Ances Rozes
referāts uzņēmējdarbībā
Darba ražīguma paaugstināšanas iespējas
mazumtirdzniecībā
Latvijas
republikas ekononomiskā un labklājība ir atkarīga no katra Latvijas uzņēmuma -
kā liela rūpniecības rūpniecības uzņēmuma vai ostas, tā arī mazas tirdzniecības
vai pakalpojumu sniegšanas firmas attīstības. Mazumtirdzniecība kā
tautsaimniecības nozare nav izpētīta tik pilnīgi kā citas. Jo sevišķi tas
attiecināms uz jautājumiem par
mazumtirdzniecības uzņēmumu efektivitāti, kas dažādos zinātniskos darbos
traktēti dažādi, bet vairākās ārzemju grāmatās tāds jēdziens kā
mazumtirdzniecības uzņēmuma efektivitāte vispār netiek aplūkots.
Tirdzniecība
ir viena no darbietilpīgākajām nozarēm, tomēr darba ražīguma teorētisko un
metodisko aspektu problēmas tirdzniecībā ir maz izpētītas. Daudzi ekonomisti
uzskata, ka tirdzniecības darbinieki nav tieši saistīti ar preču apgrozījuma lielumu.Tādu koncepciju
nevar atzīt par pareizu, jo tirdzniecībā, tāpat kā ražošanā vai celtniecībā,
rodas jauna pievienotā vērtība - tirdzniecības pakalpojumi - un tā ir tirdzniecības darbinieku ( no vadītāja
līdz pārdevējiem ) konkrētā darba
produkts. tātad arī mazumtirdzniecības darbinieku darbam ir raksturīgs ražīgums,
ko var novērtēt un izmērīt.Darba ražīguma pieauguma likums darbojas ne tikai
materiāli lietišķajās nozarēs , bet arī preču apgrozījuma sfērā, tostarp
mazumtirdzniecībā. Tas izpaužas mazumtirdzniecības preču apgrozījuma apjoma
pieaugšanā, rēķinot uz vienu darbinieku. Pašreiz, lai izmērītu darba ražīgumu tirdzniecībā, izmanto
naturālos, darba un vērtības rādītājus.
Pats
vispārinātākais no tiem ir vērtības rādītājs, kas atspoguļo viena darbinieka
pārdoto preču summu konkrētā periodā :
DR=A/Svid,
kur DR - darba ražīgums;
A -
preču apgrozījums;
Svid
- vidējais uzņēmuma darbinieku skaits.
Iespējamās
darba ražīguma pieauguma rezerves mazumtirdzniecībā var sadalīt pa virzieniem:
*
Darbinieku un uzņēmumu darba
režīma racionalizācija;
*
darbinieku darba samaksas
sistēmas pilnveidošana;
*
pircēju apkalpošanas
tehnoloģiskā procesa uzlabošana.
Tagad
sīkāk aplūkosim darba organizēšanas formas tirdzniecības uzņēmumā. Jau ilgāku
laiku mazumtirdzniecībā izmanto brigādes darba organizēšanas formu jeb, citiem
vārdiem sakot, maiņu darbu, tāpat kā ražošanā. Tomēr pašreiz šī forma zaudē
savu progresīvāko darba raksturu. Darba organizēšanai maiņās ir šādas
priekšrocības:
a) ērti
darbiniekiem ( parasti strādā divas maiņas, mainoties pa nedēļām, pa 2 vai 3
dienām vai katru dienu; diennakts veikalos - pa 12 vai 8 stundām dienā divas
vai trīs maiņas);
b) brigādes
atbildība;
c) ciešākas
savstarpējās attiecības brigādē.
Ir
acīmredzams, ka visas brigādes darba priekšrocības vairāk ir saistītas ar
sociālo nevis ekonomisko faktoru. Šīs darba organizēšanas formas trūkumi īpaši
izpaužas konkurences pastiprināšanas apstākļos, jo darbinieku slodze dažādās
stundās un dažādās darba dienās ir nevienmērīga un līdz ar to darba resursu
izmantošana ir neefektīva. Tas, ka netiek ievērota pircēju plūsmas intensitāte,
jūtami pazemina brigādes darba organizēšanas formas ekonomisko efektivitāti.
Šo
trūkumu novērošanai var ieteikt pāreju uz darba slīdošo grafiku, t.i., pāreju
no brigādes metodes atpakaļ uz individuālo, bet - pilnveidotu individuālo
metodi. Šī iespēja pagaidām vēl ir vāji izpētīta kā teorētiski, tā arī
praktiski. Pārejot uz darba slīdošo grafiku, ir jāveic šādi uzdevumi :
·
jānodrošina augstu apkalpošanas
līmeni un darba ražīgumu;
·
jāsamazina darba izmaksas;
·
jāuzskaita un jāpēta pircēju
plūsmas intensitāti pa stundām un dienām;
·
jāpanāk, lai jaunā sistēma būtu
saprotama veikala personālam un ērta darba stundu uzskaitei;
·
jānodrošina, lai būtu iespējams
noskaidrot katra konkrētā darbinieka līdzdalības pakāpi kopējā tirdzniecības
procesā;
·
jāpaaugstina uzņēmuma darbības
efektivitāti.
