Cik dažādu veidu
ir organizācijas, tik dažādi mērķi ir katrai no tām. Piemēram, rūpnīcas ražo
produkciju, bankas piedāvā finansu pakalpojumus, skolas organizē izglītības
procesu utt. Biznesa organizāciju mērķis ir peļņa un ar to saistīti rādītāji:
rentabilitāte, darba ražīgums. Valsts institūcijas, mācību iestādes, slimnīcas
un tamlīdzīgas nekomerciālas organizācijas neuztrauc peļņas iegūšana, tām
pamatā jādomā par izdevumu samazināšanu. Šīs organizācijas sniedz konkrētus
pakalpojumus ierobežotu budžeta līdzekļu ietvaros.
Nekomerciālām
organizācijām raksturīga arī mērķu daudzveidība. Jo sarežģītāka ir
organizācija, jo vairāk tai ir savstarpēji saistītu mērķu.
Tātad var secināt,
ka katra organizācija darbojas ar saviem konkrētiem mērķiem. Lai tos īstenotu,
organizācijai ir jāpārveido resursi.
Organizācijas
izmanto šādus resursus:
F Cilvēku resursi (menedžeri, strādnieki);
F Finansu resursi (īstermiņa un ilgtermiņa
kapitāls);
F Materiālu resursi (pamatlīdzekļi,
izejvielas, gatavā produkcija);
F Informācijas resursi (lēmuma pieņemšanai
nepieciešamie dati).
Protams resursu
pārveidošanas procesu visvienkāršāk saskatīt ražošanas uzņēmumos, taču arī
nekomerciālās organizācijās izmanto visu veidu resursus. Rodas jautājums – kā
organizācija praktiski var noteikt mērķus, saskaņot tos ar resursiem un
pārveidot šos resursus, lai īstenotu izvirzītos mērķus? Šim nolūkam ir
nepieciešams īpašs darbības veids un process – menedžments.
Jau kopš tā laika,
kad cilvēki, lai sasniegtu konkrētus mērķus, sāka apvienoties grupās, radās
nepieciešamība pēc menedžmenta, kas koordinētu individuālo darbību. Kopš
sabiedrība arvien vairāk uzticas grupu darbam un kopš daudzās organizētās
grupas ir kļuvušas ļoti lielas, menedžmenta uzdevums ir kļuvis jo svarīgāks.
Kas tad īsti ir
menedžments? Menedžments ir darbību komplekss, ieskaitot plānošanu,
organizēšanu, motivēšanu un kontroli, kas ir vērsts uz organizācijas darbinieku,
finansu, materiālu un informācijas resursu pilnīgāku izmantošanu, lai
organizācijas mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti. Menedžmenta
efektivitāte slēpjas organizētībā, precīzā plānveida darbā. Tāpēc menedžmentam
ir četras funkcijas: plānošana, kas sevī ietver mērķu noteikšanu un
stratēģisku, taktisku un operatīvu lēmumu pieņemšanu, lēmumu īstenošanu;
organizēšana (resursu sadale, organizācijas struktūras veidošana), motivēšana
(darbinieku stimulēšana, lai tie efektīvāk strādātu organizācijas labā), kā arī
kontrole, tas ir, plānu izpildes
uzraudzība un plānu koriģēšana. Kā arī menedžera kompetencē ir ļoti plaša sfēra
uzņēmumā. Lielāko daļu, menedžeris darbojas uzņēmuma iekšējā vidē, taču
nedrīkst aizmirst, ka menedžerim jādarbojas arī uzņēmuma ārējā vidē. Lai
menedžeris varētu pilnvērtīgi pildīt savus tiešos pienākumus, viņam ir jābūt
ļoti zinošam vairākās sfērās: ekonomikā, tehnoloģijā, sociālajos, politiskajos
un ētikas faktoros, jo tiem ir vistiešākā iedarbība uz viņa darbu.
Visdažādākajās situācijās viņam ir jāatrod optimālākais risinājums. Lai
uzņēmējs varētu gūt pēc iespējas lielāku
peļņu, izmantojot ierobežotus resursus ir jāsasniedz pēc iespējas augstāku
efektivitāti.
Resursi ir
jāpārveido, lai sasniegtu organizācijas mērķus. Tas arī ir menedžera darbs. Lai
izprastu menedžmenta būtību, nav pieļaujama dogmatiska domāšana. Menedžeris var
būt arī bez noteiktas specialitātes vai menedžera amata, jo piemēram nelielā
veikalā divi partneri var veikt gan menedžera pienākumus, gan pārdevēja darbu.
Protams, menedžera funkcijas viņi nevar veikt pilnā apjomā un nespecializējas
tā atsevišķos virzienos.
Kas tad īsti ir
šis menedžeris. Menedžeris ir organizācijas darbinieks, kurš ir galvenais
atbildīgais par menedžmenta procesa nodrošināšanu. Tā ir persona, kas plāno,
organizē, motivē un kontrolē visu resursu izmantošanu un līdz ar to pieņem
lēmumu, lai sasniegtu organizācijas mērķus.
Organizācijā
konkrēti menedžeri ir sadalīti pa organizācijas nodaļām (horizontālais
iedalījums): mārketinga, finansu, ražošana u.tml. Ne mazāk svarīgs ir arī
vertikālais iedalījums pēc menedžmenta hierarhijas pakāpēm.
Jo lielāka ir
organizācija pēc darbinieku skaita, saražotās produkcijas (pakalpojumu) apjoma,
resursiem, jo lielāks ir menedžmenta hirarhijas pakāpju skaits.
Neatkarīgi no
menedžeru līmeņa menedžmentu tradicionāli iedala trīs pakāpēs:
F Institucionālais menedžments
F Vadības menedžments
F Tehniskais vai uzraudzības menedžments
Attiecīgi arī
menedžerus iedala trīs līmeņos:
F Augstākā līmeņa menedžeri
F Vidējā līmeņa menedžeri
F Zemākā līmeņa menedžeri
Menedžmenta prasmes un zināšanas
Visiem menedžeriem
ir jābūt ar zināmu prasmi un zināšanām. Kā uzskata organizācijas speciālists
R.L.Katss, ir četri nepieciešamo prasmju un zināšanu veidi:
F Konceptuālās prasmes un zināšanas;
F Savstarpējo attiecību prasmes un zināšanas;
F Tehniskās prasmes un zināšanas.
Konceptuālās
prasmes un zināšanas ir
menedžera spēja domāt abstrakti un stratēģiski risināt ilgtermiņa problēmas
Analītiskā
prasmes un zināšanas
nozīmē menedžera spējas ātri novērtēt situāciju, noteikt problēmu un analizēt
to pirms lēmumu pieņemšanas.
Harmonisku
savstarpējo attiecību veidošana. Spēja strādāt ar cilvēkiem, ieskaitot sarunas, tikšanās, motivēšanu
utt., nodrošina harmonisku savstarpējo attiecību sistēmu.
Tehniskās
prasmes un zināšanas
nozīmē spēju apgūt un lietot specializētos tehniskos procesus. Principā no
sākuma visi menedžeri lieto speciālās zināšanas par finansēm, mārketingu,
ražošanu, utt. Ļoti bieži menedžeris izaug par kompānijas viceprezidentu
mārketinga jautājumos, galvenais grāmatvedis kļūst par viceprezidentu finansu
jautājumos.
Minētās prasmes un
zināšanas nepieciešamas visiem menedžeriem, bet tomēr to nozīmīgums atkarīgs no
menedžmenta pakāpes. Menedžmenta pakāpes iedalās: augstākā, vidējā un zemākā.
Augstākā līmeņa
menedžeriem visvairāk nepieciešamas konceptuālas un analītiskas zināšanas,
zemākā līmeņa menedžeriem – tehniskās zināšanas.
Visas prasmes un zināšanas ir nepārtraukti jātīsta. Un ir šādi zināšanu
pilnveidošanas virzieni:
F Izglītošana, ieskaitot:
-
pamatizglītību
(universitāte, institūts, koledža u.tml.);
-
speciālus
kursus par menedžmenta jautājumiem;
F praktiskā pieredze dažādos menedžera
amatos.
Nepārtraukta
prasmes un zināšanu pilnveidošana dod iespēju menedžerim būt nevis
organizācijas darbības pasīvam vērotājam, bet darīt visu, lai paaugstinātu tās
darbības efektivitāti.
Menedžera
efektivitāti varētu novērtēt ar to, kā viņš veido vidi, kurā grupas mērķus darbinieki var sasniegt ar
vismazāko laika, naudas un resursu patēriņu, maksimāli novēršot personāla
neapmierinātību vai ar rīcībā esošajiem resursiem gūt maksimālus rezultātus.
Mērķu izvirzīšana
Lai arī cik
vienkārša liktos mērķu izvirzīšanas koncepcija, menedžerim, pirms viņš to
ievieš praksē, nepieciešams to izprast un novērtēt, izskaidrot padotajiem, kā
tā darbojas, kāpēc tā jālieto, kāda loma tai būs darbības novērtēšanā, kāds būs
darbinieku guvums. Mērķu izvirzīšanas filozofija ir būvēta uz paškontroles un
pašvadīšanas koncepcijām, un tās mērķis ir padarīt menedžerus par
profesionāļiem.
Mērķu izvirzīšana,
kā jebkuram plānošanas procesam, ir nepieciešams, lai tiem, kuriem jāveic mērķu
izvirzīšana, tiktu dotas vajadzīgās vadlīnijas. Menedžerim ir jāzina, kādi ir
kopējie mērķi un kā viņu darbība ir saskaņota ar šiem mērķiem. Ja organizācijas
kopējie mērķi ir neskaidri, nereāli vai nepastāvīgi, menedžerim nav iespējams
ar tiem saskaņot savus mērķus. Menedžerim ir nepieciešams arī plānošanas priekšnoteikumi
un zināšanas par organizācijas kopējo stratēģiju.
Stratēģija ir
organizācijas ilgtermiņa pamatmērķu un darbības virzienu noteikšana, to
sasniegšanai nepieciešamo resursu izdalīšana.
Stratēģiskais menedžments ir efektīvas stratēģijas formulēšana un
veidošanas ar noteiktām metodēm un aktivitātēm, lai pieskaņotos organizācijas
videi un īstenotu stratēģiskos mērķus.
Stratēģisks
menedžments ir ne tikai stratēģijas formulēšana, bet arī organizācijas
stratēģiskās plānošanas un vadīšanas process, lai sasniegtu mērķi.
Organizācijas un
menedžeri, kuri domā un rīkojās stratēģiski, paredz uz priekšu, nosakot, ko
vēlas sasniegt pēc ilgāka laika. Turklāt viņi apzinās, ka, lai bizness būtu
veiksmīgs, tam labi jāfunkcionē, tādēļ arī dara visu iespējamo, lai to panāktu.
Stratēģisks menedžments ir virzīts gan uz mērķi, gan arī rezultātu. Par
rezultātu tas uzskata organizācijas sasniegumus pēc dažiem gadiem, bet kā ceļu
uz mērķi tas parāda, ka pēc dažiem gadiem tiks panākti šie sasniegumi. Tādēļ
stratēģisks menedžments zināmā mērā ir novērojošs menedžments, ieinteresēts
radīt un izstrādāt idejas, uz kuru īstenošanu organizācijas tiecas
Stratēģisks
menedžments veido nākotni, uz kuru organizācija tiecas, pieņemot attiecīgus
lēmumus, un attiecīgi rīkojas pēc tiem. Darbība ir vērsta uz organizācijas
misijas un mērķu sasniegšanu, bet uzmanība ir koncentrēta arī uz resursu
veiksmīgu izlietojumu.
Menedžeriem,
kuri domā stratēģiski, ir plašs un tālejošs skats uz to, ko viņi vēlas
sasniegt. Bet viņiem arī jāapzinās, ka ir atbildīgi, pirmkārt, kā izlietot
resursus, lai stratēģija attaisnotos, otrkārt, kā vadīt resursus, lai
palielinātos organizācijas sasniegto mērķu vērtība.
Tāpēc, lai tiktu
pilnīgāk īstenots iepriekš minētais, ir nepieciešama stratēģiskā plānošana.
Stratēģiskā plānošana ir ar noteiktām metodēm un aktivitātēm izvedot
dzīvotspējīgu savienojumu starp organizācijas ilgtermiņa mērķiem, resursiem un
vides apstākļiem.
Stratēģiskā
plānošana ir orientēta uz nākotni, bet menedžerim ar to jāstrādā jau tagadnē.
Protams, nav
noslēpums, ka studēt ekonomikas fakultātēs liela daļa jauniešu izvēlas tikai
tāpēc, ka tas pēc vidusskolas beigšanas liekas kaut kas pārāks par visu pārējo.
Lai iestātos tādā vietā ir jābūt diezgan attīstītai matemātiskai un loģiskai
domāšanai. Un no tā, cik attīstīta ir šā veida domāšana vēlāk būs atkarīgs cik
veiksmīgs būs konkrētais menedžeris.
Es, piemēram,
menedžmentu kā aicinājumu sajutu pagājušogad mācoties Rīgas Tehniskajā
Universitātē. Man tur bija tāds priekšmets kā mikroekonomikas pamati, un es
sapratu, ka tas ir tieši tas, ko es vēlos darīt savā dzīvē. Vai tas mans īstais
aicinājums, to varēs pateikt tikai pēc augstskolas pabeigšanas, tas ir tad, kad
būs redzami pirmie pozitīvie rezultāti reālā darbībā.
Kas man ir
saistošākais šajā profesijā? Tas ir tas, ka cilvēks var plānot uz priekšu
notikumus, kas notiks ar konkrēto uzņēmumu pēc kaut kāda konkrēta laika. Jo
pareizāk un precīzāk būs notikusi plānošana, jo labāks būs rezultāts. Taču ir
tik patīkami redzēt, ka tas, ko esi izplānojis – tieši tā arī piepildās.
Tāpēc, cerams, ka
mūsu visu, Ventspils Augstskolas studentu, aicinājums, kļūs arī par mūsu
profesiju. Nepatīkami būtu pēc četru gadu studēšanas saprast, ka šis aicinājums
ir bijis tikai kaut kāda mirkļa vājība, vai vēl ļaunāk, ka tāds aicinājums
vispār nav bijis un īstenībā šajā skolā esi iestājies tikai tāpēc, ka kāds cits
gribējis lai tu tur mācītos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru