vadītāju nespēja motivēt augstākā līmeņa vadītājiem savu viedokli
par jaunas tehnoloģijas ieviešanas nepieciešamību
Jaunas
tehnoloģijas neieviešana rada zaudējumus organizācijai, kas tieši saistīti ar
izdevumu palielināšanos - darba algu palielināšanās, projektu
realizācijas laika paildzināšanās , kas nes zaudējumus kā neiegūtā peļņa un kā
nespēja uzsākt jaunu projektu realizēšanu.
Problēmas risinājums meklējams
objektīvas informācijas sagatavošana un iesniegšanā augstākā vadības līmeņa
vadītājiem noformējot to pārskata veidā
Problēma - pārmaiņu
bremzējošie spēki uzņēmumā
Ārējā
organizācijas apkārtne arvien vairāk kļūst par mūsdienīga vadītāja problēmu
avotu. Sabiedrībā svarīgas organizācijas vadītāji ir spiesti sakoncentrēt visu
savu uzmanību uz ātri mainošos vidi un tās iedarbību uz organizācijas iekšējo
uzbūvi.
Zinātnes izstrādes un jaunā tehnika atstāj milzīgu iespaidu
uz organizāciju: mainās darbības tehnoloģijas, parādās jaunas ražošanas un
vadīšanas organizatoriskās formas, līdz ar to - jaunas organizāciju
vadīšanas funkcijas, mainās to saturs, izpildes darbietilpīgums un arī izdevumi
to izpildei.
Vadītājam vajag ieviest "darvinismu" organizācijas
vidē, kur ātrās izmaiņas pasaulē būtu par iemeslu jaunu iespēju meklēšanai un
realizēšanai organizācijā ar visu tās darbinieku palīdzību.
Jaunu tendenču nepamatota kritika ir attīstības bremzējošs
spēks, kas jāpadara neitrāls, labvēlīgs vai jāatbrīvojas no tā. Nepamatotu
kritiku par inovācijām darba procesos un to izpildē organizācijā varēja vērot
no atsevišķu strādnieku puses, kas
patiesi nelielā uzņēmumā var rast sarežģījumus. Inovāciju nepieciešamība attiecīgi
jāpamato no vadītāju puses iepazīstinot darbiniekus ar to pozitīvo ietekmi uz
organizāciju un uz tās darbiniekiem.
Problēma - augstāko
līmeņu vadītāju nepilnvērtīga organizācijas stratēģijas plānošana
Organizācijas
stratēģijas plānošana paredz plānot uzņēmuma attīstību, kas paredz jaunu
produktu ražošanu, iesaistīšanos citās uzņēmējdarbības nozarē(-ēs), vai citu
projektu realizēšanā ar nolūku gūt peļņu.
Uzskatu, ka uzņēmums, kuru analizēju pēc finansu rādītājiem
atbilst iepriekšminētajām iespējām lai sekmīgi darbotos citās uzņ. darb.
nozarēs.
Kā galvenos argumentus šādas darbības nepieciešamībai jāmin riska izkliedēšanas
faktors, tirgus situācijas izmaiņas gadījumā kā arī uzņēmuma attīstīšanās
iesaistoties citās uzņ. darb. nozarēs.
Jaunu projektu realizācijai vislietderīgāk izmantot :
(3) Biznesa
(uzņēmējdarbības) plāna sistēma
1. Izstrādājuma vai pakalpojuma,
pieprasījuma un piedāvājuma tirgus piesātinātības analīze.
2. Uzņēmējdarbības mērķa izvēle,
darbības variantu vērtēšana
3. Uzdevums ražošanai.
Nepieciešamās produkcijas vai pakalpojumu grupas (laika periods, vienību
skaits) pa ražotnēm vai darba vietām.
3.1. 3.2 . 3.3. 3.4.
Nepieciešams
Nepieciešamie Nepieciešamie Pieskaitāmās
darbaspēks
ražošanas līdzekļi mater.,
izejvielas, izmaksas
(darbagaldi, ierīces, ēkas)
energoresursi
4. Produkcijas vai pakalpojumu
realizācijas plāns (fiziskās vienības naudas izteiksmē, termiņos pa realizācijas
vietām. Izdevumi. Ienākumi.