Uzreiz
jāpiebilst, ka šo sistēmu var ieviest tikai lielos un vidējos veikalos, kur
personāla skaits ne mazāks par 8 cilvēkiem. Turklāt veikalos jābūt tādai darba
organizēšanas tehnoloģijai, ka visi pārdevēji kasieri darba dienās laikā var
viens otru aizvietot. Galvenokārt tas attiecas uz pašapkalpošanās veikaliem
(universālveikaliem), kuros vispār nav vai ir tikai dažas letes, bet
norēķināšanos ar pircējiem par visu pirkumu veic vienā vietā.
Zemāk
tiek piedāvāts slīdošā grafika
izstrādāšanas algoritms. Grafika
sastādīšanā izmanto masveida apkalpošanas teorijas vispārzināmo tēzi, ka
apkalpošanas sistēma tiks galā ar pircēju plūsmu, ja apkalpošanas kanālu skaits
apmēram 2 reizes pārsniegs viņu caurlaides spējas koeficentu. Šo koeficentu
aprēķina kā pircēju plūsmas blīvuma (intensitātes) koeficenta reizinājumu ar
viena pircēja apkalpošanas vidējo laiku.
1.Aprēķināt
pircēju plūsmas intensitāti li, kas līdzinās cilvēku skaitam, kuri iegājuši veikalā stundas laikā, un
uzskatīt to zemāk attēlotajā tabulā.
2.Aprēķināt
vidējo laiku t viena pircēja apkalpošanai ( stundās).
3.Aprēķināt
apkalpošanas sistēmas caurlaides spējas koeficentu:
ki=li*t.
4.Aprēķināt,
kāds pārdevēju kasieru skaits nepieciešams katru stundu :
di=2ki(noapaļo)
Pircēju plūsmas intensitāte
Stundas
|
Dienas
|
||||||
Pirmdiena
|
Otrdiena
|
…
|
……
|
Piektdiena
|
Sestdiena
|
Svētdien
|
|
800-900
|
l11
|
l12
|
….
|
….
|
….
|
….
|
l17
|
….
|
l21
|
l22
|
….
|
….
|
….
|
….
|
l18
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
….
|
ln1
|
ln2
|
….
|
….
|
….
|
….
|
ln7
|
5.Sastādīt slīdošo grafiku, izejot no di lieluma un veikala
štatu saraksta.
6.Aprēķināt,
kāds pārdevēju kasieru skaits tagad nepieciešams darbam, un salīdzināt to ar
iepriekšējo skaitu:
Sdi>=<d0.
7.Ja Sdi£d0 - grafiku var apstiprināt;
ja di>d0
- grafiku nepieņem.
Jaunajam
personāla darba grafikam jābūt tādam, lai pie normālas slodzes būtu nodrošināts
gan augstāks pakalpošanas līmenis un darba ražīgums, gan augstāka visa
tirdzniecības uzņēmuma darbības efektivitāte kopumā.
Šo
grafiku nedrīkst sastādīt stihiski kļūdainām metodēm, bet gan izmantojot
zinātnes atziņas un ievērojot pircēju
plūsmas attīstības likumsakarības. Pirms slīdošā darba grafika ieviešanas
jāveic attiecīgs sagatavošanas darbs, tostarp darba stimulēšanas veidu pareiza
noteikšana. Piemēram, var izrādīties, ka ir izdevīgi no algu sistēmas pāriet uz
stundu slodzi, kas dod iespēju pārdevējam strādāt dažādu slodzi un attiecīgi
nopelnīt. Darbiniekiem vajag izskaidrot jaunās darba organizēšanas būtību un
priekšrocības, kā arī darba stimulēšanas jauno kārtību.
Organizējot
darbu pie slīdošā grafika :
*
ievērojami pieaug darba
ražīgums;
*
samazinās nepieciešamais
darbinieku skaits;
*
rodas iespējas palielināt (samazināt) darba stundu skaitu darbiniekiem;
*
paaugstinās tirdzniecības
uzņēmuma darbības efektivitāte.
Lai gan darba organizēšanas
brigādes metode savā laikā skaitījās pati progrešivākā, tomēr tās iespējas ir
mazumtirdzniecības uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšanā ir daudz
ierobežotākas nekā strādājot pēc slīdošā grafika.
Darba
vadīšana vidējos un lielos mazumtirdzniecības kolektīvos no uzņēmuma vadītāja
prasa ne tikai pieredzi un intuīciju, bet arī zināšanas ekonomikā, darba
psiholoģijā un zinātnisku pieeju organizēšanā. Jebkurš uzņēmumā pieņemtais
lēmums, kas skar organizēšanu, vispirms obligāti jānovērtē no ekonomiskās
efektivitātes viedokļa.
Izmantotie
avoti:
RTU
“Ekonomiskie pētījumi uzņēmējdarbībā”, Rīga 1997
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru