Ventspils
Augstskolas
Ekonomikas
un pārvaldības nodaļas
1.
kursa 1.1.grupas studenta
Guntara Saldaka
Referāts uzņēmējdarbībā
Uzņēmuma dibināšana
VENTSPILS 1999
Ievads
Kāpēc cilvēki veido jaunus uzņēmumus, kāds iemesls ir
uzņēmējdarbības sākšanai? Vispār cilvēkam ir jābūt kaut kādam noteiktam mērķim,
ko viņš gribētu realizēt. Cilvēkam vajag zināt, ko viņš īsti grib. Tādēļ
ir vajadzīgs mērķis uz ko doties (mērķis
šajā gadījumā būtu uzņēmuma izveidošana). Mērķa sasniegšanai cilvēkam vajag
veltīt visus savus spēkus. Kas tad vispār ir mērķis? Mērķis – iepriekš
paredzēts (iedomāts, gribēts, projektēts) cilvēku darbības rezultāts.
Sabiedrībā nekas netiek darīts bez apzināta nolūka, bez gribēta mērķa. Mērķi
cilvēks parasti neizvēlās patvaļīgi, to rada viņa eksistences objektīvie
apstākļi, kas atspoguļojas viņa vajadzībās un interesēs.
Lai varētu dibināt
uzņēmumu ir jāpārzina likumi par uzņēmējdarbības veikšanu. Kādā veidā vispār
var sākt nodarboties ar uzņēmējdarbību? Lai veiktu uzņēmējdarbību ir jādibina
uzņēmums. Nedibinot uzņēmumu, uzņēmējdarbību var veikt tikai individuālā darba
veidā. Individuālais darbs ir uzņēmējdarbība, ko patstāvīgi neizmantojot algotu
darbaspēku veic fiziskā persona, kas iegādājusies patentu vai izņēmusi
reģistrācijas apliecību. Uz jautājumu, kāpēc cilvēki veido jaunus uzņēmumus,
var samērā viegli atbildēt. Pastāv uz pasaules tāda lieta kā nauda un eksistē
tāds uzskats, jo vairāk naudas, jo labāk. Nauda tas ir gandrīz viss, ko cilvēks
vispār var vēlēties. Nauda dod varu . Es domāju, ka katrs no mums gribētu
pieklājīgu kontu kādā Šveices bankā. Uzņēmums ir tā vieta, kur varētu iegūt šo
naudu, vai precīzāk būtu teikts, gūt
peļņu, kas mums ir tik ļoti nepieciešama. Uzņēmuma dibināšana - ko tas vispār nozīmē? Nezinātāji varētu teikt
“tas vispār nav nekas - paņem naudu un sāc kaut ko pirkt un pārdot” ļoti
vienkārši. Īstenībā ir daudz sarežģītāk nekā sākumā liekās. Tā vien šķiet, ka
runa visu laiku ir par uzņēmumu. Kas tad īsti ir uzņēmums? “Uzņēmums ir juridiska
persona, ko izveido uzņēmējs uzņēmējdarbības veikšanai, nošķirot tai sava
īpašuma daļu; tehniska, sociāla, ekonomiska, ar apkārtējo vidi saistīta
vienība, kas ražo preces un sniedz pakalpojumus apmierinot sabiedrības
vajadzības; saimnieciska vienība, kas patstāvīgi lemj, darbojas un riskē ar
savu mantu.”, ” Juridiskā persona ir organizācija, kam ir atsevišķa manta un
kas savā vārdā var iegūt mantiskas un nemantiskas tiesības un uzņemties
pienākumus un var būt prasītāja vai atbildētāja tiesā vai šķīrējtiesā.”,
“Uzņēmējdarbība - ilgstoša vai sistemātiska saimnieciska darbība (jebkura
darbība, ko veic dažādas personas par atlīdzību) - nolūkā gūt peļņu.” Nav
peļņas, nav uzņēmējdarbības!
Pašpārbaude
Jebkuram cilvēkam, kurš vēlās dibināt uzņēmumu no sākuma ir
jānovērtē viņa paša dotības un izglītība. Ne visi cilvēki var vadīt uzņēmumus.
Piemēram, cilvēkam patīk pakļauties pavēlēm un viņš nekādā veidā nevar pavēlēt
kādam citam, viņam nepadodas vadīšana. Tādam cilvēkam labāk neķerties pie
uzņēmuma vadīšanas. Tāds uzņēmums ļoti ātri bankrotēs.
Uzņēmuma dibināšanas apsvērumi
Pēc uzņēmuma definīcijas mēs varām secināt, ka uzņēmums
ir ļoti sarežģīta un daudzpusīga sistēma. Uzņēmuma dibināšana tās ir liekas
problēmas, jo uzņēmums ir ļoti sarežģīta sistēma un lai tādu sistēmu radītu ir
jābūt ļoti oriģinālam un daudzpusīgam cilvēkam. Ar ko vispār ir jāsāk uzņēmuma
dibināšana? Tas ir laikam pats vienkāršākais jautājums uzņēmuma dibināšanā, jo
galvenais sākums ir ideja! Un ideja pati par sevi nav nekas tā ir tikai doma,
kas atrodas manā vai kāda cita cilvēka galvā. Ideja ir vajadzīga lai sāktu.
Tālāk ideja ir jāizanalizē vai tā vispār ir kaut kam derīga. Kā un kāpēc tad
īsti rodas idejas? Idejas var rasties un arī rodas visdažādākajos veidos un visneparastākajos
apstākļos:
1.
“Idejas rodas
spontāni - kad indivīds nonācis labvēlīgos vai arī ļoti nelabvēlīgos apstākļos.
2.
Idejas rodas
tikai vienreizējos apstākļos, kuriem netiekot izmantotiem, idejas pazūd uz
visiem laikiem.
3.
Idejas rodas
pakāpeniski. Konkrētos apstākļos kāda persona rod ideju, vēl ne visai konkrētu,
lai tūlīt varētu sākt uzņēmējdarbību.”
4.
Idejas rodas
kad indivīds ir nonācis kaut kādos vienreizējos, neparastos, ekstremālos
apstākļos. Piemēram, viņš atrodas kāda augsta kalna virsotnē, (viņš nav
alpīnists, un kalnā ir kāpis pirmo
reizi)
Tagad, pieņemsim, ka mums ir jau ideja, kas būtu jādara
tālāk? Tālāk seko šīs idejas novērtēšana. Ideja ir jāizanalizē pilnībā jāatrod
tās visi plusi un mīnusi. Tālāk šī ideja ir jācenšas realizēt dzīvē t.i.
jāpārliecina savi biznesa partneri un kreditori, ka tieši šī ideja ir unikāla
un vienreizēja. Tālāk, kad visi jūsu partneri ir piekrituši šai idejas
realizācijai ir jāsāk novērtēt tirgus. Ir jāapsver savas idejas vērtība tagad
un arī tālā nākotnē, jo jūs taču nedibināt uzņēmumu vienai dienai, vai vienam
gadam. Jūsu mērķis ir radīt tādu uzņēmumu, kas kalpotu ne tikai jums, bet arī
jūsu bērniem un mazbērniem (īsāk sakot, lai uzņēmums kalpotu mūžīgi) un nestu
peļņu vienmēr. Kādā veidā tieši drīkst dibināt uzņēmumus. Uzņēmuma dibinātājam
(dibinātājiem) ir tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem brīvi izvēlēties
uzņēmējdarbības organizatorisko formu. Dibinātājam (dibinātājiem) var dibināt
divu veidu uzņēmumus: viena īpašnieka uzņēmumu vai uzņēmumsabiedrību. Uzņēmuma
organizatoriskās formas izvēle ir viens no nozīmīgākajiem uzņēmēja lēmumiem.
Jautājums – “kura uzņēmuma forma ir vislabākā?” – ir aktuāls, ne tikai dibinot
jaunu uzņēmumu, bet visā uzņēmuma pastāvēšanas laikā. Mainoties uzņēmējdarbības
videi, jādomā par adekvātu uzņēmuma formu. Varbūt neko nevajag mainīt, bet
analizēt, pārdomāt, secināt nekad nav par ļaunu. Ja tomēr izrādās ka līdzšinējā
uzņēmuma forma neder, tad jāķeras pie reorganizācijas. Reorganizācija –
uzņēmuma pārkārtošana, kas var izpausties: uzņēmējdarbības vai īpašuma formas
maiņā; uzņēmuma sadalīšanā vai daļas atdalīšanā; uzņēmuma pievienošanā citam
uzņēmumam; cita uzņēmuma pievienošana esošajam; jauna uzņēmuma izveidošanā,
apvienojoties uzņēmumiem. Reorganizētie uzņēmumi jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā.
Reorganizācijas procesā iesaistītie uzņēmumi var būt vienas vai dažādu formu
uzņēmumi, ja vien likumā nav noteikts citādi.
Nav grūti izprast, ka pie tik liela problēmu klāsta,
uzņēmējam ir ļoti svarīgas viņa paša zināšanas un arī profesionāļa
(konsultanta) padoms, jo pati mazākā kļūda vai neprecizitāte uzņēmuma
dibināšanā var novest pie neatgriezeniska procesa jau uzņēmuma sākotnējajā
pastāvēšanas laikā t.s. pie uzņēmuma maksātnespējas. Maksātnespēja ir tas ko mēs vismazāk vēlamies. Bieži vien laicīgs
padoms var novērst vai vismaz mazināt šo kļūdu. Taču neskatoties uz lielo riska
pakāpi, cilvēki vēlas būt patstāvīgi un tas ir arī pats par sevi saprotams, jo
alga divās darbavietās nu nekādi nav salīdzināma ar naudu, ko saņem uzņēmuma
īpašnieks. Beidzot tu vari būt pats sev priekšnieks, arī par atlaišanu vairs
nav jābaidās. Tiesa gan, ka uzņēmuma īpašniekam papildus nāk liela riska pakāpe
un neziņa vai viss izdosies. Arī augstskolu absolventi ne visai bieži paši
dibina savu uzņēmumu. Pie mums Latvijā lielākajam vairumam cilvēku ir bailes
riskēt un tādēļ pie mums tiek dibināts tik mazs daudzums uzņēmumu salīdzinot,
piemēram, ar ASV. Mūsu uzskati ir ļoti atšķirīgi. ASV cilvēkiem patīk risks un
tādēļ tur ir daudz vairāk jaundibinātu uzņēmumu. Latvijā neviens kreditors
negrib iesaistīties kaut kādos darījumos ar
vienreiz bankrotējušu uzņemēju (šim uzņemējam tiek “uzlikta
neveiksminieka maska”)
Uzņēmuma vides analīze.
“Jebkura ražošanas sfēra funkcionē noteiktā vidē –
neveiksmes, videi pielāgojoties, var kļūt par uzņēmējdarbības neveiksmēm.
Uzņēmējam ir jāpārzina uzņēmējdarbības vide, jo pretējā gadījumā uzņēmējs dzīvo
kā pa miglu. Kas tad īsti ir uzņēmējdarbības vide? Uzņēmējdarbības vide ir
“objektīva realitāte; no cilvēka gribas neatkarīgu saimniecisku, juridisku,
administratīvu, ekoloģisko, demogrāfisko un citu nosacījumu un procesu reāla
eksistence; aktīvu saimniekošanas subjektu, objektu, procesu un spēku kopums,
kas pastāv reālā īstenībā neatkarīgi no cilvēku gribas. Izšķir uzņēmējdarbības
mikro un mikro vidi. Kas tad īsti ir uzņēmējdarbības makrovide? Makrovide –
katra atsevišķa uzņēmuma vai uzņēmumu grupas konkrētā pastāvēšanas un
attīstības realitāte. Mikrovide – atsevišķā valstī, valstu grupā, pasaules
mērogā pastāvošās ekonomiskās, demogrāfiskās, sociālās, politiskās, ekoloģiskās
un citas objektīvās realitātes, kuras ietekmē uzņēmējdarbības mikrovidi.
Viens no
svarīgākiem uzdevumiem jaunam uzņēmējam ir tirgus analīze. Jaunajam uzņēmējam
liela uzmanība ir jāpievērš konkurencei, jānovērtē tā. Konkurence ir ļoti
svarīgs elements uzņēmējdarbībā. Savs jaundibinātais uzņēmums ir jānostāda
pretstatā konkurencei, lai varētu labāk izprast un izzināt savas iespējas tieši
šinī darbības sfērā. Starp tirgus dalībniekiem notiek bezkompromisa cīņa par izejvielu un noieta tirgiem. Ņemot vērā
pastāvošo tirgus ietilpību, pārdevēja pozīcijas iespējams saglabāt un uzlabot,
iedāvājot pircējam kaut ko labāku par konkurenta piedāvāto preci un
pakalpojumiem (cena, kvalitāte, serviss). Senākpastāvošajiem uzņēmumiem ir
vieglāk no tirgus “izspiest” jauniņos, vēl “zaļos” uzņēmumus, jo viņiem jau ir
samērā liela pieredze un arī daudz plašāki sakari salīdzinot ar tik tiko
dibinātu uzņēmumu. Sakariem ir ļoti liela nozīme uzņēmuma vadīšanas procesā.
Secinājumi
Katram, kurš vēlas dibināt jaunu uzņēmumu vajadzētu
iesākt ar vārdiem, es zinu, ka es nekā nezinu.
Jo visa uzņēmējdarbība ir lielā miglā tīta un tam, kurš sāk no jauna ir vis
grūtāk. Es šajā savā referātā esmu
apskatījis tikai mazu daļu no tā visa, kas būtu jāzina jaunajam uzņēmējam
dibinot savu uzņēmumu. Cik var noprast no augstāk minētā, tad uzņēmuma
dibināšana nav nemaz tik grūts process. Pats grūtākais ir vadīt uzņēmumu, tā,
lai tas nestu peļņu un lai to nevajadzētu likvidēt. Jāsāk ar sevis novērtēšanu.
Vajag sevi paškritiski novērtēt un izanalizētu,
vai jūs tiešām esiet gatavi un atbilstat tam, lai kļūt par uzņēmuma
īpašnieku un vadītāju. Tirgus analīzei un tirgvedībai ir liela nozīme
konkurences novērtēšanā un klientu vajadzību izzināšanā. Sevis pārvērtēšana
pretstatā konkurencei var būt bīstama, jo konkurence jau darbojas šinī jomā, un
zina klientus, tā vēlmes, bet jaunie uzņēmēji vēl nezina. Pareiza
uzņēmējdarbības formu izvēle ir būtiska, jo katra uzņēmējdarbības forma paredz savu atbildības
pakāpi. Liela uzmanība ir jāpievērš kapitāliem it sevišķi aizņemtajam
kapitālam. Galvenais nepārvērtēt savas iespējas, un savu paredzamo peļņu. Es
tieši uzsveru peļņu, jo no tās ir atkarīga jūsu uzņēmuma pastāvēšana. Ja jūs
esiet paredzējis lielāku peļņu nekā saņemat, tad var gadīties, ka jūs nespējat atmaksāt
laicīgi parādus saviem kreditoriem un jūsu uzņēmums var nonākt līdz bankrotam,
ko jūs vismazāk vēlaties. Liela vērība ir jāpievērš uzņēmuma atrašanās vietai,
jo pareizi izvelēta uzņēmuma atrašanās vieta var divkāršot jūsu peļņu.
Nevajadzētu steigties ar jūsu uzņēmuma nosaukšanu, jo kā mēs lieliski zinām
Latvijā ir aizliegti divi vienādi uzņēmuma nosaukumi, tādēļ jums no sākuma ir
jānoskaidro vai nav kāds cits uzņēmums reģistrēts ar tādu pašu nosaukumu, kādu
jūs vēletos dot savam uzņēmumam. Izanalizēt vidi kurā atradīsies uzņēmums, ir
nepieciešams, jo, ja tā nebūs, tad uzņēmumam nāksies dzīvot neziņā, un tas var
beigties traģiski.
Izmantotā literatūra
1)
Andris Klauss
“Uzņēmējdarbība” Ventspils augstskola 1998 gads.
2)
Lufsort datu
bāze.
3)
Uzņēmējdarbības lekciju materiāli, Ventspils
Augstskola 1999. gads
5)
Likums par
sabiedrībām ar ierobežotu atbildību.
6)
Komerclikums.
Nauda tavam biznesam. Sāc augt jau tagad pievēršot papildus finansējumu sava uzņēmuma kapitāla daļās.
AtbildētDzēstAizpildi pieteikuma anketu un sūti mums izskatīšanai! Darba dienas laika mūsu speciālisti atbildes tev un piedāvās piemērotāko sadarbības veidu.
Finansējums uzņēmumiem: www.cityfinances.lv/lv/finansejuma-pieteikums
Vai arī vari iepazities ar mūsu nosacījumiem un piedāvājumu šeit: www.cityfinances.lv