5. Finansiālais rezultāts.
5.1. Kopējie izdevumi.
5.1.1. Ražošanai tiešās un pieskaitāmās izmaksas (algas,
ražošanas fondu uzturēšana, telpu īre, amortizācija, apdrošināšana). 5.1.2.
Realizācijas izmaksas (noliktavas, transports, reklāma, administratīvās
izmaksas, kredīti, nodokļi, vekseļi). 5.2. Peļņa, peļņas sadale (ražošanas
attīstībai, investīcijām, sociāliem pasākumiem).
Nepastāv viens vislabākais veids, kā vadīt cilvēkus, lai
komandas locekļi sasniegtu augstu morāles līmeni un darba ražīgumu. Tomēr
pastāv vairāki mainīgie, kuri pasvītro efektivitāti organizācijā. Tie ir šādi:
* menedžera rakstura iezīmes;
* menedžera lietotās varas veids;
* padoto rakstura iezīmes;
* savstarpējās attiecības starp menedžeri un padotajiem;
* savstarpējās attiecības starp grupas locekļiem;
* organizācijas veids un raksturs;
* izpildāmo uzdevumu daba;
* ārējo spēju daba;
* organizācijas struktūra un kultūra;
Menedžerim - vadītājam jārīkojas un nereti jāuzņemas
risks. Ja risks ir visu interesēs, tas ir pieļaujams, ja tas dod kādu labumu
tikai pašam vadītājam, tad sabiedrība un organizācijas darbinieki nepiedos
risku. Pirms riskēt, vajag visu sīki izanalizēt, aprēķināt, izpētīt "ar
aukstu prātu". Vadītājs nedrīkst baidīties riskēt. Risks patērētāju
interesēs pieļaujams, pamatojoties uz analīzēm un aprēķiniem.
Lai labi, sekmīgi strādātu, vadītājam jātic saviem spēkiem un
izraudzītajiem mērķiem, jājūt kā ekonomiskā, tā politiskā stabilitāte, jārada
šī ticība arī strādājošajos.
SECINĀJUMI
UN PRIEKŠLIKUMI
·
Pēc grāmatvedības datiem
(1997.finansu g.) organizācija uzskatāma par vidēja lieluma uzņēmuma
·
Uzņēmuma pamatnodarbošanās -
apdzīvojamo telpu īre un neapdzīvojamo platību noma, kā arī ar šo pakalpojumu
saistītie papildus pakalpojumi
·
Organizācijas dzīves cikls atbilst
- organizācijas attīstīšanās un paplašināšanās stadijai
·
Organizācijā labi izstrādāta
pienākumu un pilnvaru nodošanas struktūra
·
Nepilnīga kontroles sistēma
·
Nav izveidotas izdevīgas
ekonomiskas attiecības ar izejmateriālu tirgotājiem
·
Jaunas tehnoloģijas ieviešanas
nepieciešamība
·
Pārmaiņu bremzējošie spēki uzņēmumā
·
Nepilnvērtīga organizācijas
stratēģijas plānošana
ÞNepilnīgas
kontroles sistēmas problēmas risināšanai jāievieš budžeta sistēma
ÞJaunas
tehnoloģijas ieviešanu jāpanāk ar objektīvas, finansiāli pamatotas informācijas
analīzi
ÞJāveido
izdevīgas attiecības ar izejmateriālu tirgotāju (-iem)
ÞPārmaiņu
bremzējošo spēku neitralizācijai jāmotivē pārmaiņu nepieciešamība uzņēmumam un
tās darbiniekiem
ÞOrganizācijas
augstāko vadības līmeņu vadītājiem
jāstrādā pie jauniem projektiem atbilstoši organizācijas stratēģijas
plānošanas prasībām.
6. IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
6. IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1. K. Blanšārds, S. Džonsons
“Vienas minūtes menedžeris” , 1995;
2. G. Gulbis, J. Liepiņš, V. Nešpors “Menedžeris” ;
3. A. Līdumnieks “Vadīšana” ;
4. V. Praude, J. Beļčiks “Menedžments”, 1996;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru